eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره مجادله 🕊 🍃 لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ🍃 ترجمه : 🍃 هرگز اموال و فرزندانشان، چيزى از خشم و غضب خدا را از آنان دفع نمى كند. آنان اهل آتش هستند و در آنجا ماندگار.🍃 براى به انحراف كشاندن و بازداشتن مردم از راه حق، شياطينِ جنّ و انس راه هاى مختلفى دارند كه در قرآن مطرح شده است، از جمله: سوگند دروغ كه در همين آيه مطرح است. سرمايه گذارى هاى مادّى. «ينفقون أموالهم ليصدّوا عن سبيل اللّه» سرمايه گذارى فرهنگى و گسترش و اشاعه فساد. «من النّاس من يشترى لهو الحديث ليضلّ عن سبيل اللّه» بدعت و دين سازى. «و جعل للّه أنداداً ليضلّ عن سبيله» زيبا جلوه دادن بدى ها و تزئين اعمال. «زيّن لهم الشّيطان أعمالهم فصدّهم عن السّبيل» 📌 پیام ها 🌿 منافقان، از مذهب پيوسته و هميشگى عليه مذهب استفاده مى كنند. «اتخذوا ايمانهم جُنّة» 🌿 عذاب منافقان شديد است. «فلهم عذاب مهين... فيها خالدون» 🌿 هشدارهاى قرآن بسيار جدّى است. مال و فرزند در آخرت، كارساز نخواهد بود. «لن تغنى عنهم أموالهم و لا أولادهم...» 🌿 دنيا با آخرت تفاوت هاى فراوانى دارد، كه از جمله ى آن، بى اثر بودن مال و فرزند در آخرت است. «لن تغنى عنهم أموالهم و لا أولادهم...» 🌿 در هشدارها به سراغ علت ها برويد. علت توطئه ها، مغرور شدن به مال و فرزند است. «لن تغنى عنهم أموالهم و لا أولادهم...» 🌿 نفاق در دنيا، سبب جاودانگى در دوزخ است. «أصحاب النّار هم فيها خالدون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۸ سوره مجادله 🕊 🍃 يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيَحْلِفُونَ لَهُ كَمَا يَحْلِفُونَ لَكُمْ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلَي شَيْءٍ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْكَاذِبُونَ🍃 ترجمه : 🍃 روزى كه خداوند همگى آنان را برمى انگيزد و براى خداوند سوگند ياد مى كنند، همانطور كه براى شما سوگند ياد مى كنند و مى پندارند كه آنان بر چيزى (استوار) هستند. بدانيد كه آنان همان دروغگويانند.🍃 مسئله سوگند دروغ در قيامت، بارها در قرآن آمده است. چنانكه در سوره انعام آيه ى ۲۳ مى خوانيم: «واللّه ربّنا ما كنا مشركين» با سوگند مى گويند كه ما مشرك نبوديم. چون سوگند به تدريج انسان را به باور مى كشاند، لذا بايد در برابر سوگند دروغ ايستاد و اجازه نداد كه مردم آن را باور كنند. در جمله «الا انهم هم الكاذبون»، كلمات «الا، انّ، هم» همه براى پيشگيرى از باور مردم است. از نشانه هاى منافق در دنيا و آخرت دروغگويى است. در سوره منافقون مى خوانيم كه خداوند گواهى منافقين را درباره حقانيّت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) دروغ مى داند. «واللّه يشهد ان المنافقين لكاذبون» و در اين آيه، خداوند آنان را در قيامت هم دروغگو مى داند. 📌 پیام ها 🌿 اگر دروغگويى براى انسان ملكه و خُلق ثابت و هميشگى شود، حتّى در قيامت هم به دروغ سوگند مى خورد. «فيحلفون له كما يحلفون لكم» 🌿 منافقان در دنياى خيالى غوطه ور هستند. «يحسبون انهم على شى ء» 🌿 زندگى منافقان، سراسر دروغ و نادرستى است. «ألا انّهم هم الكاذبون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۹ سوره مجادله 🕊 🍃 اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُوْلَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ🍃 ترجمه : 🍃 شيطان بر آنان چيره و مسلط شده است، پس ياد خدا را از خاطرشان برده است. آنان حزب شيطانند. آگاه باشيد كه حزب شيطان همان زيانكارانند.🍃 حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد: اگر حق و باطل به طور روشن مطرح باشند، مشكلى پيش نمى آيد ولى مخلوط كردن حق و باطل سبب بروز فتنه و تسلّط شيطان مى شود. «و لكن يؤخذ من هذا ضِغث و من هذا ضغث فيمزجان فهنالك يستولى الشّيطان على أوليائه» امام حسين (عليه السلام) نيز در كربلا به لشكر يزيد فرمود: «استحوذ الشّيطان على أوليائه». روش شيطان اين گونه است كه: ⬅️ گام به گام انسان را به سوى خود مى كشاند. «خطوات الشّيطان» ⬅️ گاهى مطلبى را القا مى كند، نظير كسى كه از دور سنگى پرتاب مى كند. «القى الشّيطان...» ⬅️ گاهى تماس مى گيرد ولى نفوذى ندارد. «مسّهم طائف من الشّيطان» ⬅️ گاهى در دل نفوذ مى كند. «يوسوس فى صدور النّاس» ⬅️ گاهى در دل نفوذ مى كند و همانجا مى ماند. «فهو له قرين» ⬅️ گاهى انسان برادر شيطان مى شود. «اخوان الشّياطين» ⬅️ وگاهى مريد شيطان مى شود وشيطان بر او تسلّط كامل مى يابد. «استحوذ عليهم الشّيطان» 📌 پیام ها 🌿 مؤمن در صورت تماس با شيطان، متذكر ياد خدا مى شود، «مسهم طائف من الشّيطان تذكروا» امّا منافق كه از مرحله تماس به مرحله سلطه پذيرى شيطان رسيده، ديگر متذكر هم نمى شود. «فانساهم ذكر اللّه» 🌿 سوگند دروغ، مقدّمه سلطه شيطان است. «يحلفون... استحوذ...» 🌿 هر چه از ياد خدا غافل شويم، به مدار حزب شيطان نزديك مى شويم. «انساهم ذكر اللّه... حزب الشّيطان» 🌿 خود را در اختيار هر حزب و گروهى قرار ندهيم كه بعضى گروه ها، حزب شيطان اند. «أولئك حزب الشّيطان» 🌿 خسران واقعى، پيروى از شيطان است، نه زيان هاى مالى. «انّ حزب الشّيطان هم الخاسرون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۰ سوره مجادله 🕊 🍃 إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ فِي الأَذَلِّينَ🍃 ترجمه : 🍃 همانا كسانى كه در برابر خدا و رسولش دشمنى مى كنند، آنان در زمره خوارترين مردم اند.🍃 ظاهراً اين آيه در ادامه آيات قبل و ادامه حركات منافقان است، خصوصاً با توجّه به اين كه در آيه پنجم همين سوره، سرنگونى و هلاكت موضع گيرى خصمانه در برابر خدا و رسول را خوانديم. «يحادّون اللّه و رسوله كبتوا كما كبت الّذين من قبلهم» مشكلاتى كه گاهى مؤمنان مى كشند، زودگذر، لحظه اى و برطرف شدنى است. «و لقد نصركم اللّه ببدر و أنتم اذلّة» ولى ذلّت مخالفان، ابدى و عزّتشان مقطعى است. «اولئك فى الاذلّين» 📌 پیام ها 🌿 نفاق و دورويى، انسان را به جايى مى رساند كه خود را در برابر خدا و رسول قرار مى دهد. «يحادّون اللّه و رسوله» 🌿 همان گونه كه دستورات پيامبر دستورات خداست، جنگ با رسول خدا جنگ با خداست. «الّذين يحادّون اللّه و رسوله» 🌿 هر كس در مقابل حق بايستد، به بدترين ذلّت ها دچار خواهد شد. «يحادّون اللّه... فى الاذلّين» 🌿 كسانى كه مسلمانان را ذليل مى دانستند، «لئن رجعنا الى المدينه ليخرجنّ الاعزّ منها الاذلّ» خودشان بدترين نوع ذلّت را تحمّل خواهند كرد. «فى الاذلين» 🌿 چون عزّت تنها از آنِ خدا و رسول او است، پس كسانى كه در برابر آنان جبهه مى گيرند، ذليل ترين و خوارترين افراد مى شوند. «فى الاذلّين» 🌿 سرانجام مخالفت با دستورات خدا و پيامبر، خوارى و ذلّت در دنيا و آخرت است. «أولئك فى الاذلين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۱ سوره مجادله 🕊 🍃 كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ🍃 ترجمه : 🍃 خداوند حكم كرده است كه همانا من و پيامبرانم (بر كافران و منافقان)چيره خواهيم شد. همانا خداوند قدرتمند شكست ناپذير است.🍃 سنّت خداوند پيروزى حق بر باطل است. با آن همه تهمت هايى كه به پيامبر زدند و با آن همه كارشكنى ها و مانع تراشى ها و ايجاد فتنه ها و جنگ ها، آيا تا كنون نام پيامبر اسلام و ساير انبيا بيشتر مطرح است يا مخالفان شان؟ نام حضرت ابراهيم(عليه السلام) باقى است يا نمرود؟ امام حسين (عليه السلام) عزيز است يا يزيد؟ امام حسين (عليه السلام) به هدفش كه رسوا كردن بنى اميه و دادن درس آزادگى به بشريّت بود رسيد، امّا يزيد چطور؟ ⭕ سؤال: اگر حق پيروز است، پس چرا در مواردى طرفداران آن شكست مى خورند؟ ✅ پاسخ: اگر گفته شود فرزند نعمت است، به اين معنا نيست كه مشكلات دوران باردارى و زايمان، در كار نيست، بلكه مراد آن است كه با تمام اين مشكلات نعمت است. پيروزى حق بر باطل نيز در سايه ايمان، استقامت و اتحاد است، چنانكه قرآن مى فرمايد: «الّذين قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل عليهم الملائكة»، «لاتهنوا و لاتحزنوا و أنتم الاعلون ان كنتم مؤمنين» امّا اگر سستى و تفرقه و نافرمانى پديدار شد، شكست حتمى خواهد بود، «حتّى اذا فشلتم و تنازعتم فى الامر و عصيتم» بر اساس روايات، وعده خداوند در مورد غلبه كامل حق بر باطل، در زمان ظهور امام زمان (عليه السلام) محقق خواهد شد. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۲ سوره مجادله 🕊 🍃 لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ🍃 ترجمه : 🍃 هيچ قومى را نمى يابى كه به خدا و قيامت مؤمن باشند و (در همان حال) با كسى كه در برابر خدا و رسولش موضع گرفته است، مهرورزى كنند، حتّى اگر پدران يا پسران يا برادران يا خويشانشان باشند. آنها كسانى هستند كه خداوند، ايمان را در دلهايشان ثابت فرموده و با روحى از جانب خويش آنان را تأييد نموده است و آنان را در باغهايى كه نهرها از پاى (درختان) آنها جارى است، وارد مى كند در حالى كه در آنجا جاودانه هستند، خداوند از آنان راضى است و آنان نيز از او راضى هستند. آنان حزب خدا هستند، آگاه باشيد كه تنها حزب خدا پيروز و رستگارند.🍃 مقام رضا، بالاتر از مقام تسليم است، يعنى بنده نه فقط تسليم مقدّرات الهى و امر و نهى اوست، بلكه در دل نيز به آن راضى است و از سر رضايت آن را مى پذيرد. ايمان با كفر سازگار نيست. به نوح درباره ى فرزندش گفته مى شود: «انه ليس من اهلك» هنگامى كه براى ابراهيم ثابت شد عموى او منحرف است، از او برائت جست. «فلما تبيّن له انه عدوّ للّه تبرّأ منه» حتّى پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) از استغفار براى مشركان منع مى شود. «ما كان للنبى والّذين آمنوا ان يستغفروا للمشركين ولو كانوا اولى قربى من بعد ما تبين لهم انهم اصحاب الجحيم» تولّى و تبرّى در سوره مجادله بارها سخن از تولّى و تبرّى مطرح شده است كه بيانگر اهميّت دوستى با دوستان خدا و دشمنى با دشمنان خداست: «تولّوا قوماً غضب اللّه عليهم»، «لاتجد... يوادون من حادّ اللّه» امام رضا(عليه السلام) فرمود: «كمال الدين ولايتنا والبرائة من عدّونا» كمال دين، در پذيرش ولايت ما و دورى از دشمنان ماست. به امام صادق (عليه السلام) گفتند: فلانى به شما محبت مى ورزد ولى نسبت به برائت از دشمنان شما ضعيف عمل مى كند. حضرت فرمودند: دروغ مى گويد كسى كه ادّعاى محبت ما را دارد و از دشمن ما دورى نجسته است. امام صادق (عليه السلام) فرمود: «اوحى اللّه الى نبىّ من انبيائه قل للمؤمنين لاتلبسوا لباس اعدايى و لاتطعموا مطاعم اعدايى و لاتسلكوا مسالك اعدايى فتكونوا اعدايى كما هم اعدايى» خداوند متعال به پيامبرى از پيامبرانش وحى فرمود كه به مؤمنان بگو: مانند دشمنان من لباس نپوشند و مانند دشمنان من غذا نخورند و در چگونگى زندگى و رفتار، مانند دشمنان من نباشند، چرا كه در اين صورت دشمنان من محسوب مى شوند. هم چنانكه آنان دشمنان من هستند. در حديث آمده است: «هل الدين الاّ الحبّ والبغض» آيا دين، جز حبّ و بغض است؟ انواع تأييدهاى الهى در قرآن: تأييد با فرشته خود جبرئيل. «أيّدتك بروح القدس» تأييد ويژه الهى. «و أيّدهم بروح منه» تأييد با يارى مؤمنان. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين» تأييد با لشكريان ناپيداى الهى. «أيّده بجنود لم تروها» قرآن در چند مورد عبارت «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه» را به كار برده است: ۱. در مورد راستگويان راست كردار: «يوم ينفع الصّادقين صدقهم... رضى اللّه...» ۲. در مورد پيشگامان و پيشتازان: «والسّابقون الاولون... رضى اللّه...» ۳. در مورد مؤمنان واقعى: «كتب فى قلوبهم الايمان... رضى اللّه...» موضع گيرى در برابر خدا و رسول آن قدر زشت و ناپسند است كه چهار بار در قرآن مطرح شده و هر بار با تهديد و غضب الهى همراه بوده است. از جمله در همين سوره آيات ۵ ، ۲۰ و ۲۲ كه به صورت هاى مختلفى تهديد در پى داشته است مانند: سرنگون شدن. «كبتوا» خوار شدن. «فى الاذلين» مورد بى مهرى قرار گرفتن. «لاتجد قوماً... يوادّون من حاد اللّه و رسوله...» و دخول در آتش و جاودانگى در جهنّم. «من يحادد اللّه... له نار... خالداً...» 📌 پیام ها 🌿 يك دل، دو دوستى بر نمى دارد. دوستى خداوند با دوستى دشمنان دين خدا قابل جمع نيست. «لاتجد قوماً يؤمنون... يوادّون من حادّ اللّه» (در آيه اى ديگر داريم: «ما جعل اللّه لرجل من قلبين فى جوفه» خداوند در سينه انسان دو دل قرار نداده است.) 🌿 عيب ها را از ريشه برطرف كنيد. مودت دشمنان خدا انسان را به گرايش هاى فكرى، عملى و اخلاقى به سوى آنان وادار مى كند، لذا بايد ريشه ى آن را خشكاند. «لاتجد... يوادّون من حادّ اللّه» 🌿 در اسلام، روابط و علاقه ها بايد در شعاع رضاى خداوند باشد. «لاتجد قوماً يؤمنون» 🌿 روابط خانوادگى و خويشاوندى نيز خط قرمز و مرز دارند. «و لو كانوا آبائهم...»
🌿 خداوند به خاطر قطع رابطه با چهار گروه از خويشان اگر معاند باشند، (پدر، پسر، برادر و فاميل)، چهار نمونه از لطف خود را بيان كرده است: ايمان، امداد، بهشت و رضوان. «الايمان، ايّدهم، جنّات، رضى اللّه» 🌿 ارزش ايمان به ثبات آن است وگرنه ايمان هاى مقطعى، موسمى و عاريه اى بسيار است. «كتب فى قلوبهم الايمان» 🌿 اول ايمان پايدار، بعد امداد و دريافت. «كتب فى قلوبهم الايمان... ايّدهم...» 🌿 دين تنها يك رابطه قلبى و فردى ميان انسان و خدا نيست، بلكه تعيين كننده روابط اجتماعى است. «لو كانوا آبائهم...» 🌿 پاداش ها منحصر به آخرت نيست، بلكه تثبيت ايمان و امداد الهى، از پاداش هاى الهى در همين دنياست. «كتب فى قلوبهم... ايّدهم» 🌿 حزب اللّه، با دشمن خدا دوست نمى شود. «لاتجد قوماً... يوادّون من حادّ اللّه... أولئك حزب اللّه» 🌿 حزب اللّه، نژاد و زبان و منطقه خاص ندارد، بلكه هر مؤمن مقاوم و استوار، جزو حزب اللّه است. «لاتجد قوماً يؤمنون... يوادّون من حادّ اللّه... اولئك حزب اللّه» 🌿 پيروزى و غلبه اى ارزش دارد كه همراه با رستگارى و رسيدن به هدف باشد. در جاى ديگر مى فرمايد: «ألا انّ حزب اللّه هم الغالبون» و در اينجا مى فرمايد: «ألا انّ حزب اللّه هم المفلحون» 🌿 تداوم نعمت، خود يكى از نعمت هاى بهشتى است. «خالدين فيها» 🌿 اين كه ما از خدا راضى باشيم يك طرف قضيه است، مهم رضايت خدا از ماست. «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه» 🌿 در قيامت نعمت ها دو گونه است: مادّى «جنات...» و معنوى. «رضى اللّه عنهم...» (چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و رضوان من اللّه اكبر» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402