تحلیلات راهبردی
رهبر انقلاب :
جمهوریتِ برآمده از اسلام
در «الگوی جمهوری اسلامی» نه تنها مردمسالاری و دین دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند بلکه مردمسالاری برآمده از دین است: «افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیهى به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام بهوسیلهى مردمسالارى است... کار، دست مردم است؛ این، پایهى اصلى حرکت امام بزرگوار است.» [۳] در واقع در این الگو «جمهوریت» از «اسلام» جدا نیست: «در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است. جمهوریت ما از اسلام گرفته شده و اسلام ما اجازه نمیدهد در این کشور مردمسالاری نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند.» [۴] نکتهی مهم حائز اهمیت اینکه این الگو با این مبانی و مختصات در سطح جهانی «حرفی نو و جدید» محسوب میشود: «امروز مردمسالاری دینیای که ما در کشور خود مطرح میکنیم، یک حرف نو است؛ نه فقط به خاطر اینکه ما شاخهای از مردمسالاری را ارائه میدهیم؛ نخیر، ما در واقع در مردمسالاریهای دنیا شبهه میکنیم.» [۵]
[۳] - بیانات در مراسم بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
[۴] - بیانات در خطبههای نمازجمعه ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
[۵] - بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر این کارو گذاشتید کنار
باندهای #فساد کمکم به قدرت میرسن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆نزاع دو اسلام!
1⃣ نزاع امام کاظم(سلام الله علیه) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود:
اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد!
عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود!
آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!
اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود!
2⃣ اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی.
اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید.
امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد.
|آیت الله محسن قنبریان🌱|
🔴 فقط یک ماه مثل آنان زندگی کن!
👈 انسان غرق در محرومیّت و پریشانی را، که مسائل اصـلی زنـدگیش بـر زمین مانده است، تو به چه چیز دعوت میکنی و فرا میخوانی؟
👈 برو در یـکی از زاغـهها، در درون زندگانی یکی از خانوارهای محروم، آنگاه برگرد و یک ماه ـ فقط یک ماه ـ مثل آنان زندگی کن، و دخـتر و پسـر و کودک و جوان خود را در شرایط فرزندان و کودکان آنان قرار ده...
👈 شبهای زمستانی را مـثل آنـان بگذران، و سفرههای خالی را مثل آنان در جلو خویش و خـانوادهی خـود بـینداز، و بیپزشکی و بیدارویی و اجارهنشینی، بلکه بیخانمانی و زاغهنشینی را مـثل آنـان تجربه کن...
👈 آن وقت ببین که زندگی چیست و واقعیّات کدام است، و عمل به احـکام دیـن چگونه میسر است!
🍂 علامه محمدرضا حکیمی
#گفتمان_عدالت
#تضاد_طبقاتی
◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی با یکی از مقامات سیاسی دولت
🔴 یکی از مقامات ارشد دولت، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفتوگو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمیدانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برجهای سربه فلک کشیده، عدهای در بیغولهها شربت سینه را با آب میآمیزند و نان در آن ترید میکنند و به عنوان وعده غذایی میخورند. کارنامه امیرالمومنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دستکم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم میخورند درحالی که خود حضرت نان جو میخورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد.
🗯 به نقل از احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران و اکنون قائم مقام مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی است)
طالقانی بزرگ، روی زمين نشست مردم را ببيند...
وقتی روی زمين نشستی مردم را میبينی...
وگرنه به آنان نگاه میكنی!!!
✍️ #محمد_رضا_حکیمی
🔴 یک سوزن به خودت بزن!
▪️سرخوردگی و فاصلهگیری گروههایی وسیع از جمله جوانانی بسیار را نباید همواره معلول تبلیغات نظری و اغوایی دیگران و بیگانگان بدانیم. باید در جزئیات و کلیات عملکردها و عملکنندگان و امور و اشخاص مربوط و نتایج حاصله نیز دقت کنیم، و به تعبیر علمای اخلاق، در این مقولات نیز اهل مراقبه باشیم. آری، بهترین و بنیادیترین سازندگی با اجرای عدالت میآغازد.
📖 جامعهسازی قرآنی: ص۱۱۸
✍ استاد محمدرضا حکیمی
22.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جمهوریت امری دینی و برگرفته از شریعت در زمان غیرمعصوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه مقدس و اعتراض!
🎙 #حجتالاسلام_محسن_قنبریان:
حرم اهل بیت علیه السلام مقدس است ، اما جامعه کی مقدس میشود؟
🔹 جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعهای است که به فرمایش پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و امیرالمومنین(علیه السلام)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱
🔸 قبل از کمپینها و ثبت اعتراضات در سایتهای وزارتخانههای دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات) درست کرد.
۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع
(نامه۵۳نهج البلاغه)