eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
64 عکس
13 ویدیو
68 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره مجادله 🕊 🍃 يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ وَاللَّهُ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ🍃 ترجمه : 🍃 روزى كه خداوند همه آنان را برانگيزد تا به آنچه انجام داده اند، آگاه سازد. (اعمالى كه) خداوند تماماً شمارش كرده و آنها فراموش نموده اند و خدا بر هر چيز شاهد و گواه است.🍃 اين آيه به بعثت همه مردم در قيامت، به صورت دسته جمعى اشاره مى كند كه نمونه آن را در جاى ديگر چنين مى خوانيم: «حشرناهم فلم نغادر منهم احدا» همه را در صف محشر برانگيزيم و يكى را فرو نگذاريم. و نمونه احصاى خداوند را در آيه اى ديگر چنين مى خوانيم: «...ما لهذا الكتاب لايغادر صغيرة و لاكبيرة الاّ أحصاها...» اين چه كتابى است كه اعمال كوچك و بزرگ ما را فرو نگذاشته، همه را به شمارش در آورده است. كلمه «شهيد» در قرآن گاهى به معناى مشهود است و گاهى به معناى شاهد و در اينجا به قرينه ى «أحصاه اللّه...» به معناى شاهد مى باشد؛ البته در كنار گواهى و شهادت خداوند، شاهدان ديگرى نيز هستند. «يوم يقوم الاشهاد» 📌 پیام ها 🌿 قهر الهى هم در دنياست، «كبتوا» و هم در آخرت. «يوم يبعثهم اللّه» 🌿 معاد، صحنه ظهور قدرت و علم الهى است. «يبعثهم اللّه جميعا» نشانه قدرت و «فينبّئهم» نشانه علم اوست. 🌿 دادگاه قيامت علنى و عمومى است. «جميعاً فينبئهم» 🌿 به مجرم، خلاف كارى هايش را تفهيم كنيد. «فينبئهم بما عملوا» 🌿 ستيزه جويان بدانند كه توطئه ها و كارشكنى هايشان ثبت و ضبط مى شود، گرچه خودشان فراموش كنند و از ياد ببرند. «احصاه اللّه... نسوه» 🌿 خلاف هاى كوچك خود را ناديده نگيريد كه خداوند حساب دقيق همه را دارد. «أحصاه اللّه» 🌿 فراموش كردن خلاف ها، سبب محو آنها نمى شود. «أحصاه اللّه و نسوه» 🌿 عالم محضر خداست، در محضر خدا معصيت نكنيم.«واللّه على كلّ شى ء شهيد» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره مجادله 🕊 🍃 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَي ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَي مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 آيا نديدى كه خداوند آنچه را در آسمان ها و زمين است، مى داند. هيچ رازگويى و نجواى سه نفره نيست مگر آنكه او چهارمين آنهاست و هيچ پنج نفره اى نيست، مگر آنكه او ششمين آنان است و نه (رازگويانى) كمتر از آن و نه بيشتر، مگر اين كه او با آنهاست، هر جا كه باشند، سپس در روز قيامت آنان را به آنچه كه انجام دادند، خبر خواهد داد. همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست.🍃 «تر» از «رؤيت» به معناى ديدن است كه گاهى به معناى فهميدن نيز بكار مى رود و در اينجا اين معنا مراد است. «نجوى» از «نجوَة» به معناى مكان بلندى است كه از ساير قسمت هاى زمين جداست. از آنجا كه سخن در گوشى، در واقع جدا كردن طرف از ديگران است و يا چنان آهسته بيان مى شود كه سايرين از آن آگاه نمى شوند و يا به خاطر اين كه محتواى سخنانى كه گفته مى شود، وسيله دور شدن شنونده از خطر مى باشد، به آن «نجوا» گفته مى شود. همچنين نجوا شامل جلسات مخفيانه اى مى شود كه افراد مجرم و خلاف كار، به دور از چشم ديگران تشكيل مى دهند و آهسته و بدون كوچك ترين سر و صدايى سخن مى گويند به گمان اين كه كسى آنها را نمى بيند و سخنشان را نمى شنود. قرآن، درباره علم خداوند به اسرار و نجواى مردم، چندين بار سخن به ميان آورده است، از جمله: آيه ۷۸ سوره توبه «ألم يعلموا انّ اللّه يعلم سرّهم و نجواهم و انّ اللّه علاّم الغيوب» و آيه ۸۰ سوره زخرف «ام يحسبون انّا لانسمع سرّهم و نجواهم بلى و رسلنا لديهم يكتبون» در اين آيه و آيه قبل، ده بار به علم خداوند اشاره شده و آغاز و پايان اين آيه، با علم الهى است. «يعلم... عليم» با نگاهى به آيات قبل، به خصوصيات علم الهى پى مى بريم. علم او به تمام جزئيات است. «هو رابعهم، هو سادسهم» علم او دقيق است. «أحصاه اللّه» علم او حضورى است. «على كلّ شى ء شهيد» به علم او غبار نسيان نمى نشيند. «احصاه اللّه و نسوه» به واسطه علم او ديگران از اعمال فراموش شده خود با خبر مى شوند. «نسوه... ينبئهم» احاطه علمى خدا به همه هستى هميشگى و ازلى است. «هو معهم اين ما كانوا» علم دارد، ولى معمولاً در دنيا كسى را رسوا نمى كند. «ينبّئهم بما عملوا يوم القيامة» علم او دائمى است نه موسمى. «يعلم، عليم» عمل او به آسمان ها و زمين، يكسان است. «يعلم ما فى السّموات و ما فى الارض» 📌 پیام ها 🌿 نگاهى كه به دانستن و فهميدن حق نيانجامد، قابل توبيخ است. «ألم تر...» 🌿 آسمان و زمين، بزرگ و كوچك، آشكار و پنهان، همه در برابر علم خداوند يكسان است. «يعلم ما فى السّموات و ما فى الارض... هو رابعهم... هو معهم» 🌿 تعدّد افراد و تنوّع سخنان آنان، در علم خداوند تأثيرى نداشته و خداوند به همه آنها و سخنانشان آگاه است. «لا ادنى من ذلك و لااكثر» 🌿 چون وجود خداوند نامحدود است، پس هر جا كه باشيم او همراه ما است. «هو معهم أينما كانوا» 🌿 مكان و زمان در علم خداوند اثرى نداشته و او به همه چيز آگاه است. «هو معهم أينما كانوا» 🌿 در قيامت، خبر دهنده، خود شاهد بوده است. «شهيد، عليم، ينبئهم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره مجادله 🕊 🍃 أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذِينَ نُهُوا عَنِ النَّجْوَي ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَيَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَاؤُوكَ حَيَّوْكَ بِمَا لَمْ يُحَيِّكَ بِهِ اللَّهُ وَيَقُولُونَ فِي أَنفُسِهِمْ لَوْلَا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِيرُ🍃 ترجمه : 🍃 آيا نظر نكردى به كسانى كه از نجوا نهى شدند سپس به آنچه نهى شده، بازگشته و براى گناه و ستم و نافرمانىِ پيامبر با يكديگر نجوا مى كنند و (با اين حال) هنگامى كه سوى تو مى آيند، كلماتى براى تحيّت وسلام (وخوش آمد) بكار مى برند كه (حتى) خدا با آن تو را تحيّت و سلام نگفته است و در بين خودشان مى گويند: (اگر اين مرد پيامبر است) پس چرا خداوند ما را به سبب آنچه مى گوئيم عذاب نمى كند؟ جهنم براى آنان كافى است كه وارد آن مى شوند، پس چه بد سرانجام و جايگاهى است.🍃 در آيه قبل خوانديم كه هر چند نفر با هم نجوا كنند، خدا نزد آنان حاضر است و سخن آنها را مى شنود. اين آيه نمونه اى از نجوا را بيان مى كند كه نجواى مخالفان درباره مخالفت با پيامبر است. «يصلونها» از «صلى» به معناى واردكردن به جايى براى سوزاندن و گداختن است. انسان به تدريج مرتكب گناهان بزرگتر مى شود: «اِثم»، گناه فردى است مثل شرب خمر. «عدوان»، تجاوز به حقوق ديگران است. «معصيت الرسول»، مخالفت با فرمان هاى اجتماعى و حكومتى رهبر الهى است كه براى مصالح مسلمانان صادر مى فرمايد. 📌 پیام ها 🌿 نجوا در جمع مؤمنان، منكرى است كه از آن نهى شده است. «نُهوا عن النجوى» (در آيه ى ۱۰ نيز مى خوانيم: «انّما النّجوى من الشيطان») 🌿 ناهيان از منكر توقّع نداشته باشند كه مردم با گفتن آنها منكر را كنار بگذارند. «يعودون لما نهوا» 🌿 تكرار گناه و بى اعتنايى به تذكرات، جرم را سنگين مى كند. «يعودون لما نهوا» 🌿 اطاعت از پيامبر معصوم واجب است. (لذا از نافرمانى او به هر شكل انتقاد شده است.) «معصية الرسول» 🌿 به هر تجليل و تكريم و تمجيدى اعتماد نكنيم. (منافقان، آشكارا تجليل بيش از حد دارند، ولى مخفيانه از نافرمانى پيامبر سخن مى گويند.) «حيّوك بما لم يحيّك به اللّه» 🌿 چاپلوسى و تملّق و تعريف بيش از اندازه، از نشانه هاى نفاق است. «حيّوك بما لم يحيّك به اللّه» 🌿 حتّى در تجليل از اشرف مخلوقات، حدود را مراعات كنيم. «لم يحيك به اللّه» 🌿 نه تنها گفتار مخفى منافقان را خدا آشكار مى كند، بلكه آنچه را در دل دارند و به اصطلاح حديث نفس مى كنند، برملا مى سازد. «يقولون فى أنفسهم» 🌿 مهلت هاى الهى را نشانه رضايت او ندانيد. «لولا يعذّبنا اللّه حسبهم جهنم» 🌿 سرانجام نفاق، جهنّم است. «حسبهم جهنّم» 🌿 گفتار بد، سرانجام بدى را براى انسان آماده مى كند. «بما نقول... فبئس المصير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۹ سوره مجادله 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَي وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ🍃 ترجمه : 🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هرگاه نجوا مى كنيد، به گناه و ستم و نافرمانىِ پيامبر نجوا نكنيد و نسبت به كار نيك و تقوا نجوا كنيد و از خدا پروا كنيد كه به سويش محشور مى شويد.🍃 «بِرّ» شامل هر كار نيكى مى شود و نمونه هايى از آن در آيه ۱۷۷ سوره بقره آمده است: «ولكنّ البرّ من آمن باللّه...» نجوا و در گوشى سخن گفتن مى تواند احكام متفاوتى داشته باشد از جمله: آنجا كه فاش شدن اسرار، به ضرر اسلام و مسلمانان باشد، نجوا واجب است. آنجا كه سبب ترس و دلهره ى ديگران شود، نجوا حرام است. و آنجا كه براى كمك به ديگران و سفارش به تقوا باشد، مستحبّ است. موضوع و محتواى گفتار، ارزش آن را مشخص مى كند. اگر موضوع نجوا، نيكى و تقوا باشد يك ارزش است ولى اگر گناه و ستم و توطئه باشد حرام است. البتّه گاهى محتوى نيز خوب است، امّا موقعيّت خوبى نيست. مثلاً در جمع مؤمنان دو نفر درگوشى سخن بگويند. 📌 پیام ها 🌿 مؤمن محترم است، حتّى هنگام نهى از منكر احترام او را حفظ كنيد. «يا أيّها الّذين آمنوا» 🌿 در امر به معروف و نهى از منكر و ارشاد و تبليغ، راه هاى حق و باطل و مصاديق آن را بايد روشن كرد. «لاتتناجوا... تناجوا» 🌿 همه ى سخنان را نبايد آشكار و نهان گفت. گاهى بايد نهى از منكر يا امر به معروف، در خفا و پنهان باشد. «تناجوا بالبرّ و التقوى» 🌿 مبادا نجواى بد را به جاى نجواى خوب قلمداد كنيم. «تناجوا... واتقوا اللّه الّذى اليه تحشرون» 🌿 تقوا و پرهيزكارى و توجّه به معاد، زمينه دورى از سخنان نارواست. «واتّقوا اللّه الّذى اليه تحشرون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره مجادله 🕊 🍃 إِنَّمَا النَّجْوَي مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَي اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ🍃 ترجمه : 🍃 همانا نجوا از سوى شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده اند اندوهگين كند، در حالى كه جز به اذن خداوند، هيچ (نجوايى) ضرر رسان نيست، پس بايد مؤمنان تنها بر خداوند توكّل كنند.🍃 📌 پیام ها 🌿 چنانكه ريخت و پاش و مصرف بيش از اندازه، انسان را برادر شيطان قرار مى دهد، «انّ المبذّرين كانوا اخوان الشّياطين» نجوا نيز انسان را شيطان صفت مى كند. «انّما النّجوى من الشّيطان» 🌿 هر گونه سخن آشكار و نهانى كه موجب ترس و دلهره در ميان مسلمانان گردد، كارى شيطانى است. «النّجوى من الشّيطان ليحزن الّذين آمنوا» 🌿 بايد دغدغه ها را چنين تسلّى داد كه تا خدا نخواهد كسى نمى تواند آسيبى برساند. «ليحزن... ليس بضارّهم» 🌿 مؤمنان در حفظ و حراست خداوند هستند. «و ليس بضارهم شيئاً» 🌿 تلاشهاى منافقان، از مدار قدرت الهى خارج نيست. «و ليس بضارهم شيئاً الا باذن اللّه» 🌿 جنگ روانى دشمن را خنثى كنيم. «ليحزن... و ليس بضارهم شيئاً» 🌿 داروى شفابخش هر گونه ناآرامى و دلهره، توكّل بر خداوند است. «و على اللّه فليتوكّل المؤمنون» 🌿 توكّل بر خدا كار هر كس نيست، ايمان مى خواهد. «فليتوكّل المؤمنون» گرچه خداوند از مؤمنان حمايت مى كند، ولى آنان نيز بايد بر خداوند توكّل كنند. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره مجادله 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هرگاه به شما گفته شود در مجالس (براى ديگران) جا باز كنيد، پس جا باز كنيد تا خدا نيز براى شما گشايش دهد و هرگاه گفته شود برخيزيد، برخيزيد. (بزرگى، به نشستن در جاى خاص نيست، بلكه) خدا از ميان شما كسانى را كه ايمان آورده و كسانى را كه صاحب علم و دانش اند، به درجاتى رفعت و بزرگى مى دهد و خداوند به آنچه انجام مى دهيد به خوبى آگاه است.🍃 «تفسّح» به معناى وسعت دادن، گشايش و جا دادن است و «انشزوا» به معناى بلند شدن از جاى براى احترام به ديگران است. در آيه قبل، عامل حزن و ناراحتى را نجوا بيان كرد، در اين آيه، عامل شادمانى و محبت را، جا دادن براى نشستن در مجالس بيان مى كند. خداوند در قرآن براى چند گروه، جايگاه و درجات مخصوصى قرار داده است: انبيا، مجاهدان، نمازگزاران، اهل انفاق، مؤمنانى كه عمل صالح انجام مى دهند و دانشمندان. شايد جمله «يرفع اللّه الّذين آمنوا منكم و الّذين أوتوا العلم درجات» نشانه ى آن باشد كه فرمان برپا، به خاطر ورود مؤمنان و دانشمندان است، يعنى به احترام آنان قيام كنيد. يك خاطره: مرحوم طبرسى در كتاب احتجاج نقل مى كند كه در زمان امام هادى (عليه السلام) يكى از فقهاى شيعه كه در بحث با يك ناصبى منحرف، او را روشن كرده و حقّانيت خود را ثابت كرده بود، وارد مجلسى شد كه در آن مجلس، علويّون و بنى هاشم نيز حضور داشتند. امام هادى (عليه السلام) آن فقيه را در بهترين جاى مجلس نشاند. اين همه احترام، براى علويّون و بنى هاشم گران آمد، بزرگ آنان زبان به اعتراض گشود كه چرا چنين فردى را بر ما برترى دادى؟ امام فرمود: آيا به داورى قرآن راضى هستيد؟ گفتند: بله، حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «تفسحوا فى المجالس... و اذا قيل لكم انشزوا فانشزوا يرفع اللّه الّذين آمنوا منكم و الّذين اوتوا العلم درجات» ارزش اين شخص به خاطر بحث علمى و شكستى كه به آن ناصبى داد از هر شرف و نسبى بيشتر است. آرى، عالم مؤمن بر مؤمن عادى برترى دارد، چنانكه مؤمن بر غير مؤمن برترى دارد. قرآن در جاى ديگر مى فرمايد: «هل يستوى الّذين يعلمون والّذين لايعلمون» 📌 پیام ها 🌿 ايمان شرايط و لوازمى دارد كه بايد رعايت گردد. «يا أيّها الّذين آمنوا اذا...» 🌿 جا دادن و احترام به تازه واردان، يك ارزش است. «فافسحوا... فانشزوا» 🌿 جا دادن به ديگران در هر مجلسى كه باشد لازم است. «فى المجالس» 🌿 عمل به دستورات خداوند، زمينه براى دريافت پاداش هاى بيشتر است. «فافسحوا يفسح اللّه لكم» 🌿 گشايش در كار ديگران، سبب گشايش خداوند در امور شماست. «فافسحوا يفسح اللّه لكم» پاداش الهى با عمل متناسب است. گشايش، گشايش مى آورد. 🌿 رعايت آداب اجتماعى، حتّى در نشست و برخاست، مورد سفارش اسلام است. «فافسحوا... فانشزوا» 🌿 گاهى لازم است به احترام ورود بزرگان و دانشمندان به اهل مجلس گفته شود كه برخيزيد. «انشزوا فانشزوا» 🌿 علم، هديه و تفضّل الهى است. «اوتوا العلم...» 🌿 صاحبان علم و دانش، بايد در جامعه اسلامى از جايگاه بالا و والايى برخوردار باشند. «و الّذين اوتوا العلم درجات» 🌿 عمل دانشمند، پاداش بيشترى دارد. «يرفع اللّه... الّذين اوتوا العلم درجات» 🌿 جا دادن ها و بلند شدن ها، خالصانه و براى خدا باشد نه به انگيزه هاى ديگر. «واللّه بما تعملون خبير» 🌿 در نشست و برخاست ها، خدا را فراموش نكنيم. «واللّه بما تعملون خبير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا