سیمای آرمانی"طلبه"درنگاه رهبری
✅ نظر یکی از #مخاطبین محترم
درباره نحوه طراحی #امتحانات حوزه توسط مسئولین....
👈 نظر شما دراین رابطه چیست؟؟
#نظر_اعضا
#امام_خامنه_ای
#امتحانات_طلاب
#نظر_مخاطبین
جا انداختن مبانی درست در حوزه ها نیازمند
صبر، تلاش و هوشمندی ست
باید امیدوار بود...✅
.
#نظر_مخاطبین
#گفتمان_سازی و #مطالبه_گری وظیفه ایی هست که به عهده تک تک طلاب قرار گرفته...
#انتشار فرمایشات رهبری حداقل ترین کار در این مسیر هست...🔸
.
📈 تحمل را بالا ببریم...
🔹ما #تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یکی مشرب فلسفی دارد، یکی مشرب عرفانی دارد، یکی مشرب فقاهتی دارد، ممکن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند.
من چند ماه پیش از این، در مشهد گفتم که مرحوم آ شیخ مجتبی قزوینی (رضواناللَّه تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفهی حکمت متعالیه، مشرب ملاصدرا، داشت
- ایشان شدید، در این جهت خیلی غلیظ بود -
امام (رضوان اللَّه علیه) چکیده و زبدهی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینهی فلسفیاش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است.
خوب، مرحوم آ شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج میکرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام کرد!
ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام.
مرحوم آ میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت.
با تفسیر حمد امام که در تلویزیون پخش میشد، مخالف بودند! به خود من گفتند؛ اما حمایت میکردند.
از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل #سیاسی، #اجتماعی، #رفاقتی، با هم مأنوس؛ همدیگر را تحمل میکردند.
در قم باید اینجوری باشد❗️
۸۶/۰۹/۰۸
#بایسته_های_اقشارخاص_حوزوی
--------------------------------------------------------
📗 کانالِ نشرسخنان مقام معظم #رهبری
صرفا دررابطه با #طلاب علوم دینی📗
@talabe_dar_negahe_rahbari
--------------------------------------------------------
👓 یک روستا را به چشم یک #جهان_گسترده نگاه کنید...!!!
امروز درنگاه طلبه ی جوان، یک #روستا نه به عنوان یک محیط محدود، بلکه جهان گسترده ایی ست که در آن، سیاست، استکبار، ابرقدرتها و صفوف به هم فشرده ی باطل وجود دارند
و طلبه در دل و باعزم راسخ خود، به پیشواز این دنیا میرود تا علی رغم میل دشمنان، در عرصه ی گیتی، سخن حق را زنده کند و به کرسی بنشاند.
اگر به روستا میرود، به چشم بخشی از آن دنیای بزرگ به آن نگاه میکند.
درآن دنیا، روستا، شهر، شهربزرگ، کارخانه، دانشگاه، محیط های اسلامی و غیراسلامی و بلکه ضداسلامی هم وجود دارد.
این، امیدطلبه ی امروز و آفاق دید اوست.💠
۱۳۷۴/۹/۱۶
#بایسته_های_اجتماعی
--------------------------------------------------------
📗 کانالِ نشرسخنان مقام معظم #رهبری
صرفا دررابطه با #طلاب علوم دینی📗
@talabe_dar_negahe_rahbari
--------------------------------------------------------
⏳حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود
اما حوزه امروز......‼️
اشکالی که حوزهی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود...
در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد و بزرگترین کتاب رجالی را تلخیص میکرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالی دیگر مینوشت. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت!
هنوز پاسخ در خانهی اشکالکننده بود که میگفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در میآمد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمهی الحادی بر زبانش جاری میشد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب مینوشت و نمیگذاشت حرف او بیجواب بماند...
اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی #عقب است!!
حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست‼️
. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به #اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد.
الان وضعیت این گونه است
. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم.🔷
۱۳۷۴/۰۹/۱۳
#جامعیت_اخلاقی_علمی_اجتماعی
@talabe_dar_negahe_rahbari
👥 مردم به روحانیّت، #اعتماد دارند...
برخی سیاه نمایی ها درباره رویگردانی مردم از روحانیّت،
خلاف واقع و بدون معیار علمی است🔸
#امام_خامنه_ای
#جامعیت_اخلاقی_علمی_اجتماعی
--------------------------------------------------------
📗 کانالِ نشرسخنان مقام معظم #رهبری
صرفا دررابطه با #طلاب علوم دینی📗
@talabe_dar_negahe_rahbari
--------------------------------------------------------