✍️اطاعت از ولیّ خدا در «محکمات» هنر نیست /عیار ولایتمداری در روزهای سخت و در مواجهه با رفتارهای «متشابه» ولیّ خدا سنجیده می شود.
🔰رهبر انقلاب در سخنانی در سال 73، پیرامون تأثیر پذیرش قطعنامه 598 در ایجاد تردید میان مؤمنین انقلابی نسبت به نظام اسلامی می فرمایند:
🔸«عامل ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در جبهه ى خودى، بعضاً به دلايلى، در پايبندى نظام به حرفها و آرمانهاى خودش، ترديد شد. اگر بخواهيم مثال كاملًا واضحى بزنيم- و البته در خصوص اين مثال، عاملى هم وجود داشت كه مشكل را تا حدودى برطرف مىكرد- مسأله ى قبول قطعنامه ى 598 و پايان جنگ بود كه عدّه اى را مردّد كرد. منتها گفتم: در آن قضيه، عاملى وجود داشت كه همان «وجود امام(ره)» بود. چون امام كُر بود؛ دريا بود و مورد ترديد قرار نمىگرفت؛ لذا عدّه ى كثير يا اكثرى- نمىگويم همه- به خاطرِ گُلِ روىِ امام و به اتكاى ايشان، حّجت را بر خود تمام شده دانستند. اما نفس اين حركت، خيلى از دلها را تكان داد كه: «هان! چه شد؟!» آنها در اينكه نظام به حرفهاى خودش پايبند است، احساس ترديد كردند. ناگفته نماند كه در طول پانزده سال اخير، از اين قبيل قضايا مكرّر اتّفاق افتاده است. گاهى احساس ترديد در عنصر خودى بجا، ولى اكثراً بیجا بوده است. چون خودِ من در سطوح تصميمگيرى كشور بودهام و با خيلى از جوانان و عناصر مردّد ارتباطات عاطفى داشتهام، غالباً مىديدم بيهوده دچار ترديد شدهاند و اصلًا جاى ترديد و نگرانى نبوده است. آنها بيهوده احساس نگرانى مىكردند كه «هان! چه شد؟!» (22/ 04/ 1373؛ بيانات در ديدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى كشور)
آنگاه ایشان در ادامه می فرمایند:
🔸«اين ترديدها، در زمينه هاى اقتصادى، در سياست و حتى در خودِ جنگ- همانطور كه گفتيم- ايجاد گرديد. اين هم عاملِ ديگرى از سايشْ در جبههى خودى است. بنده با خود فكر كردم اگر همين ترديد و تزلزل را، عوامل رزمنده ى ما پيدا مى كردند، چه فاجعه اى اتّفاق مى افتاد! فرض كنيد كه مثلًا فرماندهان و عناصر اصلى جنگ، ناگهان مردّد مى شدند كه «آيا نظام، پاى حرفهايش ايستاده است يا نه؟» ببينيد در جنگ چه اتّفاقى رخ مىداد!»
🔰حالت تردید در میان برخی مؤمنین انقلابی، با ضریب و گستره بالاتری در مسئله پذیرش مشروط برجام توسط رهبرانقلاب و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا در ماجرای سهمیه بندی بنزین نیز تکرار شد؛ بگونه ای که برخی مؤمنان انقلابی، نسبت به حقانیت نظام اسلامی و شخص رهبرانقلاب دچار تردید و تزلزل شدند.
اصولاً رفتارهای متشابه ولیّ خدا که بعضاً به دلیل مصالح مهمتری انجام می شود، همواره ریزش هایی در میان مؤمنین انقلابی به وجود خواهد آورد. ریزش های مؤمنین انقلابی در وقایعی همچون پذیرش حکمیّت توسط امیرالمؤمنین(ع)، پذیرش صلح با معاویه توسط امام حسن(ع) و پذیرش ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع)، مصادیق تاریخی این گزاره هستند.
🔰«اطاعت از ولیّ» تنها در «محکمات»، هنر نیست. عیار ولایتمداری افراد در مواجهه با «متشابهات» ولیّ خدا سنجیده می شود. مؤمنین انقلابی اگر در روزها و ساعات سخت، از فرامین ولیّ خدا تبعیت نمایند، آنگاه رحمت و مغفرت الهی نیز شامل آنها خواهد شد:
🔸«لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ؛ خداوند رحمت خود را شامل حال پيامبر، و (همچنين) مهاجران و انصار كه در زمان عسرت و شدت از او پيروى كردند، نمود، پس از آنكه نزديك بود دلهاى گروهى از آنها از حق منحرف شود (و از ميدان جنگ باز گردند) سپس خدا توبه آنها را پذيرفت كه او نسبت به آنان مهربان و رحيم است.» (توبه: 117)
مؤمنان انقلابی باید همچون «راسخان در علم» باشند که نسبت به متشابهات الهی نیز، اظهار اطاعت می نمایند:
🔸«وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا؛ راسخان در علم مىگويند: ما به همه آن (هم محکمات و هم متشابهات) ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» (آل عمران: 7)
این تبعیت و اطاعت از ولیّ خدا در متشابهات، البته به معنای بستن راه فکر و تحقیق و پرسش نیست. بلکه به معنای عدم تردید در حقانیت اوست. همانگونه که راسخان در علم نیز ضمن اعتراف به حقانیت قرآن کریم و بدون کوچکترین تردید در این باره، با مراجعه به محکمات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات متشابه می پردازند.
#بصائر
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
چه کند #علی به تنهائی
بسکه #فتنه ز ناکثین دارد
از مَرام ناکثین بگذر
طعنه ها ز مارقین دارد
همچونان جامه های پر وصله
تهمت از جنس قاسطین دارد
#باولایت_تاشهادت
#لبیک_یا_خامنه_ای
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
#تلنگر
در میان رگبار خبرها و تحلیل های این روزها یک یادآوری بد نیست.
بچه که بودم یک بار از پدرم پرسیدم چرا اینقدر کتاب می خوانید؟ خسته نمی شوید؟ ایشان گفتند هر وقت تو از نفس کشیدن خسته شدی، من هم از کتاب خواندن خسته می شوم. وابستگی من به کتاب مثل نفس کشیدن است.
راستش در عالم بچگی خیلی با عمق این حرف ارتباط برقرار نکردم. در این دو روزه که بخاطر اغتشاشات و ناامنی اینترنت قطع بود و دسترسی به فضای مجازی ناممکن، تازه عمق آن حرف را فهمیدم و چقدر افسوس خوردم که نسل پدرم کتاب هایشان نفسشان بود و نسل ما اینترنت به جانش بسته!
البته من خیلی سعی کردم این دو روز از مشغولیت های اینترنتی نفسی تازه کنم و کتاب های عقب مانده ام را بخوانم. اما مثل کسی که چیزی را گم کرده آرامش کافی نداشتم. قطعا قدر زیادی از این ناآرامی بخاطر عقب ماندن از جریان حوادث در حال وقوع بود که بویژه برای اهل رسانه سخت است. اما وابستگی و دلبستگی یک حرف دیگر است.
به امید جابجایی سطح دغدغه ها و دلبستگی های نسل ما
📝 #رها_عبداللهی
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
️ کلیپ بسیار مهم از استاد رائفی پور
✅ تنهاراه ساخته شدن مملکت
👌 مدتها قبل انگار دقیقا برای امروز گفته شده !!!
قبل از اینکه عده ای روی سخنان دیروز اقا موج سواری کنن پخش کنید .( #بنزین )
#نشر_واجب
#خیلی_دقیق_ومنطقی_حتما_ببینید
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روح الله زم: میخواستیم روحانی رئیس جمهور بشه تا ضعف مدیریتش باعث نارضایتی مردم بشه
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
✍️چرایی دفاع مصلحت اندیشانه امیرالمؤمنین(ع) از حکومت خلفا
🔰در سیره سیاسی امام امیرالمؤمنین(ع) مواردی از حمایت و دفاع مصلحت جویانه از برخی افراد و ساختارهایی که با اندیشه ها و انگیزه های ایشان فرسنگ ها فاصله داشتند، به چشم می خورد. به عنوان نمونه، ایشان علی رغم انتقادات فراوان روشی و مبنایی به عملکرد عثمان(خلیفه سوم)، در ماجرای شورش علیه او، با تصمیم معترضین برای قتل عثمان مخالف بود و آن را به دلایل متعدّد، به مصلحت جامعه اسلامی نمی دانست؛ تا جائیکه در این باره فرمودند:
🔸«وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً؛ به خدا سوگند آنقدر از او دفاع نمودم که ترسیدم گناهکار باشم!»( نهج البلاغه؛ خطبه240)
ایشان همچنین، علی رغم مشروع ندانستن خلافت خلفای پیش از خود و انتقادات مبنایی و روشی که نسبت به عملکرد آنان داشتند،(ر.ک: نهج البلاغه؛ خطبه3) همواره در امور مختلف حکومتی به آنان «مشورت» می دادند؛(برای نمونه رجوع کنید به خطبه های 134 و 146 نهج البلاغه) بگونه ای که از خلیفه دوم نقل شده که می گفت:
🔸«لَولا عَلیٌّ لَهَلَکَ عُمَر؛ اگر علی(ع) نبود عمر به هلاکت افتاده بود.»(ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد؛ شرح نهج البلاغه؛ ج1، ص16)
🔰این نوع رفتارهای سیاسی امیرالمؤمنین(ع)، دلیلی جز این نداشت که امام(ع) معتقد بود در شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان، تضغیف حکومت خلفا، با وجود همه اشکالات مبنایی و روشی که به آنان وارد بود، موجب «طمع دشمنان برای نابودی اساس دین خدا» شده و همین حداقل ها هم از اسلام باقی نخواهد ماند.
🔰اگر دفاع امیرالمؤمنین(ع) از ساختارهای حکومتی که مسئولان آن را اساساً مشروع نمی دانستند، امری صحیح و منطقی است، چگونه دفاع از موجودیّت دولتی که در ذیل نظام اسلامیِ تحت ولایت ولیّ خدا قرار دارد و بارأی مستقیم مردم انتخاب شده است، منطقی نباشد؟
#بصائر
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
🔴 به معترضان تریبون بدهید
✍🏻 #سیدامیر_سیاح
🔺 دی ماه 96 وقتی اعتراضات معیشتی مردم در 70 شهر، مسئولان کشور را غافلگیر و متحیر کرد، مشاور رئیس جمهور پیشنهادداد در هر شهر مراکزی به عنوان محل اعتراض ایجاد شود تا شهروندان معترض بتوانند با آرامش تجمع کنند و حرفشان را به گوش مسئولان برسانند و به مطالبات مردم پاسخ دهند.
🔹با فروکش کردن آشوبهای دی 96، طبق معمول دولت وعده اش را فراموش کرد تا اینکه بی تدبیری جدیدش در اجرای تصمیم درست بنزینی، دوباره مردم را به خشم آورده است.
مردم حق دارند خشمگین باشند چرا که در اجرای تصمیم بنزینی شبانه مثل دزدها عمل کرده. رمردم حق دارند معترض باشند چرا که درباره تصمیم بنزینی نه توجیه شده اند و نه اقناع و سران قوا گویی افکار عمومی را هیچ فرض کرده اند.
حال که مردم، سوال و اعتراض دارند و حکومت، طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، اعتراض شهروندان را به رسمیت می شناسد، لازم است بستر این اعتراض هم فراهم شود.
متاسفانه به تدبیر این دولت الکن و فلج، هیچ امیدی نیست و نهادهای مردمی این ضعف دولت را هم باید به دوش بکشند و خلا پاسخگویی و اقناع عمومی را پرکنند. مراکزی مانند مصلاهای نمازجمعه، تریبونهای مساجد می توانند در پرکردن این خلا نقش آفرینی کنند. حتی ائمه جمعه می توانند تریبون را به میان معترضان ببرند و مسئولان شهر را دعوت کنند به حرف مردم گوش دهند.
🔺آنچه مسلم است، معترضان تریبون می خواهند. خبر سیما مردم را جلوی بانکهای آتش گرفته نشان می دهد که میگویند این راهش نیست!. خب بیننده ای حق دارد بپرسد پس راهش چیست؟! معترض جان به لب رسیده از خرابکاری های مسئولان، کجا و چگونه حرف شان را بزنند.
🔹گام اول و بسیار ضروری، تمهید تریبونهای رسمی و بالا بردن روحیه انتقادپذیری مسئولان است. بگذارید مردم عصبانیت خودشان را خالی کنند. از تریبون رسمی درددل کنند، حتما بهتر از این است که در بی بی سی درددل کنند. جلوی مسئولان، اعتراض کنند، حتما بهتر از این است که با سنگ و چوب جلوی عابر بانکها اعتراض کنند. این برای همه بهتر است.
💢به معترضان تریبون بدهید تا صف معترضان از اوباش جداشود.
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
🔻خامنهای همان خامنهای ۷۸ و ۸۸ است
برخی به ظاهر حزب اللهی ها هنوز گیج دفاع رهبری از طرح دولت در افزایش قیمت بنزین هستند. این گیج شدن در نوع خود درخور توجه است.آزمونی برای ولایتمداری است!
میگویند کاش رهبری ورود نمیکرد!
مگر میشود در شرایطی که لبنان بخاطر چنین موضوعاتی دولتش سقوط کرد و عراق به آشوب کشیده شد سکوت کرد و هیچ نگفت؟
دفاع رهبری، دفاع از ساختارهای رسمی و قانونی کشور بود. دفاع از امنیت کشور بود. این وظیفهی رهبری است. البته در کنار آن حمایت، روی تلاش مسئولین برای جلوگیری از فشار روی مردم نیز تاکید کردند.
امام خامنهای همان کسی است که بیش از سی سال کشتی انقلاب را در دریای پرتلاطم حوادث و فتنهها به سلامت عبور داد.
همان که فتنههای حوادث کوی دانشگاه، قتلهای زنجیره ای، مجلس ششم، فتنههای ۷۸و ۸۸ و ۹۶ و... را مدیریت کردند.
اگر کسی به درایت ایشان شک کند و گیج شود باید ابتدا در خود و ولایتمداری و شناختش نسبت به رهبری شک کند.
#امید_حاجی_زاده
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
💠 اندکی درباره سخنان اخیر رهبری
🔶 صریح ترین موضع رهبر انقلاب در وصف ناکارآمدی دولت فعلی ، همانی است که در ماه رمضان خطاب به دانشجویان فرمودند که: غصه ها و نگرانی هایی که شما دانشجویان دارید و مخصوص شما هم نیست ، با روی کار آمدن دولت جوان و حزب اللهی برطرف خواهد شد.
این سخنان ، به دلالت التزامی بیّن ، حکایت از قطع امید از دولت فعلی دارد.
پس سخنان اخیر رهبری در پی ایجاد وجاهت برای دولت فشل و فلج نیست. هم چنان که سیاق کلام ایشان که دوگانه اختلافی بین کارشناسان را مبنی بر مفید و مضر دانستن طرح بنزینی مطرح کردند ، شائبه حمایت صریح و کامل از این تصمیم را هم از بین می برد.
اما چرا رهبری در موقعیت فعلی به جای حمایت قاطع از اعتراضات مردمی ، به حمایت قاطع از مصوبات سران قوا پرداختند؟
آنچه از شرایط فعلی برآورد می شود این است:
دولت فعلی سر و سرّ رازآلودی با ارگان منافقین دارد. هجمه کانونی دولت در انتخابات ۹۶ ، اعدام منافقین در سال ۶۷ بود که به طرز عجیبی سخنان حسن روحانی و مریم رجوی در آن برهه کاملا مطابق یکدیگر بود و رسانه های منافقین ، سخنان انتخاباتی او را با ولع پوشش می دادند.
هم چنین یادمان نمی رود نشست منافقین در آن ایام را که همگی به صورت هماهنگ ، روسری بنفش به سر کرده بودند!
ارگان منافقین از چندی پیش ، برای آشوب سراسری و سازمان دهی شده ، برنامه کاملی داشت که فقط یک جرقه کم داشت. و چه جرقه ای بهتر از سه برابر کردن قیمت بنزین به صورت شبانه و پنهانی؟
آنچه منافقین از جانب مسئولان نیاز داشتند ، زمینه سازی روانی و اجرایی برای التهاب مردم بود که دولت و مجلس به خوبی از آن برآمدند. اما قطب دومی که فتنه منافقین به آن نیاز دارد ، دلهره و تشویش عمومی و ضریب دادن به دلواپسی های مردم است تا اقشار گوناگون کف خیابان بمانند و اشرار در پوشش مردم به راحتی کار خود را پیش برند.
واکنش استثنایی و حکیمانه رهبر انقلاب ، این ضلع فتنه را شکست!
درست است که آتش سینه مردم خاموش نشد؛ ولی فضای بیرون ریختن این آتش کنترل شد.
طبعا اگر رهبر انقلاب کمی در آتش سینه ها می دمیدند ، آحاد مردم محقانه و بی صبرانه به مدل منافقین تن می دادند و شرایط برای خرابکاری وسیع آنها فراهم می آمد.
آنچه برنامه ریزی منافقین ، سعودی ها و سایر تروریست های عنود برای ایران ماست این است که با آتش زدن اموال عمومی و خصوصی ، جو عمومی را متشنج و شرایط شهرها را به سمت جنگ شهری مدیریت کنند و در این میان ، کنترل برخی شهرها را به دست گیرند و جنگ را به جنگ داخلی بدل سازند.
در این صورت ، هم شرایط برون مرزی ایران از اختیار جمهوری اسلامی خارج ، و هم اهرم های نظامی علیه ایران فعال خواهد شد.
اما پاسخ به این سوال که مردم چگونه باید به سیاست ها و مدیریت های غلط اعتراض کنند این است که شایستگان و نخبگان ، خودشان را برای فردای خاموشی فتنه آماده کنند. که در آن روز ، خبری از منافقان و خائنان در عرصه سیاست نخواهد بود.
اعتراض ، همیشه به ناله و فریاد نیست. گاهی به سازمان دهی و شکل دهی است. علی ع سالها زبان در کام گرفت ولی در همان سالها ، عمار و اشتر پرورش داد.
البته راه نقد ، تبیین و گلایه همیشه باز است.
#مصطفی_امینی_خواه
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
10.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ نظرسنجی به سبک پرزیدنت
🔰 حمید رسایی: در این چند روز چندبار خواستم درباره شیوه #نظرسنجی مردی که سوگمندانه #رئیس_جمهور است اما پایان نامه دکترایش #سرقت_علمی و شائبه #دو_تابعیتی بودنش هم جدی است، بنویسم، اما یک حس درونی میگفت: پاسخ جدی به این حرفهای بی ارزش، توهین به خودم و مخاطبان محترم است. گاهی باید به برخی حرفها فقط خندید و نهایتا با طنز جوابشان را داد. البته امیدوارم وقتی میخندیم، پرزیدنت ما را نبیند تا در نظرسنجی اش آن را به عنوان رضایت مان از عملکردش ثبت کند....
#حمید_رسایی
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📽 حتما ببینید
♻️ شمه ای از جنگ روانی ستاد انتخاباتی روحانی درانتخابات سال۹۶
ستاد وی با انتشار چنین کلیپهایی مردم را فریب داد و رای گرفت.
حالا همه آن دروغها در دولت روحانی درحال تحقق است!
#حمید_رسایی
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رئیس قوه قضائیه: قبل از اجرای طرح باید اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی حاصل میشد / افکار عمومی در مورد این طرح قانع نشده است / رفع نگرانی های مردم ضرورتی جدی است / ابعاد طرح برای مردم تبیین شود
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi