🕊 تفسیر آیه ۱ سوره مجادله 🕊
🍃 قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ فِي زَوْجِهَا وَتَشْتَكِي إِلَي اللَّهِ وَاللَّهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ🍃
ترجمه :
🍃 همانا خداوند سخن آن زنى كه درباره همسرش با تو مجادله كرده و به سوى خدا شكوه و گلايه مى كرد، شنيد و خداوند گفتگوى شما دو نفر را مى شنود، همانا خداوند شنواى بيناست.🍃
در زمان جاهليّت، نوعى طلاق بود كه بر اساس آن، مرد ديگر حق بازگشت به همسرش را نداشت و زن نيز حق انتخاب شوهر ديگرى نداشت، به اين نوع طلاق، ظهار مى گفتند.
در زمان پيامبر اسلام، مردى همسرش را اين گونه طلاق داد و خطاب به او گفت: «انتِ علىّ كظهر امّى» تو نسبت به من، مثل مادرم هستى. آن زن نزد پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) آمد و ماجرا را بيان كرد، حضرت فرمود: قانونى از طرف خداوند براى اين مورد نيامده است، زن هراسان شد و گفت: «أشكو الى اللّه فاقتى و حاجتى و شدة حالى» به خدا شكوه مى كنم از بدبختى خود، جوانى و سلامتى ام رفت، كودكانى دارم كه اگر به شوهرم بسپارم ضايع مى شوند و اگر نزد خودم باشند گرسنه مى مانند.
طولى نكشيد كه آيات اين سوره نازل شد و دستور رسيد هركس چنين كند، بايد كفّاره بپردازد و طلاقى هم صورت نگرفته است. از آنجا كه شوهر، قدرت خريد برده و آزاد كردن آن را نداشت و نيز اطعام شصت مسكين در توان او نبود و دو ماه روزه گرفتن نيز براى او ضرر داشت، پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مقدار مناسبى به او كمك كرد و آن مرد به واسطه كمك حضرت، شصت فقير را غذا داد و با اين كفاره به زندگى خود برگشت.
خداوند در اين يك آيه، سه بار از سميع بودن خود سخن گفته است تا مردم با او گفتگو كنند. «سمع، يسمع، سميع»
📌 پیام ها
🌿 در سخنان خود دقّت كنيم كه خداوند آنها را مى شنود. «قد سمع اللّه قول الّتى»
🌿 خداوند به دعاها و ناله هاى ما گوش فرا مى دهد. «قد سمع اللّه قول الّتى»
🌿 پيامبر گرامى، با موقعيّت رهبرى جامعه، به راحتى در دسترس عموم بود و مردم در مورد مشكلاتشان با او گفتگو مى كردند. «تجادلك»
🌿 آزادى اظهار نظر و عقيده در حكومت اسلامى به قدرى است كه يك زن مى تواند با رهبر جامعه مجادله كند. «الّتى تجادلك»
🌿 در بن بست ها به خدا و اولياى او پناه ببريد. «تشتكى الى اللّه»
🌿 حوادث، نيازها، ناله ها و بن بست ها، زمينه ساز وضع قوانين هستند. «واللّه يسمع تحاوركما... سميع بصير»
🌿 شنوا و بينا بودن و آگاهى از مشكلات مردم، شرط صلاحيّت قانون گذاران جامعه است. «واللّه يسمع تحاوركما... ان اللّه سميع بصير»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۲ سوره مجادله 🕊
🍃 َالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَائِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَراً مِّنَ الْقَوْلِ وَزُوراً وَإِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ🍃
ترجمه :
🍃 كسانى از شما (مردان) كه نسبت به همسرانشان ظهار مى كنند، (بدانند كه) آنها مادرانشان (نمى شوند و) نيستند. مادرانشان كسانى هستند كه آنها را متولّد كرده اند و آنان(بر اساس عادت جاهلى) سخن ناپسند و باطل مى گويند و البتّه خداوند بسيار با گذشت و آمرزنده است.🍃
در توضيح آيه قبل بيان شد كه در زمان جاهليّت، ظهار، نوعى جدايى و طلاق بود كه با گفتن جمله اى بدين مضمون: «هم خوابى با تو مثل هم خوابى با مادرم است» صورت مى پذيرفت. اسلام اين نوع طلاق را تحريم و مرد را در صورت انجام دادن آن، موظّف به پرداخت كفاره كرد.
كلمه «زور» به معناى سخن باطل و دروغ است.
كسانى كه قبل از نزول اين آيه، ظهار كرده بودند مورد عفو الهى قرار گرفتند. «انّ اللّه لعفوّ غفور»
📌 پیام ها
🌿 يكى از رسالت هاى انبيا، برداشتن خرافات و سنّت هاى غلط ميان مردم است. «الّذين يظاهرون...»
🌿 يكى از ظلم هايى كه دوران جاهلى در حق زن روا مى داشت، قانون ظهار بود كه اسلام آن را لغو و براى ارتكاب آن جريمه سنگين تعيين كرد. «يظاهرون منكم من نسائكم... يقولون منكراً من القول»
🌿 مبارزه با خرافات و عادات و سنّت هاى غلط، بايد منطقى و مستدل باشد. «ما هنّ أمّهاتهم ان أمّهاتهم الاّ اللاّئى ولدنهم»
🌿 گاهى يك ناله ى به حق، به يك جريان نجات بخش منجر مى شود. «تشتكى الى اللّه... ان امّهاتهم الاّ اللاّئى ولدنهم»
🌿 زشت گويى و زورگويى، سيره مستمرّ جاهليّت بوده است. «ليقولون منكرا...»
🌿 براى هر كارى راهى شرعى و قانونى است، راه جدا شدن زن و مرد از يكديگر طلاق است، آن هم با مراعات قوانين و حقوق هر دو، ولى جدا شدن از طريق ظهار و هر راه نامشروع ديگر، منكر و باطل است. «ليقولون منكراً من القول و زورا»
🌿 خداوند، هم گناهان را مى بخشد و هم چشم پوشى مى كند. «لعفوّ غفور»
🌿 گناه هر چند بزرگ باشد، عفو الهى قابل ترديد نيست. «ليقولون منكراً من القول و زورا... لعفو غفور»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳ سوره مجادله 🕊
🍃 وَالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ذَلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ🍃
ترجمه :
🍃 و كسانى كه نسبت به همسران خود ظهار مى كنند، سپس از آنچه گفته اند (پشيمان شده) و برمى گردند، كفاره آن قبل از آنكه با هم تماس گيرند، آزاد كردن برده است. اين (دستورى) است كه به آن پند داده مى شويد و خداوند به آنچه عمل مى كنيد، به خوبى آگاه است.🍃
در قرآن، آزاد كردن برده، به عنوان كفاره براى قتل خطايى، سوگند نابجا و ظهار در نظر گرفته شده است.
نگاهى به موعظه
موعظه به معناى هشدار و تذكّر و نعمتى است كه براى نرم شدن دل مخاطب و پذيرش او باشد و در اسلام جايگاه ويژه اى دارد زيرا:
خداوند موعظه مى كند: «انّ اللّه نعمّا يعظكم به»
پيامبر مأمور به موعظه است: «و عِظهم... قولا بليغا»
قرآن موعظه است: «هدى و موعظة للمتقين»
موعظه انواعى دارد:
الف) موعظه با گفتار، نظير موعظه هاى لقمان به فرزندش. «قال لقمان لابنه و هو يعظه»
ب) موعظه از طريق رفتار كه در روايات سفارش شده نه تنها با گفتار كه با عمل خود مردم را به كار خير دعوت كنيد. «كونوا دعاة الناس بغير السنتكم»
ج) موعظه از طريق تنبيه و كيفر. چنانكه اين آيه، آزاد كردن برده را وسيله پند گرفتن قرار داده است. «ذلكم توعظون به»
در مسائل خانوادگى، قرآن به موعظه توجّه خاصى دارد:
الف) به مردان مى گويد؛ موعظه كنيد: «فعظوهنّ»
ب) در مورد طلاق مى فرمايد: بعد از تمام شدن مدّت عدّه، نگهدارى يا جدايى بايد همراه با عدل و نيكى باشد. «ذلكم يوعظ به»
ج) در مسئله ظهار نيز مردان را موعظه مى كند. «ذلكم توعظون به»
د) برخورد والدين با فرزندان بايد همراه موعظه باشد. «قال لقمان لابنه و هو يعظه»
📌 پیام ها
🌿 در دوران جاهلى، مردان به زنان ظلم مى كردند. «يظاهرون من نسائهم»
🌿 اسلام بن بست ندارد و هر كس مى تواند به مسير درست بازگردد. «يعودون»
🌿 جريمه، نقش پيشگيرى داشته و راهى براى كنترل جرم است. «يظاهرون... فتحرير رقبة»
🌿 هر سخن و كلامى را نمى توان به همسر گفت. بعضى كلمات كفاره سنگين دارد. «لما قالوا فتحرير رقبة» در مقابل گفتار خود نيز مسئوليّت داريم.
🌿 ظلم به همسر تاوان دارد. «فتحرير رقبة»
🌿 اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده مى كند. «فتحرير رقبة»
🌿 اسلام براى حفظ نظام خانواده، جريمه هايى را وضع كرده است. «فتحرير رقبة»
🌿 بازداشتن انسان ها از كار بد هميشه با سخنرانى نيست، گاهى از طريق جريمه بايد موعظه صورت گيرد. «فتحرير رقبة... توعظون»
🌿 جرايم اسلام انتقامى نيست، تربيتى است. «توعظون به»
🌿 در پرداخت جرايم، حيله و فرارنبايد باشد كه خداوند ناظر است. «واللّه بما تعملون خبير»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴ سوره مجادله 🕊
🍃 فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً ذَلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ🍃
ترجمه :
🍃 پس كسى كه (برده اى براى آزاد كردن) نيافت، بايد قبل از آميزش با همسر، دو ماه پى در پى روزه بگيرد و كسى كه نمى تواند بايد شصت مسكين را طعام دهد. اين براى آن است كه به خدا و رسولش ايمان آوريد و اين قوانين الهى است و براى كافران (كه اهل عمل به احكام الهى نيستند)، عذابى دردناك است.🍃
در قرآن بيش از ده مرتبه كلمه ى «حدود» بكار رفته است كه اكثر آنها مربوط به حقوق خانواده مى باشد.
كسى كه برده اى براى آزاد كردن نيافت، بايد دو ماه پى در پى روزه بگيرد. بر اساس روايات، اگر كسى ۳۱ روز آن را پشت سر هم روزه گرفت، مى تواند باقى روزه ها را به صورت متفرقه بگيرد. و اين خود تسهيلى است كه از طريق اهل بيت وارد شده است.
تكرار جمله «قبل ان يتماسا» در اين دو آيه، نشان آن است كه قبل از پرداخت جريمه، تماس با همسر ممنوع است.
📌 پیام ها
🌿 دين جهانى بايد قوانينش قابل تطبيق با هر زمانى باشد، تا مردم در بن بست قرار نگيرند. گاهى برده نيست، «فمن لم يجد» و گاهى امكان روزه گرفتن نيست. «فمن لم يستطع»
🌿 جرائم اسلامى، انواع بركات را براى جامعه در بر دارد:
بردگان را آزاد مى سازد. «فتحرير رقبة»
با روزه گرفتن، افراد را صبور و مقاوم مى كند. «فصيام شهرين متتابعين»
با اطعام، گرسنگان را سير مى كند. «فاطعام ستين مسكينا»
🌿 جريمه بايد متنوع و درجه بندى داشته باشد و شرايط زمانى و مكانى و توان افراد در نظر گرفته شود. «فتحرير رقبة... فمن لم يجد... فمن لم يستطع»
🌿 احكام الهى تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نيست. «فمن لم يجد... فمن لم يستطع...»
🌿 در مجازات و جرايم الهى، از اموال يا توان بدنى شما كاسته مى شود ولى در عوض به ايمانتان افزوده مى شود. «فتحرير رقبة... صيام شهرين... اطعام ستين... ذلك لتؤمنوا»
🌿 فلسفه جرايم و كيفرها را روشن كنيد تا مردم با دلگرمى آنها را بپذيرند. «فتحرير رقبة... ذلك لتؤمنوا»
🌿 عمل نكردن به حدود الهى وبى اعتنايى به آن، كفر است. «تلك حدود اللّه و للكافرين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره مجادله 🕊
🍃 إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ🍃
ترجمه :
🍃 همانا كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مى كنند، سركوب شده اند همان گونه كه پيشينيانشان سرنگون شدند و همانا ما نشانه هاى روشنى نازل كرديم و براى كافران عذابى خوار كننده است.🍃
«يحادّون اللّه» به معناى ايجاد مانع و مخالفت در حدود الهى است، خواه با حديد (آهن) و قدرت باشد يا از طريق لجاجت و عناد و كارشكنى و توطئه.
«كُبتوا» از «كبت» به معناى سركوب كردن و از پا درآوردن است.
در اين سوره دوبار جمله ى «انّ الّذين يحادّون اللّه و رسوله» تكرار شده است و در هر دو آيه، خوارى و ذلّت به عنوان كيفرِ مانع تراشى در راه اجراى حدود الهى بيان شده است. چنانكه در آيه ۲۰ مى فرمايد: «أولئك فى الاذلّين»
📌 پیام ها
🌿 اصرار بر رسوم جاهلى و بى اعتنايى به حدود الهى، جنگ با خدا و رسول است. «الّذين يظاهرون... فتحرير رقبة... تلك حدود اللّه... الّذين يحادّون اللّه...»
🌿 در درگيرى حقّ و باطل، شكست و رسوايى براى باطل است. «يحادّون اللّه... كبتوا»
🌿 خداوند، اعتبار يا هشدارى كه براى ايمان يا جنگ با خودش مقرر كرده، همان را براى ايمان يا جنگ با رسولش نيز مقرر كرده است. «لتؤمنوا باللّه و رسوله... يحادّون اللّه و رسوله»
🌿 در راه اجراى احكام الهى، مانع تراشى نكنيد كه عاقبت تلخى در پى دارد. «يحادّون اللّه... كبتوا»
🌿 به مخالفان هشدار دهيم. «يحادّون اللّه... كبتوا»
🌿 اگر در رسوايى اهل باطل شك داريد، به تاريخ مراجعه كنيد. «كما كبت الّذين من قبلهم»
🌿 تاريخ و حوادث تاريخى داراى قانون و سنت است. «كما كبتوا كبت...»
🌿 حق، هميشه دشمن داشته است. «كما كبت الّذين من قبلهم»
🌿 قهر الهى بعد از اتمام حجت است. «كبت الّذين من قبلهم و قد أنزلنا آيات...»
🌿 نشانه هاى خدا هم روشن است و هم متعدد. «آيات بيّنات»
🌿 ستيز در برابر انبيا، توهين به آنان است و لذا كيفر اين گونه افراد، خوارى و ذلّت است. «وللكافرين عذاب مهين»
🌿 مانع تراشى و ستيز در برابر حق، يا كفر است يا به كفر مى انجامد. «وللكافرين عذاب مهين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402