eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نماز توبه در روز یکشنبه 🔻وقت این نماز از اذان صبح تا اذان مغرب 🔺بعد از غسل توبه ، مجددا وضو به نیت این نماز بگیرید. 🔹نماز ۴ رکعتی ، هر رکعت مانند رکعت اول ( حمد ، توحید ۳ بار ، فلق و ناس ) 🔸بدون قنوت و تشهد در رکعت دوم 🔹 در پایان ، اذکار بعد از سلام نماز
❇️ سید بن طاووس ، در کتاب «اقبال الأعمال » بخش مربوط به اعمال ماه ذی القعده ، می گوید : 🌟پیامبر (ص) درباره فوائد نماز توبه روز یکشنبه فرمودند : 🔻هرکس از امت من چنین کند ، از آسمان ندا آید که عملت را دوباره از سر گیر! که خدا توبه ات را پذیرفته و گناهانت را بخشیده است . 🔻 و ملکی زیر عرش ندا سر دهد که : ای بنده! بر تو و خاندان و ذرّیه ات برکت باد! 🔻و ملکی دیگر ندا دهد : ای بنده ! دشمنانت را روز قیامت راضی خواهی کرد! 🔶منادی دیگر گوید : ای بنده مومن ! خواهی مرد و دینت از تو سلب نخواهد شد و قبرت وسیع شود و منور گردد. 🔻ملکی دیگر ندا سر دهد که : پدر و مادرت از تو راضی شوند ؛گرچه از تو در غضب باشند. آنان و ذریه ات بخشیده شوند و تو در دنیا و آخرت در فراخی و گشایش روزی خواهی بود . ♦️جبرئیل ندا کند: من همراه ملک الموت شوم ، تا با تو مدارا کند و مرگ ، تو را آزار ندهد و روح از بدنت به سلامت بیرون آید . 🔹مردم گفتند : ای رسول خدا (ص) اگر کسی غیر ماه ذی القعده این عبادت را انجام دهد چگونه است ؟ ☀️فرمود : تفاوتی نکند و همان طور خواهد شد که بیان نمودم.این کلمات را جبرئیل در معراج به من آموخته است . ✅ برگرفته از ترجمه رساله « لقاءالله » - علامه حسن زاده آملی (حفظه الله ) https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🌹🌹🍃🍃🌹 🌹 🌺 رفتار هر کس با کودکان، نشانه اندیشه و شخصیت حقیقی اوست! 🌷«اگر می خواهی حقیقت یک جامعه را بشناسی، ببین با کودکانشان چطور رفتار می کنند!» https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB 🍀🍀🍀🍀🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✳️ چرا انبیاء روی قیامت تاکید میفرمایند؟ ♦️سرّش این است که میخواهند بگویند تو ابدی هستی، از بین نمی‌روی. تو یک سر سوزن زحمت بکش ببین چه خبر است!! تو یک ریال بده ببین چقدر برمی‌گردد!! ♦️بذری که تو می‌افشانی سبز که شود ببین چه‌ها می‌شود؟! مثل بذر مادی نیست که یک دانه‌ی شما هفتصد تا دانه شود!! ♦️تو یک بذرِ خوبی، در جانت بیفشان. الله سریع الحساب است. تو فقط اراده کن، حرکت کن ما زودتر اراده می‌کنیم و پیش تو میاییم. تو قدم قدم حرکت کن، ما دوان دوان ، میآییم. تو دوان دوان بیا ببین از این طرف چه خبر است؟؟! ♦️تو کِی حرکت کردی که نشد؟! اینجا را نگاه نکن که بعضی می‌گویند رفتم ثواب کنم ، کباب شدم. تو این حرفها را نزن. کارَت را درست انجام بده، بگذار دیگران ناسپاسی کنند قدرِ تو را هم ندانند. در ازای این خدماتِ تو، ناسزا هم بگویند...... اینها همه برای تو، مقامات دارد. ♦️اینکه امام رحمت الله علیه فرمود : بعضی از شهدای ما مقام‌شان از شهدای کربلا بالاتر است ، برای اینست که شهدای کربلا امام‌شان را دیدند ، اما شهدای زمان ما امام‌شان را ندیدند و نادیده ، بهشت را خریدند. ✅ فص فاطمیه_جلسه ۴۴ فصل ششم ✅ استاد صمدی آملی https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB 🍃🌷🍃🌸🍃🌷🍃🌸
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و پنجم - سری جدید) شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۷۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، آیات آخر سوره‌‌ی فرقان(عبادالرحمن...)💢 قسمت اوّل ⬇️⬇️ از اوّل تا دقیقه ۱۲ 🌺 براساس مبانی شیعه، سیر و سلوک ما باید در مسیر قرآن کریم و تفسیر و تاویل و تحقیق آن توسط صاحبان عصمت مانند اهل بیتِ بعد از جناب رسول الله باشد. 🌺 وقتی بعداز نبوّت، به امامت اعتقاد داریم و آنرا در طول نبوّت و اساس دین می‌دانیم که همه اینها مُتفرّع بر ولایت هستند، به همین دلیل باید سیر و سلوک ما هم بر اساس باب ولایت باشد. 💢 مکاتب مختلف عرفانی در دنیا شیوع دارد، عرفانی که هندیها و بودایی ها دارند و الان هم عرفان های گوناگون در جهان جلوه کرد. خداوند متعال همه را براساس فطرت آفرید و روی این مبنا که خدای متعال همه را بر اساس فطرتشان خداجو و خداخو می‌‌داند. 🌸 هر معلولی به وِفقِ علت خود است و هر اثری به دنبال موثر خود است و جدول وجودی هر موجودی اسم اعظم اوست و مال خود شخص است. 🌸 هر فردی از افراد انسان بر اساس اسم اعظم خود با حق متعال ارتباط دارند که جدول وجودی آنها محسوب می‌‌شود و سِرّ آنها از مجموعه ی نظامِ وجود هست‌. 🌷 لذا هر فردی یک راهی برای رسیدن به حق متعال دارد به همین دلیل عرفان های گوناگون بوجود آمد. ♦️ مراد از عرفان؛ طریقِ سیر و سلوک قلبی و روحی به سوی حق متعال است. و هر فردی می‌‌تواند در جدول وجودی خود، و در قلب و جان خود، این عرفان و ارتباط به حق متعال، و این بذر حضور و مراقبت را بیافشاند و نتایج آن را در جان خود ببیند. ♦️ "اَلمَعرِفَةُ بَذرُ المُشاهَده " معرفت بذر مشاهده است هر کسی بخواهد شهوداتی داشته باشه هر اندازه که معرفت داشته باشد به همان اندازه مشهودات او برای فرد جلوه می‌‌‌کند. 🌺 پس هر کسی یک راهی بسوی حق متعال است ولذا در تعابیر حِکمی علما آمده است که "کُلٌّ مُیسَّرٌ لِما خُلِقَ لَه" (رسول الله) (دقیقه ۵) 🌺 هر شخصی از جدول وجودی خودش به حق متعال اتصال وجودی دارد و از این مجرا می‌‌‌گیرد. همچنانکه از جنبه ی ظاهری در زندگی و عالم طبیعت، هر شخصی دم به دم از جدول وجودی خودش از عالم اِله و حقایق آنسویی استفاده می‌‌کند و حیات ظاهری مادیِ خود را به اذن الله اداره می‌‌‌کند. 🌷 هر شخصی هم خودش برای حق متعال یک مسیری می شود که گفته شد "اَلطُرقُ اِلیَ الله بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق" (پیامبر اکرم) 💢 اگر اَنفاس را جمع نَفَس بگیریم شببه حرکت جوهری می‌‌شود یعنی هر نَفَسی که از ما بصورت دم و بازدم تحقق پیدا می‌‌کند مانند این است که خود نَفَس، یک طریقی و راهی برای رسیدن به حق متعال است. 💢 به همین دلیل در بعضی از راههای سیر و سلوک، حتی نَفَس کشیدن را هم یک نحوه دستور و برنامه قرار دادند. در این جا مبانی سنگینی مطرح است و به بعضی از الفاظ نیاز می‌‌شود ولی به جهت حشرِ افراد با معانی عالَم طبیعت، و نیز ظرفیّت ها به اندازه ای نیست که این الفاظ گفته شود. 🌸 بنابراین راه رسیدن به حق متعال به عدد افراد و نُفوس است. و هر فردی برای خودش یک رابطه خاصّی با ذات خداوند دارد ولی معمولاً آن رابطه مورد غفلت شخص واقع می‌‌شود. 🌸 یا اینکه نَفس به جهت تعلّق به عالم دنیا، آن راه ارتباطی مخصوص به خود را کم رنگ می‌‌کند نه اینکه مطلقاً آن راه را ببندد. "وُنَفسٍ وَ مَا سَوّاها" (شمس_۸) نفس نسبت به عقل دسیسه می‌‌کند. 🌺 شیعه معتقد است برای اینکه این راه را بتواند با دقت تمام و بدون هیچ خطایی طی کند براساس مبانی خود، بزرگوارانی را به عنوان شاخص قرار داد و معتقد است در هر عصری زمین خالی از این گونه افراد نیست. براین اساس اهل بیت(ع) و قرآن پیغمبر(ص) را میزان قرار دادیم. (دقیقه ۱۰) 🌺 از طرف دیگر چون کُتب انبیای گذشته دچار تحریف شدند، اعم از تحریف در الفاظ، معانی و تحریف های مختلف دیگر، و برای این که ما هم دچار انحراف در فهم آیات قرآن کریم نشویم پیرو کسانی شدیم که : "إنّما یَعْرِفُ القُرآنَ مَنْ خُوطبَ بِهِ: قرآن را تنها کسی می‌فهمد که مخاطب آن است. (امام باقر علیه السّلام) 💢 چون همانطور که جناب رسول الله قرآن را در هنگام نزول وحی تشریعی و در مقام تنزیل، تلقی نموده و به مردم ابلاغ فرمودند این عزیزان هم در مقام وحی اِنبایی می‌‌توانند مانند پیغمبر(ص) معانی، تفسیر و تاویل قرآن را بدون هیچ خطایی از ذات مقدس حق متعال تلقی و دریافت کنند. لذا قرآن را به تفسیر اهل بیت پی می گیریم. ♦️ اخیراً ما مسلمین اعم از شیعیان و اهل سنت در کلّ دنیا قرآن را به روایت حَفص از عاصِم می‌‌خوانیم. اما در مقام تفسیر و تأویل قرآن؛ ما معتقد هستیم که راسخون در علم باید تأویل قرآن را القاء کنند. (دقیقه ۱۲) https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و پنجم - سری جدید) شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۷۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، آیات آخر سوره‌‌ی فرقان(عبادالرحمن...)💢 قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۲ تا دقیقه ۲۲ 📚 و مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ.(آل عمران_۷) ✍️ غیراز خدا و راسخون در علم، کسی تأویل قرآن را نمی‌‌داند. 🌺 معمولاً اهل سنت و بیشتر در این سال‌‌ها پاکستانی‌‌ها در این آیه، وقتی به حرفِ "واو" وَ الرّاسخون فی العلم می‌‌رسند، می‌‌گویند باید توقف کرد‌. 🌺 یعنی‌به این صورت می‌‌‌خوانند: "وَما یَعلمُ تاویله الّا الله" در این جا توقف می‌‌‌کنند. بعد "وَ الرّاسِخونَ فِی العِلم " را مطلب دیگر می‌‌گیرند که معنای دیگری دارد. 🌸 بعد این نتیجه را می‌‌‌گیرند که تاویل قرآن را جز خدا، هیچکس نمی‌‌‌داند. ولی ما در این آیه "واو" را ادامه می‌‌‌دهیم. به این صورت که تاویل قرآن را، جز خدا و راسخون در علم، هیچ کس نمی‌‌داند. 🌸 حال راسخون در علم چه کسانی هستند؟ در روایات ما از اهل بیت نقل شده که "نَحنُ والرّاسِخُونَ فِی العِلم" راسخون در علم ما هستیم.(امام صادق علیه السّلام) 🌷 لذا ما روی این مبنا به دنبال اهل بیت راه افتادیم و شیعه ی اهل بیت شدیم. وقتی پیروی از اهل بیت پیغمبر(ص) جزء اعتقاد ما شد، آنها هم در مقابل این اعتقاد و پیرو بودنِ ما احساس وظیفه می‌‌کنند و مسئولیت دارند. 🌷 مهم ترین وظیفه ی اهل بیت نسبت به ما که معتقد به امامت آنها و راسخون در علم بودنشان هستیم و نیز معتقد هستیم که اهل بیت هم می‌‌توانند مانند جناب رسول الله، تاویل و تفسیر و حتی تنزیل قرآن را بگیرند و گرفتند. (دقیقه ۱۵) 💢 اهل بیت پیغمبر، محقّق هستند نه اینکه مقلِّد جناب رسول الله باشند. امیرالمومنین مقلّد پیغمبر نبود، محقّق است. منتهی تحقیق آنان در راستای تحقیق پیامبر است. 💢 مانند اینکه کسی بگوید من تحقیق کردم یک چشمه ی آب گوارا پیدا کردم و آن را آشامیدم به بَرد و سلام رسیدم. شما هم دنبال این شخص راه می‌‌افتید و از این چشمه استفاده کرده، می‌نوشید و می آرمید. این دیگر صِرفِ تقلید نیست. 🌸 اهل بیت(ع) هر آنچه را که خاتم الانبیاء تلقی کرد، بصورت محقّقانه بدست آوردند. زیرا پیغبران فرستاده شدند تا ما را محقق تربیت کنند. 🌸 پیغبران برای ما قصه نمی‌‌گویند. رسول الله برای ما قصّه ی حضرت موسی و حضرت ابراهیم و حضرت آدم نقل نمی‌‌‌کند. ♦️ این طور هم نیست که ایشان برای ما مثال های گوناگون بزند که ما فقط مفهوم آیات را بفهمیم؛ بلکه می‌فرماید که من این راه را رفتم و این حقایق را یافتم شما هم بیاید "تعَالَوا" ♦️ شما هم راه بیفتید، شما هم بچشید و بیابید. شما هم به اَسرار و حقایق دست پیدا کنید و مثل من محقّق شوید. 🌷 لذا ایشان در هدایتگری "هُدًی لِلمُتّقین" است. مانند اوّل سوره بقره که فرمود، قرآن متقین را هدایت می‌‌کند. 📚 مراد از "ذلک الکتاب" در اول سوره ی بقره، آن قرآن مکنون است "إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَريمٌ - في‏ کِتابٍ مَکْنُون" (واقعه_۷۷،۷۸) 🌺 آن قرآنِ در کتاب مکنون، با تمام اَسرار وجودی خود، به اِذن الهی در این نشئه ی طبیعت نازل شد و در دسترس ما قرار گرفت و ما در محضر او تشرّف پیدا کردیم تا آن قرآنِ مکنونیِ تنزّل یافته دست ما را بگیرد و ما را عالَم غیب برساند. 🌺 این کتاب متّقین را هدایت می‌‌کند. متّقین کسانی هستند که ایمان به غیب دارند و اقامه نماز و انفاق می‌‌‌کنند. و به آنچه که خاتم الانبیاء آورده است و هر آنچه را که انبیای عِظام قبل از پیغبر اکرم آوردند به همه اینها ایمان دارند. این ایمان هم، یقینی است. ♦️ ایمان به قیامت برای اکثر افراد حالت مستقبل و آینده ی زمانی دارد. در حالیکه در بحث قیامت؛ مستقبل و آینده، رُتبی است نه زمانی. زیرا نتیجه ی هر فعلی مترتّب بر آن فعل است. ♦️ به معنای دیگر، نتیجه ی هر فعلی متأخّر از آن فعل است. منتهی تقدّم و تأخّر براساس رتبه است، براساس زمان نیست. اکثر افراد فکر می‌‌کنند که قیامت باید به صورت آینده ی زمانی باشد. ولی متقین این طور نیستند، بلکه آنها یقین دارند. 📚 "وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ" (لقمان_۴) این اعتقاد متقین به صورت یقینی است.(دقیقه ٢۰) 💢 بنابراین ما قائل هستیم که باید اهل بیت ما را در این مسیر راهنمایی کنند و هر چه را که در قرآن کریم آمده، برای ما تفسیر بفرمایند. 🌸 مثلاً ما به تفسیر و روش اهل بیت، وضو می‌‌‌گیریم. اگر سوال شود که چرا اینگونه وضو می‌‌گیرید؟ در جواب می‌‌گوییم: آیات وضو را هم ما می‌‌خوانیم و هم اهل سنّت، امّا ما طبق روایاتی که از ائمّه علیه الصّلاة و السّلام نقل شده است وضو می‌‌گیریم و آنها طبق روایات بزرگان خودشان. (دقیقه ۲۲) https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و پنجم - سری جدید) شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۷۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، آیات آخر سوره‌‌ی فرقان(عبادالرحمن...)💢 قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۲ تا دقیقه ۳۷ 🌸 اگر ما با بعضی‌ها اختلاف داریم، مربوط به این امر است که آنها نسبت به حریم اهل بیت پیغمبر حقّ تعدّی نداشتند و واجب بود که از آنها اطاعت کنند ولی نکردند، واجب بود که با اهل بیت راه مودّت در پیش بگیرند که نگرفتند. ♦️ متاسّفانه دشمن، از ۱۴۰۰ سال پیش و از لحظه ی ارتحال رسول الله، بین ما اختلاف ایجاد کرد و امّت پیغمبر تکّه تکّه شد. و دیگر این امّت براحتی جمع شدنی نیست. مگر اینکه روزی عقل جمعی ما بیدار بشود و بگوییم: تا چه زمانی می‌‌خواهیم اینگونه ادامه بدهیم؟! ♦️ چون عقل بدنبال وحدت است. دنبال یک حقیقت است. ولی اگر به این حقیقت نمی‌‌‌رسد، معلوم است که متاسّفانه عقل ما مَشوب به وَهم و خیال است. 💢 این وَهم و خیالِ حاکم بر نفوسِ افراد بشر، نمی‌‌گذارد که آن قوّه ی عاقله شکوفا بشود. همه ی انبیاء و ائمّه و انسانهای کامل برای برانگیختن عقول بشر آمدند. که آن را بیدار کنند تا بشر بفهمد کجایی است و چه در پیش دارد. 💢 لذا امیرالمومنین در خطبه ی دوم نهج البلاغه می‌‌فرمایند: که انبیاء برای "تُثیرُالعُقول" آمدند که عقل را شخم بزنند. عقل بشر زیر و رو شود و انسان ها تحوّل وجودی و اِرتقای شهودی پیدا کنند تا بتوانند از ناحیه ی عالَم مادّه و طبیعت، به واقعیّات عالَم غیب برسند.(دقیقه ۲۵) 🌷 لذا ما دنبال اهل بیت راه افتادیم و شیعه و پیرو آنان شدیم و هر کجا اگر گروهی نسبت به حریم پیغمبر و اهل بیت ایشان تعدّی کرده یا دین و قرآن او را تحریف کردند. یا اهل بیت پیغمبر را مظلوم و طَرید(رانده شده) کردند، نسبت به اینگونه افراد تبرّی داریم. لذا تولّی و تبرّی، شاکله ی ماست. 🌷 این هم بدان معنا نیست که اختلاف ایجاد کنیم وبیخود درگیر شویم.‌ زیرا درگیری و اختلاف مورد تایید اهل بیت و شیعیان نیست. 🌺 اگر در یک مقطعی همانند امیرالمومنین یا امام حسین(ع) قیام کردند بر مبنای مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم بود. چنانکه امام حسین در وصیّت نامه شان نوشتند؛ من برای آشوبگری و برهم زدن نظم اجتماع از مدینه خارج نشدم، بلکه آمدم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و دین جدّم را حفظ کنم. 🌺 لذا ما تابع اهل بیت هستیم. هرگز نه ظلم می‌‌کنیم و نه ظلم ظالم را می‌‌پذیریم. و از مظلوم دفاع هم می‌‌کنیم. الان یکی از شعارهای انقلاب ما همین است که با ظالمین عالَم مبارزه می‌‌کنیم و از مظلومین هم دفاع می‌‌کنیم. این شعار هم، شعار علوی، شعار حسینی و شعار اهل بیت ماست. 💢 منتها بزرگترین ماموریّتی که اهل بیت دارند اینست که؛ وقتی حکومت به دست افراد ظالم می‌‌افتد، کسانی را که اعتقاد به این خاندان دارند و به دنبال صاحبان عصمت هستند، اهل بیت باید اینها را حفظ کنند. (دقیقه ۳۰) 💢 اگر چه این شیعیان گاهی انحرافات عملی پیدا می‌‌کنند و هوای نفسانی بر آنها غلبه می‌‌‌کند و گناه می‌‌کنند. حتّی نسبت به امام زمانشان جسارت هم می‌‌کنند؛ مثل زمان امام موسی بن جعفر و یا زمان قیام امام حسین شیعیان آنگونه که لازم بود از امام خود پشتیبانی نکردند. ♦️ ولی چون کفر اعتقادی ندارند، باز امام خود را مسئول می‌‌‌داند که مانند دژی محکم، شیعه و اعتقادات او را حفظ کند. ما هم وظیفه داریم که از امام خود محافظت کنیم و هر جایی که امام به خطر می‌‌‌افتد خودمان را سپر امام بکنیم. ♦️ با این همه، با همکاری شیعه و رذالت دشمنان، یازده امام شهید شدند و یک امام شیعه هم که باقی ماند، به اِکراه مجبور شد که احکام تجرّدی نفس بر بدن او غلبه پیدا کند. 🌺 با اینکه با بدن عنصری در نشئه ی طبیعت تشریف دارند، امّا مورد رویت چشم مادّی افراد انسان قرار نمی گیرند. مگر اینکه تک تک مردانی از شیعیان مُخلِص و مُخلَص توفیق داشته باشد که ایشان را زیارت بکند. آنها هم کسانی هستند که هرگز ادّعای مشاهده ی امام را نمی‌‌کنند.(دقیقه ۳۵) 🌺 لذا امام در زمان غیبت و یا در زمان حضور هم، که عدّه ای دسترسی به امام نداشتند، ما را به رُوات و فقها ارجاع می‌‌‌دهند. بنابراین عدّه ای که دسترسی به امام داشتند راوی حدیث شدند. 🌷 باز فرمودند: دقّت کنید حدیثی که از جانب رُوات برای شما نقل می‌‌شود حتماً گفتار پیامبر و ائمه باشد. یعنی روات هم باید همانند پیامبر و ائمه، حدیث را درست بگیرند، درست حفظ کنند و درست ابلاغ کنند. 🌷 که به تعبیری پیامبر و ائمه هم راوی حدیث اند. البتّه راوی حدیث خداوندند. انبیاء و ائمّه، پیام‌ها را یا بطور مستقیم اِستماع می‌‌کنند و یا با واسطه ی جبرئیل ازحق می‌‌گیرند، حفظ می‌‌کنند و عینِ همان را با بهترین بیان به مردم ابلاغ می‌‌‌فرمایند. (دقیقه ۳۷)
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و پنجم - سری جدید) شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۷۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، آیات آخر سوره‌‌ی فرقان(عبادالرحمن...)💢 قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۷ تا دقیقه ۵۰ 🌸 راویان حدیث؛ یا خودِ صاحبان عصمت‌‌اند، که قطعاً برای ما حجّت یقینی است، و اگر غیرمعصوم باشند، باید برای درستیِ حدیث تحقیق و دقت کنیم که راوی حدیث درغگو، کم حافظه، کرولال، مغرض و غیره نباشد. 🌸 لذا در حال حاضر از کتاب راویان حدیث مثل اصول کافی، بحارالانوار، وسائل الشیعه، وافی، تهذیب، من لا یحضره الفقیه، استبصار، و علمائی نظیر شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ توسی و دیگر بزرگوران بهره می‌‌بریم. ( پایان دقیقه ۴۰) 🌺 اما گاهی بین احادیث منقوله اختلافاتی مشاهده می‌‌کنیم. همچنین در احادیثی که برای فهم آیات نقل شده مقداری تفاوت و تعارض پیش می‌آید. و همینطور آیات قرآن هم، محکمات و متشابهاتی دارد و ما وظیفه داریم که متشابهات قرآن را به محکمات آن ارجاع دهیم. 🌺 در آیات قرآن و روایات اهل بیت، عام، خاص، مطلق، مقیّد، مُبَیّن، مُبهم، مجهول، محکم، متشابه، حاکم، محکوم، وارد و مُورود داریم. برای حل این موارد باید به رُوات مراجعه کنیم. گروهی از راویان حدیث معتقدند که باید به همان ظواهر حدیث عمل کنیم. حال اینکه احادیث نیاز به تجمیع و تحلیل و بررسی دارد و باید سلسله ی سند حدیث جرح و تعدیل بشود. 💢 خلاصه یک عده ای در عالم اسلام تحت عنوان فقها ظهور کردند. فقیه کسانی هستند که می‌‌توانند فقه القرآن داشته باشند. قرآن فهمی کنند اگر تعارضاتی بین ظواهر روایات مطرح می‌شود این تعارضات را برطرف کنند و به نقطه ی وحدت برسند. 💢 علاوه براین، اهل بیت هم در زمانی زندگی می‌‌کردند که یکی پس از دیگری کشته می‌‌شدند مجبور بودند برای حفظ جان و مال و زن و فرزندشان یا تقیّه کنند، یا بعضی جاها از ترس دشمن احکام شرعی را بیان نکنند. حتی به یاران خود هم دستور تقیّه و امثال این ها بدهند تا کیان اهل بیت و اسلام حفظ بشود. 🌸 در زمان اهل بیت هم مجتهدین و فقهایی بودند که برای مردم احکام شرعیه را بیان کنند و همچنین عقاید شیعه را حفظ کنند که کار دشواری هم هست. 🌸 لذا؛ هم ما باید امام را حفظ کنیم و هم امام باید ما را حفظ کند. مهمترین وظیفه امام در هر عصری، سلامت شیعه است که شیعه؛ زندانی، اسیر و کشته نشود و مال و حیثیت و آبروی شیعه حفظ شود. رویهمرفته سلامت و بقای شیعه بزرگترین وظیفه امام است بقای شیعه هم به تکثیر نسل شیعه است. (دقیقه ۴۵) ♦️ اگر نسل شیعه حفظ نشود، منقطع می‌شود. هرچقدر تعداد فرزندان یک خانواده بیشتر باشد، فامیل بیشتری خواهند داشت، در حالیکه الان شیعیان، اکثراً فقط یک فرزند دارند! و دیگر اینکه دختر و پسر شیعه از جنبه روحی و مزاجی آمادگی ازدواج ندارند و بعد از ازدواج هم صاحب فرزند نمی‌شوند. اینطور اوضاع شیعه بهم ریخته است. ♦️ در زمان غیبت سازمان دهی شیعه وظیفه ی چه کسی است؟ اگر حکومت را به دست بگیریم همه ی مردمی که در ایران هستند، همه باید از مجموعه ی حکومت استفاده کنند. 💢 امیرالمومنین فرمود اگر من روزی به حکومت برسم، با مسیحی ها به وِفق انجیل، با یهودی ها به وِفق تورات عمل می‌‌کنم. با مسلمان ها براساس قرآن و با شیعیان خودم به وفق عقاید شیعه عمل میکنم، هر گروهی براساس عقاید خود زندگی کنند. با هم تعامل و زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. (دقیقه ۵۰)
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و پنجم - سری جدید) شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۷۵ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، آیات آخر سوره‌‌ی فرقان(عبادالرحمن...)💢 قسمت پنجم ⬇️⬇️ از دقیقه ۵۰ تا آخر 🌺 سیره امام زمان(عج) این بود که در هفتاد سال غیبت صغری با چهار نائب خاص خود، شبانه روز از شیعه مراقبت کرد. از همین شیعه ای که کج فهمی دارد، بد عمل می‌کند، گناهکار است و حتی امام خودش را کشته است!! 🌺 تا جایی که خدا به امام موسی کاظم می‌‌فرماید این شیعه به درد تو نمی‌‌خورد. باید یا تو را بیاورم پیش خودم یا این ها را بکُشم. ولی امام، خودش را سپر قرار می‌‌دهد که شیعیان بمانند. کدام شیعه؟ شیعه ی متقی؟ خیر. همین شیعه ی گنهکار را که با امام مخالفت می‌کند و اطاعت نمی‌کند، امام کاظم حفظ کرد!! 🌸 به تعبیر ملاصالح مازندرانی تا در آینده ان‌‌شاءالله از نسل همین شیعه ی مرده، خداوند، شیعه ی زنده بیرون بیارد. بالاخره نظام هستی دست خدای متعال است و "یُخرَجُ الحَیّ مِنَ المَیِّت" می‌‌کند. 🌸 اهل بیت تمام همّت خود را مصروف داشتند که شیعیان حفظ شوند و سالم بمانند. اینهمه دستورالعمل هایی که از ائمه رسیده مؤیّد همین امر است که می‌‌خواهند شیعه را حفظ کنند. ♦️ در زمان غیبت چه کسی باید کیان شیعه را حفظ کند؟ علما و فقها و رُوات احادیث اهل بیت باید شیعه را حفظ کنند. هر کس که می‌‌تواند، باید راوی احادیث بشود و همین طور نسل به نسل احادیث را نقل کنند که سخنان اهل بیت منقطع نشود. ♦️ لذا دائماً باید کتاب‌های شیعه مانند کافی، بحار، من لا یحضره الفقیه، تهذیب، وافی .... همه چاپ بشود، تا سخنان اهل بیت منقطع نشود و ما بنا داریم تا روز قیامت در محضر احادیث و دستورات اهل بیت باشیم. 🌷 ما باید دائماً فرمایشات اهل بیت را پخش کنیم. یکسری هم باید به حوزه های علمیه برویم با دقت تمام در همه ی ابعاد، از اصول دین و فروع دین به خصوص احکام شرعی را باید بر اساس مبانی اهل بیت فهم کنیم، فقاهت پیدا کنیم. ما محقّق می‌‌‌خواهیم. 💢 الان هم که فضای مجازی و اینترنت آمده و همه چیز را از اینترنت می‌‌‌گیریم. طلبه ای نداریم که سرکلاس درس بنشیند و کتاب بگیرد و حضوری محضر استاد درس بخواند، شب تحقیق کند از خدای متعال کمک بگیرد. توسّل به ذیل ولایت اهل بیت به عنوان واسطه و مجرای حق متعال، این کتاب ها را زیرو رو کند و از احادیث حقایق استخراج کند! 💢 طیف طیف شدیم. یک عده به وِفق سیاست و مصلحتِ حزب و گروه خود مباحث را تفسیر می‌‌کنند این جوری نمی‌‌شود. ما داریم کلاً اساس شیعه را نابود می‌‌‌کنیم. ما باید این روش هایمان را تصحیح کنیم. ما داریم کم کم شیعه را به بن بست می‌‌‌کشانیم. این حرف ها از سر دلسوزی گفته می‌‌شود. 🌸 ما باید روشهای خود را تصحیح کنیم. ممکن هست کارها و اعمال ما خدای ناکرده باعث بدبینی جوانان نسبت به ما شود. الان در دانشگاهها جوانان با تقلید و مرجعیّت آشنا نیستند. ما نباید قرآن و روایات و اهل بیت را از منظر خود و با دید خود ببینیم. بلکه باید خود را خالص کنیم. باید محقّق و متحقّق بشویم‌. باید جوانها را دریابیم. نسل شیعه دارد منقطع می‌‌شود. 🌸 این کشورِ شیعه ی امیرالمومنین، افتخارها دارد که باید حفظ شود.. باید در روش های خود تجدید نظر کنیم و نقائص کار خود را پیدا کنیم 🌺 شیعه به انحراف کشیده می‌‌‌شود و نمی‌‌تواند از اسلام و اهل بیت آنطوری که حقیقتِ متنِ واقع است، استخراج و استنباط کند. شیعه رنگ گرفته و براساس رنگ خودش علی و فاطمه می‌‌گوید. 🌺 باید براساس صبغة الله، علی و فاطمه و امام زمان بگوییم، نه امام زمانِ تخیّلی، امام زمانِ با فهم جزئیِ عقل مَشوب به وَهم و خیال خودمان، این ها نه به درد خودمان می‌‌خورد نه به درد امام زمان و نه به درد اجتماع می‌‌خورد. ♦️ لذا وظیفه ی علما در زمان غیبت، در حوزه های علمیّه این است که عقاید شیعه، سلامت و بقای شیعه را حفظ کنند. و وظیفه دارند تکثیر نسل شیعه را حفظ کنند. کلّ اهل بیت وظیفه خود می‌‌دانستند که شیعه را حفظ کنند. چون شیعه به دنبال دیگران نرفت و پیرو اهل بیت شد. ♦️ شیعه می‌‌خواهد خالص باشد، می‌خواهد به دنبال اهل بیت برود. اعتقاد شیعه این است که خودش را به روشی که اهل بیت فرمودند، بسازد و انسان شود. لذا به گردن اهل بیت حق دارد و باید حفظ شود. 🌷 و حالا که شیعه به امام خود دسترسی ندارد، حوزه های قم و نجف و مشهد و اصفهان ... باید شیعه و عقاید شیعه را حفظ کنند و جلوی کج‌ رَوی شیعه را بگیرند تا شیعه سیر و سلوک کند و در مسیر انسانی باشد. والحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸زیارت ائمه بقیع ( سلام الله علیهم اجمعین ) در روز سه شنبه🌸
🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✳️ "اِنّ الله لَیس بِظَلّامٍ لِلعَبیدٍ" ♦️در عالم، یک سر سوزن به کسی تظلّم نمی‌شود، اگر هم احیانا اینجا کسی مورد ظلمی از طرف بندگان خدا قرار گرفت به محض اینکه طور وجودی‌اش عوض شد آنقدر در ماوراء طبیعت مقامات می‌بیند که می‌گوید بارالها این مقامات برای چیست؟ میفرمایند: اینها بإزای آن ظلمهایی‌ست که به تو وارد شد و تو صبر کردی و دست به خلاف نزدی. ♦️می‌گوید بارالها!! می‌شود که من برگردم و باز از این ظلم ها به من بشود که من به مقامات عالی‌تری برسم؟! ♦️هیچ چیز در عالم گم نمی‌شود غصه نخور. شما فقط در مسیر طهارت باش، به سوی کمال انسانیتی که قرآن فرموده است باش. همه چیز بر مبنای حق است اگر یک تیغِ میوه یا خارِ گلی به دست تو فرو رفته در آن عالم، مَقام داری، عِوض داری. ✅ فص فاطمیه_جلسه ۴۴ فصل ششم ✅ استاد صمدی آملی https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB