eitaa logo
𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 | تحلیل‌سیاسی
6.3هزار دنبال‌کننده
53.6هزار عکس
58.8هزار ویدیو
680 فایل
کانال رسانه تحلیلی سیاسی جهت مطالبه‌گری‌ اجتماعی_سیاسی با رویکرد تمدن سازی اسلامی با حضور بیش از ۳۰۰۰ استاد حوزه و دانشگاه ♨️ تحلیل سیاسی https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e ✅کانال‌ سخنرانی سیاسی @PS1400
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 آخرین آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در جهان 🔹 تاکنون حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و شمار قربانیان آن نیز از مرز ۲۹۶ هزار نفر عبور کرد. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
🌹کلام وحی مقام امیرالمومنین علیه السلام یقول الذین کفروا لست مرسلا، قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب» [1} کافران می‌گویند: «تو پیامبر نیستی» بگو: همین بس که دو کس میان من و شما گواه باشد، یکی الله و دیگری کسی که علم کتاب در نزد او است. یعنی هم خدا می‌داند که من فرستاده اویم و هم کسانی که از قرآن آگاهی دارند. مقصود از «شهادت خداوند» شهادت از طریق قرآن کریم است، که سند حقانیت قطعی ادعای نبوت است. نظیر آیه ۵۱ سوره عنکبوت. و مصداق «من عنده علم الکتاب» علی علیه‌السّلام است. 👈«ابن ماجه» از بزرگان اهل‌سنت در فضایل علی علیه‌السّلام از آن حضرت نقل می‌کند: «انا عبدالله، و اخو رسوله صلی‌الله‌علیه‌وآله و انا الصدیق الاکبر لایقولها بعدی الا کذاب» یعنی من بنده خدا و برادر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و من بزرگترین تصدیق کننده رسالت هستم، پس از من این اوصاف (مثل صدیق) را جز کذاب ادعا نمی‌کند. [2]{3} ۱. ↑ رعد/سوره۱۳، آیه۴۳. 2. ↑ سنن ابن ماجه، ج۱، ص۴۴، باب فضایل علی علیه السلام. 3. ↑ «اهل بیت در قرآن»، ص۱۷۳. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
🔺معاملات کاغذی 200 میلیون دلاری 🔹فرزانه طهرانی: نام کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از آن نام‌های آشناست که اگرچه به واسطه اعتراض‌ کارگران و واگذاری پر حاشیه اش بر سر زبان‌ها افتاد اما امروز با لیست ارز دولتی و قاچاق سازمان‌یافته گره می‌خورد.در همان دوران که کارگران هفت‌تپه برای نگرفتن چندین ماه حقوقشان اعتراض می‌کردند و طعم بازداشت می‌چشیدند؛ مدیران هفت‌تپه در لیست واگذاری ارزهای ارزان برای تأمین تجهیزات صف کشیده بودند و البته توفیق به‌دست‌آوردن 201 میلیون دلار ارز دولتی را هم در کارنامه دارند.شاید خوابیدن اعتراض کارگران هفت‌تپه و پرداخت حقوق آنها در ماه‌های اخیر هم بی‌ربط به توفیق مدیران این کشت و صنعت در گرفتن ارز ارزان نباشد اما ماجرا وقتی به دادگاه کشیده می‌شود که ارزهای ارزان کالای اساسی به جای صرف‌شدن برای خرید تجهیزات کارخانه، قاچاق می‌شود.‌شرکت 60ساله کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در 56سالگی از دولت گرفته شد و به دو جوان 31 و 28 ساله واگذار شد و همین واگذاری سرآغازی شد برای ماجراهای پرغم هفت‌تپه. 🔹اعتراضات کارگران از آبان 1397 آغاز شد و ماجراهای این اعتراضات تا سال بعد هم ادامه پیدا کرد. هم‌زمان با اعتراضات کارگران هفت‌تپه، 27 آبان 1397 مسئولان اعلام کردند مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند.بعد از این گفته مسئولان، برخی افراد از حضور اسدبیگی در جلسات و در کارخانه صحبت کردند و تأکید می‌کردند او فراری نیست و به امورات شرکت رسیدگی می‌کند.حالا پس از گذشت یک‌سال‌ونیم از این ماجرا و با بررسی لیست ارزی بانک مرکزی قابل مشاهده است که اتفاقا اسدبیگی و دوستان نه تنها متواری نبودند بلکه مسئولان کشور آن‌قدر به آنها اعتماد داشتند که 201 میلیون دلار ارز ارزان (دلار چهارهزارو 200تومانی) به آنها پرداخت کرده‌اند. 🔹201 میلیون دلار ارزی که به امید واردکردن مواد اولیه و تجهیزات به مدیران جوان هفت‌تپه سپرده شده تا چرخ کشت و صنعت بچرخد و کالای اساسی ارزان به دست مردم برسد، گویی سر از بیراهه درآورده و مشکوک به قاچاق است. بر این اساس قرار شده 29 اردیبهشت نخستین جلسه دادگاه 23 متهم این پرونده در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شود. این پرونده 19 متهم حقیقی و چهار متهم حقوقی دارد اما هنوز جزئیات بیشتر این پرونده مشخص نشده و تلاش ما برای اطلاع از زمان بازداشت و تعداد بازداشت‌شده‌ها هم نتیجه‌ای نداشت. برای خواندن گزارش بر روی لینک کلیک کنید: yun.ir/culdj2 eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
زندگینامه محمد محبوب ملکوت نخستین قانون اساسی در مدینه حضرت محمد (ص) پیروان خود و غیر مسلمانان را در خانه انس ابن مالک جمع نمود و توافق کردند که جامعه خود را به صورت «دولت-شهر» سازمان دهی کنند. بدین ترتیب، پیمان نامه مدینه تنظیم شد. بیست و سه مادۀ آن، مهاجران مکه و مومنان یثربی را مورد خطاب قرار می داد، در حالی که قسمت دوم این سند خطاب به جامعه یهود بود. این پیمان نامه به گونه ای طراحی شد تا صلحی ماندگار به ارمغان آورد. این سند برای نخستین بار، این منطقه را به صورت «دولت-شهر» معرفی کرد و حقوق و وظایف شهروندان آن را تعیین نمود و برای نخستین بار ابزاری برای عدالت خواهی از طریق جامعه و قانون ایجاد کرد. به این ترتیب، پیمان نامه مدینه ابزاری برای حل اختلاف شد. پیامبر (ص) می توانست گروه های درگیر را گردآورد، درباره خواسته ها و نیازهای هر یک از آنها بحث نماید و طرحی را اجرا کند که همه گروه های درگیر بپذیرند و به این ترتیب به اختلافی که مدت ها میان آنها وجود داشت، خاتمه دهد. حضرت محمد (ص) با تعیین مرزهای فیزیکی شهر، موارد فیزیکی فوری در یثرب را تعیین کرد. ابتدا در بند دوم، مردم یثرب به صورت «یک جامعه (امت) جدا از سایر مردم» تعریف شده اند. پیش از این اعلام، مرزهای یثرب مشخص نبود. هر قبیله، منطقه و محدوده خاص خود را داشت و مجموع محدوده های قبایل منطقه، یک شهر واحد تلقی نمی شد. حضرت محمد (ص) مفهوم شهر بودن یثرب را در بندهای هفده و سی و نه تقویت نمود و به ترتیب اشاره کرد که «صلح مسلمانان غیر قابل تفکیک است» و یثرب برای شرکت کنندگان در این توافق نامه، مکان مقدسی خواهد بود. 1- این نوشته و پیمان‌نامه‌ای است از محمدِ پیامبر، تا در میان مؤمنان و مسلمانان قبیله قریش و یثرب و کسانی که پیرو مسلمانان شوند و به آنان بپیوندند و با ایشان در راه خدا پیکار کنند (به اجرا درآید).مسلمانان در برابر سایر مردم ، یک ملت‌اند. بنابراین، میان هیچ مسلمان و کافری پیوند نیست؛ هر چند پدر یا فرزند باشند و جدایی میان مسلمانان با مسلمانان دیگر نیست. 2- هر تیره از مسلمانان در میان خود دیه یا غرامت می‌پردازند، همان گونه که پیش از اسلام بوده است. 3- مسلمانان در برابر کسانی که ستم یا گناه یا دشمنی یا فساد میان مسلمانان را توطئه نمایند، متحدند. 4- هیچ مؤمنی به خاطر کافری کشته نمی‌شود و هیچ کافری بر ضد مؤمنی یاری نمی‌شود. 5- عهد و امان خداوند یکی است. پناه خدا برای همگان یکسان است و فرودست‌ترین مسلمانان، کافران را پناه تواند داد اما هیچ‌کس نباید به قریش و یاران ایشان پناه دهد. مؤمنان در برابر دیگران یاور یکدیگرند. 6- در هنگام نبرد در راه خداوند، هیچ مؤمنی بدون موافقت افراد دیگر نمی‌تواند صلح نماید؛ بنابراین، صلح باید با نظر جمع انجام شود. 7- گروه‌های رزمنده، هر یک باید پس از دیگری و به نوبت جنگ نماید. بنابراین، هیچ طایفه‌ای دو مرتبه متوالی به نبرد الزام نمی‌شود. 8- هر گاه از روی دلیل ثابت گردد که کسی مؤمنی را بی‌گناه کشته است، باید او را به قصاص کشت، مگر آنکه صاحب خون به ستاندن خونبها راضی شود؛ و همه مؤمنان باید ضد قاتل باشند و باید علیه او به‌پا خیزند. 9- داور نهایی در اختلافات مسلمانان، خدا و رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است. 10- مسلمانان هیچ بدهکاری را که بدهی بر او سنگینی کرده، رها نمی‌کنند، مگر اینکه او را کمک نمایند؛ چه بدهی به خاطر خون بهایی باشد یا غرامتی که به عنوان سرشکن بر خویشان پدری نصیب شخصی شده باشد. 11- بعضی از مؤمنان سرپرست بعض دیگر هستند. بنابراین، هیچ کافری، سرپرست مؤمنان نیست. صلح مسلمانان با یهودیان 1- یهودیانی که تحت این پیمان هستند، باید مورد یاری و حمایت قرار گیرند و ستمی بر آنان نشود و دشمنانشان یاری نشوند. هر گاه مسلمانان، یهود را به مصالحه دعوت کردند، باید بپذیرند و همچنین هر گاه یهود، مسلمانان را به مصالحه دعوت کردند. 2- در هنگام جنگ، یهودیان نیز باید در هزینه با مسلمانان شرکت کنند. مسلمانان هزینه خود و یهود، هزینه خودش را پرداخت نماید. 3- مسلمانان و یهودیان هم پیمان، یک امت‌اند. مسلمانان دین خود را دارند و یهودیان دین خود را؛ مگر کسی که ستم و گناه مرتکب شود. 4- بر مسلمانان و یهودیان لازم است که بر ضد دشمنان منطقه هماهنگی و همراهی نمایند. 5- هیچ انسانی به خاطر گناه هم پیمانش مؤاخذه نمی‌شود. 6- لازم است مظلومان را در میان خود یاری نمایند. 7- هیچ کافری پناه داده نمی‌شود، مگر با رعایت مصالح مسلمانان و یهودیان. 8- همسایه همانند خویشتن است و نباید مورد تعدی قرار گیرد. 9- ۹. بر مسلمانان و یهودیان لازم است که در میان خود، بر مهاجمانی که به مدینه هجوم آورند، همیاری نمایند. 10- میان مسلمانان و یهودیان پند، اندرز و خیرخواهی حاکم است. پیداست که این نوشته، ستمگر یا پیمان‌شکنی را از کیفر بازنخواهد داشت. نیز روشن است که هر کس از مدینه بیرون رود
و هر که در مدینه بماند در امان خواهد بود؛ مگر کسی که ستم کند و پیمان شکند. خدا و پیامبر محمد(ص) پناهگاه پرهیزگاران و استواران بر پیمانند. سیره ابن هشام دراسات: الصحیفة أو دستور المدینه»؛ «نصوص سیاسیة: الصحیفة أو دستور المدینة صالح
فضائل امیرالمومنین علی(ع) از زبان عایشه در منابع اهل سنت 1_ «عن عائشة قالت: قال رسول الله (ص): ذکر علی عبادة»(1)؛ (هشام بن عروه از پدرش، از عایشه روایت می‏کند که گفت: رسول خدا(ص) فرمود: یاد کردن علی عبادت است). 2_ «عن عائشة... قالت: رحم الله علیا لقد کان علی الحق... »(3)؛ (عایشه گفت: خدا علی را رحمت کند که حقیقتا بر حق بود...) 3_«عن جمیع بن عمیر قال دخلت علی عائشة، فقلت لها: من کان احب الناس الی رسول الله (ص)، قالت: أما من الرجال فعلیٌّ، و أما من النساء ففاطمة»(4)؛ (جمیع بن عمیر گوید که بر عایشه وارد شدم، پس به او گفتم: محبوبترین مردم نزد پیامبر اکرم (ص) چه کسی است؟ گفت: از مردان علی و از زنان فاطمه نزد پیامبر (ص) محبوبترند). 4_«عن شریح بن هانی، عن ابیه، عن عائشة، قالت:ما خلق الله خلقا کان احب الی رسول الله (ص) من علی»(5)؛ (شریح بن هانی از پدرش روایت می‏کند که عایشه گفت: خلق نکرد خداوند آفریده‏ای را که نزد رسول اکرم (ص) محبوبتر از علی (ع) باشد). 5_ «عن عطاء، قال: سألت عائشة عن علی(ع)، فقالت: ذاک خیر البشر لا یشک فیه الا کافر»(6)؛ (عطا گفت از عایشه در مورد علی(ع) سؤال کردم، عایشه گفت: او بهترین انسان است، و در این مطلب شک و تردید نمی‏کند مگر کافر). 6_ «حدثنا جعفر بن برقان قال: بلغنی ان عائشة کانت تقول: زینوا مجالسکم بذکر علی (ع)»؛ (جعفر بن برقان روایت کرد که با خبر شدم که عایشه می‏گفت: مجالس و محافل خود را با یاد علی (ع) زیبایی ببخشید). 7_«عائشة رفعته: ان الله قد عهد إلی من خرج علی علیٍّ فهو کافر فی النار، قیل: لم خرجت علیه؟! قالت: أنا نسیت هذا الحدیث یوم الجمل حتی ذکرته بالبصرة و أنا استغفر الله»(7)؛ (عایشه به حدیث مرفوع (از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرد که:همانا خداوند مقرر نمود که هر کس بر علی، خروج کند، کافر و در آتش دوزخ است. (وقتی عایشه این حدیث را بیان کرد به او) گفته شد: چرا تو بر علی خروج کردی؟ عایشه گفت: من این حدیث را در جمل فراموش کرده بودم تا آنکه در بصره به یادم آمد و توبه کردم). 8_«عن عطاء بن ابی رباح، عن عائشة، قالت: علی بن ابی طالب اعلمکم بالسنة»(8)؛ (عطا پسر ابی رباح، از عایشه روایت کرد که گفت: عالمترین شما به سنت پیامبر (ص)، علی بن ابی طالب است). 9_«عن عطاء عن عائشة قالت: علی اعلم اصحاب محمد(ص)».(9) (از عطا روایت شد که عایشه گفت:داناترین اصحاب محمد(ص)، علی(علیه السلام) است). 10_«عن عائشة، قالت: قال رسول الله(ص)، و هو فی بیتها لما حضره الموت: ادعوا لی حبیبی‏[قالت‏] فدعوت له ابو بکر فنظر الیه ثم وضع رأسه ثم قال: ادعوا لی حبیبی، فدعوا له عمر، فلما نظر الیه وضع رأسه، ثم قال: ادعوا لی حبیبی، فقلت: ویلکم ادعوا له علی بن ابی طالب، فوالله ما یرید غیره‏[فدعوا علیا فأتاه‏] فلما أتاه أفرد الثوب الذی کان علیه ثم أدخله فیه فلم یزل یحتضنه حتی قبض و یده علیه»(10)؛ (از عایشه روایت است که گفت: رسول خدا (ص) به هنگام رحلت و احتضار در خانه او بود و فرمود: حبیب مرا نزد من فرا خوانید پس ابو بکر را فرا خواندیم، حضرت نگاهی به او کرد و سپس سر خود را برگرداند آنگاه فرمود: حبیب مرا نزد من فراخوانید، پس عمر را فراخواندیم، وقتی حضرت به او نگاه کرد سر خود را برگرداند آنگاه فرمود: حبیب مرا نزد من فراخوانید، پس من گفتم: وای بر شما، علی بن ابی طالب را برای او فراخوانید، به خدا سوگند غیر از علی را اراده نفرموده است، پس علی را فراخواندند وقتی آن حضرت آمد، رسول خدا (ص) پارچه‏ای را که روی خود داشت، کنار زد و علی (ع) را داخل آن پارچه نمود، و او را از خود جدا نکرد تا رحلت نمود، در حالی که دست پیامبر بر بدن علی (ع) بود). 11_ «عن عائشة قالت: رأیت النبی (ص) التزم علّیاً و قبَّله و[هو] یقول: بابی الوحید الشهید، بأبی الوحید الشهید»(11)؛ (عایشه گوید که پیامبر اکرم(ص) را دیدم ملتزم و همراه علی بود و او را بوسید و می‏فرمود: پدرم فدای شهید تنها، پدرم فدای شهید تنها). (12) روایات زیادى در مورد فضائل امیرالمؤمنین على(ع) در کتب معتبر اهل تسنن به نقل از عایشه موجود است که در ذیل به برخى از آن ها اشاره مى شود: 1.در التاريخ الكبير بخاري [به نقل از عایشه] آمده است: «أعلَمُ النّاسِ بِالسُّنّةِ عَلِىُّ بنُ أبى طالِب(ع)»؛ (آگاه ترینِ مردم به سنّت، على بن ابى طالب(ع).(13) 2. شواهد التنزيل از عايشه نقل مي كند كه: «عَلِىٌّ(ع) أعلَمُ أصحابِ مُحَمَّد(ص) بِما اُنزِلَ عَلى مُحَمَّد(ص)»؛ (عایشه: على(ع) آگاهترینِ یاران محمّد(ص) است بر آنچه که بر محمّد(ص)نازل شد).(14) 3. تاريخ دمشق از جميع بن عمير نقل می‌كند كه: «دَخَلتُ مَعَ اُمّى عَلى عائِشَةَ، فَسَمِعتُها تَسأَلُها مِن وَراءِ الحِجابِ عَن عَلِىٍّ(ع)، فَقالَت: تَسأَلینى عَن رَجُل ما أعلَمُ أحَداً کانَ أحَبَّ إلى رَسولِ اللّهِ(ص) مِنهُ ولا أحَبَّ إلَیهِ مِنِ امرَأَتِهِ؟!»؛ (جمیع بن عمیر: همراه ماد
رم به خانه عایشه رفتیم. از پشت پرده شنیدم که مادرم درباره على(ع) از وى مى پرسد. گفت: از من درباره کسى مى پرسى که من، کسى را که از او و زنش نزد پیامبر خدا(ص) محبوب تر باشد، نمى شناسم؟!).(15) 4. تاریخ دمشق عن صدقة بن سعید عن جمیع بن عمیر : «إنّ اُمَّهُ و خالَتَهُ دَخَلَتا عَلى عائشة، فَقالتا: یا اُمَّ المؤمنینَ، أخبِرینا عَن عَلِىٍّ(ع). قالت: أىَّ شىء تَسألنَ؟! عن رجل وَضَعَ یَدَهُ مِن رسول اللهِ(ص) مَوضِعاً فَسالَت نَفسُهُ فى یده فَمَسَحَ بِها وَجهَهُ، واختلفوا فى دفنه، فقال: إنّ أحبَّ البِقاعِ إلَى اللّهِ مکانٌ قُبِضَ فیه نَبیُّهُ؟! قالَتا: فَلِمَ خَرَجتِ عَلَیهَ؟ قالَت: أمرٌ قُضِىَ؛ لَوَدِدتُ أن أفدِیَهُ بِما عَلَى الأَرضِ!»؛ (صدقة بن سعید به نقل از عمیر: مادر و خاله عمیر وارد خانه عایشه شدند و گفتند: اى مادر! از علىّ(ع) به ما خبر بده ـ عایشه ـ گفت: از چه چیزى مى پرسید؟! از مردى که دستش را در جایى از بدن رسول خدا(ص) گذاشت که جان پیامبر خدا(ص) از دست او گذشت و آن را به صورتش کشید. در محلّ دفن پیامبر(ص)، اختلاف کردند. فرمود: محبوب ترین مکان براى خدا، جایى است که در آن جا پیامبر خدا(ص) قبض روح شده است. گفتند: پس چرا بر وى (على(ع)) خروج کردى؟ گفت: حادثه اى بود که روى داد و من دوست داشتم همه آنچه را که روى زمین است، به عنوان تاوان آن کار، مى پرداختم!)(16) 5. نبیط بن شریط اشجعى مي گويد: هنگامى که على بن ابى طالب(ع) از جنگ با نهروانیان فارغ شد، ابو قتاده انصارى با شصت یا هفتاد نفر از انصار برگشتند. نخست به دیدار عایشه رفت. ابو قتاده مى گوید: وارد خانه عایشه شدم، پرسید: چه خبر؟ به وى گفتم: هنگامى که حَکمیّتْ خواهان از لشکر امیر مؤمنان جدا شدند، با آنان روبه رو شدیم و آنان را کشتیم... . عایشه گفت: آنچه که بین من و على(ع) اتّفاق افتاد، مانع از آن نمى شود که حقّ را بگویم. از پیامبر خدا(ص) شنیدم که مى فرمود: «امّت من، دو گروه مى شوند و بین آن دو، گروهى (از دین) جدا مى شوند که سر هایشان را مى تراشند، سبیل هایشان را مى چینند، دامن هایشان تا نیمه ساقشان است، قرآن مى خوانند; امّا قرآن از گلویشان تجاوز نمى کند، محبوب ترین مرد امّت نزد من و خداى متعال، آنان را مى کشد». گفتم: اى مادر مؤمنان! با این که موضوع را مى دانى، چرا آن کارها از تو سرزد؟ گفت: اى ابو قتاده! تقدیر الهى بود و سرنوشت، اسبابى دارد.(17) 6. مسروق مي گويد: عایشه وقتى که فهمید على(ع) ذو ثُدیَه را کشته است، به وى گفت: خدا عمرو بن عاص را لعنت کند! وى به من نوشت و خبر داد که ذو ثدیه را در اسکندریه کشته است. آنچه در دل دارم مانع از آن نمى شود که چیزى را که از پیامبر خدا شنیدم، بگویم. پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «او را بهترینِ امّت من پس از من، خواهد کشت».(18)، (19)         پی نوشت:         (1). ابن مغازلی در حدیث 243 از مناقب،ص 206،ط.1 ـ ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق،ج 2،ص 408،حدیث 914 شرح محمودی. ـ ابن کثیر در البدایة و النهایة،ج 7،ص 358،و متقی هندی در کنز العمال،ج 11،ص.601 ـ سیوطی در تاریخ الخلفاء،ص.172 ـ شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع المودة،باب مناقب السبعون،ص 281،حدیث 46 و نیز ص.312. (2). زمخشری در تفسیر کشاف،ج 1،ص 369،ذیل آیه 61 از سوره آل عمران،فمن حاجک...،  (3). ابن کثیر در البدایة و النهایة،ج 7،ص 305،حدیث.14. (4). حاکم در المستدرک،ج 3،ص 154 و.157 ـ شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع المودة باب 55،ص 202 و 241. ـ ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق،ج 2،ص 167،شرح محمودی. ـ ابن کثیر در البدایة و النهایة،ج 7،ص 355 و دیگران. (5). ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق،ج 2،ص 162،حدیث 648،شرح محمودی. (6). ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق ،ج 2،ص 448،حدیث.972 ـ شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع المودة باب مودة،الثالثة،ص.293. (7). شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع المودة،باب مودة الثالثة،ص.294. (8). سیوطی در تاریخ الخلفاء،ص 171،و شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع المودة،فصل سوم ص 343،و ابن عبد البر در استیعاب،اواسط شرح حال علی علیه السلام ج 3،ص‏1104،روایت 1855 (به همین مضمون) و ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق،ج 3،حدیث 1079،ص 48 (شرح محمودی) و بلاذری در حدیث 86 از شرح حال علی علیه السلام از انساب الاشراف،ج 2،ص 124 ط 1 بیروت و دیگران.  (9). حسکانی در شواهد التنزیل جزء اول،ص 35،حدیث.40. (10). ابن کثیر در البدایة و النهایة،ج 7،ص 360 (عن عبد الله بن عمر). ـ نیز ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق،ج 3،ص 14،حدیث 1027 (شرح محمودی) عین روایت. ـ حاکم در المستدرک،ج 3،ص 138 و 139 (اشارتی به این موضوع). ـ ذهبی در میزان الاعتدال،ج 2،ص 482،در شماره.4530 ـ سیوطی در
اللئالی المصنوعه،ج 1،ص 193،ط 1،و مناقب خوارزمی،ج 1،ص 38،فصل.4. (11). هیثمی در مجمع الزوائد،ج 9،ص 138،و ابن عساکر در شرح حال امام علی علیه السلام از تاریخ دمشق،ج 3،ص 285،حدیث 1376 (شرح محمودی). ـ و نیز قندوزی در ینابیع المودة،باب 59،ص 339 (...یقول:یا ابا الوحید الشهید،...). ـ متقی هندی در کنز العمال،ج 11،ص 617 (بیروت،چاپ پنجم) «یأتی الوحید الشهید». (12). برگرفته از مقاله «محمد ابراهیم سراج». (13). التاریخ الکبیر، ج 3، ص 228، الرقم 768؛ تاریخ دمشق، ج 42، ص 408؛ الاستیعاب، ج 3، ص 206، الرقم 1875؛ مناقب خوارزمى، ص 91، ح 84. (14). شواهد التنزیل، ج 1، ص 47، ح 40. (15). خصائص امیرالمؤمنین للنسائى، ص 211، ح 111 و 112؛ مناقب خوارزمى، ص 79، ح 63. (16). تاریخ دمشق، ج 42، ص 394؛ مسند أبى یعلى، ج 4، ص 422، ح 4845. (17). تاریخ بغداد، ج 1، ص 160. (18). شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 268؛ و رجوع شود به مناقب ابن مغازلى، ص 56، ح 79 و کشف الغمّة، ج 1، ص 147 و شرح الأخبار، ج 1، ص 142، ح 74. (19). گردآوری از کتاب: دانش نامه امیرالمومنین(ع)، محمد محمدی ری شهری، ناشر: دارالحدیث، چاپ اول، ج8، ص 462. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
آیت الله قرهی: یک سؤال: می‌د‌انید چرا در دعاهای ماه مبارک رمضان، در چند مورد راجع به حجّ بیان می‌شود؟ یکی همین که بعد از هر نماز بیان می‌شود: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی‏ حَجَ‏ بَیْتِکَ‏ الْحَرَامِ‏ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ مَا أَبْقَیْتَنِی فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَعَافِیَة....»، یکی «اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ ... وَارْزُقْنِی‏ حَجَ‏ بَیْتِکَ‏ الْحَرَامِ‏ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ ...» و ... . دعاهای ماه مبارک را در در مفاتیح حاج شیخ عباس قمی و اقبال سیّدبن‌طاووس(اعلی اللّه مقامهما الشّریف) ببینید که در بسیاری از آن‌ها در مورد حجّ هم بیان می‌شود. ارتباط حجّ با ماه مبارک چیست؟! اوج حجّ، آن‌جاست که انسان مُحرم می‌شود. تا مُحرم نشوی، مَحرم نمی‌شوی. ما در بحث حجّ عارفان‌مان - که اگر إن‌شاءالله توفیق شود، کتاب آن را چاپ خواهیم کرد - نکاتی را بیان کردیم، عرض کردیم: حاء حج، حق خواهی و جیم حج، جهاد با نفس است و یکی از مسائلی که در بحث مُحرم بودن است، این است که مُحرم می‌شوی که مَحرم شوی. در مُحرم بودن، همه یک لباس می‌شوند، سلطان ‌السلاطین باشی، شاه ‌شاهان باشی، رئیس‌ جمهور باشی، وکیل باشی، وزیر باشی، مرجع تقلید باشی، سرباز و سردار باشی، هر که می‌خواهی باشی، همه با یک لباس هستند، آن هم لباس احرام! این یعنی چه؟ یعنی وقتی که در این درگاه آمدی، دیگر خاضع و خاشعی. حال، ارتباط این با ماه مبارک رمضان، این است که می‌گوید: بنده من! آغاز خضوع و خشوع و بندگی و درخواست عاجزانه از پروردگار عالم، ماه مبارک رمضان است. ✍🏻خبرگزاری فارس ۹۲/۰۴/۲۹ @Asemani_bashim eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
حاج آقا فاطمی نیا: شب قدر، ابتدا بايد از گناهانمان استغفار كنيم وتصميم بر جبران بگيريم. بعضي از گناهان مانع اجابت دعا ميشود. اما نكته اين است كه به هرحال خيلي از گناهان را انجام داده ایم و درحال حاضر نميتوانيم جبران كنيم! مثل اینکه الان برويم در فلان شهرستان و دلي را كه شكسته بوديم ، بدست آوريم ، يا بخواهيم دوسه سال نماز قضاء را به جا آوريم ، یا بخواهیم حق الناس هایی که به گردن داریم جبران کنیم. اینها را که فی المجلس نمیتوانیم انجام دهیم. پس چه بايد كرد؟! در اين شرايط ميگويم به خدا عرض كنيد : "خدايا من با تو عهد ميبندم كه از اين مجلس كه بيرون رفتم در اولين فرصت ممكن اين قدم ها را بردارم و جبران گذشته كنم و تو هم به لطف و كرم بي انتهايت لطفي كن تا اين گناهان مانع اجابت دعاي من نشود." يقين بدانيد اين كار موثر است، خدا از دلها آگاه است ، خدا كريمتر از آن است كه بخواهد اينجا با من تسويه حساب كند! وقتي ميبيند بنده اش واقعا پشيمان است و الان دستش به جايي نميرسد، حتما مهلت جبران ميدهد. اصلا اگر همچون حالي داشته باشد و با تمام وجود از گذشته اش ناراحت باشد ،قطعا خداوند كريم او را میبخشد. ✍کانال استاد @Asemani_bashim eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
🕋 روز بيستم ماه مبارک رمضان ✨أللَّهُمَّ افتَح لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ وَاغلِق عَنّی فیهِ أبوابَ النَیرانِ وَ وَفِّقنی فیهِ لِتِلاوَةِ القُرآنِ یا مُنزِلَ السَّكینَةِ فی قُلوُبِ المؤمِنین؛ خداوندا! در این روز درهای بهشت را بر من بگشا و درهای آتش دوزخ را ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما. ای فرودآورندۀ وقار و سکینه بر دل‌های مؤمنین! 📩پیام‌های دعا 1️⃣ درخواست بهشت از خدا 2️⃣ درخواست توفیق الهی در تلاوت قرآن 3️⃣ خداوند ايجاد کننده آرامش در قلب‌های مؤمنين 🏵پیام منتخب ✍️ سرنوشت آدمى يكى از اين دو جايگاه است: بهشت يا دوزخ. قرآن می‌فرمايد: «وَ إنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أجْمَعينَ لَها سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ؛ 🚩حجر، آيه ۴۳ و ۴۴ «به‌درستی كه جهنم، وعده‌گاه همۀ آنان است. جهنم دارای هفت در است و برای هر دری‌، جزيی از ايشان اختصاص يافته است.» همان دوزخی كه هفت درب دارد و برای هر دری‌، گروهی از پيروان شيطان تقسيم شده‌اند و با گناهانی كه مرتكب شده‌اند، هر گروه از دری به جهنم وارد می‌شوند. ✅http://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶مجموعه مباحث خانواده 📌 موضوع : شادی و نشاط 🌺 کارشناس : حجت الاسلام علی بابایی کارشناس مشاور خانواده 🆔http://eitaa.com/IRIslamic @balagh_ir
متن شبهه: حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من. پاسخ شبهه: 🔸 در پاسخ این متن، می گوییم: اگر واقعا اعتقادات مردم سرزمین شما این است؛ باید به حال این مردمان خرافی، گریست... 🔸 هر چند در روایات ما امده است که اگر انسان را با توجه و توبه شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد، همانطور که امام باقر فرموند: «هر کس شب قدر را احیا نگه دارد و شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستاره های اسمان و سنگینی کوهها و پیمانه های دریاها باشد»[1] 🔸 ولی از سوی دیگر تاکید شده است که تلاش برای کسب و بدست آوردن روزی حلال برترین عبادت است و شاید بتوان از برخی روایات چنین برداشت کرد که طلب روزی حلال، از شب زنده داری در شب قدر نیز برتر است چنان که پیامبر گرامی فرمود: «عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن طلب حلال است» [2] 🔸 و همچنین فرموند: «چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند»[3] 🔸 امام کاظم فرموند: «هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است»[4] 🔸 تا جایی که پیامبر گرامی فرموند: «هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی خوابیده است که خداوند تمام گناهانش را آمرزیده است»[5] 🔸 حال شما چگونه می گویید که کسی که از شدت خستگی برای کسب حلال به خواب رفت و نتوانست شب قدر شب زنده داری کند گناهان امسالش بر گناهان سال های قبل اضافه میشود؟ 🔸 ضمنا، مگر تنها زمان بخشش گناهان، شب قدر است؟ هر ساعت و هر روزی در طول سال، می تواند طلب بخشش شود، و همچنین مشمول مرحمت حق تعالی قرار گرفت. حتی از برخی ایام در بخشش گناهان بسیار ویژه یاد شده است، از جمله: روز ، شب نیمه شعبان، عید مبعث، عید غدیر، نهم ربیع و ... بنابراین اساسا این ادعا که تنها در شب قدر گناهان بخشیده می شود، چنین نیست. چه بسیار کسانی که در شب قدر، به و نیایش پرداختند و شب زنده داری نمودند؛ ولی مشمول رحمت الهی قرار نگرفته و گناهانشان مورد بخشش قرار نگرفته است. پی نوشت___________ [1] وسائل الشیعه ج10 ص358 [2] الکافی ج5 ص78 [3] بحار الانوار ج100 ص10 [4] قرب الاسناد ص340 [5] امالی صدوق ص289 [منبع] پرسمان اعتقادی ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
امام خمینی ره: «یک اسرائیل درمقابل مسلمین ایستاده. اگر مسلمین مجتمع بودند؛ هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد...» سال ها پیش، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خطر اسرائیل و مسلمانان را مشخص کردند. امسال، فرصتی است تا همه مسلمانان جهان، مجتمع شده و با به فرمان امام ره، جامعه عمل بپوشانند. این همه کاربر مسلمان ایرانی و غیر ایرانی در سراسر جهان، هرکس فقط با حذف اکانت خود از اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و توییتر می تواند به سرعت، نابودی اسرائیل و آمریکا را از تسلط بر رقم بزند. ✍🏻 زهراسادات امیری ⤵️ امام خمینی روز قدس روز حیات اسلام است. قوّت در فضای مجازی، حیاتی‌ست. ⤴️ امام خامنه‌ای ✌️🏻 امسال با حذف اسرائیل از گوشی‌مان (حذف تله‌گرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و...)، را عملیاتی می‌کنیم... ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
فقیه جامع الشرایط که ولی مسلمین است، از آن جهت که مرجع تقلید است، اگر فتوا دهد، عمل به آن بر خود او و مقلدانش واجب است. اگر حکم قضایی دهد، عمل به آن حکم هم بر دو طرف دعوا واجب است و هم بر خود او و نقض آن بر او و طرفین دعوا حرام است و اگر حکم ولایی دهد، عمل به آن بر خود او و یکایک مردم حتی فقهای دیگر واجب است. فقیه یک شخصیت حقوقی دارد و یک شخصیت حقیقی؛ شخصیت حقیقی او با سایر شهروندان یکی است، ولی شخصیت حقوقی او که امام المسلمین است با دیگران تفاوت دارد. ولی فقیه، ولایت تشریعی دارد نه ولایت بر تشریع، یعنی حق قانونگذاری ندارد ولی او ولایت دارد که شریعت را بفهمد و آن را تبیین، حمایت و اجرا کند. ولایت او در محدودة شریعت است. حضرت امام معتقدند: «اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت باشد، به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم(ص) در امر ادارة جامعه داشت، دارا می باشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.» (ولایت فقیه، ص 40) البته گاه تزاحم پیش می آید و تزاحم همان طور که در مسائل شخصی رخ می دهد، در مسائل اجتماعی نیز پدید می آید که در این صورت باید مهم را فدای اهم کرد و تشخیص اهم و مهم با ولی فقیه است که در صورت صلاحدید او می توان احکام اولیه را تعطیل کرد. حضرت امام(س) می فرمایند: «... حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقة رسول الله ـ صلی الله علی و آله وسلم ـ است یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش ردّ کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور باشد، یک جانبه لغو کند و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می تواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند». (صحیفه امام، ج 20، ص 451 ـ 452) ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
اینکه در هنگام حمله مهاجمان به درِ خانه امام علی(ع) جهت گرفتن بیعت با خلیفه پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) از ایشان، چرا آن حضرت از همسرشان حضرت زهرا(س) حمایت نکردند از جمله سوالات مطرح در اذهان بسیاری از افراد است که با مراجعه به اسناد تاریخی می‌توان به دلایل مختلف آن دست یافت. اینکه در هنگام حمله مهاجمان به درِ خانه امام علی(ع) جهت گرفتن بیعت با خلیفه پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) از ایشان، چرا آن حضرت از همسرشان حضرت زهرا(س) حمایت نکردند از جمله سوالات مطرح در اذهان بسیاری از افراد است که با مراجعه به اسناد تاریخی می‌توان به دلایل مختلف آن دست یافت. چرا امام علی با آن همه شجاعت از حضرت فاطمه دفاع نکرد؟ کتابی در این باره معرفی کنید؟ پاسخ بحث درباره دفاع از مظلومیت حضرت زهرا(س) توسط امام علی(ع) مبتنی بر این است که رویکرد و سکوت امیرالمومنین(ع) در برابر خلفا را مورد برسی قرار دهیم، زیرا این امر بخشی از همان سیاست است. سکوت امام علی(ع) در برابر خلفا در راستای حفظ دین و وحدت اسلامی و فراهم نبودن شرایط قیام بود. از این رو آن حضرت بارها از وضع موجود و ظلم‌هایی که بر خاندان ایشان روا داشته شد، شکایت کردند. آن حضرت، در خطبه «شقشقیه» از کتاب نهج البلاغه، خود علل سکوتشان در برابر خلفا را بیان کرده‌اند: "من ردای خلافت را رها ساختم، دامن خود را از آن در پیچیدم (کنار رفتم)، در حالی که در این اندیشه فرو رفته بودم که آیا با دست تنها (بدون یاور) به پاخیزم (و حق خود و مردم را بگیرم) و یا در این محیط پرخفقان و ظلمتی که پدید آورده‌اند، صبر کنم؟ محیطی که پیران را فرسوده، جوانان را پیر و مردان با ایمان را مانند واپسین دم زندگی به رنج وا می‌دارد. (عاقبت) دیدم بردباری و صبر، به عقل و خِرَد نزدیک‌تر است، شکیبایی ورزیدم، ولی به کسی می‌ماندم که خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود می‌دیدم میراثم را به غارت می‌برند».(1) این سخنان را امام در وضعی بیان کردند که دین اسلام در خطر بود و جهان اسلام نیز نیاز به وحدت داشت، زیرا هم در حوزه اسلام عواملی تهدید کننده وجود داشت و هم دشمن خارجی جهان اسلام را تهدید می‌کرد. خطرها را می‌توان به این ترتیب دسته بندی کرد: 1- اگر حضرت علی‌(ع) با توسل به قدرت و قیام مسلحانه درصدد قبضه حکومت و خلافت بر می‌آمدند، بسیاری از عزیزانی را که از جان و دل به امامت و رهبری ایشان معتقد بودند، از دست می‌دادند. 2- از آن جا که بسیاری از گروه‌ها و قبایلی که در سال‌های آخر عمر پیامبر(ص) مسلمان شده بودند، هنوز آموزش‌های لازم اسلامی را ندیده بودند، پرچم «ارتداد» و بازگشت به بت پرستی را برمی‌افراشتند و بنابراین عملا با حکومت اسلامی مخالفت می‌کردند و این خطری جدی بود. 3- علاوه بر خطر مرتدین، مدعیان نبوت و پیامبران دروغین مانند «مسلیمه کذاب»، «طلیحه» و «سجاح» نیز در صحنه ظاهر شده و هر کدام طرفداران و نیروهایی دور خود گرد آوردند و قصد حمله به مدینه را داشتند که با همکاری و اتحاد مسلمانان پس از زحماتی نیروهای آنان شکست خوردند. 4- خطر حمله احتمالی رومیان نیز می‌توانست مایه نگرانی دیگری برای جبهه مسلمانان باشد؛ زیرا تا آن زمان مسلمانان سه بار با رومیان رو در رو درگیر شده بودند و آنان مسلمانان را خطری جدی تلقی می‌کردند و در پی فرصتی بودند که به مرکز اسلام حمله کنند. در چنین وضعی بود که امام علی‌(ع) در جای دیگر از حفظ دین و وحدت اسلامی سخن گفتند: " به خدا سوگند، هرگز فکر نمی‏‌کردم که عرب خلافت را از خاندان پیامبر (ص) بگیرد یا مرا از آن باز دارد. مرا به تعجب وانداشت جز توجه مردم به دیگری که دست او را به عنوان بیعت می‏‌فشردند. از این رو، دست نگاه داشتم. دیدم که گروهی از مردم از اسلام بازگشته‏‌اند و می‏‌خواهند آیین محمد(ص) را محو کنند. ترسیدم که اگر به یاری اسلام و مسلمانان نشتابم، رخنه و ویرانی در پیکر آن مشاهده کنم که مصیبت و اندوه آن بر من بالاتر و بزرگ‌تر از حکومت چند روزه‏‌ای است که به زودی مانند سراب یا ابر از میان می‏‌رود. پس به مقابله با این حوادث برخاستم. مسلمانان را یاری کردم تا آن که باطل محو شد و آرامش به آغوش اسلام بازگشت.(2) با در نظر گرفتن نکات یاد شده، روشن می‌شود که چرا امام(ع) بعد از آن که مکرر حق خود را درخواست کرد و شدیدا بر غاصبان حقش اعتراض کرد، اما صبر را بر قیام ترجیح داد و با صبر، تحمل، تدبیر و دوراندیشی، جامعه اسلامی را از خطرهای بزرگ نجات داد. اگر علاقه‌ای به اتحاد مسلمانان نداشت و از عواقب وخیم اختلاف و دودستگی نمی‌ترسید، هرگز اجازه نمی‌داد رهبری مسلمانان از دست اوصیا و خلفای راستین پیامبر خارج شود و به دست دیگران افتد. سکوت امام علی(ع) در برابر شکنجه حضرت زهرا(س) نیز در راستای سکوت 25 ساله امام شکل گرفته است. عدم دفاع امام مبتنی بر ترس از مرگ و یا بی اعتنایی در برابر شکنجه حضرت زهرا(س) نبود، بلکه سکوت امام بدان ج
هت بود که شرایط دفاع فراهم نبود. امام قدرت لازم برای احقاق حقوق از نظر اجتماعی و یاران را نداشت. نحوه بیعت گرفت از امام و هجوم افراد حکومت به خانه علی(ع) نشان می‌دهد که علی(ع) قدرت دفاع از حضرت زهرا(س) را نداشت. حضرت نمی‌توانست در برابر ظلمی که به حضرت فاطمه(س) روا داشتند، اقدامی کند. در این جا بخشی از کتاب "فروغ ولایت" آیت‌الله جعفر سبحانی را می‌آوریم که مطالب زیر را با بهره‌گیری از منابع شیعه و سنی تبین کرده است: بعد از شکل‌گیری سقیفه، "عمر" به همراه برخی افراد دیگر به دستور ابابکر به خانه علی(ع) هجوم بردند تا از حضرت و تعداد کمی که متحصن شده بودند، بیعت گیرند. مأموران خلیفه خطاب به متحصنان گفتند: "هرچه زودتر خانه را ترک کنند، ولی آنان از خانه بیرون نیامدند. در این هنگام مأمور خلیفه هیزم خواست تا خانه را بسوزاند" ابن عبد ربه اندلسی می‌نویسد: "خلیفه به عمر مأموریت داد که متحصنان را از خانه بیرون کند و اگر مقاومت کردند، با آنان بجنگد. از این رو، عمر آتشی آورد که خانه را بسوزاند." در این موقع با فاطمه(س) روبرو شد. دخت پیامبر(ص) به او گفت: " فرزند خطاب، آمده‌ای خانه ما را به آتش بکشی؟ وی گفت: " آری، مگر این که همچون دیگران با خلیفه بیعت کنید. مأمور خلیفه آتشی بر افروخت و پس فشاری به در آورد و وارد خانه شد، ولی با مقاومت فاطمه(س) رو به رو شد." برخی از مورخان شیعی نوشته‌اند که متأسفانه عوامل حکومت با وضعی دلخراش و دردناک حضرت علی(ع) را به مسجد بردند، که 40 سال بعد، معاویه آن را به صورت طعن و انتقاد نقل می‌کند. معاویه خطاب به علی(ع) گفت: " دستگاه خلافت تو را ... برای بیعت به طرف مسجد کشاندند" یعنی نه تنها در مورد حضرت فاطمه(س) بلکه حتی نسبت به خودش هم قدرت دفاع از حضرت سلب شده بود.(3) شکنجه حضرت زهرا(س) آن چنان بر امام سخت گذشت که امام علی(ع) بارها اظهار ناراحتی کرد تا آن جا که فرمود: " بدترین درد آن است که همسر کسی شکنجه شود و شوهرش نتواند دفاع کند." این مساله را در پاسخ حضرت علی(ع) به فاطمه(س) درباره این موضوع می‌یابیم. به نظر می‌رسد کتاب مستقلی مبنی بر دفاع نکردن حضرت علی(ع) از حضرت زهرا(س) وجود ندارد. می‌توانید در خصوص سکوت امام علی(ع) و هجوم به خانه زهرا(س) به کتاب‌های زیر مراجعه کنید: فروغ ولایت، آیت‌الله جعفر سبحانی. رنج‌های حضرت زهرا(س)، جعفر مرتضی، ترجمه محمد سپهر پی‌نوشت‌ها: 1. نهج البلاغه، خطبه شقشقیه. 2. نهج‏‌البلاغه‏ عبده، نامه‏‌ی 62. 3. فروغ ولایت، جعفر سبحانی، قم، انتشارات صحیفه، 1368، ص182 187. 4.عزالدین حسینی زنجانی، شرح خطبه حضرت زهرا(س)، قم، ناشر موسسه بوستان کتاب، 1383 ج 2، ص 332. 5. همان، ص 333، 334. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
🔻واکنش ارتش آمریکا به شهادت ۱۹ ملوان ایرانی در آب‌های بندر جاسک 🔹️ سخنگوی فرماندهی نیروهای تروریستی «سنتکام» ضمن انتقاد از تمرین دریایی اخیر ارتش ایران در آب‌های بندر جاسک، شهادت ۱۹ ملوان ایرانی در این حادثه را تسلیت گفت. 🔹این مقام آمریکایی در حالی از تمرین نظامی ایران انتقاد و به شهادت شماری از نظامیان اشاره کرد که ژوئن گذشته (خرداد ماه سال ۱۳۹۸)، کنگره آمریکا در گزارشی انتقادی اعلام کرد، نظامیان آمریکایی که در تمرین‌های نظامی کشته می‌شوند، بیش از نظامیانی هستند که در جریان نبردهای نظامی کشته می‌شوند. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
📸 نکات کلیدی جزء بیستم قرآن 🔹در فرهنگ قرآنی، خواستگاری پدر دختر از داماد، اشکالی ندارد. ✅ @Rajanews
🔻 کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا ⁩به ترکیه و آلمان صادر شد جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت: 🔹‏کیت‌های تشخیص ‎کووید-۱۹ ساخت ایران، ۱۷ اردیبهشت در گمرک فرودگاه امام (ره) اظهار و مراحل قانونی آن انجام شده که به دلیل محدودیت‌های پروازی محموله برای ترکیه روز بعد از صدور اظهارنامه صادراتی و محموله آلمان چند روز بعد با پرواز هواپیمایی قطر به این دو کشور ارسال شد. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
💬 فتاح: بنیاد مستضعفان هدیه ٥٠٠ هزار تومانى به حساب تمامى فرزندان یتیم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واریز کرد. ✅ eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic
🔻 شناسایی ۱۸۰۸ بیمار جدید/ مجموع جان‌باختگان به ۶ هزار و ۸۵۴ نفر رسید جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت: 🔹️ از دیروز تا امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. 🔹مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر رسید. 🔹متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. 🔹مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۸۵۴ نفر رسید. 🔹خوشبختانه تا کنون ۹۰ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. 🔹 ۲۷۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 🔹تا کنون ۶۴۳ هزار و ۷۷۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. eitaa.com/IRIslamic sapp.ir/irislamic