🕊 تفسیر آیه ۱۲ سوره حشر 🕊
🍃 لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِن قُوتِلُوا لَا يَنصُرُونَهُمْ وَلَئِن نَّصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ🍃
ترجمه :
🍃 همانا اگر (كفّار) اخراج شوند، (منافقان) با آنان خارج نخواهند شد و اگر مورد تهاجم و جنگ قرار گيرند، منافقان آنان را يارى نخواهند كرد و اگر به يارى آنان برخيزند، (هنگام خطر) به آنان پشت خواهند كرد. سپس (هيچ يك از كفّار و منافقان) يارى نمى شوند.🍃
📌 پیام ها
🌿 و آگاهى از شكست كفّار و پاى بند نبودن منافقان به تعهّدات خود، سبب تقويت روحيه مسلمانان است. «لايخرجون معهم... لاينصرونهم»
🌿 از تبليغات پر طمطراقِ منافقان نهراسيد كه آنان، مرد عمل نيستند و خيلى زود ميدان را خالى مى كنند. «لايخرجون... لاينصرون... ليولّن الادبار»
🌿 پيمان شكنى منافقان به حدى است كه نسبت به كافران هم پيمان خود نيز وفادار نيستند. «لايخرجون... لاينصرون»
🌿 عاقبت نفاق، خوارى و تنهايى است. «لاينصرون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۳ سوره حشر 🕊
🍃 لَأَنتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِم مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ🍃
ترجمه :
🍃 قطعاً ترس و وحشتى كه از شما در دل منافقان است، سخت تر از خوفى است كه آنان از خدا دارند و اين به خاطر آن است كه آنان فهم و معرفتى ندارند.🍃
«رهبة» به معناى ترس و وحشت درونى و عميق است كه آثار آن در عمل ظاهر مى شود.
اين آيه به منزله دليل آيه قبل است كه منافقان، حاضر به جنگ نيستند و اگر به جبهه آيند، فرار مى كنند، زيرا آنان ايمان ندارند و قدرت الهى را نمى شناسند ولى برق شمشير را مى بينند و از شما بيش از خدا مى ترسند.
📌 پیام ها
🌿 مؤمن داراى اُبهت و هيبت است. «لانتم اشد رهبة فى صدورهم»
🌿 ترس از مردم به جاى ترس از خدا، نشانه روشن نفاق است. «لانتم اشد رهبة فى صدورهم من اللّه»
🌿 منافقان نمى دانند و نمى فهمند كه رمز عزّت و قدرت مسلمانان، اراده و لطف خداوند است. «لايفقهون»
🌿 هراس از مردم و نترسيدن از خداوند، به خاطر سطحى نگرى و سبك سرى است. «لانتم اشدّ رهبة... لايفقهون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۴ سوره حشر 🕊
🍃 لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِي قُرًي مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاء جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتَّي ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ🍃
ترجمه :
🍃 منافقان (به قدرى ترسو هستند كه) به طور جمعى با شما نمى جنگند، جز در مناطق حفاظت شده يا از پشت ديوارها، درگيرى آنان ميان خودشان سخت است، تو آنان را متّحد مى پندارى در حالى كه دل هايشان پراكنده است. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمى انديشند.🍃
«قُرى» جمع «قرية» به محل اجتماع مردم گفته مى شود، شهر باشد يا روستا. «محصنة» از «حِصن» به معناى قلعه است. «قرىً محصنة» يعنى مناطقى كه از طريق ديوار يا خندق و يا برج حفاظت مى شود.
ارزش و نقش و بركات وحدت و اتّحاد، با كمى انديشه و تعقل بر همه روشن مى شود، لذا پايان آيه فرمود: «قوم لايعقلون» ولى پى بردن به اينكه تمام قدرت از آنِ خداست و ما نبايد از انسان ها بيش از خدا بترسيم، به يك معرفت و توحيد ناب و عميق نياز دارد و لذا آيه قبل با «قوم لايفقهون» پايان يافت.
📌 پیام ها
🌿 ارزيابى روحيات دشمن و هم پيمانان آنان و شيوه جنگى دشمن لازم است. «لايقاتلونكم جميعاً الا... تحسبهم جميعاً و...»
🌿 مراقب باشيد كه منافقان، مناطقى محفوظ و مصون از دسترس شما براى خود درست نكنند كه در اين صورت، خطر آنان جدى مى شود. «لايقاتلونكم... الا فى قرى محصّنة»
🌿 اتحادهاى صورى كه بدون ايمان و گرايش باطنى باشد، ارزشى ندارد. «تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتّى»
🌿 امكانات و تجهيزات مادى و فيزيكى، عامل امنيّت نيست. در ميان كفّار با آن همه تجهيزات درگيرى و ناامنى وجود دارد. «قرىً محصنة... بأسهم بينهم شديد»
🌿 تحقير و تضعيف منافقان و دشمن لازم است. «قوم لايفقهون... قوم لايعقلون»
🌿 اختلافات در جنگ، نشانه بى عقلى است. «لايقاتلونكم جميعاً... قلوبهم شتى... لايعقلون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۵ سوره حشر 🕊
🍃 كَمَثَلِ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَرِيباً ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ🍃
ترجمه :
🍃 (مَثَل يهود بنى نضير) مَثَل كسانى است كه چندى قبل از آنان بودند (و با وعده هاى منافقان اغفال شدند) و تلخى و ناكامى انحراف خود را چشيدند و برايشان عذاب دردناكى است.🍃
«وبال» به معنى عواقب سوء يك امر است.
مؤمن از يك سوراخ دو بار گزيده نمى شود ولى يهوديان بنى نضير، فريب وعده هاى منافقان را خوردند و فكر نكردند كه اين منافقان، چندى قبل همين وعده ها را به يهوديان بنى قينقاع دادند و وفا نكردند.
📌 پیام ها
🌿 در شناخت افراد و گروهها، به سابقه آنها مراجعه كنيد. «كمثل الّذين من قبلهم»
🌿 رهبر جامعه، بايد از تاريخ اقوام و گروهها آگاه باشد. «كمثل الّذين من قبلهم»
🌿 در تبليغ و تربيت، از نمونه هايى استفاده كنيد كه آشنايى مردم با آن آسان تر باشد. «قريباً»
🌿 تلخى هاى مادى، پرتوى از كيفر كفّار است. «ذاقوا وبال أمرهم»
🌿 تاريخ داراى قانون و سنت هاى ثابت است. كفّار اگر راهى را رفتند، مزه تلخ آن را چشيدند، شما هم اگر آن را برويد، خواهيد چشيد. «ذاقوا وبال أمرهم»
🌿 تلخى ها و شيرينى ها، نتيجه عملكرد خود ماست. «وبال امرهم»
🌿 همكارى با منافقان، هم در دنيا عذاب دارد و هم در آخرت. «ذاقوا وبال أمرهم و لهم عذاب اليم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۶ سوره حشر 🕊
🍃 كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 (فريب اهل كتاب از منافقان،) مثل (اغفال) شيطان است آن گاه كه به انسان گفت: كافر شو، پس چون كفر ورزيد، گفت: من از تو تبرّى مى جويم، من ازخداوندى كه پروردگار جهانيان است مى ترسم.🍃
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره حشر 🕊
🍃 فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء الظَّالِمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 پس سرانجام آن دو، (شيطان و منافقان كافر) آن است كه آن دو جاودانه در آتشند و اين كيفر ستمگران است.🍃
اين آيه در ادامه آيه قبل، منافقان را به شيطان تشبيه كرده است كه همواره به مردم وعده مى دهد، ولى وعده هايش جز فريب نيست. چه بسيارند افراد و حكومت هاى شيطان صفت كه وعده هايى به وابستگان خود مى دهند، ولى روز خطر آنان را به حال خود رها مى كنند.
ابن عباس در ذيل اين آيات، اين ماجرا را نقل مى كند:
در بنى اسرائيل، عابدى بود به نام برصيصا كه سال ها عبادت مى كرد و مشهور شد و مردم بيماران خود را براى شفا و درمان نزد او مى آوردند. تا اين كه روزى زنى از اشراف را نزد او آوردند، شيطان او را وسوسه كرد و او به آن زن تجاوز كرد. سپس او را كشت و در بيابان دفن كرد. برادران زن فهميدند و مسئله شايع شد و عابد از موقعيّت خود سرنگون گشت. حاكم وقت او را احضار و او به گناه خود اقرار كرد و حكم صادر شد كه به دار آويخته شود. در اين هنگام شيطان نزد او مجسّم شد كه وسوسه من تو را به اين روز انداخت، اگر به من سجده كنى تو را آزاد مى سازم. عابد گفت: توان سجده ندارم، شيطان گفت: با اشاره ابرو به من سجده كن، او چنين كرد و به كلى دين خود را از دست داد و سرانجام نيز كشته شد.
شيطان، هر كس را به گونه اى گمراه و از راه به دور مى كند:
عابد بنى اسرائيل از راه عبادتش به گناه گرفتار مى شود.
قارون به علم و مديريّتش مغرور مى شود. «على علم عندى»
بلعم باعورا با داشتن اسم اعظم به سراغ هوس هاى خود مى رود. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»
سامرى به علم و هنر خود مغرور مى شود. «بصرت بما لم يبصروا»
يكى به مال و ثروتش مغرور مى شود. «فلما آتاهم من فضله بخلوا به»
ديگرى به فرزندان پسر. «و بنين شهودا»
ديگرى به حكومت. «أليس لى ملك مصر»
و ديگرى به تجهيزات و برج و بارو. «جابوا الصخر بالواد» ،«تنحتون من الجبال بيوتا»
شباهت هاى منافقان با شيطان
۱. هر دو دشمن انسان هستند: «انّه لكم عدو مبين»، «هم العدو»
۲. هر دو مردم را به فحشا و منكر مى خوانند: «يأمركم بالفحشاء» ، «يأمرون بالمنكر»
۳. از هر دو بايد دور شد: «و لا تتّبعوا خطوات الشيطان» ، «فاحذروهم»
۴. هر دو چند چهره و ظاهر فريبند: «كمثل الشّيطان اذ قال للانسان اكفر... قال انّى برى منك»، «و اذا لقوا الّذين آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انّا معكم»
۵. هر دو با شعار خيرخواهى، اغفال مى كنند: «هل ادلّك عى شجرة الخلد» ، «قالوا انّما نحن مصلحون»
۶. جايگاه هردو دوزخ است: «انّهما فى النّار» ،«انّ المنافقين فى الدرك الاسفل من النّار»
📌 پیام ها
🌿 براى اثبات مطلب يا نفوذ بيشتر در مخاطب، مى توان از چند نمونه و تجربه استفاده كرد. «كمثل الّذين من قبلهم... كمثل الشّيطان»
🌿 وسوسه ها و تحريكات منافقان، نمونه اى از وسوسه هاى شيطان است. «كمثل الّذين... كمثل الشّيطان»
🌿 شيطان، فقط دعوت به انحراف مى كند، اين انسان است كه با اختيار خود، انحراف را مى پذيرد. «اكفر... فلما كَفَر»
🌿 شيطان، رفيق نيمه راه است. «اكفر فلما كفر قال انى برى ءٌ»
🌿 كار انسان بى دين به جايى مى رسد كه شيطان هم از او برائت مى جويد. «انّى برى ءٌ منك»
🌿 شيطان و منافقان، خوف از خدا را توجيهى براى خلف وعده و يارى نكردن خود قرار مى دهند. «انّى اخاف اللّه» سرانجام نفاق و كفر، آتش جاودان است
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۸ سوره حشر 🕊
🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ🍃
ترجمه :
🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خداوند پروا كنيد و هر كس به آن چه براى فرداى (قيامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه انجام مى دهيد، به خوبى آگاه است.🍃
فرمان تقوا در اين آيه تكرار و تأكيد شده است كه علاوه بر تأكيد، مى تواند معانى متعدّدى داشته باشد، از جمله:
۱. تقواى اول مربوط به اصل كار و تقواى دوم مربوط به كيفيّت آن باشد.
۲. تقواى اول مربوط به انجام كار خير و تقواى دوم مربوط به ترك محرمات باشد.
۳. و شايد تقواى اول مربوط به توبه از گذشته و تقواى دوم مربوط به ذخيره آينده باشد.
در روايات مى خوانيم: با نيمى از يك دانه خرما، يا اگر نداريد با سخنان خوب، دل هايى را شاد كنيد تا در قيامت كه خداوند مى پرسد: من به تو چشم و گوش و... دادم چه ذخيره اى فرستادى، شرمنده نباشيد. زيرا در آن روز بعضى به هر سو مى نگرند، ولى ذخيره اى كه وسيله نجاتشان باشد از پيش نفرستاده اند.
📌 پیام ها
🌿 ايمان، زمينه تقوا و شرط ثمر بخشى ايمان، داشتن تقوا است. «يا أيّها الّذين آمنوا اتّقوا»
🌿 به اميد كار خير وارثان نباشيم، هركس به فكر قيامت خود باشد. «ولتنظر نفس ما قدّمت لغد»
🌿 در آنچه به عنوان عمل صالح ذخيره مى كنيم، دقّت كنيم. «ولتنظر نفس ماقدّمت»
🌿 محاسبه نفس لازم است. «و لتنظر نفس» (اگر امروز دقّت نكنيم، دقّت فردا سبب شرمندگى خواهد بود. «يوم ينظر المرء ما قدّمت يداه و يقول الكافر يا ليتنى كنت ترابا»)
🌿 قيامت، نزديك است. «لغد» (چنانكه در جاى ديگر نيز مى فرمايد: «انهم يرونه بعيدا و نراه قريبا»)
🌿 آينده نگرى و عاقبت انديشى، لازمه ى ايمان است. «ما قدّمت لغد»
🌿 تقوا، زمينه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب رشد و تقويت تقوا است.
(«و لتنظر نفس» ميان دو «اتّقوا اللّه» قرار گرفته است).
🌿 هيچ كس در هيچ مرحله اى خود را ايمن نداند. «يا أيّها الّذين آمنوا اتقوا اللّه... و اتقوا اللّه»
🌿 ايمان به خبير بودن خداوند، عامل تقوا است. «واتقوا اللّه... ان اللّه خبير»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402