eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.8هزار دنبال‌کننده
64 عکس
13 ویدیو
68 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱ تا ۸ سوره طور 🕊 🍃 وَالطُّورِ (۱)🍃 🍃وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ (۲)🍃 🍃فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ (۳)🍃 🍃وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (۴)🍃 🍃وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ (۵)🍃 🍃وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ (۶)🍃 🍃إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ (۷)🍃 🍃مَا لَهُ مِن دَافِعٍ (۸)🍃 ترجمه : 🍃 به (كوه) طور سوگند.🍃 به كتابى نوشته شده در صفحه اى گشوده سوگند.🍃 🍃به آن خانه ى آباد (خانه خدا) سوگند.🍃 🍃به سقف برافراشته (آسمان) سوگند.🍃 🍃به درياى شعله ور سوگند.🍃 🍃كه عذاب پروردگارت قطعاً واقع شدنى است.🍃 🍃و براى آن هيچ مانعى نيست.🍃 «طور» در لغت به معناى كوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اينجا، كوهى در منطقه سينا مى باشد كه ميقات خدا با حضرت موسى بود. كوه طور مكانى مقدّس است و در قرآن چنين توصيف شده است: «الطور الايمن»، «بالواد المقدّس» و «فى البقعة المباركة». مراد از «كتاب مسطور»، كتب آسمانى همچون تورات و قرآن است كه در صفحات نازك پوست نگاشته مى شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پيچيده و بسته. «فى رقّ منشور» «رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است كه براى نوشتن آماده شده و لطيف و نازك است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله ور است و به معناى آكنده و مالامال نيز آمده است. مقصود از «بيت المعمور» خانه خداست كه همواره به واسطه حضور زائران و حاجيان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از كعبه به عنوان «بيت» ياد شده است، مانند: «البيت العتيق» البتّه در روايات آمده است كه در آسمان ها نيز محلّى در مقابل كعبه قرار دارد كه فرشتگان به دور آن طواف مى كنند و آن نيز «بيت المعمور» نام دارد. مقصود از «البحر المسجور»، درياى شعله ور و جوشان و خروشان، يا درياهايى است كه در آستانه قيامت برافروخته مى شوند، چنانكه در آيه ى ۶ سوره تكوير مى خوانيم: «و اذا البحار سُجّرت» و يا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمين است كه همچون دريايى از آتش هرچندگاه يكبار از دهانه آتشفشان ها فوران مى كند. در آيه ى آخر سوره قبل (ذاريات) خوانديم: «يومهم الّذى يوعدون» كه سخن از وعده ى قيامت بود و اين سوره بعد از پنج سوگند مى فرمايد: آن وعده قطعاً واقع خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع» آن سنگ جمادى كه وحى بر روى آن نازل شود (كوه طور)، مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانى كه قلبش مركز وحى است، با گذشت زمان قداستش تمام مى شود و چگونه وهّابيون كج فكر مى گويند: پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه از دنيا رفت با ساير موجودات تفاوتى ندارد!! سوگند ياد كردن به كتاب و نوشته، آن هم در زمان جاهليّت، نشانه ى پيشرفته بودن مكتب است، «و كتاب مسطور». در سوره قلم نيز، قرآن به قلم و كتاب و سطرهاى آن سوگند ياد مى كند. «ن و القلم و ما يسطرون» 📌 پیام ها 🌿 زنده نگه داشتن نام و ياد و حفظ مكان هاى مقدّس اديان آسمانى لازم است. «و الطور» 🌿 با سوگند به كوه طور (محل وحى به موسى)، قلب اهل كتاب را به سوى خود جذب كنيد. «و الطّور» 🌿 خداوند براى به باور رساندن انسان، به نظام تشريع و تكوين (كوه و كتاب و كعبه و آسمان و دريا) سوگند ياد مى كند. «والطّور و كتاب مسطور... و السقف المرفوع» 🌿 وحى آسمان بايد بر بهترين و لطيف ترين كاغذ و پوست، نگاشته و عرضه شود. «كتاب مسطور فى رقّ منشور» 🌿 كتاب مقدّس، بايد همواره گشوده و مورد استفاده باشد. «كتاب... منشور» 🌿 علم مفيد و مبارك، آن است كه منتشر شود و گسترش يابد. «منشور» 🌿 قرآن، هم به قداست كتب آسمانى نظر دارد و لذا به آن سوگند ياد مى كند، هم به نظم در نگارش و شيوه ارائه و گسترش آنها. «و كتاب مسطور فى رقّ منشور» 🌿 آبادانى خانه به زرق و برق آن نيست، به آمد و رفت و قداست و بركت آن است. «البيت المعمور» (خانه خدا ساده ترين خانه هاست، امّا مبارك ترين بناهاست.) 🌿 با مطالعه طبيعت، به قدرت خداوند بر ايجاد قيامت پى ببريم. «والسقف المرفوع و البحر المسجور» 🌿 قرآن كريم، توجّه انسان را از ديدنى ها، به ناديدنى ها سوق مى دهد. «و البحر المسجور» 🌿 قهر و تنبيه، از شئون ربوبيت است. «عذاب ربّك» 🌿 هر چه ناباورى منكران بيشتر باشد، بايد باور مؤمنان به قيامت قوى تر گردد. «انّ عذاب ربّك لواقع» 🌿 نزول كتب آسمانى «و كتاب مسطور» و ظهور جلوه هاى قدرت الهى در هستى «و السّقف المرفوع» بايد مايه ى تعقّل و ايمان گردد و گرنه بى توجّهى به آنها عامل عذاب خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع» 🌿 گرفتاران عذاب الهى از هيچ طريقى نمى توانند عذاب را از خود دور كنند. «ماله من دافع» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تندخوانی جزء ٢٨ قرآن کریم مدت تلاوت ٣٣ دقیقه توسط معتز آقائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۹ تا ۱۴ سوره طور 🕊 🍃 يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاء مَوْراً (۹)🍃 🍃وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْراً (۱۰)🍃 🍃فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (۱۱)🍃 🍃الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ (۱۲)🍃 🍃يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَي نَارِ جَهَنَّمَ دَعّاً (۱۳)🍃 🍃هَذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ (۱۴)🍃 ترجمه : 🍃 روزى كه آسمان به شدّت درهم پيچيده شود🍃 🍃و كوه ها از جا كنده شده و به شتاب روان گردند.🍃 🍃پس در آن روز، واى بر تكذيب كنندگان!🍃 🍃آنان كه در باطل فرو رفته و به ياوه سرايى (درباره آيات الهى) سرگرمند.🍃 🍃روزى كه به سختى به سوى آتش رانده مى شوند.🍃 🍃(و به آنان گفته مى شود:) اين همان آتشى است كه دائماً آن را تكذيب مى كرديد.🍃 «مَور» در لغت به معناى حركت سريع و دورانى، امّا نامنظّم و گرداب وار است، آن گونه كه باد، گرد و غبار را در هوا مى پراكند و درهم مى پيچد. «خوض» در اصل به معناى ورود در آب و عبور از آن است ولى در اصطلاح، به موردى گفته مى شود كه انسان در مطالب بيهوده و باطل وارد شود. كلمه «دعّ» به معناى راندن همراه با خشونت است. چنانكه قرآن در سوره ماعون يكى از نشانه هاى تكذيب دين را، طرد يتيمان مى داند. «أرأيت الّذى يكذب بالدين فذلك الّذى يدعّ اليتيم» همه هستى براى انسان آفريده شده است و همين كه پرونده انسان در زمين بسته شد، بساط هستى نيز جمع مى شود. «تمور السّماء مورا» در جاى ديگر نيز مى خوانيم: ما سفره آسمان را همچون طومار، درهم پيچيده و جمع مى كنيم. «نطوى السّماء كطىّ السّجلّ» ثابت و پابرجا تنها خداست. آسمان هاى محكم هفتگانه «و بنينا فوقكم سبعاً شداداً» نيز سست مى شود و به صورت امواجى متحرّك در مى آيد، «تمور السّماء مورا» و كوه هايى كه سبب استقرار زمين بودند: «و جعلنا فيها رواسى شامخات» آن روز بى قرار و سست و روان مى شوند. «و تسير الجبال» 📌 پیام ها 🌿 ترسيم حوادث قيامت بسترى است براى دست برداشتن از تكذيب و لجاجت. «تمور السّماء... تسير الجبال...» 🌿 براى وقوع قيامت، نه فقط زمين كه آسمان و كرات آسمانى به هم مى ريزد. «تمور السّماء... تسير الجبال...» 🌿 تكذيب كنندگان منطق ندارند، سرگرم شدن به ياوه ها و پوچى ها سبب تكذيب آنان شده است. «للمكذّبين الّذين هم فى خوض يلعبون» 🌿 سخن بيهوده بسيار پيدا مى شود، ليكن خطر آنجاست كه انسان غرق در بيهوده گويى شود و خود را به ياوه ها مشغول كند. «فى خوض يلعبون» 🌿 تلاش كفّار براى خدشه دار كردن قرآن، كارى بازيچه و بى نتيجه است. «للمكذّبين الّذين هم فى خوض يلعبون» 🌿 مخالفان انبيا، هم به دوزخ كشانده مى شوند و هم مورد عتاب و توبيخ قرار مى گيرند. «يدعّون... هذه»،(عذاب روحى روانى و جسمى دارند) 🌿 با تكذيب قيامت، حقيقت پشت پرده نمى ماند. «هذه النّار...» 🌿 تكذيب سرسختانه، قهر سرسختانه دارد. «مكذّبين... يدعّون الى النّار» 🌿 كيفر تكذيبى كه پيوسته و برخاسته از لجاجت است، جز آتش چيزى نيست. «هذه النّار التى كنتم بها تكذبون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۵ و ۱۶ سوره طور 🕊 🍃 أَفَسِحْرٌ هَذَا أَمْ أَنتُمْ لَا تُبْصِرُونَ (۱۵)🍃 🍃اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاء عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (۱۶)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا اين (عذاب هم) جادو است؟ آيا شما آن را نمى بينيد؟🍃 🍃در آن وارد شويد و بسوزيد، پس صبر كنيد يا صبر نكنيد براى شما يكسان است،جز اين نيست كه در برابر آنچه عمل مى كرديد، جزا داده مى شويد.🍃 مشركان، همواره به پيامبر تهمت مى زدند كه كار او سحر و جادوست، او عقل ما را مى ربايد و بر چشمان ما پرده اى مى افكند تا امورى را به نام معجزه و وحى به ما معرّفى كند، در حالى كه اينها همه بى اساس است. لذا روز قيامت از روى سرزنش و توبيخ به آنان گفته مى شود: آيا اين هم سحر و جادوست؟ آيا آتش را نمى بينيد و حرارت آن را لمس نمى كنيد؟ گاهى تكذيب كنندگان با همان تعبيراتى كه در دنيا داشتند توبيخ مى شوند؛ آنها در دنيا مى گفتند كار انبيا سحر است، در آنجا از همان مورد بازخواست مى شوند. «أفسحر هذا» كسانى كه به انبيا مى گفتند: ما را موعظه كنيد يا نكنيد تفاوتى ندارد. «سواء علينا أ وعظت أم لم تكن من الواعظين» در قيامت به آنان گفته مى شود: صبر كنيد يا نكنيد، تفاوتى ندارد. «فاصبروا اولا تصبروا سواء عليكم» 📌 پیام ها 🌿 در قيامت، تكذيب شده ها را در برابر چشم انسان نمايش مى دهند. «هذه النّار... أفسحر هذا» 🌿 ريشه تكذيب، نداشتن ديد صحيح و بصيرت است. «ويل يومئذ للمكذبين... ام أنتم لاتبصرون» 🌿 تكذيب پى در پى، «كنتم بها تكذبون» تحقير پى در پى را در بر دارد. «يدعّون... أفسحر هذا... لاتبصرون . أصلوها فاصبروا أو لاتصبروا...» 🌿 كيفر ورود درامور بيهوده وياوه ها، ورود در دوزخ است. «فى خوض... أصلوها» 🌿 كيفرهاى قيامت، عادلانه است و جز نتيجه كار خود انسان نيست. «انّما تجزون ما كنتم تعملون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۷ تا ۲۰ سوره طور 🕊 🍃 إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ (۱۷)🍃 🍃فَاكِهِينَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ (۱۸)🍃 🍃كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئاً بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (۱۹)🍃 🍃مُتَّكِئِينَ عَلَي سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ (۲۰)🍃 ترجمه : 🍃 همانا پرهيزگاران در باغ ها(ى بهشت) و نعمت فراوان هستند.🍃 🍃به آنچه پروردگارشان به آنان داده، شاد و مسرورند و پروردگارشان آنان را از عذاب دوزخ حفظ كرده است.🍃 🍃(به آنان خطاب مى شود:) به خاطر اعمالى كه انجام مى داديد، گوارا بخوريد و بياشاميد.🍃 🍃تكيه كنان بر تخت هاى رديف شده و آنان را با حورالعين (زيبا رويان سياه چشم) به ازدواج در آوريم.🍃 «هَنيئاً» يعنى چيزى كه رنج و تعبى در پى ندارد و گواراى وجود انسان مى گردد. برخلاف نعمت هاى دنيوى كه معمولاً قبل يا بعد آن رنج و سختى همراه دارد. «حور عين» از دو كلمه «حور» جمع «حوراء» به معناى سياه چشم و كلمه «عين» جمع «عيناء» به معناى زيبا چشم تشكيل شده است. همسران بهشتى داراى چشمانى درشت، سياه و زيبايند. انس با پاكان ونيكان و هم صحبتى با آنان، يكى از لذّت هاى بهشت است كه قرآن در موارد مختلف به اين مجالس انس و سرور كه بر تخت هاى بهشتى تشكيل مى شود، اشاره داشته است. آيات ۱۶ و ۱۹ كه مربوط به كيفر و پاداش دوزخيان و بهشتيان است، بسيار شبيه يكديگرند با يك تفاوت بسيار ظريف و آن اينكه در مورد دوزخيان مى خوانيم: «انما تجزون ما كنتم تعملون» ولى در مورد بهشتيان مى خوانيم: «هنيئاً بما كنتم تعملون» اولى «ما كنتم» است و دومى «بما كنتم». آرى كيفر دوزخيان به ميزان عمل آنهاست نه بيشتر، به خصوص كه همراه كلمه «انّما» مطرح شده است، يعنى كيفر شما عين عمل شماست. ولى پاداش بهشتيان بسيار بيشتر از عملكرد آنان است و عمل آنان وسيله و بهانه اى براى دريافت آن همه لطف است. «هنيئاً بما كنتم تعملون» 📌 پیام ها 🌿 كليد بهشت، تقواست. «انّ المتقين فى جنّات» 🌿 مقايسه پايان كار خوبان و بدان، از بهترين شيوه هاى شناخت حق و باطل است. «هذه النّار... فى جنّات و نعيم» 🌿 براى اهل بهشت، انواع باغ ها و نعمت ها فراهم است. «جنات و نعيم» 🌿 گاهى در دنيا نعمت هست، امّا انسان به دلايلى نمى تواند از آن كامياب شود، اما در بهشت هم نعمت هست و هم كاميابى. «جنات... فاكهين» 🌿 نعمت ها، زمانى لذّت بيشترى دارند كه از طرف خداوند به عنوان محبّت و لطف باشد «آتاهم ربّهم» و در كنارش تلخى و دغدغه نباشد. «و وقاهم ربّهم» 🌿 كسى كه در دنيا با تقوا خود را حفظ كرد، در قيامت خداوند او را از عذاب دوزخ حفظ مى كند. «المتقين... وقاهم» 🌿 پرهيزكاران نبايد به تقوا و عمل خود مغرور باشند كه همه ى نعمت ها و نجات بخشى ها از خداست. «أتاهم ربّهم... وقاهم ربّهم» 🌿 آزادى و تكريم، لذّت نعمت را بيشتر مى كند. «كلوا و اشربوا هنيئاً» بهشتيان در خوردن و آشاميدن محدوديّت ندارند و با «هنيئاً» مورد تكريم قرار مى گيرند. 🌿 كاميابى، در سايه امنيّت، لذّت را بيشتر مى كند. «وقاهم ربّهم... كلوا واشربوا» 🌿 خوردنى هاى دنيوى همراه مشكلاتى در تهيه و حفظ و مصرف آن است، در نعمت هاى آخرت هرگز مشكلى نيست. «هنيئاً» 🌿 دلخوشى و رضايت در كنار استفاده از نعمت ها، شرط كمال كاميابى است. «فى جنّات و نعيم فاكهين... متّكئين على سُرر...» 🌿 آنان كه در دنيا از نگاه به نامحرمان چشم پوشيدند، در آخرت همسرانى زيباروى خواهند داشت. «المتقّين... زوّجناهم بحورعين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تندخوانی جزء ٢٩ قرآن کریم مدت تلاوت ٣٣ دقیقه توسط معتز آقائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا