eitaa logo
📚 برگزیدهء تفسیر نمونه 📚
1.8هزار دنبال‌کننده
153 عکس
2 ویدیو
0 فایل
برگزیدهء تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی🌟🌼 بسیاری از لحظات عمر ما به پای فیلمهای بی سروتَه یا کارهای بی ارزش تلف میشود! بیایید کمی به فکر آینده و ابدیّت خود باشیم. کوچ نزدیک است، با دست خالی آمده ایم، با دست خالی نرویم.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 :(آيه ٦٤) : ⚡️در اين آيه براى تقويت روحيۀ پاك پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» روى سخن را به او كرده، مى‌گويد: «اى پيامبر! خداوند و اين مؤمنانى كه از تو پيروى مى‌كنند براى حمايت تو كافى هستند» و با كمك آنها مى‌توانى به هدف خود نائل شوى (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ). 💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 ــ ۶۵ يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوٓا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ برانگیز كه اگر از شما بیست نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره می‌شوند، و اگر از شما صد نفر [صابر] باشند بر هزار نفر از كافران چیره می‌شوند؛ زیرا آنان گروهی هستند [كه حقایق توحید و قدرت خدا را] نمی‌فهمند. 💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 @Tafsirenemooneh
💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 :(آيه ٦٥) : منتظر برابرى قوا نباشيد: ⚡️ در اين آيه و آيۀ بعد نيز دستورات نظامى و احكام جهاد اسلامى تعقيب مى‌شود. ⚡️ نخست به رسول اكرم «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى‌دهد كه «اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشويق كن» ! (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتالِ) . آيۀ فوق اهميّت تبليغ و تقويت هر چه بيشتر روحيّۀ سربازان را به عنوان يك دستور اسلامى روشن مى‌سازد. ⚡️ و به دنبال آن دستور دوّمى مى‌دهد و مى‌گويد: «اگر از شما بيست نفر سرباز با استقامت باشند بر دويست نفر غلبه خواهند كرد و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از كافران غلبه مى‌كنند» (إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا). و به اين ترتيب مسلمانان نبايد منتظر اين باشند كه از نظر نفرات جنگى با دشمن در يك سطح مساوى قرار گيرند بلكه حتّى اگر عدد آنها يك دهم نفرات دشمن باشد باز وظيفۀ جهاد بر آنها فرض( واجب) است. ⚡️ سپس اشاره به علّت اين حكم كرده، مى‌گويد: «اين به خاطر آن است كه دشمنان بى‌ايمان شما جمعيّتى هستند كه نمى‌فهمند» (بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ). اين تعليل در آغاز عجيب و شگفت‌آور به نظر مى‌رسد كه چه ارتباطى ميان «آگاهى» و «پيروزى» يا «عدم آگاهى» و «شكست وجود دارد؟ ولى در واقع رابطه ميان اين دو بسيار نزديك و محكم است چه اين كه مؤمنان، راه خود را به خوبى مى‌شناسند. اين مسير روشن و اين آگاهى، به آنان صبر و استقامت و پايمردى مى‌بخشد. امّا افراد بى‌ايمان و يا بت پرستان، درست نمى‌دانند براى چه مى‌جنگند؟ تنها روى يك عادت تقليد كوركورانه و يا تعصّب خشك و بى‌منطق به دنبال اين مكتب افتاده‌اند و اين تاريكى راه و ناآگاهى از هدف اعصاب آنها را سست مى‌كند، و توان و استقامتشان را مى‌گيرد، و از آنها موجودى ضعيف مى‌سازد. 💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 ــ ۶۶ الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ اكنون خدا به شما تخفیف داد و معلوم داشت كه در شما ضعفی هست؛ بنابراین اگر از شما صد نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره می‌شوند، و اگر هزار نفر [صابر] باشند به فرمان خدا بر دو هزار نفر چیره می‌شوند؛ و خدا با صابران است. 💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 @Tafsirenemooneh
💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 :(آيه ٦٦) : ⚡️امّا به دنبال دستور سنگين فوق، خداوند آن را چند درجه تخفيف مى‌دهد و مى‌گويد: «هم اكنون خداوند به شما تخفيف داد و دانست در ميان شما افرادى ضعيف و سست هستند» (الْآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً). ⚡️سپس مى‌گويد: «در اين حال اگر از شما صد نفر سرباز با استقامت باشند، بر دويست نفر غلبه مى‌كنند و اگر هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به فرمان خدا پيروز مى‌شوند» (فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللّهِ). ⚡️ ولى در هر حال فراموش نكنيد كه «خداوند با صابران است» (وَ اللّهُ مَعَ الصّابِرِينَ). يعنى هنگامى كه مسلمانان گرفتار ضعف و سستى شوند و در ميان آنها افراد تازه كار و ناآزموده و ساخته نشده، بوده باشند مقياس سنجش همان نسبت دو برابر است، ولى به هنگامى كه افراد ساخته شده و ورزيده و قوى الايمان همانند بسيارى از رزمندگان بدر بوده باشند اين نسبت تا ده برابر ترقّى مى‌كند. هر يك از اين دو حكم مذكور در دو آيه، مربوط به دو گروه مختلف و در شرايط متفاوت است. 💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀 @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂 ــ ۶۷ مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُٓ أَسْرَىٰ حَتَّىٰ يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ ۚ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ هیچ پیامبری را نسزد و نشاید كه [پیش از جنگ و پیروزی بر دشمن‌] اسیران جنگی بگیرد، تا زمانی كه [دشمن را به طور كامل‌] در زمین از قدرت و توان بیندازد [و موقعیّت دین و مؤمنان در جهان پابرجا و استوار گردد آن گاه اسیر بگیرد؛ شما ای یاران پیامبر!] متاع ناچیز و ناپایدار دنیا را می‌خواهید، و خدا [برای شما] آخرت را می‌خواهد؛ و خدا توانای شكست‌ناپذیر و حكیم است. 💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂 @Tafsirenemooneh
💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂 :(آيه ٦٧) : اسيران جنگى: 🌀 در آيات گذشته قسمتهاى مهمّى از احكام جهاد و درگيرى با دشمنان بيان شد، در اينجا با ذكر قسمتى از احكام اسراى جنگى اين بحث تكميل مى‌شود. 🌀نخستين مطلب مهمّى را كه در اين زمينه بيان مى‌كند، اين است كه مى‌گويد: «هيچ پيامبرى حقّ ندارد اسيران جنگى داشته باشد، تا به اندازۀ كافى جاى پاى خود را در زمين محكم كند و ضربه‌هاى كارى و اطمينان بخش بر پيكر دشمن وارد سازد» (ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى حَتّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ). بنابراين گرفتن اسير تنها در صورتى مجاز است كه اطمينان كامل از پيروزى بر دشمن حاصل شود در غير اين صورت بايد با ضربات قاطع و كوبنده و پى‌درپى قدرت و نيروى دشمن مهاجم را از كار بياندازند. امّا به محض حصول اطمينان از اين موضوع، هدف انسانى ايجاب مى‌كند كه دست از كشتن بردارند و به اسير كردن قناعت كنند. 🌀 سپس آن گروه را كه بر خلاف اين دستور رفتار كردند مورد ملامت قرار داده و مى‌گويد: «شما تنها به فكر جنبه‌هاى مادّى هستيد و متاع ناپايدار دنيا را مى‌خواهيد، در حالى كه خداوند سراى جاويدان و سعادت هميشگى را براى شما مى‌خواهد» (تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ). بنابراين نبايد به خاطر منافع آنى و زود گذر، منافع مستمر آينده را به خطر افكند! 🌀 و در پايان آيه مى‌فرمايد: دستور فوق در واقع آميخته‌اى از عزّت و پيروزى و حكمت و تدبير است، چون از ناحيۀ خداوند صادر شده «و خداوند عزيز و حكيم است» (وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ). 💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂 @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا