💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#تفسیر: (آيه ١٩) :
✍سپس به شرح حال گروه دوّم مىپردازد، با #قرينۀ_مقابله، آنچنانكه روش قرآن است، مطلب آشكارتر شود، مىفرمايد: «امّا كسى كه #آخرت را بطلبد و سعى و كوشش خود را در اين راه به كار بندد، در حالیكه ايمان داشته باشد، اين سعى و تلاش او مورد قبول الهى خواهد بود» (وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً).
✍ بنابراين براى رسيدن به #سعادت_جاويدان سه امر اساسى شرط است:
✔️ ۱ ــ ارادۀ انسان آن هم ارادهاى كه تعلّق به حيات ابدى گيرد، و به لذّات زود گذر و نعمتهاى ناپايدار و هدفهاى صرفاً مادّى تعلّق نگيرد.
✔️ ۲ ــ اين اراده به صورت ضعيف و ناتوان در محيط فكر و انديشه و روح نباشد بلكه تمام ذرّات وجود انسان را به حركت وادارد و آخرين سعى و تلاش خود را در اين راه به كار بندد.
✔️ ۳ ــ همۀ اينها توأم با #ايمان باشد، ايمانى ثابت و استوار، چرا كه تصميم و تلاش هنگامى به ثمر مىرسد كه از انگيزۀ صحيحى، سرچشمه گيرد و آن انگيزه چيزى جز ايمان به خدا نمىتواند باشد.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#سوره_أسراء ــ #آیه ۲۰
كُلًّا نُمِدُّ هَٰٓؤُلَآءِ وَهَٰٓؤُلَآءِ مِنْ عَطَآءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَآءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
هر یك از دو گروه دنیا طلب و آخرت خواه را [در این دنیا] از عطای پروردگارت یاری دهیم، وعطای پروردگارت [در این دنیا از كسی] ممنوع شدنی نیست.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#تفسیر: (آيه ٢٠) :
✍در اينجا ممكن است اين توهّم پيش آيد كه نعمتهاى دنيا، تنها سهم دنيا پرستان خواهد شد و آخرت طلبان از آن محروم مىگردند، آيه به اين توهّم پاسخ مىگويد كه: «ما هر يك از اين گروه و آن گروه را از اعطاى پروردگارت مىدهيم و امداد مىكنيم» (كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ).
✍ «چرا كه بخشش پروردگارت از هيچ كس ممنوع نيست» و گبر و ترسا و مؤمن و مسلم همه از خان نعمتش وظيفه مىخورند (وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً).
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#سوره_أسراء ــ #آیه ۲۱
انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا
با تأمّل بنگر چگونه برخی از آنان را بر برخی [در امور مادّی و بهرههای دنیایی] فزونی بخشیدیم، و همانا آخرت از نظر درجات برتر، و از جهت فزونی بیشتر است.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#تفسیر: (آيه ٢١) :
✍اين آيه يك اصل اساسى را در همين رابطه بازگو مىكند و آن اينكه: همان گونه كه تفاوت تلاشها در اين دنيا باعث تفاوت در بهره گيريهاست، در كارهاى آخرت نيز همين اصل كاملاً حاكم است، با اين تفاوت كه اين دنيا #محدود است و تفاوتهايش هم محدود، ولى آخرت #نامحدود، و تفاوتهايش نيز نامحدود است.
✍ مىگويد: «بنگر! چگونه بعضى از آنها را بر بعضى ديگر (بخاطر تفاوت در سعى و كوششان) برترى داديم، امّا آخرت درجاتش بزرگتر و برتريش بيشتر است» ! (انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلاً).
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
✔️ آيا #دنيا و #آخرت با هم تضاد دارند؟
✍در آيات بسيارى، مدح و تمجيد از دنيا يا امكانات مادّى آن شده است. ولى با اين همه اهميّتى كه به مواهب و نعمتهاى مادّى داده شده، تعبيراتى كه قويّا آن را تحقير مىكند در آيات قرآن به چشم مىخورد.
✍ اين تعبيرات دوگانه عيناً در روايات اسلامى نيز ديده مىشود. پاسخ اين سؤال را با مراجعه به خود قرآن اين چنين مىتوان گفت كه: مواهب جهان مادّى كه همه از نعمتهاى خداست و حتماً وجودش در نظام خلقت لازم بوده و هست اگر به عنوان وسيلهاى براى رسيدن به سعادت و تكامل معنوى انسان مورد بهرهبردارى قرار گيرد از هر نظر قابل تحسين است.
✍ و امّا اگر به عنوان يك هدف و نه وسيله مورد توجّه قرار گيرد و از ارزشهاى معنوى و انسانى بريده شود كه در اين هنگام طبعاً مايۀ غرور و غفلت و طغيان و سركشى و ظلم و بيدادگرى خواهد بود، درخور هرگونه نكوهش و مذمّت است.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#سوره_أسراء ــ #آیه ۲۲
لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَخْذُولًا
با خدا معبودی دیگر قرار مده كه [نزد شایستگان] نكوهیده و [در دنیا و آخرت] بی یار و یاور شوی.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh
💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾
#تفسیر: (آيه ٢٢) : توحيد و نيكى به #پدر و #مادر، سرآغاز يك رشته احكام مهمّ اسلامى:
✍ اين آيه سرآغازى است براى بيان يك سلسله از احكام اساسى اسلام كه با مسألۀ توحيد و ايمان، شروع مىشود، توحيدى كه خمير مايۀ همۀ فعاليتهاى مثبت و كارهاى نيك سازنده است.
✍نخست مىگويد: «هرگز معبود ديگرى را با خدا قرار مده» (لا تَجْعَلْ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ). نمىگويد معبود ديگرى را با خدا پرستش مكن، بلكه مىگويد: «قرار مده» تا معنى وسيعترى داشته باشد، يعنى نه در عقيده، نه در عمل، نه در دعا و تقاضا و نه در پرستش معبود ديگرى را در كنار «اللّه» قرار مده.
✍ سپس به بيان نتيجۀ مرگبار شرك پرداخته، مىگويد: اگر شريكى براى او قائل شوى «نكوهيده و بىيار و ياور خواهى نشست» (فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولاً).
✍ از جملۀ بالا استفاده مىشود كه #شرك سه اثر بسيار بد در وجود انسان مىگذارد:
✔️ ۱ ــ شرك مايۀ ضعف و ناتوانى و زبونى و ذلّت است.
✔️ ۲ ــ شرك، مايۀ مذمّت و نكوهش است، چرا كه يك خط و روش انحرافى است در برابر منطق عقل و كفرانى است آشكار در مقابل نعمت پروردگار.
✔️ ۳ ــ شرك سبب مىشود كه خداوند مشرك را به معبودهاى ساختگيش واگذارد و دست از حمايتش بردارد. در نتيجه «مخذول» يعنى بدون يار و ياور خواهد شد.
📚برگزیده تفسیر نمونه📚
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Tafsirenemooneh