eitaa logo
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
154 دنبال‌کننده
66 عکس
83 ویدیو
0 فایل
منبع:🌹 تفسیر سلیس و روان "نور" 🌹 به زبان عامیانه و بدون پیچیدگی های فنی و ادبی و فلسفی، توسط استاد قرائتی و همکارانشان
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إَنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَياةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ (7) أُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمُ النُّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (8) قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمت هاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كرده اند و به آن آرام گرفته وتكيه مى كنند و نيز كسانى كه از نشانه هاى (قدرت) ما غافلند. آنان به خاطر آنچه كه عمل مى كردند، جايگاهشان آتش است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّهُ لقائه»، هر كس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. [215] و در آيه ى آخر سوره ى كهف مى خوانيم: «فمن كان يرجو لقاء ربّه فليعمل عملاً صالحاً» معتقدان به قيامت و ديدار پروردگار، بايد عمل صالح انجام دهند. --------------------------------------------------- 215) تفسير فرقان. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - اميد و يأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لايرجون لقاءنا» - انسان، هر چه بيشتر از قيامت غافل و مأيوس شود، دنياگراتر مى شود. پس معتقدان به قيامت نبايد دنياگرا باشند. «لايرجون لقاءنا ورضوا بالحيوة الدنيا» - اطمينان واقعى تنها با ياد خداست و دنيا، آرام بخش كاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون» - عوامل دوزخى شدن عبارت است از: الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لايرجون لقاءنا» ب: راضى شدن به دنياى زودگذر. «رضوا بالحيوة الدنيا» ج: غفلت از آيات الهى. «هم عن آياتنا غافلون» د: عملكرد ناپسند. «بما كانوا يكسبون» - جهنّم، دست آورد خود انسان است. «بما كانوا يكسبون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (9) به يقين آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان هدايت مى كند. و در باغ هاى پرنعمت كه نهرها از زير پايشان جارى است اقامت دارند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: در حديث آمده است: انسان چون از قبرش در قيامت بر مى خيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده، او را به بهشت هدايت مى كند. [216] هدايت الهى، جريانى مداوم است. هرلحظه بر هدايت مؤمنان مى افزايد و آنان را از پرتگاه ها حفظ مى كند ودر بن بستِ دنيا راهى به رويشان باز مى كند: «يجعل له مَخرجاً» [217] ، راه را برايشان نمايان مى كند: «نوراً يمشى به» [218] ، گره از كارشان مى گشايد: «اصلح بالهم» [219] ، همه جا كفايتشان مى كند: «فهو حسبه» [220] و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مى كند: «يسعى نورهم بين ايديهم» [221] همه ى اين هدايت ها از مفهوم كلّىِ «يهديهم» بر مى آيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همه ى اينها بشود. ------------------------------------------------- 216) تفسير نمونه. 217) طلاق، 2. 218) انعام، 122. 219) محمّد، 2. 220) طلاق، 3. 221) حديد، 12. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان، از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا» - گرچه مؤمن هدايت يافته است، ولى همواره نيازمند هدايت الهى است. [222] «يهديهم ربّهم» - زمينه ى هدايت الهى را بايد خود ايجاد كنيم. «يهديهم ربّهم بايمانهم» - در مقايسه بين ايمان و عمل، ايمان محور است. «يهديهم ربّهم بايمانهم» و نفرمود: «بايمانهم و عملهم» - هدايت خدا نسبت به مؤمنان، مطلق وفراگير است. «يهديهم» مطلق است. - ربوبيّت خداوند، سبب دستگيرى دائمى او از مؤمنان است. «يهديهم ربّهم» - نهرهاى بهشتى، نه تنها از زير درختان، بلكه از زير خانه هاى بهشتى نيز جارى است. «من تحتهم الأنهار» -------------------------------------------------- 222) حتّى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام نيز همواره مى گفتند: «اهدنا الصراط المستقيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (10) دعا و نيايش آنان در بهشت، «سبحانك اللّهم» (خدايا تو پاك و منزّهى) است و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان، «الحمد للّه ربّ العالمين» (سپاس و ستايش مخصوص خداست) مى باشد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «سلام»، كلام اهل بهشت است و در بهشت، سلام فضاى همه جا را پر مى كند: سلام از سوى خداوند، «سلام قولاً من ربٍّ رحيم» [223] ، سلام از سوى فرشتگان «سلام عليكم طبتم» [224] ، و سلام از سوى بهشتيان نسبت به هم. [225] «الاّ قيلاً سلاماً سلاماً» [226] «الحمد للّه»، كلام انبيا و اولياست. حضرت نوح عليه السلام پس از نجات از قوم ظالم، «الحمد للّه» گفت، [227] و ابراهيم عليه السلام نيز خدا را حمد كرد كه در سنّ پيرى اسماعيل واسحاق را به او بخشيده است. [228] «الحمد للّه» سخن مؤمنان [229] و كلام بهشتيان است. در حديث آمده است: اهل بهشت با كلمه ى «سبحانك اللّهم» مسئولين پذيرايى را صدا مى زنند، آنان نيز فورى حاضر شده، خواسته ى اهل بهشت را تأمين مى كنند. [230] در حديث است: هرگاه بنده اى مشغول تمجيد خدا باشد و از سؤال كردن از او غافل شود، خداوند بيش از آنچه با دعا كردن به او مى داد، عطا مى كند. [231] -------------------------------------------------- 223) يس، 58. 224) زمر، 73. 225) تفسير مراغى . 226) واقعه، 26. 227) مؤمنون، 28. 228) ابراهيم، 39. 229) اعراف، 43. 230) تفسير نورالثقلين. 231) تفسير روح المعانى. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ياد خدا تنها در دنيا نيست، آخرت هم جاى ذكر الهى است. «سبحانك اللّهم» - انسان به جايى مى رسد كه دعا و خواسته اش هم تمجيد پروردگار مى شود. «دعواهم فيها سبحانك» و اين تسبيح وتمجيد آنان را كامياب مى سازد. - مؤمنان، در برابر صفات الهى مى گويند: «سبحانك»، در برابر ساير مؤمنان مى گويند: «سلام» ودر مقابل كاميابى از نعمت هاى الهى مى گويند: «الحمدللَّه» - مؤمن، عاشق خداست. بهشت ولذّت هاى بهشتى هم او را از ياد محبوب باز نمى دارد، بلكه در همه چيز، لطف و قدرت خدا را مى بيند. «سبحانك اللّهم، الحمد للّه» - آغاز سخن مؤمنان با «سبحان اللّه» وپايان آن با «الحمدللَّه» مى باشد. (از عبارت «آخر دعواهم ان الحمدللَّه» استفاده مى شود كه اوّل سخن آنان «سبحانك الّلهم» است) 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ يُعَجِّلُ اللّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (11) واگر خداوند براى مردم به همان شتاب كه براى خود خير مى طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب مى نمود، قطعاً اجلشان فرا رسيده بود. پس كسانى را كه به ديدار ما اميد (و باور) ندارند به حال خود رها مى كنيم تا در سركشى خويش سرگردان بمانند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مشابه مفهوم اين آيه، در سوره ى كهف آيه ى 58 و سوره فاطر آيه ى 45 نيز آمده است كه اگر خداوند مردم را زود به كيفر كارهايشان برساند و مؤاخذه كند، همه نابود مى شوند. به علاوه اختيار كه اساس تكليف است از بين مى رود و اطاعت، جنبه ى اضطرارى پيدا مى كند. ممكن است معناى «استعجالهم بالخير» اين باشد كه سنّت خداوند در خيررسانى، سرعت و در شرّ رسانى، با مهلت است و معناى جمله اين باشد كه خداوند در خيررسانى سرعت وعجله دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان، طبيعتاً عجول است. «استعجالهم بالخير» [232] - اگر خداوند در دنيا، بدكاران را كيفر فورى مى داد، كسى باقى نمى ماند و نسل بشر منقرض مى شد. «لو يعجّل اللّه... لقضى اليهم اجلهم» - يكى از سنّت هاى الهى، «استدراج» در عذاب ومهلت دادن به ظالمان است. «فنذر الذين...» - هلاك نشدن كفّار، نشانه ى حقّانيّت آنان نيست. «فنذر الذين لايرجون لقاءنا» - آنان كه از خدا بريده وسرگرم خود شده اند، هدف معيّنى ندارند و حيرانند. «فى طغيانهم يعمهون» - انكار وبى توجّهى به قيامت، موجب طغيان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهى است. «لايرجون لقاءنا فى طغيانهم يعمهون» -------------------------------------------------- 232) در آيه ى ديگرى آمده است: «خُلِق الانسان من عجل» انبياء، 37. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِداً أَوْ قَآئِماً فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَي ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (12) وهنگامى كه ضررى به انسان برسد، در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته و يا ايستاده است، ما را مى خواند، ولى چون ضرر را از او برطرف ساختيم، چنان به راه خود مى رود كه گويى هرگز ما را براى گرفتارى كه به وى رسيده بود، نخوانده است! اين گونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مى كند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بارها خداوند از ناسپاسى انسان گِله كرده كه در هنگام اضطرار و سختى خدا را مى خواند، ولى پس از حلّ مشكل، از خدا غافل مى شود و او را فراموش مى كند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ايمان به خداوند، در عمق روح انسان عجين شده و حوادث تلخ، عامل بيدارى اين وجدان وفطرت خداجوى اوست. «مسّ الانسان الضّر دعانا» - آنان كه دعا و نيايش موسمى دارند، مورد انتقاد وكارشان بى ارزش است. «مس الانسان الضّر دعانا» - دعا در هر حال جايز است؛ ايستاده، نشسته يا خوابيده. «جنبه، قاعداً، قائماً» - نيايش خالصانه، سبب رفع گرفتارى است. «دعانا... كشفنا» - رفاه، زمينه ى غفلت است. «فلمّا كشفنا عنه مرّ كان لم يدعنا» - انسان، ناسپاس است. «مرّ كان لم يدعنا» - آنان كه خدا را فراموش كنند، زندگى مادّى در نظرشان زيبا جلوه مى كند. «زيّن للمسرفين» - فراموش كردن الطاف خداوند، نوعى اسراف است. «مرّ... للمسرفين» - هر كس در رفاه، غافل ودر گرفتارى دعا كند، مسرف است. «مسّ الانسان الضّر دعانا... فلمّا كشفنا عنه مرّ... زيّن للمسرفين» - مرفّهان، از خودراضى اند. «زيّن للمسرفين ما كانوا يعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ كَذَلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ (13) وهمانا ما امّت هاى پيش از شما را چون ستم كردند، هلاك كرديم. (زيرا) پيامبرانشان براى آنها معجزات آوردند، ولى آنها ايمان نياوردند. ما اين گونه گروه تبهكاران را كيفر مى دهيم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: «قُرون» جمع «قَرن»، به مردمى كه در يك عصر وزمان زندگى مى كنند، گفته مى شود. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - ظلم وستم، زمينه ساز سقوط ملّت هاست. «اهلكنا القرون... لمّا ظلموا» - عقاب و قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. «اهلكنا وجائتهم رسلهم بالبيّنات» - هلاكت، براى ستمگرانى است كه اميدى به ايمان و اصلاحشان نيست. «وما كانوا ليؤمنوا» - در كنار تاريخ بايد فلسفه ى تاريخ نيز بيان شود تا مايه ى عبرت باشد. [233] «اهلكنا القرون ... كذلك نجزى» - سنّت هاى الهى، همگانى و هميشگى است. «كذلك نجزى القوم المجرمين» --------------------------------------------------- 233) هلاك اقوام گذشته، تاريخ است و رمز هلاك كه ستم و جُرم است، فلسفه ى تاريخ. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِي الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (14) سپس شما را پس از (هلاكت) آنان، جانشينانى در زمين قرار داديم، تا ببينيم شما چگونه عمل مى كنيد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: -------------------------------------------- ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - حكومت و تمكّن، وسيله ى آزمايش الهى است. «جعلناكم خلائف ... لننظر» - هر مديرى كه مسئوليّت مى دهد، بايد نظارت هم بكند. «جعلناكم، لننظر» - عملكرد ما، زير نظر خداوند است. «لننظر» - همه ى اقوام، نزد خدا يكسانند و قانونِ آزمايش الهى، درباره ى همه جارى مى شود. «لننظر كيف تعملون» - سرنوشت مردم، نتيجه ى عملكرد خودشان است. «كيف تعملون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَإِذَا تُتْلَي عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَـذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَي إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15) وهرگاه آيات روشن ما بر آنان تلاوت مى شود، كسانى كه به ديدار ما (و دريافت پاداشهاى اخروى) اميد و باورى ندارند مى گويند: قرآنى غير از اين بياور، يا اين قرآن را تغيير بده. (به آنان) بگو: من حقّ ندارم كه آن را از پيش خود تغيير دهم. من پيروى نمى كنم مگر آنچه را كه به من وحى شود، من از عذاب روزى بزرگ (قيامت) بيمناكم، اگرپروردگارم را نافرمانى كنم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: بعضى از بت پرستان از رسول خدا صلى الله عليه وآله درخواست داشتند كه بعضى آيات اين قرآن را كه به نكوهش از بت هاى آنان مى پردازد، تغيير دهد يا قرآن ديگرى بياورد! هميشه كسانى كه تعاليم آسمانى را مخالف هواى نفس خود مى ديدند، اين گونه تقاضاها را داشته اند. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - آيات ونشانه هاى شناخت الهى بايد براى مردم بيان شود. «اذا تُتلى...» - هيچ كس حتى پيامبر نمى تواند قانون الهى را تغيير دهد. «مايكون لى ان ابدّله» - هرگز تسليم بهانه جويى ها و هوسهاى مردم نشويم. اصل آن است كه خدا مى گويد، نه آنچه مردم مى خواهند. «ما يكون لى ان ابدّله» - هيچ بشرى حتّى انبيا، در قرآن دست نداشته اند. «من تلقاء نفسى» - اضافه شدن پيروان، به قيمت تغيير و تحريف مكتب و دست برداشتن از اصول، ارزشى ندارد. (با توجّه به شأن نزول) - پيامبران، معصومند و جز از وحى پيروى نمى كنند. «ان اتّبع الا ما يوحى» - ياد معاد، عامل تقوا و مصونيّت از گناه است. «انّى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم»، همچنان كه غفلت از معاد، عامل بهانه گيرى است. «لايرجون لقاءنا» - سرچشمه ى عصمت انبيا، ايمان و يقين به معاد است. «انى اخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَلاَ أَدْرَاكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (16) بگو: اگر خداوند مى خواست، آن (قرآن) را بر شما نمى خواندم و شما را به آن آگاه نمى ساختم. من پيش از (آوردن) قرآن، عمرى در ميان شما بوده ام، آيا نمى انديشيد؟! 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خطاب آيه به درخواست كنندگان تغيير قرآن است و مى فرمايد: پيامبر صلى الله عليه وآله چهل سال در ميان شما زيسته است، اگر قرآن تراوشات فكرى او بود، مى بايست در اين مدّت نمونه هاى ديگرى از افكارش بر زبان او جارى مى شد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - پيامبر خدا، بى اجازه و اراده ى الهى كارى نمى كند. «لوشاء اللَّه ماتلوته» - قرآن معجزه ى الهى است، نه محصول فكر بشر. «ماتلوته... ولاادريكم به» - سابقه ى پاكى و امانت وامّى بودن پيامبر، نشانه ى حقّانيّت اوست. «فقد لبثت فيكم عمراً ... افلا تعقلون» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَي عَلَي اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ (17) پس كيست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد، يا آيات او را دروغ بشمارد؟ قطعاً مجرمان، رستگار نمى شوند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: آيه، ادامه ى پاسخ كسانى است كه از پيامبر تقاضاى تغيير و تبديل قرآن را داشتند و اين تقاضا، نوعى افترا بر خداوند به حساب آمده است. مشابه اين آيه در موارد ديگرى هم هست، از جمله: «وَمن اظلم ممّن افترى عَلى اللَّه كَذِباً و قالَ اُوحِىَ الىّ ولم يُوحَ اليه شيئٌ» [234] كه ادّعاى دروغين وحى را دروغ بستن به خداوند شمرده است. -------------------------------------------------- 234) انعام،93 . ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بزرگ ترين ظلم، ظلم فرهنگى، اعتقادى وتحريف آيات است. «من اظلم» - هرچه شخصيّت بزرگتر باشد، افترا بر او خطرناك تر است. «اظلم ممّن افترى على اللَّه» - دين تراش ودين ساز، با كافر در يك رديف هستند. «افترى، كذّب» - بدعت، جرم است. «المجرمون» - مبلّغ دينى اگر تفكّرات خود را به اسم دين بگويد، سزاوار تعبيراتى همچون «اظلم»، «لايفلح» و «مجرم» است. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
قرآن دوستان سلام صبح زیبای برفی در استانهای مختلف و تهران، بر شما مبارک 🙏 ما ایمان آورندگان برخلاف آنان که آیات خدا را انکار کرده و بر او افترا می‌بندند، مراممان اینگونه است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (285) سوره بقره پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتاب ها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مى گويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى گذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست.
خداوندی چنین بخشنده داریم که با چندین گنه امیدواریم که بگشاید دری کایزد ببندد بیا تا هم بدین درگه بزاریم خدایا گر بخوانی ور برانی جز انعامت دری دیگر نداریم سرافرازیم اگر بر بنده بخشی وگرنه از گنه سر برنیاریم ز مشتی خاک ما را آفریدی چگونه شکر این نعمت گزاریم تو بخشیدی روان و عقل و ایمان وگرنه ما همان مشتی غباریم تو با ما روز و شب در خلوت و ما شب و روزی به غفلت می‌گذاریم نگویم خدمت آوردیم و طاعت که از تقصیر خدمت شرمساریم مباد آن روز کز درگاه لطفت به دست ناامیدی سر بخاریم خداوندا به لطفت باصلاح آر که مسکین و پریشان روزگاریم ز درویشان کوی انگار ما را گر از خاصان حضرت برکناریم ندانم دیدنش را خود صفت چیست جز این را کز سماعش بیقراریم شرابی در ازل درداد ما را هنوز از تاب آن می در خماریم چو عقل اندر نمی‌گنجید سعدی بیا تا سر به شیدایی برآریم صلوات و رضوان خداوند بر سعدی شیرازی 💐
زان یارِ دلنوازم شُکریست با شکایت گر نکته دانِ عشقی بشنو تو این حکایت 🌺 بی مزد بود و مِنَّت هر خدمتی که کردم یا رب مباد کس را مخدومِ بی عنایت 🌺 رندانِ تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت 🌺 در زلفِ چون کمندش ای دل مپیچ کانجا سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت 🌺 چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی جانا روا نباشد خونریز را حمایت 🌺 در این شبِ سیاهم گم گشت راهِ مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکبِ هدایت😭 🌺 از هر طرف که رفتم جز وحشتم نَیَفزود زِنهار از این بیابان وین راهِ بی‌نهایت 🌺 ای آفتابِ خوبان می‌جوشد اندرونم یک ساعتم بِگُنجان در سایهٔ عنایت 🌺 این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ کِش صد هزار منزل بیش است در بِدایت 🌺 هر چند بردی آبم، روی از دَرَت نَتابم جور از حبیب خوشتر کز مُدَّعی رعایت 🌺 عشقت رِسَد به فریاد ار خود به سانِ حافظ قرآن ز بَر بخوانی در چاردَه روایت 🌺 صلوات و رضوان خداوند بر حافظ شیرازی 👌
🌸 وهوالحبیب 🌸 در دل ز حق تعالی، شکریست بی‏نهایت کو در کتاب خود کرد، در شأن تو حکایت‏🙏 در وعده وصالت، نستخلفنّهم گفت جان گر فشانم ارزد، این لطف و این عنایت👌 روزی که حق جدت، اشرار غصب کردند کرد این خطای منکر، در آل او سرایت😭 کس تشنه شما را، دیگر نداد آبی گفتی ولی شناسان، رفتند از آن ولایت😭 از شور کربلا شد، دلها کباب کانجا سرها بریده بینی، بی‏‌جرم و بی‏‌جنایت😭 هرچند فکر کردم، جز وحشتم نیفزود زنهار از این حکایت، فریاد از این روایت😱 شد در شب خفایت، راه مراد من گم از گوشه‏‌ای برون آی، ای کوکب هدایت😭 گر تو کنی عذابم، رو از تو برنتابم جور از حبیب خوشتر، کز مدعی رعایت🌹 مهر امام باید، ورنه چه سود ای فیض قرآن به سبعه خواندن در چارده روایت؟! 🌺 رحمت و رضوان خداوند بر فیض کاشانی 💐
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَي عَمَّا يُشْرِكُونَ (18) و به جاى خدا چيزهايى را مى پرستند كه نه به آنان ضرر مى رساند و نه سودشان مى دهد و مى گويند: اين بت ها شفيعان ما نزد خدايند. بگو: آيا خدا را به چيزى خبر مى دهيد كه او خبرى از آنها در آسمان ها و زمين ندارد؟ خداوند منزّه و والاتر است از شريكانى كه برايش قرار مى دهند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: تفسير مراغى با تمسك به اين آيه، توسّل به اوليا وزيارت قبور را ردّ كرده است. در حالى كه اوّلاً: در اين آيه، «يَعبدون» به كار رفته است و در زيارت و توسّل، كسى را پرستش نمى كنيم. ثانياً: ما به حيات برزخى معتقديم، قرآن هم شهيدان را زنده مى داند. ما از اولياى خدا كه در راه خدا شهيد شده اند، تقاضاى دعا داريم. مقايسه ى آنان و شهدا، با سنگ و چوب، بى انصافى است. پرستش بت ها، يا براى ترس است يا اميد نفع. بت ها، نه زيان مى رسانند كه از روى ترس عبادت شوند، نه سودى مى رسانند تا لايق عبادت باشند، پس بهانه اى براى بت پرستى نيست. «لاينفعهم ولايضرّهم» ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بت پرستان، منطق ندارند و بت پرستى كارى بى منطق است. «يعبدون... لايضرهم ولاينفعهم» - بت پرستان خدا را قبول داشتند، لكن بت ها را واسطه مى دانستند و لذا بت ها را پرستش مى كردند. «هؤلاء شفعاؤنا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
به نام خدا با سلام و احترام 🙏 چنانچه فردی از اعضاء یا خارج از گروه به عنوان آشنایی با بنده یا سایر مدیران یا به بهانه عضویت در گروه قرآنی به هر طریقی از شما تقاضای کمک مالی داشتند لطفا بدون هیچ پاسخی، شماره تلفن و هر مشخصاتی که از ایشان دارید برای بنده ارسال بفرمایید تا بررسی شود و اگر قصد کلاهبرداری یا مزاحمت داشته باشند حتما از ایشان شکایت خواهد شد و در غیر اینصورت حتی الامکان به بنیادهای خیریه متناسب با نیازمندی‌شان معرفی می‌گردند. سپاسگزارم
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلاَّ أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُواْ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (19) (در آغاز) مردم جز امّتى واحد نبودند (و بر فطرت پاك توحيدى بودند)، پس دچار اختلاف شدند، (گروهى موّحد و گروهى مشرك،) و اگر سنّتِ (مهلت يافتن مردم براى آزمايش) از سوى پروردگارت مقدّم و مقدّر نگرديده بود، (در همين دنيا) ميان مردم در آنچه اختلاف مى كردند، داورى مى شد (و به هلاك منحرفان حكم مى گرديد). 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: خداوند به هنگام هبوط آدم و حوا به زمين، فرمود: «و لكم فى الارض مستقرّ و متاع الى حين» [235] زمين براى شما و نسل شما تا مدّتى جايگاه است. بنابراين از روز اوّل، تقدير اين بوده كه انسان تا مدّتى در زمين مهلت داشته باشد، پس شايد مراد از «كلمة سبقت» در اين آيه، همان تقدير و برنامه ى زندگى انسان باشد. -------------------------------------------‐------- 235) بقره، 36. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بشر از آغاز يك امّت واحد، همفكر و هم عقيده در توحيد بوده است. «ما كانَ النّاس الاّ امّة واحِدة» - انسان از همان آغاز، زندگى اجتماعى داشته است. «امّة» - اختلاف در عقيده و عمل، اقتضاى جوامع بشرى است. «امّة واحدة فاختلفوا» - مهلت دادن، از شئون ربوبيّت الهى است. «سبقت من ربّك» - سنّت الهى، مهلت دادن به افراد براى انتخاب وعمل است. «لولا كلمة... لقضى» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌺 قرآنیان سلام ان‌شاءالله از فردا جمعه ۲۸ بهمن‌ماه، جمع کوچک قرآنی "میثاق با نور"، در حسینیه‌ای واقع در شهرک شاهد تهرانپارس و با هدف ختم مدبّرانه قرآن شروع به کار خواهد کرد. 👌 بدین ترتیب که آقایان محترم در طی هفته تعداد صفحه‌ی مشخصی را که فردا در گروه مصوب می‌شود، مطالعه کرده و هر هفته جمعه‌ها کمتر از دو ساعت در مورد آن به بحث و تبادل نظر می‌نشینند. سوالاتی که در جلسه پاسخ داده نشود از اساتید قرآنی استعلام شده و در جلسه بعد پاسخ داده خواهد شد. یک هم‌افزایی فوق‌العاده در فهم مقدماتی قرآن 👌 🌹 لازم به ذکر است این طرح توسط هزاران نفر در صدها گروه داخل و خارج کشور در حال اجراست که فواید و آثار مادی و معنوی فراوانی برای شرکت کنندگان ایجاد نموده است. 🌷 🌸 طرح میثاق با نور کاملا غیر دولتی و وابسته به فرهنگستان علم و دین هست و چنان مورد وثوق که رادیو قرآن آن را معرفی و تبلیغ کرده است. (مصاحبه رادیویی با خانم دکتر پناهی) 🌷 جلسات حضوری جمعه‌ها دو ساعت قبل از اذان مغرب برگزار خواهد شد، آقایان علاقمند به شرکت در این ختم قرآن، لطفا تا فردا ساعت ۱۵ اعلام آمادگی بفرمایند. 09901366758 دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه اعراف،۴۳ 💠 وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ 💠 و آنچه در دلها از کینه و حسد دارند، برمی‌کنیم (تا در صفا و صمیمیّت با هم زندگی کنند)؛ و از زیر (قصرها و درختان) آنها، نهرها جریان دارد؛ می‌گویند: «ستایش مخصوص خداوندی است که ما را به این (همه نعمتها) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، ما (به اینها) راه نمی‌یافتیم! مسلّماً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند!» و (در این هنگام) به آنان ندا داده می‌شود که: «این بهشت را در برابر اعمالی که انجام می‌دادید، به ارث بردید!» 🌏 👇 🆔 @takhribchi110