eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۸۴۵ 🌸 📚 : - حیوانات حلال گوشت @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۴۲ سوره انعام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۴۳ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۴۲ سوره انعام.mp3
123K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۴۲ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۱۴۳ سوره انعام.mp3
180.4K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۴۳ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۱۴۲ و ۱۴۳ سوره انعام وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا ۚ كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۱۴۲) ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آٓلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (۱۴۳) 🍀 ترجمه: و از چهارپایان، حیوانات بزرگ و باربر و حیوانات کوچک و غیرباربر آفرید؛ از آنچه خدا روزی شما كرده بخورید، و از گام ‌های شیطان پیروی نكنید، كه قطعا او برای شما دشمنی آشكار است. (۱۴۲) هشت جفت را آفرید از گوسفند یک جفت ( نر و مادّه ) و از بز یک جفت (نر و مادّه ) بگو: آیا خدا، نر گوسفند و بز، یا مادّه گوسفند و بز را یا آنچه را كه رحم آن دو مادّه در برگرفته حرام كرده؟ اگر راستگویید از روی علم و دانش به من خبر دهید (۱۴۳) 🌷 : چهارپایان 🌷 : حیوانات باربر، مثل گاو و گوسفند 🌷 : در اصل به معنی گستردن است و در اینجا منظور حیوانات کوچک مثل گوسفند و بز است 🌷 : بخورید 🌷 : به شما روزی داد 🌷: پیروی نکنید 🌷 : گام ها 🌷 : دشمن 🌷 : آشکار 🌷 : هشت جفت 🌷 : گوسفند 🌷 : بز 🌷 : دو نر 🌷 : دو ماده 🌷 : در بر گرفته است 🌷 : به من خبر دهید 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است و درباره حيوانات حلال گوشت سخن مى‌گويد. نخست مى‌ فرمايد: خداوند كسى است «وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً: که از چهارپایان، حیوانات بزرگ و باربر و حیوانات کوچک و غیرباربر آفرید» «فرش» به همان معنى معروف است، ولى در اينجا به معنى گوسفند و نظير آن از حيوانات كوچک تفسير شده است. سپس چنين نتيجه مى‌گيرد، اكنون كه همه اينها مخلوق خداست و حكم آن به دست اوست، به شما اجازه مى ‌دهد كه «كُلُوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ: از آنچه روزی شما کرده بخورید» 🌸 و براى تأكيد اين سخن و ابطال احكام خرافى مشركان، مى ‌فرمايد: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: و از گام های شیطان پیروی نکنید، که قطعا او برای شما دشمنی آشکار است» سپس به عنوان توضيح، قسمتى از حيوانات حلال گوشت و قسمتى از حيواناتى را كه هم باربرند و هم براى تغذيه قابل استفاده ‌اند، شرح مى‌ دهد و مى ‌فرمايد: «ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ: هشت جفت را آفرید از گوسفند یک جفت(نر و ‌ماده) و از بز یک جفت (نر و ماده)» 🌸 سپس بلافاصله به پيامبرش دستور مى ‌دهد كه «قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ: بگو: آیا ، نر گوسفند و بز یا ماده گوسفند و نر را حرام کرده است» «أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ: یا آنچه را که رحم آن دو ماده در برگرفته است» بعد اضافه مى ‌كند: «نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ: اگر راستگویید از روی علم و دانش به من خبر بدهید» 🔹 پیام های آیه ۱۴۲ و ۱۴۳ سوره انعام ✅ هستی و آفریده هایش، مسخر است. ✅ قانون کلی در ، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنکه دلیلی بر حرمت باشد. ✅ تحریم حلال ها، از گام های شیطانی است. ✅ نسبت به خوردنی ها باید مواظب باشیم. ✅ سر سفره ی خداوند، از دشمن او پیروی نکنیم. ✅ برای خرافه زدایی از ، باید عقاید حق را بسیار باز و روشن مطرح کرد. ✅ در یا عقیده به حلال و حرام چیزی، علم لازم است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۸۴۶ 🌸 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۴۴ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۴۴ سوره انعام.mp3
254.1K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۴۴ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۴۴ سوره انعام 🌸 وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آٓلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَآءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🍀 ترجمه: و از شتر یک جفت (نر و مادّه) و از گاو یک جفت( نر و مادّه) [را آفرید] بگو: آیا خدا شتر و گاو نر یا مادّه هر دو را یا آنچه را كه رَحِم آن دو مادّه دربرگرفته حرام كرده؟ یا زمانی كه خدا شما را به این [حرام ساختگی‌] سفارش كرد حاضر بودید، پس ستمكارتر از كسی كه به خدا دروغ بندد تا مردم را از روی نادانی گمراه كند، كیست؟! قطعاً خدا گروه ستمكاران را هدایت نمی ‌كند. 🌷 : شتر 🌷 : دو نر 🌷 : دو ماده 🌷 : در بر گرفته است 🌷 : ستمکارتر 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. ‌در اين آيه مى‌ فرمايد: «وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ:‌ و از شتر یک جفت (نر و ماده) و از گاو یک جفت (نر و ماده) را آفرید. بگو: آیا شتر و گاو نر یا ماده هر دو را یا آنچه را که رحم آن دو ماده در برگرفته حرام‌ کرده؟ حكم به حلال بودن يا حرام بودن اين حيوانات تنها به دست خداوندى است كه آفريننده آنها و آفريدگار بشر و تمام جهان هستى است. 🌸 در آيه قبل تصريح شده بود كه هيچ گونه دليل علمى و عقلى براى تحريم اين در اختيار مشركان نبود، و چون آنها ادّعاى نبوّت و وحى نيز نداشتند، بنابراين، احتمال سوّم باقى مى ‌ماند كه ادّعا كنند به هنگام صدور اين فرمان، از پيامبران الهى، حاضر و گواه بوده ‌اند. لذا مى ‌فرمايد: «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصّاكُمُ اللّهُ بِهذا: یا زمانی که خدا شما را به این [حرام ساختگی] سفارش کرد حاضر بودید»چون جواب اين سؤال نيز منفى بوده، ثابت مى ‌شود كه آنها جز تهمت و افترا در اين باره سرمايه ‌اى نداشتند. 🌸 لذا در پايان آيه اضافه مى ‌كند: «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ كَذِباً لِيُضِلَّ النّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ، إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمِينَ: پس ستمکارتر از کسی که به دروغ بندد تا مردم را از روی نادانی گمراه کند، کیست؟ قطعا خدا گروه ستمکاران را هدایت نمی کند» از آيه فوق استفاده مى‌ شود كه دروغ بستن به يكى از بزرگترين ستم ها است، ستم به مقام مقدّس پروردگار، و ستم به بندگان خدا، و ستم به خويشتن! 🔹 پیام های آیه ۱۴۴ سوره انعام ✅ افترا بر خدا، بزرگترین است. ✅ دروغ بستن به ، مایه ی گمراه ساختن مردم است. ✅ افترا، را از هدایت پذیری خارج می کند. ✅ باورها و عقاید یا باید بر اساس علم و عقل باشد که در آیه قبل خواندیم و یا بر اساس شرع @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌹 🌹 جلسه ۸۴۷ 🌹 📚 : - بخشی از حیوانات حرام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۴۵ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۴۵ سوره انعام.mp3
270.5K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۴۵ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۴۵ سوره انعام 🌸 قُلْ لَآ أَجِدُ فِي مَآ أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُٓ إِلَّآ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🍀 ترجمه: بگو: در آنچه به من وحی شده، بر کسی که چیزی می خورد هیچ حرامی نمی یابم، مگر آنكه مردار یا خون ریخته شده یا گوشت خوک باشد كه یقیناً همه پلیدند، یا حیوانی كه از روی فسق و ‌نافرمانی به نام غیر خدا ذبح شده باشد. پس هر کسی که به خوردن آنها ناچار و‌ مضطر شد به شرط آنکه از روی سرکشی و بیش از حد ضرورت نباشد (مانعی ندارد) یقیناً پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است. 🌷 : بگو 🌷 : نمی یابم 🌷 : وحی شده 🌷 : می خورد 🌷 : مردار 🌷 : خون 🌷 : ریخته شده 🌷 : گوشت 🌷 : خوک 🌷 : پلید 🌷 : خروج از دین و خروج از طاعت 🌷 : غیر خدا در آن یاد شده است 🌷 : ناچار 🌷 : از روی میل و سرکشی نباشد 🌷 لا_عَاد: از روی تجاوز و بیش از حد ضرورت نباشد 🌷 : بسیار آمرزنده 🌷 : مهربان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. براى روشن ساختن محرّمات الهى از بدعت هايى كه مشركان در آيين حقّ گذاشته بودند، در اين آيه به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد كه: صريحاً به آنها بگوید در آنچه بر من وحى شده هيچ غذاى حرامى را براى هيچ كسی اعمّ از زن و مرد، كوچک و بزرگ نمى‌يابم که اینگونه می فرماید: قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ يَطْعَمُهُ: بگو: در آنچه به من وحی شده، بر کسی که چیزی می خورد هیچ حرامی نمی یابم» موارد زیر که بیان شده است 1⃣ «إِلاّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً: مگر آنکه مردار باشد» تنها حیوانی نیست که خود به خود مرده باشد، حتی اگر طبق دستور ، ذبح نشود در حکم مردار است و خوردن آن حرام است. 2⃣ «أَوْ دَماً مَسْفُوحاً: یا خون ریخته شده باشد» نه خون هايى كه پس از بريدن رگ هاى حيوان و خارج شدن مقدار زيادى از در لابلاى رگ هاى مويين در وسط گوشت ها باقى مى ‌ماند. 3⃣ «أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ: یا گوشت خوک» 🌸 « فإنه رجس: زیرا همه این ها رجس و پليدى است» و مايه تنفّر طبع سالم و منبع انواع آلودگی ها و سرچشمه زيان هاى مختلف است. 4⃣ سپس به نوع چهارم اشاره كرده مى ‌گويد: «أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ: یا حیوانی که از روی نافرمانی به نام غیر خدا ذبح شده باشد» كه از نظر اخلاقى و معنوى نشانه بيگانگى از و دورى از مكتب توحيد است. 🌸 بنابراين، شرايط ذبح اسلامى، بر دو گونه است، بعضى مانند بُريدن رگ هاى چهارگانه و بيرون ريختن خون حيوان، جنبه بهداشتى دارد، و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن «بسم اللّه» و ذبح به وسيله ، جنبه معنوى دارد. در پايان آيه كسانى را كه از روى ناچارى و اضطرار، و نيافتن هيچ غذاى ديگر براى حفظ جان خويش، از اين گوشتهاى استفاده مى ‌كنند، استثنا كرده و مى‌ فرمايد: «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: پس هر کسی که به خوردن آنها ناچار شد به شرط آنکه از روی سرکشی و بیش از حد ضرورت نباشد مانعی ندارد یقینا پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است» در حقيقت اين دو شرط براى آن است كه افرادى اضطرار را دستاويز براى تجاوز به حريم قوانين الهى نسازند. 🔹 پيام های آیه ۱۴۵ سوره انعام 🔹 ✅ یگانه منبع علم پیامبر صلى الله علیه وآله براى بیان ، وحى است. ✅ وقتى در مسأله ‏ى خوردن و نخوردن شخص هم باید از «وحى» دستور بگیرد، دیگران چگونه از پیش خود چیزى را حرام مى‏ كنند؟ ✅ دلیل گوشت خوک، آلودگى و پلیدى آن است. ✅ ، براى مرد و زن یكسان است. ✅ در ، باید اهمّ و مهمّ رعایت شود. حفظ جان، مهم‏ تر از حرام بودن مصرف مردار است. ✅ در بن‏بست نیست، وقتى اضطرار پیش آید مصرف حرام ‏ها مجاز مى‏ شود. ✅ خون باقیمانده در گوشت پس از ذبح شرعى نیست. خون ریخته شده حرام است. ✅ وجود قوانین اضطرارى، جلوه ‏اى از مغفرت و رحمت است. @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌹 جلسه ۸۴۸ 🌹 📚 : - محرمات بر یهود @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۴۶ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۴۶ سوره انعام.mp3
186.5K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۴۶ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پره‍یزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۴۶ سوره انعام 🌸 وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَآ إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَآ أَوِ الْحَوَايَآ أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ 🍀 ترجمه: و بر کسانی که یهودی شدند هر حیوان ناخن ‌دار، و از گاو و گوسفند پیه هر دو را بر آنان حرام كردیم مگر آن مقدار كه بر پشت یا همراه روده ‌های آنان است یا آنچه مخلوط با استخوان است؛ این [تحریم‌] را به سبب ستم كردنشان به آنان كیفر دادیم، و یقیناً ما راستگوییم. 🌷 : یهودی شدند 🌷 : ناخن 🌷 : گاو 🌷 : گوسفند 🌷 : جمع شحم است و به معنای پیه و چربی است 🌷 : پشت آنان 🌷 : روده ها 🌷 : مخلوط شده 🌷 : استخوان 🌷 : جزا دادیم 🌷 : به سبب ظلم و ستمشان 🌷 : راستگویان 🌸 اين آيه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است و اشاره به قسمتى از محرّمات بر مى‌ كند تا روشن شود، كه احكام مجعول و خرافى بت ‌پرستان نه با آيين سازگار است و نه با آيين يهود، و نه با آيين مسيحیت كه معمولاً در احكامش از آيين يهود پيروى مى ‌كند لذا نخست مى‌ فرمايد: «وَ عَلَى الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ: و بر کسانی که یهودی شدند هر حیوان ناخن دار را کردیم» سپس مى ‌فرمايد: «وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُما: و از گاو و گوسفند پیه و ‌چربی هر دو را بر آنان حرام کردیم» 🌸 و به دنبال آن، سه مورد را استثنا مى ‌كند، نخست چربی هايى كه در پشت اين دو حيوان قرار دارد «إِلاّ ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما: مگر آن مقدار که بر پشت این دو است» و «أَوِ الْحَوايا: و یا چربی هایی که همراه روده های آنان است» «و أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْم: و یا آنچه مخلوط با استخوان است» ولى در پايان آيه تصريح مى ‌كند كه اينها در حقيقت بر يهود نبود، امّا به خاطر ظلم و ستمى كه مى‌ كردند، از اين گونه گوشت ها و چربی ها كه مورد علاقه آنها بود به حكم محروم شدند «ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ: این را به سبب ستم کردنشان به آنان کیفر دادیم» و براى تأكيد اضافه مى ‌كند: «وَ إِنّا لَصادِقُونَ: و قطعا ما راستگوییم» البته تحریم بعضی خوردنی ها بر یهود موقت بود و بعدها برطرف شد. 🔹 پیام های آیه ۱۴۶ سوره انعام 🔹 ✅ گاهی محدود ساختن غذای متخلفان، بلا مانع است. ✅ کیفر منحصر در آخرت نیست، در دنیا هم هست. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌹 جلسه ۸۴۹ 🌹 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۴۷ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۴۷ سوره انعام.mp3
88.2K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۴۷ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۴۷ سوره انعام 🌸 فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ 🍀 ترجمه: پس اگر تو را تكذیب كردند، بگو: پروردگارتان صاحب رحمتی گسترده است، ولی عذاب او را هم از گروه مجرمان باز نمی ‌گردانند. 🌷 : تکذیب کردند 🌷 : صاحب رحمت 🌷 : گسترده 🌷 : باز می گردانند 🌷 : شدت، سختی، عذاب و کیفر 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. آنجا که لجاجت يهود و مشركان روشن بوده و امكان داشته پافشارى كنند و «صلّى اللّه عليه و آله» را تكذيب نمايند، به پيامبرش دستور مى ‌دهد كه «فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ: پس اگر تو را تکذیب کردند، پس بگو: پروردگارتان صاحب رحمتی گسترده است» و شما را زود مجازات نمى‌ كند بلكه مهلت مى ‌دهد، شايد از اشتباهات خود برگرديد و از رفتار خود پشيمان شويد و به سوى باز آييد. 🌸 ولى اگر از مهلت الهى باز هم سوء استفاده كنيد، و به تهمت هاى نارواى خود ادامه دهيد، بدانيد كيفر قطعى است، و سرانجام دامان شما را خواهد گرفت، زيرا «وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ: و عذاب او را هم از گروه مجرمان باز نمی گردانند» اين آيه به خوبى عظمت تعليمات را روشن مى‌ سازد كه بعد از شرح اين همه خلافكاری هاى يهود و مشركان، باز آنها را فوراً تهديد به عذاب نمى ‌كند بلكه نخست با تعبيرهاى سرشار از راه بازگشت را به سوى آنها گشوده، تا تشويق شوند و به سوى حقّ بازگردند، امّا براى اين كه رحمت پهناور الهى باعث جرأت و جسارت و طغيان آنان نگردد، و دست از لجاجت بردارند در آخرين جمله آنها را تهديد به مجازات قطعى خدا مى ‌كند. 🔹 پیام های آیه ۱۴۷ سوره انعام 🔹 ✅ باید آماده‏ ى شنیدن تكذیب و تهمت از سوى برخى باشد. ✅ با تكذیب كنندگان، باید برخوردى خیرخواهانه كرد و اگر تأثیر نداشت، از تهدید استفاده شود. ✅ مربّى باید دریاى باشد. ✅ ترس و امید، در كنار هم كارساز است. ✅ درهاى رحمت الهى حتّى به روى مخالفان هم بسته نیست. ✅ رحمت ، پیش از قهر اوست. ✅ گستردگى ، مانع كیفر كردن او نیست. هرچند كیفر او نیز در مسیر تربیت انسان و از رحمت و ربوبیّت او سرچشمه مى‏ گیرد. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۸۵۰ 🌸 📚 : مشرکان خلافکاری های خود را توجیه می کنند @tafsir_ir1