eitaa logo
کانال تحلیلی سیاسی صراط
2.4هزار دنبال‌کننده
653 عکس
441 ویدیو
61 فایل
تحلیل مسائل روز ایران وجهان کانال دوم ( رسانه= صوتی+تصویری) eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi دست نوشته های اینجانب👇️ @hamraah_batahlil برای ارسال نظرات و ارتباط مستقیم👇️ @Yasin1y ⚠️ #تبلیغ_و_تبادل_نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
کار نه چندان تمیز ✍علی مهدیان ☘ یکی دو سال پیش رهبری فرمود قرارگاه فرماندهی دولت مختل شده و فرمان داد. چند روز بعد در خطبه های عید فطر یک ویژگی برای این فرمان خود ذکر کرد و آن بود. خوب برای کار تمیز فرهنگی شاید مثال زیاد بشه پیدا کرد. اما برای کار غیر تمیز فرهنگی اگر بخواهم مثال معرفی کنم بهترینش همین تجمع طلاب بود. ☘ آخه خدا خیرتون بده من اصلن کاری به تهمتهای کثیف دولتیها به شما ندارم. ولی برادران! آخه نباید یه فرقی بین شعارهای حوزوی ها توی فیضیه با شعارهای یه مشت جوان و نوجوان خام و تازه کار باشه. شعارهایی که بیشتر به درد استادیوم و دعواهای قرمزته آبیته میخوره باید در دستان روحانیها باشه؟ شعارهای طلاب باید سرخط آرمان سازی و گفتمان سازی تو کشور باشه. اینها چیه بود آخه... ☘بعد هم آقای رحیم پر عزیز یک مجاهد حقیقی و یک محصول حوزه های علمیه است که یه تار موش رو با کلی از اون آخوندهای بی خاصیت عوض نمیکنیم. اما بالاغیرتا برای یک تجمع حوزوی توی فیضیه بهتر نبود کسی سخنران باشه که بیشتر به عنوان نماینده حوزویان و استاد آنها شناخته شده باشه تو جامعه. یعنی واقعا غیر از رحیم پور عزیز کس دیگه ای نیست که تو جمع حوزویان صحبت کنه. یه آیت اللهی یه آیت الله عظمایی. من یادمه توی تجمع قصه منتظری آیت الله جوادیها و مشکینیها و اینها توی تجمع می اومدن. ☘بعلاوه حالا واقعا مساله کانونی ما سکولاریسم رخنه کرده در حوزه است؟ من بیماری سکولاریسم که کل جامعه از جمله حوزه رو تحت تاثیر قرار داده قبول میکنم ولی واقعا منشا سکولاریسم حوزه است واقعا؟ واقعا اینکه درسهای ما به سمت حل مشکلات روز جامعه نمیره به خاطر بیسوادی علما است؟ شما شنیدید اینطوری امام یا آقا حوزه رو نقد کنند که به علماش بگن بی سواد؟ ☘اگر هر جایی مبارزه و تلاش نیاز به دقت نظر داره خوب حوزه که از همه جا بیشتر محتاجه. امام عزیز که منشور روحانیتش سند غیر قابل خدشه ای است وقتی مدعی میشود بر کارگر شدن مرض سکولاریسم در حوزه همانجا تذکر میدهد که همدیگر را محکوم نکنیم احترام علما رو هم حفظ کنیم. ☘من تذکرات آیت الله نوری همدانی و حتی آیت الله مکارم را اگر چه درست میدانم ولی درباره به جا بودن یا نبودنش و همینطور سبک بیان آیت الله مکارم خصوصا سکوت میکنم. ☘اما اگر حرکت ما در حوزه پشتیبانی بزرگترهایمان را به دنبال نداشته باشد معلوم است که معنی جوشش و خروش حوزوی را نمیفهمیم. نگاه کنید به سیره امام که حتی برای انقلاب مقابل محمدرضای ملعون چطور تلاش میکرد حفظ ظواهر کند و علما را همراه کرده یا اجازه بروز اختلافات را ندهد. ☘اما به نظرم عاقلانه ترین کار این است که این تجمعات جدی تر از گذشته ادامه پیدا کند. به چند دلیل 🔺 اولا حوادث اخیر باعث شده حساسیت اجتماعی نسبت به تجمعات روحانیون که کم شده بود زیاد شود. 🔺ثانیا وقتش شده علما را برای یک کار ایده آل به صحنه دعوت کنیم. 🔺ثالثا برخی از فاسدها و پنهانکارهای دولتی خیال نکنند با این بازی مسخره رسانه ای توانسته اند حوزه علمیه را خفه کنند. 🔺رابعا به خدایی خدا اگر امروز حوزه سکوت کند پس کی قرار است زبان بگشاید. کاری نکنیم دوباره در همین میادین سالاریه و زنبیل آباد صدای زنده بار رضا شاه بلند شود. آن وقت دیگر بیانیه های تند و تیز آیت الله العظمی ها هم کارگر نخواهد افتاد. حالا از ما گفتن.... کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 : توجه به ضرورت ها ، اقتضائات ✍من انقلابیم 💠 کنارهم قرار دادن فعل و انفعالات رسانه ای چندمدت اخیر نشان می دهد؛ در برخی موارد از هوشمندی و فراست وافر که پیش شرط قطعی کنشگری در فضای رسانه ای_سیاسی است، غافل می شود. این امر سبب می شود در پاره ای از موارد، نتیجه دغدغه مندی انقلابی این افراد عملا در سبد غربگرایان قرار گیرد. 💠 در این رابطه نکاتی وجود دارد: 🔻۱. حاشیه هایی چون ، مدرک تحصیلی و... در مورد یکی از اعضای احتمالی دولت صرف نظر از صدق و کذب ان، حقیقتا در این شرایط اقتصادی برای درصد بسیار بالایی از مخاطبان، اهمیتی ندارد. برای همه مردم مساله اقتصاد، تورم ، بیکاری، گرانی، مذاکره و ... اولویت اصلی است. و حتی بر فرض اثبات شدن این امور حاشیه ای نیز کمترین کمک برای بهبود شرایط نخواهد بود. 🔻۲. بنا به فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب ،‌ اتاق جنگ آمریکا علیه نظام‌ ، وزارت خزانه داری آمریکاست. حاشیه ها در میانه معرکه جنگ اقتصادی، کدام مشکل اصلی و حتی فرعی را (دقت کنیم؛ عملا! ) حل می کند؟!! هر حاشیه باعث فرصت سوزی و عدم پاسخ گویی اقتصادی و رها شدگی اقدام و عمل اقتصادی می شود. 🔻۳. از حیث این روش اشتباه است. چرا که جریان انقلابی تمام توان خود را روی درصد بسیار کوچکی از مخاطبان گذاشنه و قاطبه را یا رها کرده ،‌ یا جدی وارد دغدغه ها و ذهنیات شان نشده یا آنها را در بازی حاشیه ها قرار داده است. با این وصف،‌ برنده بازی کیست؟ جریان انقلابی یا جریان اعتدال/اصلاحات/فتنه که زمین بازی را تعریف کرده است؟ 🔻۴. بنابر این جریان انقلابی حتی اگر بخواهد برنده میدان پیچیده کنونی باشد باید افکار عمومی را در موضوعات اصلی و مشترک با خود همراه کند وگرنه در یک بازی فریب جنگ _ معیشت جدید و یا مشابه آن بازنده نهایی خواهد بود. 🔻۵. جریان غربگرا از دغدغه مندی و حساسیت انقلابی جریان ارزشی مطلع است و بازی های عملیات روانی (کاری که در ان تبحر دارند) خود را با پیش بینی واکنش های ارزشی ها طراحی می کند. معمولا هم از نشر اتهامات و حاشیه ها بهره می برند و با تخلیه احساسی جریان ارزشی در آخرِ سر ، جواب از پیش آماده ای به افکار عمومی می دهند و قضیه را با مظلوم نمایی و چهره حق بجانب به پایان می رسانند. 🔻۶. موارد فوق به معنای توصیه به محافظه کاری در برابر رویه های معیوب و یا توجیه اقدامات غلط دولت نیست. بلکه توصیه می شود نقدها؛ سنجیده، با دوری از ناخواسته در پازل دشمن و معطوف به ارایه راهکار عملی و تزریق امید باشد. از طریق ادبیات مذاکره گرایی یک برای صورت مساله کشور نوشته است و می بایست این گفتمان را با دلیل و منطق در ذهنیت افکار عمومی بی اعتبار کرد. کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
💢 درباره این سکولاریسم چه میدانید؟! ✍حسین شمسیان 🔹حتما شنیده اید که کسی است که معتقد است دین و سیاست راهشان از هم جداست. این تعریف مشهور، لایه های هزار توی دیگری هم دارد که به سکولاریسم پنهان و عملی منتهی می شود. 🔻یکی از پنهانی ترین آن مدل ها به کسانی قابل اطلاق است که علیرغم داشتن فرصت ها و امکانات بی نظیر، قواعد حکومت داری را از مبانی دینی استخراج نکرده و نمی کند! حالا شما بگوئید حوزه سکولار یعنی چه!؟ یعنی حوزه ای که رسما بگوید دین از سیاست جداست!؟ اینکه خیلی ساده انگارانه است! 🔸حوزه سکولار یعنی اینکه با گذشت چهل سال از انقلاب، با گسترش حوزه های علمیه و داشتن موقعیت ممتاز و بی سابقه در طول تاریخ، برای مهمترین مطالبات مردم، نسخه دینی تولید نشود! 🔺و در عوض به سیاق چند صد سال پیش و بی‌توجه به جایگاه اسلام حکومتی، دوره های ده ساله و بیست ساله برای تبیین فروع فقهی از نماز و روزه تا طهارت و نجاسات برگزار شود و درباره درد های جانکاه و سوالات بی پایان مردم، به یک «حلال است و حرام است» بسنده شود و این باور را در مردم تعمیق کنند که اسلام برای اداره کشور، نسخه ای ندارد! آیا این همان غایت سکولاریسم و آرزوی قلبی هر سکولاری نیست!!؟ آری من هم مثل خیلی از متدینین دیگر، نمی‌خواهم قبول کنم که حوزه های علمیه سکولار هستند، ولی هر وقت یاد نامه سی سال قبل امام می افتم، ته دلم می گویم: «نکند واقعا ...»!؟ و بقیه حرفم را می خورم، همان حرفی که امروز می‌گوید و تکفیرش می‌کنند! 🔹سی سال قبل یعنی آبان 67 امام راحل در پاسخ به نامه محمد علی انصاری همچون حکیمی دور نگر و ژرف اندیش، هشدار داد که آنچه در آینده مهم است، «مسائل مورد ابتلای مردم و حکومت است» که «فقها باید» برای آن فکری کنند و «نیاز عملی» جامعه به آنها را رفع نمایند. سپس در فهرستی مختصر، بیش از پنجاه مورد از مسائل حیاتی و مورد ابتلا را اینگونه نگاشتند: 🔸«...(امروز) نیاز عملى به این بحث‌ها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندى آن، در انفال و ثروتهاى عمومى، در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکدارى، در مالیات، در تجارت داخلى و خارجى در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم سازى طبیعت و جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیرى از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر، در مسئله معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بین المللى و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیر اسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگى انجام فرایض در سِیر هوایى و فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین و مهمتر از همه اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها گوش‌هاى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ...» راستی «حوزه های علمیه غیر سکولار»، برای چه تعداد از این موضوعات مهم، نسخه اسلامی ارائه کرده اند و برای کدام یک از همین مسائل اقتصادی و هنری و... حرفی به جز «حرام است» ارائه کرده اند؟ 🔺می‌دانیم که سکولار بودن ربطی به ظاهر ندارد و همینکه امر دنیا از آخرت در قول و فعل تفکیک شد و به مردم در عمل اینگونه نشان داده شد که دین، نسخه ای برای مملکت داری ندارد، سکولاریسم شکل گرفته است، درست نقطه مقابل امام که دین را پایه و مایه تمدن این جهانی و کلید سعادت آن جهانی می دانستند. کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حتماً ببینید 🙏 ✍چه خوب بود برخی ازسیاسیون کشور، عشق به رهبر رو از این نوجوان لبنانی یاد می گرفتند🌹 ✨اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه‌ای✨ 👇 @tahlilisiyasiseraat
تهش چی میشه؟ ✍محسن مهدیان رفتم داروخانه برای کودک خردسالم شیرخشک بگیرم، خانم متصدی باحال زار می گوید: "می شه کمتر ببرید؟" می پرسم چرا؟ ادامه می دهد: "آخه باید به بقیه هم برسه" مانده بودم همیاری اش را تبریک بگویم یا شایعه پذیری اش را تذکر؟ این بنده خدا مقصر نیست. اما چه اتفاقی افتاده که انقدر شایعه، باور پذیر شده است. احتمالن شما هم تائید می کنید که شایعه در جامعه روز به روز بیشتر می شود. اما ازدیاد شایعه ها به چه دلیل است؟ شبکه های اجتماعی؟ شبکه های اجتماعی علت نیستند، شبکه های اجتماعی خود ماهستیم. باید به این سوال پاسخ داد که چه اتفاقی افتاده است که این حجم از شایعه باورپذیر شده است؟ سوال نگران کننده تر اینجاست؛ چرا انقدر که شایعه باور می شود سخن و مواضع رسمی باور نمی شود؟ یک نمونه شایعه را ملاحظه فرمائید؛ درحالیکه در تولید بزنین خودکفا شدیم و اخیرن خبر دستیابی به تکنولوژی جدید تولید منتشر شده است، کافی بود یک شایعه ساده با موضوع افزایش قیمت بنزین و خبر کمبود آن باعث شود در برخی شهرهای کشور شاهد صف های طولانی بنزین و آتش سوزی در برخی خانه ها باشیم. واقعن چرا؟ یک نماینده می گوید از 11 میلیارد دلار ارز تخصیصی تنها دو و نیم میلیارد آن افشا شده و از جزییات باقی خبری نیست؛ رسانه مینویسند 9 میلیارد ارز دولتی گم شد. در خبر نمانیم؛ ریشه توزیع گسترده این اخبار، باور پذیری انهاست. اما آیا مردم ایراد دارند؟ منکر نقد اجتماعی نیستیم. اما حداقل در اینجا ماجرا متفاوت است. مساله در تخریب اعتماد اجتماعی است. دولتی که اعتبارش را از دست دهد کم کم مرجعیتش ویران می شود. چنین دولتی با هر نوع مدیر و مسوولی دیگر رسمیت ندارد و مردم در کنار اخبار رسمی هر شایعه ای را هم باور می کنند. چرا؟ چون با حجم بالای کتمان کاری ها و عدم شفافیت و نامحرم دانستن مردم، همیشه یک پشت پرده ای وجود دارد که مردم از آن مطلع نیستند و هر شایعه می تواند حکم یک پشت پرده منتشر نشده باشد. تهش چی میشه؟ پاسخ به این سوال مهم نیست؛ به خود سوال باید توجه کرد. "تهش چی میشه" نتیجه تفوق شایعه بر اخبار حقیقی است. هیچ چیز قابل اعتماد و اتکا نیست. "تهش چی میشه" نتیجه شرایطی است که آینده قابل پیش بینی نباشد و در نتیجه مردم بر اساس منافع کوتاه مدت شان تصمیم می گیرند و برای جا نماندن از قافله روزگار دنبال راه های میانبرند. عدم پیش بینی آینده، یعنی اضافه شدن هزینه های غیر قابل برآورد که در اقتصاد از آن به هزینه مبادله نام می برند. در چنین شرایطی مردم بر اساس شناخت و حافظه تاریخی شان از دولت و مسئولین تصمیم می گیرند نه ظاهر تصمیمات دولت. به این می گویند تناقض انتظارات تطبیقی مردم با انتظارات عقلایی دولت. نتیجه این می شود که دولت ارز و طلا می فروشد که قیمت پائین بیاید ولی مردم با رجوع به حافظه تاریخی شان بدل می زنند و ارز و طلا می خرند و باز قیمت ها بالا می رود. مردم بیش از سختی های حقیقی، گرفتار بی اعتمادی به مسئولین اند و همین باعث می شود کارهای مثبت را هم نبینند و با تصمیمات درست هم همراهی نکنند..."تهش چی میشه،" نتیجه چنین شرایطی است. یا بفکر اعتبار از دست رفته مسوولین باشیم یا مسوول بااعتبار بیاریم. کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍امیر حسین ثابتی دیروز خانه_موزه هاشمی رفسنجانی با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شخصیت و گفتمان فکری_سیاسی او در تهران افتتاح شد. نمیدانم برای این خانه موزه دقیقا چقدر هزینه کرده اند یا چند شبانه روز زحمت کشیده اند اما این را خوب میدانم که آثار شخصیت و گفتمان فکری_سیاسی بجا مانده از آن مرحوم هر روز در برابر چشمان ما وجود دارد و لزوما نیازی به افتتاح این خانه_موزه نیز وجود نداشت. وقتی اوضاع جامعه به جایی رسیده که مسئولین در اشرافی گری و «تفاخر به ثروت» از هم سبقت بگیرند، یعنی هاشمی زنده است و بدون دیدن خانه_موزه ی او نیز به یادش هستیم. وقتی در شرایطی که بسیاری از مردم به سختی گذران زندگی می کنند ولی یک با افتخار در رسانه ها اعلام می کند ماشین شخصی اش پورشه است، یعنی یاد و خاطره هاشمی زنده است. و از همه مهم تر، وقتی عدالت در بین مسئولان اجرایی و ارشد کشور اولویت خود را از دست می دهد و به جایش اولویت های دیگر قرار می گیرد و تنها راه مدیریت یک کشور بزرگ و مستعد 80 میلیونی «مذاکره با امریکا» می شود، یعنی هاشمی زنده است. هاشمی زنده است چون تفکر و میراث او بر ما حاکم است. چون فقر و فساد و فاصله طبقاتی و اشرافیتی که در دوره او نضج گرفت، زنده است. او همانی بود که پایه گذار اشرافیت در این کشور محسوب می شود، همان کسی است که در دهه 70 مصاحبه رسمی کرد و در توجیه اختلاس ها و مفاسد مالی گفت: «این‌قدر بحث از اختلاس و دزدی نکنید و روحیه مردم را خراب نکنید! وقتی‌ که ما یک سدی را می‌سازیم و مثلاً ده میلیارد خرج می‌کنیم، ممکن است از قِبَل آن، 500 میلیون هم اختلاس شود! اما این سد برای کشور می‌ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند از این سد اختلاس یا دزدی کند!" (کتاب بی پرده با هاشمی. ص 184) http://yon.ir/nlOpY غرض اینکه ما بدون دیده خانه_موزه نیز هر روز به یاد او هستیم چون هر روز آثار شوم تفکر تکنوکرات ها و لیبرال ها در اداره کشور را از نزدیک لمس میکنیم... کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 از !! تا !! ✍من انقلابیم 💠دیروز رییس جمهور در حرم حضرت امام (ره) : 🔹امام هیچ گاه نگفت همه با من ، گفت همه با هم. 🔹امروز روزی نيست كه بار خود را بر دوش مردم بيندازيم. تنها گذاشتن دولت و اينكه كسى فكر كند حساب او از دولت جداست، گناهی نابخشودی است. 💠 در این زمینه ، اما ، سکوت جایی ندارد و نکاتی جهت یادآوری بسیار ضروری است. 🔻۱. برخی جملات کلیدی اند. شاید بتوان گفت برخی تصمیم گیری های جمعی در موضوعات مهم!! محصول تک جمله ها است. این جملات حاوی یک و یک هستند. اما صدق و کذب این تک جمله ها با گذر زمان بهتر مشخص می شود. بد نیست در این ایام شعار جذاب!! و مردم پسند!! ۵ سال پیش روحانی را صرفا به خاطر بیاوریم : 👈 《 خیلی قشنگه سانتریفیوژ بچرخه بشرطی که چرخ مملکت هم بچرخه چرخ کارخانه ها هم بچرخه.》 🔻۲. فدا کردن راهبردی به پای یک طرح و ایده از اول اشتباه، واقعیتی است که در عمل صورت گرفت. صدای نارضایتی مردم از این مسیر اشتباه خیلی وقت است شنیده می شود. اما گویی برخی ها هنوز هم اصرار بر روش باطل قبلی دارند. رهبری عزیز تا مرزهای خطوط قرمز کشور به دلیل احترام به رای مردم در برابر این تجربه تلخ!! ممانعت ایجاد نکردند. اما حال که شرایط عوض شده؛ نظر مردم تغییر کرده و عملا بن بست مذاکره با غرب بر همگان عیان شده؛ برخی طعنه می زنند که امام می فرمود همه با هم و نه همه با من!!! شما اسم این بی انصافی را چه می گذارید؟!!! بگذریم.... 🔻۳. اما دوران این ها!!!(بخوانید !!!) گذشته چرا که نیمه دوم دولت ها ، اصولا کارنامه اجرایی و اقدامات، خود سخنگو هستند و کسی به دنبال این ها!! نیست. همان تک جمله بچرخه بچرخه را برای ما کفایت است. به عمل کار براید.... / کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 سیبل تحریم ها؛ یا ؟ ✍ریچارد نفیو 🔻 « » - مشهور به معمار تحریم‌های ایران- در کتاب « » که به طور ویژه به موضوع تحریم‌های ایران می‌پردازد، به طور صریح و واضح می‌نویسد نباید از ترس مسائل بشردوستانه و تحت فشار قرار گرفتن مردم کشور هدف، فشار تحریم‌ها را در برخی موارد کم کرد چرا که اساساً هدف تحریم ایجاد درد است و با دغدغه‌های اینچنینی تضاد دارد! وی می‌نویسد؛ «هدف غایی از اعمال تحریم‌ها، و در سیاست‌های کشور هدف است و اگر بخواهیم بعضی از این دردها و فشارها را از برنامه تحریم برداریم ممکن است جنبه تبلیغاتی بهتری پیدا کند، اما هدف تحریم‌ها و کارایی و اثرگذاری آن در جنبه عملی از بین خواهد رفت و اگر تحریم‌کننده بخواهد مسائل بشردوستانه را نیز مد نظر قرار دهد عملاً دردی که از تحریم‌ها به‌وجود می‌آید را نیز کاهش داده است». 🔻 همچنین چند ماه پیش در مصاحبه با یک رسانه ضدانقلاب فارسی‌زبان درباره کتاب «هنر تحریم ها» در پاسخ به این پرسش که هدف از تحریم‌ها فشار بر حاکمیت یا مردم ایران بود، می‌گوید: «بستگی به کشوری دارد که مورد تحریم واقع می‌شود و این‌که منافع مشخص آن‌چه است. اگر رژیم قذافی در لیبی را تحریم کنید اصلا نباید سراغ جمعیت رفت چون قذافی اهمیت خاصی به جمعیتش یا سطح دردشان نمی‌داد. در مورد کیم جونگ اون و کره شمالی هم همین است. در این‌جا «درد» باید مشخصا نخبگان حاکمیت را هدف بگیرد تا آنها اوضاع را عوض کنند... به نظرم وقتی باید «درد» را در مورد جمعیت‌ها به کار برد که حاکمیت پایگاهی مردمی داشته باشد و ایران از نظر من در این دسته است... در ماجرای تحریم‌ها باید تمرکز درد را جایی قرار می‌دادیم که تصمیم‌گیرندگان را قانع کند، در مورد ایران این از طریق ناراضی ساختن از اوضاع بود!!» کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍دکترعبدالله گنجی خوشبختانه بهانه سیاسی «پلاکارد» در تجمع فیضیه به سرعت نقش تقلیل‌گرایانه خود را از دست داد و سخنان جناب رحیم‌پور ازغدی مسئله اصلی آن تجمع شد. این شیفت از منازعه سطحی- سیاسی به منازعه تئوریک و کشاندن مجدد پای حوزه به عرصه کارآمدی نظام یا نسبت آن با اسلام سیاسی را باید به فال نیک گرفت و از این محفظه گفتمانی شکل‌گرفته برای مرور آنچه باید می‌بودیم، استفاده کرد. طیف بودن و پیوستار پرتنوع اجتهاد روحانیت شیعه درستی سلطه اصولیون در ۲۰۰ سال گذشته را به اثبات می‌رساند که تنوع نگرش‌ها در روحانیت تشیع آنقدر موسّع است که از تجویز قمه تا تساهل در مقابل غیریت را در خود جای داده است. شاید برخی نگرش‌ها را نپسندیم، اما اصل این تنوع را باید پاس داشت و آن را نقطه قوت تفکر شیعی دانست. فراموش نکنیم که امام بیشترین، زیباترین، فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین مفاهیم را در توصیف علمای اسلامِ تشیع به کار برده‌اند و حواسمان باشد که بیشترین خون دل و ناراحتی و تندترین ادبیات امام نیز در همین‌جا نهفته است. «روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی» طیف مطلوب و منظور حضرت امام در انقلاب اسلامی است که هم سیاست را می‌فهمند، هم دنیای مدرن را و هم قدرت خدمتگزاری را موهبت الهی در عصر غیبت می‌دانند. همانطور که امام می‌فرمایند: «آنان (روحانیت پیرو اسلام ناب) با زهد، تقوی و ریاضت درس خوانده‌اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی باز به همان شیوه زاهدانه زیسته‌اند»، نقطه مقابل را نیز مدنظر دارند که «مقدس‌نمای متحجر و بی‌شعور»، «خون دلی که پدر پیرتان از این قشر خورده است از هیچ قشری نخورده است» و یادمان باشد امام از جنگ، صدام و شاه خسته نشد که «خدا مرگ مرا برساند» نیز در مواجهه با حوزه گفته شد. رحیم‌پور و امثال وی فرزند دانشگاه نیستند و به التقاط آلوده نشده‌اند که خود خروجی حوزه‌اند. او و صد‌ها هزار از مؤمنین به اسلام سیاسی امروز آرمان تمدن اسلامی را در حجره‌های حوزه جست‌وجو می‌کنند. حوزه امروز طلبکار نیست که بدهکار انقلاب اسلامی است. کسانی که از ترس پهلوی اول، روز‌ها به اطراف قم می‌رفتند و در تاریکی شب برمی‌گشتند، امروز به برکت امام و انقلاب اسلامی میدان‌دار دین و سیاست شده‌اند و این امر فقط به شیرینی‌ها و تلخی‌های روزمره ختم نمی‌شود که آزمون ادامه در پست بعد... کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
ادامه پست بالا.. سخت برای حاملان اسلام تشیع است. توقع اینکه هر کس لباس روحانیت به تن دارد، باید سرباز انقلاب و پرچمدار نرم‌افزار جمهوری اسلامی باشد مطلوب است، اما قابل تحقق نیست و این باید افتخار انقلابیون حوزه باشد که قرائت خود را به صورت قهرآمیز مسلط نکرده‌اند و دیگران نیز آزادند راه خود را بروند و حتی سر از انگلستان در بیاورند. اما آنچه امثال رحیم‌پور را مضطرب می‌کند، افق کارآمدی جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه بومی و درون‌زای اسلام سیاسی است که عدم حصول به آن افق تمدن‌ساز، به معنای عبارت معروف امام در صدر انقلاب اسلامی است که «شکست روحانیت، شکست اسلام است». این شکست باید ترجمه امروزی شود. این شکست سخت‌افزاری و قهری نیست که می‌تواند شکست نرم‌افزاری روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی در حل مسائل اساسی حکومت و «جامعه‌شناسی سیاسی اسلامی» باشد. حوزه و طلاب انقلابی حتماً متوجه هستند که حضرت امام «حکومت مدرن» را پذیرفته است، یعنی حکومتی که نه حاکمان مالکند و نه مردم رعیت، مشارکت سیاسی مدرن، ابزار‌های حیات مدرن اجتماعی. حقوق بین الملل، هنر به معنی عام آن، نشاط، آزادی، اخلاق محوری و از همه مهم‌تر مردم‌سالاری از مسائلی هستند که روحانیت تشیع اگر نتواند درباره آن قالب‌سازی کند یا نتواند برای قالب‌های موجود مبنای شرعی بیابد، شکست روحانیت حتمی است. البته ناگفته نماند که ماهیت اسلام تشیع ذاتاً سیاسی است و آن روحانی‌ای که عبا بر سر می‌کشد یا گوشه‌نشین می‌شود تا آلوده نشود، هم سیاسی است. اصولاً کسی که خمس می‌دهد و خمس توزیع می‌کند، نمی‌تواند سکولار باشد. اینکه یک مسلمان یک پنجم دارایی خود را برای گسترش مکتب هزینه می‌کند، در امر سیاسی مشارکت کرده است که امام سوگند می‌خورد: «والله اسلام همه چیزش سیاست است، نمازش، روزه‌اش، حجش، جهادش، خمسش و...». بنابراین، سکولار‌های حوزه شاید با جمهوری اسلامی مرزبندی سیاسی داشته باشند، اما روحانیت تشیع ذاتاً نمی‌توانند سکولار باشند. اعتقاد به عاشورا راه سکولاریسم را بسته است و اگر منازعه‌ای هست کلامی و فقهی است. امروز محک بزرگی برای حوزه علمیه شروع شده است. سنگینی این آزمایش را باید حوزه با همه وجود و در انطباق با دنیای مدرن درک کند و جذابیت‌های زیست‌مسلمانی و کارآمدی فقه در عرصه حکومت امروزی را باید به نمایش گذارد و از این فرصت ذی‌قیمتی که بعد از صد‌ها سال فراهم شده اس ت، استفاده کند. تغییر سرنوشت به دست خود ماست، وعده‌های الهی بدون تفکر و حرکت محقق نخواهد شد. کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
⁉️ ✍محسن مهدیان آقای الیاس حضرتی در دفاع از استیضاح آقای کرباسیان در مجلس فریاد می زدکه" دستمان تنها به وزیر اقتصاد رسیده است واگرنه باید رئیس جمهور را استیضاح می کردیم..." اما این صدا با همه بلندی اش، به گوش ها نرسید و البته دلنشین هم نبود. اما چرا؟ چرا اصلاح طلب ها نمی توانند حساب شان را از امروز دولت جدا کنند؟ پاسخ خیلی روشن است. . این دولت تنها وتنها با حمایت همه جانبه و بلاشرط اصلاح طلب ها به قدرت رسیده است. همین جناب حضرتی در ایام انتخابات اعلام کرد که "تمام قد" در حمایت از روحانی هستیم؛ آنهم "بدون هرگونه شرطی". حافظه آقایان اگر کوتاه مدت است، البته حافظه رسانه ای کشور پاک شدنی نیست. بگذریم که همین آقای حضرتی چند ماه بعد و در شروع بروز چالش های اقتصادی، چون فکر نمی کرد یکروز کارد ها به استخوان برسد، اینطور گفت: " اصلاح طلب ها در سختی ها نیز در کنار دولتند" حالا چه اتفاقی افتاده است؟ بله امروز روز سختی است؛ بمانید و سفره تان را جدا نکنید. . ممکن است سوال شود که " حمایت کردیم؛ مثل خیلی ها. انتخابات ، انتخابات است. مگر اصولگراها از احمدی نژاد برائت نکردند؟" سوال دقیقی است. بله اصولگراها حق داشتند اعلام برائت کنند؛ چون احمدی نژاد نفاق داشت. ظاهر آنروزش را چه کسی تصور می کرد با چنین باطنی همراه باشد؟ طبیعی است که با گذشت زمان و روشن شدن حقیقت عقب نشستند. اما آقای روحانی چی؟ الحمدالله از ویژگی های ممتاز آقای روحانی این است که همین بوده و همین است. با همین شعارها و همین تیم و همین برنامه. همان روزها دلسوزان هشدار دادند این تیم و این برنامه و این راهبرد تهش چالش های تودرتوی سهمگین است. اما اصلاح طلب ها با چشم باز حمایت کردند؛ پس باید بایستند و همراهی کنند. . ممکن است مثل بسیاری از سلبریتی ها پشیمان شوند و سوال کنند که " خب قبول. آنروز اشتباه کردیم و امروز متوجه شدیم. نمی شود اعلام برائت کرد؟" پرسش درستی است. اما حرف نهائی اینست که در همین حرف نیز بی صداقتی است. امروز اگر از دولت اعلام برائت می کنند و رگ گردن شان در مجلس بیرون می زند، باز هم از درد مردم نیست؛ متوجه شدند که از این دولت آبی گرم نمی شود و دیگر حاضر نیست برای آنها هزینه دهد. حاضر نیست مطالبات حداکثری آنها را دنبال کند. نمونه اش سخنان آقای خاتمی و توصیه هایش به دولت؛ از رفع حصر گرفته تا آزادی زندانیان و غیره. همین امروز که آقای حضرتی در مجلس از درد مردم می گفت و حسابش را از دولت جدا می کرد، محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در سرمقاله روزنامه اعتماد می نویسد که باید حسابمان را از دولت جدا کنیم چون آقای روحانی حرف ما را گوش نداده است. حالا به چه حرفی: عمل به وعده هایی مثل رفع حصر و افزایش آزادی های مدنی و رعایت گسترش حقوق شهروندی و غیره.. مشکلات مردم چنین فهرستی دارد؟ با این بهانه ها می خواهید حساب تان را از مردم جدا کنید؟ امروز هم صداقت ندارید. . ممکن است گفته شود: " گذشته را که باختیم. باید برای انتخابات آینده فکری کرد..." بله. اگر این را بگویند صادقانه است. همین را بگویند. کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍سید یاسر جبرائیلی ♦️ در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مجری سوال کرد که آیا استیضاح آقای کرباسیان به تحریم‌های آمریکا مرتبط است؟ پاسخ دادم خیر! در وهله اول، این استیضاح نشان‌دهنده ماهیت دموکراتیک نظام سیاسی ایران است. در کشورهایی که منتخبان مردم در مجلس بر اقدامات دولت نظارت می‌کنند، این رخدادها طبیعی است. اما برای بسیاری از مردم منطقه ما که از فقدان فرآیندهای دموکراتیک در حکومتشان رنج می‌برند، این مسائل شاید عجیب باشد. مجلس آقای کرباسیان را استیضاح کرد چرا که وزارت اقتصاد دولت آقای روحانی در حل برخی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران بسیار کند عمل کرده است. حتی اقتصاددانان طرفدار دولت نیز با ما موافقند که مشکلات اقتصادی ایران ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. مشکلات روشن است و راهکارهای مشخصی برای حل آنها وجود دارد. صادرات نفت ایران هنوز کم نشده و تحریم‌ها هنوز برنگشته است، پس ریشه مشکلات را باید در جای دیگری جست. آنچه مجلس از وزارت اقتصاد انتظار دارد، چنانکه من در گفته‌های استیضاح کنندگان دیدم، این است که نقدینگی ۳۳۵ میلیارد دلاری موجود را به سمت تولید هدایت کند و جلوی استفاده از آن در سوداگری را بگیرد؛ چیزی که باعث کاهش ارزش ریال طی ماه‌های گذشته شده است. در دولت آقای روحانی شاخص عمق مالی ایران که نشان‌دهنده نسبت نقدینگی به تواید ناخالص داخلی است سه برابر شده است. این نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود. نظام اقتصادی باید به تولید پاداش داده و سوداگری را جریمه کند. این امر با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی مشخص ممکن است و این، وظیفه وزارت اقتصاد است. کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های 👇 http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat