💠 حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه
✍ پس از مرگ معاویه (۱۵ رجب ۶۰ق) و شروع حاکمیت فرزندش یزید، حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد. امام حسین(ع) برای گریز از بیعت، بنابر نقل مشهور در ۲۸ رجب سال ۶۰ق، به همراه ۸۴ نفر از اهل بیت و یارانش، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.
✅ در این سفر به جز محمد بن حنفیه؛ بیشتر خویشاوندان امام حسین(ع) از جمله فرزندان، برادران، خواهران و برادرزادههای آن حضرت(ع)، ایشان را همراهی میکردند. علاوه بر بنی هاشم، بیست و یک نفر از یاران امام حسین(ع) نیز با ایشان در این سفر همراه شدند.
✅ در وصیتنامهای که امام(ع) برای برادرش محمد حنفیه نوشته است، آمده است:
🌷 إنّی لَم اَخْرج أشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسداً و لا ظالماً وَ إنّما خرجْتُ لِطلب الإصلاح فی اُمّة جدّی اُریدُ أنْ آمُرَ بالمعروف و أنْهی عن المنکر و اسیرَ بِسیرة جدّی و سیرةِ أبی علی بن أبی طالب.
🌹من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، حرکت نکردم؛ بلکه اصلاح امّت جدّم را میجویم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب(ع) رفتار کنم....
✅ امام حسین(ع) با همراهانش از مدینه خارج شد و راه اصلی مکه را پیش گرفت و در میان راه مکه، با عبدالله بن مطیع برخورد کرد. او از مقصد امام پرسید. امام فرمود: «اکنون آهنگ مکه دارم. چون آنجا برسم، از خداوند متعال برای پس از آن، طلب خیر خواهم کرد». عبدالله امام را از مردم کوفه برحذر داشت و از ایشان خواست در مکه باقی بماند.
✅ امام حسین(ع) بعد از پنج روز، در سوم شعبان سال ۶۰ق به مکه رسید و با استقبال گرم مردم مکه و حاجیان بیت الله الحرام روبرو شد.
-----------------------
۱.ابناعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱؛
۲.مقتلالحسین، ص۱۸۸-۱۸۹.
۳.مفید، الارشاد، ۱۳۹۹ق، ج۲، ص۳۴.
۴.صدوق، امالی، ص۱۵۲-۱۵۳.
15.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نکات قابل تأمل حضرت آیت الله حائری شیرازی(ره) درباره انقلاب ایران و جنگ یمن و امام زمان (عج)
#باهم_برای_یمن
#معا_من_اجل_الیمن
.
#جمعه_های_مهدوی
شماره 17
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت چهارم) 🌸
—————-👇👇👇
🔅پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت
1️⃣ الف. امیدزا بودن
اعتقاد به منجی، امیدواری را در دو جهت ذهنی و عینی (1) در انسان تقویت می کند؛ زیرا ما به خوبی در می یابیم که دل مشغولی به این امید و این احساس در سراسر تاریخ در میان همه اقوام از دیگر مسائل بشری بیشتر بوده است و هنگامی که دین این وجدان عمومی را تأیید می کند و تأکید دارد که زمین لبریز شده از ظلم و ستم، پر از عدل و داد خواهد شد، به آن احساس عمومی، ارزش عینی می بخشد و آن را تبدیل به یک ایمان محکم می کند، ایمان به آینده و سرنوشت محتوم انسان، این ایمان نه تنها مایه تسلی و آرامش خاطر است، بلکه منشأ امید و منشأ مقاومت است.
منشأ امید است، چون ایمان به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به معنای این است که نبایستی زیر بار ستم رفت و بایستی منتظر بود، منتظر روزی که وی بر همه جهان چیره گردد.
و اما مقاومت است، زیرا این ایمان همچون چراغ امیدی است که با ناامیدیها مقابله می کند و دل ها را زنده نگه می دارد، هر چند ظلم و ستم گسترده شود و ستمکاری ها چهره کریه خود را نشان دهد(2)
پی نوشت:
1.. امیدواری در بعد ذهنی، یعنی مجموعه تفکرات، تمایلات، انگیزه ها، عادات و خوی های مثبت که شخص امیدوار، در حیطه ذهن خود از آن برخوردار است. و منظور از امیدواری در بعد عینی، مجموعه اعمال، رفتارها، کنش ها و واکنش هایی است که شخص امیدوار به نحو مثبت و جهت دار و فعال، در مواقع گوناگون از خود نشان می دهد. (انتظار، ش5، ص 236، و 237.)
2.. برگرفته از کتاب بحث حول المهدی، شهید سید محمد باقر صدر، ترجمه مصطفی شفیعی، ص 54 و 55، نشر موعود، چاپ اول، بهار 1379
ادامه دارد...
#مهدویت
#بعد_اجتماعی
#امام_زمان
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خلوت کردن با امام زمان(عج)
💠نشاط حقیقی در گرو اتصال به امامزمان(عج) است.
همه را به سوی منجی حقیقی بخوانید
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#کلیپ_مهدوی
🎙استاد معاونیان
💢اضطرار از غیبت❗️
🔸کوتاه و شنیدنی👌
دیدار امام زمان.mp3
4.97M
🔊 #پادکست
📝 «دیدار امام زمان»
👤 حجتالاسلام #امینی_خواه
💢 کسی که این کار رو بکنه لایق دیدار امام زمان نیست.
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌕 یکی از مهمترین علائم ظهور
🔻اگر به دنبال زمان ظهور هستید، به این علامت نگاه کنید!
#تصویری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 زیارت حضرت ولی عصر عج در روز جمعه
چنددقیقه وقت بگذاریم برای...
زیارت امام زمان (عج)
#کلیپ_مهدوی
#اللهم_عجل_لوليڪ_الفرج
❀•❀•❀
انتظار فرج، امید و تحرّک(5).mp3
4.17M
معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است که مؤمنِ به اسلام، مؤمنِ به مذهب اهلبیت(علیهم السّلام) وضعیّتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد. واقعِ قضیه هم همین است. منتظر است که این فروبستگىِ کار بشر، این گرفتاری عمومی انسانیّت گشایش پیدا بکند.
مسئله، مسئلهی گره در کار شخص من و شخص شما نیست. امام زمان (علیهالصّلاةوالسّلام) برای اینکه فرج برای همهی بشریّت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعهی بشریّت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آیندهی بشر را نجات بدهد.
این معنایش این است که آنچه را که امروز وجود دارد؛ این نظم بشری غیرعادلانه، این نظم بشریای که در آن انسانهای بیشماری مظلوم واقع میشوند، دلهای بیشماری گمراه میشوند، انسانهای بیشماری فرصت عبودیّت خدا را پیدا نمیکنند، مورد ردّ و اعتراض بشری است که منتظر ظهور امام زمان است.
انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیّتی که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیّت حاکم شده است. این معنی انتظار فرج است.
۱۳۸۷/۵/۲۷
#انتظارفرج_امیدوتحرّک