eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
62 عکس
13 ویدیو
66 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
نظامى، در اين زمينه چنين سروده است: خبر دارى كه سياحان افلاك چرا گردند گِرد مركز خاك چه مى خواهند، از اين منزل بريدن كه مى جويند، از اين محمل كشيدن در اين محراب، معبودشان كيست از اين آمد شدن، مقصودشان چيست همه هستند سرگردان چو پرگار پديد آينده خود را طلب كار حافظ شيرازى نيز مى فرمايد: روشن از پرتو رويت، نظرى نيست كه نيست منّت خاك درت، بر بشرى نيست كه نيست ناظر روى تو صاحب نظرانند آرى سرّ گيسوى تو در هيچ سرى نيست كه نيست حاجى سبزوارى صاحب كتاب منظومه، نيز مى گويد: موسيى نيست كه دعوى «انا الحق» شنود ور نه اين زمزمه اندر شجرى نيست كه نيست مولوى نيز مى گويد: جمله ذرّات عالم در نهان با تو مى گويند روزان و شبان ما سميعيم و بصير و باهشيم با شما نامحرمان ما خامشيم 📌 پیام ها 🌿 در جهان بينى الهى، هستى در حال تسبيح خداست. «يسبّح للّه ما فى السموات و ما فى الارض» 🌿 در تسبيح تكوينى، تفاوتى ميان موجودات آسمان و زمين، ميان جمادات و نباتات و حيوانات و انسان نيست. «يسبّح للّه ما فى السموات و ما فى الارض» 🌿 ستايش، بايد ملاك و ميزان و دليل داشته باشد. تسبيح، تنها سزاوار كسى است كه حكومت و قداست و عزّت و حكمت را با هم داراست. «يسبّح للّه... الملك القدّوس العزيز الحكيم» 🌿 پادشاهى و فرمانروايى خداوند، همراه با قداست و قدرت و حكمت است. «الملك القدّوس» 🌿 حكومت خداوند، همراه با حكمت است. «الملك... الحكيم» 🌿 خداوند، عزيز است. «العزيز الحكيم» (همان گونه كه پيامبرش، ايمان آوردندگان به پيامبرش و قرآنش عزيز هستند. «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنين»، «و انّه لكتاب عزيز») 🌿 قدرتى ارزش دارد كه همراه با حكمت باشد، «العزيز الحكيم» خداوند هم قدرتمند است و هم حكيم، امّا قدرتمندى ديگران معمولاً با روحيه استكبار و استعمار همراه است. 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🌿 تلاوت قرآن، وسيله و مقدمه تزكيه و تزكيه مقدم بر تعليم و تعلّم است «يتلوا... يزكّيهم... يعلّمهم». (چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم: «اتّقوا اللّه و يعلّمكم اللّه»( از خداوند پروا كنيد تا خداوند، حقايقى را به شما بياموزد). 🌿 تزكيه و خودسازى بايد در سايه مكتب انبيا و آيات الهى باشد. (رياضت ها و رهبانيت هايى كه در سايه تعليم پيامبران نباشد، خود نوعى انحراف است.) «يتلوا عليهم آياته و يزكّيهم» 🌿 تزكيه و تعليم در رأس برنامه هاى انبياست. «يزكّيهم و يعلّمهم» 🌿 در مكتب انبيا، پرورش روحى و آموزش فكرى، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمة» 🌿 در محيط فاسد نيز مى توان كار تربيتى كرد. «و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين» 🌿 براى درك زحمت هاى پيامبران الهى، بايد به وضعيّت فرهنگى و اخلاقى مردم زمان آن ها توجه كرد. «و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۳ سوره جمعه 🕊 🍃 وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ🍃 ترجمه : 🍃 و (اين بعثت، مخصوص زمان پيامبر نيست، بلكه براى) ديگرانى از مردم كه هنوز به آنان ملحق نشده اند (و در آينده متولّد مى شوند، خواهد بود) و اوست خداى مقتدر حكيم.🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۴ سوره جمعه 🕊 🍃 ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ🍃 ترجمه : 🍃 اين بعثت، (در اختيار مردم نيست بلكه) لطف و تفضّل الهى است كه به هر كس كه بخواهد، (و لياقت داشته باشد) مى دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است.🍃 در تفاسير شيعه و سنّى مى خوانيم: هنگامى كه اين آيه نازل شد، پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) در پاسخ اين سؤال كه مراد از «آخرين» در آيه سوم چه كسانى هستند؟، دست مباركشان را بر شانه سلمان گذاشته و فرمودند: اگر ايمان در ستاره ثريّا باشد، مردانى از نسل و تبار اين مرد به سراغ آن خواهند رفت. 📌 پیام ها 🌿 رسالت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله، مخصوص مردم معاصر خود نيست بلكه شامل تمام مردم پس از او، از هر نژاد و اقليم مى شود. «و آخرين منهم لمّا يلحقوا...» 🌿 هيچ كس قدرت جلوگيرى از نفوذ اسلام در آينده تاريخ را نخواهد داشت. «و آخرين منهم لمّا يلحقوا... و هو العزيز» 🌿 پشتوانه پيامبران، قدرت و حكمت خداوند است. «بعث فى الامّيين... و هو العزيز الحكيم» 🌿 همان حكمتى كه دليل فرستادن انبيا براى پيشينيان بوده، در بعثت پيامبر اسلام نيز هست. «العزيز الحكيم... بعث فى الاميين... و آخرين منهم... و هو العزيز الحكيم» 🌿 گرچه نبوّت فضل و مقام بزرگى است كه خداوند به هر كس بخواهد عطا مى كند ولى چون حكيم است، اين مقام را تنها به اهلش مى دهد. «العزيز الحكيم ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره جمعه 🕊 🍃 مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ🍃 ترجمه : 🍃 كسانى كه مكلّف به تورات شدند، ولى حق آن را ادا نكردند، مانند الاغى هستند كه كتاب هايى حمل مى كند، (ولى چيزى از آن نمى فهمد.) گروهى كه آيات خدا را انكار كردند، مَثَل بدى دارند و خداوند قوم ستمگر را هدايت نمى كند.🍃 در آيات قبل سخن از بعثت بود و در اين آيه سخن از يهوديانى است كه بر اساس كتاب آسمانى خود، تورات، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) را مى شناختند ولى لجاجت كرده و حاضر به پذيرش رسالت او نشدند. «أسفار» جمع «سِفر» به معناى كتابى است كه از حقايق پرده بردارى مى كند. تورات، از بخش هاى مختلفى تشكيل يافته كه به هر بخش كه همانند يك سوره از قرآن مى باشد، يك «سِفر» مى گويند. مانند سِفر پيدايش. گرچه قرآن در اين آيه، از يهوديان انتقاد مى كند، اما در واقع كنايه اى است به مسلمانان كه مبادا شما نيز قرآن را بشنويد، ولى به آن عمل نكنيد. قرآن در چند مورد، انسان هاى نااهل را به چارپايان تشبيه كرده كه يكى از آنها عالمان بى عمل هستند كه در اين آيه به آنها اشاره شده است. «اولئك كالانعام بل هم اضل» سعدى مى گويد: علم چندان كه بيشتر خوانى چون عمل در تو نيست نادانى نه محقق بود نه دانشمند چارپايى بر او كتابى چند آن تهى مغز را چه علم و خبر كه بر او هيزم است يا دفتر حضرت على (عليه السلام) فرمود: عالمى كه به علمش عمل كند اهل نجات است و كسى كه به علمش عمل نكند، اهل هلاكت و حسرت خواهد بود و دوزخيان از بوى بد او اذيّت مى شوند و بيشترين حسرت و ندامت در دوزخ از آنِ كسى خواهد بود كه مردم را به سوى خدا دعوت كرده و آنان سخن او را پذيرفته و به بهشت وارد شده اند، ولى دعوت كننده خود به دوزخ مى رود؛ زيرا گرفتار هواى نفس و آرزوهاى طولانى شده است. «انّ اشدّ اهل النّار ندامةً و حسرةً رجل دعا عبدا الى اللّه فاستجاب و قبل منه و اطاع اللّه فادخله اللّه الجنّة و ادخل الدّاعى النّار بتركه علمه و اتّباعه الهوى و طول الأمل» امام صادق (عليه السلام) فرمود: «انّ العالم اذا لم يعمل بعلمه زلّت موعظته عن القلوب كما يزلّ المطر عن الصفا» موعظه عالمى كه به علمش عمل نكند از دل ها منحرف مى شود، همان گونه كه باران از روى سنگ منحرف مى شود. امام سجاد(عليه السلام) فرمودند: در انجيل آمده است: «انّ العلم اذا لم يعمل به لم يزدد صاحبه الاّ كفرا و لم يزدد من اللّه الاّ بُعداً» به دانشمندى كه به علمش عمل نكند، جز كفر و دورى از خدا چيزى افزوده نمى شود. در اين آيه تمثيلى تند و هشداردهنده در مورد عالمانِ بى عمل دينى مطرح شده است. پيشوايان دينى نيز در اين باره تمثيلات و تشبيهات بسيارى را بيان كرده اند كه به گوشه اى از آنها اشاره مى كنيم: ✅ عالم بى عمل، همچون شمعى است كه ديگران از نورش بهره مند مى شوند، ولى خود هلاك مى گردد. ✅ عالم بى عمل، مانند گنجى است كه انفاق نشود. ✅ عالم بد، مثل سنگى است كه در مسير آب قرار گرفته است؛ نه خود از آن مى نوشد و نه مى گذارد آب به ديگران برسد. ✅ عالم بى عمل، مانند چاه فاضلابى است كه درون آن متعفّن است. ✅ عالم بى عمل، مانند قبرى است كه ظاهرش سالم است ولى درون آن استخوان هاى پوسيده است. گوشه اى از سيماى زشت يهود در قرآن ⬅️ سنگدل هستند: «من الّذين هادوا... اولئك الّذين لم يرد اللّه ان يطهر قلوبهم» ⬅️ رفاه طلب هستند: «لن نصبر على طعام واحد» ⬅️ در روى زمين فساد مى كنند: «يسعون فى الارض فسادا» ⬅️ حتى به خداوند تهمت مى زنند: «يد اللّه مغلولة» ⬅️ كتاب الهى را تحريف مى كنند: «يحرّفون الكلم عن مواضعه» ⬅️ هر كجا وحى طبق ميل آن ها نباشد، تكبّر مى ورزند: «افكلما جاءكم رسول بما لا تهوى انفسكم استكبرتم» ⬅️ نسبت به اهل ايمان، بيشترين كينه را دارند: «اشدّ الناس عداوة للذين آمنوا اليهود» ⬅️ انبيا را به قتل مى رساندند: «لقد اخذنا ميثاق بنى اسرائيل و ارسلنا اليهم رسلاً... فريقاً كذّبوا و فريقاً يقتلون» ⬅️ غضب شده خداوند هستند: «و باؤوا بغضب من اللّه» ⬅️ گروهى از آنان مورد لعنت حضرت عيسى و حضرت داود (علیهم السلام)بوده اند: «لُعِن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود و عيسى» 📌 پیام ها 🌿 استفاده از تمثيل در بيان حقايق، شيوه اى قرآنى است. (قرآن دانشمندان بى عمل را به الاغ تشبيه كرده است كه به ظاهر سنگين است، ولى در واقع، خفيف است). «مثل الّذين حمّلوا التوراة... كمثل الحمار يحمل اسفاراً» 🌿 افشاىِ عالمان ناصالح و زبان گشودن به انتقاد از آنان، امرى قرآنى است. «مثل الّذين حمّلوا التوراة ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفاراً»
🌿 اگر عمل نكردن به تورات، انسان را تا مرز حيوانى همچون الاغ پايين مى آورد، عمل نكردن به قرآن كه كتاب برتر است، انسان را چگونه مى سازد؟ «كمثل الحمار» 🌿 در اختيار داشتن و حملِ كتاب آسمانى مهم نيست، عمل به آن مهم است. «لم يحملوها... يحمل اسفاراً» 🌿 عمل نكردن به علم و دانش خود، نوعى تكذيب عملى آن است. «بئس مثل القوم الّذين كذّبوا» 🌿 عمل نكردن به علم، نوعى ظلم است. «و اللّه لايهدى القوم الظالمين» 🌿 دليل محروميّت ها، عملكرد خود ماست. «و اللّه لايهدى القوم الظالمين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره جمعه 🕊 🍃 قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ🍃 ترجمه : 🍃 بگو: اى يهوديان! اگر گمان مى كنيد كه تنها شما اولياى خدا هستيد نه ساير مردم، اگر (در اين پندار) راست مى گوييد، آرزوى مرگ كنيد (تا به پاداشهايى كه خداوند براى اولياى خود مقرّر كرده، برسيد!).🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره جمعه 🕊 🍃 وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ🍃 ترجمه : 🍃 ولى آنان به خاطر آنچه پيش از اين انجام داده اند، (تحريف كتاب و كتمان صفات پيامبر و...) هرگز آرزوى مرگ نخواهند كرد و خداوند به ستمگران به خوبى آگاه است.🍃 در آياتى از قرآن آمده است كه يهود، خود را برتر از ديگران و حتى خود را فرزندان خدا مى دانستند و شعار «نحن ابناء اللّه» سر مى دادند، با اين كه مردمى ثروت اندوز و دنيادوست بودند، چنانكه قرآن مى فرمايد: «احرص النّاس على حياة» اين آيه گويا با آنان مباهله مى كند كه اگر راست مى گوييد كه از اولياى خدا هستيد، بايد به استقبال مرگ برويد. شما كه مى گوييد: تنها اهل بهشت ما هستيم، «لن يدخل الجنّة الاّ من كان هوداً او نصارى»، پس چرا حاضر نيستيد آرزوى مرگ كنيد. «قل ان كانت لكم الدار الآخرة عنداللّه خالصة من دون النّاس فتمنّوا الموت ان كنتم صادقين» چرا از مرگ مى ترسيم؟ اگر سفر به سوى آخرت را به سفرهاى دنيوى تشبيه كنيم، مى بينيم كه نگرانى هاى يك راننده در مسافرت، مى تواند دلايل مختلفى داشته باشد: ✅ الف) گاهى نگرانى به خاطر كمبود بنزين است، امّا كسى كه براى آخرت خود توشه برداشته است، نگران نيست. «تزوّدوا فانّ خير الزّاد التقوى » ✅ ب) گاهى نگرانى به خاطر وسيله نقليه مى باشد كه سرقتى است، امّا كسى كه درآمدش حلال است، نگران نيست. ✅ ج) گاهى نگرانى براى جنس قاچاقى است كه به همراه دارد، اما كسى كه بار گناه به دوش ندارد، نگران نيست. ✅ د) گاهى نگرانى براى سرعت غير مجاز است، امّا كسى كه اهل افراط و تفريط نيست، «كان امره فرطا» و زندگى اش بر اساس اعتدال و ميانه روى بوده است، «لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواماً»، ترسى ندارد. ✅ ه) گاهى نگرانى به خاطر همسفران ناشناس و نادرست است، ولى كسى كه در دنيا همراه و همنشين ابرار بوده است، نگران نيست. ✅ و) گاهى از تنها بودن در جاده مى ترسد، ولى كسى كه در كاروان ابرار قرار دارد و ارتباط او با مؤمنان است تنها نيست. ✅ ز) گاهى از نرسيدن به مقصد ترس و دغدغه دارد، ولى كسى كه معتقد است ذرّه اى از عمل او هدر نمى رود، نگران نيست. «فمن يعمل مثقال ذرّة...» از ابوذر پرسيدند: چرا از مرگ مى ترسيم؟ فرمود: «انّكم عمّرتم الدنيا و خرّبتم الاخرة فتكرهون ان تنتقلوا من عمران الى خراب» شما دنيا را آباد و آخرت را خراب كرده ايد، پس كراهت داريد كه از آبادى به سوى خرابى برويد. حضرت على (عليه السلام) مى فرمود: «واللّه ابن ابيطالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» به خدا سوگند اُنس من (على) به مرگ از اُنس طفل به سينه مادرش بيشتر است. و هنگام ضربت خوردن در محراب مسجد كوفه فرمود: «فزت و ربّ الكعبة» به پروردگار كعبه سوگند كه رستگار شدم. امام حسين (عليه السلام) ضمن خطبه مفصّلى مى فرمايند: «خُطّ الموت على ولد آدم مخطّ القلادة على جيد الفتاة» مرگ براى فرزندان آدم، مثل گردنبند بر گردن عروسان، زيباست. گرچه خطاب اين آيه به يهوديان است، ولى آمادگى براى مرگ، وسيله اى براى سنجش همه مدّعيان ايمان و ولايت الهى است. «فتمنّوا الموت» 📌 پیام ها 🌿 خداوند، شيوه بحث و استدلال با اديان ديگر و محاجّه با مخالفان را به پيامبر و امّت او آموزش مى دهد. «قل يا ايّها الّذين هادوا» 🌿 با منطق وجدان، شبهات و برداشت هاى پوچ را پاسخ دهيد. «ان زعمتم انّكم اولياء للّه» 🌿 انحصارطلبى در امور معنوى و دينى، ممنوع است. «من دون الناس» 🌿 جلوى بلند پروازى ها و تخيّلات نابه جا را بايد گرفت. «ان زعمتم... فتمنّوا الموت» 🌿 معيار صداقت در ادّعاى ايمان، آمادگى براى مرگ است. «فتمنّوا الموت ان كنتم صادقين» هر دوستى، به ملاقات دوست خود علاقمند است، اگر شما دوست خدا هستيد، چرا به ملاقات خداوند علاقمند نيستند؟ «ان زعمتم انّكم اولياء للّه... فتمنّوا الموت» 🌿 آن گونه استدلال كنيد كه دشمن حرفى براى زدن نداشته باشد. «فتمنّوا الموت... و لا يتمنونه ابداً» 🌿 ريشه فرار از مرگ، اعمال خود انسان هاست. «و لايتمنّونه ابداً بما قدّمت ايديهم» 🌿 چه بسا كسانى به دروغ ادّعاىِ اولياء اللّه بودن دارند، اما خداوند به باطن ناپاك آنان آگاه است. «و اللّه عليم بالظالمين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره جمعه 🕊 🍃 قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَي عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ🍃 ترجمه : 🍃 (اى پيامبر!) بگو: همانا مرگى را كه از آن فرار مى كنيد قطعاً ملاقات كننده شما است، سرانجام به نزد آن كه به غيب و شهود آگاه است، برگردانده مى شويد، پس او شما را به آنچه انجام داده ايد خبر خواهد داد.🍃 انسان ها براى فرار از مرگ، هزاران تدبير مى انديشند، ولى چه سود؟ از جبهه جنگ فرار مى كنند، اما خداوند مى فرمايد: هرگز اين فرار جلوى قتل يا مرگ شما را نخواهد گرفت. «قل لن ينفعكم الفرار» خانه هاى بسيار محكم مى سازند، ولى باز هم مرگ به سراغشان مى آيد. «اينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروجٍ مشيّدة» آرى، در دنيا نمى توان از مرگ فرار كرد همان گونه كه در آخرت نمى توان از قهر و كيفر الهى فرار كرد. «يقول الانسان يومئذٍ اين المفرّ» ايمان و باور به اين كه در قيامت دوباره زنده شده و حضور خواهيم يافت و جرم ها كشف خواهد شد، بهترين عامل براى رعايت تقوا در دنيا است. «فينبّئكم» 📌 پیام ها  🌿 اراده خداوند بر اراده انسان غالب است. «تفرّون... ملاقيكم» 🌿 بين مرگ و قيامت، فاصله زيادى است. «فانّه ملاقيكم ثمّ تردّون» («ثمّ» براى تأخير به كار مى رود.) 🌿 علم خداوند نسبت به حاضر و غايب و ظاهر و باطن يكسان است. «عالم الغيب و الشهادة» 🌿 مجرم بايد ابتدا از جرم خود آگاه شود، سپس به كيفر برسد. «فينبّئكم بما كنتم تعملون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا