eitaa logo
تفسیر کوتاه قرآن کریم
23 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بآِياَتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَاراً كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزاً حَكِيما (56) و الذین ءامنوا و عملوا الصالحات سندخلهم جنات تجرى من تحتها الأنهار خالدين فيهآ أبدا لهم فيهآ أزواج مطهرة و ندخلهم ظلا ظليلا (57) ً 🍀 ترجمه: همانا کسانی که به آیات ما كافر شدند به زودی در آتشى خواهیم افكند. هر چه پوست بدنشان بسوزد، پوست دیگرى به جاى آن قرار مى دهیم تا عذاب را بچشند. همانا خداوند همواره توانای شکست ناپذیر و حكیم است. (56) و کسانی که ایمان آوردند و کارهای نیک انجام داده اند، به زودی در باغ هایی که از زیر آن نهرها جاری است وارد می کنیم. آنان همیشه در آن جاودانند، برایشان در آنجا همسرانی پاکیزه است و آنان را در زیر سایه هایی گسترده که بسیار لذت بخش است ، در آوریم. (57) 🌷 : به زودی 🌷 : پخته شدن 🌷 : پوست هایشان 🌷 : عوض کردیم 🌷 : توانای شکست ناپذیر 🌷 : به زودی وارد می کنیم 🌷 : باغ ها 🌷 : جاری می شود 🌷 : رودها 🌷 : جاويدان، هميشگی 🌷 : همسران 🌷 : پاکیزه 🌷 : سایه 🌷 : سایه دار- ولی هر گاه ظل ظلیل می آید منظور مبالغه است یعنی زندگی بسیار لذت بخش 🔴 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. آيه 56 سوره نساء سرنوشت افراد بى ايمان را بیان می کند که این آیه درباره یهودیان نازل گردیده و عواقب کار ایشان را در اثر ایمان نیاوردن به پیامبر و قرآن بیان می کند. و آیه 57 سوره نساء سرنوشت افراد با ايمان را ياد مى کند. 🌸 آیه 56 سوره نساء درباره عاقبت افراد بى ايمان در می فرماید: إن الذين كفروا بآياتنا سوف نصليهم نارا كلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غيرها ليذوقوا العذاب: همانا کسانی که به آیات ما کافر شدند به زودی در آتشی خواهیم افکند. هر چه پوست بدنشان بسوزد، پوست دیگری به جای آن قرار می دهیم تا را بچشند. چون آنان در دنیا هر لحظه، لجاجت کردند و به مخالفت با قرآن و پیامبر پرداختند و توطئه های فراوانی بر ضد حق انجام دادند و مردم را از ایمان آوردن منع می کردند و آنها را منحرف می ساختند پس باید هر لحظه با پوست جدید كیفر شوند. البته پوست های جدید از همان مواد پوست های قبلی تشکیل می گردد و این به خاطر اصرار در زیر پا گذاشتن و عدالت و سرپیچی از دستور خداست پس ما هم مراقب باشیم که هیچ وقت حق را زیر پا نگذاریم و از فرمان خداوند و دستورات سرپیچی نکنیم. 🌸 در پایان آیه 56 سوره نساء مى فرمايد: إن الله كان عزيزا حكيما: و همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است. خداوند نسبت به اینگونه مجازات ها هم تواناست و هم از روی حساب کیفر می دهد. به کسی ذره ای ظلم نمی کند آنچه که سبب جهنمی شدن آدمی می شود خود آدمی است که با ظلم و ستم به دیگران و طغیانگری و نافرمانی از حق به خودش ستم می کند. مهربانی در آیه بعد موج می زند و بلافاصله در آیه بعد سرنوشت افراد با ایمان را بیان می کند که آدمی خودش تصمیم بگیرد کدام مسیر را می خواهد طی کند مسیری که افراد بی ایمان طی می کنند یا مسیری که افراد با ایمان طی می کنند. 🌸 و الذين ءامنوا و عملوا الصالحات: و کسانی که ایمان آوردند و کارهای نیک انجام داده اند. و باید هر دو با هم باشد. بعضی ها می گویند دلت پاک باشه کافیه در حالی که این سخن اشتباه است علاوه بر دل پاک باید به انجام واجبات و ترک حرام ها هم توجه کرد. باید به نماز و روزه و حجاب و ترک دروغ و ترک غیبت و ممنوعیت شرابخوری و ممنوعیت دزدی و سایر موارد دیگر اهمیت داد. که سرنوشت را چنین توصیف می کند: سندخلهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدين فيها أبدا لهم فيها ازواج مطهرة و ندخلهم ظلا ظليلا: به زودی آنها را در باغ هایی که از زیر درختان آن نهرها جاری است وارد می کنیم. آنان همیشه در آن جاودانند، برایشان در آنجا همسرانی است و آنان را در زیر سایه هایی گسترده که بسیار لذت بخش است، در آوریم. پس بیاییم و همیشه با خدا باشیم و در انجام واجبات و ترک محرمات کوتاهی نکنیم. 🔹 پيام های آیات56و57سوره نساء 🔹 ✅ كیفر دائمى است. ✅ پوست جدید، به خاطر چشیدن عذاب شدید است. ✅ جسمانى است. ✅ عذاب كردن دائمى حكیمانه است و هیچ نیرویی قادر بر جلوگیرى از قهر خداوند در دوزخ نیست. ✅ و دو شرط اساسی ورود به بهشت است. ✅ پاکی همسران بهشتی هم جسمی است و هم روحی 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَناَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهَ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! خدا را اطاعت كنید و از پیامبر و صاحبان امر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت كنید. پس اگر درباره چیزى نزاع كردید آن را به حكم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیكوتر است. 🌷 : اطاعت کنید 🌷 : جانشینان پیامبر كه امامان هستند 🌷 : نزاع کردید 🌷 : آن را ارجاع دهید، بازگردانید 🌷 : نيکوتر 🌷 : پایان، عاقبت، سرانجام 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که پیامبر اسلام هنگام عزیمت به تبوک، حضرت علی علیه السلام را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود: تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی که این آیه نازل شد. 🌸 این آیه به وظیفه ‏ى مردم در برابر خدا و پیامبر و اولی الأمر اشاره مى کند با وجود سه مرجع « »، « » و « الامر » هرگز مردم در بن ‏بست قرار نمى ‏گیرند. آمدن این سه مرجع براى اطاعت، با توحید قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولى الامر نیز، شعاعى از اطاعت و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. که می فرماید: یا أيها الذين ءامنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم: اى کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر اطاعت کنید. تكرار فرمانِ «اطیعوا» رمز تنوّع دستورهاست. 🌸 گاهى بیان احكام الهى مى ‏كرد، گاهى دستور حكومتى مى ‏داد و دو منصب «رسالت» و «حكومت» داشت. گاهى خطاب به پیامبر مى ‏فرماید: «انزلنا الیك الذّكر لتبیّن للناس ما نزل الیهم» آنچه را نازل كرده ‏ایم براى مردم بیان كن. و گاهى مى‏ فرماید: «لتحكم بین الناس بما اراك اللّه» میان مردم بر اساس قوانین الهى، حكومت و قضاوت كن. درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى‏دهد. بنابراین موارد « » باید كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با دستورات خدا و رسول قرار نگیرد. 🌸 سپس می فرماید: فإن تنازعتم فى شىء فردوه إلى الله و الرسول إن كنتم تؤمنون بالله و اليوم الأخر ذلك خير و أحسن تأويلا: پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم و ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیکوتر است. در آیه اطاعت از اولى‏ الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، و معرفى شده ‏اند. و این نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى ‏الامر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنید كه در روایات نبوى، اولى ‏الامر یعنی ‏_بیت علیهم السلام معرفى شده ‏اند. 🔹 پيام های آیه 59 سوره نساء 🔹 ✅ باید نظام اسلامى را بپذیرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتیبانى كنند. ✅ مكتبى است كه عقاید و سیاستش به هم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولى‏ الامر كه امرى سیاسى است، به ایمان به خدا و قیامت كه امرى اعتقادى است، آمیخته است. ✅ اولى الامر باید همچون معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بى‏ چون و چرا باشد. ✅ از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. ✅ نام اولى الامر در كنار نام و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى باید از قداست والایى برخوردار باشد. ✅ نشانه ‏ى ایمان ، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیرى‏ هاست و اطاعت در شرایط عادّى كار مهمّى نیست. ✅ یكى از وظایف حكومت اسلامى ایجاد و حل تنازعات است. ✅ باید براى همه ‏ى اختلاف ‏ها، راه حل داشته باشد. ✅ مخالفان با احکام خدا و رسول و اولی الأمر بايد در خود شک کنند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالاً بَعِيدا (60) ً 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه گمان مى کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی كه مى خواهند داورى را نزد طاغوت ببرند، در حالى كه فرمان یافته اند به طاغوت، كفر ورزند و شیطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : گمان می کنند 🌷 : می خواهند 🌷 : داوری کنند 🌷 : طغیانگر 🌷 : آنها را گمراه می کند 🌷 : گمراهی 🌷 : دور 🔴 : این آیه همانند ساير آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را قرار مى دهند. میان یک منافق مسلمان و یک یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. پیامبر را به خاطر امانت و عدالت به داورى قبول كرد، ولى آن گفت: من به داورى كعب بن اشرف (كه از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مى دانست كه با هدایایى مى تواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. که آیه 60 سوره نساء نازل شد. 🌸 این آیه از اطاعت و پیروی و داوری ، نهی می کند و از افرادی که مرجع نزاع و اختلاف و درگیری خود را طاغوت قرار می دهند انتقاد می کند که می فرماید: ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم ءامنوا بمآ أنزل إليك و مآ أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت و قد أمروا أن يكفروا به: آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی که می خواهند داوری را نزد طاغوت ببرند، در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت ، کفر ورزند. امام صادق علیه السلام فرمودند: ، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در مقابل فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود. و یرید الشیطان أن يضلهم ضلالا بعيدا: و شيطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🔹 پيام های آیه 60 سوره نساء 🔹 ✅ بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. ✅ سازش با ، حرام است. ✅ ابتدا راه را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى كنید. ✅ حتّى فكر و اراده ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. ✅ ، و در یک خط و در برابر پیامبرانند. ✅ كفر به و حرام بودن مراجعه به دادگاه هاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است. ✅ در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. ✅ ، تحت اراده ی شیطانند و طاغوتها دامها و ابزار كار شیطانند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش1 🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63) ً 🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63) 🌷 : بیایید 🌷 : روی می گردانند 🌷 : سوگند یاد می کنند 🌷 : نيکی 🌷 : در اینجا یعنی ایجاد موافقت میان دو چیز یا چیزها 🌷 : می داند 🌷 : دل هایشان 🌷 : درگذر 🌷 : آنها را موعظه کن 🌷 : سخن 🌷 : رسا 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. اين آیات در ادامه آیه قبلی می باشد که در آیه قبلی از مراجعه به نهی شده است و در این آیات نتایج اینگونه داوری ها و دستاویزهایی که منافقان برای توجیه کار خود به کار بردند مورد بررسی قرار گرفته است که آیه 61 سوره نساء مى فرمايد: « و إذا قيل لهم تعالوا إلى ما أنزل الله و إلى الرسول رأيت المنافقين يصدون عنك صدودا: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. » یعنی مقاومت و اصرار آنها در این کار نشان دهنده روح و ضعف ایمان آنهاست و گر نه با دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله بیدار می شدند و به اشتباه خود اعتراف می کردند. 🌸 در آیه 62 سوره نساء روى سخن به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نموده و می فرماید: « فکیف إذا أصابتهم مصيبة بما قدمت أيديهم ثم جآءوك: پس چگونه وقتی به خاطر کارهایی که از قبل انجام دادند، مصیبتی و مشکلی به آنان می رسد و برای رهایی از آن سراغ تو می آیند. » « یحلفون بالله إن أردنآ إلآ إحسانا و توفيقا: و به خدا سوگند یاد می کنند که هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیکی و توافق نبوده است. » خطای خود را توجیه می کردند و می گفتند هدف ما از رفتن نزد طاغوت برای آشتی دادن بوده و اگر برای داوری نزد می رفتیم و او به نفع یک طرف حکم می داد، قهرا دیگری از رسول خدا دلگیر می شد و سر و صدا به پا می کرد که با شأن پیامبر سازگار نبود، از این رو برای حفظ آبرو و موقعیت و محبوبیت پیامبر، نزاع را نزد وی نبردیم. 🌸 در آیه 63 سوره نساء نقاب از چهره منافقان بر می دارد و این گونه تظاهرات دروغین را ابطال می کند و می فرماید: « أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم: آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. » ولی در عین حال به خود دستور می دهد « فأعرض عنهم: پس از آنها در گذر. » و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همواره با منافقان به خاطر اظهار تا آنجا که ممکن بود مدارا می کرد. سپس به پیامبر دستود می دهد و می فرماید: « و عظهم و قل لهم فی أنفسهم قولا بليغا: و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. » 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش2 🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63) ً 🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63) 🔴 در جلسه قبلي به شرح آیات پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم. 🔹 پیام های آیات61تا63سوره نساء 🌷 اگر چه ، تسلیم قانون خدا و فرمان پیامبر نیستند، ولی ما باید آنان را دعوت کنیم. 🌷 در دعوت انبیا، رشد و برتری است. ( تعالوا دعوت به بالا آمدن است ) 🌷 مراجعه به و قضاوت خواهی از بیگانگان، خصلت و روحیه ی منافقان است. 🌷 ، علاوه بر اعراض خود، مانع راه دیگران نیز می شود. 🌷 ، حساسیتی نسبت به ایمان قلبی مردم به خداوند ندارند، ناراحتی عمده آنان اجتماع مردم بر گرد رهبر آسمانی است. 🌷 هنگام بروز مشکل و احساس خطر به سراغ رهبران الهی می آیند. 🌷 مراجعه به طاغوت، مصیبت هایی به دنبال دارد. 🌷 ، خلاف های خود را توجیه می کنند. 🌷 سوگند به خدا را پوششی برای اهداف خود قرار می دهد. 🌷 گاهی واژه های دستاویز افراد مقدس می شود. 🌷 تلاش بیهوده است، چون خداوند هم از درون و نیاتشان آگاه است و هم به موقع افشاگری می کند. 🌷 معذرت خواهی ، صادقانه نیست و گرنه فرمان اعراض از آنان صادر نمی شد. 🌷 شیوه برخورد با منافقان باید شیوه اعراض و موعظه باشد. 🌷 در مقام ، باید با صراحت، منافقان را نسبت به عواقب کار و سرنوشتشان هشدار داد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوُاْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيما ً 🍀 ترجمه: و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى آنكه با اذن خداوند اطاعت شود و اگر آنان وقتى كه به خود ستم كردند نزد تو مى آمدند و از خداوند مغفرت مى خواستند و پیامبر هم براى آنان استغفار مى كرد قطعاً خداوند را توبه پذیر و مهربان مى یافتند. 🌷 : فرستاديم 🌷 : خودشان 🌷 : می آمدند 🌷 : می یافتند 🌷 : توبه پذیر 🌷 : مهربان 🌸 اگر ما با انبیا و اولیای همراه و همدل باشیم حقیقتا از برکات آنها بهره مند می شویم و زندگی ما عطر دل انگیزتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر ارتباط عاطفی در عمل هم باید از آنها پیروی کرد و این اطاعت هم خواسته ی خود خداوند است. در آیات گذشته مراجعه به داوران طاغوت را محکوم نمود و در این آیه می فرماید: و ما أرسلنا من رسول ليطاع بإذن الله: و ما هيچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای آنکه با اذن خداوند اطاعت شود. زیرا انبیا فرستاده خداوند هستند بنابراین موظف هستند هم از نظر بیان احکام خداوند و هم از نظر چگونگی اجرای آن از آنها پیروی کنند و تنها به ادعای ایمان قناعت نکنند. 🌸 سپس در ادامه آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آنهایی که به طاغوت مراجعه کردند باز می کند و می فرماید: و لو أنهم اذ ظلموا أنفسهم جآءوك: و اگر آنان وقتی که به خود ستم کردند نزد تو می آمدند. با توجه به اين جمله یعنی به خود ظلم و ستم کردن است. سپس می فرماید: فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما: و از خداوند مغفرت می خواستند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد قطعا را توبه پذیر و مهربان می یافتند. 🌸 از این آیه پاسخ بعضی افراد که از روی بهانه جویی می گویند به پیامبر و یا امام شرک است را می دهد زیرا این آیه به روشنی و کاملا واضح می گوید که آمدن به سراغ پیامبر و او را بر درگاه شفیع قرار دادن و وساطت و او برای گناهکاران مؤثر است و موجب پذیرش توبه و رحمت الهی است و به هیچ وجه شرک نیست. توابا رحیما است یعنی کسی که با زیبایی تمام و با مهربانی توبه را می پذیرد. 🔹 پيام های آیه 64 سوره نساء 🔹 ✅ هدف از فرستادن ، هدایت مردم از طریق اطاعت از آنان است. ✅ مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پیامبران باید با اذن خدا باشد. ✅ رها كردن و رجوع به ، ظلم به مقام انسانى خود است. ✅ پیوند همه مردم با رسول اللّه باید محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. براى كسب فیض و براى درک شفاعت. ✅ راه بازگشت و براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. ✅ رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طریق آن عزیزان، مورد تأیید قرآن است. ✅ بخشنده ى گناه نیست، پیامبر واسطه ى عفو الهى است. ✅ خطاكار، ابتدا باید شود و به سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خدا، از مقام رسالت كمک بگیرد. ✅ گناهكاران نباید مأیوس شوند، ، توبه و زیارت اولیاى خدا، وسیله اى براى بازسازى روحى آنان است. ✅ در زیارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبک شدن از گناه به دست مى ‌دهد. ✅ اگر خطاكاران را بخشیدید به آنان نیز بكنید. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 فَلَا و رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَايَجِدُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجَاً مِّمَّا قَضَيْتَ و َيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً 🍀 ترجمه: نه چنین است؛ قسم به پرودگارت، كه ایمان نمى آورند مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند؛ سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتى نداشته باشند و به طور کامل تسلیم باشند. 🌷 : ايمان نمى آورند 🌷 : تو را داور قرار دهند 🌷 : شجر در اصل درخت است ولی معنای دیگر آن نزاع و اختلاف و مشاجره است. از آنجایی که نزاع میان دو نفر مانند برگ و شاخه درخت مختلط است به نزاع مشاجره می گویند. 🌷 : نمی یابند، نداشته باشند 🌷 : ناراحتی 🌷 : قضاوت کرده ای 🌷 : به طور کامل تسلیم باشند. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. زبیربن عوام که از مهاجران بود با یكى از انصار که از مسلمانان مدینه بود بر سر آبیارى نخلستان های خود که در کنار هم قرار داشتند اختلافی پیدا کردند و هر دو برای حل اختلاف خدمت صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند ، پیامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبیر است، اوّل او آبیارى كند. مرد انصارى که از مسلمانان مدینه بود از قضاوت عادلانه پیامبر ناراحت شد و گفت: چون زبیر، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پیامبر پرید و این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد. 🌸 در این آیه سوگند یاد می کند و به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: فلا و ربک لا یؤمنون : چنین نیست ، به پروردگارت که ایمان نمی آورند. یعنی قسم به پروردگارت به این سادگی نیست که هر کسی دارد و نشانه هایی دارد که در ادامه آیه به آن می پردازیم. حتى يحكموک فیما شجر بینهم: مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند سپس می فرماید: ثم لا یجدوا فی أنفسهم حرجا مما قضيت و يسلموا تسليما: سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتی نداشته باشند و به طور کامل باشند. یعنی این داوری خواه به سود آنها باشد یا به زیان آنها باشند علاوه بر اینکه اعتراض نکنند نشوند. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پیامبر صلى الله علیه وآله سوءظن داشته باشند، در حقیقت نیستند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند. 🔴 براساس این آیه از نشانه های اهل ایمان راستین سه مورد است: 1⃣ : در هنگام اختلافات سراغ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می روند. 2⃣ : وقتی مراجعه کردند و اگر نظر پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام خلاف نظر آنها بود باید بپذیرند. 3⃣ : مطابق آن قضاوت و داوری که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام انجام دادند باید عمل کرد. 🌸 اما اگر کسی خلاف این سه مورد عمل کرد نشان می دهد که ایمانش واقعی نیست و ایمانی در ندارد. امروزه باید به قوانین اسلامی مراجعه کرد که همان سخن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و می باشد و مطابق آنها عمل کرد. 🔹 پيام های آیه 65 سوره نساء 🔹 ✅ به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر می برند. ✅ نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن ندارند. ✅ فرمان پیامبر را با دلگرمى می پذیرند و تسلیم او هستند. ✅ ، علاوه بر تسلیم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسلیم قلبى توجّه كامل دارد. ✅ وجوب تسلیم در برابر قضاوت پیامبر، نشان پیامبر است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِنْ دِيَارِكُم مَّافَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوْعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتا (66) و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما (67) و لهديناهم صراطا مستقيما (68) ً 🍀 ترجمه: و اگر به آنان دستور مى داديم كه یكدیگر را بكشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افرادى کمی از آنها ، این دستور را انجام نمى دادند و اگر آنان به آنچه پند داده مى شوند عمل مى كردند، برایشان بهتر و در پایدارى مؤثرتر بود. (66) و ما نیز در این صورت به طور یقین از نزد خود پاداشی بزرگ به آنان عطا می کردیم. (67) و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم (68) 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آیه 66 سوره نساء براى تکمیل بحث آیه گذشته درباره کسانی که از داوری های عادلانه صلی الله علیه و آله گاهی احساس ناراحتی می کردند مى فرمايد: و لو أنا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من دياركم ما فعلوه إلا قليل منهم: و اگر به آنان دستور می دادیم که یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افراد کمی از آنها این دستور را انجام نمی دادند. یعنی می توانستیم تکالیف سنگین و طاقت فرسایی به آنها بدهیم که کفاره بت پرستی و گناهان بزرگ باشد ولی این کار را نکردیم این ها که درباره آبیاری کردن یک نخلستان و قضاوت عادلانه تسلیم نیستند چگونه می توانند از عهده امتحانات دیگر در آیند. 🌸 مثلا اگر به آنان می گفتیم یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود مهاجرت کنید و بیرون روید چگونه می توانستند در مقابل آن طاقت بیاورند البته ما چنین دستوری به آنها ندادیم اگر هم این دستور را می دادیم فقط عده کمی از آنها بودند و بدون چون و چرا انجام می دادند. سپس در ادامه آیه 66 سوره نساء به دو فايده از انجام دستورات اشاره کرده و می فرماید: و لو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيرا لهم و أشد تثبيتا: و اگر آنان به آنچه پند داده می شوند عمل می کردند، برایشان بهتر بود و در پایداری مؤثرتر بود. اگر موعظه های و را بپذیرند هم به سودشان است و هم باعث تقویت آنها می شود. 🌸 سپس در آیه 67 سوره نساء سومين فايده و در برابر خدا را بيان کرده و می فرماید: و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما: و ما نيز در اين صورت به طور يقين از نزد خود پاداش بزرگی به آنان عطا می کردیم. و در آیه 68 سوره نساء چهارمین فایده تسلیم و اطاعت در برابر را بیان کرده و می فرماید: و لهدیناهم صراطا مستقیما: و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم. 🔹 پيام های آیات66تا68سوره نساء 🔹 ✅ باید خود را بسنجند، كه اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ ✅ هنگام ، افراد كمترى از عهده ى انجام تكلیف و اثبات ادعا برمى آیند. ✅ فرمان كفر به و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوت هاى او بودن، موعظه و خیرخواهى الهى است. ✅ و در گرو عمل است. ✅ مواعظ خداوند است. ✅ هرچه در راه گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر مى شود. ✅ هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولى به خیر و صلاح انسان است. ✅ رسیدن به ، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابی مستقیم، در سایه عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. ✅ گام نهادن در راه ، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر می شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِئك مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّديقِينَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصاَّلِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلئَِكَ رَفِيقاً (69) ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيما (70) ً 🍀 ترجمه: و هر کسی كه از خدا و پیامبر اطاعت كند، پس همنشين كسانى خواهد بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان. و آنها رفیق ‏هاى خوبى هستند. (69) این فضل و بخشش از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن کافی است. (70) 🌷 : نعمت داده است 🌷 : بر آنها 🌷 : پیامبران 🌷 : جمع صدیق است و آن کسی است که قول و عمل و زندگی اش صدق و راست باشد. 🌷 : بخشش 🌷 : کافی است 🌷 : دانا 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. يکی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به نام ثوبان که نسبت به محبت و علاقه شدیدی داشت، روزی با حال پریشان خدمت پیامبر رسید، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علت ناراحتی او را پرسید. در جواب عرض کرد: امروز در این فکر فرو رفته بودم که فردای قیامت اگر من اهل بهشت باشم، در مقام جایگاه شما نخواهم بود و اگر اهل بهشت نباشم که تکلیفم روشن است و بنابراین در هر حال از درک حضور شما محروم خواهم شد با این حال چرا افسرده نباشم؟ که آیات 69 و 70 سوره نساء نازل شد. 🌸 آیات 69 و 70 بشارتی است برای افراد مطیع پروردگار و مطیع پیامبر که در نیز همنشین پیامبران و برگزیدگان خدا خواهند بود. که آیه 69 سوره نساء مى فرمايد: و من يطع الله و الرسول فأولئك مع الذين أنعم الله عليهم: و هر کسی که از خدا و پیامبر اطاعت کند پس همنشین کسانی خواهد بود که خداوند بر آنان نعمت داده است. بر طبق این آیه راه رسیدن به اطاعت از خداوند و پیامبر است. یعنی هر چه دستور داده شده بدون چون و چرا اطاعت کنیم. هر کسی به دستوراتی مانند نماز ، روزه ، حجاب ، پرهیز از نگاه به محرمات و سایر دستورات عمل کند قطعا جزو افراد بهشتی خواهد بود. سپس در ادامه آیه به چهار گروه اشاره می کند که می فرماید: من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحين: از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان 1⃣ : فرستادگان مخصوص خداوند که نخستین گام را برای هدایت و رهبری مردم و دعوت به صراط مستقیم بر می دارند. 2⃣ : کسانی که هم در سخن راست می گویند و هم با عمل و رفتار درست گفتار خود را اثبات می کنند و نشان می دهند که مدعی ایمان نیستند بلکه به راستی به فرمان های الهی ایمان دارند. در روایات بهترین نمونه صدیقان، امامان معصوم علیه السلام و صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفی شده اند. 3⃣ : کشته شدگان در راه هدف و عقیده پاک الهی و یا افراد برجسته ای که روز قیامت شاهد اعمال انسان ها هستند. 4⃣ : افراد شایسته ای که با انجام کارهای مثبت و سازنده و مفید و اطاعت از دستورات پیامبران به مقامات برجسته ای رسیده اند. 🌸 سپس می فرماید: و حسن اولئک رفیقا: و آنها رفیق های خوبی هستند. از این عبارت این حقیقت به روشنی استفاده می شود که موضوع معاشران خوب و همنشین های با ارزش به قدری اهمیت دارد که حتی در برای تکمیل نعمت های بهشتی این نعمت بزرگ به اطاعت کنندگان داده می شود. سپس در آیه بعد برای بیان اهمیت با پیامبران و برگزیدگان الهی که نعمت بسیار بزرگی است مى فرمايد: ذلك الفضل من الله و كفى بالله عليما: اين فضل و بخشش از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن کافی است. از حال بندگان و اعمال آنها آگاه است و همین کافی است. 🔹 پيام های آیات69و70سوره نساء 🔹 ✅ قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از دستورات و به دست نمى ‏‌آید. ✅ ، انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت ها گزینش كرد. ✅ از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. ✅ اطاعت از پیامبر، همجوارى با همه ‏ى انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یكى، همراه شدن با همه است. ✅ آگاه بودن ، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِيعا ً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! سلاح خود را بردارید، پس به صورت گروه گروه یا همه با هم بسوى دشمن خارج شوید. 🌷 : بگیرید 🌷 : به معناى بیدارى، آماده باش و وسیله دفاع است. 🌷 : برای جنگ خارج شوید 🌷 : گروه گروه، دسته دسته 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و دستور جامع و همه جانبه به تمام مسلمانان در همه قرن ها می دهد که برای حفظ امنیت خود و از مرزهای خود دائما مراقب باشند و یک نوع آماده باش همیشگی داشته باشند نخست مى فرمايد: يا أيها الذين ءامنوا خذوا حذركم: اى کسانی که ایمان آورده اید! خود را بردارید. یعنی هوشمندانه رفتار کنید و همیشه در حال آماده باش باشید ممکن است دشمن به شما حمله کند. 🌸 سپس دستور می دهد که برای مقابله با از روش ها و تاکتیک های مختلف استفاده کنند اگر دشمن با تعداد کم به جنگ شما آمد شما بصورت چند گروه به با دشمن خارج شوید ولی اگر دشمن تعدادش زیاد بود شما بصورت برای جنگ با او خارج شوید. که می فرماید: فانفروا ثبات أو انفروا جميعا: پس به صورت گروه گروه یا همه با هم به سوی دشمن خارج شوید. مسلمانان باید مرزهاى كشور خود را حفظ كنند. عمل به این آیه، رمز و غفلت از آن، رمز سقوط و شكست مسلمانان مى باشد. 🔹 پيام های آیه 71 سوره نساء 🔹 ✅ باید در هر حال آماده و بیدار باشند، و از طرح ها، نفرات، نوع اسلحه، روحیّه، همكارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بریزند و عمل كنند. ✅ آمادگى رزمى در سایه ى ارزش دارد. ✅ مسلمانان باید شوند. ✅ مسلمانان باید از تاكتیک هاى مختلف، براى مقابله با استفاده كنند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 فَلْيُقَاتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ وَ مَنْ يُقَاتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيما ً 🍀 ترجمه: پس باید در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنیا را به آخرت مى فروشند و كسى كه در راه خدا مى جنگد، كشته شود یا پیروز گردد، پس به زودى پاداشى بزرگ به او خواهیم داد. 🌷 : بجنگد 🌷 : راه 🌷 : خرید و فروش می کنند 🌷 : دنيا 🌷 : کشته شود 🌷 : پیروز گردد 🌷 : پس به زودی 🌷 : به او خواهيم داد 🌷 : پاداش 🌷 : بزرگ 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در این آیه و چند آیه بعد افراد با ایمان با منطق مؤثر و هيجان انگیزی دعوت به جهاد در شده اند. در آغاز این آیه می فرماید: فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوة الدنيا بالأخرة: پس باید در راه خدا کسانی بجنگند که زندگی دنیا را به آخرت می فروشند. یعنی تنها کسانی می توانند جزو مجاهدان واقعی باشند که آماده چنین معامله ای باشند و زندگی جهان مادی را با زندگی ابدی و جاویدان مبادله کنند. 🌸 سپس در ادامه به این اشاره می کند که سرنوشت چنین مجاهدانی روشن است، زیرا یا می شوند یا بر دشمن می گردند در هر صورت خداوند پاداشی بزرگ به آنها خواهد داد. که می فرماید: و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل أو يغلب فسوف نؤتيه أجرا عظيما: و کسی که در راه خدا می جنگد، کشته شود یا پیروز گردد، پس به زودی پاداشی بزرگ به او خواهیم داد. 🔹 پيام های آیه74سوره نساء 🔹 ✅ هدف از جنگ در ، فقط خداست، نه كشورگشایى، نه استثمار و نه انتقام. ✅ ، توفیقى است كه به همه داده نمى شود. دنیاطلبان نه لیاقت جبهه را دارند و نه شجاعت آن را. ✅ فى سبیل ‌اللَّه هرگز مغلوب نیست. ✅ در جبهه ى ، فرار وشكست مطرح نیست، یا شهادت یا پیروزى. ✅ ، فقط غنایم را «فوز عظیم» مى داند ولى قرآن، هم براى پیروزى و هم براى شهادت، «اجر عظیم» قرار داده است. ✅ وعده ى اجر عظیم تشویق براى عزیمت به است. ✅ زندگى آخرت برتر از زندگى دنیاست و معامله دنیا با آخرت كار بزرگى است. ✅ شهید و رزمنده ی پیروز، یكسان است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 و َإِنَّ مِنكُمْ لَمَنْ لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِن أَصاَبَتْكُم مُّصِيَبةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَىَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدا (72) و لئن أصابكم فضل من الله ليقولن كأن لم تكن بينكم و بينه مودة يا ليتنى كنت معهم فأفوز فوزا عظيما (73) ً 🍀 ترجمه: و همانا از شما كسانی هستند كه كُندى و سستی مى کنند، پس اگر به شما مصیبتی برسد، مى گوید: خدا به من نعمت داده كه همراه آنان نبودم تا شاهد ( مصیبت) نباشم. (72) و اگر فضلی از سوی خداوند به شما برسد، آن چنان که گویا میان شما و او هرگز دوستی نبوده خواهد گفت: ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می رسیدم. (73) 🌷 : از شما 🌷 : از ریشه ى «بطو» به معناى كُندى است. به گفته اهل لغت، «بطوء» هم حركت كند است و هم دیگران را به كندى در حركت فراخواندن. 🌷 : به شما برسد 🌷 : نعمت داد 🌷 : ميان شما و او 🌷 : دوستى 🌷 : اى کاش 🌷 : بودم 🌷 : همراه آنان 🌷 : رستگاری 🌷 : بزرگ 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. به نقل روایات این آیات درباره نازل شده است زیرا آنان مسلمانان را از حضور در میدان جنگ باز می داشتند و اگر شهادت یا اسارت یا زخمی به رزمندگان وارد می شد آنان را مورد شماتت قرار می دادند. و اگر رزمندگان پیروز می شدند و غنایم جنگی به دست می آوردند حسرت می خوردند کاش با آنها بودند. 🌸 در این آیات خطر دشمنان داخلی و عوامل نفوذی و منافقان مطرح شده است. حقیقت و ایمان واقعی آدم ها در حوادث است که بروز می کند و برای نمونه جنگ، سنگ محک ایمان واقعی آدم هاست. که می فرماید: و إن منكم لمن ليبطئن: و همانا از شما کسانی هستند که کندی و سستی می کند. این افراد تلاش می کنند تا از شرکت در صفوف مجاهدان در راه خودداری کنند و علاوه بر آن تلاش می کنند تا از حضور رزمندگان در جبهه جلوگیری کنند. سپس می فرماید: فإن أصابتكم مصيبة: پس اگر به شما مصیبتی برسد. هنگامی که مجاهدان از میدان جنگ باز می گردند و یا اگر اخبار میدان جنگ به آنها برسد در صورتی که اگر رزمندگان به رسیده باشند یا اسارت و زخم هایی بر آنها وارد شده باشد فرد منافق از اینکه با آنها نبوده خوشحال می شود و قال قد أنعم الله على إذ لم أكن معهم شهيدا: مى گوید: خدا به من نعمت داده که همراه آنان نبودم تا شاهد مصیبت نباشم. 🌸 سپس در آیه 73 سوره نساء مى فرمايد: و لئن أصابكم فضل من الله ليقولن كأن لم تكن بينكم و بينه مودة يا ليتنى كنت معهم فأفوز فوزا عظيما: و اگر فضلی از سوی به شما برسد، آن چنان که گویا میان شما و او هرگز دوستی نبوده خواهد گفت: ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می رسیدم. روشن است کسی که شهادت در راه خدا را یک نوع بلا می داند و نرسیدن به شهادت را نعمت می داند پیروزی و رستگاری بزرگ از دید او پیروزی مادی و به دست آوردن غنایم جنگی است. هدفشان منفعت اندیشی است و این منفعت اندیشی است که آدمی را به نفاق می کشاند. 🔹 پيام های آیات72و73سوره نساء 🔹 ✅ هاى_جنگ، وسیله ى خوبى براى شناخت افراد ضعیف الایمان و منافقان است. ✅ ، از افكار و گفتار منافقان پرده برمى دارد. ✅ ، عامل تضعیف روحیّه ى مسلمانان هستند پس باید آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد. ✅ ، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقیت و سعادت مى دانند. ✅ هر رفاهى، مصون ماندنى و لطف و نعمت خدا نیست. ✅ پیروزی در جنگ و غنایم آن، از فضل است. ✅ به خاطر منافع دنیوی، منافقان را از دست می دهند. ✅ آنکه در غم های مؤمنان شريک نیست ولی می خواهد در بهره ها سهیم باشد، خصلتی از منافقان دارد. ✅ فقط به دنبال منافع شخصی هستند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈