eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
62 عکس
13 ویدیو
66 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۲۶ تا ۲۸ سوره الرحمن 🕊 🍃 كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ (۲۶)🍃 🍃وَيَبْقَي وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ (۲۷)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۲۸)🍃 ترجمه : 🍃 هركه روى زمين است، فنا پذيرد🍃 🍃و (تنها) ذات پروردگارت كه داراى شكوه و اكرام است، باقى مى ماند.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 در آيه ۱۸۵ سوره آل عمران خوانديم: «كلّ نفس ذائقة الموت» هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. در آخرين آيه سوره قصص نيز خوانديم: «كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» هر موجودى هلاك مى شود، جز ذات پروردگار. در اين سوره نيز مى خوانيم: «كلّ من عليها فان و يبقى وجه ربّك» در آيات قبل، نعمت ها معرّفى شد، در اين آيه مى فرمايد: زمان بهره گيرى از نعمت ها كم است، فرصت را غنيمت شماريد كه همه رفتنى هستيد. گرچه همه موجودات فانى هستند ولى هر كس در مسير الهى باشد و كار او رنگ الهى بگيرد، آن نيّت خالص كه «وجه ربّ» است، كار فانى او را باقى مى كند. 📌 پیام ها 🌿 مرگ، يك قانون عام و فراگير است. «كلّ مَن عليها فان» 🌿 به كسى جز خدا تكيه نكنيم كه همه فناپذيرند.«كلّ من عليها فان ويبقى وجه ربّك» 🌿 ارزش انسان با تقرّب به خداوند است، نه داشتن امكانات. «كلّ مَن عليها فان و يبقى وجه ربّك» 🌿 مرگ، گامى در مسير تربيت انسان است. «كلّ مَن عليها فان و يبقى وجه ربّك» 🌿 پيامبر، تحت تربيت و ربوبيّت خاصّ خداوند است. «ربّك» 🌿 مرگ موجودات، نشانه نقص و تمام شدن قدرت و كرم الهى نيست كه او صاحب جلال و كرامت است. «كلّ من عليها فان و يبقى... ذوالجلال و الاكرام» 🌿 جلال الهى همراه با رحمت و رأفت است. «ذوالجلال و الاكرام» 🌿 مرگ، نعمت است. «كلّ من عليها فان... فباىّ آلاء ربّكما» (با آنكه در آيات 26 و 27 نام هيچ نعمت مادّى نيامده، امّا در آيه 28، باز هم جمله ى «فباىّ آلاء...» تكرار شده است پس مرگ نيز نعمت است.) 🌿 جن نيز همچون انسان، مرگ دارد. زيرا خطاب «ربّكما» به جنّ و انس بازمى گردد. «كلّ من عليها فان... فباىّ آلاء ربّكما» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۹ و ۳۰ سوره الرحمن 🕊 🍃 يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ (۲۹)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۳۰)🍃 ترجمه : 🍃 هر كه در آسمان ها و زمين است، (نياز خود را) از او درخواست مى كند. او هر روز(هر زمان) در شأن و كارى است.🍃 🍃پس كدام نعمت پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟🍃 سؤال و درخواست، گاهى به زبان حال است و گاهى به زبان قال. انسان، چه نيازمندى خود به خداوند را به زبان آورد و چه نياورد، در هر صورت، همواره محتاج خداست. مراد از «يوم» در آيه، روز نيست، بلكه مطلق زمان است، زيرا خداوند در زمان نمى گنجد، بلكه فراتر از زمان است. در تفسير آيه «كلّ يوم هو فى شأن»، در حديث مى خوانيم: خداوند هر روز امر جديدى ايجاد مى كند كه قبلاً نبوده است. «من احداث بديع لم يكن» حضرت على (عليه السلام) به مناسبت آيه «كلّ يوم هو شأن» فرمود: هر روز گناهى را مى بخشد، غمى را بر طرف مى كند، گروهى را بالا و عده اى را فرو مى آورد. 📌 پیام ها 🌿 فرشتگان و موجودات آسمانى نيز همچون زمينيان، دست نياز به سوى خدا دارند. «يسئله من فى السموات و الارض» 🌿 كارهاى الهى تقليدى نيست، بلكه ابتكارى و نوآورانه است. «كلّ يوم هو فى شأن» 🌿 نياز دائمى موجودات، لطف و فيض دائمى خدا را طلب مى كند. (او هر لحظه داراى فيضى جديد ومستمر براى آفريده ها است.) «يسئله... كلّ يوم هو فى شأن» 🌿 چنين نيست كه خداوند، عالم را آفريده و آن را به حال خود رها كرده باشد، بلكه همواره امور هستى را تدبير و اداره مى كند. «كلّ يوم هو فى شأن» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۱ و ۳۲ سوره الرحمن 🕊 🍃 سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَا الثَّقَلَانِ (۳۱)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۳۲)🍃 ترجمه : 🍃 اى جنّ و انس! به زودى (حساب و كتاب) شما را بررسى مى كنيم.🍃 🍃پس كدام نعمت پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟🍃 منظور از «سنفرغ»، فراغ بعد از شغل نيست، بلكه به معناى توجّه خاص و پرداختن تمام به امرى مهم است. اگر در حسابرسى خداوند، كلمه فراغت به كار رفته است، پس قاضى نيز بايد به هنگام قضاوت، از هر امر ديگر خود را فارغ نمايد. آرى دادرسى عادلانه، توجه و دقت و فراغت فكر و خيال مى خواهد. به گفته صاحب تفسير مجمع البيان، چون جنّ و انس نسبت به ساير موجودات برترى دارند و داراى عقل و قدرت انتخاب و تشخيص هستند، به اينها «ثِقل» گفته شده است. «ايّه الثقلان» حساب در قيامت حسابگر، خداوند است. «كفى بنا حاسبين» حسابرسى سريع است. «و هو أسرع الحاسبين» از حضرت امير پرسيدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق مى رسد؟ فرمود: همان طور كه همه را رزق مى دهد. از همه مى پرسند حتّى از پيامبران. «فلنسئلنّ الّذين أرسل أليهم و لنسئلنّ المرسلين» حسابرسى بعضى آسان است. «حساباً يسيراً» حسابرسى بعضى سخت است. «يخافون سوء الحساب»، «حساباً شديداً» در حديث مى خوانيم: نوع و چگونگى حساب بندگان، به ميزان داده ها و الطاف الهى بستگى دارد: «انّما يداق اللّه العباد فى الحساب يوم القيامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنيا» همانا ميزان دقّت در حسابرسى بندگان در روز قيامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنيا مى باشد. در روايت آمده است: كسانى كه در داد و ستد با مردم، سخت گير و تنگ نظرند، حساب سخت و شديدى دارند. در روايات مى خوانيم: اگر در دنيا خود را محاسبه كنيد و از خودتان حساب بكشيد، خداوند در قيامت بر شما آسان مى گيرد و امام كاظم عليه السلام فرمود: از ما نيست كسى كه در دنيا از خودش غافل باشد و به حساب كار خود رسيدگى نكند. 📌 پیام ها 🌿 حسابرسى، از شئون مديريّت و تربيت است. «وجه ربّك... سنفرغ لكم...» 🌿 از همه نعمت هاى مادى و معنوى حسابرسى مى شود، از آغاز سوره تا اينجا نعمت هاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در اين آيه مى فرمايد؛ به زودى به حساب شما رسيدگى مى كنيم: «سنفرغ لكم ايّه الثقلان» 🌿 همه بايد آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لكم ايّه الثقلان» 🌿 خداوند، هر لحظه در شأن و كارى است، امروز عطا و فردا حسابرسى مى كند. «كل يوم هو فى شأن سنفرغ لكم» 🌿 خداوند براى حسابرسى تمام امكانات را بسيج مى كند. (بكار بردن «نفرغ» به جاى «افرغ» مى تواند اشاره به اين امر باشد.) 🌿 با اين كه هيچ چيز او را از چيزى ديگر باز نمى دارد، «لايشغله شأن عن شأن»، ولى براى نشان دادن اهميّت حساب، او «فارغاً» به حسابرسى مى آيد. «سنفرغ لكم» 🌿 جن و انس هر دو مكلّف و مورد حسابرسى هستند. «ايّه الثقلان» 🌿 ايمان به حسابرسى خداوند، در چگونگى بهره گيرى ما از نعمت هاى دنيوى اثر دارد. «سنفرغ لكم ايّه الثقلان. فباىّ آلاء ربّكما تكذبان» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۳ و ۳۴ سوره الرحمن 🕊 🍃 يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ (۳۳)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۳۴)🍃 ترجمه : 🍃 اى گروه جنّ و انس! اگر مى توانيد از مرزهاى آسمان ها و زمين نفوذ كنيد، نفوذ كنيد. هرگز نمى توانيد مگر به واسطه قدرتى فوق العاده.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟🍃 «مَعشر» به معناى گروه، از ريشه ى «عَشر» به معناى عدد ده است. كلمه ى «عشيرة» به معناى بستگان نيز از اين ريشه است. در قرآن، كلمه «معشر» سه بار به كار رفته است. «سلطان» هم به قدرت قهريّه و مادّى گفته مى شود كه سبب سلطه بر ديگران است و هم به قدرت علمى و دليل و برهان و استدلال محكم كه سبب تسلّط فكرى و علمى مى شود. «و لقد أرسلنا موسى بآياتنا و سلطان مبين»، «يجادلون فى آيات اللّه بغير سلطان» آيه ۳۳، مى تواند مربوط به دنيا و مباحث فضانوردى و گذر از جوّ زمين و نفوذ در آسمان ها باشد و يا به قرينه آيات قبل و بعد، مربوط به قيامت و عدم امكان فرار از دادگاه الهى باشد. عمق زمين و اوج فضا و كرات آسمانى، براى انسان و جنّ قابل تسخير است. تعبير «ان استطعتم» به جاى «لو استطعتم»، نشانه امكان و جمله «الاّ بسلطان» رمز آن است كه مى توان در آسمان ها و زمين نفوذ پيدا كرد. به ويژه آنكه در قرآن معمولاً كلمه سلطان براى سلطه علمى به كار رفته است. 📌 پیام ها 🌿 جنّ و انس، در قيامت در كنار يكديگر مورد خطاب الهى قرار مى گيرند. «يا معشر الجنّ و الانس...» 🌿 توجّه به قدرت الهى و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...» 🌿 موجودات لطيف همچون جنّ نيز توان فرار از دادگاه الهى را ندارند. «يا معشر الجنّ... لاتنفذون» 🌿 رهايى از كيفر در قيامت، جز با داشتن دليل وحجّت عقلى يا شرعى براى هيچ يك از جنّ و انس ميسّر نيست. «يا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۵ و ۳۶ سوره الرحمن 🕊 🍃 يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ (۳۵)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۳۶)🍃 ترجمه : 🍃 آن روز شعله اى از آتش و مس گداخته بر شما فرومى ريزد، پس نمى توانيد تقاضاى يارى كنيد.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟🍃 «شواظ» به معناى شعله هاى عظيم و سهمگين آتش است و «نحاس» به معناى مس مذابّ و گداخته. قيامت در اين آيات، بدين گونه تصوير شده است: از يك سو خداوند با عنايت ويژه حسابرسى مى كند. «سنفرغ لكم» از سوى ديگر انسان هيچ راه فرارى ندارد. «ان استطعتم ان تنفذوا... فانفذوا» از سوى ديگر انواع عذاب از هر سوى فرو مى ريزد. «يرسل عليكم شواظ... و نحاس» از سوى ديگر هيچ كس نمى تواند كمك بگيرد. «فلاتنتصران» آن كس كه از ارسال پيامبران سودى نبرده است، «يرسل رسولا» و آن كس كه از ارسال نعمت هاى مادى بهره درستى نگرفته است، «يرسل السماء عليكم مدرارا»، «يرسل الرياح بشرا» چنين انسانى بايد منتظر ارسال عذاب با مس گداخته باشد. «يرسل عليكما شواظ من نار و نحاس» 📌 پیام ها 🌿 در قيامت، آتش و مس گداخته مانع فرار تكذيب كنندگان خواهد بود. «يرسل عليكما شواظ من نار و نحاس فلاتنتصران» 🌿 جن نيز با آنكه نژادش از آتش است، امّا مثل انسان از آتش آسيب پذير است. «يرسل عليكما شواظ من نار» 🌿 آگاهى از عذاب هاى آينده، نعمتى است، زيرا باعث دورى از گناه مى گردد. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳۷ تا ۴۰ سوره الرحمن 🕊 🍃 فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ (۳۷)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۳۸)🍃 🍃فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ (۳۹)🍃 🍃فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (۴۰)🍃 ترجمه : 🍃 پس آنگاه كه آسمان شكافته شده، گلگون و مثل روغن گداخته در آيد،🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟🍃 🍃پس در آن روز (و آن موقف خاص) هيچ يك از انس و جن، از گناهش پرسيده نشود.🍃 🍃پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟🍃 در معناى «لايسئل» چند احتمال است: ۱. لايسئل عن ذنب المجرم: كس ديگرى را به جاى ديگرى را به جاى مجرم از ميان انس و جن مؤاخذه نمى كنند، بلكه خود مجرم را مؤاخذه مى كنند. ۲. در روايات مى خوانيم: قيامت پنجاه موقف دارد، در يك موقف، فرمان بازداشت و حسابرسى و سؤال است، «و قفوهم انّهم مسؤلون» در موقف ديگر مهر بر لب ها زده مى شود، «نختم على افواههم» در موقف ديگر از يكديگر استمداد مى كنند و در موقفى همه گريانند. بنابراين اگر در اين آيات مى خوانيم كه از هيچ كس سؤال نمى شود، مربوط به موقف خاصّى است. ۳. ممكن است مراد آيه، «لايسئل عن ذنبه» اين باشد كه تنها از گناه سؤال نمى شود، زيرا گناه خلافكار در آن روز حاضر است، «و وجدوا ما عملوا حاضرا» و اسرار درونى او آشكار. «تبلى السرائر» پس از چيزهاى ديگر از قبيل: عمر و درآمد و چگونگى مصرف سئوال مى شود، نه فقط از گناهان انسان. در آينده آسمان ها از هم شكافته و ذوب خواهند شد. آسمان هايى كه «سبعاً شدادا» هستند، مثل روغن مذابّ، روان مى شوند. «فكانت وَردة كالدّهان» 📌 پیام ها 🌿 ظهور قيامت، با دگرگونى در نظام طبيعت صورت مى گيرد. «فاذا انشّقت السماء...» 🌿 پايان اين جهان، فروپاشيدن و درهم پيچيدن است، امّا آغازى است براى جهان ديگر. «فاذا انشّقت السّماء... فيومئذ...» 🌿 جنّ نيز همچون انسان، اختيار داشته و مرتكب گناه مى گردد. «لايسئل عن ذنبه انس و لا جانّ» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا