🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_قرآن #جلسه_288
🌸 #آیه_271 #سوره_بقره
🌸 إِنْ تُبْدُواْ الْصَّدَقاَتِ فَنِعِمَّا هِىَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير
ٌ
🍀 ترجمه: اگر صدقات را آشكارا بدهید، پس آن كار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى کنید وبه نیازمندان بدهید، پس این براى شما بهتر است و قسمتى از گناهان شما را مىزداید و خداوند به آنچه انجام مىدهید آگاه است.
🌷 #تبدوا: آشکارا بپردازید
🌷 #تخفوها: آن را مخفی کنید
🌷 #یکفر: می زداید
🌸امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یک وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. اگرچه آیه در مورد كمكک هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مىشود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمک به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مىباشد.
🌺 تفسیر نورالثقلین، جلد1،
🔹 پیام های آیه271سوره بقره 🔹
✅ #انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى»
✅ شرط رسیدگى به #فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء»
✅ با اینكه #صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء»
✅ شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء»
✅ انفاقِ پنهانى، از #ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیک است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم»
✅ #انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مىرود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم»
✅ کمک به #فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مىبخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مىشود.
✅ آن چه مهم است #علم خداست، «واللّه بما تعملون خبیر»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_289
🌷 #آیه_272 #سوره_بقره
🌸 لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدى مَنْ يَشَآءُ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَآءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
🍀 ترجمه:هدایت یافتن آنان بر عهده تو نیست، بلكه خداوند هر كه را بخواهد هدایت مىكند. وآنچه را از خوبى ها انفاق كنید، به نفع خودتان است. و جز براى طلب شدید توجه خداوند انفاق نمى كنید و آنچه از خوبى ها انفاق كنید به طور كامل به شما داده خواهد شد و بر شما ستم نخواهد شد.
🌷 #من_يشآء: هر كه بخواهد
🌷 #ابتغآء: طلب شديد
🌷 #وجه_الله: توجه خداوند
🌷 #يوف: به طور کامل
🌺 در تفسیر مجمع البیان شأن نزول هایى براى آیه ذكر شده است كه از مفاد آنها بر مىآید كه مسلمانان در #انفاق به فقراى مشرک و غیر مسلمان شک داشتند، وقتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله پرسیدند، این آیه نازل شد. ضمناً در سیره ى عملى پیامبراكرم صلى الله علیه وآله واهل بیت او علیهم السلام نمونه هاى زیادى از كمک به غیر مسلمانان مشاهده مىشود كه حتّى براى كسانى كه به آن بزرگواران ناسزا مى گفتند ویا حقّ آنان را غصب كرده بودند، دلسوز وخیرخواه بودند.
🌺 «لیس عليك هداهم ولکن الله یهدی من یشآء» در ابتدای این آیه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: که هدایت یافتن آنها بر عهده تو نیست ، بلکه #خداوند هر که را بخواهد هدایت می کند. وظیفه پیامبر ابلاغ و رساندن پیام وحی به مردم و بیان کردن مسیر حق و باطل است ولی انتخاب مسیر حق یا باطل بر عهده خود مردم است. خداوند است که #هدایت می کند.
🌺 «و ما تنفقوا من خیر فلأنفسكم و ما تنفقون إلا ابتغآء وجه الله و ما تنفقوا من خير يوف إليكم و أنتم لا تظلمون» یکی از راه های #هدایت ، انفاق کردن است که به سود شماست زیرا چند برابرش و بهترش به شما برخواهد گشت. و شما #انفاق نمی کنید مگر به خاطر طلب شدید توجه خداوند است. و بر شما ستم نخواهد شد.
🔹پيام های آیه 272 سوره بقره 🔹
✅ از ایجاد فشار #اقتصادى و ترک انفاق، براى ایمان آوردن كفّار استفاده نكنید. «لیس علیك هداهم... وما تنفقوا من خیر فلانفسكم»
✅ #هدایت، توفیق الهى است كه تنها شامل دلهاى آماده مىشود. «یهدى من یشاء»
✅ رسیدگى به #محرومان، یک وظیفه انسانى است. پس بر غیر مسلمانان نیز انفاق كنید. «وما تنفقوا من خیر فلانفسكم»
✅ #اسلام، مكتب انسان دوستى است و فقر و محرومیّت را حتّى براى غیر مسلمانان نیز نمى پسندد. «وما تنفقوا من خیر فلانفسكم»
✅ فایده ى #انفاق به خودتان باز مىگردد و روح سخاوت را در شما زنده مى كند. با انفاق از پیدایش اختلافات طبقاتى و انفجارهاى اجتماعى جلوگیرى شده و در جامعه ایجاد محبّت مىگردد. انفاق مایه محرومیّت شما نیست، بلكه سبب مصونیّت شماست.
✅ جز براى #خداوند انفاق نكنید. زیرا تمام فواید و آثار این جهانى، دیر یا زود از میان مى رود، ولى اگر انفاق براى خدا باشد، تا ابد از بركات آن بهره مند خواهید بود. «الا ابتغاء وجه اللّه»
✅ در #انفاق دست و دل باز باشید. زیرا آنچه انفاق مىكنید، بدون كم و كاست بازخواهید گرفت. «یوفّ الیكم»
✅ بهرهگیرى در #قیامت، زمانى است كه هدف از انفاق تنها رضاى خدا باشد. «الاّ ابتغاء وجه اللّه... یوفّ الیكم»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_291
🌸 آیه 274 سوره بقره
🌸 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالْنَّهَارِ سِرّاً وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
🍀 ترجمه: كسانى كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكارا انفاق مى كنند، پس اجر و پاداششان نزد پروردگارشان است و ترسى بر آنها نیست و نه غمگین مى شوند.
🌷 #الیل: شب
🌷 #النهار: روز
🌷 #سرا: پنهانی
🌷 #علانیة: آشكارا
🌷 #خوف: ترس
🌺 در تفاسیر صافى، مجمع البیان و همچنین تفاسیر اهل سنت آمده كه این آیه در شأن #حضرت_على علیه السلام نازل شده است. هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز یک درهم را در شب، سومین آن را مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود که این آیه نازل شد. البته وعده ى این #آیه، شامل همه كسانى مى شود كه اینگونه عمل كنند. چنین افرادى از #فقر و تنگدستى نمی ترسند، چون به وعده هاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مىكنند، و به خاطر انفاق، اندوهگین نمىشوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى #انفاق توجّه دارند. شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» ویا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاق هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد.
🌺 این آیه به منزله ى جمع بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث شده است. موضوعى كه هیچ موردى در #قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت وكم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شكوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند. #انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و #مقام نیز مىشود. كلمه ى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است. در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمک مىكنند، مذمّت شده واز سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
🔹 پيام های آیه274سوره بقره 🔹
✅ داشتن روحیّه ى #انفاق و سخاوت مهم است.
✅ وعده هاى الهى، بهترین مشوّق #انسان در كارهاى نیک است. «فلهم اجرهم»
✅ #آرامش و #امنیّت، از بركات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_قرآن #جلسه_290
🌸 #آیه_273 #سوره_بقره
🌸 لِلْفُقَرَآءِ الَّذِينَ أُحْصِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَايَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِى الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَآءَ مِنَ الْتَعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بسیماهم لَايَسْئَلُونَ الْنَّاسَ إِلْحَافاً وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: (انفاق شما باید) براى نیازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شده اند. توان حركت و سفر در زمین را ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بى اطلاع آنها را بی نیاز مى پندارد، امّا تو آنها را از چهره هایشان مى شناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چیزى نمى خواهند. و هر چیز نیكو و خیرى را (به این افراد) انفاق كنید، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است.
🌷 #أحصروا:محاصره شدن ، محروم شدن
🌷 #لا_يستطيعون: نمى توانند
🌷 #ضربا_فى_الأرض: گام زدن در زمین ، سفر کردن در زمین
🌷 #یحسبهم: گمان می کند
🌷 #الجاهل: شخصی که آگاهی و اطلاع ندارد.
🌷 #أغنياء: انسان هاى بى نياز
🌷 #التعفف: عفاف ، حفظ و خویشتن داری
🌷 #تعرفهم: آنها را می شناسی
🌷 #سيما: چهره ، نوعی نمایش ، علامتی که چیزی یا شخصی با آن شناخته می شود ، از آنجایی که صفات باطنی در چهره آنان نمایان می شود این را سیما می نامند. در واقع منظور چهره است.
🌷 #إلحافا: اصرار ، التماس ، سماجت
🌷 #عليم: دانا
🌸 در برخى از تفاسیر همانند کتاب مجمع البیان آمده كه این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند كه از مكّه به مدینه هجرت كرده و چون در مدینه خانه و كاشانه و آشنایانى نداشتند، در كنار مسجد پیامبر روى صُفّه (صفه یعنی سكّویى بزرگ) زندگى مى كردند و اینان همیشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند.
🌸 هر کسی که در راه خدا قدم می گذارد باید پایان آن را ببیند کسانی که پایان امور را می بینند اتفاقات دشوار برای آنها قابل تحمل است. للفقرآء الذین أحصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الأرض افرادی هستند که در راه خدا توسط حکومت های طاغوت زندانی و یا تبعید شدند و بعضی افراد اموال و دارایی آنها گرفته شد اینگونه افراد دچار فقر شدند و امکان مهاجرت و یا توانایی لازم برای تأمین نیازهای مادی خود ندارند. يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف اما به خاطر عفت و آبروداری به گونه ای زندگی می کنند که شخص بی اطلاع آنها را بی نیاز می پندارد ، تعرفهم بسيماهم اما پیامبر آنها را از چهره هايشان می شناسد. لا يسئلون الناس إلحافا اینگونه افراد دست به سمت دیگران دراز نمی کنند و هرگز با اصرار و سماجت چیزی از مردم نمی خواهند. و ما تنفقوا خير فإن الله به عليم اگر قرار است انفاقی صورت بگیرد این افراد در اولویت هستند و باید به آنها انفاق کرد و هر چیز نیکویی را به این افراد انفاق کنید پس قطعا خداوند به آن آگاه است.
🔹 پيام های آیه273 سوره بقره 🔹
✅ #فقرا، در اموال اغنیا حقّى دارند. «للفقراء»
✅ باید به #مجاهدان وكسانى كه به خاطر فعالیّتهاى سیاسى براى مبارزه با طاغوتها در محاصره ى زندان ها و تبعیدگاهها قرار دارند ومهاجران بى پناه و همه كسانى كه در راه #خدا دچار فقر شده و فرصت تلاش براى تأمین زندگى را ندارند، توجّه لازم صورت گیرد.«اُحصروا فى سبیل اللّه لایستطیعون ضرباً...»
✅ كسانى كه مىتوانند با مسافرت و مهاجرت به نقطه اى دیگر زندگى خود را تأمین نمایند، نباید منتظر #انفاق مردم باشند. «لایستطیعون ضرباً فىالارض»
✅ #فقیران_عفیف، پاكدامن وآبرودار، مورد ستایش خداوند هستند. «یحسبهم الجاهل اغنیاء»
✅ فقراى #گمنام و محترم، در اولویّت هستند. «تعرفهم بسیماهم»
✅ حتّى اگر ضرورتى پیش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشید. «لایسئلون الناس الحافاً»
✅ شرط انصاف نیست كه گروهى خود و تمام هستى خود را فدا كرده و در محاصره قرار گیرند، ولى گروه دیگر حتّى از #انفاق به آنان تنگ نظرى داشته باشند. «للفقراء الّذین اُحصروا»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_300
🌷 آیه 282 سوره بقره - بخش1
🌸 يَاأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَ لْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَايَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْأمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَ أَدْنى أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَ لَايُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ
🍀 اى كسانى كه ایمان آورده اید! هنگامى كه بدهى مدّت دارى به یكدیگر پیدا مى كنید، آن را بنویسید. و باید نویسندهاى در میان شما به عدالت بنویسد. كسى كه قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن خوددارى كند، همانطور كه خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدایى كه پرورگار اوست بپرهیزد و چیزى از آن فروگذار ننماید. و اگر كسى كه حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا (از نظر عقل) ضعیف و توانایى بر املا كردن ندارد، باید ولىّ او با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهى را) املا كند و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهان، از كسانى كه مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یكى از آنان فراموش كرد، دیگرى به او یادآورى كند. و شهود نباید به هنگامى كه آنها را (براى اداى شهادت) دعوت مىكنند خوددارى نمایند. و از نوشتن (بدهى هاى) كوچک یا بزرگِ مدّتدار، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید،) این در نزد خدا به عدالت نزدیكتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگیرى از شک و تردید بهتر مى باشد، مگر اینكه تجارت و داد و ستد نقدى باشد كه در میان خود دست به دست مى كنید كه ایرادى بر شما نیست كه آن را ننویسید. و هنگامى كه خرید و فروش مىكنید، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانى برسد و اگر چنین كنید از فرمان خداوند خارج شده اید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگى را) به شما تعلیم مىدهد وخداوند به هر چیزى داناست.
🌺 بزرگترین آیه ى قرآن، این آیه است كه درباره ى مسائل حقوقى و قرض دادن و نحوهى تنظیم اسناد تجارى مى باشد. پول هم می تواند سبب رشد و عاقبت به خیری ما شود و هم می تواند سبب ویرانی ما شود. وقتی که با بخشیدن پول یا با قرض دادن بتوان گرفتاری را از کسی برطرف کرد. می تواند سبب سعادت ما شود. یا أيها الذين ءامنوا إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فأكتبوه: اى کسانی که ایمان آورده اید! هنگاهی که بدهی مدت داری به یکدیگر پیدا می کنید، آن را بنویسید.
🌷 #تداینتم: از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و ... هم مىشود.
🌷 #أجل: مهلت
🌷 #مسمى: مشخص
🌷 #فأكتبوه: پس آن را بنویسید.
🔹 انسان وقتی مؤمن باشد آثار ایمان هم در او خواهد بود. یکی از آثار ایمان قرض دادن است. دلیل این که می فرماید آن را بنویسید زیرا احتمال مرگ فرد قرض گیرنده است تا بعد بتوان آن را از ورثه ی او گرفت یا احتمال طمع ورزی و مسائل دیگر هم می باشد.
🌺 و لیکتب بینکم کاتب بالعدل و لا یأب كاتب أن يكتب كما علمه الله: و بايد نويسنده اى در ميان شما به عدالت بنويسيد. کسی که می تواند بنویسد ، نباید از نوشتن امتناع کند ، همانطور که خدا به او تعلیم داده است.
🌷 #بالعدل: با عدالت
🌷 #يأب: از ريشه ابا به معناى امتناع است.
🔹 خداوند به نويسنده نعمتى به نام نوشتن داده است پس نباید در تنظیم سند مالی امتناع کند.
🌺 فلیکتب ولیملل الذي علیه الحق ولیتق الله ربه و لا یبخس منه شیئا: پس باید او بنویسد و آن کسی که حق بر ذمه او است املا کند و از خدایی که پروردگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید.
🌷 #ولیملل: و املا کند. املا یعنی گفته بشود و فرد دیگری بنویسد.
🌷 #یبخس: کم گذاشتن از روی ظلم
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_301
🌷 آیه282سوره بقره - بخش2
🌺 فإن كان الذى عليه الحق سفيها أو ضعيفا أو لا يستطيع أن يمل هو فليملل وليه بالعدل: و اگر کسی که حق بر ذمه اوست، سفیه یا ضعیف یا توانایی املا گفتن ندارد ، باید ولی او با رعایت عدالت املا کند.
🌷 #سفیه: کسی که اختلال ذهنی دارد.
🌺 و استشهدوا شهیدین من رجالکم فإن لم يکونا رجلين فرجل و امرأتان ممن ترضون من الشهداء أن تضل إحداهما فتذكر إحداهما الأخرى: و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند ، یک مرد و دو زن از گواهان ، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یکی از آنان فراموش کرد ، دیگری به او یادآوری کند.
🌷 #شهیدین: دو نفر مرد شاهد
🌷 #رجال: مردان
🌷 #امرأتان: دو زن
🌷 #الشهداء: گواهان
🔹 در بعضی از احکام شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است و در بعضی احکام دیگر شهادت دو مرد برابر با شهادت یک زن است. بستگی به این دارد که موضوع چه باشد. در مسایل تجاری به خاطر اینکه معمولا بیشتر مردان با آن سر و کار دارند شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است. و در بعضی از مسایل مربوط به بانوان شهادت دو مرد برابر با شهادت یک زن است.
🌺 و لا یأب الشهدآء إذا ما دعوا و لا تسأموا أن تكتبوه صغيرا أو كبيرا إلى أجله ذلكم أقسط عندالله و أقوم للشهادة و أدنى ألا ترتابوا إلا أن تكون تجارة حاضرة تديرونها بينكم فليس علیکم جناح ألا تكتبوها: و شهود نبايد به هنگامی که آنها را برای اداى شهادت دعوت می کنند خودداری نمایند. و از نوشتن بدهی های کوچک یا بزرگ مدت دار ، خسته نشوید ، این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می باشد ، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می کنید که گناهی بر شما نیست که آن را ننویسید.
🌷 #الشهدآء: گواهان
🌷 #لا_تسأموا: خسته نشويد
🌷 #صغيرا: کوچک
🌷 #کبیرا: بزرگ
🌷 #أقسط: عادلانه تر
🌷 #أقوم: استوارتر
🌷 #ترتابو: شک داشتن
🌷 #أدنى: بهتر
🌷 #تديرونها_بينكم: بين خودتان دست به دست می کنید
🌷 #جناح: گناه
🔹 بدهی کم باشد یا زیاد باید آن را نوشت زیرا که سلامت روابط اقتصادی که مورد نظر اسلام است ایجاب می کند که قراردادهای مربوط به بدهکاریهای کوچک نیز از نوشتن سند کوتاهی نشود.
🌺 و أشهدوا إذا تبايعتم و لايضآر كاتب و لا شهيد و إن تفعلوا فإنه فسوق بکم و اتقوا الله و یعلمکم الله و الله بكل شیء عليم: و هنگامی که خرید و فروش می کنید ، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانی برسد و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و خداوند را تقوا پیشه کنید و خداوند به شما تعلیم می دهد و خداوند به هر چیزی داناست.
🌷 #تبایعتم: خرید و فروش می کنید
🔹 در معامله نقدی اگر چه تنظیم سند و نوشتن آن لازم نیست ولی شاهد گرفتن برای آن بهتر است ، زیرا جلو اختلافات احتمالی آینده را می گیرد. و هیچ گاه نباید نویسنده سند و شهود مورد ضرر و آزار قرار بگیرند. در پایان مردم را دعوت به تقوا و پرهیزکاری می کند.
⬅️ پیام های این آیه در جلسه بعدی...
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_302
🌷 آیه 282 سوره بقره - بخش3
🔹 پيام های آیه282سوره بقره 🔹
✅ #ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احكام، و عبارت«یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقى براى عمل به احكام است.
✅ مدّت بدهكارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى»
✅ براى حفظ اعتماد و خوش بینى به همدیگر و #آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، باید بدهى ها نوشته شود. «فاكتبوه»
✅ براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین و توسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیكتب بینكم كاتب»
✅ نویسنده ى قرارداد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده ى اسناد، داشتن #عدالت در قلم است.
✅ به شكرانه سواد و علمى كه خداوند به ما داده است، كارگشایى كنیم. «ولا یأب كاتب ان یكتب كما علّمه اللّه»
✅ اهل هر فن و حرفه اى مسئولیّت ویژه دارد، كسى كه قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب كاتب ان یكتب»
✅ باید #بدهكار كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و كاتب بنویسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ»
✅ اقرار #انسان علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذى علیه الحقّ»
✅ #بدهكار، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نكند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه»
✅ تدوین #قانون باید به گونه اى باشد كه حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهكار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و كاتب بنویسد. «فان كان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه»
✅ سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعى، نیازمند ولىّ هستند. «فلیملل ولیّه»
✅ توجّه به #حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است.
✅ گواهان باید #عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون»
✅ هر كدام از مردها به تنهایى مى توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر یكى لغزش یا اشتباه كرد، نفر دوّم یادآورى كند. «فتذكّر احداهما»
✅ دو زن به جاى یک مرد در گواهى، یا به خاطر روحیّه ى ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است كه معمولاً مردان در مسائل بازار و اقتصاد حضور بیشتری دارند.
✅ اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت #واجب نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»
✅ مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «ولاتسأموا ان تكتبوه صغیراً او كبیراً»
✅ ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
1⃣ضامن اجراى عدالت است.
2⃣ موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است.
3⃣ مانع ایجاد بدبینى در جامعه است.
✅ اگر فایده واسرار #احكام براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مى شود. «ذلكم اقسط...»
✅ معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا»
✅ در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تكون تجارة حاضرة»
✅ در #معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولى شاهد بگیرید. «فلیس علیكم جناح ألاّ تكتبوها واشهدوا اذا تبایعتم»
✅ كاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یكى از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ كاتب ولاشهید»
✅ اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و كاتب به نحوى تأمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. «ولا یضارّ كاتب ولا شهید»
✅ كاتب و شاهد حقّ ندارند #سند را به گونه اى تنظیم كنند كه به یكى از طرفین ضررى وارد شود. «لایضارّ كاتب ولاشهید»
✅ هرگونه خدشه در سند، از هركسی كه باشد، فسق و #گناه است.«فانّه فسوق»
✅ كاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شكستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است.«فانّه فسوق»
✅ قلب #پاک و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را مى گیرد. «واتقواللّه و یعلّمكم اللّه»
✅ #خداوند تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مىداند و بر اساس آن، احكام و قوانین را براى شما بیان مىكند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بكل شىء علیم»
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_292
🌸 #آیه_275 #سوره_بقره_بخش_1
🌸 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَا فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ
🍀 ترجمه:كسانى كه ربا مى خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. این به آن سبب است كه گفتند: خرید و فروش نیز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركسی كه موعظه اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار مىشود. امّا كسانى كه (به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند.
🔴 #ربا در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا زیاده گرفتن در خرید و فروش است. مورد ربا، یا پول است یا کالا است. گاهى پول را قرض مى دهد و بیشتر از آنچه داده باز پس مى گیرد، كه این رباى در وام است و گاهى کالایی را مىدهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مىگیرد، كه این نیز در مواردى ربا مىشود. #رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است.
🔴 #خَبط: به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. رباخوار در #قیامت همچون دیوانگان محشور مى شود، زیرا كه در دنیا روش او باعث به هم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مى انگیزد كه #فقر و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مىكند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى گویند: بیع و #معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
🔴 در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد #ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمىشود. سپس در سوره ى آل عمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مى شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. آیات مربوط به ربا، به دنبال آیات #انفاق آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مى آید مطرح كند.
🔴 هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت #قرآن مى فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مىدهد.
🔴 #ربا از گناهان كبیره است. حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرک توبه مى دهند. از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخواری است. خداوند، فرد رباخوار، وكیل ربا، شاهد ربا و كاتب ربا را لعنت نموده است.
◀️ ادامه دارد...
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_292
🌸 #آیه_275 #سوره_بقره_بخش_2
🔴 ربا خواران ، در #قیامت همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و #صدقات می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود #پول بهره گیرى مىشود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر #ربا حلال بود، مردم كسب و كار را رها مىكردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مىخوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد #تجارت شود، گرفتار ربا مى شود.
🔴 #آثار_ربا:
گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى #ظلم و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مىشود. ربا دهنده به جهت بدهىهاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مىشود. #ربا، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مىشود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت #اسلام، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مىخواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه #رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد.
🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹
✅ #رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان»
✅ #شیطان، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس»
✅ توجیه #گناه، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا»
✅ تا قبل از ابلاغ #تكیف، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه»
✅ #احكام_الهى، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه»
✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمىشود. «فله ما سَلف»
✅ از #گناه ناآگاهان چشم پوشی مىشود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار»
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈