✅ مجلس صالح می تواند اثر بگذارد
یک مجلس صالح و سالم و قوی می تواند بر عملکرد همه دستگاه های کشور اثر بگذارد بر عملکرد دولت، بر عملکرد قوه قضائیه، حتی بر عملکرد نیروهای مصلح می تواند اثر بگذارد.
مجلس قوی، مجلس صالح، مجلس سالم، یک چنین وضعی دارد.
خب، این مجلس را کی می تواند تشکیل بدهد، جز مردم؟ دشمن این را نمی خواهد.
#ما_رای_میدهیم
#مجلس_سالم
#مجلس_صالح
@tahliliatejahadi
مبانی اندیشه ای جریان های سیاسی
💠 هر حزب یا جریان سیاسی با مبانی فکری، اعتقادی، سیاسی و راهبردها و عملکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگیاش شناخته می شود.
📌شاید بتوان گفت که در یک دهه اخیر شناخت عموم مردم از جریان های سیاسی بیشتر معطوف به شناختشان از برخی از افراد خاص شده است.
یعنی ما برخی از افراد را می شناسیم و می دونیم و یا شنیدیم که منصوب به یک گرایش سیاسی خاص است. و به نسبت نقدی که در مورد عملکرد آن فرد خاص داریم و یا برعکس ممکن است به خاطر اینکه عملکرد فلان فرد را می پسندیم، تصمیم می گیریم که طرفدار یک جناح سیاسی خاص باشیم.
خلأ موجود در گرایش به یک جریان سیاسی خاص در بین عموم مردم، عدم شناخت مبانی فکری و اندیشه ای پشت زمینه این عملکردهایی است که ما آنها را می پسندیم و یا مورد نقدمان است.
کمی در این مورد بدانیم
@tahliliatejahadi
پیام بعدی👇👇👇
مبنای فکری انقلاب اسلامی
✍ برای شناخت جریانها و گرایشها در درون هر نظام سیاسی، یکی از اولین کارهایی که باید صورت بگیره این است که نسبت اون حزب یا جریان سیاسی را با مبانی اصلی آن نظام در نظر بگیریم.
✨یکی از مشخصه های انقلاب اسلامی و به تبع آن نظام جمهوری اسلامی، که وجه تمایز اصلی آن با سایر نظام های سیاسی موجود در جهان نیز هست، عدم وابستگی به جریان های فکری حاکم بر ابرقدرتهای سیاسی است.
درواقع شاید بهتر است اینطور گفته شود که پیدایش و شکلگیری انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در نفی نظام لیبرال سرمایه داریِ غرب و همچنین نظام کمونیستی شرق بود.
علاوه بر این انقلاب اسلامی در زمانی تحقق یافت که دین در زندگی اجتماعی و مدنی مردم به حاشیه رانده شده بود و جدایی دین از سیاست یک رویه رایج بود.
در حقیقت انقلاب اسلامی با صبغه دینی و با تفکر در هم آمیختگی و درهم تنیدگی دین و سیاست به وقوع پیوست.
@tahliliatejahadi
تشکیل #حکومت_اسلامی به انتخاب مردم، زمینه مشارکت و فعالیت افراد و گروه های سیاسی مختلف را فراهم کرد.
در سالها و روزهای ابتدایی بعد از انقلاب اسلامی، برخی جریان های سیاسی از میدانهای رقابت سیاسی کنار زده شدند.
مثلا در همان ابتدا جریان سلطنتطلب ایرانشهری از صحنه رقابت های سیاسی حذف شد، جریان مارکسیستی به حاشیه و انزوا رفت و البته در همان بحبوحه تاریخی در کنار گروههای اسلامی و مذهبی، جریان لیبرال و ملیگرا نیز تلاش کرد تا عرض اندام نماید.
ناگفته نماند که در طول سالیان پس از انقلاب به مرور نوعی رقابت و البته در مقاطعی هم نوعی تعامل از جانب برخی جریانهای سیاسی اسلامی و لیبرالها اتفاق افتاد.
@tahliliatejahadi
برای روشن شدن موضوع لطفاً در ادامه همراه باشین
👇👇👇
🔴 اصولا در تمام جوامع مدنی که به شکلی بر محور دموکراسی اداره میشود اکثر فعالیتها و نمود تفکرات و ایدههای جریانهای مختلف سیاسی در عرصههای خاصی که نیاز به پویایی همگانی وجود دارد مثل انتخاباتهای مختلف، بروز و ظهور پیدا میکند.
و البته در همین موقعیتها نیز برخی از جریانهای سیاسی دچار تطور و یا تحول در گرایشات فکری و سیاسی خود خواهند شد.
🔻برای روشن شدن موضوع، در ادامه به بررسی چگونگی ورود جریانهای سیاسی در انتخاباتهای مختلف خواهیم پرداخت.
👇👇👇
@tahliliatejahadi
بیایین پیام بعدی👇
#مجلس_اول:
✅ انتخابات مجلس اول در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ و با مشارکت بیست میلیون و هشتصد و پنجاه هزار و سیصد و نود و یک نفر برگزار شد. یعنی مشارکت حدودا ۵۲ درصدی مردم.
♦️در این انتخابات رقابت اصلی بین جریان اسلامی با عنوان نیروهای خط امام و نیروهای لیبرال شامل نهضت آزادیها و ملیگراها بود.
نتیجه این شد که مجلس اول با اکثریت جریان اسلامی و اقلیت لیبرال شکل گرفت.
@tahliliatejahadi
و اما بعد👇
#مجلس_دوم:
✅ انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۳ با مشارکت بیست و چهار میلیون و صد و چهل سه هزار و چهار صد و نود و هشت نفر برگزار شد. یعنی مشارکت حدودا ۶۴/۶ درصدی مردم.
🔹کارکردها و مواضع جریان لیبرال طی سالهای اول انقلاب و دور اول مجلس، موجب شد که در رقابتهای انتخاباتی دور دوم مجلس به طور کلی حذف شوند و مجلس دوم عمدتا در اختیار نیروهای اسلامی قرار گیرد.
و البته که این شرایط موجب شد که نوعی دسته بندی سیاسی بین نیروهای انقلاب به وجود آید.
خیلی کوتاه در مورد این دسته بندی عرض می کنم.👇
@tahliliatejahadi
👇👇👇