🕊 تفسیر آیه ۴۲ و ۴۳ سوره قلم 🕊
🍃 يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَي السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ (۴۲)🍃
🍃خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَي السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ (۴۳)🍃
ترجمه :
🍃 روزى كه كار بر آنان دشوار شود و به سجده كردن دعوت شوند ولى نتوانند.🍃
🍃ديدگانشان (از ترس) فرو افتاده و ذلّت و خوارى وجودشان را فرا گرفته است. آنان (در دنيا) به سجده دعوت مى شدند در حالى كه سالم بودند (ولى سجده نكردند و امروز ديگر عاجزند.)🍃
مراد از«يُكشف عن ساق» همان اصطلاحى است كه در فارسى مى گوييم: كارد به استخوانش رسيده است.
در حديثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم: در آن روز بر دهان ها مهر زده شود، ترس تمام وجود را فرا گيرد، چشم ها خيره و جان ها به حنجره ها رسد.
در سوره فرقان آيه ۶۰ مى خوانيم: «و اذا قيل لهم اسجدوا للرحمن قالوا و ما الرحمن انسجد لما تأمرنا» هرگاه به آنان گفته شود: در برابر خداى رحمان سجده كنيد، گويند: رحمن كيست؟ آيا به آنچه دستور مى دهى سجده كنيم؟ آيه مورد بحث كه مى فرمايد: «كانوا يدعون الى السجود» اشاره به آن آيه دارد.
مراد از دعوت به سجده در دنيا «كانوا يدعون الى السجود و هم سالمون» يا نداى اذان است كه مردم را به نماز و سجده دعوت مى كند يا آياتى كه فرمان عبادت دارد و يادستوراتى كه عمل به آن، نوعى سجده و تواضع و فروتنى در برابر خداوند است، بگذريم كه سجده اوج عبادت است.
📌 پیام ها
🌿 قيامت، روز بُروز سختى ها است. «يكشف عن ساق»
🌿 قيامت، تجسّم دنياست. آن كه در دنيا اهل سجده نبوده است، در قيامت، توان سجده ندارد. «يدعون الى السّجود فلا يستطيعون»
🌿 كسانى كه از فرصت اختيار و سلامتى استفاده نكنند، در انتظار روزى باشند كه هيچ يك از اين فرصت ها را نخواهند داشت. «يدعون الى السّجود و هم سالمون»
🌿 مجرم، رويى براى سربلند كردن و نگاه كردن ندارد. «خاشعة ابصارهم»
🌿 ذلّت قيامت فراگير است. «ترهقهم ذلّة»
🌿 كسى كه خشوع انتخابى در برابر خدا را نپذيرد، در آن روز خشوع و ذلّت اجبارى را خواهد پذيرفت. «خاشعة... ترهقهم ذلّة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۴ و ۴۵ سوره قلم 🕊
🍃 فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ (۴۴)🍃
🍃وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ (۴۵)🍃
ترجمه :
🍃 پس مرا با كسى كه (قرآن،) اين حديث (الهى) را تكذيب مى كند واگذار، ما آنان را از راهى كه نمى دانند تدريجاً (به سوى عذاب) پيش مى بريم.🍃
🍃و به آنان مهلت مى دهم، همانا تدبير من محكم و استوار است.🍃
كلمه «استدراج» يعنى نزديك شدن درجه درجه و گام به گام و مراد آن است كه خداوند گروهى را گام به گام به گونه اى كه متوجه نشوند به ورطه سقوط نزديك مى كند.
در قرآن آيات زيادى است كه مى فرمايد ما به گناهكاران مهلت مى دهيم و آنان خيال نكنند كه ما آنان را دوست داريم يا فراموششان كرده ايم.
امام صادق (صلى الله عليه وآله) فرمود: اگر گناهى انجام گرفت و گناهكار همچنان در رفاه و نعمت بود، اين نشانه استدراج الهى در كيفر است.
📌 پیام ها
🌿 تكذيب كنندگان، با خدا طرفند. «ذرنى و من يكذّب»
🌿 خداوند، به پيامبرش دلدارى مى دهد. «ذرنى و من يكذّب»
🌿 تكذيب قرآن، كيفرى بس بزرگ دارد، زيرا خداوند مى فرمايد: آنان را به من واگذار. «فذرنى و من يكذّب بهذا الحديث»
🌿 قرآن، مملو از سخنان جديد و تازه است. «بهذا الحديث» (حديث = سخن نو)
🌿 زود قضاوت نكنيد و هر رفاهى را نشانه سعادت ندانيد. (حيوانات را به چراگاه مى برند و آنها فربه مى شوند، ولى پايان كارشان كشتارگاه است.) «سنستدرجهم من حيث لا يعلمون»
🌿 بزرگترين خطر، آن است كه انسان از آن غافل باشد و به فكر چاره نباشد. «من حيث لا يعلمون»
🌿 خداوند امهال دارد ولى اهمال ندارد. «سنستدرجهم... ان كيدى متين»
🌿 مهلت هاى الهى، تدبير خدا براى هلاكت كفّار است. «اُملى لهم انّ كيدى متين»
🌿 توطئه هاى بشرى خنثى مى شود ولى تدبير الهى محكم است. «انّ كيدى متين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۶ تا ۵۰ سوره قلم 🕊
🍃 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ (۴۶)🍃
🍃أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ (۴۷)🍃
🍃فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَي وَهُوَ مَكْظُومٌ (۴۸)🍃
🍃لَوْلَا أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاء وَهُوَ مَذْمُومٌ (۴۹)🍃
🍃فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ (۵۰)🍃
ترجمه :
🍃 آيا (در برابر انجام رسالت) مزدى درخواست مى كنى كه آنان از پرداخت آن سنگين بارند؟🍃
🍃يا اسرار غيب نزد آنهاست و آن ها مى نويسند.🍃
🍃پس براى (تحقّق) فرمان پروردگارت صبر كن و همانند (يونس) صاحب ماهى مباش آن گاه كه با دلى پر اندوه ندا در داد.🍃
🍃اگر رحمت پروردگارش او را در نيافته بود، قطعاً به صحرائى بى گياه افكنده مى شد، در حالى كه مستحقّ مذمّت بود.🍃
🍃پس خداوند او را برگزيد و از شايستگان قرارش داد.🍃
«مَغرم» از «غرامت» به معناى ضررى است كه به انسان مى رسد بدون اينكه جنايت يا خيانتى كرده باشد.
«مُثقلون»، از «ثِقل» به معناى سنگينى است، خواه مادى باشد، خواه روحى.
«مَكظوم» به كسى گويند كه از غم و اندوه پر شده باشد.
آيات، ۴۶ و ۴۷ اين سوره، شبيه آيات ۴۰ و ۴۱ سوره طور است.
خداوند در قرآن، حدود بيست مرتبه پيامبرش را به صبر دعوت كرده است زيرا ارشاد مردم صبر و مقاومت لازم دارد.
در سوره شعراء، شعار تمام انبيا اين است كه ما از شما مردم مزد نمى خواهيم. «وما اسئلكم عليه من اجر»
كفّار در آيه ۴۵ با جمله «انّ كيدى متين» تهديد شدند، پس خداوند براى آنان حكم و برنامه اى دارد، تو صبر كن و در نفرين عجله نكن. «فاصبر لحكم ربّك»
⭕ سؤال:
مراد از «نعمت پروردگار» كه يونس دريافت كرد چه بود؟
✅ پاسخ: هم نعمت مادى به او رو كرد، زيرا او غرق نشد و ماهى او را بلعيد، در شكم ماهى زنده ماند و سپس او را بيرون آورد.
و هم نعمت معنوى كه توفيق عذرخواهى و پذيرش توبه او باشد، زيرا هيچ توبه و اطاعتى از انسان سر نمى زند مگر با توفيق الهى.
⭕ سؤال:
با اينكه حضرت يونس مورد لطف قرار گرفت، پس چرا باز هم به بيابان خشك پرتاب شد؟ چنانكه در سوره صافات مى فرمايد: «فنبذناه بالعراء و هو سقيم و انبتنا عليه شجرة من يقطين» ما او را در بيابان خشك فرو نهاديم در حالى كه او بيمار بود و بوته اى از كدو بر بدن او رويانديم (تا شفا يافت).
✅ پاسخ: پرتاب به بيابان همراه با درمان بيمارى، لطف است، ولى پرتاب با توبيخ مذمّت ابدى قهر است.
📌 پیام ها
🌿 انبيا از مردم پاداش نمى خواستند. «ام تسئلهم اجراً»
🌿 به طور طبيعى، مردم از عالم دينى كه هدف مادى داشته باشد فرار مى كنند. «فهم من مغرم مثقلون»
🌿 صبر و مقاومتى مورد سفارش است كه براى فرمان خدا باشد، نه از روى يكدندگى و لجاجت بى جا. «فاصبر لحكم ربّك»
🌿 رهبر جامعه نبايد در هيچ شرايطى امّت را رها كند. «لا تكن كصاحب الحوت»
🌿 دعا و مناجات، زمينه تدارك الهى است. «نادى ... تداركه»
🌿 توفيق توبه، نعمت الهى است. «تداركه نعمة من ربّه»
🌿 توبيخ، ملامت و آوارگى در بيابانهاى خشك، تنها كيفر يك بى صبرى است. «لنبذ بالعراء و هو مذموم»
🌿 فرياد و ناله اى ارزش دارد كه برخاسته از درون باشد، وگرنه نفاق است. «نادى و هو مكظوم»
🌿 توبه و گفتگو با خداوند، راهى است براى دريافت نعمت هاى ويژه. «اذ نادى و هو مكظوم... فاجتباه ربّه»
🌿 به جاى آنكه افراد را به خاطر يك لغزش طرد كنيم، آنها را تدارك كنيم، ضعف ها را برطرف و آنگاه به آنان مسئوليّت دهيم. «تداركه نعمة من ربّه... فاجتباه ربّه»
🌿 انتخاب پيامبران تنها بدست خداست. «فاجتباه ربّه»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم 🕊
🍃 وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (۵۱)🍃
🍃وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ (۵۲)🍃
ترجمه :
🍃 و نزديك بود كسانى كه كفر ورزيدند، چون قرآن را شنيدند، تو را چشم بزنند و مى گويند: او ديوانه است.🍃
🍃در حالى كه آن قرآن جز مايه بيدارى براى جهانيان نيست.🍃
در آغاز اين سوره به تهمت جنون به رسول اللّه (صلى الله عليه وآله) اشاره شد و در اين آيه كه پايان اين سوره است به اين نسبت تصريح شده است. «و يقولون انّه لمجنون»
«ليزلقونك» از ماده «زلق» به معناى لغزيدن و به زمين افتادن و كنايه از هلاكت و نابودى است.
آيه ۵۱، بيانگر شدّت غضب كفّار است كه به هنگام شنيدن آيات قرآن مى خواهند با چشمانشان تو را نابود كنند و مراد از آن، يا نابود كردن طريق چشم زخم است و يا كنايه است، همان طور كه مى گوييم فلانى بانگاهش مى خواست مرا بخورد.
بغض و كينه انسان را به تضادگويى وادار مى كند. از يك سو قرآن را عظيم مى داند به نحوى كه حسادتش مى خواهد پيامبر را نابود كند و از سويى ديگر او را به پريشان گويى و ديوانگى متّهم مى كند.
دشمن با دست مى جنگد، با زبان تهمت مى زند، و با چشم قصد نابودى دارد.
آغاز سوره، سخن از قلم و نوشتن بود و پايان سوره، بيدارى تمام جهانيان. شايد اشاره به اين باشد كه كليد بيدار شدن جهانيان، ابزار فرهنگى است.
چشم زخم
پيامبر فرمود: «انّ العين حقّ و انّها تُدخل الجمل والثور التّنور» چشم زخم حق است و به قدرى كارساز است كه شتر و گاو را داخل تنور مى كند.
چشم زخم لازم نيست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن كمالى تعجب مى كند و لذا در حديث داريم كه اگر از دوست خود چيزى ديديد كه تعجب كرديد، خدا را ياد كنيد تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسيارند كسانى كه به وسيله چشم زخم هلاك شده و جان داده اند.
البتّه حق بودن شورى چشم به اين معنا نيست كه ما به بعضى افراد سوءظن داشته باشيم و آنان را متهم به چشم شورى كنيم. و يا كوتاهى هاى خودمان را در موارد مختلف به حساب چشم زخم بگذاريم. در روايات مى خوانيم:
✅ صدقه،
✅ دعا،
✅ خواندن سوره هاى ناس
✅ و فلق و امثال آن مى تواند مانع تأثير چشم زخم شود.
📌 پیام ها
🌿 كينه دشمن جدى ست، بايد به هوش بود. «و ان يكاد الّذين كفروا ليزلقونك»
🌿 قرآن، از توطئه هاى دشمن پرده برمى دارد. «و ان يكادالّذين كفروا»
🌿 لبه تيز حمله دشمن رهبرجامعه اسلامى است. «ليزلقونك»
🌿 چشم زخم يك واقعيّت است. «ليزلقونك بابصارهم»
🌿 در برابر تهمت به اولياى الهى بايد دفاع كرد. در برابر «يقولون انه لمجنون» خداوند فرمود: «ما انت بنعمة ربّك بمجنون»
🌿 قرآن، وسيله غفلت زدايى است. «ان هو الا ذكر»
🌿 قرآن، محدود به زمين و زمان خاصّى نيست، كتابى است جهانى و جاودانى براى همه ملت ها. «ذكر للعالمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره قلم به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊