eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
68 عکس
13 ویدیو
72 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره حشر 🕊 🍃 وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَي رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 و آنچه را خداوند از (اموال) آنان به رسولش باز گرداند (شما براى آن زحمتى نكشيده)، نه اسبى بر آن تاختيد و نه شترى رانديد، بلكه خداوند، پيامبران را بر هر كه بخواهد، مسلط مى سازد و خداوند بر هر چيزى قادر است.🍃 «أفاء» از «فيئ» به معناى بازگشت است و مقصود، اموال و غنايمى است كه بدون جنگ و خونريزى، در اختيار رهبر مسلمانان قرار مى گيرد. شايد دليل آنكه به آن «فيئ» گويند، اين باشد كه اموال به صاحب اصلى خود كه اولياى الهى هستند برمى گردد، زيرا خداوند تمام مواهب جهان را براى مؤمنان و پيش از آنان، براى پيامبران آفريده است و ديگران گرچه به صورت شرعى يا عرفى مالكند، ولى مالك اصلى، آن بزرگواران هستند. «اوجفتم» به معناى تاختن با اسب و شتر است. «خَيل» يعنى اسب و «ركاب» يعنى شتر. اموالى كه در اختيار مسلمانان قرار مى گيرد، چند نوع است: الف) اموالى كه در جبهه از طريق جنگ به دست مى آيد كه غنيمت نام دارد و مجاهدان مالك آن مى شوند ولى بايد خمس آن را بدهند. ب) اموالى كه بدون درگيرى و حمله بدست مى آيد كه نام آن «فيئ» است و در اين آيه حكم آن بيان شده است. ج) اموالى مثل زمين هاى موات، كوه ها، رودخانه ها و نيزارها كه نامش انفال است و در اول سوره انفال حكم آن آمده است. بر اساس اين آيه، اموالى كه بدون تاخت و تاز نصيب مسلمانان مى شود، در اختيار پيامبر است، نه مجاهدان و پيامبر طبق صلاحديد خود كه در آيه بعد مى گويد، ميان گروه هايى تقسيم مى فرمايد. دستورات اسلام حكيمانه است، در آنجا كه با شركت در جبهه چيزى به دست آيد، مالك مى شوند ولى در مواردى كه زحمت نكشيده مالى حاصل شود، مربوط به رهبر آسمانى است. 📌 پیام ها 🌿 در مسائل مالى، حتى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بدون اذن خدا دست به تصرف نمى زند. «ما افاء اللّه على رسوله» 🌿 تمام پيروزى ها، از راه جنگ و جهاد نيست. «فما أوجفتم من خيل و لا ركاب» 🌿 سلطه اولياى خدا، چون به اراده و فرمان اوست، ارزشمند است. «يسلّط رسله على من يشاء» 🌿 آنجا كه اراده الهى باشد، دژها و حصارها اثرى ندارند. «مانعتهم حصونهم... ولكن اللّه يسلط رسله على من يشاء» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره حشر 🕊 🍃 مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَي رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَي فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَي وَالْيَتَامَي وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ🍃 ترجمه : 🍃 آنچه را خداوند از اهل آبادى ها به رسولش بازگرداند، پس براى خدا و براى رسول و براى خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان است تا (اين اموال) تنها ميان ثروتمندان شما در گردش نباشد و آنچه پيامبر براى شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آن بازداشته، ترك كنيد و از خدا پروا كنيد كه خداوند، سخت كيفر است.🍃 «دولة» به معناى گردش و دست به دست كردن اموال است. در قرآن، چهار مرتبه به لزوم پشتيبانى اقتصادى از اهل بيت پيامبر(عليهم السلام) اشاره و به پرداخت بخشى از خمس، فيى ء و ديگر درآمدها به آنان تأكيد شده است: «و لذى القربى »، «و لذى القربى » ، «و آت ذا القربى حقّه» و «فآت ذا القربى حقّه» در آيه چهارم اين سوره براى كسانى كه با پيامبر مخالفت مى كنند، عبارتِ «شديد العقاب» آمده بود و در اين آيه نيز براى افرادى كه ممكن است به تقسيم فيئ توسط پيامبر ايراد بگيرند، عبارتِ «شديد العقاب» آمده است. در اين آيه، ابتدا حكم آمده، «فللّه و للرسول و لذى...» سپس دليل حكم، «كى لايكون دولة...» و در پايان، توجه به احكام حكومتى پيامبر مطرح شده است. خداوند براى «ذى القربى» هم مقام معنوى را سفارش كرده «قل لاأسئلكم عليه أجراً الا المودّة فى القربى» و هم پشتوانه اقتصادى را. «ما افاء اللّه... لذى القربى» گرچه براى تقسيم فيئ در اين آيه شش مورد بيان شده، ولى لازم نيست در تمام موارد به طور يكسان تقسيم شود. فيئ، به شخص رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اختصاص ندارد، بلكه براى موقعيّت و مقام و جايگاه اوست و لذا بعد از پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) در اختيار جانشينان بر حق او يعنى اهل بيت (عليهم السلام) است و در زمان غيبت، در اختيار فقهاى عادلِ بى هوى و هوس. هر كجا با تلاش رزمندگان به غنايم رسيديم، تنها خمس آن ميان شش گروه تقسيم مى شود، چنانكه در آيه ۴۱ سوره انفال آمده است، ولى هر كجا بدون زحمت چيزى بدست آيد، تمامش ميان آن شش گروه تقسيم مى شود. 📌 پیام ها 🌿 قوانين قرآن، كلى است، نه مخصوص به شأن و زمان نزول. (قانون فيئ مربوط به تمام مواردى است كه كفّار آن را رها كرده و رفته اند و مخصوص يهود بنى نضير نيست. كلمه «ما» و «قرى » نشان عموميّت است.) «ما افاء اللّه على رسوله من اهل القرى » 🌿 اموالِ كفّار فرارى، در اختيار رهبر دينى است. «ما افاء اللّه على رسوله» 🌿 نظام اسلامى به پشتوانه اقتصادى نياز دارد كه يكى از آنان فيئ و اموالى است كه بدون جنگ، به خاطر فرار يا متاركه كفّار نصيب مسلمانان مى شود. «ما افاء اللّه على رسوله...» 🌿 رعايت ادب و شئون، در سخن لازم است. (ابتدا نام خدا، سپس رسول خدا و سپس ديگران). «للّه و للرسول...» 🌿 سهم خداوند، زير نظر پيامبر در راه رضاى خدا مصرف مى شود. «فللّه...» 🌿 فقرزدايى، جزء برنامه هاى اصلى اسلام است. «و المساكين» 🌿 اگر گردش ثروت در دست اغنياى مسلمانان ممنوع است، پس در دست كفّار قطعاً مورد نهى است. «كى لايكون دولة بين الاغنياء...» 🌿 برنامه ريزان اقتصادى در نظام اسلامى بايد به تعديل ثروت وعدم تمركز آن در دست يك گروه خاص توجه داشته باشند. «كى لايكون دولة بين الاغنياء...» 🌿 اطاعت از فرامين پيامبر واجب است، زيرا پيامبر معصوم است، وگرنه به طور مطلق و بى چون و چرا دستوراتش واجب الاطاعه نبود. «ما آتاكم الرسول فخذوه...» 🌿 سنت پيامبر، لازم الاجرا است. «ما آتاكم الرسول فخذوه» 🌿 لازم نيست تمام دستورات در قرآن آمده باشد، بلكه هر امر و نهى كه در سخنان پيامبر آمده باشد بايد اطاعت شود. «ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا» 🌿 در انجام فرمان پيامبر، سرعت به خرج دهيم. «فخذوه... فانتهوا» (حرف فاء براى سرعت است). 🌿 در مسائل مالى و تقسيم آن لغزشگاهى است كه بايد با تقوا از آن گذشت. «ما افاء اللّه... و اتقوا اللّه» 🌿 اطاعت بى چون و چرا از پيامبر، نمودى از تقوا است. «ما أتاكم الرسول فخذوه... و اتقوا اللّه» 🌿 بى تقوايى، كيفرى شديد دارد. «و اتقوا اللّه انّ اللّه شديد العقاب» 🌿 ياد كيفر سخت، سبب تقوا است. «و اتقوا اللّه... شديد العقاب» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره حشر 🕊 🍃 لِلْفُقَرَاء الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً وَيَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ🍃 ترجمه : 🍃 (بخشى از فيئ) براى مهاجران فقيرى است كه از خانه ها و اموال خود بيرون رانده شدند و در پى فضل و رضوان الهى هستند و خدا و رسولش را يارى مى كنند، آنان همان راستگويانند.🍃 اين آيه به منزله شرح و تفسيرى است براى مصارف شش گانه فيئ كه از ميان «مساكين» و «ابن السبيل» به سراغ آن گروه از فقرايى رويد كه امتيازاتى همچون هجرت در راه خدا و يارى رسول خدا را داشته باشند. از ميان فقرا، مهاجران تبعيد شده اى كه خالصانه حامى دين هستند، اولويّت دارند. 📌 پیام ها 🌿 گرچه افراد نيازمند، نظرى به اموال ما ندارند، «يبتغون فضلاً من اللّه» ولى ما بايد آنان را بهره مند سازيم. «للفقراء» 🌿 علاقه به وطن، يك حق طبيعى و الهى است كه قابل پيگيرى است. «اخرجوا من ديارهم» 🌿 كسانى در ادّعاى دين دارى صادقند كه در عين فقر و آوارگى، حامى خدا و رسول باشند. «للفقراء... اخرجوا... ينصرون اللّه... هم الصّادقون» 🌿 كمالاتى قابل ستايش است كه دائمى باشد. «يبتغون... ينصرون» (فعل مضارع نشان استمرار است.) 🌿 دنيا همراه با آخرت ارزش دارد. «فضلا... و رضواناً» 🌿 افراد مخلص، الطاف الهى را فضل او مى دانند، نه حق خود. «فضلاً من اللّه» 🌿 صداقت با عملكرد روشن مى شود نه با شعار. «ينصرون... الصّادقون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ سوره حشر 🕊 🍃 وَالَّذِينَ تَبَوَّؤُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَي أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ🍃 ترجمه : 🍃 و كسانى كه در دارالهجره (مدينه) و ايمان، قبل از مهاجران جاى گرفتند و كسانى را كه (از مكّه) به سويشان هجرت نمودند دوست مى دارند و در دل، نيازى به آنچه (از فيئ) به مهاجران داده شده احساس نمى كنند و اگرچه خود شديداً در فقر هستند ولى مهاجران را بر خود مقدّم مى دارند و كسانى كه از بخل نفس محافظت شوند، آنان همان رستگارانند.🍃 «تبوّؤ» از «بواء» به معناى نزول و جاى گرفتن در مكان است. «خصاصة»، به فقرى كه سبب شكاف زندگى شود گفته مى شود و «يوق» از «وقايه» به معنى حفاظت و كنترل است، «شُحّ» به معناى بخل همراه با حرص است. در كنار بهره مند كردن مهاجران از فيئ، خداوند به ستايش انصار و مردم مدينه مى پردازد كه آنان، هم خانه هايشان را براى مهاجران آماده كردند و هم ايمانشان را كامل نمودند كه تمام دستورات را بدون دغدغه عمل كردند. در حديث مى خوانيم: امام جواد(عليه السلام) از اول شب تا صبح فقط يك دعا مى كرد: «الّلهم قنى شُحّ نفسى» خدايا! مرا از بخل نفسانى ام حفظ كن. راوى مى گويد: به امام گفتم: جانم فدايت! من جز اين يك دعا از شما نشنيدم! امام فرمود: «فاىّ شى ء اشد من الشّحّ» چه چيزى خطرناك تر از بخل است. در حديث ديگرى مى خوانيم: «لايجتمع الشحّ و الايمان فى قلب رجل مسلم»، بخل و ايمان در دل يك مسلمان جا نمى گيرد. ايثار، يك كمال است امّا نبايد موجب خروج از حدّ اعتدال شود، چنانكه قرآن در آيه ۶۷ سوره فرقان، در وصف عباد الرّحمن مى فرمايد: «و الّذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواماً»، آنان در انفاق، نه زياده روى مى كنند و نه كوتاهى، بلكه راهى ميانه را در پيش مى گيرند. اين موضوع، در روايتى از امام صادق (عليه السلام) نيز مورد تأكيد قرار گرفته است. 📌 پیام ها 🌿 بستر سازى براى ارائه خدمات به ديگران يك ارزش است. «تبوّؤ الدار» 🌿 هم ظاهر آراسته لازم است و هم باطن. «تبوّؤ الدار و الايمان» 🌿 محبّت به اهل ايمان مرز و بوم ندارد. «يحبّون من هاجَرَ اليهم» 🌿 از ايثار و روحيات خوب ديگران نام ببريد. «يحبّون... يؤثرون» 🌿 دوستى پايدار آن است كه به خاطر كمالات، افراد را دوست بداريم، نه به خاطر نام و قبيله و چشم داشت. «يحبّون من هاجر» 🌿 تظاهر به كمال ارزش ندارد، كمال آن است كه در عمق جان باشد. «لايجدون فى صدورهم حاجة» 🌿 در ستايش از گروهى، نبايد از گروه ديگر غافل شد تا ايجاد حساسيّت شود. در آيه قبل از مهاجرين ستايش شد و اين آيه از انصار ستايش مى كند. «يحبون من هاجر اليهم» 🌿 مهم تر از مهمان دوستى، مهاجر دوستى است، زيرا مهمان چند روزى بيشتر نيست، ولى مهاجر مدّت هانزد انسان مى ماند. «يحبون من هاجر اليهم» 🌿 در تجليل، سلسله مراتب و سوابق حفظ شود. اول مهاجران(آيه قبل) بعد انصار(اين آيه) و در آيه بعد از تابعين ستايش شده است. 🌿 خداوند از افرادى كه حسد ندارند ستايش مى كند. (معمولاً حسادت ها به هنگام تقسيم مال جلوه مى كند. با اين كه پيامبر، فيئ را تنها به مهاجران داد ولى انصار چشم داشتى نداشتند.) «لايجدون... حاجة مما اوتوا» 🌿 طبع بلند و ديد وسيع، مورد ستايش قرآن است. «لايجدون فى صدورهم حاجة» 🌿 اظهار دوستى كافى نيست، دوستىِ عملى لازم است. «يحبّون... يؤثرون» 🌿 بخشش با وجود نياز مهمتر است. «يؤثرون... و لو كان بهم خصاصة» 🌿 رستن از بخل، مايه رستگارى است. «مَن يوق شحّ نفسه... هم المفلحون» 🌿 بخل با نفس عجين است. اگر كسى از بخل دور شود نه تنها از مال بلكه از جان نيز مى تواند بگذرد. «يوق شحّ نفسه» 🌿 بخيل، رستگار نمى شود. «مَن يوق شحّ نفسه فاولئك هم المفلحون» 🌿 نجات از بخل، با كمك و امداد الهى ممكن است. كلمه «يوقَ» مجهول آمده، زيرا بازدارنده خداوند است. 🌿 بسيارى از كمالات، مربوط به نجات از بخل است. جمله «يوق شح نفسه» به عنوان كليد، در آخر آيه آمده است. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره حشر 🕊 🍃 وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 و كسانى كه بعد از مهاجرين و انصار آمدند، مى گويند: پروردگارا! ما و برادرانمان را كه در ايمان بر ما سبقت گرفته اند، بيامرز و در دل هاى ما كينه مؤمنان را قرار نده. پرورگارا! همانا تو رئوف و مهربانى.🍃 در آيات قبل، از مهاجرين و انصار ستايش شد و در اين آيه سخن از تابعين است كه تمام مسلمانان پس از پيامبر را مى تواند شامل شود. در آيات ۸ تا ۱۰ به عوامل وحدت اشاره شده است: ۱. محبّت. «يحبّون من هاجر اليهم» ۲. ايثار. «و يؤثرون على انفسهم» ۳. دعا. «ربّنا اغفر لنا... ربّنا» ۴. خدمت. «تبَوّءُو الدار» ۵. دورى از حرص و حسد. «لايجدون فى صدورهم حاجة مما اوتوا...» ۶. دورى از بخل. «يوق شحّ نفسه» ۷. اخوّت. «اغفر لنا و لاخواننا» ۸. سعه صدر و نداشتن كينه. «لاتجعل فى قلوبنا غلاّ للذين آمنوا» مغفرت و استغفار بيش از دويست بار موضوع مغفرت و واژه هاى آن در قرآن مطرح شده است. هم خودمان بايد استغفار كنيم و هم از اولياى خدا بخواهيم كه براى ما استغفار كنند. «يا ابانا استغفر لنا» حتى فرشتگان براى مؤمنان استغفار مى كنند. «و يستغفرون للذين آمنوا» البتّه استغفار براى مشركان و منافقان اثرى ندارد. «سواء عليهم استغفرت لهم ام لم تستغفر لهم لن يغفر اللّه لهم» ، «ما كان للنبىّ و الّذين آمنوا ان يستغفروا للمشركين» امّا عوامل مغفرت الهى عبارتند از: ۱. اطاعت از رهبر آسمانى. «فاتّبعونى يحببكم اللّه و يغفر لكم ذنوبكم» ۲. تقوا. «ان تتقوا اللّه... يغفر لكم» ۳. عفو و گذشت از مردم. «و ليعفوا و ليصفحوا الا تحبون ان يغفر اللّه لكم» ۴. كلام مستدل و محكم. «قولوا قولا سديداً... يغفر لكم» ۵. قرض الحسنه. «ان تقرضوا اللّه... يغفر لكم» ۶. توبه و استغفار. «و من يعمل سوءً أو يظلم نفسه ثمّ يستغفر اللّه يجد اللّه غفوراً رحيما» 📌 پیام ها 🌿 مكتب كامل مكتبى است كه براى پيروان آينده خود نيز طرح كمال و رشد داشته باشد. «و الّذين جاءوا من بعدهم» 🌿 براى جلوگيرى از سوء تفاهم، ابتدا از لغزش هاى خود استغفار كنيم و سپس لغزشهاى ديگران. «اغفر لنا و لاخواننا» 🌿 مؤمن، مصونيت از گناه ندارد، ولى هرگاه گناهى مرتكب شد، بلافاصله استغفار مى كند. «اغفر لنا و لاخواننا» 🌿 دعاى خير براى گذشتگان، وظيفه آيندگان است. «و الّذين جاؤوا من بعدهم يقولون ربّنا اغفر... الّذين سبقونا بالايمان» 🌿 تمام مسلمانان با هم برادرند و براى يكديگر دعا مى كنند. «اغفر لنا و لاخواننا الّذين سبقونا بالايمان» 🌿 سابقه در ايمان، يك ارزش است. «سبقونا بالايمان» 🌿 برادرى واقعى، در پرتو ايمان است. «اخواننا الّذين سبقونا بالايمان» 🌿 در اخوت و برادرى دينى، زمان و مكان و نژاد مطرح نيست. «اخواننا الّذين سبقونا بالايمان» 🌿 با دعاى خير، كينه ها را از دل دور كنيم. «ربّنا اغفر... لاخواننا... لاتجعل غلاً للذين آمنوا» 🌿 مؤمن، بدخواه ديگران نيست. «لاتجعل فى قلوبنا غلاً للذين آمنوا» 🌿 خودسازى بدون استمداد از خداوند نمى شود. «ربّنا... لاتجعل فى قلوبنا غلاً» 🌿 در اصلاحات بايد به سراغ ريشه ها رفت. ريشه بسيارى از گناهان، كينه و حسادت ودشمنى است كه بايد ريشه كن شود. «لاتجعل فى قلوبنا غلاً» 🌿 توجه به ربوبيت و رأفت و رحمت خداوند، از آداب و پشتوانه اجابت دعاهاست. «ربّنا اغفر... انّك رؤف رحيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره حشر 🕊 🍃 أَلَمْ تَر إِلَي الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلَا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَداً أَبَداً وَإِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّكُمْ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ 🍃 ترجمه : 🍃 آيا به منافقان نظر نكردى كه به برادران خود، كسانى از اهل كتاب كه كفر ورزيدند، مى گويند: اگر شما رانده شديد، ما نيز با شما خارج خواهيم شد و درباره شما از هيچ كس پيروى نخواهيم كرد و اگر مورد هجوم و جنگ قرار گرفتيد، قطعاً ما شما را يارى خواهيم كرد و خداوند شاهد است كه اين منافقان هر آينه دروغ گويند.🍃 بعد از ستايش از مهاجران و انصار و تابعين، اين آيات، چهره منافقان و كفّار را كه در كنار هم و در برابر آنان ايستاده اند، ترسيم مى كند. آرى يكى به مغفرت و آمرزش دعوت مى كند و يكى به لجاجت و مقاومت بر كفر و بى دينى. در تفاسير مى خوانيم: منافقان براى يهوديان پيمان شكنى كه مورد قهر پيامبر اسلام قرار گرفته بودند، پيام فرستادند كه شما سنگر خود را رها نكنيد كه ما با شما هستيم. با توجه به آيه «انما المؤمنون اخوة» كه برادرى را تنها مخصوص اهل ايمان مى داند، بايد گفت: برادرى منافق با كافر، برادرى صورى و ظاهرى است. «لاخوانهم الّذين كفروا...» در برادرى حقيقى، ايثار و از خود گذشتگى نمايان است، چنانكه انصار نسبت به مهاجران چنين كردند،«و يؤثرون على انفسهم» ولى در برادرى ظاهرى، حتى يارى ظاهرى هم نيست. «لننصرنّكم و اللّه يشهد انهم لكاذبون» 📌 پیام ها 🌿 رهبر جامعه اسلامى، بايد از روابط منافقان داخلى با دشمنان خارجى آگاه باشد. «الم تَرَ» 🌿 در صدر اسلام، منافقانى بودند كه با كفّار روابط مخفيانه و خائنانه داشتند و با وعده هاى خود مايه اميد آنان بودند. «الم تَرَ الى الّذين نافقوا...» 🌿 منافق، برادر كافر است. «نافقوا... لاخوانهم الّذين كفروا» 🌿 همه ى اهل كتاب در برابر مسلمانان نايستاده اند، تنها گروهى در صدد توطئه و دشمنى هستند. «الّذين كفروا من اهل الكتاب» 🌿 منافق دروغگو براى اينكه ديگران را به باور بكشاند، سخن خود را قاطعانه مطرح مى كند. «لنخرجنّ معكم... لننصرنّكم» 🌿 منافق، در مسائل سياسى و اجتماعى، تابع و مطيع رهبرى اسلامى نيست. «لا نطيع فيكم احداً ابداً» 🌿 منافقان، حتى به دوستان خود نيز دروغ مى گويند. «و اللّه يشهد انهم لكاذبون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا