مولا علی علیهالسلام:
⭕️ العدل حیاة الاحکام...
👈 در جامعه ای که از حیث عدالت عقب افتاده است، احکام اسلامی همچون مُرداری است که جز نفرت به بار نمی آورد.
👈 ازین پس اگر خواستیم علل دین گریزی و بی مبالاتی مردم به نماز، حجاب، روزه و دیگر احکام را بررسی کنیم، این حدیث را پیش چشم داشته باشیم، شاید دغدغهها و مطالبهگریهایمان را سمت و سویی ریشهایتر بخشد ...
آنچه که جمهوری اسلامی را به عنوان یک پدیدهی بدیع ممتاز میکند، همین است که: حضور مردم و انتساب به معنویات و به حکم الهی و خشوعِ در مقابل پروردگار. این دو یک حقیقت واحدی را تشکیل دادهاند. این بحث که در نظام اسلامی، جمهوریت مقدم است یا اسلامیت مقدم است، یک بحث بیمعنی و انحرافی است. اسلامیت و جمهوریت دو عنصر جدا نیستند که به یکدیگر وصل شده باشند و یک حقیقت را به وجود آورده باشند؛ در دل اسلامیت، جمهوریت هست. در دل اتکاء به حکم الهی، تکیهی به مردم و احترام به خواست و رأی مردم هست. جمهوری اسلامی یک حقیقت واحد است که هدیهی انقلاب اسلامی به ملت ایران است.
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از کسانی که می گویند اگر فلان کار نشود اسلام از دست می رود، خاطرنشان کردند: کسانی هم هستند که می گویند اگر اوضاع فلان جور نشود، جمهوریت از بین می رود. اما هر دوی این حرفها غلط است چرا که جمهوریت ما، از اسلام گرفته شده نه از جای دیگر، ضمن آنکه اسلام به ما اجازه نمی دهد مردم سالاری نداشته باشیم.
ایشان تاکید کردند: خدا و مردم در نظام اسلامی، در طول هم قرار دارند و این ملت با تکیه بر قانون اساسی توانسته است اسلامیت و جمهوریت نظام را تضمین کند.
۱۳۸۲/۱۱/۲۴
البته از طرف کسانی سعی شده که بین جمهوریت نظام و اسلامیت، رقابتی به وجود بیاورند. یکجا بعضیها بگویند روی اسلامیت تکیه شد، جمهوریت تضعیف شد؛ یک عده هم بگویند روی جمهوریت تکیه شد، اسلامیت تضعیف شد. اینطوری نیست. در کشور ما جمهوریت از اسلامیت جدا نیست.
بیانات در آخرین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت هشتم
۱۳۸۴/۰۵/۱۰
تحلیلات راهبردی
رهبر انقلاب :
جمهوریتِ برآمده از اسلام
در «الگوی جمهوری اسلامی» نه تنها مردمسالاری و دین دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند بلکه مردمسالاری برآمده از دین است: «افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیهى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام بهوسیلهى مردمسالارى است... کار، دست مردم است؛ این، پایهى اصلى حرکت امام بزرگوار است.» [۳] در واقع در این الگو «جمهوریت» از «اسلام» جدا نیست: «در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است. جمهوریت ما از اسلام گرفته شده و اسلام ما اجازه نمیدهد در این کشور مردمسالاری نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند.» [۴] نکتهی مهم حائز اهمیت اینکه این الگو با این مبانی و مختصات در سطح جهانی «حرفی نو و جدید» محسوب میشود: «امروز مردمسالاری دینیای که ما در کشور خود مطرح میکنیم، یک حرف نو است؛ نه فقط به خاطر اینکه ما شاخهای از مردمسالاری را ارائه میدهیم؛ نخیر، ما در واقع در مردمسالاریهای دنیا شبهه میکنیم.» [۵]
[۳] - بیانات در مراسم بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
[۴] - بیانات در خطبههای نمازجمعه ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
[۵] - بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر این کارو گذاشتید کنار
باندهای #فساد کمکم به قدرت میرسن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆نزاع دو اسلام!
1⃣ نزاع امام کاظم(سلام الله علیه) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود:
اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد!
عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود!
آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!
اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود!
2⃣ اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی.
اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید.
امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد.
|آیت الله محسن قنبریان🌱|
🔴 فقط یک ماه مثل آنان زندگی کن!
👈 انسان غرق در محرومیّت و پریشانی را، که مسائل اصـلی زنـدگیش بـر زمین مانده است، تو به چه چیز دعوت میکنی و فرا میخوانی؟
👈 برو در یـکی از زاغـهها، در درون زندگانی یکی از خانوارهای محروم، آنگاه برگرد و یک ماه ـ فقط یک ماه ـ مثل آنان زندگی کن، و دخـتر و پسـر و کودک و جوان خود را در شرایط فرزندان و کودکان آنان قرار ده...
👈 شبهای زمستانی را مـثل آنـان بگذران، و سفرههای خالی را مثل آنان در جلو خویش و خـانوادهی خـود بـینداز، و بیپزشکی و بیدارویی و اجارهنشینی، بلکه بیخانمانی و زاغهنشینی را مـثل آنـان تجربه کن...
👈 آن وقت ببین که زندگی چیست و واقعیّات کدام است، و عمل به احـکام دیـن چگونه میسر است!
🍂 علامه محمدرضا حکیمی
#گفتمان_عدالت
#تضاد_طبقاتی