eitaa logo
زندگی طلبگی
584 دنبال‌کننده
702 عکس
227 ویدیو
26 فایل
© . . بسم الله الرحمن الرحیم ان شاءالله این کانال محلی برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی طلبگی و ارائه راهکارهایی برای افزایش سطح علمی طلاب ، با طرحی نو میباشد. ۱۰ شعبان ۱۴۳۸ 📡کانال: @TalabehLife 🔄 تبادل: @ads_life ارتباط با ما(ادمین): @Talabehlife_tab
مشاهده در ایتا
دانلود
۷. ژرف‌اندیشی و نکته سنجی فق‌های حوزه شگفت‌آور است این دقّتهایی که انسان در مباحث فقهی و در مسائل کم‌اهمّیّت در بین فق‌ها مشاهده می‌کند -که از لحاظ عملی و از لحاظ جایگاهش در مجموعه‌ی احکام اسلامی خیلی چیز مهمّی نیست- واقعاً شگفت‌آور است؛ یعنی این جور [دقّتهای]عمیق و ریزبین و ژرف‌نگر، در کار‌های فقهی ما و در علمای ما وجود دارد.  بنده یک مدّتی یک بحث قصاص می‌کردم و نظرات حقوق‌دان‌های غربی را دوستانی که با ما همکاری می‌کردند و بلد بودند، این‌ها را برای بنده می‌‌آوردند و من گاهی اوقات نگاه می‌کردم به نظراتی که آن‌ها داشتند در مسائل گوناگون. خب تعمّقهای خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب‌جواهر یا مِن‌باب‌مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ این‌ها خیلی عمیق‌ترند، خیلی ژرف‌نگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّه‌ترند. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
۸. ظرفیت حوزه در پاسخ به سوالات نهادسازی این حوزه می‌تواند همه‌ی نیاز‌های یک نظام اسلامی را، جامعه‌ی اسلامی را برآورده کند ... اگر چنانچه نهادساز‌ها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمی‌افتد، یعنی این کار الان وجود ندارد.... مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانی‌ها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به فق‌های دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنک‌اللاربَوی (۲) را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنک‌اللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز می‌دهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد، امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخ‌ها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمی ای، سوّمی‌ای داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
حکمت ۱۱۸:  وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: اِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ.  و آن حضرت فرمود: تباه نمودن فرصت اندوه است. 🗃دسته بندی: |
۹. دقّتِ نظر و عمق‌یابی طبیعت سبک تحقیق حوزوی است سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرف‌نگری و عمق‌یابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه می‌تواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. ۱۰. تسلّط و تصرّف استاد تحت‌الشّعاع مشارکت طلاب نشود اوّلاً این سبکی که ذکر کردند در تدریس و تدرّس که طلبه مشارکت می‌کند در پاسخ‌یابی، سبک خوبی است، سبک مفیدی است؛ منتها خب تسلّط استاد و تصرّف استاد، نبایستی تحت‌الشّعاع قرار بگیرد؛ بالاخره استاد است که دارد هدایت می‌‌کند، دارد کار می‌کند و جمع‌و‌جور می‌کند؛ وَالّا اگر چنانچه مطلب سپرده بشود به اذهان ده نفر، بیست نفر طلبه‌ای که حالا در این کلاس هستند، این معلوم نیست به یک نظام و مجموعه‌ی درستی [برسد]، باید استاد هدایت بکند؛ [امّا]اگر این‌ها هم کمک کنند و همراهی کنند خوب است. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
۱۱. دوره‌های اصول طولانی مفید نیست در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی]آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ ...؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول می‌کشد؛ یعنی بنابراین می‌شود اصول را پنج سال گفت، می‌شود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان می‌خورد؟ کجای فقه استفاده می‌شود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و به‌اصطلاح مُضیَّق‌تر (۳) حرکت کرد، مواظبت کرد. ۱۲. در زمینه‌های فقهی هرچه می‌توانید کار کنید اصول غیر از فقه است؛ فقه باز است، هر چه می‌توانید در زمینه‌های فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است. . . . © @TalabeLife 🗃دسته بندی: |
۱۳. طلاب از تجربیات و نظرات اساتید بهره بگیرند این را می‌خواهم سفارش بکنم که جوان‌ها توجّه به جوانی خودشان داشته باشند؛ یعنی همه‌ی آن چیزی که شما می‌خواهید و احساس می‌کنید، مورد نیاز شما نیست، برایتان مفید هم نیست. منتظر نباشید که سی سال بگذرد پیر بشوید، بعد این را بفهمید. خب ما آن سی چهل سال بعد از شما را گذرانده‌ایم، یک چیز‌هایی را ما می‌دانیم؛ از تجربه‌ی کسانی که تجربه کردند، استفاده کنید. همه‌ی این چیز‌ها لازم نیست؛ اینکه حالا آدم مثلاً برای تحلیل سیاسی باید چه جوری عمل بکند و مثلاً از نظرات چه کسی و تضارب آراء استفاده کند، نه، این‌ها معلوم نیست که کلّیّت داشته باشد؛ یک مواردی ممکن است لازم باشد، یک چیزی لازم باشد. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
🎯 هشدار پلیس فتا درباره سوءاستفاده از گذرنامه زائران اربعین پلیس فتا اعلام کرد: ▫️برخی از افراد سودجو با توجه به محدودیت‌های موجود برای وارد کردن گوشی‌های تلفن همراه اقدام به خرید یا اجاره پاسپورت‌های مسافران زیارتی یا خرید "کد فراگیر" کرده و از آن طریق اقدام به وارد کردن گوشی‌های هوشمند به داخل کشور می‌کنند. ▫️از آنجایی که با استفاده از مشخصات ذکر شده در گذرنامه می‌توان کالاهای موجود در گمرگ را آزاد کرد، بنابراین افراد سودجو با ترفند وارد کردن گوشی، دیگر کالاهای خود را نیز با نام مسافر از گمرک آزاد کرده و سبب بروز مشکلات ثانویه برای زائران می‌شوند. در همین راستا باید توجه کرد که افراد به هیچ عنوان فریب چنین ادعایی را نخورده و با کلاهبرداران همراه نشوند.
سیبویه آمار نصب اپلیکیشن سیبویه(اعراب) در کشور. دانلود «سیبویه» در مایکت: https://myket.ir/app/com.taj.org/
📌 لزوم شرکت در کلاس 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از طلاب 🔹 اصل کلاس‌رفتن برای رشد طلبه ضروری است. شنیدم مثلاً فرض کنید بعضی از طلبه‌ها یا گروه‌هایی از طلبه‌ها به درس‌خواندن خیلی اهمیتی نمی‌دهند؛ لااقل درس نمی‌روند؛ درحالی‌که درس‌رفتن و پای درس نشستن، با نوار گوش کردن خیلی فرق دارد؛ آدم برود آنجا پای درس و چشمش به چشم استاد بیفتد، این خودش تأثیر دارد. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
* نامه ۳۱ * ( نامه به فرزندش امام حسن علیه السلام در سال۳۸ هجری، وقتی از جنگ صفین باز می گشت و به سرزمین «حاضرین» رسیده بود) *۱- انسان و حوادث روزگار* *۲- مراحل خودسازی* *۳- اخلاق اجتماعی * *۴- شتاب در تربیت فرزند* *۵- روش تربیت فرزند* *۶- ضرورت توجه به معنویات* *۷- ضرورت آخرت گرایی* *۸- معیارهای روابط اجتماعی* * ۹- تلاش در جمع آوری زاد و توشه * *۱۰- نشانه های رحمت الهی * *۱۱- شرایط اجابت دعا * * ۱۲- ضرورت یاد مرگ * *۱۳- شناخت دنیاپرستان* *۱۴- ضرورت واقع نگری در زندگی* *۱۵- حقوق دوستان * *۱۶- ارزش های اخلاقی * *۱۷- جایگاه زن و فرهنگ پرهیز* ‌. . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی:
* نامه ۳۱ * *۱- انسان و حوادث روزگار* از پدری فانی، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگی را پشت سر نهاده که در سپری شدن دنیا چاره ای ندارد و مذمت کننده دنیا، مسکن گزیده در جایگاه گذشتگان و کوچ کننده فردا. به فرزند که امیدوار به چیزی است که بدست نمی آید، رونده راهی که به نیستی ختم می شود، در دنیا هدف بیماری ها، در گرو روزگار، و در تیر رس مصائب، گرفتار دنیا، سودا کننده دنیای فریب کار، وام دار نابودی ها، اسیر مرگ، . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی:
2 مراحل خودسازى  پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش مى ‏كنم كه پيوسته در فرمان او باشى، و دلت را با ياد خدا زنده كنى، و به ريسمان او چنگ زنى، چه وسيله‏ اى مطمئن‏تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيرى. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هواى نفس را با بى اعتنايى به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن، و با نور حكمت روشنائى بخش، و با ياد مرگ آرام كن، به نابودى از او اعتراف گير، و با بررسى تحولات ناگوار دنيا به او آگاهى بخش، و از دگرگونى روزگار، و زشتى‏هاى گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور. در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن، و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانى نمى‏گذرد كه تو هم يكى از آنانى پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش، و آنچه نمى‏دانى مگو، و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور، و در جادّه‏اى كه از گمراهى آن مى‏ترسى قدم مگذار، زيرا خوددارى به هنگام سرگردانى و گمراهى، بهتر از سقوط در تباهى‏هاست. 
3 اخلاق اجتماعى  به نيكى‏ها امر كن و خود نيكوكار باش، و با دست و زبان بديها را انكار كن، و بكوش تا از بدكاران دور باشى، و در راه خدا آنگونه كه شايسته است تلاش كن، و هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. براى حق در مشكلات و سختى‏ها شنا كن، شناخت خود را در دين به كمال رسان، خود را براى استقامت برابر مشكلات عادت ده، كه شكيبايى در راه حق عادتى پسنديده است، در تمام كارها خود را به خدا واگذار، كه به پناهگاه مطمئن و نيرومندى رسيده‏اى، در دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان، كه بخشيدن و محروم كردن به دست اوست، و فراوان از خدا درخواست خير و نيكى داشته باش. وصيّت مرا بدرستى درياب، و به سادگى از آن نگذر، زيرا بهترين سخن آن است كه سودمند باشد، بدان علمى كه سودمند نباشد، فايده‏اى نخواهد داشت، و دانشى كه سزاوار ياد گيرى نيست سودى ندارد. 
‏جدیدا فک کنم تو بسته های نت هم مثل چیپسو اینا هوا پر میکنن ، دوتا عکس باز میکنی اس ام اس میاد مشترک گرامی شما ۸۰ درصد از بسته خود را مصرف کرده ایید...
4 شتاب در تربيت فرزند  پسرم هنگامى كه ديدم ساليانى از من گذشت، و توانايى رو به كاستى رفت، به نوشتن وصيّت براى تو شتاب كردم، و ارزش‏هاى اخلاقى را براى تو بر شمردم. پيش از آن كه أجل فرا رسد، و رازهاى درونم را به تو منتقل نكرده باشم، و در نظرم كاهشى پديد آيد چنانكه در جسمم پديد آمد، و پيش از آن كه خواهشها و دگرگونى‏هاى دنيا به تو هجوم آورند، و پذيرش و اطاعت مشكل گردد، زيرا قلب نوجوان چونان زمين كاشته نشده، آماده پذيرش هر بذرى است كه در آن پاشيده شود. پس در تربيت تو شتاب كردم، پيش از آن كه دل تو سخت شود، و عقل تو به چيز ديگرى مشغول گردد، تا به استقبال كارهايى بروى كه صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را كشيده‏اند، و تو را از تلاش و يافتن بى‏نياز ساخته‏اند، و آنچه از تجربيّات آنها نصيب ما شد، به تو هم رسيده، و برخى از تجربيّاتى كه بر ما پنهان مانده بود براى شما روشن گردد. پسرم درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده‏ام، امّا در كردار آنها نظر افكندم، و در اخبارشان انديشيدم، و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكى از آنان شده‏ام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بوده‏ام، پس قسمت‏هاى روشن و شيرين زندگى آنان را از دوران تيرگى شناختم، و زندگانى سودمند آنان را با دوران زيانبارش شناسايى كردم، سپس از هر چيزى مهم و ارزشمند آن را، و از هر حادثه‏اى، زيبا و شيرين آن را براى تو برگزيدم، و ناشناخته‏هاى آنان را دور كردم، پس آنگونه كه پدرى مهربان نيكى‏ها را براى فرزندش مى‏پسندد، من نيز بر آن شدم تو را با خوبى‏ها تربيت كنم، زيرا در آغاز زندگى قرار دارى، تازه به روزگار روى آورده‏اى، نيّتى سالم و روحى با صفا دارى. 
5 روش تربيت فرزند  پس در آغاز تربيت، تصميم گرفتم تا كتاب خداى توانا و بزرگ را همراه با تفسير آيات، به تو بياموزم، و شريعت اسلام و احكام آن از حلال و حرام، به تو تعليم دهم و به چيز ديگرى نپردازم. امّا از آن ترسيدم كه مبادا رأى و هوايى كه مردم را دچار اختلاف كرد، و كار را بر آنان شبهه ناك ساخت، به تو نيز هجوم آورد، گر چه آگاه كردن تو را نسبت به اين امور خوش نداشتم، امّا آگاه شدن و استوار ماندنت را ترجيح دادم، تا تسليم هلاكت‏هاى اجتماعى نگردى، و اميدوارم خداوند تو را در رستگارى پيروز گرداند، و به راه راست هدايت فرمايد، بنا بر اين وصيّت خود را اينگونه تنظيم كرده‏ام. پسرم بدان آنچه بيشتر از به كار گيرى وصيّتم دوست دارم ترس از خدا، و انجام واجبات، و پيمودن راهى است كه پدرانت، و صالحان خاندانت پيموده‏اند. زيرا آنان آنگونه كه تو در امور خويشتن نظر مى‏كنى در امور خويش نظر داشتند. و همانگونه كه تو در باره خويشتن مى‏انديشى، نسبت به خودشان مى‏انديشيدند، و تلاش آنان در اين بود كه آنچه را شناختند انتخاب كنند، و بر آنچه تكليف ندارند روى گردانند، و اگر نفس تو از پذيرفتن سرباز زند و خواهد چنانكه آنان دانستند بداند، پس تلاش كن تا درخواست‏هاى تو از روى درك و آگاهى باشد، نه آن كه به شبهات روى آورى و از دشمنى‏ها كمك گيرى. و قبل از پيمودن راه پاكان، از خداوند يارى بجوى، و در راه او با اشتياق عمل كن تا پيروز شوى، و از هر كارى كه تو را به شك و ترديد اندازد، يا تسليم گمراهى كند بپرهيز. و چون يقين كردى دلت روشن و فروتن شد، و انديشه‏ات گرد آمد و كامل گرديد، و اراده‏ات به يك چيز متمركز گشت، پس انديشه كن در آنچه كه براى تو تفسير مى‏كنم، اگر در اين راه آنچه را دوست مى‏دارى فراهم نشد، و آسودگى فكر و انديشه نيافتنى، بدان كه راهى را كه ايمن نيستى مى‏پيمايى، و در تاريكى ره مى‏سپارى، زيرا طالب دين نه اشتباه مى‏كند، و نه در ترديد و سرگردانى است، كه در چنين حالتى خود دارى بهتر است. 
6 ضرورت توجه به معنويّات  پسرم در وصيّت من درست بينديش، بدان كه در اختيار دارنده مرگ همان است كه زندگى در دست او، و پديد آورنده موجودات است، همو مى‏ميراند، و نابود كننده همان است كه دوباره زنده مى‏كند، و آن كه بيمار مى‏كند شفا نيز مى‏دهد، بدان كه دنيا جاودانه نيست، و آنگونه كه خدا خواسته است برقرار است، از عطا كردن نعمت‏ها، و انواع آزمايش‏ها، و پاداش دادن در معاد، و يا آنچه را كه او خواسته است و تو نمى‏دانى. اگر در باره جهان، و تحوّلات روزگار مشكلى براى تو پديد آمد آن را به عدم آگاهى ارتباط ده، زيرا تو ابتدا با ناآگاهى متولّد شدى و سپس علوم را فرا گرفتى، و چه بسيار است آنچه را كه نمى‏دانى و خدا مى‏داند، كه انديشه‏ات سرگردان، و بينش تو در آن راه ندارد، سپس آنها را مى‏شناسى. پس به قدرتى پناه بر كه تو را آفريده، روزى داده، و اعتدال در اندام تو آورده است، بندگى تو فقط براى او باشد، و تنها اشتياق او را داشته باش، و تنها از او بترس. بدان پسرم هيچ كس چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از خدا آگاهى نداده است، رهبرى او را پذيرا باش، و براى رستگارى، راهنمايى او را بپذير، همانا من از هيچ اندرزى براى تو كوتاهى نكردم، و تو هر قدر كوشش كنى، و به اصلاح خويش بينديشى، همانند پدرت نمى‏توانى باشى. پسرم اگر خدا شريكى داشت، پيامبران او نيز به سوى تو مى‏آمدند، و آثار قدرتش را مى‏ديدى، و كردار و صفاتش را مى‏شناختى، امّا خدا، خدايى است يگانه، همانگونه كه خود توصيف كرد، هيچ كس در مملكت دارى او نزاعى ندارد، نابود شدنى نيست، و همواره بوده است، اوّل هر چيزى است كه آغاز ندارد، و آخر هر چيزى كه پايان نخواهد داشت، برتر از آن است كه قدرت پروردگارى او را فكر و انديشه درك كند. حال كه اين حقيقت را دريافتى، در عمل بكوش آن چنانكه همانند تو سزاوار است بكوشد، كه منزلت آن اندك، و توانايى‏اش ضعيف، و ناتوانى‏اش بسيار، و اطاعت خدا را مشتاق، و از عذابش ترسان، و از خشم او گريزان است، زيرا خدا تو را جز به نيكوكارى فرمان نداده، و جز از زشتى‏ها نهى نفرموده است. 
بسم تعالی سلام علیکم دوستانی که تمایل دارند در کانال زندگی طلبگی به عنوان ادمین با کانال همکاری کنند(تولید محتوا). 📨 به آی دی زیر پیام بدن.«صرفا فقط طلبه» @aina_ammarr
🌹امام سجّاد عليه السلام: گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كنند عبارتند از: بد نيّتى، خبث باطن، دورويى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد، تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكوكارى و صدقه، بد زبانى و زشت گويى . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی ۴_ص_۲۸۷
سحر خیزی از توصیه‌هایی که همواره اساتید اخلاق به طلاب جوان دارند، این است که سحرخیز باشند تا هم توفیق تهجد و نماز شب و نماز صبح اول وقت را از دست ندهند و هم اینکه صبح فردا با آمادگی ذهنی و جسمی بالا بتوانند به فراگیری علم بپردازند. سؤالی را که در اینباره از مرحوم آیت الله العظمی تبریزی پرسیده شده را میخوانیم: سؤال: بعضى طلاب شب ها می نشینند و روزها تا دیر وقت خواب هستند شما چه میفرمایید؟ جواب: باسمه تعالى؛ طلبه اگر بخواهد در آینده موفق شود باید سحرخیز باشد، همت داشته باشد و به خود عادت دهد كه شب ها زود به خواب رود و از صبحِ زود استفاده كامل بنماید. بزرگان اگر به درجه عالى رسیدند و موفق شدند، به واسطه آن سحرخیزى و استفاده از فرصت ها  بوده است «همت بلند دار كه مردان روزگار، از همت بلند به جایى رسیده اند» معروف است كه روزى ها را در نیمه شب تقسیم میكنند و یك طلبه جوان تا توانایى دارد باید این فرصت را از دست ندهد كه فردا دیر است. ذهن انسان صبح زود آمادگى فراگیرى كامل دارد، نصیحت من به طلاب محترم آن است اگر بخواهند به جایى برسند، تنبلى را كنار گذاشته و سحرخیز باشند، در آن نیمه شب، ضمن ارتباط معنوى، دروس خود را از ابتدا روز قرار دهند، البته طلبه جوان باید طورى عمل كند كه خستگى زودرس بر او عارض نشود. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی:
7 ضرورت آخرت گرايى  اى پسرم من تو را از دنيا و تحوّلات گوناگونش، و نابودى و دست به دست گرديدنش آگاه كردم، و از آخرت و آنچه براى انسان‏ها در آنجا فراهم است اطّلاع دادم، و براى هر دو مثال‏ها زدم، تا پند پذيرى، و راه و رسم زندگى بياموزى، همانا داستان آن كس كه دنيا را آزمود، چونان مسافرانى است كه در سر منزلى بى آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد كوچ كردن به سرزمينى را دارند كه در آنجا آسايش و رفاه فراهم است. پس مشكلات راه را تحمّل مى‏كنند، و جدايى دوستان را مى‏پذيرند، و سختى سفر، و ناگوارى غذا را با جان و دل قبول مى‏كنند، تا به جايگاه وسيع، و منزلگاه أمن، با آرامش قدم بگذارند، و از تمام سختى‏هاى طول سفر احساس ناراحتى ندارند، و هزينه‏هاى مصرف شده را غرامت نمى‏شمارند، و هيچ چيز براى آنان دوست داشتنى نيست جز آن كه به منزل أمن، و محل آرامش برسند. امّا داستان دنيا پرستان همانند گروهى است كه از جايگاهى پر از نعمت‏ها مى‏خواهند به سرزمين خشك و بى آب و علف كوچ كنند، پس در نظر آنان چيزى ناراحت كننده‏تر از اين نيست كه از جايگاه خود جدا مى‏شوند، و ناراحتى‏ها را بايد تحمّل كنند.  . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: ۳۱
✍پیامبر اکرم (ص): ‌ محبوب ترینِ مخلوقات پیش خدا، جوان خوشگلی است که جوانی و زیبایی اش را برای خدا و در راه فرمانبری از او بگذارد. خداوندِ بخشنده به وجود چنین جوانی پیشِ فرشتگان می بالَد و می فرماید: "این، بنده ی حقیقی من است!" . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: 📚میزان الحکمه: ح ۹۰۹۶ ‌
انجام مستحبات از آنجا که طلاب جوان از سویی شور و شوق عبادت و انجام مستحبات را دارند و از سوی دیگر ذهنی آماده برای درس خواندن و تحصیل علوم دارند، سؤال مهمی برای آنها پیش میآید این است که کدام یک اولویت دارد؟ سؤال: به یك طلبه جوان نصیحت میكنید تا چه اندازه مستحبات را انجام دهد؟ جواب: باسمه تعالى؛ اگر یك طلبه جوان بخواهد با پرداختن به مستحبات، از درس خود عقب بیفتد، نصیحت مى‏كنم كه اول به درس همراه با تهذیب نفس اهمیت دهید و اگر مشغول شدن به عبادت مستحبى موجب شود كه در درس و بحث عقب بیفتید یا درس كم اهمیت شود، باید ابتدا درس را مقدم كرد. براى یك طلبه جوان تقویت بنیه علمى فعلاً از همه افعال مقدم است (همراه با تهذیب نفس) و إنشاءالله وقتى مُلا شدید، مى‏توانید در كنار درس به مستحبات بپردازید.   در توضیح جواب بالای آیت الله تبریزی باید این نکته را دقت کرد، که درس خواندن اگر به قصد انجام وظیفه باشد، خودش عبادت است و این تلاش و کوشش،  ریاضتی شرعی میباشد. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: | |
🏃‍♀️ 🏃‍♀️ 🔖چند سال پیش مردم می‌ترسیدند که عکس‌های شخصی و خانوادگی آن‌ها لو رفته و مردم آن را ببینند ولی الآن، حدود 15 سال بعد از شروع تهاجم فرهنگی و جنگ نرم غرب بر علیه ما، برخی از مردم می‌ترسند که در مسابقه برهنگی عقب بیفتند. 💚درحالی‌که مسابقه طبق آموزه باید در کارهای صالح و در جهت رضایت و خشنودی خداوند باشد نه در کارهای فاسد و در جهت رضایت هوای نفس🔥 و خشنودی شیـ😈ـطان: «سَابِقُواْ إِلَی مَغْفِرَهٍ مّن رَّبّکمْ وَجَنَّهٍ عرض‌ها کعَرْضِ السَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِک فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَن یشَآءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ با یکدیگر مسابقه بدهید به‌سوی مغفرت پروردگارتان و بهشتی که پهنایش مانند پهنای آسمان و زمین است و برای کسانی مهیا شده است که به خدا و پیامبرانش ایمان دارند، این فضل خداست، به هر کس که بخواهد می‌دهد و خداوند صاحب فضل عظیم است.»[1] . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: 📗[1]. سوره حدید: آیه 21. 📱