eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پایان خلاصه جلسه بیست و هشتم « تکثیر نسل پاک شیعه » ⬆️⬆️ ✅ ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹ 🌸 استاد صمدی آملی حفظه‌الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امام موسی کاظم ، امام رضا ، امام جواد ، امام هادی صلوات الله علیهم اجمعین 🍃🌸 🌷روز چهارشنبه 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
🌸🍃 (مدظله العالی) : 🔸... 🔹رسم بعضی از تمدنها و فرهنگهای وارداتی، این چیزی بود که اروپاییها اینجا وارد کردند، که باید حتماً جوانها بگذارند تا تحصیلاتشان تمام بشود، شغل بگیرند، نمیدانم شغل هم، حتماً شغل اداری باشد، بعد ازدواج کنند. 🔸دخترها هم در سن اوایل بلوغ، که اصلاً معنی ندارد ازدواج، باید بمانند تا یک زن بزرگی بشوند، همه‌چیز دنیا را تجربه کنند، بعد ازدواج کنند. این رسم اروپاییها بود، خیلی هم چیز بدی بود. چون آنها هم که ازدواج را تأخیر می‌انداختند، نه از باب این تأخیر می‌انداختند که معتقد بودند جوانها در سنین جوانی نیاز جنسی ندارند، نخیر، کاملاً هم درک میکردند و قبول میکردند که نیاز جنسی هست، منتها معتقد بودند که نیاز جنسی را در دوران جوانی بایستی جوانها آزادانه تأمین کنند؛ یعنی همان چیزی که از نظر ما فساد و فسق و گناه و موجب خراب کردنِ وضع اجتماع است. 🔹برای همین هم بود که زن و شوهر اروپایی و اروپاییمنش، پیوندشان یک پیوند محکم نبود... زن و شوهر، دوران جوانیشان را گذرانده‌اند ـ نمیگویم همه، خیلیها اینجور بودند و اینجورند ـ بدون اینکه به همدیگر احتیاج داشته باشند، بعد هم سرِ سیری با هم ازدواج کرده‌اند... اسلام این را قبول ندارد. ۱۳۶۲/۱۲/۱۹" 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸بخش اول ( قسمت های اول تا سوم )
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت اوّل ⬇️⬇️ از اوّل تا دقیقه ۱۰ 🔸 بر اساس آنچه که در روایات آمده؛ وضو نور است. چون نفس انسان را با عالم غیب هم‌سو می‌کند. این نحوه طهارتی که خداوند بعنوان وضو جعل فرمود، از اعمال عبادی است و برای نمازهای واجب بعنوان مقدّمه و شرط ورود به نماز است. 🔹 امّا در این بخش از بحث که حدیث قدسی است، خود وضو مستقلاً مطلوب واقع می‌‌شود و مطلوبی است که هم نسبت به قبل و هم نسبت به بعدش بعنوان مستتبع(= پیرو، تابع) است. یعنی وضو، یک وقتی مقدّمه ای است برای انجام امر واجب. و یک وقت هم خود وضو بعنوان طهارت، مطلوب ذاتی واقع می‌‌شود که مطلوب بعدی را در پیش دارد. 🔸 اگر کسی فقط به وضو اکتفا بکند؛ می‌‌توان گفت به یک نحوه مطلوب رسیده است. ولی اگر این وضو را مستتبع قرار بدهد که دو رکعت نماز بخواند، طبیعتاً تعدّد مطلوب در آن مطرح می‌‌شود. حتّی اگر برای نماز واجب وضو بگیرد و نماز اقامه نکند، باز به یک مطلوب ذاتی، که نَفْس وضو هست، دست یافته است. 🔹 در نتیجه کسی که هویّتش را بر طهارت بگذارد، در شبانه روز هیچگاه به خودش اجازه نمی‌‌دهد که در عالم بدون طهارت بسر ببرد. زیرا که بشر بر اساس نظم تکوینی خاص، مُلتزم با احداث گوناگون است و اَحداث جزء لوازم طبیعی بشر و از ضرورت‌‌های خلقت انسان است. و به تعبیری انسان مجبور و به تعبیر دیگر مجبول به جبلی این احداث است.(دقیقه ۵) 🔸 بنابراین وقتی حدثی برای شخص پیش بیاید، برای طهارت وضو می‌‌گیرد که این وضو علاوه از اینکه مطلوب ذاتی اوست، مستتبع برای نماز، دعا و درخواست است. اگر چه برای دعا بطور مطلق نیازی به وضو نیست، گرچه شرط فضیلتِ عمل، به وضوست‌. ولی در اینجا دعا مترتّب بر نماز، و نماز مترتّب بر وضو، و وضو مترتّب بر احداث شده است. 🔹 انسان در حیات مادّی و طبیعی خود باید این احداث، مثل جنابت وانتقال نطفه را داشته باشد، تا بتواند تولید مثل کند و نسل او باقی بماند. و از سوی دیگر برای بقای شخصی نیازمند به اموری مانند تغذیه، تنویم ، تولید و امثال اینها که از مظاهر عالم طبیعت هستند، می‌‌باشد. 🔸 زیرا بهره بردن از مظاهر طبیعی نظام هستی، جزو مقصود اصلی انسان است که با این بهره وری سفر به عوالم غیبی را در پیش بگیرد. و احداث از لوازم سفر به عوالم غیبی و به تعبیری سیر صعودی در قوس صعود، هستند. بدون این احداث بقای شخص و بقای نوع امکان ندارد. 🔹 در بقای شخص، نفس به قوایی مثل نامیه، ماسکه، جاذبه، دافعه، مولّده، مصوّره، اینها جزء قوای طبیعی نفس انسانی هستند. و نفس در مرتبه‌‌ی بدن باید این قوا را بکار گیرد تا شخص باقی بماند. و نطفه منعقد بشود و نطفه در تطوّر وجودی خود، علقه، مضغه، جنین کامل بشود تا پذیرای روح بشود. "ثُمَّ اَنشَاناهُ خَلقاً آخَرَ"( مومن_۱۵)(۱۰دقیقه) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت دوم ⬇️⬇️ ازدقیقه ۱۰ تا دقیقه ۲۰ 🔸 تا این تطورات طبیعی نباشد هرگز در نشئه‌‌ی طبیعت، انشاء روح واقع نمی‌‌شود. و اِنبات نفس ناطقه‌‌ی انسانی در طبیعت محقق نمی‌‌شود. براساس حرکت جوهری، باید اِنبات نفس ناطقه انسانی از همینجا محقّق شود. "أَنْبَتَهَا اللهَ نَبَاتًا حَسَنًا"(آل‌‌عمران_۳۸) 🔹 پس احداث از اموری هستند که هم برای بقای شخص و هم برای بقای نوع اند. حدَث اصغر برای بقای شخص و حدَث اکبر برای بقای نوع است. این‌‌گونه نگاه به احداث با دید حِکمی است. 🔸 اما در نگاه تشریعی به احداث، به یک سری تقابل‌ها برخورد می‌‌کنیم. اصولاً در تشریعیات، متقابلات بیشتر جلوه می‌کند. مثلاً در تشریع بحث نجاست و طهارت مطرح می‌‌شود؛ مثل اینکه بول، غائط، میته، سگ، خوک، شراب، مردار، نجس است. 🔹 ولی اگر با دید حکمی و تکوینی به این امور نگاه بکنیم، به تعبیر روایات(کُلُّ شئ طاهر) همه چیز پاک است. براساس تکوینیّات همه چیز بر طهارت است. 🔸 در تحلیل تکوینی، تمام احداث جزء لوازم لاینفک افراد انسان است. در تحلیل حکمی، که "حکمت؛ علم به اَحوالِ اَعیانِ موجودات، عَلی ما هِیَ علیها" است ، این نتیجه بدست می‌‌‌آید که احداث برای بقای شخص ونوع موثّر تامّ هستند. 🔹 بر اساس این حدیث شریف، خدای متعال می‌‌خواهد همین اَحداث را برای تعالی انسان در سلسله‌‌ی طولیّه‌‌ی صعودیًه به بهترین نحو استفاده کند.(دقیقه ۱۵) 🔸 اگر کودکی بول، غائط، خون نداشته باشد، معلومست که این کودک نمی‌‌تواند باقی بماند. زیرا هنوز قوای طبیعیِ این کودک درست محقّق نشده است لذا سقط می‌‌شود چون قدرت استفاده از عالم طبیعت را ندارد. 🔹لذا وقتی به احداث با دید حکمی نگاه می کنیم، می بینیم که بهترین نعمت های الهی هستند. بنابراین اگر روح و سرّ احداث را درست بررسی بکنیم، می بینیم که احداث در عالم تکوین، از بهترین نِعَم الهی محسوب می‌‌شوند. زیرا احداث هم ضامن بقای شخص و هم بوسیله‌‌ی تولید مثل ضامن بقای نوع و نسل انسانی هستند. 🔸 خدای متعال همین را فرصت قرار داد تا شخص به نهایت مقصود انسانی که لقاءالله است، سوق داده شود. خدای متعال احداث را با این شاکله در عالم خلقت در نظر گرفت که آن را اساس برای طهارت قرار داد؛ احداث مستتبع طهارت است و طهارت در قالب وضو مطرح شده است. 🔹 این طهارت برای همگان قابل اجرا است.‌ چون اگر غسل را اساس طهارت قرار می‌داد، برای همه قابل اجرا نبود. چه بسا مشکلاتی ایجاد می شد. درحالیکه در نظام هستی هیچگاه عالم بر اساس عُسر تشکیل نشده، بلکه عالم بر اساس یُسر تشکیل شده است.البته عُسر طبیعتا جزو لوازم عالم طبیعت هست و نتیجه عُسر هم یُسر است.(دقیقه ۲۰) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۰ تا دقیقه ۳۰ 🔸 لذا هرگز به انسان تکلیف به مالایطاق نمی‌‌شود. "لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها"(بقره_ ۲۸۷) بر هر نفسی آنچه را که تکلیف می‌‌شود آن را بر اساس وُسْع قرار دادند. که وسع هر شخصی یُسر آن شخص است. 🔹 "کلٌّ مُیسَّرٌ لِما خُلِقَ له"(حدیث نبوی) همگان بر اساس آنچه را که برای او خلق شده اند برایشان حالت یُسر است یعنی به راحتی دسترسی پیدا بکنند. 🔸 انسان هم برای لقاء الله خلق شد و تنها موجودی هست که می‌تواند به لقای مطلق دست پیدا کند. لذا خدای متعال احداث را که جزء لوازم لاینفکّ طبیعت در عالم ماده هست، بهترین فرصت قرار داد تا بتواند به سوی لقاءالله برود. 🔹 منتهی جدول وجودیِ اتصالی بین احداث تا به لقاء الله را از ناحیه وضو و دو رکعت نماز و دعای مُترتّب بر نماز قرار داد. بدون وضو و در حال حدث، دعا مانعی ندارد. و میتواند دعا کند و ذکر بگوید. اما منشاء این نحوه از لقاءالله در این حدیث شریف، از احداث شروع شد. 🔸 بین حدث و لقاءالله از جنبه‌‌ی تقابلی، احداث دوری است و لقاءالله قرب محض است. چطور بین بُعد و قُرب یک رابطه وجودی تشکیل می‌‌شود که بُعد به قُرب مبدّل می‌‌شود. "اولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات"(فرقان_۷۱) 🔹 پس وضو جدولی هست که این بُعد و قُرب را به هم‌دیگر اتصال می‌‌دهد و بُعد را به قُرب تبدیل می‌‌کند؛ وضو، نماز و دعا آن هم باید با همان ترتیب وجودی باشد که در حدیث آمد.(دقیقه ۲۵) 🔸 وقتی شخص بعد از حدث، وضو بگیرد، که تابعِ مُباشرِ حدث، وضوست؛ این خودش یک مطلوب ذاتی است. حال وقتی فرد به این مطلوب رسید، مجدداً خود این مطلوب یک مطلوبِ بِالذّات دیگری را در پی دارد، نه این که مقدمه برای او باشد؛ در این بحث، وضو مقدمه نیست بلکه مطلوب بالذات است. ⭕️ توجه: مراد از بالذات در اینجا، بالذاتِ فلسفی نیست، زیرا بالذاتِ فلسفی فقط خداست. 🔹 یعنی خود وضو لیاقت این را دارد که مورد طلب شما واقع بشود. در مطلوبِ مقدمی ، وضو مقدمه برای نماز است، خودِ وضو مطلوب نیست بلکه وسیله‌‌ی ورود به نماز است و نماز مطلوب شماست . اما در این جا خود وضو ذاتاً مطلوب است. 🔸 در نهاد هر شخصی تعبیه شده است که وقتی برایش حدث پیش آمد، ایشان به دنبال مطلوبی به نام وضو است تا طهارت پیدا بکند. چون اساس بر طهارت است و از این حدیث برمی‌‌آید که انسان در تکوین، سبک زندگی خودش را بر طهارت گذاشت که مطلوب اوست. 🔹 بعضی از چیزها ذاتاً مطلوب هستند ولی معمولاً ما آن‌‌ها را مقدمه می‌‌گیریم‌. مثل شهید شدن، چون بعضی می‌‌‌پرسند چرا آدم باید شهید بشود؟ این ها کسانی هستند که شهادت را مقدمه برای رسیدن به یک هدفی می‌‌گیرند. اما یکی هم هست که می‌‌گوید دعا کنید من شهید بشوم، او خود شهادت و کشته شدن در راه خدا را مطلوب خودش می‌‌داند و به نتیجه کاری ندارد. 🔸"وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا"(آل‌‌عمران_۱۷۰) آن هایی که در راه خدا کشته شده اند را مرده نپندارید یعنی شهادت را مطلوب بِالذّات ببینید.(دقیقه ۳۰) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
جلسه ۶۷ شرح نهج الولایه.mp3
21.55M
♦️♦️ 🔸 جلسه ۶۷ « شرح نهج الولایه » ۱۳۸۱/۲/۲۰ 🔸جمعه ،۲۷ صفر ۱۴۲۳ ه.ق 🔸مشهد مقدس ، حسینیه سادات رضوی -شب 🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 🔹دی وی دی شماره ۶ ( DVD 6 ) 💠نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی (کتب،صوتی و تصویری،عکس و...) ✳️مجموعه فرهنگی قائم( عج ) آمل: 43266835-011 ⭕️ آدرس کانال مجموعه فرهنگی در ایتا : https://eitaa.com/ghaem256 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امام حسن عسکری(علیه السلام) در روز پنجشنبه 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
🌸بخش دوم ( قسمت های چهارم تا ششم)
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۰ تا دقیقه ۴۳ 🔸 مانند زیدبن حارثه که به رسول الله عرض کرد به یقین رسیده است. و حضرت از ایشان پرسید :نشانه اش چیست؟ عرض کرد که صدای ناله اهل جهنم را می‌‌شنود. بعد هم از حضرت خواست که دعا کند او شهید بشود. زیرا نگهداری چنین حالی خیلی سخت است. 🔹 پس آن‌‌هایی که به شهادت می‌‌رسند، به یک مطلوبی دست پیدا می‌‌کنند که برای آنان بالنفسه مطلوب است و برای حفظ آن روحیاتِ آنها هم مطلوب است. و دیگر هیچ دغدغه ای برای بقای این حالاتی که برایشان پیش آمده ندارند. لذا با شهید شدن قطعاً آن روحیه‌‌ی قُرب اِلیَ الله باقی می‌‌ماند. 🔸 بعنوان نمونه در جنگ صفین پدر و برادران قطام در کنار امیرالمومنین بودند و یکی از برادران او به شهادت رسید و روحیه‌‌ی قرب الی الله او حفظ شد اما پدر و برادر دیگر که شهید نشدند، نتوانستند آن روحیه را حفظ کنند و بعدها جزء خوارج شدند. 🔹 یکی از راه هایی که می‌‌شود آن روحیات را حفظ کرد، استقامت، سیر و سلوک، مراقبت و حضور است که راه سنگینی است. شخص با روی آوردن به عالم طبیعت و ازدواج و بچه‌‌دار شدن، با سلامت و طهارت می‌‌تواند بقای نوع و شخص خودش را تامین کند؛ اما آ ن روحیات حاصله را به راحتی نمی‌‌تواند حفظ کند. 🔸 برای بقای روحیات معنوی که برای او حادث شد، مثل باز شدن و فتح‌‌‌ُالعینِ برزخی، نیاز به شهادت دارد. اگر شهادت به داد او نرسد، با روی آوردن به سوی دنیا این روحیات از دست می‌‌رود. 🔹 در نتیجه روحیه‌‌ی شهادت طلبی، مطلوب اوست. چون این روحیه، او را به شهادت در راه خدا منتهی می‌‌کند. و همچنین شهادت در راه خدا هم این روحیه‌‌ی حاصله را حفظ می‌‌کند. پس اگرچه با شهادت، بقای شخص و نوع او در طبیعت تامین نمی‌‌شود، ولی بقای شخص و نوع او در عالم برزخ تامین می‌‌شود. 🔸 لذا قتل و شهادت در راه خدا خودش فی حَدّ نَفسِه مطلوب ذاتی و نوعی رزق است. شهادت در راه خدا، خودش رزق است.(دقیقه ۴۰) 🔹 "و عنِدَ ربّهم یُرزَقون"(آل‌‌عمران_۱۷۰) رزقِ مستتبع است یعنی رزقی است که به دنبال رزق اوّلی است. و "اللهم ارزقنی قَتلاً فی سبیلِک" اصل است؛ قتل در راه خدا! 🔸 از "ک" در "سبیلک" معلوم است که سبیلِ به سوی ذات است که بالاتر از سبیلِ به سوی صفات و افعال است و حتی بالاتر از سبیلِ به سویِ "اللهِ جامع" است. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت پنجم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۳ تا دقیقه ۵۵ 🔸 به بحث برمی‌گردیم؛ که احداث از جنبه‌ی طبیعی برای بقاء شخص و نوع‌اند؛ اما همین احداث به دنبال چیزی می‌گردند که آن چیز، سبب برای بقاءِ حقایق و روحیات انسانی می‌شود. روحیه‌ی اصلی انسان بر لقاءالله طلبی است. و احداث این مقصود را هم حاصل می‌‌کند. 🔹 پس احداث را که در اصطلاح تشریعیات از آن‌ها به اَرجاس (=جمع رِجس) پلیدی و اَدناس (=جمع دَنَس) تعبیر می‌شود؛ خداوند آن‌را فرصت برای قُرب محض و برای استجابت دعا قرار داد تا شخص مستجابُ الدّعوه بشود. و برای رسیدن به این هدف سنگین، طریق طهارت، نماز و دعا را بصورت ترتیبی در نظر گرفت. 🔸 حضرت علامه(حفظه الله) تاکید می‌کنند که: تو همّت بکار ببر تا بتوانی از این جدول وجودیِ اَحداث و وضو و نماز و دعا، خود ِذات را تحصیل کنی. تحصیل به معنای تمنّی و آرزوست. لذا احداث منشاء آرزوها می‌شود این هم یکی از الطاف الهی است. احداث، که ارجاس، ادناس و انجاس هستند؛ مبداء آرزوهای نهایی انسان می‌‌شوند.(دقیقه ۴۵) 🌷 در مقام دعا بگوید: ما از تو نداریم به غیر از تو تمنّا، حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است🌷 🔹 اگر از خدا چیزی غیر از او را بخواهد مثل این است که بچه‌ای پدر و مادرش را برای آن می‌‌خواهد که چیزهایی که خودش دوست دارد، مثل اسباب بازی‌ها و خوردنی‌ها برایش تهیه کنند. به تعبیری این بچه به خاطر حلوا پدر و مادرش را دوست دارد. 🔸 اما اگر تو خدا را دوست داری بطوری که به خاطر حبّ به او، بعد از هر حدثی وضو می‌گیری و نماز می‌خوانی حالا که می‌خواهی چیزی از او بخواهی پس از او خودش را بخواه. 🔹 کسی که محبت خدا داشته باشد وضو و نماز او حبّی است. و احداث برای او زمینه‌‌ی حب فراهم می‌کند. گرچه احداث، دنس و پلیدی‌‌اند و او را از مبدا دور می‌کنند اما او سریع مطلوبی را به نام محبت به خدا در پیش می‌گیرد. و با وضو گرفتن و نماز خواندن به محبوب خودش نزدیک می‌شود. و اگر بر اساس حب دعا کند خود محبوب را می‌خواهد. (دقیقه ۵۰) 🔸 اکنون فضای بحث سنگین می‌شود؛ وقتی بر اساس حب گفتی من تو را می‌خواهم؛ خداوند هم می‌‌گوید اگر غیراز من، مثل شفای مریض و رفع مشکل و غیره می‌‌خواستی، حاجتت را برآورده می‌‌کردم. 🔹 اما وقتی براساس حُبّ گفتی من تورا می‌‌خواهم؛ او هم می‌گوید من دوست دارم تو را در سختی بگذارم. مثل آهنگری که آهن را در کوره می‌گذارد؛ من تو را در کوره‌ی سختی‌های عالم طبیعت می‌گذارم و دمار از روزگارت درمی‌آورم تو را به خاک سیاه می‌نشانم!! 🔸 امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: "الهی رِضاً بِرِضائک" از این‌جا نوعاً حق متعال با قضا برخورد می‌کند نه با قدر. 🔹 وقتی با حُب گفتی تو را می‌‌خواهم‌، فقط او را خواستی؛ او متنُ القضاء ست. حقیقةُ الحقایق و نورُالانوار، متنُ القضاء و القَدَر است و لذا قضاء را برای تو در نظر می‌گیرد. 🔸 چون در این حالت دیگر قَدَر، دونِ شأن توست. اگر تو خواهان قَدَر بودی رفع مشکلاتت را از خدا می‌خواستی. در حالی‌‌که از او، او را خواستی و او هم تو را به قضای خودش می‌خواهد نه به قَدَر. 🔹 اگر قضا بخواهد در طبیعت پیاده شود فقط بلاست. چهره‌ی طبیعی قضاء، فقط بلاست. کلام امام امیرالمومنین: "اَلبلاءُ لِلولاء" برای کسانی که به مقام ولایت رسیده‌اند بلا، لازمه‌ی ولای آن‌هاست.(دقیقه ۵۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا