eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه 453 📚 : مثل گل باشیم @tafsir_ir1
آیه 180.mp3
223.4K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 180 سوره آل عمران 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 180 سوره آل عمران 🌸 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ ءَاتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَابَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير ٌ 🍀 ترجمه: و كسانى كه نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به آنان داده، بخل مى ورزند، هرگز گمان نكنند كه (این بخل) براى آنان خوب است، بلكه آن برایشان شر است. به زودى آنچه را كه بخل كرده اند در روز قیامت، همانند طوقى به گردنشان خواهند آویخت. و میراث آسمان ها و زمین از آن خداست و خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است. 🌷 : بخل می ورزند 🌷 : به آنچه 🌷 : به آنها عطا کرد 🌷 : از طوق می آید طوق آن است که در گردن گذاشته می شود مثل طوق طلا مثل در اینجا سیطوقون: یعنی بخل ها در روز قیامت همانند طوقی به گردنشان خواهند آویخت 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمين 🌷 : انجام می دهيد 🌷 : آگاه 🔴 : این آیه در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. مفسرین گفته اند این آیه درباره کسانی نازل گردیده است که بخل می ورزیدند از اینکه در راه خدا انفاق نمایند. 🌸 عطر و بوی خوشش را فقط برای خودش نمی خواهد بلکه بخشی را هم سخاوتمندانه ، بی هیچ چشمداشتی نثار دیگران می کند از ما می خواهد که مثل گل آنچه را که از فضل خود به ما داده بخشی را هم نثار دیگران کنیم. و لا یحسبن الذین یبخلون بمآ ءاتاهم الله من فضله هو خيرا لهم: و کسانی که نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به آنان داده، بخل می ورزند، هرگز گمان نکنند که (این بخل) برای آنان خوب است. 🌸 یعنی آنچه که خداوند از روی فضل خود به آدمی می دهد اما آدمی دریغ کرده و همه آن را برای خود می خواهد. همه ما به گونه ای می توانیم سخاوتمند باشیم حتی اگر ثروت و مالی نداشته باشیم، فقط در مال و ثروت نیست. آدمی با حرف های خوب زدن، با محبت کردن ، غمی را از دلی بیرون آوردن ، با کمک کردن و... می تواند سخاوتمند باشد. انفاق های واجب مانند و است که دیگران حاضر نیستند آن را بپردازند و فکر می کنند که با این کار سود کرده اند که می فرماید: بل هو شر لهم سیطوقون ما بخلوا به یوم القیامة: بلکه آن برایشان شر است، به زودی آنچه را که بخل کرده اند در روز قیامت، همانند طوقی ( زنجیری ) به گردنشان خواهند آویخت. 🌸 و لله میراث السماوات و الأرض: و ميراث آسمان ها و زمين از آن خداست. آدمی باید بداند که هر چه از خوبی و فضل دارد از خداست و آنچه در آسمان ها و زمین است از آن خداست. صاحب میراث ماندگار دنیاست. و الله بما تعملون خبیر: و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. 🔹 پيام های آیه180سوره آل عمران 🔹 ✅ باشید واز خیال و گمان انحرافى دورى كنید. سرچشمه ى ، ناآگاهى و تحلیل غلط از خیر و شر است. ✅ یكى از وظایف ، اصلاح بینش و تفكّر انسان هاست. ✅ ، صحنه ى ظهور خیر و شرّ واقعى است. ✅ ، صحنه ى تجسّم عمل است. «سیطوقون ما بخلوا» در حدیث آمده است: هر كسی زكات مال خود را ندهد، در قیامت اموالش به صورت طوقى بر گردنش نهاده مى شود. ✅ زمان برپایى ، دور نیست. ✅ اسیر مال شدن در ، موجب اسارت در آخرت است. آنچه در بخل ورزیده شود، همان مایه ى عذاب مى شود. ✅ هم صاحب میراث ماندگار دنیاست و هم نیازمند انفاق ما نیست. پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسير یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه 454 @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات181و 182سوره آل عمران 🌸 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ (181) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد (182) ِ 🍀 ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. آنچه آنان گفتند و به ناحق كشتن پیامبران توسط آنها را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید (181) آن (عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست (182) 🌷 : شنید 🌷 : سخن 🌷 : خواهیم نوشت 🌷 : بچشید 🌷 : عذاب آتش سوزان 🌷 : ستمکار 🌷 : بندگان 🔴 : در تفاسیر مى خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله نامه اى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد! که این آیه در پاسخ آنان نازل شد. 🌸 اگر می فرماید: انفاق کنید به این خاطر است که می خواهد انسان ها بخشنده و کریم باشند ولی یهودیان حرفی را زدند که نباید می زدند لقد سمع الله قول الذین قالوا إن الله فقير و نحن أغنيآء: همانا خداوند سخن کسانی را که گفتند: فقیر است و ما توانگریم، شنید. این سخن ریشه در جهل و نادانی آنها دارد. سپس می فرماید: سنکتب ما قالوا و قتلهم الأنبيآء بغير حق: آنچه آنان گفتند و به ناحق کشتن پیامبران توسط آنها را خواهیم نوشت. می فرماید: خواهیم نوشت یعنی زود گناه آدم ها را نمی نویسد یعنی به آدم ها فرصت می دهد شاید پشیمان شوند و توبه کنند. 🌸 زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله چون به رفتار نیاكان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان هم مى دهد. سپس می فرماید: و نقول ذوقوا عذاب الحریق: و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید. اگر یهودیان از آن فرصت و استفاده نکنند عذابی سوزان در انتظار آنهاست و آن ریشه در رفتار خودشان دارد. كه مى فرمايد: ذلك بما قدمت أيديكم: آن ( عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده. این شما بودید که به خود ستم کردید و أن الله ليس بظلام للعبيد: و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست. 🔹 پيام های آیات181و182سوره آل عمران 🔹 ✅ همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. ✅ و ، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. ✅ همه ى گفتارها و رفتارها ثبت مى شود. ✅ ارزیابى گفتار و رفتار، از هركسی كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پیامبران چون ناحق است مورد كیفر واقع مى شود. ✅ در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود. ✅ و الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. ✅ كیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلكه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۸۳ سوره آل عمران @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۸۴ سوره آل عمران @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات 183و184 سوره آل عمران 🌸 أَلَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (183) فإن كذبوك فقد كذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر (184) 🍀 ترجمه: كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر آنكه یک قربانى براى ما بیاورد، كه آتش آن را بخورد! بگو: قطعاً پیامبرانى قبل از من، با دلايلى روشن و با همین (پیشنهادى) كه گفتید، براى شما آمدند، پس اگر راست مى گویید چرا آنان را كشتید؟ (183) پس اگر تو را تکذیب کردند قطعاً انبیای قبل از تو که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. (184) 🌷 : پیمان 🌷 : ايمان نياوريم 🌷 : براى ما بیاورد 🌷 : در اصل به معنی نزدیک شدن است و آن هر کار خیری است که آدمی به وسیله آن به خدا نزدیک می شود. ذبح حیوانات حلال گوشت در مناسبت های دینی هم قربان گفته می شود. 🌷 : آن را بخورد 🌷 : آتش 🌷 : پیامبران 🌷 : دلایل روشن 🌷 : راست می گویید 🌷 : تو را تکذیب کردند 🌷 : تکذیب شد 🌷 : جمع زبور است کتاب حکمت و اخلاق را زبور می گویند. 🌷 : روشنگر 🔴 : جمعی از بزرگان یهود به حضور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند و گفتند: تو ادعا می کنی که خداوند تو را به سوی ما فرستاده و کتابی هم بر تو نازل کرده است، در حالی که در تورات از ما پیمان گرفته است به کسی که ادعای نبوت کند، ایمان نیاوریم مگر اینکه برای ما حیوانی را قربانی کند و آتش (صاعقه ای) از آسمان بیاید و آن را بسوزاند اگر تو نیز چنین کنی ما به تو ایمان خواهیم آورد این دو آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 برای اینکه را قبول نکنند، بهانه های عجیبی می آوردند از جمله همان است که در شأن نزول در بالا به آن اشاره شد. ألذين قالوا إن الله عهد إلينا ألا نؤمن لرسول حتى يأتينا بقربان تأكله النار: کسانی که گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم، مگر آنکه یک قربانی برای ما بیاورد، که آتش آن را بخورد! در پاسخ این بهانه جویی ها به پیامبر اسلام می فرماید: قل قد جآءكم رسل من قبلى بالبينات و بالذى قلتم فلم قتلتموهم إن کنتم صادقین: بگو: قطعاً پیامبرانی قبل از من، با دلایلی روشن و با همین (پیشنهادی) که گفتید، برای شما آمدند، پس اگر راست می گویید چرا آنان را کشتید؟ 🌸 گروهی از پیامبران بنی اسرائیل قبل از اسلام آمدند و معجزه ها و دلایل روشن هم آوردند و حتی چنین قربانی هم انجام دادند اما یهودی ها باز به آنها ایمان نیاوردند و حتی جمعی از پیامبران مانند حضرت یحیی علیه السلام را به قتل رساندند. سپس می فرماید: فإن کذبوک فقد کذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر: پس اگر تو را تکذیب کردند این چیز تازه ای نیست زیرا انبیاى قبل از تو نیز که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. 🔹 پيام های آیات183و184سوره آل عمران 🔹 ✅ فرار از را با عناوین مذهبى توجیه نكنید. ✅ ، موسى را آخرین پیامبر نمى دانستند، بلكه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پیامبر بعدى، چنین و چنان باشد. ✅ انسانى كه روحیه ى استكبارى پیدا كرد، هم به تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمى شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه ها، مطابق تمایلات و خواسته هاى او باشد. ✅ ، تاریخى بس طولانى دارد. ✅ سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا كذب ادّعاى آنهاست. ✅ بهانه تراشى ، در طول تاریخ شبیه هم است. ✅ بر گناهِ نیاكان، سبب شریک شدن در جرم آنان است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
▪️ بر حاشیه برگ شقایق بنویسید ▪️ گل تاب فشار در و دیوار ندارد 🔲 شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه 456 📚 : هر کسی مرگ را می چشد روز قیامت مرحله پاداش و کیفر اعمال است @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 185 سوره آل عمران 🌸 كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُور ِ 🍀 ترجمه: هركسى چشنده مرگ است و بى گمان در روز قیامت پاداش هاى خود را به طور كامل خواهید گرفت، پس هر كسی از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگى دنیا، جز کالای فریبنده نیست. 🌷 : چشنده است ذوق هم به معنای چشیدن است. 🌷 : مرگ 🌷 : به طور کامل دریافت خواهید کرد 🌷 : پاداش هايتان 🌷 : بر کنار شد 🌷 : آتش 🌷 : وارد گشت 🌷 : بهشت 🌷 : رستگار شد 🌷 : زندگی 🌷 : کالا 🌷 : فريبنده 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است. این آیه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و دیگر مصلحان كه مورد آزار و اذیّت و تكذیب كافران قرار مى گیرند، روحیه ى و مى بخشد، زیرا مى فرماید: همه مى میرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل این مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند. 🌸 کل نفس ذآئقة الموت: هر کسی چشنده مرگ است. امام صادق علیه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمین و آسمان مى میرند و فقط ملک الموت و حاملان عرش و جبرئیل و میكائیل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نیز بگیرد و تنها خود باقى مى ماند و به او خطاب مى كند كه بمیر، او نیز مى میرد. و همچنین آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشیده و كشته شده، به دنیا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد. 🌸 در ، مرحله پاداش و کیفر اعمال شروع می شود. و إنما توفون أجوركم يوم القيامة: و بى گمان در روز قیامت پاداش های خود را به طور کامل خواهید گرفت. سپس می فرماید: فمن زحزح عن النار و أدخل الجنة فقد فاز: پس هر کسی از بر کنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است. سپس می فرماید: و ما الحیوة الدنيا إلا متاع الغرور: و زندگی دنیا، جز کالای فریبنده نیست. مهم این است که جهان ماده و لذات آن، هدف نهایی انسان قرار نگیرد و گرنه استفاده از جهان ماده و مواهب آن به عنوان یک وسیله برای رسیدن به تکامل انسانی لازم است. 🔹 پيام های آیه185سوره آل عمران 🔹 ✅ در راه است، پس این همه لجاجت و استكبار در برابر حق، براى چه؟ ✅ ، عدم نیست، یک امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است. ✅ و عوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند. ✅ جزاى كامل در است، و پاداش هاى دنیوى بى ارزش. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آيه 186 سوره آل عمران 🌸 لَتُبْلَوُنَّ فِى أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَذىً كَثِيراً وَإِنْ تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور ِ 🍀 ترجمه: قطعاً شما در اموال و جان هاى خود آزمایش خواهید شد و از كسانى كه پیش از شما كتاب (آسمانى) داده شده اند واز كسانى كه شرک ورزیده اند، آزار بسیارى مى شنوید و اگر صبر کنید و تقوا پیشه كنید، پس قطعاً آن عزم استوار شما در كارهاست. 🌷 : یعنی امتحان خواهيد شد، آزمايش خواهيد شد 🌷 : جان هايتان 🌷 : خواهيد شنيد 🌷 : کتاب داده شده اند 🌷 : شرک ورزیده اند 🌷 : آزار 🌷 : بسیار 🌷 : کارها 🔴 : وقتى مسلمانان از مكّه به مدینه مهاجرت كردند، مشركان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانكه به هركسی نیز دست مى یافتند، او را مورد آزار قرار مى دادند. از طرف دیگر، در مدینه هم یهودیان به آنها زخم زبان مى زدند و حتّى بعضی با كمال بى شرمى براى زنان و دختران ، غزل سرایى می کردند. سردمدارى این جریان با شخصى به نام كعب بن اشرف بود كه شاعر بد زبانی بود که رسول خدا صلى الله علیه وآله و مسلمانان را اذیت می کرد و مشرکین را بر ضد مسلمانان تحریک می کرد تا اینکه محمد بن مسلمة او را به قتل رساند. این آیه ضمن تسلّى خاطر دادن به مسلمانان، از آنان مى خواهد در برابر آزار دشمنان و پیشه كنند كه مایه ى استوارى آنان در ایمان مى گردد. اين آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است. 🌸 این آیه در حقیقت می دهد که گمان نکنید حوادث سخت زندگی پایان یافته و یا با کشته شدن کعب بن اشرف شاعر بدزبان و آشوب طلب دیگر زخم زبان و سختی نخواهید دید بلکه مورد آزمایش و امتحان قرار خواهید گرفت. لتبلونّ فی أموالكم و أنفسكم: قطعاً شما در اموال و جانتان مورد قرار خواهید گرفت. مسایل اقتصادی زمینه بسیار لغزنده ای است که خیلی ها اینجا می لغزند. 🌸 و لتسمعن من الذین أوتوا الكتاب من قبلكم و من الذين أشركوا أذى كثيراً: و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده اند و از کسانی که شرک ورزیده اند، آزار بسیاری می شنوید. از اهل کتاب که همان و هستند و از مشرکان سخنان ناراحت کننده خواهید شنید. سپس قرآن به وظیفه ای که مسلمانان در برابر این گونه حوادث سخت و دردناک دارند اشاره کرده و می فرماید: و إن تصبروا و تتقوا فإن ذلك من عزم الأمور: و اگر کنید و پیشه کنید، پس قطعاً آن عزم استوار شما در کارهاست. 🔹 پیام های آیه186سوره آل عمران 🔹 ✅ ، یک سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنیم. ✅ و زودگذرى دنیا، مسایل را براى انسان آسان مى كند. ✅ بیشترین ابزار ، مال و جان است. ✅ علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع سخن ها آماده كرد. ✅ شنیدن و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یكى از وسایل آزمایش است. ✅ براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. ✅ زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. ✅ مخالفان در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. ✅ و در كنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مى شود. ✅ و ، ملازم یكدیگرند. كلمه ى «ذلك» مفرد است، در حالى كه به صبر و تقوا كه دو چیزند، اشاره دارد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
آیه 187.mp3
168.1K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 187 سوره آل عمران 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه 188.mp3
153.7K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 188 سوره آل عمران 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات187و188سوره آل عمران 🌸 وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاَقَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتاَبَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لَاتَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُون (187) لا تحسبن الذين يفرحون بمآ أتوا و يحبون أن يحمدوا بما لم يفعلوا فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب و لهم عذاب أليم (188) َ 🍀 ترجمه: و وقتی كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده شد، پیمان گرفت كه حتماً باید آن را براى مردم بیان كنید و كتمانش نكنید. پس آنها آن (عهد) راپشت سر خویش انداختند و به بهاى كمى مبادله كردند، پس چه بد معامله اى كردند. (187) گمان مبر کسانی که به آنچه انجام داده اند شادمانی می کنند و دوست دارند برای آنچه انجام نداده اند ستایش شوند، پس گمان نبر که برای آنها نجاتی از عذاب است بلکه برای آنها عذابی دردناک است. (188) 🌷 : گرفت 🌷 : پیمان محکم 🌷 : داده شدند 🌷 : بايد آن را بیان کنید 🌷 : پنهان نکنید 🌷 : پشت سر انداختند 🌷 : مبادله کردند، یعنی چیزی را با چیزی معامله کردند 🌷 : بهای ناچیزی 🌷 : پس چه بد است 🌷 : شادمانی می کنند 🌷 : انجام دادند 🌷 : دوست مى دارند 🌷 : ستايش می شوند 🌷 : نجات 🌷 : براى آنها 🌷 : دردناک 🌸 در شب تاریک، را پیش روی خود قرار می دهند تا راه را نشان دهد در این دنیای تاریک و ظلمانی، را هم باید پیش روی خود قرار دهیم تا راه را نشانمان دهد و اگر کلام خدا و کتاب خدا را پشت سر بگذاریم به بیراهه می رویم و دچار گرفتاری و ضرر خیلی بزرگی می شویم. برای نمونه یهود و نصارا کتاب خدا و کلام خدا را پشت سر گذاشتند که در این آیات به آن اشاره شده است. 🔴 : جمعی از یهود به هنگامی که آیات کتاب آسمانی خویش را تحریف و کتمان می کردند، از این عمل خود بسیار شاد و مسرور بودند و در عین حال دوست می داشتند که مردم آنها را عالم و دانشمند و حامی دین و وظیفه شناس بدانند که این آیات نازل شد. 🌸 و إذ أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه: و وقتی که از کسانی که به آنان کتاب آسمانی داده شد، پیمان محکم گرفت که حتماً بايد آن را برای مردم بیان کنید و کتمانش نکنید. امام باقر علیه السلام درباره این آیه فرمودند: خداوند از اهل كتاب پیمان گرفت كه آنچه درباره ى حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در و آمده است براى مردم بگویند و كتمان نكنند. فنبذوه ورآء ظهورهم: پس آنها آن (عهد) را پشت سر خویش انداختند. اما اهل کتاب با این همه در این پیمان محکم الهی خیانت کردند و حقایق کتاب های آسمانی را کتمان نمودند. 🌸 سپس اشاره به دنیا پرستی شدید آنها می کند که به خاطر منافع خویش و بهای ناچیز حقایق الهی را کتمان کردند. و اشتروا به ثمنا قليلا فبئس ما يشترون: و آن را به بهای ناچیزی مبادله کردند، پس چه بد معامله ای کردند. اگر چه این آیه درباره دانشمندان و است ولی هشداری به مسلمانان هم است که آنها در تبیین و روشن ساختن فرمان های الهی و معارف دینی بکوشند و هیچ جایی حق را ناحق نکنند و در مقابل ناحق سکوت نکنند. 🌸 گروهی از که حقایق را کتمان کردند انتظار ستایش و تقدیر دارند که آیه 188 سوره آل عمران به پیامبر می فرماید: لا تحسبن الذین یفرحون بمآ أتوا و يحبون أن يحمدوا بما لم يفعلوا: گمان نبر کسانی که به آنچه انجام داده اند شادمانی می کنند و دوست دارند برای آنچه انجام نداده اند ستایش شوند. سپس می فرماید: فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب و لهم عذاب أليم: پس گمان نبر که برای آنها نجاتی از عذاب است بلکه برای آنها عذابی دردناک است. 🔹 پيام های آیات187و188سوره آل عمران ✅ براى هدایت مردم، از دانشمندان پیمان مخصوص گرفته است. ✅ بیان باید به نوعى باشد كه چیزى براى مردم مخفى نماند. ✅ وظیفه ى ، تبیین كتاب آسمانى براى مردم است. ✅ انگیزه ى سكوت دانشمندان از بیان حق، رسیدن به مال و مقام و یا حفظ آن است. ✅ به تنهایى براى سعادت و نجات كافى نیست، بى اعتنایى به مال و مقام نیز لازم است. ✅ عمل به و تعهّدات الهى ارزش والا دارد. ✅ رذایل اخلاقی ، هلاکت قطعی را به دنبال دارد. ✅ گناهکار ممکن است پشیمان شده و توبه کند و نجات باید ولی افراد مغرور حتی درصدد توبه بر نمی آیند، لذا امیدی به نجات آنان نیست. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه 459 📚 : مالکیت آسمان ها و زمین برای خداست @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۸۹ سوره آل عمران @tafsir_ir1
آیه 189.mp3
73.9K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 189 سوره آل عمران 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 189 سوره آل عمران 🌸 وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير ٌ 🍀 ترجمه: و حكومت آسمانها و زمین براى خداست و خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷 : حكومت 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمين 🌷 : توانا 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. 🌸 وجود و بقاى هرچیز تنها بدست خداست. حكومت حقیقى و دائمى تنها در انحصار خداوند است. {وللّه مُلكُ السماوات والارض و الله علی کل شی ء قدير: و حكومت آسمان ها و زمین برای خداوند است و بر هر چیزی توانا است} اشاره به اینکه کسی را نمی رسد که در ملک خدا تصرف کند و کسی نمی تواند در کار دخالت کند و هر کاری را که بخواهد انجام می شود و هر کاری را نخواهد انجام نمی شود. دلیلی ندارد که برای پیشرفت خود از راه های انحرافی وارد شویم همه می توانیم در پرتو قدرت خداوند با استفاده از طریق مشروع و صحیح به پیشروی خود ادامه دهیم زیرا حکومت آسمان ها و زمین برای خداست و بر هر چیزی تواناست. 🔹 پيام های آیه189سوره آل عمران 🔹 ✅ در هرجا سخن از حاكمیّت الهى است، آسمان ها قبل از زمین مطرح شده و این نشانگر وسعت و عظمت آسمان هاست. ✅ بسیارند افرادى كه حكومت در دست آنهاست، ولى نمى توانند به خواسته هاى خود جامه ى تحقّق بپوشانند، ولى هم حكومت دارد و هم بر هر كارى قادر است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
003190.mp3
84.1K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیه 190 سوره آل عمران 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 بخش اول آیه190سوره آل عمران 🌸 إِنَّ فِى خَلْقِ السَّماَواتِ وَالْأَرضِ وَاخْتِلاَفِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَأَيَاتٍ لِّأُولِى الْأَلْباَبِ ‏ 🍀 ترجمه: همانا در آفرینش آسمان‏ها و زمین و در پىِ یكدیگر آمدن شب و روز، نشانه ‏هایى براى خردمندان است. 🌷 : آفرینش 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : در پی یکدیگر آمدن 🌷 : شب 🌷 : روز 🌷 : نشانه ها 🌷 : صاحبان مغزها، خردمندان 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. در تفاسیر فخر رازى، قرطبى و مراغى آمده است: از عایشه پرسیدند: بهترین خاطره‏ اى كه از رسول خدا صلى الله علیه و آله به یاد دارى چیست؟ گفت: تمام كارهاى پیامبر شگفت ‏انگیز بود، امّا مهم ‏تر از همه براى من، این بود كه رسول خدا شبى استراحت مى ‏كرد، هنوز آرام نگرفته بود كه از جا برخاست، گرفت و به نماز ایستاد و به قدرى گریه كرد كه جلو لباسش تر شد، بعد به سجده رفت و به اندازه ‏اى گریه كرد كه زمین تر شد. صبح كه بلال آمد سبب این همه گریه را پرسید، فرمود: دیشب آیاتى از بر من نازل شده است. آنگاه آیات 190 تا 194 سوره آل ‏عمران را قرائت كرد و فرمود: واى بركسى كه این آیات را بخواند و فكر نكند. 🌸 در تفسیر كبیر فخررازى و مجمع ‏البیان از حضرت على علیه السلام نقل شده است كه فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله همواره قبل از این آیات را مى‏ خواند. و در احادیث سفارش شده است كه ما نیز این آیات را بخوانیم. در تفسیر نمونه از «نوف بكّالى» صحابه‏ ى خاصّ حضرت على‏ علیه السلام نقل شده است كه شبى خدمت حضرت على‏ علیه السلام بودم. امام از بستر بلند شد و این آیات 190 تا 194 سوره آل عمران را خواند. سپس از من پرسید: خوابى یا بیدار؟ عرض كردم بیدارم. فرمود: خوشا به حال كسانى كه آلودگى‏ هاى زمین را پذیرا نگشتند و در آسمان ‏ها سیر مى‏ كنند. 🌸 آیات تنها برای خواندن نیست، بلکه برای فهم و درک مردم نازل شده و خواندن آیات مقدمه ای برای اندیشیدن است ، لذا در آیه 190 سوره آل عمران اشاره به عظمت آفرینش آسمان ها و زمین کرده و می فرماید: إن فى خلق السماوات و الأرض و اختلاف اليل و النهار لأيات لأولى الألباب: همانا در آفرینش آسمان ها و زمین در پی یکدیگر آمدن شب و روز، نشانه هایی برای خردمندان است. ⬅️ ادامه در جلسه بعدی .... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 بخش دوم آیه190سوره آل عمران 🌸 إِنَّ فِى خَلْقِ السَّماَواتِ وَالْأَرضِ وَاخْتِلاَفِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَأَيَاتٍ لِّأُولِى الْأَلْباَبِ ‏ 🍀 ترجمه: همانا در آفرینش آسمان‏ها و زمین و در پىِ یكدیگر آمدن شب و روز، نشانه ‏هایى براى خردمندان است. 🌸 صاحبان مغزها يا همان خردمندان هستند آنها به هر چیزی نگاه می کنند به یاد خدا می افتند و در هر چیزی خدا را می بینند یعنی این ، ماه ، خورشید ، گیاهان ، این دشت همه دارند می گویند همه داریم که آن هم خداوند یکتاست. گل ها حیات و زندگی دارند و خاک حیات ندارد ولی گل ها از بوجود می آیند و زندگی پیدا می کنند و کسی که از خاک بی جان، گل های زنده و باطراوت را بوجود آورد آن خداست. این گل ها از جنس خاک و به کمک آب بوجود آمدند و کسی که این آب را فرو فرستاد خداست. 🌸 سهراب سپهری درست گفت《 گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد》گل شبدر و لاله قرمز هیچ فرقی نمی کنند زیرا هر دو دارند حق را به تماشا می گذارند و اولی الألباب يا همان خردمندان با تماشای آنها به وجود خالق آنها که است پی می برند. آسمان ها و زمین نشان از خداشناسی، نبوت ، معاد و قیامت دارد. آسمان ها و زمین نشان از نظم دارد، این نظم فریاد می زند تصادف و اتفاقی نیست و این یعنی کسی با نظم این جهان را آفریده و آن هم خداوند یکتاست. 🌸 این فصل های ، تابستان ، پاییز و زمستان و این شب ها و روزهایی که پشت سر هم می آیند و این زمین که با نظم به دور می چرخد و این ماه که با نظم به دور زمین می چرخد حقیقتی دارند که فریاد می زنند ما آفریننده داریم و آفریننده ی ما دارای و است و اوست که ما را می گرداند این یعنی آسمان ها و زمین هدفمند خلق شده اند و همه این ها برای انسان خلق شده اند. 🔹 پيام های آیه190سوره آل عمران 🔹 ✅ ، هدفدار است. ✅ ، مقدّمه ‏ى خداشناسى است. ✅ اختلاف ساعات و در طول سال، در نظر خردمندان تصادفى نیست. ✅ ، مردم را به تفكّر در آفرینش ترغیب مى ‏كند. ✅ هركه خردمندتر است باید نشانه ‏هاى بیشترى را دریابد. ✅ ، پر از راز و رمز، و ظرافت و دقّت است كه تنها خردمندان به درک آن راه دارند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات 191و192 سوره آل عمران 🌸 اَلَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياَماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِى خَلِقْ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار (191) ربنآ إنك من تدخل النار فقد أخزيته و ما للظالمين من أنصار (192) ِ 🍀 ترجمه: (خردمندان) كسانى هستند كه ایستاده و نشسته و (خوابیده) بر پهلوهایشان خدا را یاد مى كنند و در آفرینش آسمان ها و زمین تفکر مى كنند (و مى گویند:) پروردگارا! این جهان را بیهوده و بى هدف نیافریده اى، تو پاک و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش حفظ کن. (191) پروردگارا! هر که را تو وارد آتش کنی پس قطعاً او را خوار و ذلیل کرده ای و برای ستمگران هیچ یاورانی نیست. (192) 🌷 : یاد می کنند 🌷 : جمع قائم (ایستاده) 🌷 : جمع قاعد (نشسته) 🌷 : پهلوهایشان 🌷 : تفکر می کنند 🌷 : آفرینش 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : بيهوده، بى هدف 🌷 : پاک و منزهی 🌷 : ما را حفظ کن 🌷 : آتش 🌷 : وارد کنی 🌷 : خوار و ذليل کنی 🌷 : ياوران 🌸 این آیه در ادامه آیه قبلی می باشد و اولی الألباب را توصیف می کند اولی الألباب صاحبان مغزها یا همان هستند. و می فرماید: «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و على جنوبهم: کسانی هستند که ایستاده و نشسته و (خوابیده) بر پهلوهایشان خدا را یاد می کنند.» أولى الألباب اهل فکر و هستند و در همه حالت ها به یاد خدا هستند. نقشه شگفت انگیز این جهان آن چنان قلب های صاحبان خرد را به خود جذب می کند که در همه حالت ها به یاد پدیدآورنده این جهان می باشند. «و یتفکرون فی خلق السماوات و الأرض: و در آفرینش آسمان ها و زمین تفکر می کنند.» و می گویند: «ربنا ما خلقت هذا باطلا: پروردگارا! این را بیهوده و بی هدف نیافریده ای.» 🌸 در این موقع متوجه وظیفه های خود می شوند و از تقاضای توفیق انجام آنها را می طلبند تا از کیفر او در امان باشند و لذا می گویند: «سبحانك فقنا عذاب النار: تو پاک و منزهی، پس ما را از عذاب آتش حفظ کن.» سپس مى گویند: «ربنآ إنك من تدخل النار فقد أخزيته و ما للظالمين من أنصار: پروردگارا! هر که را تو وارد آتش کنی پس قطعاً او را خوار و ذلیل کرده ای و برای ستمگران هیچ یاورانی نیست.» یعنی این خوار و ذلیل و رسوایی و از چشم خدا افتادن از آتش جهنم بسیار دردناک تر و سخت تر است و کسانی که داخل جهنم شوند ظالم هستند زیرا خودشان به نفس خودشان ظلم و ستم نمودند و در آتش جهنم هیچ یار و یاوری نخواهند داشت. 🔹 پيام های آیات191و192سوره آل عمران ✅ نشانه ى خردمندى، یاد در همه حالات است. ، باید اهل ذكر باشند. ✅ بر اساس فكر و اندیشه ارزشمند است. ایمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. ✅ و ، همراه یكدیگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مى گویند، ولى اهل فكر نیستند و كسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نیستند. ✅ آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است. ✅ شناختِ حسّى كافى نیست، تعقّل و تفكّر لازم است. كسى كه در آفرینش آسمان ها و زمین فكر كند، پى مى برد كه خالق هستى، پروردگار ما نیز هست. ✅ آفرینش بیهوده نیست، اگر چه همه اسرار آن را درک نكنیم. ✅ اوّل تعقّل و اندیشه، سپس ایمان و عرفان،آنگاه دعا و مناجات ✅ اگر هستى بیهوده و باطل نیست، ما هم نباید بیهوده و باطل باشیم. هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شویم به دوزخ نزدیک مى شویم. ✅ قبل از دعا، خدا را ستایش كنیم. ✅ آتش قیامت است، اما نزد اولوا الألباب خوارى و رسوايى قيامت دردناک تر از آن است. ✅ ، از شفاعت دیگران محروم هستند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه 463 📚 : - أولى الألباب - ویژگی های گناه @tafsir_ir1
آیه 193.mp3
258.2K
بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 مجدداً آیه 192 سوره آل عمران 🌷 آیه 193 سوره آل عمران 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1