eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸بخش دوم ( قسمت های چهارم تا ششم)
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۰ تا دقیقه ۴۳ 🔸 مانند زیدبن حارثه که به رسول الله عرض کرد به یقین رسیده است. و حضرت از ایشان پرسید :نشانه اش چیست؟ عرض کرد که صدای ناله اهل جهنم را می‌‌شنود. بعد هم از حضرت خواست که دعا کند او شهید بشود. زیرا نگهداری چنین حالی خیلی سخت است. 🔹 پس آن‌‌هایی که به شهادت می‌‌رسند، به یک مطلوبی دست پیدا می‌‌کنند که برای آنان بالنفسه مطلوب است و برای حفظ آن روحیاتِ آنها هم مطلوب است. و دیگر هیچ دغدغه ای برای بقای این حالاتی که برایشان پیش آمده ندارند. لذا با شهید شدن قطعاً آن روحیه‌‌ی قُرب اِلیَ الله باقی می‌‌ماند. 🔸 بعنوان نمونه در جنگ صفین پدر و برادران قطام در کنار امیرالمومنین بودند و یکی از برادران او به شهادت رسید و روحیه‌‌ی قرب الی الله او حفظ شد اما پدر و برادر دیگر که شهید نشدند، نتوانستند آن روحیه را حفظ کنند و بعدها جزء خوارج شدند. 🔹 یکی از راه هایی که می‌‌شود آن روحیات را حفظ کرد، استقامت، سیر و سلوک، مراقبت و حضور است که راه سنگینی است. شخص با روی آوردن به عالم طبیعت و ازدواج و بچه‌‌دار شدن، با سلامت و طهارت می‌‌تواند بقای نوع و شخص خودش را تامین کند؛ اما آ ن روحیات حاصله را به راحتی نمی‌‌تواند حفظ کند. 🔸 برای بقای روحیات معنوی که برای او حادث شد، مثل باز شدن و فتح‌‌‌ُالعینِ برزخی، نیاز به شهادت دارد. اگر شهادت به داد او نرسد، با روی آوردن به سوی دنیا این روحیات از دست می‌‌رود. 🔹 در نتیجه روحیه‌‌ی شهادت طلبی، مطلوب اوست. چون این روحیه، او را به شهادت در راه خدا منتهی می‌‌کند. و همچنین شهادت در راه خدا هم این روحیه‌‌ی حاصله را حفظ می‌‌کند. پس اگرچه با شهادت، بقای شخص و نوع او در طبیعت تامین نمی‌‌شود، ولی بقای شخص و نوع او در عالم برزخ تامین می‌‌شود. 🔸 لذا قتل و شهادت در راه خدا خودش فی حَدّ نَفسِه مطلوب ذاتی و نوعی رزق است. شهادت در راه خدا، خودش رزق است.(دقیقه ۴۰) 🔹 "و عنِدَ ربّهم یُرزَقون"(آل‌‌عمران_۱۷۰) رزقِ مستتبع است یعنی رزقی است که به دنبال رزق اوّلی است. و "اللهم ارزقنی قَتلاً فی سبیلِک" اصل است؛ قتل در راه خدا! 🔸 از "ک" در "سبیلک" معلوم است که سبیلِ به سوی ذات است که بالاتر از سبیلِ به سوی صفات و افعال است و حتی بالاتر از سبیلِ به سویِ "اللهِ جامع" است. 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت پنجم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۳ تا دقیقه ۵۵ 🔸 به بحث برمی‌گردیم؛ که احداث از جنبه‌ی طبیعی برای بقاء شخص و نوع‌اند؛ اما همین احداث به دنبال چیزی می‌گردند که آن چیز، سبب برای بقاءِ حقایق و روحیات انسانی می‌شود. روحیه‌ی اصلی انسان بر لقاءالله طلبی است. و احداث این مقصود را هم حاصل می‌‌کند. 🔹 پس احداث را که در اصطلاح تشریعیات از آن‌ها به اَرجاس (=جمع رِجس) پلیدی و اَدناس (=جمع دَنَس) تعبیر می‌شود؛ خداوند آن‌را فرصت برای قُرب محض و برای استجابت دعا قرار داد تا شخص مستجابُ الدّعوه بشود. و برای رسیدن به این هدف سنگین، طریق طهارت، نماز و دعا را بصورت ترتیبی در نظر گرفت. 🔸 حضرت علامه(حفظه الله) تاکید می‌کنند که: تو همّت بکار ببر تا بتوانی از این جدول وجودیِ اَحداث و وضو و نماز و دعا، خود ِذات را تحصیل کنی. تحصیل به معنای تمنّی و آرزوست. لذا احداث منشاء آرزوها می‌شود این هم یکی از الطاف الهی است. احداث، که ارجاس، ادناس و انجاس هستند؛ مبداء آرزوهای نهایی انسان می‌‌شوند.(دقیقه ۴۵) 🌷 در مقام دعا بگوید: ما از تو نداریم به غیر از تو تمنّا، حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است🌷 🔹 اگر از خدا چیزی غیر از او را بخواهد مثل این است که بچه‌ای پدر و مادرش را برای آن می‌‌خواهد که چیزهایی که خودش دوست دارد، مثل اسباب بازی‌ها و خوردنی‌ها برایش تهیه کنند. به تعبیری این بچه به خاطر حلوا پدر و مادرش را دوست دارد. 🔸 اما اگر تو خدا را دوست داری بطوری که به خاطر حبّ به او، بعد از هر حدثی وضو می‌گیری و نماز می‌خوانی حالا که می‌خواهی چیزی از او بخواهی پس از او خودش را بخواه. 🔹 کسی که محبت خدا داشته باشد وضو و نماز او حبّی است. و احداث برای او زمینه‌‌ی حب فراهم می‌کند. گرچه احداث، دنس و پلیدی‌‌اند و او را از مبدا دور می‌کنند اما او سریع مطلوبی را به نام محبت به خدا در پیش می‌گیرد. و با وضو گرفتن و نماز خواندن به محبوب خودش نزدیک می‌شود. و اگر بر اساس حب دعا کند خود محبوب را می‌خواهد. (دقیقه ۵۰) 🔸 اکنون فضای بحث سنگین می‌شود؛ وقتی بر اساس حب گفتی من تو را می‌خواهم؛ خداوند هم می‌‌گوید اگر غیراز من، مثل شفای مریض و رفع مشکل و غیره می‌‌خواستی، حاجتت را برآورده می‌‌کردم. 🔹 اما وقتی براساس حُبّ گفتی من تورا می‌‌خواهم؛ او هم می‌گوید من دوست دارم تو را در سختی بگذارم. مثل آهنگری که آهن را در کوره می‌گذارد؛ من تو را در کوره‌ی سختی‌های عالم طبیعت می‌گذارم و دمار از روزگارت درمی‌آورم تو را به خاک سیاه می‌نشانم!! 🔸 امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: "الهی رِضاً بِرِضائک" از این‌جا نوعاً حق متعال با قضا برخورد می‌کند نه با قدر. 🔹 وقتی با حُب گفتی تو را می‌‌خواهم‌، فقط او را خواستی؛ او متنُ القضاء ست. حقیقةُ الحقایق و نورُالانوار، متنُ القضاء و القَدَر است و لذا قضاء را برای تو در نظر می‌گیرد. 🔸 چون در این حالت دیگر قَدَر، دونِ شأن توست. اگر تو خواهان قَدَر بودی رفع مشکلاتت را از خدا می‌خواستی. در حالی‌‌که از او، او را خواستی و او هم تو را به قضای خودش می‌خواهد نه به قَدَر. 🔹 اگر قضا بخواهد در طبیعت پیاده شود فقط بلاست. چهره‌ی طبیعی قضاء، فقط بلاست. کلام امام امیرالمومنین: "اَلبلاءُ لِلولاء" برای کسانی که به مقام ولایت رسیده‌اند بلا، لازمه‌ی ولای آن‌هاست.(دقیقه ۵۵) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه چهل و یکم - سری جدید) دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۹۱ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، دومین برنامه از پانزده دستورالعمل سالک الی الله💢 قسمت ششم ⬇️⬇️ از دقیقه ۵۵ تا آخر 🌹 لذا قتلاً فی سبیلک و اسارت بچه‌ها نصیب حضرت می‌شود. مگر می‌شود امام حسن و امام حسین، حضرت فاطمه و امیرالمومنین به تَبعِ جناب رسول الله به این حدیث عمل نکرده باشند؟ 🌹 خدای متعال می‌گوید وقتی مطلوبِ تو، واقعاً من شدم؛ من برای تو قضا را درپیش می‌گیرم. چون احداث جزء لاینفکّ طبیعیِ شما بود، و آنرا مستتبع وضو، و وضو را مستتبع نماز کردید و نماز هم مستتبع دعا شد و در دعا هم خواستِ شما، "من" شدم؛ 💢 اگر من، خواسته و مطلوب بالذّات شما شدم، من برایت قضاء را در پیش می‌‌گیرم. دعای ندبه مربوط به قضاء الهی از حضرت آدم تا خاتم الاولیاء علی الاطلاق است. دعای عرفه هم بر مبنای حمد و قضای الهی است. 📔 "اِنَّ اللهَ شاءَ اَن یَراکَ قتیلا" خدا دوست دارد تو را قتیل بببند. 💢 قتیل و مقتولِ فیِ الله و فی سبیل الله شدن نه تنها مقصود برای امام حسین، بلکه حتی مقصود خدا برای امام حسین هم واقع می‌شود. خدا دوست دارد تو را در صحنه‌ی کشته شدن در میدان مشاهده کند. 🌺 لذا خدا دارد مشاهده می‌کند، جناب رسول الله، حضرت فاطمه، امیرالمومنین و ملائکة الله هم دارند مشاهده می‌کنند. اگر ما باشیم می‌گوییم یک کسی به دادش برسد، نگذارید کشته شود! 🌺 اما می‌‌گویند ما می‌خواهیم این نحوه کشته شدن او را ببینیم؛ یعنی این‌طور منظورُُ فیه (مورد نظر) می‌شود. نظر من این است که ببینم چطور شهید می‌شوی! 🌷 خداوند به رسول الله فرمود به فرزندت که بر بالای قبر تو ناله می‌‌زند، و می‌پرسد تکلیف چیست؟ 📔به او بگو : "إِنَّ اللهَ شَاءَ أَنْ یَرَاکَ قَتِیلًا" زن و فرزند را هم: ‌"اِنَّ اللهَ شاءَ اَن یراهُنَّ سبایا" 🌷 وقتی زینب به اسارت می‌رود خدای متعال و ائمه وانبیاء و همه دارند این اسارت را می‌بینند! این اسیر دیدن مطلوب است. هضم این‌ها دشوار است.(دقیقه ۶۰) 🌸 این‌‌ها بر اساس قضا است. به چه هدفی است؟ هدف این است که مرا خواستی و من هم خواستم تو را این‌جوری‌ ببینم. 🌸 مانند این‌که بچه‌ای بگوید بابا را خیلی دوست دارم و بچه‌های دیگر او را کتک بزنند ولی بابا فقط نگاه کند. بچه گوید چه بابایی بودی که کتک خوردن مرا نگاه می‌کردی؟ 💢 بابا گوید من می‌خواستم بر اساس قضا، کتک خوردن تو را نگاه کنم! اگر بچه به این فهم رسیده باشد می‌گوید عجب بابای خوبی هستی. اما اگر بابا را از باب قَدَر بخواهد، دشمن بابا می‌شود و می‌گوید: تو بابای بی‌رحم و سنگدلی هستی. 💢 هضم این مطلب دشوار است. والحمد لله رب العالمین 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
دعای کمیل - ۱۹-۲-۸۱.mp3
14.27M
♦️♦️ 🔸 دعای کمیل ۱۳۸۱/۲/۱۹ 🔸پنج شنبه،۲۶ صفر ۱۴۲۳ ه.ق 🔸مشهد مقدس ، حسینیه سادات رضوی -شب 🔸 با نوای استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صاحبنا « م ح م د » ابن العسکری امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ۲۵♦️ 🌷ماه مبارک شعبان برای سالک یک مرحله سیر انسانی است. 🔸 آنهایی که در مسیر الهی به راه افتاده اند، طی مراحل سِیر علمی و عملی را در پیش گرفته اند؛ ماه مبارک شعبان به عنوان یک مرتبه و مرحله ای از مراحل سِیر انسانی است. 🔹 چه اینکه هر ماه از ماههای دوازده گانه‌‌ی قمری به عنوان یک مرحله ای از مراحل سِیر انسانی است. 🔸 همچنان که ماه مبارک رمضان هم در حقیقت یک مرتبه‌‌ی مهمّ سیر انسانی است که لیلةُالقدر محمّدی (صلی الله علیه والهِ وسلّم) که تشرّف به محضر مبارک قرآن اِنزالی است که با نزول دفعی اش، نصیب سالک و انسان راحِل اِلی الله می شود. 🌸 حضرت استاد صمدی آملی، حفظه الله شرح مناجان شعبانیه، رمضان ٨٩ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌷به مناسبت ورود به ماه پر برکت 🌷 💫شرط تشرّف به محضر اَنورِ 💫 ♦️انسانی که اشتیاق تشرفِ محضر انسان کامل را در دل و جانش می‌پروراند باید خود را آماده کند که در محضر اَنورِ انسان کامل، هم از جمال او بهره‌مند باشد و هم از جلال او. ♦️جلال برای این است که انسان با اسماء جمالی با حق متعال خو نکند چون انسان به هرچیزی که عادت کند؛ آن لذّتِ لازمه از انسان سلب می‌شود. ♦️عالَم، گاهی باید جمال نشان بدهد که آدم را جذب کند. گاهی هم باید جلال نشان بدهد که انسان با عالم عادت نکند. ♦️سیرِ عقل طوری است که باید عقل دائماً، در مقابل عظمت، جنبه‌ی خضوع و خشوع پیدا کند تا آن لذتِ خاص حاصل بشود. ♦️آقای ما در کتاب‌هایشان این جمله را بارها تأکید می‌کنند که ثمره‌ی شیرین درخت علم، حیرت است و حضرت خاتم الانبیاء هم "ربِّ زِدنی عِلماً" دارد و هم "ربِّ زِدنی فیکَ تَحیُّراً" دارد که این تحیُّر، با جلال حاصل می‌شود نه با جمال. ♦️اگر انسان بخواهد با استادش، با بزرگش، با خدایش همیشه به صورت جمال باشد؛ آهسته آهسته با او خو می‌کند و این خو کردنِ با او، سبب می‌شود که آن ابّهت، عظمت و آن سَطوَت، از چشم انسان بیافتد و عادت پیش بیاید و آن لذّتِ مقام حضور از دست برود. بزرگترین لذّتی که اهل حضور دارند؛ همان تجلّیِ صفات جلالیه‌ی حق است؛ غضب الهی است، عَظموت حق است. ♦️کسانی که می‌خواهند به محضر مقدّس حضرت بقیه‌الله راه پیدا بکنند باید توجه داشته باشند که حضرت، رابطِ بین حق و خلق است و جامعِ جمال و جلال. وانگهی جلال، حافظ جمال است و نمی‌گذارد اوصاف جمالیه، شخص را با حق، خو بدهد که این خو کردن، جسارت به حق متعال است. ✅ استاد صمدی آملی حفظه الله ✅ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
جلسه ۱۶ شرح دعای سمات=.mp3
15.14M
♦️♦️ 🔸 جلسه ۱۶ « شرح دعای سمات » 🍃 (قرائت دعای سمات از دقیقه ۴۶) 🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️ 🔸۱۳۸۹ ش - مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) تهران 🔹دی وی دی شماره ۱۵ ( DVD 15 ) 💠نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی (کتب،صوتی و تصویری،عکس و...) ✳️مجموعه فرهنگی قائم( عج ) آمل: 43266835-011 ⭕️ آدرس کانال در ایتا : https://eitaa.com/ghaem256 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀
✨✅ خلاصه و زبده‌ی مباحث مطرح شده در جلسه ۲۹ 《 》 ۱۲ آذر ماه ۹۹ ✨ 🌸 با افاضات استاد صمدی آملی⬇️ بخش اول
♦️بسم الله الرّحمن الّرحیم♦️ ✍️حضرت استاد صمدی آملی حفظه‌الله در جلسه بیست و نهم تکثیر نسل پاک شیعه به نکات بسیار مهم و عمیق حِکمی پیرامون احکام شرعی و تشریعیات پرداختند که اهمّ آن‌ها بدین شرح است:⬇️⬇️ ▪️هدف از این سلسله مباحث، بیان مبانی قرآنی و روائی در تکثیر نسل است. این مبانی قرآنی و روائی هم، از دل تکوین و متن نظام عالَم برخاسته‌اند. ▪️تمام مباحث فقهی ما ریشه در دل تکوین دارد و در ابعاد گوناگون، انسان را با طبیعت، صِله و حَشر می‌دهد. تشریعیات و احکام فقهی چون از دل تکوینیّات برخاسته‌اند؛ می‌‌خواهند شخص را با عالَم تکوین مرتبط و نزدیک سازند، لذا دارای رموز و اَسرار فراوانی اند. ▪️ما هم از دل نظام تکوین برخاسته‌ایم و یقین داریم که هم ما و هم سایر موجودات نظام هستی، واقعیت داریم و هیچ و پوچ نیستیم. دختر و پسر هم که از متن تکوین آمده اند باید برای تکثیر نسل، با تکوین هماهنگ شوند. ▪️احکام شرعی، از طهارت و غسل و وضو تا نماز و حج و جهاد، چون از متن تکوین‌‌اند؛ از جنبه‌ی ریاضیات دارای نظم و عدد و هندسه‌ی دقیقی هستند. تمام موجودات عالَم تکوین، علاوه بر نظم، دارای قانون و برنامه اند‌ و همه هم حول محور حق و براساس قاعده‌ی محکم آفریده شدند. ▪️لذا عزیزان باید روی این سفره بنشینند و در اَسرار آن به تفکر بپردازند. جوانان ما باید به داشتن چنین دینی افتخار کنند و آن را در متن زندگی خود پیاده نمایند و به عنوان یک الگو و مدل به جهان عرضه کنند. 🔸🔸 🔹 🔹 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
✍️رئوس عناوین و مطالب جلسه بیست و نهم "تکثیر نسل پاک شیعه" عبارت است از:⬇️ ♦️1_ هدف ما در این سلسله جلسات، ارائه مبانی قرآنی و روایی تکثیر نسل است. ♦️2_ فقه، ما را در ابعاد مختلف با عالم تکوین، صله می‌دهد. ♦️3_ احکام حدود، دیات و قصاص در فقه به منظور مرتبط کردن ما با عالم تکوین است. ♦️4_ ما نیز مانند تشریعیات، از دل تکوین برخاستیم و باید با تکوینیات منطبق باشیم. ♦️5_ تمامی جانداران، مطلقاً به صورت زوج آفریده شده‌اند. ♦️6_ به دلیل این‌که از متن تکوین هستیم؛ هر چیزی که با تکوین هماهنگ باشد، مطلوب ماست. ♦️7_ احکام شرعی، اموری تکوینی اند که از جنبه‌ی ریاضیات، یکپارچه دارای هندسه و نظم خاصی هستند. ♦️8_ در سراسرِ احکام شرعی، لطائف و اَسرار عالم تکوین نهفته است. ♦️9_ نظام هستی یکپارچه روی حساب و برنامه است. ♦️10_ تمام موجودات نظام هستی بر محور حق و بر اساس حدود خاصّی آفریده شده اند. ♦️11_ نظام هستی یکپارچه اَسرار است و همه چیز بر روی قاعده است. ♦️12_ تمام احکام شرعی ما یکپارچه طهارت و پاکی است. ♦️13_ باید به معارف اصیل الهی و اَسرار و حقایق آن توجه و اِهتمام داشته باشیم. ♦️14_ احکام و مسائل بهداشتی اسلام، الگویی کامل برای تمام جهانیان است. ♦️15_ باید دستورات الهی در متن زندگی پیاده شود تا باعث تعالی گردد. 🔸🔸 🔹 🔹 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
♦️1_ هدف ما در این سلسله جلسات، ارائه مبانی قرآنی و روایی تکثیر نسل است. 🔸الحمدلله همه عزیزان به موضوع مهم تکثیر نسل پاک شیعه توجه فرموده‌اید و پذیرفته‌اید که در این زمینه، مشکلات و نقائصی وجود دارد که ان‌شاءالله همگان باید درصدد رفع این نقائص باشیم. 🔹هدف ما این است که مبانی قرآنی و روایی تکثیر نسل را مورد اهتمام قرار دهیم. 🔸نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که آن‌چه که از تشریعیات در قرآن پیغمبر اکرم و روایات اهل بیت علیهم السّلام برای ما بیان شده، همه از دل تکوین برمی‌خیزد. 🔹در تمامی مسائل تشریعی و احکام فقهیّه که در کتاب‌های فقهی مثل لُمعه و شرح آن از شهید ثانی به نام شرح لمعه و امثال این‌ها آمده، به نحوی با مسائل تکوینی در ارتباطیم. 🔸به طور کلی دوره‌های فقهی که به صورت خلاصه و یا مبسوط نوشته شده، هر یک دارای ۵۴ کتاب فقهی هستند که اوّلین آن‌ها با کتاب طهارت شروع می‌شود. بعد از آن، کتاب صلاة و صوم قرار دارد و به همین نحو پیش می‌رود تا به کتاب‌های حدود، دیات و قصاص می‌‌رسد. 🔹در تمامی این ۵۴ کتاب فقهی که هر یک راجع به زیر مجموعه خودش بحث کرده، موضوعات و مسائل گوناگونی مطرح شده که در تمامی این مسائل به نحوی با مسائل تکوینیات در ارتباطیم. 🔸مثلاً در کتاب طهارت بعد از تفسیر معنای طهارت، اقسام طهارت ذکر شده که شامل وضو، غسل و تیمم بدل از وضو و غسل برای ورود به انواع عبادات از جمله نماز و روزه است. 🔹همچنین به مواردی که به اصطلاح نیازمند به طهارت وضو و غسل هستند اشاره شده که در صورت نبود آب، تیمم بدل از آن‌ها انجام گیرد. در همه این موارد می‌بینیم که در دل تکوین هستیم. 🔸برای وضو گرفتن باید آب داشته باشیم که خود آب باید خصوصیاتی داشته باشد. مثلاً آب، مطلق باشد، پاک باشد، مضاف نباشد، نجس نباشد و... مثلاً با آب هندوانه که به تعبیری مضاف محسوب می‌شود نمی‌توانیم وضو بگیریم با اینکه همین آب هندوانه، خربزه و سایر میو‌ه‌ها را می‌خوریم امّا با آن‌ها نمی‌توانیم وضو بگیریم وگرنه نماز صحیح نیست. لذا در تمامی این موارد می‌بینیم که در دل طبیعت می‌رویم. 🔸🔸 🔹 🔹 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
♦️2_ فقه، ما را در ابعاد مختلف با عالم تکوین، صله می‌دهد. 🔸در ابتدای تمامی کتب فقهی همچون کتاب طهارت، صلاة و... مسائلی مطرح می‌شود که ما را مستقیماً به دل طبیعت می‌برند و با تکوین از جمله آب و خاک مرتبط می‌کنند. در واقع کیفیت حشر با آب و خاک و به طور کلی تکوین را، برای ورود به عبادت مطرح می‌کنند. 🔹مثلاً قیام، قعود، رکوع و سجود نماز هر یک باید کیفیت خاصی داشته باشند. تمام این هیئآت به بدن تکوینی ما تعلّق پیدا می‌کنند. از مرتبه‌ی ظاهر گرفته تا مرتبه‌ی باطن که شامل نفس ماست که آن هم جزئی از عالم تکوین است. 🔸بهترین فعلی که در نماز برای انسان قرب‌آور است، "سجده" است. در سجده بالاترین نقطه بدن‌ را که پیشانی است، باید روی مُهر بگذاریم. اگر گونه‌ها، بینی، چانه و سایر اجزاء صورت روی مُهر قرار بگیرند، نماز صحیح نیست. حتماً باید پیشانی، مُماس با زمین و خاک شود. البته روی سنگ و آنچه که بر روی سطح ظاهری خشکی زمین هست نیز می‌شود سجده کرد امّا بهترین چیز خاک است به خصوص خاکی که از قبر امام حسین علیه الصّلاة وَ السّلام باشد. 🔹در مسائل فقهی صرف‌نظر از اینکه حکم مسأله‌ای‌ چیست، وقتی به خود طرح مسأله نگاه می‌کنید می‌بینید که مطلقاً در عالم تکوین غرقیم. کأنّه فقه دارد ما را در ابعاد مختلف با عالم تکوین صِله می‌دهد و بین ما و تکوین، مُواصلت و ارتباط برقرار می‌کند. 🔸مثلاً اگر در سجده‌ی نماز، پیشانی با خاک ارتباط برقرار کند، صِله‌ی رحم انجام می‌شود و نمازمان صحیح است. امّا اگر در سجده‌ی واجب به جای پیشانی، چانه، بینی و گونه را روی خاک بگذاریم آن مواصِلت و ارتباط برقرار نمی‌شود و در نتیجه آن قُربی که شایسته است؛ حاصل نمی‌گردد. 🔸🔸 🔹 🔹 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا