eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۶۷ شرح نهج الولایه.mp3
21.55M
♦️♦️ 🔸 جلسه ۶۷ « شرح نهج الولایه » ۱۳۸۱/۲/۲۰ 🔸جمعه ،۲۷ صفر ۱۴۲۳ ه.ق 🔸مشهد مقدس ، حسینیه سادات رضوی -شب 🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 🔹دی وی دی شماره ۶ ( DVD 6 ) 💠نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی (کتب،صوتی و تصویری،عکس و...) ✳️مجموعه فرهنگی قائم( عج ) آمل: 43266835-011 ⭕️ آدرس کانال مجموعه فرهنگی در ایتا : https://eitaa.com/ghaem256 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امام حسن عسکری(علیه السلام) در روز پنجشنبه 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
🌸بخش دوم ( قسمت های چهارم تا ششم)
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۰ تا دقیقه ۴۳ 🔸 مانند زیدبن حارثه که به رسول الله عرض کرد به یقین رسیده است. و حضرت از ایشان پرسید :نشانه اش چیست؟ عرض کرد که صدای ناله اهل جهنم را می‌‌شنود. بعد هم از حضرت خواست که دعا کند او شهید بشود. زیرا نگهداری چنین حالی خیلی سخت است. 🔹 پس آن‌‌هایی که به شهادت می‌‌رسند، به یک مطلوبی دست پیدا می‌‌کنند که برای آنان بالنفسه مطلوب است و برای حفظ آن روحیاتِ آنها هم مطلوب است. و دیگر هیچ دغدغه ای برای بقای این حالاتی که برایشان پیش آمده ندارند. لذا با شهید شدن قطعاً آن روحیه‌‌ی قُرب اِلیَ الله باقی می‌‌ماند. 🔸 بعنوان نمونه در جنگ صفین پدر و برادران قطام در کنار امیرالمومنین بودند و یکی از برادران او به شهادت رسید و روحیه‌‌ی قرب الی الله او حفظ شد اما پدر و برادر دیگر که شهید نشدند، نتوانستند آن روحیه را حفظ کنند و بعدها جزء خوارج شدند. 🔹 یکی از راه هایی که می‌‌شود آن روحیات را حفظ کرد، استقامت، سیر و سلوک، مراقبت و حضور است که راه سنگینی است. شخص با روی آوردن به عالم طبیعت و ازدواج و بچه‌‌دار شدن، با سلامت و طهارت می‌‌تواند بقای نوع و شخص خودش را تامین کند؛ اما آ ن روحیات حاصله را به راحتی نمی‌‌تواند حفظ کند. 🔸 برای بقای روحیات معنوی که برای او حادث شد، مثل باز شدن و فتح‌‌‌ُالعینِ برزخی، نیاز به شهادت دارد. اگر شهادت به داد او نرسد، با روی آوردن به سوی دنیا این روحیات از دست می‌‌رود. 🔹 در نتیجه روحیه‌‌ی شهادت طلبی، مطلوب اوست. چون این روحیه، او را به شهادت در راه خدا منتهی می‌‌کند. و همچنین شهادت در راه خدا هم این روحیه‌‌ی حاصله را حفظ می‌‌کند. پس اگرچه با شهادت، بقای شخص و نوع او در طبیعت تامین نمی‌‌شود، ولی بقای شخص و نوع او در عالم برزخ تامین می‌‌شود. 🔸 لذا قتل و شهادت در راه خدا خودش فی حَدّ نَفسِه مطلوب ذاتی و نوعی رزق است. شهادت در راه خدا، خودش رزق است.(دقیقه ۴۰) 🔹 "و عنِدَ ربّهم یُرزَقون"(آل‌‌عمران_۱۷۰) رزقِ مستتبع است یعنی رزقی است که به دنبال رزق اوّلی است. و "اللهم ارزقنی قَتلاً فی سبیلِک" اصل است؛ قتل در راه خدا! 🔸 از "ک" در "سبیلک" معلوم است که سبیلِ به سوی ذات است که بالاتر از سبیلِ به سوی صفات و افعال است و حتی بالاتر از سبیلِ به سویِ "اللهِ جامع" است. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت پنجم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۳ تا دقیقه ۵۵ 🔸 به بحث برمی‌گردیم؛ که احداث از جنبه‌ی طبیعی برای بقاء شخص و نوع‌اند؛ اما همین احداث به دنبال چیزی می‌گردند که آن چیز، سبب برای بقاءِ حقایق و روحیات انسانی می‌شود. روحیه‌ی اصلی انسان بر لقاءالله طلبی است. و احداث این مقصود را هم حاصل می‌‌کند. 🔹 پس احداث را که در اصطلاح تشریعیات از آن‌ها به اَرجاس (=جمع رِجس) پلیدی و اَدناس (=جمع دَنَس) تعبیر می‌شود؛ خداوند آن‌را فرصت برای قُرب محض و برای استجابت دعا قرار داد تا شخص مستجابُ الدّعوه بشود. و برای رسیدن به این هدف سنگین، طریق طهارت، نماز و دعا را بصورت ترتیبی در نظر گرفت. 🔸 حضرت علامه(حفظه الله) تاکید می‌کنند که: تو همّت بکار ببر تا بتوانی از این جدول وجودیِ اَحداث و وضو و نماز و دعا، خود ِذات را تحصیل کنی. تحصیل به معنای تمنّی و آرزوست. لذا احداث منشاء آرزوها می‌شود این هم یکی از الطاف الهی است. احداث، که ارجاس، ادناس و انجاس هستند؛ مبداء آرزوهای نهایی انسان می‌‌شوند.(دقیقه ۴۵) 🌷 در مقام دعا بگوید: ما از تو نداریم به غیر از تو تمنّا، حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است🌷 🔹 اگر از خدا چیزی غیر از او را بخواهد مثل این است که بچه‌ای پدر و مادرش را برای آن می‌‌خواهد که چیزهایی که خودش دوست دارد، مثل اسباب بازی‌ها و خوردنی‌ها برایش تهیه کنند. به تعبیری این بچه به خاطر حلوا پدر و مادرش را دوست دارد. 🔸 اما اگر تو خدا را دوست داری بطوری که به خاطر حبّ به او، بعد از هر حدثی وضو می‌گیری و نماز می‌خوانی حالا که می‌خواهی چیزی از او بخواهی پس از او خودش را بخواه. 🔹 کسی که محبت خدا داشته باشد وضو و نماز او حبّی است. و احداث برای او زمینه‌‌ی حب فراهم می‌کند. گرچه احداث، دنس و پلیدی‌‌اند و او را از مبدا دور می‌کنند اما او سریع مطلوبی را به نام محبت به خدا در پیش می‌گیرد. و با وضو گرفتن و نماز خواندن به محبوب خودش نزدیک می‌شود. و اگر بر اساس حب دعا کند خود محبوب را می‌خواهد. (دقیقه ۵۰) 🔸 اکنون فضای بحث سنگین می‌شود؛ وقتی بر اساس حب گفتی من تو را می‌خواهم؛ خداوند هم می‌‌گوید اگر غیراز من، مثل شفای مریض و رفع مشکل و غیره می‌‌خواستی، حاجتت را برآورده می‌‌کردم. 🔹 اما وقتی براساس حُبّ گفتی من تورا می‌‌خواهم؛ او هم می‌گوید من دوست دارم تو را در سختی بگذارم. مثل آهنگری که آهن را در کوره می‌گذارد؛ من تو را در کوره‌ی سختی‌های عالم طبیعت می‌گذارم و دمار از روزگارت درمی‌آورم تو را به خاک سیاه می‌نشانم!! 🔸 امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: "الهی رِضاً بِرِضائک" از این‌جا نوعاً حق متعال با قضا برخورد می‌کند نه با قدر. 🔹 وقتی با حُب گفتی تو را می‌‌خواهم‌، فقط او را خواستی؛ او متنُ القضاء ست. حقیقةُ الحقایق و نورُالانوار، متنُ القضاء و القَدَر است و لذا قضاء را برای تو در نظر می‌گیرد. 🔸 چون در این حالت دیگر قَدَر، دونِ شأن توست. اگر تو خواهان قَدَر بودی رفع مشکلاتت را از خدا می‌خواستی. در حالی‌‌که از او، او را خواستی و او هم تو را به قضای خودش می‌خواهد نه به قَدَر. 🔹 اگر قضا بخواهد در طبیعت پیاده شود فقط بلاست. چهره‌ی طبیعی قضاء، فقط بلاست. کلام امام امیرالمومنین: "اَلبلاءُ لِلولاء" برای کسانی که به مقام ولایت رسیده‌اند بلا، لازمه‌ی ولای آن‌هاست.(دقیقه ۵۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت ششم ⬇️⬇️ از دقیقه ۵۵ تا آخر 🌹 لذا قتلاً فی سبیلک و اسارت بچه‌ها نصیب حضرت می‌شود. مگر می‌شود امام حسن و امام حسین، حضرت فاطمه و امیرالمومنین به تَبعِ جناب رسول الله به این حدیث عمل نکرده باشند؟ 🌹 خدای متعال می‌گوید وقتی مطلوبِ تو، واقعاً من شدم؛ من برای تو قضا را درپیش می‌گیرم. چون احداث جزء لاینفکّ طبیعیِ شما بود، و آنرا مستتبع وضو، و وضو را مستتبع نماز کردید و نماز هم مستتبع دعا شد و در دعا هم خواستِ شما، "من" شدم؛ 💢 اگر من، خواسته و مطلوب بالذّات شما شدم، من برایت قضاء را در پیش می‌‌گیرم. دعای ندبه مربوط به قضاء الهی از حضرت آدم تا خاتم الاولیاء علی الاطلاق است. دعای عرفه هم بر مبنای حمد و قضای الهی است. 📔 "اِنَّ اللهَ شاءَ اَن یَراکَ قتیلا" خدا دوست دارد تو را قتیل بببند. 💢 قتیل و مقتولِ فیِ الله و فی سبیل الله شدن نه تنها مقصود برای امام حسین، بلکه حتی مقصود خدا برای امام حسین هم واقع می‌شود. خدا دوست دارد تو را در صحنه‌ی کشته شدن در میدان مشاهده کند. 🌺 لذا خدا دارد مشاهده می‌کند، جناب رسول الله، حضرت فاطمه، امیرالمومنین و ملائکة الله هم دارند مشاهده می‌کنند. اگر ما باشیم می‌گوییم یک کسی به دادش برسد، نگذارید کشته شود! 🌺 اما می‌‌گویند ما می‌خواهیم این نحوه کشته شدن او را ببینیم؛ یعنی این‌طور منظورُُ فیه (مورد نظر) می‌شود. نظر من این است که ببینم چطور شهید می‌شوی! 🌷 خداوند به رسول الله فرمود به فرزندت که بر بالای قبر تو ناله می‌‌زند، و می‌پرسد تکلیف چیست؟ 📔به او بگو : "إِنَّ اللهَ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ قَتِیلًا" زن و فرزند را هم: ‌"اِنَّ اللهَ شاءَ اَن یراهُنَّ سبایا" 🌷 وقتی زینب به اسارت می‌رود خدای متعال و ائمه وانبیاء و همه دارند این اسارت را می‌بینند! این اسیر دیدن مطلوب است. هضم این‌ها دشوار است.(دقیقه ۶۰) 🌸 این‌‌ها بر اساس قضا است. به چه هدفی است؟ هدف این است که مرا خواستی و من هم خواستم تو را این‌جوری‌ ببینم. 🌸 مانند این‌که بچه‌ای بگوید بابا را خیلی دوست دارم و بچه‌های دیگر او را کتک بزنند ولی بابا فقط نگاه کند. بچه گوید چه بابایی بودی که کتک خوردن مرا نگاه می‌کردی؟ 💢 بابا گوید من می‌خواستم بر اساس قضا، کتک خوردن تو را نگاه کنم! اگر بچه به این فهم رسیده باشد می‌گوید عجب بابای خوبی هستی. اما اگر بابا را از باب قَدَر بخواهد، دشمن بابا می‌شود و می‌گوید: تو بابای بی‌رحم و سنگدلی هستی. 💢 هضم این مطلب دشوار است. والحمد لله رب العالمین 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
دعای کمیل - ۱۹-۲-۸۱.mp3
14.27M
♦️♦️ 🔸 دعای کمیل ۱۳۸۱/۲/۱۹ 🔸پنج شنبه،۲۶ صفر ۱۴۲۳ ه.ق 🔸مشهد مقدس ، حسینیه سادات رضوی -شب 🔸 با نوای استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صاحبنا « م ح م د » ابن العسکری امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ۲۵♦️ 🌷ماه مبارک شعبان برای سالک یک مرحله سیر انسانی است. 🔸 آنهایی که در مسیر الهی به راه افتاده اند، طی مراحل سِیر علمی و عملی را در پیش گرفته اند؛ ماه مبارک شعبان به عنوان یک مرتبه و مرحله ای از مراحل سِیر انسانی است. 🔹 چه اینکه هر ماه از ماههای دوازده گانه‌‌ی قمری به عنوان یک مرحله ای از مراحل سِیر انسانی است. 🔸 همچنان که ماه مبارک رمضان هم در حقیقت یک مرتبه‌‌ی مهمّ سیر انسانی است که لیلةُالقدر محمّدی (صلی الله علیه والهِ وسلّم) که تشرّف به محضر مبارک قرآن اِنزالی است که با نزول دفعی اش، نصیب سالک و انسان راحِل اِلی الله می شود. 🌸 حضرت استاد صمدی آملی، حفظه الله شرح مناجان شعبانیه، رمضان ٨٩ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌷به مناسبت ورود به ماه پر برکت 🌷 💫شرط تشرّف به محضر اَنورِ 💫 ♦️انسانی که اشتیاق تشرفِ محضر انسان کامل را در دل و جانش می‌پروراند باید خود را آماده کند که در محضر اَنورِ انسان کامل، هم از جمال او بهره‌مند باشد و هم از جلال او. ♦️جلال برای این است که انسان با اسماء جمالی با حق متعال خو نکند چون انسان به هرچیزی که عادت کند؛ آن لذّتِ لازمه از انسان سلب می‌شود. ♦️عالَم، گاهی باید جمال نشان بدهد که آدم را جذب کند. گاهی هم باید جلال نشان بدهد که انسان با عالم عادت نکند. ♦️سیرِ عقل طوری است که باید عقل دائماً، در مقابل عظمت، جنبه‌ی خضوع و خشوع پیدا کند تا آن لذتِ خاص حاصل بشود. ♦️آقای ما در کتاب‌هایشان این جمله را بارها تأکید می‌کنند که ثمره‌ی شیرین درخت علم، حیرت است و حضرت خاتم الانبیاء هم "ربِّ زِدنی عِلماً" دارد و هم "ربِّ زِدنی فیکَ تَحیُّراً" دارد که این تحیُّر، با جلال حاصل می‌شود نه با جمال. ♦️اگر انسان بخواهد با استادش، با بزرگش، با خدایش همیشه به صورت جمال باشد؛ آهسته آهسته با او خو می‌کند و این خو کردنِ با او، سبب می‌شود که آن ابّهت، عظمت و آن سَطوَت، از چشم انسان بیافتد و عادت پیش بیاید و آن لذّتِ مقام حضور از دست برود. بزرگترین لذّتی که اهل حضور دارند؛ همان تجلّیِ صفات جلالیه‌ی حق است؛ غضب الهی است، عَظموت حق است. ♦️کسانی که می‌خواهند به محضر مقدّس حضرت بقیه‌الله راه پیدا بکنند باید توجه داشته باشند که حضرت، رابطِ بین حق و خلق است و جامعِ جمال و جلال. وانگهی جلال، حافظ جمال است و نمی‌گذارد اوصاف جمالیه، شخص را با حق، خو بدهد که این خو کردن، جسارت به حق متعال است. ✅ استاد صمدی آملی حفظه الله ✅ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹