eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۰ و ۲۱ سوره ملک 🕊 🍃 أَمَّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ جُندٌ لَّكُمْ يَنصُرُكُم مِّن دُونِ الرَّحْمَنِ إِنِ الْكَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ (۲۰)🍃 🍃أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَل لَّجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ (۲۱)🍃 ترجمه : 🍃 آيا كيست اين كسى كه سپاه شماست و شما را در برابر (قهر) خداوند رحمن يارى مى دهد؟ كافران جز در فريب نيستند.🍃 🍃 آيا كيست آن كه اگر خداوند رزقش را قطع كند به شما روزى دهد؟ بلكه آنان در سركشى و فرار (از حقيقت) لجاجت مى كنند.🍃 در آيات قبل سخن از قدرت الهى در زمين و آسمان بود. او مى تواند به زمين فرمان دهد كه كفّار را در خود فرو برد، او مى تواند پرندگان را در آسمان نگاه دارد و.... اين آيه عجز و ناتوانى بشر را به رخ او مى كشد كه اين انسان با تكيه بر كدام لشگر و با چه حمايتى اين همه در برابر خداوند، لجاجت از خود نشان مى دهد. گويا مشركان از ناحيه بت ها براى خود نيروئى احساس مى كردند. «غَرور» به معناى فريب دهنده و «غُرور» به معناى فريب است. ابزارهاى غرور متفاوتند و عامل آن شيطان است: «لايغرّنّكم باللّه الغرور» آرزوهاى طولانى و وعده هاى اغفال گران وسيله غرورند. در اينجا به عوامل بدبختى انسان اشاره شده است: غرور، لجاجت، سركشى و فرار از حق. «عُتوّ» به معناى استكبار و تجاوز از حق و «نفور» به معناى اظهار تنفّر و گريز از حق است. لجاجت، زمينه سركشى وطغيان است و سركشى، زمينه نفرت و فاصله گرفتن از حق. تنها خداوند روزى رسان است. هم در دنيا روزى مى دهد: «خلقكم ثمّ رزقكم» هم در برزخ روزى مى دهد: «بل احياءٌ عند ربّهم يرزقون» هم در قيامت روزى مى دهد. «يرزقون فيها بغير حساب» 📌 پیام ها 🌿 فرد مغرور را بايد به ضعف ها و ناتوانى هايش متوجّه نمود. «امّن هذا الّذى...» 🌿 از ابزارهاى غرور، داشتن لشگر و سپاه است. «جُند لكم ينصركم... الاّ فى غرور» 🌿 كافران با تكيه بر قدرت هاى پوشالى، گرفتار غرور و فريب مى شوند. «جند لكم ينصركم... ان الكافرون الاّ فى غرور» 🌿 خداوند مجبور نيست كه رزق دهد، بلكه مى تواند رزق دادن را قطع كند. «ان امسك رزقه» 🌿 يكى از راههاى توجّه به نعمت هاى خداوند، احتمالِ گرفته شدن نعمت ها است. «ان امسك رزقه» (در آيه ديگر از همين سوره مى فرمايد: «ان اصبح ماءكم غورا» اگر آبها به عمق زمين فرو رفته بود و شما به آن دسترسى نداشتيد.) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۲ تا ۲۴ سوره ملک 🕊 🍃 أَفَمَن يَمْشِي مُكِبّاً عَلَي وَجْهِهِ أَهْدَي أَمَّن يَمْشِي سَوِيّاً عَلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (۲۲)🍃 🍃قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ (۲۳)🍃 🍃قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (۲۴)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا كسى كه به رو افتاده راه مى رود هدايت يافته تر است يا كسى كه ايستاده بر راه راست مى رود؟🍃 🍃بگو: اوست كسى كه شما را پديد آورد و براى شما گوش و چشم ها و دل ها قرار داد امّا شما اندكى سپاس مى گذاريد.🍃 🍃بگو: اوست كسى كه شما را در زمين بيافريد و به سوى او محشور مى شويد.🍃 «مُكبّ» به معناى كسى است كه به رو افتاده باشد و «انشاء» به معناى ايجاد همراه با ابتكار و «ذرأ» به معناى آفريدن و تكثير نسل است. در اين آيه كافر به كسى تشبيه شده است كه به رو بر زمين افتاده باشد و بخواهد افتان و خيزان حركت كند ولى مؤمن به كسى كه راست قامت راه مى رود، تشبيه شده است. «سمع» مصدر است و مفرد و جمع را شامل مى شود و لذا نيازى به آوردن آن به صورت جمع نيست، بر خلاف «ابصار» و «افئده» كه به صورت جمع آمده اند. كسى كه از رو به زمين افتاده، ديد ندارد، با زحمت و كند حركت مى كند، چون موانع راه را نمى بيند دست و صورتش آسيب مى بيند، ذليل و خوار مى شود، ديگران مى روند و او تنها مى ماند، ولى كسى كه ايستاده حركت مى كند، عزيز است، تند و سريع مى رود، موانع راه را از دور شناسايى و بررسى مى كند، لذا سالم مى ماند و ديگران نيز با او همراهند. امام باقر(عليه السلام) فرمود: قلب چهار گونه است، يكى از آنها قلب وارونه است كه آن قلب مشرك است. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «أفمن يمشى مكبّاً على وجهه» خودشناسى راهى براى خداشناسى است. حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد: گوش با استخوان مى شنود و چشم با پيه مى بيند. «جعل لكم السمع و الابصار» با اين كه شكر ما در برابر نعمت هاى خداوند بسيار كم است، ولى خداوند نعمت هايش را از ما نمى گيرد. در دعاى ماه رجب مى خوانيم: «يا من يعطى الكثير بالقليل» اى خدائى كه در برابر عمل و شكر كم، عطاى بسيار مى كنى. 📌 پیام ها 🌿 افراد لجوج و حق ستيز و حق گريز، به نوعى مسخ شده اند و به جاى حركت طبيعى مثل خزنده ها حركت مى كنند. «بل لجّوا فى عُتوٍّ و نُفور... مُكبّاً على وجهه» 🌿 راه اسلام، هموار و مستقيم و داراى مقصدى روشن است و اگر امت اسلامى بر اين راه رود، راست قامت و سرافراز است. «يمشى سويّاً على صراط مستقيم» 🌿 خلقت انسان بسيار مهم است به گونه اى كه پيامبر مأمور مى شود مردم را به مبدأ پيدايش و نعمتهاى نهفته در آن پى در پى هشدار دهد. «قل هو الّذى انشأكم... قل هو الّذى ذرأكم» 🌿 آفرينش خداوند ابتكارى است، نه شبيه سازى از روى نمونه قبلى. «انشأكم» 🌿 خدا همه ابزارهاى شناخت را به انسان عطا فرمود تا با او اتمام حجت كند. (انسان هاى عادى تنها مى شنوند و مى بينند و عبرت مى گيرند امّا انسان هاى برتر، مطالبى را از طريق دل دريافت مى كنند.) «جعل لكم السمع و الابصار و الافئدة» 🌿 شكر خداوند، تنها با زبان نيست بلكه شكر عملى كه همان به كارگيرى صحيح نعمت ها است، لازم است. «قليلاً ما تشكرون» 🌿 كسى كه در آغاز خلقت شما را در زمين و از زمين آفريد، قدرت زنده كردن دوباره شما را نيز دارد. «انشأكم، ذرأكم... اليه تحشرون» 🌿 خداوند در دنيا انسان ها را در زمين پخش مى كند و در قيامت آنها را جمع مى كند. «ذرأكم، تحشرون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۵ و ۲۶ سوره ملک 🕊 🍃 وَيَقُولُونَ مَتَي هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (۲۵)🍃 🍃قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُّبِينٌ (۲۶)🍃 ترجمه : 🍃 و (كفار، پيوسته از روى استهزاء) مى گويند: اگر راست مى گوييد اين وعده قيامت چه زمانى است؟🍃 🍃 (به آنان) بگو: علم (به زمان قيامت) تنها نزد خداوند است و من تنها بيم دهنده آشكارم.🍃 در قرآن، شش مرتبه جمله، «متى هذا الوعد» از زبان مخالفان آمده است و پيامبر در پاسخ آنان مى فرمودند: علم به قيامت فقط نزد خدا است. علم غيب دو نوع است: ✅ نوعى كه خداوند به برگزيدگان خود عنايت مى كند: «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك» يعنى آنچه گفتيم از خبرهاى غيبى است كه به تو وحى كرديم. ✅ و نوعى كه فقط مخصوص خداست و حتّى انبياى الهى به آن آگاهى ندارند، نظير علم به زمان برپايى قيامت: «انّما العلم عنداللّه» چنانكه در دعا مى خوانيم: «بحق علمك الّذى استأثرت به لنفسك» به حق آن علمى كه براى خود نگاه داشته اى. ندانستن جزئيات و زمان وقوع قيامت دليل بر انكار كليّات آن نيست. اگر صداى زنگ در خانه بلند شد و شما كسى را كه زنگ مى زند نمى بينيد، دليل آن نيست كه بگوييد كسى پشت در نيست. 📌 پیام ها 🌿 كافر به دنبال بهانه است. (سؤال كردن از زمان وقوع قيامت، طفره رفتن از اصل قيامت است.) «متى هذا الوعد» 🌿 دشمن از طريق طرح سؤال و تحقير و استهزا در صدد تضعيف مكتب و رهبر آسمانى است، لذا انبيا را متّهم به دروغ گويى مى كنند. «متى هذا الوعد ان كنتم صادقين» 🌿 هر دانستنى ارزش نيست، (اگر زمان قيامت را بدانيم براى گروهى كه به آن زمان نزديك ترند، سبب وحشت و اضطراب و براى گروهى كه با آن فاصله طولانى دارند، سبب غفلت و فراموشى مى شود.) «انّما العلم عنداللّه» 🌿 رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله خبر دادن از غيب نيست، بلكه هدايت و هشدار است. «انّما انا نذير مبين» 🌿 سخن پيامبران، روشن و بدون ابهام و پيچيدگى است. «نذير مبين» 🌿 افراد مغرور و لجوج را بايد با شيوه هشدار، ارشاد نمود و بشارت و تشويق درباره اين گونه افراد كارساز نيست. «نذير مبين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۷ سوره ملک 🕊 🍃 فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَقِيلَ هَذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تَدَّعُونَ🍃 ترجمه : 🍃 پس چون آن (دوزخ موعود) را نزديك ببينند، چهره هاى كسانى كه كفر ورزيدند، زشت و گرفته گردد و (به آنها) گفته شود: اين است آنچه (در دنيا به عنوان تمسخر) مى خواستيد.🍃 «زلفة» به معناى نزديك است، به سرزمين مشعرالحرام «مزدلفة» مى گويند چون به مكّه نزديك است. «تدّعون» درخواست جدى و باعجله است. در آيه چهاردهم سوره ذاريات مى خوانيم: «يوم هم على النّار يفتنون ذوقوا فتنتكم هذا الّذى كنتم به تستعجلون» ياد كن روزى را كه آنان با آتش شكنجه و عذاب شوند، شكنجه تان را بچشيد، اين همان است كه با شتاب خواهان آن بوديد و مى گفتيد: «ايّان يوم الدّين» قرآن كريم در آيات متعدّدى به توصيف سيماى نيكوكاران و مجرمان در قيامت پرداخته است. درباره نيكوكاران مى فرمايد: «وجوهٌ يومئذٍ مسفرة ضاحكةٌ مستبشرة» در آن روز صورت هايى درخشان و خندان و شادمانند. «وجوهٌ يومئذٍ ناعمة» صورت هايى در آن روز، شاداب و باطراوتند. «تعرف فى وجوههم نضرة النعيم» در چهره هاى آنان خرّمى و طراوت را درك مى كنى. اما در باره منحرفان و مجرمان مى فرمايد: «و وجوهٌ يومئذٍ عليها غبرة ترهقها قترة» بر صورت هايى در آن روز غبار و كدورت است، و سياهى و تاريكى آن را فرا گرفته است. «وجوهٌ يومئذٍ خاشعة» چهره هايى در آن روز ذليل و فرو افتاده اند. «تلفح وجوههم النار و هم فيها كالحون» شعله هاى آتش سخت به صورتهايشان مى وزد و چهره آنان عبوس و شكسته و دندان هايشان به واسطه سوختن لب ها نمايان است. «و نحشرهم يوم القيامة على وجوههم عمياً و بكماً و صمّاً» آنان را در قيامت كور و كر و لال و بر صورتهايشان محشور مى كنيم. «وجوهٌ يومئذٍ باسرة» صورتهايى در آن روز به شدت عبوس و درهم كشيده اند. «يوم يسحبون فى النار على وجوههم» روزى كه در ميان آتش به رو كشيده شوند. 📌 پیام ها 🌿 كفر در دنيا، سبب روسياهى در آخرت است. «سيئت وجوه الّذين كفروا...» 🌿 در قيامت علاوه بر عذاب جسمى، عذاب روحى تحقير نيز وجود دارد. «هذا الّذى كنتم به تدّعون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲۸ سوره ملک 🕊 🍃 قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَن مَّعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَن يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ🍃 ترجمه : 🍃 (اى پيامبر!) بگو: اگر خداوند من و كسانى را كه با من هستند نابود كند، يا بر ما رحم نمايد، پس چه كسى كافران را از عذاب دردناك پناه مى دهد؟🍃 در روايات مى خوانيم كه كفّار مكّه آرزوى مرگ پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و مسلمانان را داشتند. اين آيه مى فرمايد و بر فرض كه آنان از دنيا بروند، چه كسى شما را از قهر خدا پناه خواهد داد؟ در سوره طور نيز اين آرزو مطرح شده است: «ام يقولون شاعر نتربّص به ريب المنون» آنان مى گويند: محمد شاعرى است كه برايش حوادث تلخ و مرگ را انتظار مى كشيم. در آيه ۱۲ سوره فتح نيز اين آرزوى كفار مطرح شده است كه پيامبر و مؤمنان از جبهه سالم برنگردد. «بل ظننتم ان لن ينقلب الرسول والمؤمنون الى اهليهم» مى گويند كودكى گريز پاى، مرگ استادش را از خداوند طلب مى كرد، پدرش به او گفت: اگر مى خواهى از درس و بحث خلاصى يابى، بايد مرگ مرا از خداوند طلب كنى، زيرا اگر معلم تو بميرد، من تو را نزد معلم ديگرى خواهم فرستاد. 📌 پیام ها 🌿 شيوه احتجاج و گفتگوى با كفّار را از وحى ياد بگيريم. «قل ارايتم...» 🌿 پيامبر امين وحى است. «قل...»، (حتى كلمه «قل» را حذف نمى كند.) 🌿 در شيوه تبليغ، گاهى حقايق را بايد در قالب فرض مطرح كرد. «ان اهلكنى اللّه» 🌿 كفار، همان گونه كه نسبت به شخص پيامبر بغض و كينه دارند، نسبت به پيروان او هم كينه دارند. «اهلكنى اللّه و من معى» 🌿 مؤمن بايد بين بيم و اميد زندگى كند. «اهلكنى اللّه... او رحمنا» 🌿 هيچ چيز و هيچ كس نمى تواند مانع نزول قهر الهى بر كفّار شود. «فمن يجير الكافرين من عذاب اليم» (شعار بعضى از كافران، «و ما نحن بمعذّبين» بود، يعنى ما گرفتار عذاب نمى شويم ولى قرآن مى فرمايد آنان به عذاب دچار مى شوند.) 🌿 كسى كه براى اولياى خداوند آرزوى درد و هلاكت كند، به عذاب دردناك گرفتار خواهد شد. «عذاب اليم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا