eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
87 عکس
13 ویدیو
91 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۵۶ تا ۵۸ سوره الذاریات 🕊 🍃 وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (۵۶)🍃 🍃مَا أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ (۵۷)🍃 🍃إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ (۵۸)🍃 ترجمه : 🍃 و جن و انس را نيافريدم مگر براى آنكه مرا عبادت كنند.🍃 🍃و من از آنان هيچ رزقى نمى خواهم و نمى خواهم كه به من طعام دهند.🍃 🍃زيرا خداوند است آن روزى رسانِ نيرومندِ استوار.🍃 در حديثى از امام حسين (عليه السلام) مى خوانيم: خداوند مردم را نيافريد مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت مى كنند و هر كه او را عبادت كند، از بندگى غير او بى نياز مى شود. جنّ، قبل از انسان آفريده شده و داراى تكليف است. در اين آيه نيز نامش قبل از انسان آمده است. «و ما خلقت الجنّ و الانس» در قرآن، تمام آفرينش بر اساس حق است وهيچ آفريده اى باطل نيست، «و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الاّ بالحق» وهمه ى آفريده ها در مسير بهره مندى انسان است. «خلق لكم»، «سخّر لكم»، «متاعاً لكم» و انسان نيز براى هدفى متعالى آفريده شده كه راه رسيدن به آن، عبادت خدا است. «و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون» البتّه عبادت معناى عام دارد و به هر كار نيكى كه با هدف الهى انجام شود، عبادت گفته مى شود. ⭕سؤال: در قرآن اهداف ديگرى، همچون آزمايش و امتحان، براى آفرينش انسان مطرح شده، آيا آن اهداف با هدفى كه در اين آيه آمده، هماهنگ است؟ ✅ پاسخ: قرآن در آيه دوم سوره مُلك مى فرمايد: «خلق الموت والحياة ليبلوكم أيّكم أحسن عملا» مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك عمل بهترى داريد. و در آيه دوازدهم سوره طلاق مى فرمايد: «لتعلموا انّ اللّه على كلّ شى ء قدير» هدف از آفرينش، علم انسان به قدرت الهى است. در جمع بندى اين آيات به نتيجه مى رسيم كه هدف اصلى، بندگى خداوند است، ليكن عبادت نيازمند معرفت است كه در جمله «لتعلموا» بيان شده است و در عبادت كه همان پذيرفتن راه الهى و رها كردن راه هاى غير الهى است، انسان آزمايش مى شود كه در جمله «ليبكوكم» آمده است. ⭕ سؤال: اگر هدف آفرينش بشر عبادت است، پس چرا اين هدف بطور كامل تحقق نيافته است؟ ✅ پاسخ: بارها خداوند در قرآن فرموده كه اگر مى خواستيم، همه را به اجبار هدايت كرده و به بندگى خود در مى آورديم، امّا خداوند بشر را آزاد آفريد، تا آگاهانه و آزادانه، عبادت كند. ⭕ سؤال: آيا خداوند به عبادت ما نيازمند است؟ ✅ پاسخ: قرآن بارها مى فرمايد: خداوند از هر جهت غنى است، نه تنها از انسان، بلكه از همه هستى بى نياز است. اگر به ما دستور دادند كه منزل خود را رو به آفتاب بسازيم، نبايد كسى گمان كند كه خورشيد به خانه ما نياز دارد، اين ما هستيم كه به نور و انرژى آن محتاجيم. در اين آيات نيز بى نيازى خداوند بيان شده است: «ما أريد منهم من رزق» ⭕ سؤال: اگر خداوند رزّاق است، پس چرا به همه رزق يكسان نمى دهد؟ ✅ پاسخ: رزّاق بودن يكى از صفات خداوند است، يكى ديگر از صفات او حكيم بودن است. يكسان بودن رزق، امرى حكيمانه نيست، بلكه بايد تابع تلاش و كوشش انسان ها باشد. قرآن مى فرمايد: «فامشوا فى مناكبها» از دامنه زمين بالا رويد و رزق به دست آوريد. «وابتغوا من فضل اللّه» به سراغ كسب و كار و فضل الهى برويد و داد و ستد كنيد. چنانكه نبايد توقّع داشته باشيم معلّم به همه شاگردان نمره يكسان بدهد، زيرا علاوه بر معلّم بودن و اختيار نمره دادن، حكيم نيز هست و بايد ميان شاگردان كوشا و بازيگوش، فرق بگذارد. ⭕ سؤال: اگر خداوند رزّاق است، قحطى ها براى چيست؟ ✅‌ پاسخ: گاهى كمبودها جنبه كيفرى دارد، چنانكه قرآن در مورد كيفر بنى اسرائيل مى فرمايد: «فبظلم من الّذين هادوا حرّمنا» به خاطر ظلمى كه يهود كردند، بخشى از خوردنى ها را بر آنان حرام كرديم. گاهى جنبه آزمايشى دارد: «و لنبلونّكم بشى ء من الخوف و الجوع» ما از طريق گرسنگى و ترس و... شما را آزمايش مى كنيم. گاهى جنبه تربيتى دارد: «فاخذناهم بالبأساء... لعلّهم يتضرّعون» ما براى تضرّع و برگشت آنان به سوى خداوند، آنها را از طريق ناگوارى ها گوشمالى مى دهيم. و گاهى نتيجه قهرى برخورد نادرست انسان با طبيعت است، همچون تخريب جنگل ها، آلوده ساختن آب رودخانه ها و به هم زدن تعادل محيط زيست كه در طول زمان، مشكلات بسيارى از جمله قحطى را بدنبال مى آورد. اگر ايمان داشته باشيم كه رزق از خداست، ريشه ى بسيارى از حرص ها، بخل ها، حيله ها، حسدها، كلاهبردارى ها و كم فروشى ها، در انسان مى خشكد. «انّ اللّه هو الرّزاق...» 📌 پیام ها 🌿 جنّ و انس در تكليف مشتركند. «الجنّ و الانس... ليعبدون» 🌿 عبادت كردن بشر و الهى شدن مردم مهم است، نه عبادت شدن خداوند. «ليعبدون» (نفرمود: «لأعبد» تا من عبادت شوم.)
🌿 لازمه ى عبادت، معرفت معبود است، پس آفرينش جن و انس براى شناخت حقّ و حركت در راه خداوند است. «ليعبدون» 🌿 انسان در معرض غفلت و نسيان است و بايد پيوسته هدفش را به او تذكّر داد. «و ذكّر... ما خلقت الجنّ و الانس...» 🌿 خداوند بى نياز است و عبادتى كه از جن و انس مى خواهد، به خاطر احتياج او نيست بلكه به خاطر رشد آنهاست. «و ما أريد منهم من رزق...» 🌿 كسى كه خودش رزّاق است، چه نيازى به رزق بندگان دارد. «ما أريد منهم من رزق... ان اللّه هو الرّزاق» 🌿 تمام امكانات و تخصّص ها و ابزارها، وسيله و بستر رسيدن به رزق است ولى روزى رسان تنها خداست. «انّ اللّه هو الرّزاق» 🌿 خداوند در توان روزى رسانى كمبودى ندارد. «هو الرّزاق ذوالقوّة» 🌿 با گذشت زمان، قدرت روزى رسانى خداوند كمرنگ نمى شود. «المتين» («متين» به معناى ثابت و استوار است) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_4236138744.mp3
4.35M
تندخوانی جزء ۲۷ قرآن کریم زمان تلاوت۳۳ دقیقه توسط معتز آقایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵۹ و ۶۰ سوره الذاریات 🕊 🍃 فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِّثْلَ ذَنُوبِ أَصْحَابِهِمْ فَلَا يَسْتَعْجِلُونِ (۵۹)🍃 🍃فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ (۶۰)🍃 ترجمه : 🍃 پس به تحقيق براى كسانى كه ظلم كردند، سهم و نصيبى (از عذاب) همانند سهم هم مسلكانشان است، پس از من درخواست شتاب نكنند (كه به آن خواهند رسيد).🍃 🍃پس واى بر كسانى كه كفر ورزيدند، از روزى كه وعده داده مى شوند.🍃 «ذَنوب» در انيجا به معناى سهم و نصيب است. آغاز سوره با «توعدون» بود و پايان آن با «يوعدون» و اين نشان مى دهد كه هدف اين سوره بيان مسئله معاد بوده است. اين آيات مى فرمايد: ستمكاران اين امت نيز نصيبى از عذاب دارند، همانند نصيب هم مسلكانشان در امت هاى ديگر كه به هلاكت رسيدند. پس چه عجله اى دارند كه مى گويند: زودتر عذاب ما را بياور! در فرهنگ قرآن، شرك و كفر، بزرگ ترين ظلم محسوب مى شود، ظلم به خدا كه مخلوقش در كنار او يا به جاى او قرار گيرد، ظلم به خود كه به جاى خالق، سراغ مخلوق مى رود و ظلم به خانواده كه از شناخت حق و پيروى آن محروم مى گردند. علامه طباطبايى مى فرمايد: مراد از ظلم در «للّذين ظلموا» در آيه ۵۹، با توجّه به «للّذين كفروا» در آيه ۶۰، ظلم كفر است، نه ظلم به مردم. گرچه گفته شده كه مراد از «يومهم الّذى يوعدون» ممكن است روز جنگ بدر باشد (عذاب دنيوى)، ولى به احتمال قوى مراد روز قيامت است (عذاب اخروى). 📌 پیام ها 🌿 كسى كه خدا را عبادت نكند و خود را در مسير هدفى كه براى آن آفريده شده قرار ندهد، ظالم، بلكه كافر است. «الا ليعبدون... للّذين ظلموا... كفروا» 🌿 سنّت الهى درباره ستمگران، در طول تاريخ يكسان است. «ذَنوباً مثل ذَنوب اصحابهم» 🌿 تاريخ گذشتگان، بهترين گواه بر حتمى بودن كيفر ستمگران است. «ذنوباً مثل ذنوب اصحابهم» 🌿 كارهاى مشابه، كيفرهاى مشابه دارد. «مثل ذنوب أصحابهم» 🌿 رفتارهاى مشابه، افراد را به يكديگر پيوند مى دهد. «مثل ذنوب أصحابهم» 🌿 قهر و لطف خداوند زمان بندى حكيمانه دارد، عجله و شتاب ما در آن اثرى ندارد. «فلايستعجلون» 🌿 سرنوشت انسان در گرو اعمال اوست. (ظلم و كفر، سبب عذاب الهى است.) «فويل للّذين كفروا...» 🌿 آينده نگرى، انسان را از كفر و ظلم بازمى دارد. «فويل للّذين كفروا من يومهم الّذى يوعدون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره ذاریات به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از امشب تفسیر سوره ی طور رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۸ سوره طور 🕊 🍃 وَالطُّورِ (۱)🍃 🍃وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ (۲)🍃 🍃فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ (۳)🍃 🍃وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (۴)🍃 🍃وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ (۵)🍃 🍃وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ (۶)🍃 🍃إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ (۷)🍃 🍃مَا لَهُ مِن دَافِعٍ (۸)🍃 ترجمه : 🍃 به (كوه) طور سوگند.🍃 به كتابى نوشته شده در صفحه اى گشوده سوگند.🍃 🍃به آن خانه ى آباد (خانه خدا) سوگند.🍃 🍃به سقف برافراشته (آسمان) سوگند.🍃 🍃به درياى شعله ور سوگند.🍃 🍃كه عذاب پروردگارت قطعاً واقع شدنى است.🍃 🍃و براى آن هيچ مانعى نيست.🍃 «طور» در لغت به معناى كوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اينجا، كوهى در منطقه سينا مى باشد كه ميقات خدا با حضرت موسى بود. كوه طور مكانى مقدّس است و در قرآن چنين توصيف شده است: «الطور الايمن»، «بالواد المقدّس» و «فى البقعة المباركة». مراد از «كتاب مسطور»، كتب آسمانى همچون تورات و قرآن است كه در صفحات نازك پوست نگاشته مى شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پيچيده و بسته. «فى رقّ منشور» «رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است كه براى نوشتن آماده شده و لطيف و نازك است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله ور است و به معناى آكنده و مالامال نيز آمده است. مقصود از «بيت المعمور» خانه خداست كه همواره به واسطه حضور زائران و حاجيان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از كعبه به عنوان «بيت» ياد شده است، مانند: «البيت العتيق» البتّه در روايات آمده است كه در آسمان ها نيز محلّى در مقابل كعبه قرار دارد كه فرشتگان به دور آن طواف مى كنند و آن نيز «بيت المعمور» نام دارد. مقصود از «البحر المسجور»، درياى شعله ور و جوشان و خروشان، يا درياهايى است كه در آستانه قيامت برافروخته مى شوند، چنانكه در آيه ى ۶ سوره تكوير مى خوانيم: «و اذا البحار سُجّرت» و يا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمين است كه همچون دريايى از آتش هرچندگاه يكبار از دهانه آتشفشان ها فوران مى كند. در آيه ى آخر سوره قبل (ذاريات) خوانديم: «يومهم الّذى يوعدون» كه سخن از وعده ى قيامت بود و اين سوره بعد از پنج سوگند مى فرمايد: آن وعده قطعاً واقع خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع» آن سنگ جمادى كه وحى بر روى آن نازل شود (كوه طور)، مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانى كه قلبش مركز وحى است، با گذشت زمان قداستش تمام مى شود و چگونه وهّابيون كج فكر مى گويند: پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه از دنيا رفت با ساير موجودات تفاوتى ندارد!! سوگند ياد كردن به كتاب و نوشته، آن هم در زمان جاهليّت، نشانه ى پيشرفته بودن مكتب است، «و كتاب مسطور». در سوره قلم نيز، قرآن به قلم و كتاب و سطرهاى آن سوگند ياد مى كند. «ن و القلم و ما يسطرون» 📌 پیام ها 🌿 زنده نگه داشتن نام و ياد و حفظ مكان هاى مقدّس اديان آسمانى لازم است. «و الطور» 🌿 با سوگند به كوه طور (محل وحى به موسى)، قلب اهل كتاب را به سوى خود جذب كنيد. «و الطّور» 🌿 خداوند براى به باور رساندن انسان، به نظام تشريع و تكوين (كوه و كتاب و كعبه و آسمان و دريا) سوگند ياد مى كند. «والطّور و كتاب مسطور... و السقف المرفوع» 🌿 وحى آسمان بايد بر بهترين و لطيف ترين كاغذ و پوست، نگاشته و عرضه شود. «كتاب مسطور فى رقّ منشور» 🌿 كتاب مقدّس، بايد همواره گشوده و مورد استفاده باشد. «كتاب... منشور» 🌿 علم مفيد و مبارك، آن است كه منتشر شود و گسترش يابد. «منشور» 🌿 قرآن، هم به قداست كتب آسمانى نظر دارد و لذا به آن سوگند ياد مى كند، هم به نظم در نگارش و شيوه ارائه و گسترش آنها. «و كتاب مسطور فى رقّ منشور» 🌿 آبادانى خانه به زرق و برق آن نيست، به آمد و رفت و قداست و بركت آن است. «البيت المعمور» (خانه خدا ساده ترين خانه هاست، امّا مبارك ترين بناهاست.) 🌿 با مطالعه طبيعت، به قدرت خداوند بر ايجاد قيامت پى ببريم. «والسقف المرفوع و البحر المسجور» 🌿 قرآن كريم، توجّه انسان را از ديدنى ها، به ناديدنى ها سوق مى دهد. «و البحر المسجور» 🌿 قهر و تنبيه، از شئون ربوبيت است. «عذاب ربّك» 🌿 هر چه ناباورى منكران بيشتر باشد، بايد باور مؤمنان به قيامت قوى تر گردد. «انّ عذاب ربّك لواقع» 🌿 نزول كتب آسمانى «و كتاب مسطور» و ظهور جلوه هاى قدرت الهى در هستى «و السّقف المرفوع» بايد مايه ى تعقّل و ايمان گردد و گرنه بى توجّهى به آنها عامل عذاب خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع» 🌿 گرفتاران عذاب الهى از هيچ طريقى نمى توانند عذاب را از خود دور كنند. «ماله من دافع» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402