eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
62 عکس
13 ویدیو
66 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۲۸ تا ۳۲ سوره قمر 🕊 🍃 وَنَبِّئْهُمْ أَنَّ الْمَاء قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُّحْتَضَرٌ (۲۸)🍃 🍃فَنَادَوْا صَاحِبَهُمْ فَتَعَاطَي فَعَقَرَ (۲۹)🍃 🍃فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ (۳۰)🍃 🍃إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وَاحِدَةً فَكَانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ (۳۱)🍃 🍃وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۳۲)🍃 ترجمه : 🍃 و به آنان خبر ده كه آب، ميان آنان و شتر تقسيم شده است، هر كدام براى دريافت نصيب خود حاضر شوند.🍃 🍃پس آنان رفيقشان را صدا كردند، پس پذيرفت، دست به كار شد و شتر را از پاى درآورد.🍃 🍃پس (بنگر) كه عذاب و هشدار من چگونه بود؟🍃 🍃(به كيفر اين جنايت) ما صيحه (و صاعقه اى مرگبار) را فرو فرستاديم، پس آنان مثل گياه خشك و خردشده اى گشتند كه صاحب چهارپايان در آغل مى ريزد.🍃 🍃و البتّه ما قرآن را براى پند گرفتن، آسان قرار داديم، پس آيا پندپذيرى هست؟🍃 تقسيم آب ميان مردم و شتر، يك آزمايش مهم الهى بود كه مردم بايد اين قانون را مراعات كرده و فقط روزى كه حق بهره گيرى از آب را دارند، سر آب حاضر شوند. در آيه ى ۱۵۵ سوره شعراء مى خوانيم كه حضرت صالح(علیه السلام) فرمود: يك روز آب قريه براى ناقه و يك روز براى شما. «لها شِربٌ و لكم شرب يوم معلوم» «شرب» به معناى قسمت و نصيب است كه در مورد سهم آب گفته مى شود. «تعاطى » به معناى برگرفتن چيزى يا انجام دادن كارى است كه سزاوار نيست و جرأت مى خواهد. چون كلمه «تعاطى » در قالب تفاعل است، گويا ميان قوم ثمود و قاتل شتر مبادله و تفاهمى صورت گرفته است. «عقر» به معناى از پاى درآوردن ناقه است. «هشيم» به معناى گياه خشك و خرد شده است. «مُحتظِر» كسى است كه براى چهار پايان خود گياهان خشك را جمع آورى مى كند. با اينكه كشنده ناقه يك نفر بيشتر نبوده، ولى در آيات ديگر قرآن به همه مردم نسبت داده است، «فعَقروها» يا «فعقروا النّاقة» كه به فرموده روايات به دليل هم فكرى و رضايت ديگران بر كار قاتل بوده و اين گناه به حساب آنان نيز محاسبه مى شود. 📌 پیام ها 🌿 گاهى امتحان با جيره بندى آب است كه به دستور پيامبر جيره بندى مى شود. «انّ الماء قسمة» 🌿 افراد نااهل اگر خود نتوانند كارى انجام دهند، از كسانى كه جرأت فساد دارند دعوت مى كنند. «فنادَوا صاحبهم» 🌿 قداست شكنى، جرأت لازم دارد. «صاحبهم فتعاطى» 🌿 افراد شرور، آماده ى ايجاد شر هستند و فرصت سوزى نمى كنند. «فنادوا... فعقر» 🌿 اگر از نعمتى كه فرستاده شد قدردانى نكنيم، «مرسلوا الناقة» عذاب، فرستاده مى شود. «ارسلنا عليهم صيحةً» 🌿 در نقل مطالب تاريخى قرآن، زمان و مكان و شخص مهم نيست، انگيزه و نتيجه مطرح است. (در اين آيات، نه نام كسى كه ناقه را كشت برده شده و نه زمان و مكان حادثه مشخص شده است). 🌿 گرچه قاتل يكى بود ولى به خاطر رضايت ديگران به كار او، همه نابود شدند. «عقر... ارسلنا عليهم صيحةً» 🌿 با اراده ى خداوند يك امت با يك صيحه محو مى شوند. «صيحة واحدة» 🌿 گاهى يك امّت به خاطر يك نافرمانى و جسارت نابود مى شوند. «فكانوا كهشيم المحتظِر» 🌿 قهر الهى، افراد تنومند و غول پيكر را همچون گياه خرد شده مى كند. «كهشيم المحتظر» 🌿 قرآن، بهترين و صحيح ترين تاريخ ها و عبرت ها را به راحتى در اختيار همگان قرار مى دهد. «و لقد يسّرنا» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۳ تا ۴۰ سوره قمر 🕊 🍃 كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ بِالنُّذُرِ (۳۳)🍃 🍃إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِباً إِلَّا آلَ لُوطٍ نَّجَّيْنَاهُم بِسَحَرٍ (۳۴)🍃 🍃نِعْمَةً مِّنْ عِندِنَا كَذَلِكَ نَجْزِي مَن شَكَرَ (۳۵)🍃 🍃وَلَقَدْ أَنذَرَهُم بَطْشَتَنَا فَتَمَارَوْا بِالنُّذُرِ (۳۶)🍃 🍃وَلَقَدْ رَاوَدُوهُ عَن ضَيْفِهِ فَطَمَسْنَا أَعْيُنَهُمْ فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ (۳۷)🍃 🍃وَلَقَدْ صَبَّحَهُم بُكْرَةً عَذَابٌ مُّسْتَقِرٌّ (۳۸)🍃 🍃فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ (۳۹)🍃 🍃وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۴۰)🍃 ترجمه : 🍃 قوم لوط نيز هشدار دهندگان را تكذيب كردند.🍃 🍃ما نيز بر آنان بادى همراه با سنگ فرو فرستاديم و فقط خانواده لوط را در سحرگاه نجاتشان داديم.🍃 🍃(اين نجات) نعمتى از طرف ما بود، ما اين گونه هر كه را شكر كند، پاداش مى دهيم.🍃 🍃لوط، مردم را از قهر ما هشدار داده بود، اما در هشدارها جدل و ستيزه كردند.🍃 🍃و قوم لوط براى (سوء قصد به) مهمانان او به مراوده و گفتگو پرداختند، پس ما چشم آنان را نابينا كرديم، پس بچشيد عذاب من و هشدار مرا.🍃 🍃و صبحگاهان عذابى پايدار به سراغشان آمد.🍃 🍃پس بچشيد عذاب من و هشدارم را.🍃 🍃همانا ما قرآن را براى پند گرفتن، آسان ساختيم پس آيا پندپذيرى هست؟🍃 «نُذُر» جمع «نذير» هم به معناى انذار دهنده است و هم به معناى انذار، «حاصب» به معناى تندبادى است كه سنگريزه ها و شن ها را حركت مى دهد. «بطش» به معناى گرفتن با قهر و قدرت است. «طمس» يعنى محو كردن و از بين بردن و «تماروا» به معناى به مجادله گرفتن است. به نظر مى رسد كسانى كه به مهمانان حضرت لوط سوء قصد داشتند، ابتدا كور شدند و سپس با زير و رو شدن منطقه نابود گشتند. چنانكه امام صادق (عليه السلام) فرمود: همين كه قوم لوط وارد خانه آن حضرت شدند، جبرئيل با اشاره آنان را كور كرد. در ماجراى قوم لوط، چهار مرتبه كلمه ى «نُذُر» و سه بار كلمه ى «عذاب» مطرح شده كه نشانه ى اهميّت هشدار نسبت به عملكرد قوم لوط است. 📌 پیام ها 🌿 گويى خداوند به پيامبر مى فرمايد: نگران نباش كه همواره پيامبران خدا مورد تكذيب نااهلان قرار مى گرفتند. «كذّبت قوم لوط» 🌿 گرچه هر يك از قوم عاد و ثمود و لوط و نوح ويژگى هايى داشتند، ولى همه ى آنان در تكذيب پيامبرشان مشترك بودند. «كذّبت... كذّبت... كذّبت» 🌿 تكذيب يك پيامبر، به منزله ى تكذيب همه ى انبيا است. «كذّبت... بالنذر» 🌿 دست خداوند براى انواع عذاب ها باز است. «بماء منهمر - ريحاً صرصراً صيحة واحدة - حاصبا» 🌿 در موارد متعدّد، خداوند مؤمنان را نجات مى دهد. «نجيناهم بسحرٍ» 🌿 به هنگام نزول عذاب، تر و خشك با هم نمى سوزد. «أرسلنا عليهم حاصبا الا آل لوط نجّيناهم بسحر» 🌿 نعمت، تنها امور مادى نيست، نجات از عذاب، از بزرگترين نعمت ها است. «نعمة من عندنا» 🌿 ايمان به پيامبران، شكر الهى و مايه نجات است. «كذلك نجزى من شكر» 🌿 خداوند اول اتمام حجّت و سپس عذاب مى كند. «و لقد انذرهم بطشتنا» 🌿 گرچه كار انبيا هم بشارت است و هم هشدار، ولى هشدار آنان به دليل سرمستى و غفلت مردم بيشتر است. «انذرهم» 🌿 ايجاد ترديد در حق و حقيقت، به منزله تكذيب آن است. «كذبت قوم لوط... فتماروا بالنذر» 🌿 آلودگى و فساد مرز نمى شناسد. (با اين كه قوم لوط در مجالس علنى كار خلاف انجام مى دادند و مانعى براى خود نمى ديدند، ولى باز هم دست از سر مهمانان خانه پيامبر بر نداشتند.) «راودوه عن ضيفه» 🌿 همين كه جرم سنگين شد، مهلت جايز نيست. «راودوه عن ضيفه فطمسنا» 🌿 چشمى كه به مهمانان معصوم، آن هم در خانه ى پيامبر نظر سوء دارد، كور باد. «فطمسنا اعينهم» 🌿 قهر و عذاب الهى، قابل خنثى شدن نيست. «عذاب مستقّر» 🌿 يكى از روش هاى تربيتى قرآن، نقل داستان هاى پندآموز است. «و لقد يسّرنا القرآن» 🌿 خواندن قرآن كافى نيست، بايد پند گرفت. «فهل من مدّكر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۱ تا ۴۶ سوره قمر 🕊 🍃 وَلَقَدْ جَاء آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ (۴۱)🍃 🍃كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُّقْتَدِرٍ (۴۲)🍃 🍃أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِّنْ أُوْلَئِكُمْ أَمْ لَكُم بَرَاءةٌ فِي الزُّبُرِ (۴۳)🍃 🍃أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ (۴۴)🍃 🍃سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ (۴۵)🍃 🍃بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَي وَأَمَرُّ (۴۶)🍃 ترجمه : 🍃 و همانا هشدار دهندگان به سراغ فرعونيان آمدند.🍃 🍃(امّا آنان) همه ى معجزات ما را تكذيب كردند، پس ما آنان را همچون گرفتن مقتدرى نفوذناپذير (به قهر) گرفتيم.🍃 🍃آيا كافرانِ شما از آنان بهترند (تا ما آنان را به قهر نگيريم) يا براى شما امان نامه اى در كتاب هاى آسمانى است؟🍃 🍃يا مى گويند: ما همگى پشتيبان يكديگريم (و قدرتى ما را نخواهد شكست)؟🍃 🍃در آينده ى نزديكى، جمع آنان در هم شكسته خواهد شد و همه (به يكديگر) پشت خواهند كرد.🍃 🍃آرى، قيامت وعدگاه آنان است و آن روز، سخت تر و تلخ تر است.🍃 «سيهزم» از «هزم» به معناى فشار دادن به جسم خشك است به گونه اى كه متلاشى شود. «اَدْهى » به معناى مصيبت بزرگ تر است. در اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط، تنها تكذيب انذارها بود ولى در مورد فرعونيان تكذيب آيات و معجزات نيز مطرح است. اين پنجمين و آخرين گروه كفّار است كه اين سوره از آنان نام برده است. عوامل غرور چند چيز است: الف) انسان احساس كند كمال يا ارزشى ويژه دارد و از ديگران بهتر است.«اكفّار كم خير» ب) خيال كند از خدا امان نامه دارد و از عذاب مصون است. «ام لكم برائة» ج) به ياران و هم فكران خود توكل داشته باشد. «ام يقولون نحن جميع منتصر» 📌 پیام ها 🌿 كسى كه هم فكر يا مطيع كسى باشد، از او محسوب مى شود. «آل فرعون» 🌿 نظام اجتماعى در زمان فرعون، فرد محورى و استبدادى بود و همه به يك شخص منسوب بودند، «آل فرعون» ولى در ديگر اقوام، نظام قبيله اى و قومى حاكم بود. «قوم نوح... قوم لوط» 🌿 خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند. «جاء... النذر» 🌿 در نظام فرعونى، انبيا، معجزات آنها و هشدارهاى الهى هم مورد تكذيب قرار گرفتند. «كذّبوا بآياتنا كلها» 🌿 سرنوشت بشر به دست خود اوست. «كذّبوا... فاخذناهم» 🌿 اگر انسان تمام راه هاى حق را به روى خود مسدود كند، قهر الهى فرامى رسد. «كذّبوا بآياتنا كلها فاخذناهم» 🌿 با كسانى چون فرعون كه اظهار اقتدار مى كنند، بايد مقتدرانه برخورد كرد. «اخذ عزيز مقتدر» 🌿 همه ى قدرت ها رو به زوال و شكست است، تنها قدرت نفوذناپذير، قدرت اوست. «عزيز مقتدر» 🌿 قهر الهى همراه با قدرت و صلابت است. «اخذ عزيز مقتدر» 🌿 قهر الهى بر اساس كفر و لجاجت و تكذيب است و كفّار هر عصر هيچ امتيازى نسبت به پيشينيان خود ندارند. «اكفّار كم خير...» 🌿 در شيوه ى تبليغ، به نحوى استدلال كنيد كه تمام راه ها و فرضيه هاى دشمن را از دست او بگيريد. «اكفّار كم خير... ام لكم برائة... ام يقولون نحن جميع منتصر» 🌿 در شيوه ى ارشاد قرآن، تاريخ، تهديد، استدلال و اعتقاد به هم پيچيده است. تاريخ: «جاء ال فرعون...»، تهديد: «اخذ عزيز... سيهزم الجمع...»، استدلال: «اكفّاركم... ام... ام...»، اعتقاد: «الساعة موعدهم والساعة ادهى و امرّ» 🌿 ابّهت دشمن را بشكنيد، كفّار تنها ملاك هاى مادى را به حساب مى آورند و از قدرت هاى غيبى و الهى غافلند. «نحن جميع منتصر... سيهزم الجمع» 🌿 با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد كنيد. «سيهزم الجمع و يولّون الدّبر» 🌿 عنصر كفر و تكذيب، در هر جمعيّتى وسيله ى پراكندگى است. «سيهزم... يولّون الدُبُر» 🌿 اگر كفّار به جمعيّت خود مى نازند، بدانند كه پراكنده مى شوند، «سيهزم الجمع» و اگر به حمايت از يكديگر دل خوش دارند، بدانند كه همه فرار خواهند كرد. «سيولّون الدبر» 🌿 براى كافران، علاوه بر قلع و قمع دنيوى، قهر اُخروى نيز در پيش است. «بل الساعة موعدهم» 🌿 سخت ترين مصيبت هاى دنيوى، نسبت به مصيبت ها و تلخى هاى آخرت چيزى نيست. «والساعة ادهى و امّر» 🌿 شكست دنيوى كفّار، مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. «سيهزم الجمع... الساعة ادهى واَمّر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۷ تا ۵۰ سوره قمر 🕊 🍃 إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي ضَلَالٍ وَسُعُرٍ (۴۷)🍃 🍃يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلَي وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ (۴۸)🍃 🍃إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ (۴۹)🍃 🍃وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ (۵۰)🍃 ترجمه : 🍃 همانا مجرمان در گمراهى و(آتش و) جنونند.🍃 🍃روزى كه به رو در آتش كشيده شوند (و به آنان گفته شود:) تماس جهنم (و آتش دوزخ) را بچشيد.🍃 🍃همانا ما هر چيز را به اندازه ى معيّنى آفريده ايم.🍃 🍃و فرمان ما جز يك فرمان نيست (آن هم بسيار سريع) مانند يك چشم برهم زدن.🍃 «سُعُر» هم مى تواند جمع «سعير» (آتش برافروخته) و هم جمع «سَعر» (جنون) باشد. «يسحبون» به معناى كشيده شدن و «سحاب» ابرى است كه باد آن را مى كشاند. «سقر» يعنى دوزخ و در اصل سوختن پوست بر اثر حرارت است و «لمح» درخشيدن برق است. در حديثى ذيل آيه «انّا كل شى ء خلقناه بقدر» مى خوانيم كه حضرت على (عليه السلام) فرمود: خداوند مى فرمايد: ما هر چيزى را براى اهل دوزخ به اندازه اعمالشان خلق نموديم. 📌 پیام ها 🌿 مجرمان در قيامت، سردرگم و متحير و گرفتار آتش هستند. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراين كه «سُعُر» معناى آتش برافروخته باشد). 🌿 انسانى كه با انتخاب بد، خود را دوزخى مى كند، بى عقل است. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراين اين كه معناى «سُعُر» جنون باشد). 🌿 انكار و تكذيب دين الهى بارزترين جرم است. «انّ المجرمين...» 🌿 مغروران دنيا، خوارشدگان قيامت هستند. «نحن جميع منتصر... يسحبون فى النّار على وجوههم» 🌿 هستى داراى هدف و حساب و كتاب دقيق است. «كلّ شى ء خلقناه بقدر» 🌿 هر يك از پيدايش اقوام و فرستادن انبيا و كيفر و پاداش انسان ها، در چارچوب مقرّرات و نظامى خاص صورت مى گيرد. «انّا كلّ شى ء خلقناه بقدرٍ» 🌿 كارهاى الهى هم حساب شده و حكيمانه است و هم با سرعت انجام مى گيرد. «بقدر... كلمحٍ بالبصر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵۱ تا ۵۵ سوره قمر 🕊 🍃 وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱)🍃 🍃وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ (۵۲)🍃 🍃وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ (۵۳)🍃 🍃إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ (۵۴)🍃 🍃فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ (۵۵)🍃 ترجمه : 🍃 و همانا ما كسانى را كه مانند شما بودند هلاك كرديم، پس آيا پندپذيرى هست؟🍃 🍃و هر چيزى كه انجام داده اند، در نامه ها (ى اعمالشان) ثبت است.🍃 🍃و هر كوچك و بزرگى نوشته شده است.🍃 🍃همانا پرهيزكاران در باغ ها و (كنار) جوى ها هستند.🍃 🍃در جايگاهى راستين، نزد فرمانروايى مقتدر.🍃 «اشياع» به معناى امثال و هم فكران، پيروان و هم مسلكان است. «زُبر» جمع «زبور» به معناى كتاب است و «مستطر» يعنى مكتوب، رديف شده و به صف درآمده. اين سوره با انذار و هشدار آغاز شد و با بشارت به پايان مى رسد. 📌 پیام ها 🌿 سنّت خداوند در عذاب كافرانِ هم فكر، يكسان است. «أهلكنا أشياعكم» 🌿 تهديد الهى را جدّى بگيريم. 🌿 از تاريخ عبرت بگيريد. «فهل من مدّكر» 🌿 هيچ عملى محو نمى شود. «فى الزُّبر» 🌿 ثبت اعمال، مايه ى دلگرمى متّقين، دلهره ى مجرمان و بازدارنده انسان از كفر و گناه است. «فى الزبر و كلّ صغير و كبير مستطر» 🌿 اعمال ثبت شده در كتاب، منظّم است. «مستطر» 🌿 محاكمه ى مردم در قيامت، براساس مدارك مكتوب است. «كل صغير و كبير مستطر» 🌿 متّقين، هم از نظر مادى كامياب خواهند شد، «فى جنّات و نهر» و هم از نظر معنوى. «فى مقعد صدق عند مليك مقتدر» 🌿 خداوند، هم در قهر مقتدر است، «اخذ عزيز مقتدر» هم در مهر. «فى مقعد صدق عند مليك مقتدر» 🌿 بهشت، سراسر صداقت است و ذرّه اى دغل بازى در آن راه ندارد. «مقعد صدق» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا