eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
60 عکس
12 ویدیو
64 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره قمر 🕊 🍃 وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ🍃 ترجمه : 🍃 و همانا ما قرآن را براى تذكّر (و پندپذيرى)، آسان ساختيم، پس آيا پندپذيرى هست؟🍃 قرآن از ابعاد گوناگونى آسان است، از جهتِ لفظ كه تلاوت آن را آسان و در عين حال زيبا كرده است؛ محتوى كه شامل داستان و مثال هاى بسيارى است و همچنين مطابقت با فطرت بشرى كه پذيرش مطالب آن را آسان مى كند. اين آيه در اين سوره، چهار بار تكرار شده است: در آيات ۱۷، ۲۲ ، ۳۲ و ۴۰ . با اين كه قرآن آسان است، «يسّرنا القرآن» ولى مشابه آن را نمى توان آورد، گرچه همه آفرينش دست به دست هم دهند. «لئن اجتمعت الانس والجن...» 📌 پیام ها 🌿 وظيفه هدايتگران، آسان گوئى است. «يسّرنا» 🌿 قرآن، آسان است ولى سست نيست. (در چند آيه قبل خوانديم كه آيات قرآن «حكمة بالغة»، يعنى سخنان محكم و استوار است.) «يسّرنا القرآن» 🌿 رسالت قرآن بيدارگرى است. «القرآن للذكر» 🌿 هر چه آسان تر بگوييم، مخاطب بيشترى خواهيم داشت. «يسّرنا... فهل من مدّكر» 🌿 هم نسبت به آيات تكوينى بايد متذكّر شد «تركناها آية فهل من مدّكر» و هم نسبت به آيات تشريعى. «يسّرنا القرآن للذكر فهل من مُدّكر» 🌿 هر كسى لياقت بهره گيرى از قرآن را ندارد، بهره گرفتن مخصوص اهل ذكر است نه اهل غفلت. «فهل من مُدّكر» 🌿 هميشه وجود زمينه ى مناسب، شرط پذيرش نيست. گاهى همه ى شرايط فراهم است ولى انسان به خاطر لجاجت و هوى پرستى متذكّر نمى شود. «فهل من مُدّكر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۸ تا ۲۲ سوره قمر 🕊 🍃 كَذَّبَتْ عَادٌ فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ (۱۸)🍃 🍃إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ (۱۹)🍃 🍃تَنزِعُ النَّاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ مُّنقَعِرٍ (۲۰)🍃 🍃فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ (۲۱)🍃 🍃وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۲۲)🍃 ترجمه : 🍃 قوم عاد (پيامبر خود را) تكذيب كردند، پس عذاب و هشدار من چگونه بود؟🍃 🍃ما بر آنان در روز شوم، دنباله دار تند بادى سخت و سرد فرستاديم.🍃 🍃(تندبادى كه) مردم را همچون تنه هاى درخت خرماى ريشه كن شده از جا برمى كند.🍃 🍃پس عذاب و هشدار من چگونه بود؟🍃 🍃و همانا ما قرآن را براى پندپذيرى آسان نموديم، پس آيا پندپذيرى هست؟🍃 مراد از «يوم نحسٍ مستمر» آن است كه اين تندباد در چند روز پى در پى بوده است، چنانكه در سوره ى فصّلت آيه ى ۱۶ مى فرمايد: باد را در چند روز شوم بر آنان وزانديم. پس مراد از «مستمر» در اين آيه، يعنى روزهاى پيوسته و دنباله دار. در آيه 7 سوره حاقّه، اين ايام شوم هفت شب و هشت روز بيان شده است: «سبع ليالٍ و ثمانية ايام» «منقعر» از «قعر» به معناى ريشه كن شده است. «أعجاز» جمع «عَجُز» به معناى قسمت عقب يا پايين و تنه است. بدى يا خوبى زمان، يا به خاطر حوادث خوب و بدى است كه در آن ها واقع مى شود و يا در جوهر زمان نحسى، يا خيرى است كه ما از آن خبر نداريم. 📌 پیام ها 🌿 قوم عاد از هلاكت قوم نوح عبرت نگرفتند. «كذبت قبلهم قوم نوح... كذبت عاد» 🌿 سيماى قوم عاد، تكذيب و انكار است. «كذّبت عاد» 🌿 ميان انذار و عذاب رابطه است. (ابتدا انذار و اگر اثر نكرد عذاب) «فكيف كان عذابى و نذر» 🌿 در تاريخ و سرنوشت ملت ها تفكّر كنيد. «فكيف كان...» 🌿 نتيجه ى تكذيب، قهر الهى است. «كذّبت... عذابى» 🌿 عوامل طبيعى مثل باد مى توانند وسيله ى كيفر مردم باشند. «كذّبت عاد... ريحاً صرصرا» 🌿 زمان ها يكسان نيستند. (بعضى زمان ها مبارك اند، همچون شب قدر، «ليلة مباركة» و برخى شوم و نحس.) «يوم نحسٍ» 🌿 با اراده ى خداوند باد هم مى تواند عامل رويش باشد، «ارسلنا الرياح لواقح» و هم مى تواند عامل ريزش باشد. «تنزع الناس كانهم اعجاز نخل منقعر» 🌿 بشر، هركه باشد، در برابر قهر الهى خار و خسى بيش نيست. «تنزع الناس كانّهم اعجاز نخل...» 🌿 قوم عاد، مردمى تنومند و قوى بودند كه از بن ريشه كن شدند. «كانّهم اعجاز نخل» 🌿 در تربيت، تكرار برخى مطالب ضرورى است. جمله ى «فكيف كان عذابى و نذر» تكرار شده است. 🌿 در نقل تاريخ، هدف اصلى (عبرت گرفتن) فراموش نشود. (بعد از بيان هر بخش، نقطه اصلى تكرار شده است) «لقد يسّرنا القرآن للذّكر فهل من مدّكرٍ» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۳ تا ۲۷ سوره قمر 🕊 🍃 كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِالنُّذُرِ (۲۳)🍃 فَقَالُوا أَبَشَراً مِّنَّا وَاحِداً نَّتَّبِعُهُ إِنَّا إِذاً لَّفِي ضَلَالٍ وَسُعُرٍ (۲۴)🍃 🍃أَأُلْقِيَ الذِّكْرُ عَلَيْهِ مِن بَيْنِنَا بَلْ هُوَ كَذَّابٌ أَشِرٌ (۲۵)🍃 🍃سَيَعْلَمُونَ غَداً مَّنِ الْكَذَّابُ الْأَشِرُ (۲۶)🍃 🍃إِنَّا مُرْسِلُو النَّاقَةِ فِتْنَةً لَّهُمْ فَارْتَقِبْهُمْ وَاصْطَبِرْ (۲۷)🍃 ترجمه : 🍃 قوم ثمود، هشدار دهندگان را تكذيب كردند.🍃 🍃پس گفتند: آيا از ميان خود، از انسانى تك و تنها پيروى كنيم؟ در اين صورت ما در گمراهى و جنونى عميق خواهيم بود.🍃 🍃آيا از ميان ما تنها بر او وحى نازل شده است؟ بلكه او بسيار دروغگو وخودخواه است.🍃 🍃در آينده خواهند دانست كه دروغگو و خودخواه كيست.🍃 🍃همانا ما فرستادگان شتر ماده ايم براى آنان (و به حضرت صالح گفتيم:) پس مراقب (پايان) كار آنان باش و شكيبايى پيشه كن.🍃 «سُعُر» هم جمع «سعير» به معناى آتش گداخته است و هم جمع «سَعْر» به معناى جنون. «اَشِر» به كسى گفته مى شود كه شيفته ى خود باشد. در آيه ۲۴، كفّار به انبيا مى گويند: اگر ما تابع شما باشيم، در گمراهى و دوزخ يا جنون خواهيم بود! ولى در آيه ۴۷ مى خوانيم: «انّ المجرمين فى ضلال و سُعُر» تبهكاران در گمراهى و دوزخند. قوم ثمود، از حضرت صالح (علیه السلام) خواستند كه از دل كوه شترى را به عنوان معجزه خارج كند و او اين كار را كرد، ولى مردم اين شتر الهى را كشتند. كفّار، در برابر پيامبران چند بهانه داشتند و مى گفتند: الف) او بشرى مثل ماست. ب) او يك نفر از ميان خود ماست. ج) تعداد ما زياد است و پيروى يك جمعيّت از فردى كه مثل خود و ماست، سزاوار نيست. «ابشراً منّا واحداً نتبعه» امّا هيچ يك از اين بهانه ها منطقى نيست، زيرا: اوّلاً: بشر بودن، نقطه ى قوّت پيامبران است تا بتوانند الگوى ديگر افراد بشر باشند. ثانياً: تمام انبيا يك نفر بودند و در طول تاريخ افرادى كه يك تنه قيام كردند و طرح اصلاحى داشتند كم نبودند. ثالثاً: اصل، پيروى از حق است، نه تعداد پيروان يا رهبران. 📌 پیام ها 🌿 كار قوم ثمود، تكذيب هاى پى در پى بود. «كذبت ثمود بالنذر» 🌿 كفّار در برابر پيامبران، منطق و استدلال ندارند. مى گويند: چرا او پيامبر شد و ما نشديم؟ «أبشراً منّا...» 🌿 زندگى انبيا عادى و در ميان مردم بوده است. «أبشراً منّا» 🌿 گاهى انسان چنان سقوط مى كند كه فردى معصوم را به پيامبرى نمى پذيرد، «أبشر منّا...» ولى جماد بى شعور را خدا دانسته و آن را پرستش مى كند. 🌿 گاهى انسان به جايى مى رسد كه پيروى از پيامبر معصوم را كه منطق و معجزه دارد، انحراف مى پندارد. «انا اذاً لفى ضلال و سُعُر» 🌿 ايجاد شك و ترديد در ميان مردم، بستر تكذيب حق است. «كذّبت... ابشراً منا... ءَاُلقى الذكر عليه» 🌿 هم قرآن ذكر است، «نحن نزلنا الذكر...» و هم آن چه به انبياى سابق نازل شده است. «ءَاُلقى الذكر عليه من بيننا» 🌿 كافران لجوج، پيامبر خدا را خودخواه مى خواندند. «كذّاب اشر» 🌿 دروغ و خودخواهى را حتّى كفّار لجوج بد مى دانند. (و به همين دليل به پيامبر نسبت دروغ و خودخواهى مى دادند). «بل هو كذّاب اشر» 🌿 مبلّغان دينى بايد آمادگى شنيدن تندترين تهمت ها را داشته باشند. «بل هو كذّاب اشر» 🌿 سخنان ياوه را پاسخ دهيد. «فقالوا... سيعلمون...» 🌿 قيامت، روز آشكار شدن حقايق و رسوا شدن كافران است. «سيعلمون غداً من الكذّاب الاشر» 🌿 معجزات، وسيله ى آزمايش مردمند. «مرسلوا الناقة فتنة لهم» 🌿 پيامبران، امت خود را زير نظر دارند. «فارتقبهم» 🌿 رهبران دينى بايد صبور باشند. «و اصطبر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا