🕊 تفسیر آیه ۱۶ سوره حشر 🕊
🍃 كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 (فريب اهل كتاب از منافقان،) مثل (اغفال) شيطان است آن گاه كه به انسان گفت: كافر شو، پس چون كفر ورزيد، گفت: من از تو تبرّى مى جويم، من ازخداوندى كه پروردگار جهانيان است مى ترسم.🍃
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۷ سوره حشر 🕊
🍃 فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء الظَّالِمِينَ🍃
ترجمه :
🍃 پس سرانجام آن دو، (شيطان و منافقان كافر) آن است كه آن دو جاودانه در آتشند و اين كيفر ستمگران است.🍃
اين آيه در ادامه آيه قبل، منافقان را به شيطان تشبيه كرده است كه همواره به مردم وعده مى دهد، ولى وعده هايش جز فريب نيست. چه بسيارند افراد و حكومت هاى شيطان صفت كه وعده هايى به وابستگان خود مى دهند، ولى روز خطر آنان را به حال خود رها مى كنند.
ابن عباس در ذيل اين آيات، اين ماجرا را نقل مى كند:
در بنى اسرائيل، عابدى بود به نام برصيصا كه سال ها عبادت مى كرد و مشهور شد و مردم بيماران خود را براى شفا و درمان نزد او مى آوردند. تا اين كه روزى زنى از اشراف را نزد او آوردند، شيطان او را وسوسه كرد و او به آن زن تجاوز كرد. سپس او را كشت و در بيابان دفن كرد. برادران زن فهميدند و مسئله شايع شد و عابد از موقعيّت خود سرنگون گشت. حاكم وقت او را احضار و او به گناه خود اقرار كرد و حكم صادر شد كه به دار آويخته شود. در اين هنگام شيطان نزد او مجسّم شد كه وسوسه من تو را به اين روز انداخت، اگر به من سجده كنى تو را آزاد مى سازم. عابد گفت: توان سجده ندارم، شيطان گفت: با اشاره ابرو به من سجده كن، او چنين كرد و به كلى دين خود را از دست داد و سرانجام نيز كشته شد.
شيطان، هر كس را به گونه اى گمراه و از راه به دور مى كند:
عابد بنى اسرائيل از راه عبادتش به گناه گرفتار مى شود.
قارون به علم و مديريّتش مغرور مى شود. «على علم عندى»
بلعم باعورا با داشتن اسم اعظم به سراغ هوس هاى خود مى رود. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»
سامرى به علم و هنر خود مغرور مى شود. «بصرت بما لم يبصروا»
يكى به مال و ثروتش مغرور مى شود. «فلما آتاهم من فضله بخلوا به»
ديگرى به فرزندان پسر. «و بنين شهودا»
ديگرى به حكومت. «أليس لى ملك مصر»
و ديگرى به تجهيزات و برج و بارو. «جابوا الصخر بالواد» ،«تنحتون من الجبال بيوتا»
شباهت هاى منافقان با شيطان
۱. هر دو دشمن انسان هستند: «انّه لكم عدو مبين»، «هم العدو»
۲. هر دو مردم را به فحشا و منكر مى خوانند: «يأمركم بالفحشاء» ، «يأمرون بالمنكر»
۳. از هر دو بايد دور شد: «و لا تتّبعوا خطوات الشيطان» ، «فاحذروهم»
۴. هر دو چند چهره و ظاهر فريبند: «كمثل الشّيطان اذ قال للانسان اكفر... قال انّى برى منك»، «و اذا لقوا الّذين آمنوا قالوا آمنّا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انّا معكم»
۵. هر دو با شعار خيرخواهى، اغفال مى كنند: «هل ادلّك عى شجرة الخلد» ، «قالوا انّما نحن مصلحون»
۶. جايگاه هردو دوزخ است: «انّهما فى النّار» ،«انّ المنافقين فى الدرك الاسفل من النّار»
📌 پیام ها
🌿 براى اثبات مطلب يا نفوذ بيشتر در مخاطب، مى توان از چند نمونه و تجربه استفاده كرد. «كمثل الّذين من قبلهم... كمثل الشّيطان»
🌿 وسوسه ها و تحريكات منافقان، نمونه اى از وسوسه هاى شيطان است. «كمثل الّذين... كمثل الشّيطان»
🌿 شيطان، فقط دعوت به انحراف مى كند، اين انسان است كه با اختيار خود، انحراف را مى پذيرد. «اكفر... فلما كَفَر»
🌿 شيطان، رفيق نيمه راه است. «اكفر فلما كفر قال انى برى ءٌ»
🌿 كار انسان بى دين به جايى مى رسد كه شيطان هم از او برائت مى جويد. «انّى برى ءٌ منك»
🌿 شيطان و منافقان، خوف از خدا را توجيهى براى خلف وعده و يارى نكردن خود قرار مى دهند. «انّى اخاف اللّه» سرانجام نفاق و كفر، آتش جاودان است
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۸ سوره حشر 🕊
🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ🍃
ترجمه :
🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خداوند پروا كنيد و هر كس به آن چه براى فرداى (قيامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه انجام مى دهيد، به خوبى آگاه است.🍃
فرمان تقوا در اين آيه تكرار و تأكيد شده است كه علاوه بر تأكيد، مى تواند معانى متعدّدى داشته باشد، از جمله:
۱. تقواى اول مربوط به اصل كار و تقواى دوم مربوط به كيفيّت آن باشد.
۲. تقواى اول مربوط به انجام كار خير و تقواى دوم مربوط به ترك محرمات باشد.
۳. و شايد تقواى اول مربوط به توبه از گذشته و تقواى دوم مربوط به ذخيره آينده باشد.
در روايات مى خوانيم: با نيمى از يك دانه خرما، يا اگر نداريد با سخنان خوب، دل هايى را شاد كنيد تا در قيامت كه خداوند مى پرسد: من به تو چشم و گوش و... دادم چه ذخيره اى فرستادى، شرمنده نباشيد. زيرا در آن روز بعضى به هر سو مى نگرند، ولى ذخيره اى كه وسيله نجاتشان باشد از پيش نفرستاده اند.
📌 پیام ها
🌿 ايمان، زمينه تقوا و شرط ثمر بخشى ايمان، داشتن تقوا است. «يا أيّها الّذين آمنوا اتّقوا»
🌿 به اميد كار خير وارثان نباشيم، هركس به فكر قيامت خود باشد. «ولتنظر نفس ما قدّمت لغد»
🌿 در آنچه به عنوان عمل صالح ذخيره مى كنيم، دقّت كنيم. «ولتنظر نفس ماقدّمت»
🌿 محاسبه نفس لازم است. «و لتنظر نفس» (اگر امروز دقّت نكنيم، دقّت فردا سبب شرمندگى خواهد بود. «يوم ينظر المرء ما قدّمت يداه و يقول الكافر يا ليتنى كنت ترابا»)
🌿 قيامت، نزديك است. «لغد» (چنانكه در جاى ديگر نيز مى فرمايد: «انهم يرونه بعيدا و نراه قريبا»)
🌿 آينده نگرى و عاقبت انديشى، لازمه ى ايمان است. «ما قدّمت لغد»
🌿 تقوا، زمينه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب رشد و تقويت تقوا است.
(«و لتنظر نفس» ميان دو «اتّقوا اللّه» قرار گرفته است).
🌿 هيچ كس در هيچ مرحله اى خود را ايمن نداند. «يا أيّها الّذين آمنوا اتقوا اللّه... و اتقوا اللّه»
🌿 ايمان به خبير بودن خداوند، عامل تقوا است. «واتقوا اللّه... ان اللّه خبير»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۹ سوره حشر 🕊
🍃 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ🍃
ترجمه :
🍃 همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا نيز آنان را به خود فراموشى گرفتار كرد. آنان همان فاسقانند.🍃
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۰ سوره حشر 🕊
🍃 لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ🍃
ترجمه :
🍃 اهل آتش و اهل بهشت يكسان نيستند، اهل بهشت همان رستگارانند.🍃
مصداق روشن كسانى كه خداوند را فراموش كردند، منافقانند. در آيه ۶۷ سوره توبه درباره منافقان مى خوانيم: «نسوا اللّه فنسيهم» البتّه خداوند فراموشكار نيست، بلكه لطف خود را از آنان باز مى دارد. «و ما كان ربّك نسيّا»
غفلت، خطرناك ترين آفت انسان است. قرآن مى فرمايد: گروهى از مردم، از چهارپايان بدترند، زيرا غافلند، «أولئك كالانعام بل هم أضل أولئك هم الغافلون» بنابراين غفلت از خدا «نسوا اللّه»، غفلت از قيامت «نسوا يوم الحساب» و غفلت از آيات الهى، «اتتك آياتنا فنسيتها» باعث سقوط انسان به مرحله اى پست تر از حيوانيّت مى شود.
كسى كه خدا را فراموش مى كند، قهراً فردى بى راهه، بى رهبر، بى هدف و بى قانون، غرق در شهوات مى شود و تمام هدف ها و عملكردش سليقه اى و مطابق تمايلات و هوس هاى خودش مى شود و اين بزرگ ترين خطر براى انسان است.
كسى كه لطف او را فراموش كند، مأيوس شده و به بن بست مى رسد.
كسى كه عفو او را فراموش كند، خود را قابل اصلاح نمى بيند و دست به هر كارى مى زند.
كسى كه رهبران الهى را فراموش كند، دنبال هر طاغوتى مى رود و فاسد مى شود.
كسى كه قانونِ او را فراموش كند، هر روز به سراغ صدايى مى رود و سر در گم مى شود.
كسى كه راه او را فراموش كند، در ميان صدها راه ديگر گيج شده و به بى راهه مى رود.
كسى كه اولياى او را فراموش كند، دوستان ناباب او را به بازى مى گيرند.
كسى كه نعمت هاى خدا را فراموش كند، متملّق ديگران مى شود.
كسى كه خدا را فراموش كند، قهراً اهداف حكيمانه ى او در مورد آفرينش انسان را فراموش خواهد كرد و هركه هدف خلقتش را فراموش كند، عمر، سرمايه واستعدادش را هدر مى دهد.
انسان فطرتاً خداشناس است و فراموشى، عارض بر او مى شود. كلمه «نسيان» در موردى است كه قبلاً علم و توجه باشد.
📌 پیام ها
🌿 مؤمنان، در معرض غفلت از ياد خدا هستند و نياز به هشدار دارند. «يا أيّها الّذين آمنوا اتقوا اللّه... و لاتكونوا كالّذين نسوا اللّه»
🌿 گام اول سقوط، از خود انسان است، خودفراموشى كيفر الهى است. «نسوا اللّه فانساهم»
🌿 كيفر الهى متناسب با عمل است. «نسوا اللّه فانساهم أنفسهم»
🌿 گناه و انحراف، ثمره غفلت از ياد خداست. «نسوا اللّه فانساهم أنفسهم أولئك هم الفاسقون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۱ سوره حشر 🕊
🍃 لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَي جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُّتَصَدِّعاً مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ🍃
ترجمه :
🍃 اگر اين قرآن را بر كوهى نازل كرده بوديم، بى شك آن كوه را از خشيت خداوند، خاشع و فرو پاشيده مى ديدى. ما اين مثال ها را براى مردم مى زنيم، شايد بيانديشند.🍃
📌 پیام ها
🌿 يكى از شيوه هاى تربيت، توبيخ غير مستقيم است. «لو أنزلنا هذا القرآن... تلك الامثال نضربها...»
🌿 قرآن، كتاب الهى، كمبودى ندارد، مردم قابليّت لازم را ندارند. «لو أنزلنا هذا...»
🌿 استفاده از تمثيل در بيان حقايق معنوى، شيوه اى قرآنى است. «لو أنزلنا هذا القرآن على جبل...»
🌿 چگونه است كه كوه با آن صلابت، در برابر عظمت قرآن خاشع است، امّا قلب برخى انسان ها، از سنگ سخت تر؟ «لو أنزلنا هذا القرآن على جبل لرأيته خاشعاً...»
🌿 هستى، شعور دارد. اگر قرآن بر كوه نازل مى شد، خشوع و خشيت از آن ظاهر مى گشت. «لرأيته خاشعاً متصدّعاً من خشية اللّه»
🌿 امثال و تمثيلات قرآنى، نياز به تدبّر و تفكّر دارد و گرنه به درستى درك نمى شود. «تلك الامثال نضربها للنّاس لعلّهم يتفكّرون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۲ سوره حشر 🕊
🍃 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ🍃
ترجمه :
🍃 او خدايى است كه معبودى جز او نيست، به غيب و شهود آگاه است. او مهربان و بخشنده است.🍃
در روايات، براى تلاوت آيات آخر سوره حشر، سفارش بسيار شده و بركات گوناگونى براى آن بيان گرديده كه از جمله آن، بخشيده شدن گناهان و رسيدن به مرز مقام شهيد است.
احتمال مى رود كه انسان در ميان اسمايى كه در اين آيات(۲۲-۲۴) آمده است، به اسم اعظم دست پيدا كند، زيرا در اين آيات، حدود پانزده و يا با عنايتى، هجده صفت از صفات الهى آمده است كه هر كدام نشانگر كمالات بى انتهاى اوست.
معبود واقعى، وجودى است كه علم و رحمت و قداست و عزّت و قدرت و عظمت و احاطه كامل را داشته باشد و چون اين صفات مخصوص خداوند است، پس معبودى جز او نيست.
در قرآن هر كجا غيب و شهود كنار هم آمده، ابتدا غيب آمده و سپس شهود و اين اشاره است يا به اهميّت آن يا به كثرت موارد آن.
امام صادق (عليه السلام) فرمود: «الغيب ما لم يكن و الشهادة ما قد كان» غيب آن است كه واقع نشده و شهود آن است كه وجود يافته است.
📌 پیام ها
🌿 يكتايى و يگانگى، اولين و مهم ترين اصل در صفات الهى است. «هو اللّه الّذى لا اله الاّ هو»
🌿 او كه همه به دنبال اويند، خداست. «هو اللّه»
🌿 علم خداوند به غيب و شهود يكسان است. «عالم الغيب و الشّهادة»
🌿 با اينكه خداوند همه چيز را مى داند، «عالم الغيب و الشّهادة» ولى با رحمت با بندگان برخورد مى كند. اگر علم او بيم آور است، رحمت او اميدبخش است و در تربيت، انسان بايد بين بيم و اميد باشد. «الرّحمن الرّحيم»
🌿 هر موجودى جز خداى يكتا، فاقد علم و رحمت گسترده است. «هو... عالم الغيب... هو الرحمن الرحيم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402