🏴 امام صادق(علیه السلام) فرمودند: بر روی پشت بام خانهات برو، رو کن به سمت قبر امام حسین(ع) و بگو «السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمةالله و برکاته» که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته میشود.
وسائل الشیعة ج ۱۴ ص۴۹۳
✅#کانالاخبارمحرمانهایتا و معرفت
eitaa.com/IRIslamic
eitaa.com/marefatdiny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدیریتلیبرالی
🔰ای کاش یک جفت پوتین داشتیم...
🔸🌷🔸به ما در ایتا بپیوندید:
#کانالمعرفت(معنویتوبصیرت)
eitaa.com/marefatdiny
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امریکاپرستی
🔰دفتر برنامه آیلپ در بغداد هر ساله نوجوانان عراقی را به دلایل ویژه به صورت رایگان به آمریکا میفرستد تا پروژه آمریکاییسازی رهبران آینده عراق را به ثمر برساند. و خاک بر سر خفتگان.
🔸به نظر شما اینا انتقام خون سردار را از امریکا میخان بگیرن؟!؟
✅#کانالاخبارمحرمانهایتا و معرفت
eitaa.com/IRIslamic
eitaa.com/marefatdiny
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امریکاپرستی
🔰دفتر برنامه آیلپ در بغداد هر ساله نوجوانان عراقی را به دلایل ویژه به صورت رایگان به آمریکا میفرستد تا پروژه آمریکاییسازی رهبران آینده عراق را به ثمر برساند. و خاک بر سر خفتگان.
🔸به نظر شما اینا انتقام خون سردار را از امریکا میخان بگیرن؟!؟
✅#کانالاخبارمحرمانهایتا و معرفت
eitaa.com/IRIslamic
eitaa.com/marefatdiny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انسانمآرزوست
🔰معیار شخصیت و انسانیت یاد خدا و خدا محوری است نه ....
🔸🌷🔸به ما در ایتا بپیوندید:
#کانالمعرفت(معنویتوبصیرت)
eitaa.com/marefatdiny
گناه شجریان این نیست که با گوگوش عکس انداخته یا با آن یکی خانوم سر لخت دیگر، مگر در محافل خصوصی این آقایان و خانومها چیز دیگری بجز این حالتها انتظار دارید؟ اگر غیر از این فکر می کرده اید بدانید خیلی از مرحله پرت هستید.
به گزارش خبرنگار وبلاگستان مشرق، تقي دژاكام در آخرين مطلب وبلاگ خود آب و آتش درباره حضور محمد رضا شجريان در تحريريه بي بي سي و شبكه من و تو و گرفتن عكس يادگاري با اعضاي تحريريه اين شبكه ها نوشت: شجریان را برای عکس انداختن با گوگوش ملامت نکنید تعجب می کنم ؛ واقعاً هم تعجب می کنم. برداشته اند دو سه تا عکس از محمد رضا شجریان و گوگوش و شجریان و مجری زن یک شبکه ماهواره ای انداخته اند در سایتها و ملت هم هی به این دو تا نگاه می کنند و بد و بیراه نثار شجریان می کنند که اَل و بَل.
آقای عزیز! خانوم محترم !
گناه شجریان این نیست که با گوگوش عکس انداخته یا با آن یکی خانوم سر لخت دیگر، مگر در محافل خصوصی این آقایان و خانومها چیز دیگری بجز این حالتها انتظار دارید؟ اگر غیر از این فکر می کرده اید بدانید خیلی از مرحله پرت هستید.
ضمن اینکه این گناهان برای این افراد و اصولاً برای هر کس دیگری، به نوعی جزو گناهان خصوصی و شخصی آنها تلقی می شود و شاید گیر دادن ما به آنها خیلی وجهی نداشته باشد. ما در اسلام دو نوع گناه داریم : یکی معصیتهایی که شخص در خلوت خودش انجام می دهد که بار مجازاتی مشخصی دارد و بیشتر وقتها با توبه، این نوع گناهان خیلی سریع از پرونده اعمال شخص حذف می شود و اما نوع دیگری از گناهان هم هست که وجه اجتماعی آن غالب است و مجازات آن هم بسیار شدیدتر و توبه از آن بسیار سخت تر و در مواردی محال و غیر ممکن است . شاید حدیث معروف ِ «الغیبة اشد من الزنا» به نوعی تفاوت این دو گناه را نشان بدهد که اولی تخریب وجهه شخص یا اشخاص دیگر در اجتماع است و دومی گناهی شخصی و خصوصی است که عمدتاً کسی هم از آن آگاه نمی شود و اگر کسی هم با خبر بشود حق اعلام عمومی آن را - مگر با شرایط بسیار سخت - ندارد.
آقایان محترم ! خانومهای گرامی !
گناه شجریان عکس گرفتن کنار یک پیرزن 59 ساله یا یک دخترک تازه به دوران رسیده نیست؛ گناه شجریان حضور در تحریریه شبکه معاند و بهایی پرور و صهیونیستی بی بی سی فارسی و اتفاقاً عکس یادگاری گرفتن با عناصر فرقه ضاله بهاییت و صهیونیستی است ؛ گناه شجریان توهین به امام خمینی این احیاگر سترگ اسلام ناب محمدی در قرن بیستم و دمنده روح تکلیف و بیداری به مسلمانان و مستضعفان جهان است که در مصاحبه با رادیو آمریکا ابراز کرده است.
آری . شجریانی که روزی در حرم مطهر ثامن الائمه "ع" قرآن می خواند و روزی « ربنا»یش زینت بخش لحظه های افطار ما بود، الان در دامان شیطان بزرگ و صهیونیسم و شبکه بهایی پرور بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و ...به امام و مردم و انقلاب اسلامی ملتش توهین می کند. این است که آرزو می کردیم کاش او تنها با یک دخترک جویای نام یا یک بیوه زن چند شوهر عوض کرده 59 ساله عکس انداخته بود و سطح معصیت کاری او به همین جا ختم می شد.
پ . ن : این هشداری است برای همه ما - تک تکمان - که نکند به سابقه خوبمان در انقلاب و فعالیتهای دینی و سیاسی، غره شویم و یا بو برمان دارد که من آنم که رستم بود پهلوان و فراموش کنیم که گاهی یک لحظه غرور و جدایی از خط دین و مکتب، می تواند ما را برای همیشه به ضلالت ببرد. پس جا دارد که دعا کنیم :
ربنا ! لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا ...
پدرم به خاطر علاقهاش به #شجریان اسمم رو #سیاوش گذاشت، خیلی از کاستهای شجریان رو صدبار یا بیشتر گوش دادم، وقتی در نوروز ۷۳ به تلویزیون آمد خوشحال شدم، اما وقتی بعدش مقالهای در روزنامه منتشر کرد و معترض شد به اینکه من خوانندهام و نباید در مصاحبه به قاری بودنم و خواندن ربنا وزن میدادند از او دلخور شدم، اول از اعتراضش ثانیا از اینکه در استودیو همراه شده ولی لابد در بیرون از آن تحریک شده به اعتراض و این از نظرم یعنی فاقد استقلال بودن، من همچنان بیشترین موسیقی که میشنیدم آثار #شجریان بود تا جایی که همسرم بخاطر این علاقهام به من عکس شجریان هدیه داد هرچند تحت نفوذ بودنش نگرانم میکرد، تا در فتنه۸۸ همراه با دشمنان قسم خورده ایران اسلامی، رسما علیه اسلام و انقلاب موضع گرفت و از فتنه حمایت کرد و برایش ترانه خواند و نهایتا پخش آثارش از صداوسیما را هم ممنوع کرد که من در این مقطع همه آثارش را از گوشی و لپتاپم پاک کردم، من که قبلا آثار #شجریان را به خاطر موسیقی غنی، صدای یگانه و اشعار حکیمانه و عارفانه میشنیدم، دیگر نمیتوانستم با این صدا که علیه اسلام و انقلاب موضع گرفته ارتباط برقرارکنم، گذشت تا همین اواخر که دیدم مدتیست از مواضع قبلیش خبری نیست برای بازگشتش دعا کردم کاش قبل از فوت توبه کرده باشد.
سیاوش آقاجانی
https://chat.whatsapp.com/KKh7HO6ggTP4DUB1p0Jcr5
⁉️همصدا با بیبیسی
ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نکته کلیدی حمله به ائمه جمعه اصفهان و بجنورد در روزهای گذشته بود؛ موضوعی که از اساس صحت نداشت. اما بهانهای شد تا ضد انقلاب خارجنشین به همراه برخی از رسانههای معلومالحال داخلی به دنبال بهرهبرداری از آن برای اهداف سیاسی خود باشند.
🔻گزارههای خبری:
1ـ سیدمصطفی تاجزاده با انتقاد از امام جمعه اصفهان نوشت: «آقای طباطبایینژاد! امام جمعه پرچمدار اتحاد و پیوند دهنده مردم است نه آنکه بین آنان شقاق و دودستگی ایجاد کند و مشوق تعرض گروهی به دسته دیگری شود. فهمیدی چه کردی؟
خواستی از دین دفاع کنی، دینداران را ذلیل کردی! حرف منکر خود را پس بگیر و از ملت ایران عذر بخواه».
2ـ «فرنوش امیرشاهی» در بیبیسی فارسی گفت: «در دهههای گذشته صحبت روحانیون منتج به قتل افراد میشود. اسید پاشی زنجیرهای اصفهان در سال 1393 به خاطر تذکر ائمه جمعه اصفهان صورت گرفت که حتی مشخص نشد چه تعداد از زنان قربانی این امر شدند. نقطه اشتراک این پروندهها این است که احکام سنگینی برای متهمان آن صادر نشده است.» 3ـ «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات درباره اظهارات امام جمعه اصفهان پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نوشت: «منظور امامجمعه اصفهان از ناامنی چیست و صراحتاً اعلام کنند مشمول اسیدپاشی نیست!»
گزارههای تحلیلی:
1️⃣ 1ـ «حجاب» جزء قوانین جمهوری اسلامی است و همگان باید به آن احترام بگذارند. با این حال برخورد با متخلفان در این موضوع بر عهده مسئولان امر بوده و برخورد شخصی قابل قبول نیست که این موضوع مورد تأیید ائمه جمعه نیز هست.
2️⃣2ـ افراد و رسانههای مخالف حجاب، اظهارات ائمه جمعه را بهانهای برای حمله به اصل حجاب و موضوع امربه معروف و نهی از منکر قرار دادهاند، درحالی که تحلیل آنها بر اساس مقدمه کذب شکل گرفت و همان طور که در بیانیه امام جمعه اصفهان نیز آمده است: «برداشت غلط از این مصداق و ایجاد ذهنیت ناصواب برخی از رسانهها باعث شد تا با تقطیع صحبتها، دروغپردازی و القای مطالب خودساخته، افکارعمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور منحرف نمایند.»
3️⃣ 3ـ جریان سیاسی اصلاحات به جای آنکه پاسخگوی شرایط فعلی و شکست دیدگاههای دولت در امر کشورداری باشد، با همصدایی ضد انقلاب خارجنشین و فضاسازی رسانهای تلاش میکند ذهن جامعه را از اصل موضوع منحرف کند و خود را در جایگاه شاکی قرار دهد.
✒️(نویسنده: فرهاد کوچکزاده)
✅مهمترین تحلیل های سیاسی وقایع روز را از اینجا مطلع شوید.
گروه6️⃣1️⃣
https://chat.whatsapp.com/CAt7gHTU97nHpQPaBcFCSB
گروه5️⃣1️⃣
https://chat.whatsapp.com/Kp35NsAplEjHqhn6Ubc2Gq
گروه4️⃣1️⃣
https://chat.whatsapp.com/FmcMz47C9L8HNz5BaQXRol
گروه3️⃣1️⃣
https://chat.whatsapp.com/HpRNDgA0PY3K0AE3nZS8lx
گروه2️⃣1️⃣
https://chat.whatsapp.com/IwYa46E1BzVJ8pW6XL3sGz
گروه1⃣1⃣
https://chat.whatsapp.com/Cd18E4TxvDg0oAR41DV3pM
گروه0⃣1️⃣
https://chat.whatsapp.com/IibLoHDwVaX3IoYk5EhrX8
گروه9⃣
https://chat.whatsapp.com/I7mVlYhj6hlFZg21vwA0mM
گروه8⃣
https://chat.whatsapp.com/ICuf2s1QVhEALxUlaC0oyT
گروه7⃣
https://chat.whatsapp.com/JgqPi5GDPgz31bh8Qe65Wx
گروه6⃣
https://chat.whatsapp.com/LcaCdzgHpyz8n1DEn6dpvz.
گروه5⃣
https://chat.whatsapp.com/BlcjLEU77DwDHZ3ufGpsuZ
گروه4⃣
https://chat.whatsapp.com/KvbwKgBTsJXG7NARrvy8Ac
گروه3⃣
https://chat.whatsapp.com/KshyrdfBQtYDWaaXceRrI4
گروه2⃣
https://chat.whatsapp.com/ELwirnxkD7q0Z7d2eTigAO
گروه1⃣
https://chat.whatsapp.com/DUHjN2fIZ5B714BXrj1Cz3
کانال ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3140812831C21d7369308
کانال تلگرام:
t.me/tahlil_siasi_roz
🔺 *شجریان که بود؟*
➖ فردی که دیگر امروز برای دوستداران دین و انقلاب مرده است، فردی که ابتدا به قرآن پشت کرد و بعد به انقلاب، او که فرزند پدری است قاری قرآن و معتقد و متدین به اسلام و به قول خودش بيشتر دوران کودکی و نوجوانيش را در پای جلسات قرآن پدر در مشهد گذرانده است، خود او در خاطراتش از ناراحتی پدر و خانواده مذهبیش از گرایشش به موسیقی و دوری از مذهب و قرآن می گوید.
➖ شجریان روزگاری چنان از آن قرآن فاصله می گیرد که در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی اس.بی.اس استرالیا درباره این که با خواندن آواز دخترش در برابر مردان و ترانه های سیاسی خود آیا قصد دارد با این کارها با جمهوری اسلامی دهن کجی کند، می گوید: *«آنها راه خودشان را می روند و می گویند قوانین الهی است و قابل تعویض نیست...آنها کار خودشان را می کنند و ما هم کار خودمان را می کنیم.*
➖ کار به همین سخن تمام نمی شود و آشکارا و فراتر از حمله به نظام اسلامی ، به اسلام ناب محمدی حمله می کند و در مصاحبه با صدای آمریکا می گوید: *"به طور کلی نظام و حکومت جمهوری اسلامی ایران هرگز با هنر کنار نمیآیند، هرگز و هرگز !!! همچنان که در طول 1400 سال با هنر کنار نیامدند و باز هم نخواهند آمد."*
➖ شجریان با این اظهارات نشان می دهد که ابراز نارضایتی او از نظام سی و چند ساله جمهوری اسلامی، بهانهای بیش نبوده و مشکل اصلی او با اساس اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی است،او با تصریح به «کنار نیامدن 1400 ساله با هنر» انگشت اتهام را به سمت اسلام میگیرد و پرده از درونیات خود بر میدارد. گویا اسلامستیزی، یک بیماری واگیردار در جبهه مخالفان جمهوری اسلامی ایران است که به محض خروج از کشور عود میکند! و اینجا *جناب شجریان، کسی که روزی حس خوب ربنای او در کنار سفره های افطار این مردم بود، به خدا و اسلام و قرآن و قوانین آسمانیش پشت می کند.*
➖ این مردم برای این انقلاب خون دادند، بهترین جوان هایشان را دادند آن وقت آقای شجریان برای کف زدن چند ضد انقلاب برای او " در بخشی از اظهاراتش با بی بی سی فارسی می گوید:🔻
*«حقیقتش من از اولش هم انقلابی نبودم ولی دور و بر من همه اش افرادی بودند که گرایش سیاسی و چپی داشتند و مجبور بودم توی آن بچه ها باشم، چون اطراف من همه سیاسی حرف می زدند."*
➖ او با همین حرفش دیگر جایی در دل مردم انقلابی این کشور عزیز ندارد و بالاتر از این او در مصاحبه ای دیگر به مردی که همه خداپرستان دنیا در این قرن مدیون انقلاب دینی او هستند توهین می کند و در اعتراض به پخش تصویر مبارک امام خمینی (ره) بر روی تصنیف «ایران ای سرای امید» به بیبیسی فارسی میگوید: *" آن آهنگ یک حالت رستاخیزی را در جامعه نشان میدهد اما دیدم که اینها روی این آهنگ تصویر آقای خمینی را نشان میدهند که دارد از پله های هواپیما پایین می آید، خوب، من این آهنگ را برای ایشان نخواندم که! و دیدم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی دارد از آهنگهای من سوءاستفاده اینجوری میکند."*
➖ هنر واقعی ماندن در کنار این مردم با فرهنگ و انقلابی است نه آنکه به خاطر دهن کجی کردن با نظام اسلامی برویم با بهاییان و صهیونیست پرستان شبکه بی بی سی فارسی عکس بیندازیم و با این کار مهر تایید به دشمنی آنان با ملت ایران بزنیم.
➖ *باید هنر واقعی را احیا کرد، باید هنرمند واقعی را به این مردم شناساند، این ملت بزرگ قهرمان کم ندارد، از پوریای ولی و تختی، تا چمران و همت و باکری؛ کسانی که بی ادعا برای عزت این مملکت و اعتلای فرهنگ و اسلام با این مردم ماندند و جان دادند،* فرهنگ و هنر دارای مفاهیمی قدسی است که امثال شجریان که لیاقت و شرافت در کنار آن بودن را نداشته اند، دست روزگار آنان را پس زده و به اختیار خودشان به صدای لشکر اهریمن بدل گشته اند.
➖ موسیقی سنتی ما همیشه به مضامین و اشعار عرفانی و الهی مزین است و به آن می بالد و همگان باید بدانند که هنر سکولار در یک جامعه اسلامی جایی ندارد چه برسد که بخواهند از آن تجلیل هم بکنند که این موضوع اگر اتفاق بیفتد بی شک نشان دهنده تهی شدن آن جامعه از اسلامیت است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📡❓📡❓📡
📡 *مصاحبه اخیر سایت خبری تابناک با استاد شجریان*
*استادمحمدرضا شجریان: انتقادم به اشتباه یک فرد( احمدی نژاد) بود، با نظام مخالف نیستم*
استاد محمدرضا شجریان در تازهترین گفتههایش، روشنترین مواضع سالهای اخیرش را در حوزههای سیاسی و مذهبی اتخاذ نمود و بر بسیاری از اتهاماتی که به او نسبت داده شده، خط بطلان کشیده است؛ رویکرد و لحنی آشتی جویانه که در این مقطع از حیات شجریان، میتواند بسترسازی بهبود شرایط و بازگشت این هنرمند برجسته ایرانی به فضای رسمی موسیقی ایران زمین باشد.
به گزارش «تابناک»، استاد محمدرضا شجریان پس از بهبودی نسبی در گفت و گویی متفاوت با تبادلاتِ کلامی که پیش از این، میان این موزیسین و رسانهها در سالهای اخیر شکل گرفته، درباره موسیقی سخن گفته است. با این وجود آنچه در کلام شجریان پراهمیتتر از دیدگاه های مطرح شده درباره موسیقی است، دیدگاههای سیاسی و مذهبی او در متن این گفت و گو است.
این گفت و گو را میتوان یک سند در نظر گرفت، چرا که شجریان برخی از مهمترین دیدگاهها و مواضعش را به شفافترین شکل ممکن در این تبادل کلامی مطرح کرده و با گفت وگوکنندگان و خوانندگان در میان گذاشته است. شجریان در این گفت و گو تأکید کرده، چهرهای سیاسی نیست و اگر نقدی به شخصی (اشاره تلویحی به رئیس جمهور سابق که به اشتباه تعبیر خس و خاشاک رو به کار برد و فضا را ملتهب کرد) داشته، نقد متوجه همان شخص بوده و او با نظام مخالفتی ندارد.
گفتههای شجریان در حالی منتشر میشود که به تازگی پخش دوباره نوای ماندگار «ربنا» با صدای این استاد برجسته در ایام ماه مبارک رمضان از تلویزیون مطرح شده است. در همین ارتباط نیز شجریان تأکید کرده هیچ گاه مخالفتی با پخش «ربنا» از تلویزیون نداشته و این تعابیر را دروغ خوانده است. «تابناک» بخشهایی از این گفت و گوی مفصل که در ایران منتشر شده را دستچین کرده که در ادامه میتوانید مروری داشته باشید؛
محمدرضا شجریان: انتقادم به اشتباه یک فرد بود، با نظام مخالف نیستم
- هنرمند اگر در قاب و قالب احزاب و گروهها قرار بگیرد به اندازه همان قاب کوچک میشود... هرگز موسیقیام را در خط یک حزب خاص قرار ندادهام. من کار اجتماعی انجام میدهم کار سیاسی نمیکنم. کار من اجتماعی است و از درد اجتماع میگویم.
- در نظام جمهوری اسلامی که همه آن را پذیرفتند، یک آدمی میآید یک کار اشتباهی میکند. ما به او تذکر میدهیم. این تذکر دلیل آن نیست که با نظام جمهوریت مخالفیم.
- من سخت جلوی کسانی که فعال سیاسی بودند یا احزاب سیاسی که میخواستند از موقعیت هنری من سوءاستفاده کنند ایستادم... یک بار حزب توده این کار را کرد، یک بار مجاهدین (منافقین) این کار را کردند. هر بار یکی از اینها سراغ ما میآمدند و تقاضاهایی داشتند و من مجبور شدم کنسرت را تعطیل کنم و اعلامیه دادم به دلیل اخلال در کنسرت، این کنسرت تعطیل است... چندین سال پیش از این نیز کنسرتی در شهر استکهلم با گروه عارف به سرپرستی زنده یاد پرویز مشکاتیان داشتیم، به محض حضور ما در صحنه گروهی شروع کردند به شعار دادن، تا نشستیم دیدیم از این طرف و آن طرف شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی سردادند. بچههای گروه همه ناراحت شدند. بعد از اندکی متوجه شدم یک عدهای خاص، با برنامه ریزی که از قبل تدارک دیده شد رفتهاند بلیتها را خریدهاند و اکثریت جمعیت سالن را آنها تشکیل دادهاند. وقتی اینها شعار دادند ما فقط نشستیم و گوش کردیم و اینها شعارهایشان را دادند. دیدند ما هیچ کاری نمیکنیم. یک عده از مردم عادی هم که آمده بودند. هم دست زدند که ما کارمان را شروع کنیم. من هم به پرویز گفتم که تصنیف آخر را اجرا کنیم و بعد برویم. به دلیل همین اخلال در این کنسرت، سه کنسرت دیگر را اصلاً برگزار نکردیم. کلی هم شخص خودم ضرر و زیان برای کنسرتها دادم، مخارج و پول سالن هم افتاد گردن من و همه را پرداخت کردم. هیچ کس نیست که بگوید آفرین شجریان که این کارها را کردی! من نمیخواستم کار سیاسی بکنم.
- سال ۵۸، آقایان لطفی و ابتهاج برنامه ریز کنسرتها بودند. گفتند که در دانشگاه ملی دو شب کنسرت داریم... روز قبل از این کنسرت حوالی بعد از ظهر در سالن رودکی اجرای برنامه داشتم. من وقتی از سالن بیرون آمدم... یکی از خانم هایی که از دوستان خانوادگی من بود پیش من آمد و گفت: «کنسرتی که فردا قرار است در دانشگاه ملی برگزار شود به گمانم حزب توده آن را گذاشته است» من بسیار تعجب کردم و ایشان گفت: «مگر خبر نداشتید» و من گفتم: «نه»... بسیار ناراحت بودم که چرا اینها این مسأله را پنهان کرده بودند. آنقدر سردرد گرفته بودم، منزل که رسیدم قرص خوردم و استراحت میکردم که دیدم حدود نه و نیم شب در میزنند، در را که باز کردم دیدم آقای محمود تفضلی با آقای ابتهاج آمدهاند... خلاصه بیش از یک ساعت و نیم کلی حرف زدند. وقتی از راه عاطفی وارد شدند من به
ابتهاج گفتم: «من به خاطر مردمی که بلیت خریدهاند میآیم اما شما موظفید به آنها بگویید اگر یک پلاکارد و شعار حزب توده آنجا باشد من به هیچ وجه کنسرت نمیدهم. بایستی عنوان دانشجویی داشته باشد» ای کاش همان کنسرت را هم نمیرفتم. چون بعداً به من مهر تودهای خورد. خدا شاهد است من سه سال برای این برنامه خانه نشین شدم که بگویم من تودهای و عضو هیچ حزبی نیستم. از سال ۵۸ تا ۶۱ خانه نشین بودم. نه جواب تلفن را میدادم نه کسی را میدیدم. اینها را هیچ کس نمیداند چون من نمیخواستم وارد حزب و سیاست شوم. من میخواهم هنرمند باشم و برای مردم کار کنم و به مردم راست بگویم.
- ربَّنا متعلق به من هم نیست. متعلق به مردم است. جزو زندگی و عواطف مردم است و هیچکس حق ندارد آن را از مردم بگیرد. حالا اگر اقتضای سیاست است که صدای من را به هیچ صورتی پخش نکنند، خودشان میدانند ولی دروغ نگویند که رَبَّنا را من نگذاشته ام پخش کنند!
- من به شاگردان خواندن مذهبی را یاد میدادم چون از بچگی خوانده بودم، این خواندن را هم بلد بودم و همه از من میخواستند که اذانهای مختلف را یاد بدهم و دعاهای مختلف را به آنها یاد میدادم. در مورد رَبَّنا میگفتم این کار من نیست و شانه خالی میکردم... سوره بقره و آل عمران بود، فکرکنم. چند آیه آن را قبلاً مرحوم ذبیحی خوانده بود. من میخواستم چیزی نزدیک به آنچه ذبیحی خوانده باشد اما مهر خودم روی آن بخورد و صدا و حال و هوای خودم باشد. چون مردم به آن عادت کرده بودند و نمیخواستم خلاف عادت مردم حرکت کنم. آیات را انتخاب کردم و درباره مقامهایی که اجرا کنم یک طرح مختصری بر آن زدم. بقیهاش را گذاشتم ببینم حال و هوایم در استودیو چطور است. آن روز در حال و هوای نزدیک افطار رفتم استودیو. چون حس و حال را زیاد حس میکردم، یک مناجات با خدای خودم کردم. بالاخره وقتی شما با خلوصی کاری را انجام میدهید این تأثیر خوب را میگذارد.
- همیشه موسیقی ما مورد حمله یا ایراد یک طبقه از افراد مذهبی قرار گرفته. البته بخشی از موسیقی منحرف میتواند اینطور باشد. اما ذات موسیقی منحرف نیست. من خودم اساساً با موسیقی منحرف مخالفم. موسیقی یک علم و یک هنر است؛ لهو و لعب و هوا و هوس نیست. روضهای که خوانده میشود خودش موسیقی است. در مراسم مذهبی قدیم بسیاری از بزرگان اهل منبر دارای صدای خوشی بودند و خوب و درست هم میخواندند و این خودش منبر را جلوهای دیگر میبخشید و خیلیها را جذب میکرد. مگر تعزیه یا روضه خوانی نبوده؟ مگر در قرائت قرآن موسیقی وجود ندارد؟ بعضی مخالفین یک اقلیت قشری هستند که نمیدانند با چه چیزی مخالفند و همینها کار ما را مشکل میکند. به این مسأله باید توجه کنند که موسیقی در ذات که نمیتواند حرام باشد. کجای اسلام گفته موسیقی حرام است؟ پس ما کاری برخلاف دین و قرآن انجام نمیدهیم. کار ما یک کار معنوی است و حالتی روحانی در جامعه دارد که ما آن را دنبال میکنیم. شما از هر چیزی میتوانید در راه بد هم استفاده کنید.
- اساساً دو مشرب است که یکی با شعر، ادبیات، فلسفه، موسیقی و عرفان مخالف است؛ وگرنه ما در بین روحانیون و فقها هم داشتیم که هم موسیقی میدانستند و هم اهل شعر و ادبیات بودند. همیشه یک سری آدمهای قشری و متعصبینی بودهاند که حتی فلسفه را هم برنمیتابیدند. اینها به مسائل وارد نیستند و به جامعه لطمه میزنند. مخالفین ما بخشی از افرادی هستند که در تمام این دورهها با موسیقی مخالفت کردهاند. ما نمیگوییم که با شما کنار نمیآییم، آنها با ما کنار نیامدند. ما روحانیت و دین و همه چیز را قبول داریم.
گناه شجریان این نیست که با گوگوش عکس انداخته یا با آن یکی خانوم سر لخت دیگر، مگر در محافل خصوصی این آقایان و خانومها چیز دیگری بجز این حالتها انتظار دارید؟ اگر غیر از این فکر می کرده اید بدانید خیلی از مرحله پرت هستید.
به گزارش خبرنگار وبلاگستان مشرق، تقي دژاكام در آخرين مطلب وبلاگ خود آب و آتش درباره حضور محمد رضا شجريان در تحريريه بي بي سي و شبكه من و تو و گرفتن عكس يادگاري با اعضاي تحريريه اين شبكه ها نوشت: شجریان را برای عکس انداختن با گوگوش ملامت نکنید تعجب می کنم ؛ واقعاً هم تعجب می کنم. برداشته اند دو سه تا عکس از محمد رضا شجریان و گوگوش و شجریان و مجری زن یک شبکه ماهواره ای انداخته اند در سایتها و ملت هم هی به این دو تا نگاه می کنند و بد و بیراه نثار شجریان می کنند که اَل و بَل.
آقای عزیز! خانوم محترم !
گناه شجریان این نیست که با گوگوش عکس انداخته یا با آن یکی خانوم سر لخت دیگر، مگر در محافل خصوصی این آقایان و خانومها چیز دیگری بجز این حالتها انتظار دارید؟ اگر غیر از این فکر می کرده اید بدانید خیلی از مرحله پرت هستید.
ضمن اینکه این گناهان برای این افراد و اصولاً برای هر کس دیگری، به نوعی جزو گناهان خصوصی و شخصی آنها تلقی می شود و شاید گیر دادن ما به آنها خیلی وجهی نداشته باشد. ما در اسلام دو نوع گناه داریم : یکی معصیتهایی که شخص در خلوت خودش انجام می دهد که بار مجازاتی مشخصی دارد و بیشتر وقتها با توبه، این نوع گناهان خیلی سریع از پرونده اعمال شخص حذف می شود و اما نوع دیگری از گناهان هم هست که وجه اجتماعی آن غالب است و مجازات آن هم بسیار شدیدتر و توبه از آن بسیار سخت تر و در مواردی محال و غیر ممکن است . شاید حدیث معروف ِ «الغیبة اشد من الزنا» به نوعی تفاوت این دو گناه را نشان بدهد که اولی تخریب وجهه شخص یا اشخاص دیگر در اجتماع است و دومی گناهی شخصی و خصوصی است که عمدتاً کسی هم از آن آگاه نمی شود و اگر کسی هم با خبر بشود حق اعلام عمومی آن را - مگر با شرایط بسیار سخت - ندارد.
آقایان محترم ! خانومهای گرامی !
گناه شجریان عکس گرفتن کنار یک پیرزن 59 ساله یا یک دخترک تازه به دوران رسیده نیست؛ گناه شجریان حضور در تحریریه شبکه معاند و بهایی پرور و صهیونیستی بی بی سی فارسی و اتفاقاً عکس یادگاری گرفتن با عناصر فرقه ضاله بهاییت و صهیونیستی است ؛ گناه شجریان توهین به امام خمینی این احیاگر سترگ اسلام ناب محمدی در قرن بیستم و دمنده روح تکلیف و بیداری به مسلمانان و مستضعفان جهان است که در مصاحبه با رادیو آمریکا ابراز کرده است.
آری . شجریانی که روزی در حرم مطهر ثامن الائمه "ع" قرآن می خواند و روزی « ربنا»یش زینت بخش لحظه های افطار ما بود، الان در دامان شیطان بزرگ و صهیونیسم و شبکه بهایی پرور بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و ...به امام و مردم و انقلاب اسلامی ملتش توهین می کند. این است که آرزو می کردیم کاش او تنها با یک دخترک جویای نام یا یک بیوه زن چند شوهر عوض کرده 59 ساله عکس انداخته بود و سطح معصیت کاری او به همین جا ختم می شد.
پ . ن : این هشداری است برای همه ما - تک تکمان - که نکند به سابقه خوبمان در انقلاب و فعالیتهای دینی و سیاسی، غره شویم و یا بو برمان دارد که من آنم که رستم بود پهلوان و فراموش کنیم که گاهی یک لحظه غرور و جدایی از خط دین و مکتب، می تواند ما را برای همیشه به ضلالت ببرد. پس جا دارد که دعا کنیم :
ربنا ! لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا ...