استاد معتز آقایی (3).mp3
1.35M
🎙 استاد #معتز_آقایی
📖 دعای پایان جلسه
❇️ #جلسه_قرآن #تاحفظ
📆 ۵ دی ماه ۱۴۰۳
📊 جلسه ۶۲
📌 آستان مقدس #حضرت_عبدالعظیم_ع
#مسجد_جامع
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸
استاد محمد صدیق منشاوی.mp3
2.27M
🎙 استاد #محمد_صدیق_منشاوی
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمود خلیل الحصری.mp3
1.93M
🎙 استاد #محمود_خلیل_الحصری
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
#رمز_های_آیات_مشابه
#سوره_آلعمران (۱۸۷)
ذَالِكَ مِنْ أَنبَآءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْكَ وَمَا کُنتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ ... {آلعمران/٤٤}
ذَالِكَ مِنْ أَنبَآءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْكَ وَمَا کُنتَ لَدَیْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ یَمْکُرُونَ {یوسف/١٠٢}
تِلْكَ مِنْ أَنبَآءِ الْغَیْبِ نُوحِیهَآ إِلَیْكَ مَا کُنتَ تَعْلَمُهَآ أَنتَ وَلَا قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِینَ {هود/٤٩}
سه نکته مهم
۱. «تِلْكَ» اشاره دارد به داستان حضرت نوح علیْهِ السّلام. این کلمه برای اشاره بعید (دور) به کار میرود و چون میان این داستان و زمان رسالت حضرت رسول صَلَّی اللهُ عَلَیه وَآله وَسَلَّم زمان بسیار طولانی فاصله شده، این کلمه آمده است.
همچنین کلمه «تِلْكَ» اشاره به اهمیت داستان حضرت نوح علیْهِ السّلام و قوم آن بزرگوار است.
با توجه به توضیحات بالا میگوییم: «کلمه «تِلْكَ» برای مؤنث به کار میرود. در اینجا هم اشاره دارد به سفینة (کشتی) نوح علیْهِ السّلام که مؤنث است و در ادامه کلمه «نُوحِیهَآ» و «تَعْلَمُهَآ» هم مؤنث آمدهاند.»
۲. «یُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ» اشاره دارد به داستان قرعهکشی برای سرپرستی حضرت مریم عَلیهَا السَّلام. «مادر مریم پس از وضع حمل، نوزاد خود را در پارچهای پیچید و به معبد آورد و به علماء و بزرگان بنیاسرائیل خطاب کرد که این نوزاد برای خدمت خانه خدا نذر شده است؛ سرپرستی او را به عهده بگیرید. چون مریم از خانوادهای بزرگ و معروف به پاکی و درستی (خانواده عمران) بود؛ عابدان بنیاسرائیل برای سرپرستی او بر یکدیگر پیشی گرفتند. چارهای جز قرعه نبود. به کنار نهری آمدند و قَلَمْها و چوبهایی که به وسیله آن قرعه میزدند، حاضر کردند و هر کدام نامشان را روی یکی از آنها نوشتند. هر قلمی که در آب فرو میرفت، برنده قرعه نبود. در مدتی کوتاه همه قلمها درون آب رفت و تنها قلمی که روی آب ماند، قَلَمی بود که نام زکریا علیْهِ السّلام بر آن نوشته شده بود».
۳. کلمه «أَجْمَعُوا»، دو مرتبه در قرآن کریم و فقط در سوره «یوسف» در آیه ۱٥ { فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن یَجْعَلُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ } و آیه ١٠٢ آمده است.
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمد صدیق منشاوی.mp3
2.21M
🎙 استاد #محمد_صدیق_منشاوی
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
استاد محمود خلیل الحصری.mp3
2.1M
🎙 استاد #محمود_خلیل_الحصری
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️
#رمز_های_آیات_مشابه
#سوره_آلعمران (۱۸۸)
قَالَتْ رَبِّ أَنَّی یَکُونُ لِی وَلَدٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ قَالَ کَذَالِكِ اللَّهُ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ ... {آلعمران/٤٧}
قَالَتْ أَنَّی یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِیًّا {مریم/٢٠}
نکته مهم: آیه ٤٧ آلعمران، دو ویژگی منحصر به فرد دارد:
۱. عبارت { أَنَّی یَکُونُ لِی وَلَدٌ } در کل قرآن کریم، فقط یک مرتبه در این آیه آمده است.
۲. فقط در این آیه، عبارت { یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ } آمده است.
رمز: وقتی جمعی از فرشتگان الهی بشارت تولد حضرت عیسی علیْهِ السّلام را به حضرت مریم عَلیهَا السَّلام دادند، ایشان به خداوند گفت: «پروردگارا، چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد...»، چون خطاب به خداوند است؛ از کلمه «رَبِّ» استفاده میکند.
اما در سوره «مریم» در آیه ۱۷ تا ۲٠ آمده: «ما روح خود را به سوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بیعیب و نقص، بر مریم ظاهر شد. حضرت مریم عَلیهَا السَّلام در خلوتگاه خودش بود و وقتی او را دید ترسید. به او خطاب کرد و گفت: «من از شر تو به خدای رحمان پناه میبرم، اگر پرهیزگاری» فرشته گفت: «من فرستاده پروردگار توام، آمدهام تا پسر پاکیزهای به تو ببخشم.» حضرت مریم عَلیهَا السَّلام گفت: «چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد؟ در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته و زن آلودهای نیستم.»
پس در این سوره، چون فرشته خطاب قرار گرفته است (نه خداوند)؛ کلمه «رَبِّ» نیامده است.
همچنین کلمه «وَلَدٌ» سه حرف دارد و در جزء ۳ آمده است.
این کلمه سه حرف و کلمه «غُلَامٌ» هم چهار حرف دارد و عدد ۳ بر ٤ مقدم است، در اینجا هم «وَلَدٌ» در سوره «آلعمران» مقدم بر «غُلَامٌ» آمده که در سوره «مریم» قرار دارد.
🔻🌸🔻🌸🔻🌸
🆔 @TaHefz |🔸تاحفظ🔸️