▪️اشخاص وسواسی در نماز چه وظیفه ای دارند؟
🔸همه مراجع: اشخاص وسواسى بايد مطابق اشخاص معمولى عمل کرده وبه يقين و شكّ خود اعتنا نکنند.
🔹تبصره: كسى كه در نماز به حدّى وسواس دارد كه باعث بطلان نمازش مىشود و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مىشود، بايد نماز را با جماعت بخواند و طبق نظر آیت الله وحید، در صورتى كه موجب بطلان نمازش نشود نیز بنابر احتياط واجب باید نماز را به جماعت بخواند.
پی نوشت:
توضيح المسائل مراجع، ج1، مسأله 224 و 1405
العروه الوثقی، ج1، احکام الشکوک،م8
تحرير الوسيلة؛ ج1، القول في الشك،م8
صافی، هداية العباد، ج1، م902
سیستانی و تبریزی،منهاج الصالحين، ج1، في الشك، م847
وحید،منهاج الصالحين، ج2، في الشك، م847 و توضیح المسائل، م230 و 1413
مکارم، توضيح المسائل، م 1068
استفتاء از دفتر مراجع
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛
▪️گفتن ذکر «و عجّل فرجهم» بعد از #صلوات تشهد، چه حكمى دارد؟
🔸همه مراجع(به جز مکارم): اگر به قصد ورود نگوید و به قصد مطلق #دعا بگوید، اشکالی ندارد.
🔹آیت الله مکارم: اشکالى ندارد، ولى گاه ترک شود تا تصوّر نشود جزء نماز است.
پی نوشت:
استفتاء کانال #تقلید از دفاتر #مراجع
مکارم، استفتاءات سایت
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛
▪️آيا برگرداندن انگشتر در قنوت، ثواب دارد؟
🔸آیات عظام بهجت وفاضل: اصل عمل در روايت به نحو مطلق وارد شده و در حال قنوت، بدون قصد ورود مانعى ندارد.
🔹آیات عظام تبریزی وخامنه ای: استحباب آن ثابت نيست لكن به قصد رجاء مانعى ندارد.
🔸آیت الله مکارم: چرخاندن انگشتر در قنوت دلیلی ندارد. و چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است ولی نماز را باطل نمی کند، بهتر است آن را ترک کنید.
پی نوشت:
خامنه ای، استفتائات جدید، مسائل متفرقه نماز
بهجت،استفتاءات؛ ج2، س2252
فاضل، جامع المسائل، ج1، س 355
تبریزی، استفتاءات جديد؛ ج2، 2061
مکارم، استفتاءات سایت
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛
▪️نماز دهه اول ذی الحجه
🔸این نماز، از نمازهای مستحب است که توصیه شده در ده شب اول ماه ذی الحجه خوانده شود و بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر(ع) به کسی که این نماز را بخواند ثواب اعمال حج داده خواهد شد.
🔹کیفیت خواندن نماز «و واعدنا»:
مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره شریفه الأعراف را می خواند :
« وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين »
🔸خواندن این نماز کمتر از 5 دقیقه طول میکشد و کسانی که این آیه را حفظ نیستند می توانند از روی قرآن و یا یادداشت بخوانند.
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛
▪️شكّ در تعداد رکعات نماز مستحبّى چه حکمی دارد؟
🔸همه مراجع: کسی که در عدد ركعت هاى نماز مستحبى شك كند مخيّر است بنا را بر كمتر يا بيشتر بگذارد، مگر اين كه طرف بيشتر نماز را باطل كند كه در اين صورت بنا را بر كمتر بگذارد.
🔹نکته: حکم این مساله در نماز وتر متفاوت می باشد.
پی نوشت:
توضيح المسائل مراجع،ج1،م 1193 و1195
خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س517
و رساله آموزشی، درس 49
وحید، توضیح المسائل، م1201 و1203
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛
▪️شک در اقوال و اعمال نمازهای مستحبی چه حکمی دارد؟
🔸 همه مراجع(به جز بهجت): اگر کسی در كارهاى نماز مستحبى شك كند، چنانچه محل آن نگذشته، بايد به جا آورد و اگر محل آن گذشته، به شك خود اعتنا نكند.
🔹آیت الله بهجت: اگر در يكى از كارهاى نماز مستحبى شك كند، مىتواند به شكّ خود اعتنا نكند.
پی نوشت:
توضيح المسائل مراجع،ج1،م 1193 و1195
خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س517
وحید، توضیح المسائل، م1201 و1203
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛
▪️نماز فرزند در وطن و زادگاه پدر و مادر چگونه است؟
🔸همه مراجع( به جز نوری): اگر تاكنون براى زندگى كردن به آنجا نرفته و آنجا را براى اقامت و زندگى خود اختيار نكرده ، حكم مسافر را دارد و وطن حساب نمى شود.
🔹آیت الله نوری: وطن پدر و مادر وطن فرزند محسوب می شود و تا زمانی که از آن اعراض نکرده، نمازش در آن جا کامل است.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع، م 1332
نوری، استفتاءات، ج1، س 156
┏━━━🕊🕌🕊━━┓
🕌🌸@taghlid🌸
┗━━━🍃🌸🍃━━┛