باسلام وادب
اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید
سه مرتبه صبح سه مرتبه شب
ازاستادم دستور گرفته بودم در دفع بلایا
خداوند همه شیعیان امیر المومنین رو محفوظ بدارد انشالله
ذکر رو باتوجه گفتن بسیار مهم است
بازنگری در دیدگاهها وهندسه نظام عالم
نظریات اینجانب جهت تامل برای دوستان درچند زمینه کیهان شناسی هستی شناسی فیزیک وابعاد ونگاه به عالم پیرامونی اعم از ماده ومثال
1-در آسمان بالای ما انسانها دریاهایی وجود دارد که سبب ریزش باران است برخلاف نظر عموم علمی وعامه که منشا باران را ابرهای حاصل ازتبخیر ابهای سطح زمین میدانند
2- ستارگان به عنوان اجرام جداگانه دارای جرم وجود ندارد بلکه انواری از منبع واحد در فرای اسمانهاست که در نظر ما چنین مینمایاند
3- اجسام قابل مشاهده دارای ابعاد مختلفی فراتر از ۳ بعد میباشند که در ان ابعاد پنهان بایکدیگر همه متحدند ومرتبط
4-عالم ماده دارای صورت و ماده نمیباشد و حرکت دران معنا ندارد ویکپارچگی در ان نیست وتقسیم عوالم به ماده مثال وعقل اشتباه وتوهم ادراکی ماست
5- ابعاداجسام در نظر ما ۳ بعد است وبرای ما راهی جز این سه بعد به انها نیست در حالیکه ملایک وجنیان از ابعاد دیگراشیا به این عالم وارد میشوند و ما نمیبینیم
5- علیت در عالم ماده معنا ندارد بلکه چیزی جز تعاقب پدیده ها نیست ونه بیشتر
6- توارد دو علت همزمان بر معلول واحد محال نیست بلکه در عالم علم الهی موجودات اینچنین پدید می ایند ودهها مطلب دیگر
میطلبد در نگرشهایمان بیشتر کاووش کنیم ....
والسلام
کانال حجت الاسلام والمسلمین طاهریان
باسلام وادب
سوالات زیادی پیرامون حرم رفتن واعتاب مقدسه سوال میشود با وجود بیماریهای واگیردار
عجالتا مطللبی رو عرض میکنم خدمت دوستان
برای بنده به دلایل متعدد عقلی ونقلی ثابت شده که همه امکنه ومکانها وحتی زمانها در احکام واثار یکسان نیستند
قطعات عالم ماده برخی از انها به عالم معنا وملکوت بسیار نزدیکتر بوده واز اثار ان عالم بهره بیشتری برده و بدین ترتیب از همه احکام علی ومعلولی این عالم تبعیت نمیکند
چند نمونه عرض میکنم
دستگاه ژئو رادار که تا عمق 25 متری از عمق سطح زمین را بالیزر عکس برداری میکند وبر روی مانیتور نشان میدهد همین دستگاه برروی قبر مطهر سیدالشهدا تا بیش از 6 متر نتوانسته عکس ارایه دهد درحالیکه ازهرجای دیگرعکس گرفته وان را نشان میدهد چرا که بدن مطهر سیدالشهدا درعمق6 متری مدفون است
این یک نمونه از تخلف وعدم تبعیت از احکام عالم ماده
روایات متضافر ومتواتر دراینکه دلالت بر شفای هر دردی در اعتاب مقدس امام علی امام حسین و امام رضا وارد شده است
عوالم هستی انقدر درهم تنیده است که ما نمیبینیم مثلا قبرستان وادی السلام قطعه ای ازبهشت است سنگ حجر الاسود قبر سیدالشهدا
حتی گزارش شده برخی مستقیم از وادی السلام وارد برزخ افراد میشوند
بااین همه زایر مکه مکرمه وبوسیدن سنگ حجر الاسود ووجود بیماران دربین حجاج نهی از اهل بیت درتاریخ مشاهده نگردیده
برخی روایات از خوردن افراد از طعام اهل بیت وشفای انان حکایت دارد
نتیجه اینکه بااین قراین وادله میتوان ظن بسیار معتبر حاصل گردد که میشود درحرم اهل بیت واماکن خاص درروایات پی به عدم وجود هرگونه بیماری یا لااقل عدم تاثیر ان بردیگران نمود و نمیتوان حرف دانشمندان تجربی را قطع مسلم دانست
بنده توصیه ای به هیچ احدی نمینمایم ولی یقینا برای بنده ثابت است که این اماکن محکوم به اراده ویژه خداوند است واز همه احکام طبیعت وعالم ماده تبعیت نمیکند به دلایل عقلی قطعی و نقلی
از هرگونه افراط و تفریط دوستان پرهیز نمایند وبنا برقطع ووظیفه شرعی خود عمل نمایند
اما اینکه پس چگونه عده ای در حرم مطهر واعتاب مقدسه اقدام به بمب گذاری وکشتار زایران و درمسجد الحرام مردم را ترور و به شهادت میرسانند
جواب اینکه اثار خاص در روایات درهمان موارد نام برده است ونمیتوان بیش از ان مورد را تعمیم داد
والسلام علیکم
باسلام وادب جهت تقریب به ذهن براساس روایات ومبانی عقلی ارتباط عالم ملک وملکوت رو خدمت سروران ترسیم نمودم
چند حکم فقهی جالب وروایت جهت تامل
تذکر: این عرایض فقط بحث علمیست نه حکم کردن برای دوستان
درعروه الوثقی ابواب المیت این مساله امده که اگر طاعون یا وبا امد انسان میتواند به مکانی دیگر فرار کند وایا این فرار از مرگ مکروه است یاخیر؟
فقها فرمودند درحاشیه که فرار از مرگ مکروه نیست بلکه برخی مواقع واجب است بعد چند روایت در ذیل این مسیله امده که اگر وبا وطاعون در مسجد بود وانسان در مسجد بود اینجا از مسجد فرار نکنید واستثنا کردند برخی براساس ظواهر این روایت فرار را حرام میدانند وبرخی فرمودند مکروه است حال وبا در خود مسجد بود یا در محله ای که مسجد دران بود ورفت وامد میشود اینجا فرار نکنیدوصاحب عروه طبق این مطلب فتوی داده اند تعبیر ایشان این است
لو کان فی المسجد ووقع الطاعون فی اهلیه یکره الفرار منه
جالب این است کسی از فقها از فتوای صاحب عروه انتقادی نکرده ورد ننموده است مرحوم شیخ محمد تقی املی درشرح عروه میفرمایند مقتضای قواعد ظنی هم همین است که اگر کسی از جایی فرار میکند باید فرار کند به سوی خدا وفرار از مسجد فرار از خداست یعنی انسان نباید به خدا سو ظن داشته باشد جایی که خانه خدا ومحل نزول رحمت خداست فرار کند
مرحوم ایت الله اشتهاردی تعلیل دیگری دارند که شبیه همین است ایشان میفرمایند اصلا مسجد محل پناه بردن بندگان خدا ازبلا ومصیبت است واونجا باید از خدا تقاضای رفع بلا کرد واستغفار نمود یا در وزرش بادهای سیاه وسرخ روایت است به مسجد پناه ببرید واونجا صلات ایات بخونید
اینجا محل هایست که یحب الله ان یدعا فیها اگراینجاها را خالی کنیم باعث شیوع بیشتر بلا خواهد شد
به نظر بنده ازنظر روایایی وفقهی ما باید مساجد وحرمها را علاوه براینکه خالی نکنیم بلکه باید پر کنیم ونه اینکه خالی نماییم بدین معنا که پناه ببریم ودعا وتضرع کنیم مساله ای که متاسفانه عکس ان ترویج میشود وبه نظرات پزشکان ارجاع داده شده در حالیکه این مسیله درحوزه نظر پزشکان نمیباشد
نکته دیگر اینکه حتی زمانی هم که کرونا نبود چه بسیار زایرانی که درحرم اعتاب را میبوسند وچه بسا این همه بیمار در بین انها میباشد واز نظر پزشکی در ودیوار حرم آلوده است ولی ائمه با وجود این مساله دستور به بوسیدن ولمس واستلام عتبه مقدسه فرمودند
دوستان بزرگوار قضاوت نمایید
باسلام
حقیقتا انسان حس پاکی وطهارت بیشتری میکند که درشهر حضور ندارد ودر منزل عزلت نموده
توخود بخوان حدیث مفصل که بوی امام عصر می آید
اینجا کسی برای تو جا وا نمی کند
این خاک احترام به دریا نمی کند
شهر پر از هوی نفسم را گرفته است
اینجا کسی هوای مسیحا نمی کند
دنیا مرا برای خودش خواست ای رفیق
شیطان که فکر آدم و حوا نمی کند
پای تو کم کسی ز خودش دست شسته است
اینجا کسی مسافرت از ما نمی کند
نامت برای رفع بلا روی تاقچه است
ورنه کسی نگاه به آقا نمی کند
از سیر چشمهای تو فیضی نمی برد
قومی که میل عالم بالا نمی کند
شبهای عاشقان چقدر طول می کشد
ما را جدا ز خود شب یلدا نمی کند
خون می خوریم و شکر خداوند می کنیم
با ما فراق بهتر از این تا نمی کند
بحث علمی
دلیل خاص در استباط چیست
گاهی برای استنباط به قواعد عام و عمومات واطلاقات تمسک میگردد ولی اگر جایی دلیل خاص داشتیم چون بحث تعبد است باید دست از عمومات واطلاقات کشید وبه دلیل خاص تمسک کرد هرچند مخالف عقل باشد
چند نمونه فقهی
در عرف مسلمین شراب وسگ بین مردم عنوان مالیت دارد
ولی شارع به دلایلی سگ وخوک وشراب را از مالیت خارج کرده ومعامله بران را باطل شمرده
دربحث ربا
ربای به همه اقسام ان حرام است حتی ربای معاوضی ولی شارع مقدس به دلیل خاص ربای بین پدر وفرزند را حلال
نموده
درباب غسل وکفن
هر مسلمان میت غسل وکفن دارد ولی به دلیل خاص. شهید معرکه غسل وکفن ندارد
هر میتی در خاک میپوسدولی هر مسلمانی که چهل غسل جمعه نماید بدنش نمیپوسد
و دیگراینکه کهولت سن و بیماری و حوادث موجب مرگ ومیر میشود ونوع بشر عمری متعارف دارد ولی دلیل خاص داریم که این امور در وجود نازنین امام عصر تا ظهور ایشان اثر نمیکند
در حرم اهل بیت با توجه به ادله نیز اینچنین است که یا مریضی نیست یا اثر نمیکند
برخی طلاب توضیح بیشتر خواستند جهت تنویر این مطلب را ارایه نمودم
جعفر طیار کیست؟
جعفر طیار برادر آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است که در هجرت به حبشه توانسته بود با استدلال و رفتار مناسب خود دل نجاشی و عدّه ی کثیری را به اسلام جذب کرد و موّسس اسلام در قاره ی آفریقا شد. او در جنگ موته دو دستش را در راه خدا داد و خداوند به جای آن دو بال در بهشت به او داد و لذا به جعفر طیار مشهور شد.
هدیه پیامبر اکرم به جعفر طیار:
امام صادق (عليه السلام) فرمود: در روز فتح خيبر، پس از باز گشت جعفر از حبشه؛ پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) به او فرمود: آيا جايزه اى به تو ندهم؟ جعفر عرضکرد: چرا يا رسول اللّه! اما صادق (عليه السلام) میفرماید: مردم گمان كردند كه پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) میخواهد به او طلا يا نقره بدهد، گردنهایشان را كشيدند تا ببينند پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) چه چیزی به او می دهد. اما پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) فرمود: چيزى به تو عطا كنم كه اگر آن را هر روز انجام دهى برايت از دنيا و آنچه در آن است بهتر است و اگر هر دو روز يك مرتبه به آن عمل كنى ، خداوند گناه بين آن دو روزت را مورد مغفرت قرار مى دهد و اگر در هر جمعه يا هر ماه يا هر سالى عمل نمايى خداوند گناه بين آنها را مى بخشد.
وقت نماز جعفر طیار:
نماز جعفر طیار در همه اوقات خوب هست ولی بهترین وقت برای نماز جعفر طیار، هنگام بالا آمدن آفتاب روز جمعه است.
كيفيت نماز جعفر طيّار
نماز جعفر طیار چهار ركعت است. (دو تا دو ركعتی).
در هر ركعت پس از حمد و سوره، پانزده مرتبه میگوئيد: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».
در ركوع و پس از ركوع و در سجده اول و پس از سجده اول و در سجده دوم و پس از سجده دوم، هر کدام ده مرتبه میگوئيد: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».
برخی از آداب دیگر نماز جعفر طيّار:
1). در ركعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در ركعت دوم سوره عاديات و در ركعت سوم سوره نصر و در ركعت چهارم سوره توحيد خوانده شود.
2) مستحب است كه در سجده دوم ركعت دوم، بعد از تسبيحات بگوئيد: «يا من لبس العزّ و الوقار، يا من تعطّف بالمجد و تكرّم به، يا من لا ينبغی التّسبيح الّا له، يا من احصی كلّ شيء علمه، يا ذا النّعمه و الطّول، يا ذا المنّ و الفضل، يا ذالقدره و الكرم، اسئلك بمعاقد العزّ من عرشك و منتهی الرّحمه بكتابك و بأسمك الأعظم الأعلی و كلماتك التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی كذا و كذا» سپس حاجات درخواست كنید.
مفضل مي گويد: امام صادق (عليه السّلام) را ديدم پس از نماز جعفر طيار دستهايش را بلند كرد و اين دعا را خواند: «يا ربّ يا ربّ» تا نفس قطع شد، «يا ربّاه يا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «يا الله يا الله» تا نفس قطع شد، «يا حیّ يا حیّ» تا نفس قطع شد، «يا رحيم يا رحيم» تا نفس قطع شد، «يا رحمان يا رحمان» هفت مرتبه، «يا ارحم الرّاحمين» هفت مرتبه. سپس گفت:
«اللّهمّ انّي افتتح القول بحمدك و انطق بالثّناء عليك و امجدك و لا غايه لمدحك و اثنی عليك و من يبلغ غايه ثنائك و امد مجدك و انّی لخليقتك كنه معرفه مجدك و ایّ زمن لم تكن ممدوحاً بفضلك موصوفاً بمجدك عوّاداً علی المذنبين بحلمك تخلّف سكّان ارضك عن طاعتك و كنت عليهم عطوفاً بجودك جواداً بفضلك عوّاداً بكرمك يا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإكرام».
سپس حضرت به من فرمود: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری اين نماز را به جا آور و با اين دعا (خدا را) بخوان و حاجتت را (از خدا) بخواه كه خدا ان شاء الله برآورده می كند و به او اطمينان است».
نماز جعفر طيار را مي توان به نيابت برای مردگان و شهدا خواند و هم چنين مي تواند بدون نيابت ثوابش را هديه كرد. هديه كردن ثواب نماز به روح اموات و شهدا، هم درجات آنها را زيادتر مي كند و هم اجر خود انسان را بيشتر می گرداند و هر چه هديه شونده مقامش بالاتر باشد، اجر هديه كننده بيشتر می شود.
رسول خدا (صلّی الله عليه و آله و سلّم) فرمود: كسی كه نماز جعفر بخواند، اگر گناهانش مانند ريگ بيابان و كف درياها باشد خداوند او را می آمرزد. یاحقّ
باسلام وادب
طبق فرموده رهبر معظم جهت انجام نماز جعفر بدل از اعتکاف در منزل
چند نکته علمی وفقهی عرض کنم
حقا نماز جعفر اکسیر اعظم است ولی از انجایی که مرکب ارتباطیست نکاتی جهت دوستان تقدیم میگردد
ظاهرا جمعه هنگام بالاامدن افتاب وقت فضیلتش است ودرهمه اوقات میشود خواند و حتی به جای نوافل شبانه روز هم جایگزین میشود
تمامی نمازهای مستحبی دو رکعتی است الا نماز اعرابی وشب عید غدیر ظاهرا ۱۲ رکعت به یک سلام است
به مناسبت عرض کنم دو مستحبی که مرکب ارتباطیست و نسبت به یکی از ان عموم مردم اطلاع ندارند زیارت عاشورای معروفه و نماز جعفر طیاراست
زیارت عاشورا با صد لعن وصد صلوات و دستور وارده ماثور وموثر است و مرکب ارتباطیست که با همان شرط باید خوانده شود
واگر کسی وقت وشرایطش را ندارد باید زیارت غیر معروفه را بخواند ولی مع الاسف در عرف موالیان اهل بیت این مسیله رعایت نمیشود
نماز جعفر هم مرکب ارتباطیست که نمیتوان از اجزا وشرایط ان کاست
ولی در نوافل و نافله شب وبسیاری از مستحبات این چنین نیست