eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۹ تا ۳۱ سوره طور 🕊 🍃 فَذَكِّرْ فَمَا أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ (۲۹)🍃 🍃أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ (۳۰)🍃 🍃قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُتَرَبِّصِينَ (۳۱)🍃 ترجمه : 🍃 پس (به مردم) تذكّر بده كه به لطف پروردگارت تو نه كاهن و پيشگويى و نه ديوانه و جنّ زده.🍃 🍃بلكه مى گويند: او شاعرى است كه ما انتظار فرا رسيدن مرگ ناخوش او را داريم.🍃 🍃(به آنان) بگو: در انتظار باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم. (شما در انتظار مرگ من و من در انتظار پيروزى بر شما).🍃 «كاهن» به كسى گويند كه از آينده خبر دارد و ادعاى اطلاع از اسرار و غيب و ارتباط با جنّيان را دارد. «ريب المنون»، اصطلاحى است به معناى حوادث تلخ روزگار كه به مرگ كسى بيانجامد. مراد مشركان از اين كه به پيامبران مى گفتند: «مجنون»، بى عقل و بى خرد نبود، چنانكه در اين آيات، مجنون در كنار كاهن و شاعر آمده است كه افرادى باهوش و فهميده هستند. بلكه مراد آنها از «مجنون»، جن زده بود، زيرا معتقد بودند افراد كاهن و شاعر به واسطه ارتباط با جنّ، قدرت پيشگويى و سرودن اشعار دارند، كارى كه از عهده افراد عادّى برنمى آيد. شاهد اين معنا آن است كه در يك آيه وصف شاعر و مجنون در كنار هم آمده است. «لشاعر مجنون» 📌 پیام ها 🌿 از تهمت ها و نسبت هاى نارواى كفّار (مانند: كاهن، شاعر و مجنون) نبايد ترسيد و بايد به وظيفه ى خود در مورد هشدار و تذكّر ادامه داد. «فذكّر فما انت... بكاهن...» 🌿 خداوند، اولياى خود را بيمه كرده و از آنان دفاع مى كند. «فما انت بنعمة ربّك بكاهن و لامجنون» 🌿 مبلّغ دين، در تيررس هر گونه تهمت است. «بكاهن و لامجنون... يقولون شاعر» 🌿 هر گونه عيب و نقصى كه از انسان دور مى شود، در سايه لطف و نعمت الهى است. «فما أنت بنعمة ربّك بكاهن و لامجنون...» 🌿 افراد كاهن وپيشگو، از رحمت خدا دور هستند. «فما أنت بنعمة ربّك بكاهن» 🌿 دشمن به يك تهمت قانع نيست و همواره در صدد ضربه زدن است. «بكاهن، مجنون، شاعر» 🌿 دشمن در انتظار مرگ بزرگان دين است، پس بايد كارى كرد كه اميد آنان براى پس از مرگ شخصيّت هاى مذهبى نااميد شود. «نتربّص به ريب المنون» 🌿 رهبر دينى نبايد به خاطر تهمت هاى دشمنان صحنه را خالى كند، بلكه بايد بماند و دفاع كند. «نتربّص به ريب المنون» 🌿 مؤمنان نيز بايد همانند دشمنان، براى رسيدن به پيروزى، اميد و برنامه داشته باشند. «نتربّص به... فانّى معكم من المتربّصين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۲ تا ۳۴ سوره طور 🕊 🍃 أَمْ تَأْمُرُهُمْ أَحْلَامُهُم بِهَذَا أَمْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ (۳۲)🍃 🍃أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ (۳۳)🍃 🍃فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ (۳۴)🍃 ترجمه : 🍃 آيا عقل هايشان آنان را دستور مى دهد به اين (كه به پيامبر تهمت بزنند؟)بلكه آنان خود قومى طغيانگرند؟🍃 🍃آيا مى گويند: پيامبر، (قرآن را خود ساخته و) به خدا نسبت داده است؟(چنين نيست)، بلكه آنان (به سبب طغيان و حسد) ايمان نمى آورند.🍃 🍃پس اگر راستگويند، سخنى مانند قرآن بياورند.🍃 در اين آيات و آيات پس از آن، خداوند چهارده سؤال توبيخى از مخالفان پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مى كند و تمام راه هايى را كه ممكن است به گونه اى بهانه تسليم نشدن كفّار شود، مى بندد. شايد در هيچ جاى قرآن اين گونه مخالفان به باد انتقاد گرفته نشده و بهانه هاى آنان مطرح نشده باشد. «أحلام» جمع «حِلم» به معناى عقل است. از آنجا كه بزرگان قريش خود را صاحبان عقل و فكر مى دانستند، قرآن در اين آيه مى فرمايد: آيا عقل آنان چنين حكم مى كند كه قرآن را سحر و جادو بدانند، خير بلكه آنان در برابر حق سركشى مى كنند؟ «تقوُّل»، سخنى را از پيش خود بافتن و به كسى نسبت دادن است. «حديث» به معناى «جديد» است. از آنجا كه مضامين قرآن تازگى دارد، از آن به «حديث» ياد شده است. خداوند، بارها كفّار را دعوت به مبارزه نموده است: گاهى از آنان درخواست آوردن كتابى مثل قرآن كرده، «فأتوا بكتاب من عنداللّه» گاهى تخفيف داده وبه آوردن ده سوره اكتفا نموده، «فأتوا بعشر سور مثله» وگاهى به آوردن يك سوره، «فأتوا بسورة من مثله» و در آيه ۳۴ حتّى به آوردن مطالبى مثل قرآن اكتفا كرده است. «فليأتوا بحديث مثله» 📌 پیام ها 🌿 تهمت ساحر، كاهن، شاعر و مجنون به پيامبر، از روى تعقّل و تفكّر در آيات قرآن نبوده است. «ام تامرهم احلامهم» 🌿 ريشه ى كفر و شرك، طغيان و سركشى در برابر حق است، نه عقل و انديشه. «ام هم قوم طاغون» 🌿 هر كس كه سخن او منطقى نباشد و بر آن اصرار ورزد، طغيانگر است. «ام تامرهم احلامهم بهذا ام هم قوم طاغون» 🌿 مشركان، با تهمت و افترا، كفر خود را توجيه مى كردند. «يقولون تقوّله بل لايؤمنون» 🌿 انسان يا بايد بر اساس عقل عمل كند يا بر اساس وحى، و كفّار خود را از هر دو محروم كرده اند. «ام تامرهم احلامهم... بل لا يؤمنون» 🌿 در طوفان تهمت ها، دست از منطق و استدلال بر نداريد و مخالفان را به آوردن سخنى همچون قرآن دعوت كنيد. «فليأتوا بحديث مثله...» 🌿 قرآن محكم ترين استدلال را دارد؛ اگر پيامبر به تنهايى قرآن را بافته و به خدا نسبت داده است، «تقوّله» شما دسته جمعى يك سخن مثل آن بياوريد. «فليأتوا بحديث مثله» 🌿 مبارزه طلبى در ميدان فرهنگى نيز لازم است. «فليأتوا بحديث مثله» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۵ و ۳۶ سوره طور 🕊 🍃 أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ (۳۵)🍃 🍃أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ (۳۶)🍃 ترجمه : 🍃 آيا از هيچ آفريده شده اند يا خود آفريدگار خويشند؟!🍃 🍃آيا آسمان ها وزمين را آفريده اند! بلكه (حق اين است كه) يقين نمى جويند🍃 انسان نبايد در برابر انواع تهمت ها دست از ارشاد و استدلال خود بر دارد. با آنكه در آيات قبل تهمت هاى گوناگونى به پيامبر عزيز اسلام زدند، ولى خداوند در اين آيات با طرح چند سؤال وجدان خفته آنان را بيدار مى كند. قرآن، مهم ترين مباحث فلسفى را در قالب ساده ترين بيان مطرح مى كند. در اين آيه ى شريفه دو فرض مطرح شده است: يكى آنكه انسان بدون علّت آفريده شده باشد، «خُلِقوا من غير شى ء» دوم آنكه انسان خودش خويشتن را آفريده باشد و هر دو فرض عقلاً محال است. زيرا انسان پديده است و هر پديده اى علّت مى خواهد، علاوه بر آنكه انسانى كه نبوده چگونه سبب بودن خود مى شود؟! مشركان مى دانستند كه آفريدگار آسمان ها و زمين، خداوند است و قرآن بارها اين مطلب را بيان كرده است كه اگر از مشركان پرسيده شود كه آفريدگار آسمان ها و زمين كيست خواهند گفت: خدا. بنابراين پرسش اصلى اين آيات آن است كه چرا شما به آنچه از سوى آفريدگارتان براى هدايت شما فرستاده شده، ايمان نمى آوريد و نافرمانى مى كنيد؟ 📌 پیام ها 🌿 شيوه طرح سؤال براى بيدارى وجدان ذهن و فكر انسان ها، از شيوه هاى قرآنى در مباحث خداشناسى است. «أم خُلقوا... أم هم الخالقون» 🌿 اگر انسان نبوده پس چگونه سبب هستى خود شده و اگر بوده چگونه دوباره خود را بوجود آورده است؟ «أم خلقوا من غير شى ء أم هم الخالقون» 🌿 آن گونه سؤال كنيد كه هر كس جواب منطقى شما را در وجدان خود احساس كند. «أم خلقوا السّموات والارض» 🌿 انسان نه آفريدگار خويش است نه آفريدگار غير خويش. «أم هم الخالقون أم خلقوا السّموات...» 🌿 لجاجت، انسان را به جايى مى رساند كه حتّى اگر در بن بست استدلال قرار گيرد، تسليم نشده و به باور و يقين نمى رسد. «بل لايوقنون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۷ تا ۳۹ سوره طور 🕊 🍃 أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُونَ (۳۷)🍃 🍃أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ (۳۸)🍃 🍃أَمْ لَهُ الْبَنَاتُ وَلَكُمُ الْبَنُونَ (۳۹)🍃 ترجمه : 🍃 آيا گنجينه هاى پروردگارت نزد آنان است يا (بر اين عالم) سيطره وحكومتى دارند؟🍃 🍃آيا نردبانى دارند كه به واسطه ى آن (اسرار آسمان ها را) مى شنوند؟ (اگرچنين است) پس شنونده ى آنان دليلى روشن بياورد.🍃 🍃آيا خداوند را دختران و شما را پسران است (كه به خيال خودتان احساس برترى كنيد)؟🍃 مشركان، آفريدگارىِ خداوند را قبول داشتند ولى او را پروردگار خود و هستى نمى دانستند و زير بار پذيرش پيامبر نمى رفتند. اين آيات به شكل طرح سؤال، آنان را مورد توبيخ قرار مى دهد كه چرا سخن پيامبر را نمى پذيريد؟ آيا ثروت و قدرت خداوند در اختيار شماست و يا خود راهى به آسمان ها پيدا كرده ايد و وحى را مستقيماً دريافت مى كنيد؟! در عصر جاهليّت مردم فرشتگان را دختران خدا مى دانستند، خداوند آنان را مورد توبيخ قرار مى دهد كه چگونه در تقسيم بندى براى خدا دختر انتخاب كرديد و براى خودتان پسر، چنانچه در آيات ديگر آمده است: «تلك اذا قسمة ضيزى» 📌 پیام ها 🌿 دشمن را بايد خلع سلاح منطقى كرد، لذا قرآن با طرح چند سؤال پوچ، دليل طغيان و ايمان نياوردن آنان را روشن مى شازد؟ «ام عندهم... ام هم المصيطرون ام لهم سلّم...» 🌿 انسان بايد حرف منطقى را از هر كس بپذيرد. اگر مخالفان هم مطالبى را دريافت كرده اند، ما حاضريم سخنان آنان را بشنويم. «فليأت مستمعهم بسلطان مبين» 🌿 اى پيامبر! از تهمت هراسى نداشته باش كه آنان به خداوند هم تهمت مى زنند. «ام له البنات و لكم البنون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۴۰ تا ۴۳ سوره طور 🕊 🍃 أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ (۴۰)🍃 🍃أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ (۴۱)🍃 🍃أَمْ يُرِيدُونَ كَيْداً فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ (۴۲)🍃 🍃أَمْ لَهُمْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (۴۳)🍃 ترجمه : 🍃 آيا از آنان مزدى (براى رسالت خود) درخواست مى كنى، كه پرداخت آن بر آنان سنگين است؟🍃 🍃آيا غيب نزد آنان است و ايشان (هر چه را مى خواهند در لوح محفوظ) مى نويسند؟🍃 🍃يا مگر مى خواهند (براى از بين بردن حقّ،) نيرنگى بكار برند؟ (پس بدانند كه) كافران، خود گرفتار كيد خواهند شد.🍃 🍃يا براى آنان معبودى جز خداوند است، منزه است خداوند از آنچه براى او شريك قرار مى دهند.🍃 «مَغرم» به خسارت هاى مالى گفته مى شود كه بدون جهت دامن انسان را مى گيرد، و «مُثقل» به معناى تحمّل مشقّت و بار سنگين است. در حوزه ى قدرت الهى هيچ شريكى وجود ندارد، زيرا: ✅ خزائن از اوست. «وللّه خزائن السّموات و الارض» ✅ آفريدن از اوست. «اللّه خالق كلّ شى ء» ✅ علم غيب از اوست. «وللّه غيب السّموات و الارض» ✅ حكومت و سيطره از اوست. «للّه ملك السّموات و الارض...» در مورد برخى سؤالات، منتظر جواب نباشيد، گاهى خود سؤال پيام آور است. در اين آيات خداوند، سؤالات مختلفى را مطرح كرده است كه هيچ كدام پاسخ داده نشده اند، زيرا هدف از سؤال، رسيدن به پاسخ نبوده، بلكه بيدار كردن مخالفان بوده است. بايد توجّه داشت كه تكاليف مالى در اسلام نظير خمس و زكات، مزد رسالت نيست بلكه براى اداره جامعه و برقرارى عدالت اجتماعى و رفع مشكلات گوناگون است. 📌 پیام ها 🌿 انبيا درخواست مزد و پاداش از مردم نداشتند. «ام تسئلهم اجراً» 🌿 مردم به درخواستِ اجرت از سوى مبلّغ دين حسّاس هستند، در برنامه هاى تبليغى بايد به اين خصلت توجّه داشت. «فهم من مَغرم مثقلون» 🌿 در ارشاد و دعوت مردم به حق، از طرح مسائل مادّى كه سبب خنثى شدن آثار تبليغ يا نوعى فشار بر مردم است، بايد دورى كرد. «فهم من مغرم مثقلون» 🌿 استفاده از كمك هاى داوطلبانه كه برخاسته از عشق و معرفت و نشاط است و مردم خود مى پردازند، مانعى ندارد، آنچه منفى است، درخواست مزد از مردم است. «تسئلهم اجراً... مثقلون» 🌿 مخالفان انبيا، نه پشتوانه علمى و عقلى دارند و نه پشتوانه اى از عالم غيب. «أم عندهم الغيب» 🌿 يكى از شيوه هاى دعوت و هدايت، شيوه پرسش و پاسخ است كه قرآن چگونگى پرسيدن را بيان كرده است. «أم... أم... أم... أم...» 🌿 كيد و نيرنگ دشمنان مقطعى نيست، بلكه دائمى است. «يريدون كيداً» 🌿 نتيجه ى نيرنگ، به خود افراد باز مى گردد. «يريدون كيداً... هم المكيدون» 🌿 سؤالات و اهداف خود را جمع بندى كنيم. «ام لهم اله غير اللّه» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۴ تا ۴۶ سوره طور 🕊 🍃 وَإِن يَرَوْا كِسْفاً مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطاً يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ (۴۴) فَذَرْهُمْ حَتَّي يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ (۴۵) يَوْمَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ (۴۶)🍃 ترجمه : 🍃 (آنان به قدرى لجوجند كه حتى) اگر ببينند پاره اى از آسمان فرو مى افتد، (باز هم ايمان نمى آورند و) مى گويند: اين ابرى متراكم است (نه قهر خدا).🍃 🍃پس آنان را (به حال خود) واگذارشان تا آن روزشان را كه در آن گرفتار صاعقه (و قهر خدا) مى شوند، ببينند.🍃 🍃روزى كه نيرنگ و ترفندشان آنان را هيچ سود نبخشد و (از هيچ سوى) يارى نشوند.🍃 «كِسف» به معناى قطعه است و مقصود از آن در اين جا، فرود قطعه سنگ از آسمان به عنوان عذاب الهى است. «مَركوم» به معناى متراكم و «يُصعقون» به معناى هلاكت و بيهوشى است كه در اثر صاعقه ى عذاب پديد آيد. اين كلمه در قالب مجهول آمده كه نشانه اضطرار و ناچارى است. اشخاص لجوج هر دم بهانه اى مى آورند. آنها از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) درخواست سقوط قطعه اى از آسمان را داشتند، «فاسقط علينا كسفا...» ولى اگر درخواست آنان عملى شود، باز مى گويند: اين ابرى است متراكم. «و ان يروا... يقولوا سحاب مركوم» امر به معروف و نهى از منكر، مراحل و محدوديّت هايى دارد، گاهى تذكر لازم است و گاهى اعراض و ترك. در آيه ۲۹ خوانديم: «فذكّر» يعنى به مردم تذكّر بده! ولى در اينجا مى خوانيم: «فذرهم» يعنى آنان را به حال خود رها كن، زيرا ديگر ارشاد تأثيرى ندارد. 📌 پیام ها 🌿 لجاجت، انسان را به تحليل غلط وامى دارد. «كسفا من السّماء... يقولوا سحاب مركوم» 🌿 انسانى كه بديهيّات را انكار مى كند و حتّى آنچه را با چشم مى بيند نمى پذيرد، ديگر قابل هدايت نيست. «يقولوا سحاب مركوم فذرهم» 🌿 همه ى افراد لايق ارشاد نيستند. «فذرهم» 🌿 از ارشاد مردم نبايد زود خسته شد. قرآن بعد از طرح چهارده سؤال و بستن همه ى راه هاى عذر و بهانه، فرمان رها كردن آنان را مى دهد. «أم تأمرهم... أم... أم... أم... فذرهم» 🌿 لطف خداوند به قدرى است كه حتّى در هنگام رها كردن انسان به حال خود، هشدار لازم را مى دهد. «فذرهم حتّى يلاقوا يومهم الّذى...» 🌿 كفر و لجاجت سبب بدفرجامى است. «حتّى يلاقوا يومهم...» 🌿 سنّت خدا در برابر مخالفان، شتاب وعجله نيست. «فذرهم حتّى يلاقوايومهم...» 🌿 به هنگام فرا رسيدن قهر الهى، مجرمان ديگر اختيارى از خود ندارند و بايد آن را با ذلّت بپذيرند. «يصعقون» 🌿 هنگام قهر الهى، نه نيرنگ درونى كارساز است و نه ياور بيرونى. «يوم لايغنى...» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۷ سوره طور 🕊 🍃 وَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذَاباً دُونَ ذَلِكَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ🍃 ترجمه : 🍃 و البته براى كسانى كه ستم كردند، عذابى است غير از اين (در دنيا يا برزخ) ولى اكثر آنان نمى دانند.🍃 با توجّه به آيات قبل و اين آيه، نپذيرفتن دعوت انبيا ظلم است. شايد هم مراد اين باشد كه كفّار دو گروهند: گروهى كه تنها كافرند و گروهى كه علاوه بر كفر، ظلم و توطئه هم مى كنند كه عذاب اين گروه بيشتر است. در تفسير قمّى آمده است كه مراد از «عذاباً دون ذلك»، عذاب در زمان رجعت است، در مورد كسانى كه در حقّ آل محمد (عليهم السلام) ظلم روا داشتند. 📌 پیام ها 🌿براى ستمگران، علاوه بر قيامت، در دنيا نيز عذاب است. «عذاباً دون ذلك» 🌿 ظالمان، از عاقبت شوم خود در اين دنيا بى خبرند. «اكثرهم لايعلمون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴۸ و ۴۹ سوره طور 🕊 🍃 وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (۴۸)🍃 🍃وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ (۴۹)🍃 ترجمه : 🍃 براى (انجام) فرمان پروردگارت پايدارى كن، كه تو در ديد ما (و تحت حمايت ما) هستى و هنگامى كه (از خواب) بر مى خيزى، با ستايش پروردگارت او را به پاكى ياد كن.🍃 🍃پس پاسى از شب و به هنگام ناپديد شدن ستارگان، خدا را تسبيح كن.🍃 اين سوره با سوگند به مكان مناجات شروع شد، «والطور» و با فرمان مناجات پايان يافت. «و من الّيل فسبّحه و أدبار النّجوم» با اين كه همه ى اعمال و افكار انسان ها زير نظر خداست، امّا خداوند به اولياى خود توجّه مخصوصى دارد، مثلاً به نوح (عليه السلام) مى فرمايد: ساخت كشتى تو زير نظر ماست. «اِصنع الفلك باعيننا» و به پيامبر اسلام مى فرمايد: تمام وجودت زير نظر ماست. «فانّك بأعيُننا» تسبيح از ستايش مهم تر است، فرمان تسبيح دوبار مطرح شد، ولى ستايش خداوند يكبار. مراد از «ادبار النجوم»، هنگام طلوع فجر است كه ستارگان در نور صبح ناپديد مى شوند. مفسّران، عبارتِ «من الّيل فسبّحه» را به نمازشب در هنگام سحر تفسير كرده اند و در حديث مى خوانيم: مراد از «ادبار النجوم» دو ركعت نماز نافله قبل از نماز صبح است. 📌 پیام ها 🌿 در برابر افراد لجوج، بايد صبر و مقاومت كرد. آرى تبليغ دين در برابر تكذيب ها و آزارها به صبر و حوصله نياز دارد. «واصبر لحكم ربّك» 🌿 صبر اگر در راه اجراى فرمان الهى باشد، با ارزش است وگرنه يكدندگى و لجاجت و ضد ارزش محسوب مى شود. «واصبر لحكم ربّك» 🌿 حكم و فرمان خداوند، در جهت تربيت و رشد انسان است. «لحكم ربّك» 🌿 پيامبر نيز به حمايت خداوند نيازمند است. «فانّك باعيننا» 🌿 آنچه انسان را صبور مى كند، آن است كه بداند زيرنظر خداست. «فانّك باعيننا» 🌿 ياد خدا وستايش وتسبيح او، مايه ى صبر و پايدارى است. «واصبر... و سبّح» 🌿 تسبيح خداوند بر ستايش او مقدّم است، اول بايد او را منزّه بدانيم، سپس ستايش كنيم. 🌿 مناجات شبانه، انسان را براى تلاش روزانه آماده مى كند. «واصبر... و من الّيل فسبّحه...» 🌿 براى دعا ونيايش، زمان هاى خاصّ آثار بيشترى دارد. «حين تقوم و من الّيل... ادبار النجوم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا