eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
61 عکس
13 ویدیو
65 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۳۳ تا ۳۷ سوره نجم 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّي (۳۳)🍃 🍃وَأَعْطَي قَلِيلاً وَأَكْدَي (۳۴)🍃 🍃أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَي (۳۵)🍃 🍃أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَي (۳۶)🍃 🍃وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّي (۳۷)🍃 ترجمه : 🍃 پس آيا ديدى آن كه را اعراض كرد. و اندكى (از مال) بخشيد و دست كشيد؟🍃 🍃آيا علم غيب نزد اوست و او (حقايق را) مى بيند؟!🍃 🍃آيا از آنچه در تورات موسى (درباره كمك به محرومان) آمده، او را خبر نداده اند؟🍃 🍃و (نيز صُحُفِ) ابراهيم كه (حق را) به طور كامل ادا كرد.🍃 «أكدى » از «كُدية» يعنى بخل و دست كشيدن از انفاق كه در اصل به معنى زمين سخت است. «وفىّ» يعنى حضرت ابراهيم در همه موارد به وعده و تعهدش وفا كرد. در شأن نزول آيه اول گفته اند: اين آيات در مورد شخصى است كه اهل انفاق و كمك به مردم بود، ديگران به او گفتند: در آينده نيازمند خواهى شد. او از انفاق دست كشيد و گرفتار بخل شد. خداوند حضرت ابراهيم (علیه السلام) را با اوصاف گوناگونى در قرآن ستايش فرموده است، از جمله: اوّاه، حليم، بصير، مخلص، قانت، شاكر، صدّيق، مؤمن، محسن، وفىّ، خليل، امام، اسوة، اُمّة، عابد، حنيف و مسلم. در قرآن، دو بار صحف ابراهيم و موسى در كنار هم ذكر شده است: يكى در اين سوره و يكى در سوره اعلى آيه ۱۹. «صحف ابراهيم و موسى» شايد به خاطر آن باشد كه حضرت موسى (علیه السلام) مورد قبول اهل كتاب و حضرت ابراهيم مورد قبول مشركان مكّه بود، لذا نام اين دو بزرگوار در كنار هم بيان شده است. در برابر بخل، سخن از وفا و ايثار حضرت ابراهيم(علیه السلام) مطرح شده است او كه همه چيز خود را در راه خدا داد: «بذل نفسه للنيران و قلبه للرحمن و ولده للقربان و ماله للاخوان» جان را تسليم آتش، دل را تسليم خدا، فرزند را براى قربانى شدن و ثروت را براى برادران ايمانى خود قرار داد. 📌 پیام ها 🌿 در تربيت، از الگو و نمونه هاى در دسترس استفاده كنيد. «افرأيت...» 🌿 هم گرايش و علاقه قلبى لازم است و هم كار زياد و هم استمرار آن و نبود هر يك نقص است. («تولّى»، نشانه گرايش نداشتن است، «اعطى قليلاً» انتقاد از كم كارى و «أكدى» اشاره به استمرار نداشتن است.) 🌿 در تربيت، نام افراد مهم نيست، بيان روحيات و خصلت ها مهم است. «الّذى تولّى... اعطى... اكدى» 🌿 هر يك از عروج يا سقوط انسان، مراحلى دارد كه مرحله اول اعتقادى است، سپس عملى. «تولّى... اعطى قليلاً» 🌿 كسى كه نادار است و مقدار كم انفاق مى كند، قابل ستايش است، «لايجدون الا جهدهم» ولى اگر فرد دارا و متمكّن به مقدار قابلى كمك نكند، شايسته توبيخ است. «اعطى قليلاً» 🌿 كمى انفاق گاهى حكيمانه است، نظير غذاى كم به كودك كه اگر زياد شد موجب ضرر و زيان مى شود، ولى گاهى ريشه آن بخل است كه مورد انتقاد مى باشد. «اعطى قليلاً و اكدى» 🌿 راه درمان بخل، يادآورى سخاوتمندان و ايثارگران است. «اعطى قليلاً و اكدى... ابراهيم الّذى وفّى» 🌿 از كجا مى دانيد كه آينده فقير مى شويد و از حالا بخل مى ورزيد. «اعطى قليلاً و اكدى أعنده علم الغيب فهو يرى» 🌿 گرچه در كتب آسمانى تحريفاتى صورت گرفته ولى باز هم جاهايى از آنها قابل استناد است. «أم لم ينبّأ بما فى صحف موسى» 🌿 اديان آسمانى، اصول مشتركى دارند. «أم لم ينبّأ بما فى صحف موسى و ابراهيم» 🌿 با نام بردن از كمالات و خدمات ديگران، به آنان ارج نهيم. «موسى و ابراهيم» 🌿 در تبليغ و ارشاد از نمونه هاى مورد قبول استفاده كنيم. «موسى و ابراهيم» (اين دو پيامبر در عصر بعثت، معروف و شناخته شده بودند.) 🌿 در تربيت، الگوهاى مثبت و منفى، هر دو را بايد ارائه كرد. «اعطى قليلا... ابراهيم الّذى وفّى» 🌿 وفادارى در راه حق، از بزرگ ترين كمالات است. «وفّى» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۸ تا ۴۱ سوره نجم 🕊 🍃 أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَي (۳۸)🍃 🍃وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَي (۳۹)🍃 🍃وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَي (۴۰)🍃 🍃ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَي (۴۱)🍃 ترجمه : 🍃 (در كتب آسمانى آمده است) هيچ كس بار ديگرى را به عهده نخواهد گرفت.🍃 🍃و اين كه براى انسان جز آنچه تلاش كرده، (بهره ديگرى) نيست.🍃 🍃و اين كه تلاش و سعى او را به زودى به وى بنمايند.🍃 🍃سپس جزاى كامل آن را به او بدهند.🍃 آيات ۳۸ تا ۵۴، تعاليمِ كتاب هاى ابراهيم و موسى است كه مورد قبول اسلام است. «وِزر» به معناى بار سنگين است و به گناه نيز كه در حقيقت بار سنگينى است، گفته مى شود. «وزير» كسى است كه بار سنگين اداره مملكت را بر دوش مى گيرد. خداوند توسط كارهاى نيك، بدى ها را محو مى كند و يا با توبه و استغفار مى بخشد و يا بدى ها را به خوبى تبديل مى كند، امّا بارگناه كسى را به ناحق به دوش ديگرى قرار نمى دهد. هنگامى كه خليفه دوم دستور داد زن حامله اى را كه مرتكب زنا شده بود، سنگسار كنند، حضرت على (عليه السلام) فرمود: فرزندى كه در شكم دارد چه گناهى كرده است و با تكيه به اين آيه «و لاتزر وازرة وزر اخرى» فرمود: صبر كنيد تا پس از زايمان حكم اجرا شود. رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: گناه والدين زناكار بر عهده فرزندى كه از زنا متولد شده نمى باشد و سپس آيه «لاتزر وازرة...» را تلاوت فرمودند. ⭕ سؤال: آيه «و أن ليس للانسان الاّ ما سعى» مى گويد: براى انسان بهره اى نيست مگر آنچه تلاش كرده باشد، در صورتى كه در آيات و روايات ديگر مى خوانيم كه انسان گاهى از طريق شفاعت، به بهشت وارد مى شود. ✅ پاسخ: اولاّ اين آيه در ردّ تفكّر جاهلى است كه به يكديگر مى گفتند: اگر فلان مبلغ را به من بدهى، من بار گناه تو را به عهده مى گيرم. قرآن كريم فرمود: هيچ كس بار گناه كسى را به عهده نمى گيرد و براى هر كس كار و تلاش خودش ثبت مى شود. ثانياً آيه، نظر به عدل الهى دارد نه فضل الهى، يعنى طبق عدل، بايد كيفر و پاداش هر كس به مقدار تلاش او باشد، ولى خداوند از فضل خود مى تواند لطف كند و پاداش را بيشتر دهد و يا كيفر را كم كند. «و يزيدهم من فضله» ثالثاً: اگر در روايات مى خوانيم كه هركس سنت خوب يا بدى را در جامعه پايه گذارى كند، در پاداش و كيفر تمام كسانى كه آن راه را رفته اند، شريك است، اين معنا با آيه «ليس للانسان الا ما سعى» منافاتى ندارد، زيرا ايجاد كننده خط حق و باطل نيز با واسطه ى دلالت و راهنمايى يا ايجاد مقدّمات و امكانات يا تبليغات و تشويقات و يا حمايت هاى ديگر مادى و معنوى، به طور غير مستقيم نوعى تلاش كرده است و بهره گرفتن از آن پاداش بى جهت نيست، چنانكه اگر شخصى در خط صحيح نبود، مشمول شفاعت نمى شد. در روايات مى خوانيم كه انسان پس از مرگ از كارهاى نيك فرزند صالح خود يا كتاب و موقوفاتى كه از او به يادگار مانده، كامياب مى شود. و يا در بهشت، نسل صالح انسان به او ملحق مى شود. يا از كار خيرى كه سفارش و وصيت كرده، بهره مند مى شود. در تمام اين موارد گرچه انسان مستقيماً سعى و تلاشى نكرده، ولى غير مستقيم از طريق تربيت فرزند صالح، وقف، وصيت يا كتاب خوبى كه به يادگار گذاشته، نقش داشته است. 📌 پیام ها 🌿 كيفر و پاداش الهى عادلانه است. «لاتزر وازرة وزر اُخرى» 🌿 به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «لاتزر وازرة وزر اُخرى» 🌿 در عزل و نصب ها، انحرافات بستگان و نزديكان را به پاى مردم نگذاريد. «لا تزر وازرة وزر اُخرى» 🌿 هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه گيرى است. «و أن ليس للانسان الاّ ما سعى» 🌿 ما مكلّف به انجام وظيفه ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «الاّ ما سعى» 🌿 ايمان به بقاى عمل و نظام عادلانه كيفر و پاداش، انسان را در برابر رفتار خود، هم دلگرم و تشويق و هم محتاط و مسئول مى كند. «و انّ سعيه سوف يرى» 🌿 هيچ عملى در هستى محو نمى شود. «سعيه سوف يرى» 🌿 نيكوكاران در دريافت پاداش كار خود، عجله نكنند. «سوف يرى» 🌿 دنيا، ظرفيّت جزاى كامل را ندارد و بايد قيامتى باشد تا حق مطلب ادا شود. «ثم يجزاه الجزاء الاوفى» 🌿 اقدام انسان، با پاداش هاى بهترى پاسخ داده مى شود. «وَفّى... أوفى» 🌿 گرچه در دنيا نيز مجازات هايى هست، امّا مجازات كامل در قيامت است. «الجزاء الاوفى» 🌿 قيامت داراى مراحل و مواقف متعدّدى است. (از كلمه «سوف» و «ثمّ» استفاده مى شود كه مرحله شهود عمل با مرحله جزاى عمل متفاوت است.) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا