💠علامه حسن زاده آملی :
بيشتر فرياد دوزخيان از"فردا فردا كردن" است ، توبه امروز را به فردا نندازید...
#علامه_حسن_زاده_آملی
حکمت اوّل
علامه حسن زاده آملی
(۱۴۰۰-۱۳۰۷ آمل)
✍مگر می شود ما دین را از ریاضیات جدا بدانیم؟
امام صادق.علیه السلام. فرمودند:
اشیاء همه به هندسه (مقدار و اندازه) آفریده شده اند
✍به میرزا مهدی الهی قمشه ای
عرض کردم نظرشان درباره شعرا چیست؟
گفتند: تمام دیوان ها فدای دیوان چند تن؛
مُلّای رومی، نظامی، سعدی، حافظ، سنایی.
آقای الهی فرمودند:
شبی در مکه خواب دیدم که
این بیت باباطاهر را برایم این گونه می خواندند:
خوشا آنان که الله یارشان بی.
توکلّت علی الله کارشان بی.
✍یکی از بزرگان سفارش می فرمود که
سعی کنید نامحرم نباشید.
کسانی که دور از معارفند نامحرمند
به تعبیر امام صادق.ع. که فرمودند:
دلها باید شهر باشد
حصون امینه باشد
✍مدعّیان کاذب زیادند
✍علامه ابوالحسن قزوینی اول حرفی که به من زدند این بود که:
عِلمی که انسان ساز است عِلم عرفان و اخلاق است
انسان باید کتاب وجود خودش را درست بخواند
کلمات وجودی خودش را بفهمد
به قول شمس مغربی:
مرا به هیچ کتابی مکن حواله دگر.
که من حقیقت خود را کتاب می بینم.
✍علامه طباطبایی می فرمود:
آخرین مرحله سیر و سلوک عارف این است که
می رسد به جایی که می بیند آنچه را که از بیرون یافته است
همه درونی بوده است و حالا خودش شده است
✍امام صادق.ع. در آخر "توحید مُفَضَل" ارسطو را می ستاید
می فرمایند:
ارسطو از وحدت نظم عالَم
مردم را به وحدت ناظم و به وحدت صانع دعوت کرد
✍من از دین بدر آمدم
و دوباره دین را پذیرفتم
بنده دین آبایی ندارم
دین تقلیدی و طایفه ای ندارم
من اثنی عشریه به تحقیق شدم
✍حکماء فرموده اند:
نفس را مشغول بدار
و گرنه او تو را مشغول می کند
✍خواجه نصیر طوسی
از یک شکل هندسی
۴۹۷۶۶۴ حُکم هندسی استنباط کرده
✍عبارت شیوای شیخ رئیس ابوعلی سینا در دانشنامه علائی:
به هر نادانسته راهی است که به وی دانسته می شود
✍این کشمکش ها راجع به افکار، اشخاص و ادیان
هیچ گاه بکلی خاتمه نمی پذیرد
ریشه بسیاری از اختلافات و اتهامات "جهل" است
کرده ای تاویل حرف بِکر را.
خویش را تاویل کن نی ذکر را.
✍یک وقت مناسبتی پیش آمده بود
آقای (علامه) طباطبایی یک مقدار تبرّی می جُست از بعضی
از درس ها و محافل و آمد و شد ها
می فرمود:
مِثل این که مردم قدر عمر خود را نمی دانند
عمر خیلی ارزشمند است
جناب وصیّ.علیه السلام.فرمود:
همین طور که روز و شب از شما می گیرند
شما هم سعی کنید که از روز و شب چیزی بگیرید.
گفت و گو با علامه حسن حسن زاده آملی.
به اهتمام: محمد بدیعی.
ص ۳۳،۳۸،۳۹،۴۵،۴۶،۴۷،۴۸،۴۹،۵۶،۶۶،۸۵،۱۱۵،۱۱۷،۱۱۸
17.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بازنشر | پیامی دارم
از پیام شهید حاج قاسم سلیمانی تا شهید مهدی باکری
🔺️ تمامی صداهای داخل کلیپ واقعی و مستند است.
هفته دفاع مقدس گرامی باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ حاج قاسم: این نظام قطعه ای از بهشت است ، باید رو پلک چشممون حفظش کنیم
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یارسولالله🖤
کار و بار دو جهان ریخت بهم غوغا شد
چشم زهرا و علی بعدِ شما دریا شد
رفتی و خنده به کاشانه ی تو گشت حرام
رختِ مشکیِ یتیمی به تن زهرا شد
#شهادت_پیامبر_اکرم(ص)🥀
#شهادت_امام_حسن(ع)🥀
#تسلیت_باد🥀
به مناسبت اولین سالگرد عارف کامل سالک توحیدی حضرت علامه حسن حسن زاده قدس الله نفسه
ایرا به شکوه آمده از نام بلندت
چون کوه دماوند شده خلعت بندت
تو جان جهانی و جهانی به تو بنداست
رفت ازسرما سایه مقدار بلندت
مرده است دلم روح مسیحای تویی تو
احیا بنما جان،توبه یک حبه قندت
درعلم و عمل مثل تو این چرخ نیاورد
انگار نگارا که بلندست کمندت
دردایره علم و طریقت تو فریدی
برق از همه عالم بربودست سمندت
آن آتش گرمای کلامت چو نسیمی
دل را ببرد عالم لاهوت چو پندت
غیر از رخ دلدار نگفتی وندیدی
صدغنچه گل بازشودازگل خندت
پنج و دو سه چون بهم آیند ببینی
این حسن کمال است گرفتست به بندت
بگذار که بی پرده بگویم که بدانی
سیراب شده بحر دلم ازلب قندت
العبد شیخ ابراهیم طاهریان
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ الهی، از کودکان چیزها آموختم، لاجَرَم کودکی پیش گرفتم...
#علامهحسنزادهآملی
یک جرعه معرفت:
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
✍🏼 شاید حکمت تکرار #نماز (علاوه بر تثبیت) سیر باشد، به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد.
⚜️ قیام بنده در نماز، اظهار #عبودیت است، و سجده غایت #خضوع است.
#دریافت_روزانه
#کلام_بزرگان
#کلامی_از_بهجت
#علامهحسنزادهآملی
#معادجسمانی
#معادروحانی
؛●➼┅═❧═┅┅───┄═❧┅
👈 عقيده نگارنده نيز
هر دو معاد جسمانى و روحانى است
و ادلّه ما ناظر به اين عقيده است
يعنى در آن جهان آخرت
و بهشت ابد
هم لذّات جسمانى است
از طعام و شراب و
نكاح و مناظر زيبا و
صورت حسناء و ابتهاجات و
نشاط بى حدّ و
هرگونه لذّت كه در اين جهان است
در آنجا
به طور اتم و اكمل و
اشدّ و أقوى از اينجا خواهد بود،
منتهاى امر
در اين عالم
لذّات منقطع و فانى
و مشوب به آلام است،
و آنجا لذّاتش دائم
أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها
و بدون مزاحم و بى ملال و كدورت
و خالص و صرف لذّت است
فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ؛
و هم لذّات روحانى
در بهشت معرفت به لقاى حسن مطلق الهى
و شهود آن جمال اعظم نامتناهى
و شراب و سكر حيرت در مشاهده او
كه لذت ملائكه مهيّمين و روحانيين است
كه فوق هر گونه لذّت حسّى و خيالى است
براى نفوس قدسيه حاصل است،
و نفوس بر حسب درجات معرفت
و أعمال صالح
در آن دو بهشت
(بهشت لقاى منعم و بهشت نعمت دائم)
درجات مختلف دارند-
درجات بعضها فوق بعض.