eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
67 عکس
13 ویدیو
71 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱ سوره حشر 🕊 🍃 سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ🍃 ترجمه : 🍃 آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است، براى خدا تسبيح كنند (و خدا را به پاكى مى ستايند) و اوست قدرتمند شكست ناپذير حكيم.🍃 در قرآن، حدود ۸۵ بار واژه «تسبيح» بكار رفته است. در نماز نيز در حالات مختلف ركوع، سجود و قيام، موضوع تسبيح خدا به طور برجسته به چشم مى خورد. تسبيح در لغت، به معناى شنا و حركت تند در آب و هوا است و در اصطلاح، منزّه دانستن خداوند از عيب ها و سرعت در عبادت اوست. خداوند داراى دو نوع صفات است: ثبوتيّه و سلبيّه؛ ثبوتيّه، كمالات خدا را بيان مى كند، مثل علم و قدرت، امّا سلبيّه، خداوند را از هرگونه عجز و جهل و نياز منزّه مى داند. تسبيح، نسبت به صفات سلبيّه است و حمد، نسبت به صفات ثبوتيّه. در مواردى از قرآن و نماز، تسبيح و حمد الهى در كنار هم آمده اند. «يسبّح بحمده» ، «سبحان ربّى الاعلى و بحمده» و اين جمع ميان صفات ثبوتيّه و سلبيّه است، به اين معنا كه گوينده، هم خداوند را از هر عيبى دور مى داند و هم به خاطر دريافت الطاف الهى، او را ستايش مى كند. تسبيح موجودات بعضى گفته اند مراد از تسبيح موجودات، تسبيح تكوينى است نه تشريعى، يعنى همه ى موجودات به زبان حال، نه زبانِ قال، خدا را تسبيح و تنزيه مى كنند، زيرا آفرينش هر موجودى، دليل بر علم و حكمت و قدرت خداوند و منزّه بودن او از هر گونه جهل و لغو و عجز است. پس نيازى نيست كه موجودات، به زبان تسبيح بگويند، بلكه وجودشان، تسبيح خداوند است. امّا به نظر مى رسد مراد قرآن از تسبيح موجودات، تسبيح با زبان باشد، زيرا: اگر آفرينشِ حكيمانه موجودات نشانه تسبيح باشد، ما اين نشانه را مى فهميم در حالى كه در آيه اى ديگر مى فرمايد: شما تسبيح موجودات را نمى فهميد. «لاتفقهون تسبيحهم» اگر آفرينش، نشانه تسبيح بود، مثل ساختمان زيبا كه مهندس و معمار خود را ستايش مى كند، پس چرا مى فرمايد: «كلّ قد علم صلاته و تسبيحه» موجودات به نماز و تسبيح خود علم دارند و اين امر از روى درك و شعور است نه تكوينى و ناآگاهانه. تسبيح موجودات نسبت به خداوند دائمى است. در بعضى سوره ها به صورت فعل ماضى آمده است: «سبّح» و در بعضى فعل مضارع. «يسبّح» 📌 پیام ها 🌿 موجودات آسمان ها و زمين، نوعى شعور و درك دارند. «سبّح للّه» 🌿 اگر بعضى انسان ها اهل تسبيح نيستند، ولى تمام هستى تسبيح گوى خدا هستند. «سبّح للّه...» 🌿 عزّت و حكمت الهى است كه همه را به تسبيح جذب مى كند. «سبّح للّه... و هو العزيز الحكيم» 🌿 گرچه قدرت، در افراد عادى عامل از دست رفتن تعادل است، ولى خداوند هم قدرت دارد و تمام كارهايش نيز حكيمانه است. «العزيز الحكيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲ سوره حشر 🕊 🍃 هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُم بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ🍃 ترجمه : 🍃 اوست آن كه كسانى از اهل كتاب را كه كفر ورزيدند براى اولين بار از خانه هايشان بيرون راند، با آنكه شما گمان نداشتيد كه آنان (با داشتن آن همه قدرت، به آسانى) بيرون روند و خودشان گمان مى كردند كه قلعه ها و حصارهايشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جايى كه گمان نمى كردند بر آنان وارد شد و در دل هايشان ترس و وحشت افكند (به گونه اى كه) خانه هاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان خراب مى كردند، پس اى صاحبان بصيرت عبرت بگيريد.🍃 كلمه «حشر» به معناى جمع كردن و بيرون راندن از محل سكونت است. «فاعتبروا» از واژه «عبر» به معناى عبور كردن از ظاهر و رسيدن به باطن است. كلمه «عبارت» به معناى عبور از لفظ و رسيدن به معناست و «تعبير خواب»، عبور از ظاهر رؤيا به باطن آن است. سه قبيله از يهوديان به نام هاى بنى نضير، بنى قريظه و بنى قينقاع به مدينه هجرت كرده و در آن جا ساكن شدند و با پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) پيمان عدم تعرض بستند، امّا بعد از جنگ احُد گروهى از آنان با مشركان مكّه همراه شد و عليه مسلمانان توطئه كردند، پيامبر آگاه گرديد و با آنان برخورد كرد. يكى از بزرگان آنان به نام كعب بن اشرف كشته و ميان يهوديان تزلزل ايجاد شد و به قلعه اى پناهنده شدند. مسلمانان با دستور پيامبر قلعه را محاصره كردند. بعد از چند روز محاصره و جنگ، يهوديان پذيرفتند كه از مدينه خارج شوند. آنها هنگام رفتن آن مقدار از اموالشان را كه توانستند را با خود بردند و آن مقدار كه نتوانستند مانند خانه هاى خود را تخريب نمودند تا سالم به دست مسلمانان نيفتد. در قرآن، بارها ترس در دل دشمن، به عنوان يكى از امدادهاى الهى شمرده شده است، ازجمله: «قذف فى قلوبهم الرعب»، «ساُلقى فى قلوب الّذين كفروا الرعب» «سنلقى فى قلوب الّذين كفروا الرعب» آرى، ترس سبب فرار دشمن و پيروزى مسلمانان بدون خونريزى مى شود. در حديث مى خوانيم: سه لشكر براى يارى حضرت مهدى (عليه السلام) مى آيند، لشكرى از فرشتگان، لشكرى از مؤمنان و ايجاد رعب و وحشت در دل دشمنان. انديشه كردن و عبرت گرفتن يك عبادت است، چنانكه در روايات مى خوانيم: «كان اكثر عبادة ابى ذر التفكر و الاعتبار»، بيشترين عبادتِ ابوذر، انديشيدن و عبرت آموختن بود. نه مِهر الهى در انحصار محاسبات ما است، «يرزقه من حيث لايحتسب» و نه قهر او. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا» خداوند در دل ها تصرّف مى كند. گاهى آرامش نازل مى كند: «أنزل السّكينة فى قلوب المؤمنين» و گاهى ترس مى افكند. «قذف فى قلوبهم الرعب» 📌 پیام ها 🌿 قهر خداوند نسبت به يهوديان پيمان شكن كافر، حكيمانه است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج» 🌿 نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن يهوديان پيمان شكن و توطئه گر است. «العزيز الحكيم هو الّذى أخرج» 🌿 تمام پيروزى ها را از او بدانيم. «هو الّذى أخرج الّذين كفروا...» 🌿 حساب توطئه گران اهل كتاب از حساب بقيه آنان جداست. «الّذين كفروامن أهل الكتاب» 🌿 تبعيد از وطن، يكى از مجارات الهى است. «هو الّذى أخرج... من ديارهم» 🌿 قدرت هيچ كس و گروهى را پايدار ندانيد. «ما ظننتم ان يخرجوا» 🌿 كيفر كسى كه از تعهّدات و پيمان هاى اجتماعى خارج مى شود، آن است كه از وطن خارج شود. «ان يخرجوا...» 🌿 محاسبات و تجهزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بى فايده است. «ظنوا انهم مانعتهم حصونهم» 🌿 در جنگ و جهاد با كفار، تمام محاسبات نبايد بر اساس تجهيزات و امكانات مادى باشد. «فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا» 🌿 تخريب ساختمان هاى دشمن، در مواردى جايز است. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين» 🌿 آنجا كه اراده خدا باشد، دوست و دشمن دست به يك كار مى زنند. «يخربون بيوتهم بايديهم و أيدى المؤمنين» 🌿 خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، ترس را سبب قرار مى دهد و دژها را از سببيّت مى اندازد. «قذف فى قلوبهم الرعب» 🌿 مطالعه تاريخ، سرگرمى نيست، وسيله عبرت است. «فاعتبروا...» تاريخ، گذرگاه است نه توقّف گاه. 🌿 استفاده از تاريخ، بصيرت مى خواهد. «فاعتبروا يا أولى الابصار» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳ سوره حشر 🕊 🍃 وَلَوْلَا أَن كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلَاء لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابُ النَّارِ🍃 ترجمه : 🍃 و اگر اين نبود كه خداوند، بيرون شدن از خانمان را بر آنان نوشته بود، همانا آنان را در دنيا عذاب مى كرد و البتّه در آخرت عذاب آتش دارند.🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴ سوره حشر 🕊 🍃 ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَمَن يُشَاقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ🍃 ترجمه : 🍃 اين كيفر به خاطر آن است كه آنان با خدا و رسولش دشمنى كردند و هركس با خدا دشمنى كند، پس (بداند كه) همانا خداوند سخت كيفر است.🍃 «جلاء» به معناى ترك ديار و وطن به خاطر گرفتارى و بلاست. «شاقّوا» از «شقّ» به معناى ايجاد شكاف و جدايى و جبهه گيرى و دشمنى است. در سوره مجادله آيه ۲۱ فرمود: «كتب اللّه لاغلبّن أنا و رسلى» و در اين آيه مى فرمايد: «كتب اللّه عليهم الجلاء» يعنى هم پيروزى وهم جلاى وطن با اراده الهى است. مشابه آيه ۴، در سوره انفال آيه ۱۳ درباره جنگ بدر آمده است. «شديد العقاب» بودن منافاتى با «أرحم الرّاحمين» بودن خداوند ندارد، زيرا هر كدام در جاى خود است، در دعاى افتتاح مى خوانيم: «و ايقنت انّك أرحم الرّاحمين فى موضع العفو و الرحمة و أشدّ المعاقبين فى موضع النكال و النقمة» 📌 پیام ها 🌿 حداقل كيفر پيمان شكنى، تبعيد و بيرون راندن از وطن است. (بنى نضير به خاطر توطئه و خيانت مستحق كيفر سخت بودند، ولى آن حكم به تبعيد شدنشان تبديل شد.) «لولا ان كتب اللّه عليهم الجلاء لعذّبهم فى الدنيا» 🌿 ستيزه جوئى، سبب قهر الهى و تبعيد بنى نضير شد، نه يهودى بودن آنان. «ذلك بانّهم شاقّوا اللّه» 🌿 كيفرهاى الهى بر اساس عملكرد انسان و عادلانه است. «ذلك بانّهم شاقّوا اللّه» 🌿 جبهه گيرى در برابر رهبر آسمانى، در واقع جبهه گيرى در برابر خداست. (در ابتداى آيه، جبهه گيرى در برابر خدا و رسول است ولى پايان آن، جبهه گيرى در برابر خداوند مطرح شده است.) «شاقّوا اللّه و رسوله... يشاقّ اللّه» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره حشر 🕊 🍃 مَا قَطَعْتُم مِّن لِّينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَي أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ🍃 ترجمه : 🍃 آنچه از درخت خرما قطع كرديد يا آن را ايستاده بر پاى خود واگذاشتيد، همه به خواست و فرمان خداوند بود و (خداوند مى خواست) فاسقان را خوار گرداند.🍃 «لينه» به معناى نرمى است و به درخت خرما نيز كه ميوه اى نرم دارد، گفته مى شود. اسلام، رزمندگان را از مسموم كردن آب و قطع درختان سرزمين دشمن منع مى كند؛ ولى گاهى به دليل مزاحمت درخت براى حركت رزمندگان و يا براى ضربه زدن به روحيه كافران پيمان شكن، فرمان قطع درخت صادر مى شود. شايد آيه پاسخى به ترديد مسلمانان در صحت عمل خويش يا اشكال يهود نسبت به قطع درختان باشد كه قرآن مى فرمايد: اين فرمان، از طرف خدا بود. 📌 پیام ها 🌿 در جبهه جنگ، تمام حركات بايد زير نظر فرمانده باشد.«ما قطعتم... فباذن اللّه» 🌿 در شرايطى، تخريب منازل و قطع اشجار لازم است. «يخربون بيوتهم... قطعتم...» 🌿 قطع كردن يا نكردن درختان، حدودى دارد كه بايد با جواز الهى انجام گيرد. «ما قطعتم... أو تركتم... فباذن اللّه» 🌿 فسق و اعتقادات فاسد انسان، در هدر رفتن اموال او اثر دارد. «ما قطعتم... الفاسقين» 🌿 كارهاى ايذايى در جبهه مانعى ندارد. «ليخزى الفاسقين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره حشر 🕊 🍃 وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَي رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 و آنچه را خداوند از (اموال) آنان به رسولش باز گرداند (شما براى آن زحمتى نكشيده)، نه اسبى بر آن تاختيد و نه شترى رانديد، بلكه خداوند، پيامبران را بر هر كه بخواهد، مسلط مى سازد و خداوند بر هر چيزى قادر است.🍃 «أفاء» از «فيئ» به معناى بازگشت است و مقصود، اموال و غنايمى است كه بدون جنگ و خونريزى، در اختيار رهبر مسلمانان قرار مى گيرد. شايد دليل آنكه به آن «فيئ» گويند، اين باشد كه اموال به صاحب اصلى خود كه اولياى الهى هستند برمى گردد، زيرا خداوند تمام مواهب جهان را براى مؤمنان و پيش از آنان، براى پيامبران آفريده است و ديگران گرچه به صورت شرعى يا عرفى مالكند، ولى مالك اصلى، آن بزرگواران هستند. «اوجفتم» به معناى تاختن با اسب و شتر است. «خَيل» يعنى اسب و «ركاب» يعنى شتر. اموالى كه در اختيار مسلمانان قرار مى گيرد، چند نوع است: الف) اموالى كه در جبهه از طريق جنگ به دست مى آيد كه غنيمت نام دارد و مجاهدان مالك آن مى شوند ولى بايد خمس آن را بدهند. ب) اموالى كه بدون درگيرى و حمله بدست مى آيد كه نام آن «فيئ» است و در اين آيه حكم آن بيان شده است. ج) اموالى مثل زمين هاى موات، كوه ها، رودخانه ها و نيزارها كه نامش انفال است و در اول سوره انفال حكم آن آمده است. بر اساس اين آيه، اموالى كه بدون تاخت و تاز نصيب مسلمانان مى شود، در اختيار پيامبر است، نه مجاهدان و پيامبر طبق صلاحديد خود كه در آيه بعد مى گويد، ميان گروه هايى تقسيم مى فرمايد. دستورات اسلام حكيمانه است، در آنجا كه با شركت در جبهه چيزى به دست آيد، مالك مى شوند ولى در مواردى كه زحمت نكشيده مالى حاصل شود، مربوط به رهبر آسمانى است. 📌 پیام ها 🌿 در مسائل مالى، حتى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بدون اذن خدا دست به تصرف نمى زند. «ما افاء اللّه على رسوله» 🌿 تمام پيروزى ها، از راه جنگ و جهاد نيست. «فما أوجفتم من خيل و لا ركاب» 🌿 سلطه اولياى خدا، چون به اراده و فرمان اوست، ارزشمند است. «يسلّط رسله على من يشاء» 🌿 آنجا كه اراده الهى باشد، دژها و حصارها اثرى ندارند. «مانعتهم حصونهم... ولكن اللّه يسلط رسله على من يشاء» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره حشر 🕊 🍃 مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَي رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَي فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَي وَالْيَتَامَي وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ🍃 ترجمه : 🍃 آنچه را خداوند از اهل آبادى ها به رسولش بازگرداند، پس براى خدا و براى رسول و براى خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان است تا (اين اموال) تنها ميان ثروتمندان شما در گردش نباشد و آنچه پيامبر براى شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آن بازداشته، ترك كنيد و از خدا پروا كنيد كه خداوند، سخت كيفر است.🍃 «دولة» به معناى گردش و دست به دست كردن اموال است. در قرآن، چهار مرتبه به لزوم پشتيبانى اقتصادى از اهل بيت پيامبر(عليهم السلام) اشاره و به پرداخت بخشى از خمس، فيى ء و ديگر درآمدها به آنان تأكيد شده است: «و لذى القربى »، «و لذى القربى » ، «و آت ذا القربى حقّه» و «فآت ذا القربى حقّه» در آيه چهارم اين سوره براى كسانى كه با پيامبر مخالفت مى كنند، عبارتِ «شديد العقاب» آمده بود و در اين آيه نيز براى افرادى كه ممكن است به تقسيم فيئ توسط پيامبر ايراد بگيرند، عبارتِ «شديد العقاب» آمده است. در اين آيه، ابتدا حكم آمده، «فللّه و للرسول و لذى...» سپس دليل حكم، «كى لايكون دولة...» و در پايان، توجه به احكام حكومتى پيامبر مطرح شده است. خداوند براى «ذى القربى» هم مقام معنوى را سفارش كرده «قل لاأسئلكم عليه أجراً الا المودّة فى القربى» و هم پشتوانه اقتصادى را. «ما افاء اللّه... لذى القربى» گرچه براى تقسيم فيئ در اين آيه شش مورد بيان شده، ولى لازم نيست در تمام موارد به طور يكسان تقسيم شود. فيئ، به شخص رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اختصاص ندارد، بلكه براى موقعيّت و مقام و جايگاه اوست و لذا بعد از پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) در اختيار جانشينان بر حق او يعنى اهل بيت (عليهم السلام) است و در زمان غيبت، در اختيار فقهاى عادلِ بى هوى و هوس. هر كجا با تلاش رزمندگان به غنايم رسيديم، تنها خمس آن ميان شش گروه تقسيم مى شود، چنانكه در آيه ۴۱ سوره انفال آمده است، ولى هر كجا بدون زحمت چيزى بدست آيد، تمامش ميان آن شش گروه تقسيم مى شود. 📌 پیام ها 🌿 قوانين قرآن، كلى است، نه مخصوص به شأن و زمان نزول. (قانون فيئ مربوط به تمام مواردى است كه كفّار آن را رها كرده و رفته اند و مخصوص يهود بنى نضير نيست. كلمه «ما» و «قرى » نشان عموميّت است.) «ما افاء اللّه على رسوله من اهل القرى » 🌿 اموالِ كفّار فرارى، در اختيار رهبر دينى است. «ما افاء اللّه على رسوله» 🌿 نظام اسلامى به پشتوانه اقتصادى نياز دارد كه يكى از آنان فيئ و اموالى است كه بدون جنگ، به خاطر فرار يا متاركه كفّار نصيب مسلمانان مى شود. «ما افاء اللّه على رسوله...» 🌿 رعايت ادب و شئون، در سخن لازم است. (ابتدا نام خدا، سپس رسول خدا و سپس ديگران). «للّه و للرسول...» 🌿 سهم خداوند، زير نظر پيامبر در راه رضاى خدا مصرف مى شود. «فللّه...» 🌿 فقرزدايى، جزء برنامه هاى اصلى اسلام است. «و المساكين» 🌿 اگر گردش ثروت در دست اغنياى مسلمانان ممنوع است، پس در دست كفّار قطعاً مورد نهى است. «كى لايكون دولة بين الاغنياء...» 🌿 برنامه ريزان اقتصادى در نظام اسلامى بايد به تعديل ثروت وعدم تمركز آن در دست يك گروه خاص توجه داشته باشند. «كى لايكون دولة بين الاغنياء...» 🌿 اطاعت از فرامين پيامبر واجب است، زيرا پيامبر معصوم است، وگرنه به طور مطلق و بى چون و چرا دستوراتش واجب الاطاعه نبود. «ما آتاكم الرسول فخذوه...» 🌿 سنت پيامبر، لازم الاجرا است. «ما آتاكم الرسول فخذوه» 🌿 لازم نيست تمام دستورات در قرآن آمده باشد، بلكه هر امر و نهى كه در سخنان پيامبر آمده باشد بايد اطاعت شود. «ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا» 🌿 در انجام فرمان پيامبر، سرعت به خرج دهيم. «فخذوه... فانتهوا» (حرف فاء براى سرعت است). 🌿 در مسائل مالى و تقسيم آن لغزشگاهى است كه بايد با تقوا از آن گذشت. «ما افاء اللّه... و اتقوا اللّه» 🌿 اطاعت بى چون و چرا از پيامبر، نمودى از تقوا است. «ما أتاكم الرسول فخذوه... و اتقوا اللّه» 🌿 بى تقوايى، كيفرى شديد دارد. «و اتقوا اللّه انّ اللّه شديد العقاب» 🌿 ياد كيفر سخت، سبب تقوا است. «و اتقوا اللّه... شديد العقاب» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا