مغالطه زنگزور
مواصلاتی و مالکیتی
✍ابوقاسم
💥مغالطه ناشیانه ای در حوزه کریدور جعلی زنگزور درحال شکل گیری است که متاسفانه در دستگاه های حاکمیتی طرفدارانی دارد و درحال ذهنیت سازی بر مدار این مغالطه هستند.
هرکسی که دغدغه ایران و انقلاب اسلامی را دارد برای منافع ملی و امنیت عمومی کشور باید پای کار بیاید.نگذارید این دیدگاه پا بگیرد ،آقا نگذارید
رسانه ها باید ابعاد دقیق این مغالطه را تبیین کنند و افکار عمومی و مطالبه عمومی را نسبت به خواسته های واقعی ایران جهت بدهند.
این مطالبات و آگاه سازی ها نقش مهمی در این مساله دارد.
مغالطه مطرح شده این است که اگر کریدور جعلی زنگزور به صورت مواصلاتی غیر مالکیتی راه اندازی شود ،چون تغییر ژئوپلیتیکی اتفاق نمی افتد ایران آن را تایید می کند.
به عبارت دیگر نظر حامیان این نگاهِ ناشیانه این است که ایران فقط با کریدور مالکیتی مشکل دارد.
پاسخ این است که ایران در قفقاز براساس منافع ملی خود که ضامن امنیت عمومی مردم است کنشگری می کند.
و هرآنچه که بخواهد منافع ملی ما را تهدید کند با آن مشکل داریم، تهدید منافع امنیتی عوامل متعددی دارد ،یکی از آن ها تغییر ژئوپلیتیکی است
در حوزه قفقاز سناریوهای زیر متصور است
🔺جمهوری باکو و ترکیه بیخیال کریدور زنگزور شوند و به خط باکو تفلیس_جیهان کفایت کنند ،طبیعتا ایران با این مساله مشکلی ندارد که البته برنامه باکو و ترکیه بر تاسیس کریدور زنگزور هست و عقب نشینی نخواهند کرد.
🔺جمهوری باکو و ترکیه با ابزار زور کریدور مالکیتی را راه اندازی کنند،اینجا منافع ایران و ارمنستان تهدید شده ،هم تغییر ژئوپلیتیکی اتفاق افتاده و هم منافع ملی ما در حوزه کریدور میانی به خطر افتاده است ،و طبیعتا باید مقابله کنند،یکی از راه های مقابله ناامن سازی کریدور است.
🔺جمهوری باکو و ارمنستان با رضایت کامل کریدور زنگزور مالکیتی را راه اندازی کنند،منافع ملی ایران به خطر افتاده ،هم تغییر ژئوپلیتیکی و هم منافع کریدور میانی ،ایران باید مقابله کند
🔺جمهوری باکو و ارمنستان به کریدور مواصلاتی غیر مالکیتی رضایت دهند در این مورد تغییر ژئوپلیتیکی اتفاق نیافتاده است اما منافع ملی ایران در کریدور میانی مورد تهدید قرار گرفته است و ایران به مسیر فرعی و محور ترکیه و باکو به مسیر اصلی کریدور میانی تبدیل می شود
تصویری که از تعارض منافع میان بازیگران منطقه ای در قفقاز وجود دارد این است که تامین منافع باکو و ترکیه در تعدی به منافع ملی ایران نهفته است و ایران نیز گریزی جز تامین منافع خود ندارد.
بنابراین مشخصا کریدور جعلی زنگزور چه در قالب مواصلاتی و چه مالکیتی ،چه ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد چه ندهد ،چه اینکه با اجبار انجام شود چه با رضایت کامل ارمنستان کلید بخورد منافع بلند مدت جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند.
آقایان در این نظریه سست و بی اساس دو اشتباه مهم داشتند بجای لحاظ کردن منافع ملی ایران در قفقاز ،صرفا تغییرات ژئوپلیتیکی را محور این نظریه قرار دادند و بر اساس آن بر این عقیده آمدند که ایران با کریدور مواصلاتی غیر مالکیتی موافق است درحالیکه چه مواصلاتی چه مالکیتی تغییری در مساله ندارد و هردو،منافع ما را تهدید میکند
دومین اشتباه بازی با مفاهیم و کلمات است،گمان می کنند با جابهجایی کلمات می توانند واقعیت ها و تهدید ها را تغییر دهند.
ذهن ساده نباید در حوزه های راهبردی و استراتژیک تئوری پردازی کند چراکه جز ضرر و زیان هیچ فایدهای ندارد!
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
خطاهای خیلی تکراری !
✍دکتر محمد صادق کوشکی
💥خاوری (متهم فساد مالی چند هزار میلیاردی) با وجود اتهام و ممنوع الخروجی ، به صورت قانونی از کشور خارج و از کانادا سر درآورد.( چند سال پیش!)
🔹 حمید فرخ نژاد با وجود ممنوع الخروجی به شکل قانونی از فرودگاه امام به مقصد لندن پرواز کرد و در آغوش رضا پهلوی فرود آمد.( چند ماه پیش!)
🔹 شارمین میمندی نژاد ( نفوذی طلایی سرویس های بیگانه) باوجود اتهام امنیتی به شکل قانونی از زندان آزاد و علیرغم ممنوع الخروجی، براحتی از طریق فرودگاه امام از کشور خارج و الان به فحاشی علیه نظام مشغول است.( چند هفته پیش !)
🔹اکبر طبری با قرار وثیقه از زندان آزاد شده و مشغول دعاگویی به بانی خیر است.
دکتر نجفی ( قاتل اصلاحات) با پرداخت پول از قصاص خلاص و از زندان نجات پیدا کرد.
نامبردگان هیچ قصدی برای خروج قانونی از طریق فرودگاه امام و زندگی در خارج از کشور ندارند!!
▪️سوال ١ : مقصر یا مسئول این همه خطاهای تکراری کیست؟
▪️سوال ٢ : آیا این خطاهای تکراری تمام خواهد شد؟
▪️ سوال ٣: نکند مقصرین این خطاها هم به شکل قانونی از کشور خارج شده اند؟
▪️سوال ۴: آقایان رئیسی و اژه ای نمی خواهند این عرصه تاریک را برای مردم شفاف کنند؟
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
درد زایمان اروپای جدید
✍محمد ایمانی
💥پاریس تا یکی دو سال قبل، روز های شنبه نا آرام می شد. اما حالا آشوب و شورش، نه به این شهر محدود مانده، و نه شنبه و جمعه و پنج شنبه می شناسد.
♦️اگر قبلا افزایش سن بازنشستگی و بحران اقتصادی، موضوع اعتراضات بود، حالا قتل نوجوان۱۷ ساله با شلیک عمدی پلیس، آتش اعتراضات را شعله ور تر کرده است.
🔹معترضان خشمگین، به برخی مراکز دولتی حمله ور شده و از جمله ساختمان های شهرداری در «وال فورت» پاریس و لیل در شمال فراسه را به آتش کشیده اند. صد ها خودرو، اتوبوس و تراموا هم در آتش خشم معترضان سوخته اند. گزارش هایی از نابود کردن دوربینهای مدار بسته منتشر شده است.
♦️شرایط چنان به وخامت گراییده که در برخی شهر ها، از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح، منع رفت و آمد شبانه (حکومت نظامی) اعلام شده است.
🔹فقط دیشب ۶۶۷ از سوی پلیس و نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بیشتر آنها جوان زیر ۲۰ سال هستند. بیش از ۴۰ هزار نفر نیروی امنیتی، نظامی و پلیس در خیابان ها مستقر شده اند.
♦️پاریس، چهار ماه قبل شاهد تظاهرات چند میلیون نفری در اعتراض به شرایط بحران زده اقتصادی و اجتماعی بود؛ اما اعتراضات به جایی نرسید و افزایش سن بازنشستگی به اجرا در آمد.
🔹دولت ماکرون با وجود اعتراضات گسترده، فقط به ۸ میلیون نفر، کوپن های ۵، ۲۰ و ۳۰ یورویی داده، و حال آن که آمار نیازمندان، چندین برابر بیشتر، و قیمت ها بسیار بالاتر است.
♦️افزایش بیسابقه قیمتها، قبوض سنگین برق و گاز و آب، تعطیلی پمپ بنزینها و درماندگی شهروندان، که بخشی از آن متاثر از نتایج جنگ اوکراین است، بیثباتی را در پی داشته است. در برخی ایام، مترو هاُ قطار ها و ۴۵۰۰ پمپ بنزین با تعطیلی مواجه شدهاند. مشابه این شرایط، در برخی کشورهای دیگر اروپایی حاکم شده است.
🔹با وجود اینکه اروپایی ها، جور آمریکا را در ماجرای جنگ افروزی در اوکراین می کشند، امانوئل ماکرون اعلام کرده: «آمریکا، گاز را ۳ تا ۴ برابر گرانتر به اروپا می فروشد». به بیان دیگر، آمریکا حتی به نزدیک ترین متحدان اروپایی خود رحم نمی کند.
♦️در چنین شرایط به هم ریخته ای، عجیب نیست که وقتی ماکرون به پکن سفر کرد، حساب خود را از آمریکا جدا کرد و خواستار احیای توازن تجاری با چین شد.
🔹او در بازگشت از چین هم گفت: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنبالهروی آمریکا مقاومت کند، وابستگی خود را کاهش دهد و از کشیدهشدن به رویارویی چین و آمریکا اجتناب کند. خطر بزرگ این است که وسط بحران هایی گیر بیفتیم که بحران ما نیست. اروپایی ها نمی توانند بحران در اوکراین را حل کنند، پس چطور میتوانند درباره تایوان بگویند که اگر اشتباهی انجام دهید، ما آنجا خواهیم بود؟! اگر تنش ها بین آمریکا و چین داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین خود را نخواهیم داشت. اروپا باید وابستگی به دلار را کاهش دهد».
♦️آشوب و بحران هایی که در برخی کشورهای اروپایی می گذرد، درد زایمان "اروپای جدید" است. نیکلا سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه، تیر ماه سه سال قبل گفت:
🔹«محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن ترامپ، علت وخیم شدن شرایط غرب نیست، بلکه نشانه آن است».
♦️دولتمردان فرانسوی و اروپایی اگر زیرک و آینده نگر باشند، بیش از این، زمان را برای تعامل سازنده با قدرت های نوظهوری مانند ایران از دست نمی دهند.
🔹فرانسوی ها اگر درایت داشتند، برای احیای اقتصاد خودشان هم که شده، قراردادهای پر سود توتال و پژو و رنو با ایران را تحت فشار آمریکا به هم نمی زدند و خود را از فرصت شراکت متقابل محروم نمی کردند تا امروز شاهد شورش و آشوب در پاریس باشند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
https://t.me/tahlilsiyasiseraat
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
آفتاب آمد دلیل آفتاب!
اعترافِ مجله اکونومیست از پایان تدریجی سلطه جهانی دلار.
این صدای اعترافِ غرب است!
#شکست_آقایی_دلار
#افول_هژمون
#چرخش_قدرت_از_غرب_به_شرق
✍یداله یاسینی
@hamraah_ba_tahlil
یکهسالاری یا ترکیب ولایت و مردم؟!
✍مهدی جمشیدی
۱. هنگامی که در آغاز انقلاب، سخن از گنجاندن اصل «ولایت فقیه» در قانون اساسی گفته شد، برجستهترین دلیلی که نیروهای لیبرال برای مخالفت با آن در دست داشتند، این بود که ولایت فقیه، قدرت متمرکز و انحصاری پدید میآورد و همۀ امور حاکمیتی را به ارادۀ یک نفر گره میزند و حقوق سیاسی مردم را از میان میبرد. آنها معتقد بودند که ولایت فقیه، با وعدههای انقلاب در دورۀ نهضت، تعارض دارد و نوعی شاهسالاریِ دینی به وجود میآورد که حاصلش تبدیل استبداد سطلنتی به استبداد دینی است. امروز پس از گذشت بیش از چهار دهه، مهدی نصیری همان منطق را - البته با بیانی ضعیف و سطحی نسبت به گذشته - مطرح میکند و نظام جمهوری اسلامی را از لحاظ اینکه در آن ولی فقیه حضور دارد، مبتلا به یکهسالاری میانگارد. او در یادداشت اخیرش نیز مانند گذشته، کوشیده همۀ چالشهای واقعی و موهوم را به «یک شخص» نسبت بدهد و او را «علتالعلل مشکلات» معرفی کند؛ این شخص، ولی فقیه است.
۲. کسانی که «تصویر استبدادی» از ولایت فقیه دارند و از این جهت، این آموزه را برنمیتابند، در حقیقت از عنصر جوهری و ذاتی انقلاب عبور کردند و پرچم «سکولاریسم سیاسی» را به دست گرفتهاند. در اینجا دیگر سخن از «نقد عملکردها» در میان نیست، بلکه آشکارا، اینان در مسیر «نفی بنیانها»یی قرار گرفتهاند که سازۀ هویتبخش و تمایزآفرین در نظام جمهوری اسلامی را تشکیل میدهند. روشن است در این حال، دیگر نمیتوان چنین اشخاصی را خودی و در زمرۀ نیروهای انقلابی انگاشت. نقادی اینان از «مرزهای هویتی» و «خطوط قرمز ارزشی» عبور کرده است و آنها به «دیگریِ انقلاب» تبدیل شدهاند. نقدهای میدانی و عینی، چه درست و چه نادرست، یک سخن است و نقدهای معرفتی و نظری که با ماهیت نظام، سرِ ناسازگاری دارند سخن دیگری است. این دومی، حکایت از آن دارد که برخی نیروهای سیاسی از قبیل نصیری، دچار «فرسایش اعتقادی» و «زوال هویتی» شدهاند و به اردوگاه لیبرالیسم سیاسی پیوستهاند. نقدهای اینان، دیگر نقد نیست، بلکه «ساختارشکنی» و «هویتستیزی» است. نزاع وی از پارهای مفاسد اقتصادی آغاز شد و اینک به تضاد ایدئولوژیک رسیده است؛ تا آنجا که او در یک سیر قهقرایی به ورطۀ لیبرالیسم سیاسی فرو غلتیده است. این در حالی است که حتی بخش مرکزی جبهۀ اصلاحات نیز که ماهیت لیبرال داشت، دستکم اینگونه رسوا و عیان، در برابر ولایت فقیه به صفآرایی نپرداخت. هنگامی که او از «جمهوری اسلامی» به «جمهوری سکولار» رسیده است، طبیعی است که خواهان برچیدن نظریۀ ولایت فقیه باشد. شیب دگردیسی او، بسیار تند و ناموجّه بود. آن تب آتشین کجا و این تجدیدنظر واپسین کجا؟!
۳. معنی مطلقهبودن ولایت فقیه، مداخلۀ ولی فقیه در همۀ شئون و ساحات نیست. در عمل نیز، آیتالله خامنهای همواره از حضور در «اجرائیات»، پرهیز داشته و حتی در قلمرو اختیارهای خویش نیز، اغلب به «تفویض» رو آورده است. ایشان کوشیده است حضور حداکثری و جدیاش در طراحی «سیاستهای کلّی نظام» باشد، ولی جالب است که حتی در اینجا نیز ایشان، نگاشتن سیاستها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده است و خود در نهایت، آن را ملاحظه میکند. ولی فقیه، از «روح معنوی و انقلابیِ نظام»، پاسداری میکند و اهتمام دارد که نظام، استحاله نشود و با اصالتهای اسلامی و انقلابی، زاویه و فاصله پیدا نکند، اما با این قید که «اجرائیات» در اختیار نیروها و جریانهایی است که خود «مردم» در قالب مردمسالاری دینی، آنها را به قدرت میرسانند. ولایت فقیه، در برابر مردمسالاری دینی نیست، چون ولایت فقیه یعنی کوشش برای استمرار هویت اسلامی و انقلابیِ نظام، و مردمسالاری دینی یعنی مردم بتوانند کارگزاران را انتخاب کنند و «چرخش قدرت سیاسی» در اختیار مردم باشد. این امر به خصوص از این جهت اهمیت دارد که دولت بهعنوان گرانیگاه بودجه و اختیار در حاکمیت، جملگی برآمده از «انتخاب مستقیم و مستقل مردم» بوده است و ازاینرو، همواره «نوسانهای بزرگ» و «دگرگونیهای فراوان» را تجربه کرده است. دهههای گذشته، دهههای تلاطمهای سیاسی در دولتها بود و کسانی در دولتها حضور داشتند که نقطههای مقابل یکدیگر بودهاند. در عمل نیز هر یک از دولتها، سیاستهای خاص خودشان را به اجرا نهادهاند. این سعۀ صدر تا آنجاست که حتی دولتی که چشم به غرب دارد، میتواند هشت سال، حاکمیت و جامعه را در ایران به معادلههای غربی، مشروط کند و به این ترتیب، از ارادۀ آیتالله خامنهای تبعیت نکند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
﷽ اسرار غدیر
✍دکتر احمد قدیری
💥تصور عمومی این است که پیامبر قصد حج کردند؛ در بازگشت، آیه نازل شد؛ رسول خدا ولایت حضرت علی را ابلاغ کردند و آن روزِ خوش و خرم، به عید اکبر مسلمین بدل گشت.
غدیر گرچه به خیر گذشت و عید بزرگ ما شده اما تصور مذکور، ساده انگارانه و غلط است.
ماجرا چیز دیگری است. غدیر، دلهرهآورترین لحظات تاریخ اسلام و پیچیدهترین کشاکش امنیتی میان پیامبر و شبکه نفاق بود.
شبکه قدرتمند یهود-منافقین برای ترور حضرت محمد و کودتا تلاش و لحظه شماری میکردند.
پیامبر که زندگی خود را رو به پایان میدید مترصد فرصتی برای ابلاغ ولایت و معرفی حضرت علی بود اما نگرانی از ترور و کودتای شبکهای که اگر به انتها میرسید انتحار میکرد، معرفی رسمی و عمومی امیرالمومنین را به تاخیر میانداخت.
حضرت محمد، حج، این فرع دین را پوششی قراردادند برای بیرون راندن شبکه نفاق از مدینه به عنوان پایتخت خود و کانون شورش، و غافلگیر کردن آنان برای ابلاغ ولایت به عنوان اصل دین و ضامن بقای آن.
در این طرح، رسول خدا حتی حضرت علی را با خود نبردند و ایشان را به یمن فرستادند تا خیال شبکه از عدم حضور علی(ع) راحت شود و به جای ممانعت از حج پیامبر، برای همراهی با ایشان از یکدیگر سبقت بگیرند.
همین هم شد و پیامبر با گرگان و گوسفندان امت خود به حج رفت و امیرالمومنین از یمن شبانه به پیامبر در مکه رسید و شبکه نفاق غافلگیر شد.
حج تمام گشت و آیه ابلاغ در بازگشت، به رسول خدا در آستانه متفرق شدن حاجیان و مصون ماندن ابلاغ از تحریف، نازل شد:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ - ۶۷ مائده
«ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد. خداوند قوم کافران را هدایت نمیکند».
و اینگونه بود که کودتا در زمان حیات حضرت محمد ناکام ماند و هفتاد روز بعد، به نحو دیگری در سقیفه سربرآورد و شد آنچه شد.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
4_5969829100615895358.pdf
474.5K
📄 فایل PDF مقاله «واقعه غدیر و عوامل تغییر مسیر اصلی آن» با موضوع شناخت شبکه نفاق و نفوذ در نهضت پیامبر اسلام، توطئههای آنان و چرایی و چگونگی انحراف جامعه در سقیفه
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
https://t.me/tahlilsiyasiseraat
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
تطبیق جامعه شناسانه اغتشاشات ایران و فرانسه
✍عبدالله گنجی
💥بهرغم اینکه در خارج از فرانسه انگیزهای برای برجستهسازی اغتشاشات این کشور وجود ندارد شدت و حدت آن بهگونهای است که در کانون توجه جهانیان قرار گرفت. در اینجا نمیخواهیم به فرانسه و شخص مکرون یادآور شویم که «نزن در کسی را تا نزنند درت را» و حس انتقام به خود بگیریم، بلکه به دور از دوقطبی ما و فرانسه به دور از مداخلات و فضولیهای غرب در همه جهان، میخواهیم پدیده اغتشاشات ۱۴۰۱ در ایران و حال فرانسه را بررسی نماییم و فراتر از آنچه بین ما و فرانسه میگذرد به تجربه و دید خود بیفزاییم و، اما بعد.... اشتراکاتی بین اغتشاشات فرانسه و ایران وجود دارد که باید از آن نتیجه بینشی بگیریم.
۱- شروع ماجرا از قتل نوجوان ۱۷ ساله شروع شد که این قتل دو روز هم کتمان شد تا فیلمهای آن هویدا گردید. در ایران هم بهانه فوت مهسا امینی بود و اگرچه امینی کشته نشده بود، اما به دلیل آنکه رسانههای بیگانه بدون هیچ سندی مدعی قتل او توسط پلیس شدند، میتوان شروع داستان را مشترک دانست. اما اینجا شورشها و فحاشیهای خشن را در قالب «مهسا بهانه است» توجیه میکردیم. آیا میتوان در فرانسه نیز این شدت خشونت را بهانه دانست و مسئله دیگری را انگیزه استمرار اغتشاش دانست؟ در ایران اپوزیسیون میگفت مهسا بهانه است اصل نظام نشانه است، اما در فرانسه که رسانههای اپوزیسیون به این شکل ندارند، چه چیزی نشانه بود؟ بدون تردید تبعیض، بیعدالتی، حاشیهنشینی و تحقیرشدگی را میتوان عاملی مهم دانست و این فضا در فرانسهای اتفاق میافتد که قبله آمال بسیاری از شرقیهاست.
۲- نوجوانان محور اساسی این اغتشاشات هستند. این پدیده را در ایران «دهه هشتادیها» معنا کردند. چرا نقطه کانونی در هر دو کشور این سنین هستند؟ آیا اثرات جهانیسازی، مرززدایی، فشردگی فضا و فناوریهای ارتباطی است که باید در دو کشور با دو ماهیت سیاسی و فرهنگی، کنشگر مشترک باشند؟ این پدیده نشان داد که باید ایران را در تصویرسازی از «استثنا» خارج کنیم.
۳- شبکههای اجتماعی سازماندهنده زمان و مکان آشوب در فرانسهاند که هم ماکرون و هم وزیر دادگستری فرانسه به خانوادهها هشدار دادند که اکانتهای آشوبطلب بسته خواهد شد و بالاخره اینترنت و شبکههای اجتماعی محدود شد. این هم نشان میدهد کاربرد شبکههای اجتماعی و بدبینی به نقشآفرینی مخرب آن نیز خاص ایران نیست و آسمان ایران و دیگر نقاط جهان و حتی آسمان مدعیان تمدن تفاوت چندانی ندارد.
۴- خشونت در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ایران و فرانسه شباهت زیادی دارد. هزاران خودرو و ساختمان در فرانسه نابود و صدها مغازه غارت شد. آیا این به کشتهشدن یک نوجوان مرتبط است؟ بین کشته شدن یک نفر و غارت چه رابطهای وجود دارد؟ باز به تبعیض و فقر و فاصله طبقاتی میرسیم که گریبانگیر غرب است، اما نمای بیرونی خود را در حد مدینه فاضله رتوش نمودهاند و باور کاذبی را برای این سوی جهان مخابره میکنند که البته این هنر رسانهای آنهاست.
ادامه 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4245
اما سه تفاوت عمده بین اغتشاشات در ایران و فرانسه وجود دارد؛
#اول نقش اپوزیسیون و هجمه رسانهای آنان و غرب، و #دوم تلفات انسانی (کشته). گرچه در شورش جلیقهزردهای فرانسه ۲۲ نفر کشته شدند، اما در حوادث اخیر گزارشی در اینباره وجود ندارد. برخی معتقدند نبود یا کمبود تلفات انسانی در فرانسه به آموزشدیدگی پلیس مرتبط است. آنان حرفهای عمل میکنند که دستگیری و مجروحیت زیاد، اما کشته نیست. نمیخواهیم بگوییم پلیس ما حرفه ایتر از پلیس فرانسه است و شاید هم نباشد، اما حوادث ۱۳۸۸، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ نشان میدهد که تلفات انسانی در ایران از عامل مهمی نشئت میگیرد و اینجاست که نبود اپوزیسیون در فرانسه و وجود و یارگیری آن در ایران رخنمایی میکند. اپوزیسیون وابسته به گروههای برانداز در ایران اندک است، اما کافی است یک یا دونفر آموزش دیده و برنامهریز وارد تجمعی شوند و از جهت نوع شعار و مسیر حرکت، جمعیت را منحرف سازند. انحراف در مسیر، پدیدهای عجیب در ایران است که راز تلفات انسانی در آن نهفته است. هدایت جوانان به سمت مراکز نظامی-انتظامی عامل اصلی تلفات انسانی در ایران است. در سال ۱۳۸۸ بیش از ۲۵ نفر در مقابل بسیج محمدعلی جناح و مسجد لولاگر کشته شدند که دنبال دستیابی به سلاح بودند. در ۹۶ عمده افراد در جلوی کلانتری کشته شدند. در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۵ کلانتری و بسیج و سپاه حمله شد و در سال ۱۴۰۱ به جز شهرهای شمال غرب که بعضاً درگیری مسلحانه بود، باز عمده افراد در مقابل سپاه (مازندران) یا کلانتری (زاهدان) کشته شدند؛ بنابراین متغیری که اغتشاشات در ایران و فرانسه را متمایز میسازد، جهتدهی اپوزیسیون و هجوم به محل نگهداری سلاح است که موجب تلفات است. در ایران راهبرد کشتهسازی برای تهییج بیشتر نیز برنامه است.
به همین دلیل حواشیای که امروز در صفحات حوادث روزنامه و خبرگزاریها میبینیم در ایام اغتشاش در کانتکس کشتهسازی آورده میشد که میتوان به امثال نیکا شاهکرمی، سارینا اسماعیلزاده و دختر اردبیلی اشاره کرد.
تفاوت #سوم نقش تهییجکنندگی و معرکهگیری سلبریتیها در ایران است که دوگانه مردم و حاکمیت میسازند و خود را جایابی میکنند. در فرانسه سلبریتیها عمدتا آرامساز و توصیهکننده به حفظ اموال عمومی بودند؛ بنابراین عمده ماهیت اغتشاش مشابه است، اما ادراکی که ساخته میشود ایران را یک استثنا معرفی میکند و این مأموریت اپوزیسیون و غرب درباره حوادث ایران است. محیط پرچمدار دموکراسی غرب (فرانسه) نشان میدهد که آنان چیزی متمایز از ایران ندارند الا تصویری که از ما ساخته میشود و از آنها ساخته نمیشود. دخالتی که آنان در امور ما میکنند و ما نمیکنیم. اکنون میتوان گفت جامعهشناسان فرانسوی و ایرانی میتوانند اتاقفکر مشترک برگزار کنند و مشترکات حوادث را بهرغم تفاوت ماهوی در ماهیت حکومت و فرهنگ و اجتماع، بررسی نمایند.
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/4244
ارز و چند نکته
✍دکتر رضا غلامی
💥دریافت ارز در مطب ها، رستورانها، کافه ها و.. مصداق خرید و فروش خارج از شبکه و قاچاق است.
گردشگر سلامت باید به صرافی مراجعه، پولش را ثبت و تبدیل کند و هزینه را (طبق تعرفه خاص) ریالی پرداخت کند.
در غیر اینصورت و در یک سیستم ارزی رها، چطور باید بازار #ارز را مدیریت کرد؟
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
https://t.me/tahlilsiyasiseraat
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
11.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إنَّ في الجنة نهراً من لبن
لعلـي و حسيـن و حسـن(ع)
در بهشت رودی از شیر برای
امام علی و حسيـن و حسـن
عليهم السلام هست😍
کلّ من کان مُحبّاً لـهم
يدخل الجنة بغير حزن
هرکس که دوستدار ایشان
باشــد، بـدون نـاراحتـی وارد
بهشت میشود❤️
💐 #عید_غدیر_مبارک 💐
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi