eitaa logo
طلبه خارجی
617 دنبال‌کننده
201 عکس
61 ویدیو
2 فایل
تاملات و تجربیات یک طلبه خارجی @SayyidHaidar
مشاهده در ایتا
دانلود
👆🏽 عکس دوم مربوط به هفته قبل است که غربت بیت الله الحرام رر آن قابل مشهاده است. مسئولین عربستان برای ضد عفونی کردن فضای مسجد الحرام رفت و آمد به خانه کعبه را متوقف کردند👆🏽
🌺 شعر یکی از رفقای ساکن انگلستان در باره شهید ابراهم هادی 🌺 يا صديقي يا حبيبي   دون قبرٍ هل ستبقى يا شهيدي كيف آتي   للزيارة كيف ألقى كيف أقرا قل هو الله   دون لحدٍ دون روضة تبقى حسرة تبقى والله   في فؤادي كيف ترضى سلام الله سلام الله على الشهداء و الغرباء أم في الأرض أم في السماء نور على نور  يا الأوفياء يا أنيسي يا طبيبي   أيُّ روحٍ  هل ستشفع يا رفيقي أين اراك   للتهنئة يا أبا الأحرار مرة أخرا أقيم الأذان   لأراك فوق التراب فزت فوزا فزت والله   صلى عليك المصطفى سلام الله سلام الله على الشهداء و الغرباء أم في الأرض أم في السماء نور على نور  يا الأوفياء یا صاحب كل سري   يا سروري عند الشدة يا عزيزي، نور عيوني   باسمك أنسى البلاء قل يا معلمي الحنين   كيف أخلص قلبي لله حتى أصبح مفقودا   و تزورني الحوراء الزهراء
👆🏼 چند تا نکته در مورد شعر👆🏼 🌐 شاید برای بعضی از دوستان سوال باشه که چرا این شعر رو به زبان انگلیسی نگفت؟ پاسخ اینه که زبان عربی در خارج به عنوان زبان بین المللی اسلام و مسلمانان شناخته میشه. و خیلی از مسلمانان مذهبی سعی می کنن این زبان رو یاد بگیرن. 🌺 رفیقی که این شعر رو گفت این قدر تحت تاثیر جاذبه شخصیت شهید ابراهیم هادی قرار گرفت که وقتی فرزندش به دنیا اومد اسمش رو گذاشت ابراهیم! 👤 شهدا - همشون - متعلق به اسلام ان. وطن و هویت هر مسلمان اسلامه. و تعصبات نژادی مال زمان جاهلیته!
سيد حيدر: 👆 کرونا هراسی داره مردم کشور های غربی رو میترسونه... میترسن چن ماه در خونه هاشون قارانطینه بشن و نتونن برای خرید بیرن برن!! 👆
🕌 دم اذان مغرب یک مطلبی خواندم که در های حرم حضرت معصومه روحي لها الفداء و مسجد مقدس جمکران را بستند. زود خودم را به حرم رساندم تا ببینم اگر این مطلب صحت دارد. دیدم که این مطلب صحیح است. عده زیادی بیرون حرم جلوی در صحن امام رضا روحي له الفداء جمع شده بودند. از بسته شدن حرم ناراحت بودند. نوحه می خواندند و سینه می زدند. گریه می کردند. امشب اتفاقاتی افتاد که بنده را به فکر وادار کرد. این هم بعضی از افکار پراکنده بنده...  ● یکی از بزرگترین اشتباهات فکری که فرهنگ مادی غرب موفق شده است آن را در فضای تمام جهان تبلیغ کند، و مردم عالم - از جمله ما مسلمانان را - تحت تاثیر این تفکر قرار دهد، مساوی بودن <عقل> با <علم تجربی> (science) است. این از وحشتناک ترین حمله های فکری علیه بشریت است. امشب بعضی ها که به قول خودشان میخواستند با بنده بحث کنند (در حالی که قصدشان فقط خالی کردن احساسات و افکار بوده) چنین جملاتی را تکرار می کردند: باید عاقل باشیم، عقل حکم می کند... ، من از نظر عقلی میگم و جملات شبیه این. ❗️بنده صریحا به ایشان گفتم که شما عقل را به علم تجربی (science) مخلوط کرده اید.  ☝️🏼ولی برای این که این مطلب درست و واضح جا بیافتد، نیاز به توضیح و تفکر و بحث دارد. فلذا بنا دارم در مورد همین مطلب کمی توضیح بدهم. 👁 انسان چند تا وسیله شناخت دارد که به وسیله آنها می تواند به حقایق عالم پی ببرد. یکی از آنان تجربه است. یکی دیگر هم عقل است. تجربه می تواند خطا کند. اگر ده بار دستت رو در آب گذاشتید، و هر ده بار دستت خیس شد، نتیجه می گیرید که تمام آب های عالم خصوصیت خیس کردن را دارند. ولی باز هم باید احتمال دهید که شاید آبی پیدا شود که این خصوصیت را نداشته باشد. چرا؟ چون شما تمام آب های عالم را تجربه نکردید.  🔆تجربه ما از پدیده های عالم، ناقص است. و ما طبق همان تجربه ناقص قضاوت می کنیم و زندگی خود را می چرخانیم بی خبر از این که پایه همه اینها احتمال یا ظن است، نه یقین و قطع. روش علم تجربی (science) دقیقا همین است. فلذا علم تجربی هیچ وقت هیچ قضیه ای را نمی تواند به طور قاطع اثبات یا نفی کند. ✅ولی عقل این طوری نیست. قضیه <دو دو تا چهار تاست> ربطی با تجربه ندارد. این جوری نیست که اگر انسان زور بزند و خیلی تلاش کند، یک روز دو دو تا، پنج تا خوهد بود! چرا؟ چون این قضیه عقلی است، نه تجربی. <انسان نمی تواند هم باشد در عین حال که نباشد> این قضیه را هیچ وقت تحت هیچ شرایطی نمی شود انکار کرد. چرا؟ چون تجربی نیست، عقلی است. قضایای عقلی هیچ وقت نمی توانند نادرست باشند، ولی قضایای تجربی می توانند. 🤔پس اگر ما گیر کنیم بین یک قضیه عقلی که به اثبات یک شیئی حکم می کند و قضیه تجربی که آن را نفی می کند، کدام را باید بپذیریم و کدام را باید رد کنیم؟ معلوم است که قضیه عقلی - که احتمال خطا در آن نمی رود - ترجیح دارد بر قضیه ای که می تواند مخطئ باشد. 🕋تمام قضایای دینی پایه عقلی دارند. و تمام قضایای پزشکی پایه تجربی دارند. پس اگر روزی بین یک قضیه دینی و پزشکی تناقض پیدا شد، کدام را باید انتخاب کنیم؟ 💠در متون دینی چنین مطالبی آمده است: ▪ زَائِرٌ لَكُمْ لاَعِذٌ عَائِذٌ بِقُبُورِكُم (زائر شما هستم، ملتجي و پناهنده به قبر شمایم) - قبور اهل بیت علیهم السلام به عنوان پناه گاه بشر معرفی شده اند [📖 زیارت جامعه کبیره] ▪ <فَلاَ تَدَعُوا زِيَارَتَهُ - يَمُدُّ اَللَّهُ فِي أَعْمَارِكُمْ وَ يَزِيدُ فِي أَرْزَاقِكُمْ وَ إِذَا تَرَكْتُمْ زِيَارَتَهُ نَقَصَ اَللَّهُ مِنْ أَعْمَارِكُمْ وَ أَرْزَاقِكُم> (زیارت امام حسین علیه السلام باعث طول عمر و افزایش روزی و ترک زیارت آن حضرت باعث کوتاه شدن عمر و کم شدن روزی می شود) [📖 کامل الزیارات] ▪ <طين قبر الحسين شفاء لكل داء> (تربت قبر امام حسین علیه السلام درمانی است از هر مریضی) [📖 کامل الزیارات] ▪ <بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ (اَللَّهُ)  وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ  وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَي الأَْرْضِ إلاَّ بِإِذْنِه وَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ  وَ يَكْشِفُ الضُّر> (خدا با شما (اهل بیت) آغاز کرد و با شما ختم مي كند،  و به خاطر شما باران فرو مي ريزد،  و تنها براي شما آسمان را از اينكه بر زمين فرو افتد نگاه مي دارد، مگر با اجازه خودش و به وسيله شما اندوه را مي زدايد، و سختي را برطرف مي نمايد) [📖 زیارت جامعه کبیره] ▪ <فَبِكُمْ يُجْبَرُ الْمَهِيضُ، وَ يُشْفَي الْمَرِيض> تنها به وسیله شما (اهل بیت) شکستگی جبران شود و بیمار درمان پذیرد [📖 زیارت رجبیه] ▪ <وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ> (و هنگامی که بیمار شوم مرا شفا می‌دهد) [📖 سوره شعراء آیه ۸۰] 👇🏼--------------- ادامه ---------------👇🏼
■ <وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ، وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا> [سوره طلاق آیات ۲ و ۳] (و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند، و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است) ▪ <قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ> (بگو: «هیچ حادثه‌ای برای ما رخ نمی‌دهد، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته و مقرّر داشته است؛ او مولا (و سرپرست) ماست؛ و مؤمنان باید تنها بر خدا توکّل کنند!») [سوره توبه آیه ۵۱] • چنین مطالبی که در نصوص دینی آمده است قابل اثبات یا نفی توسط علم تجربی (science) نیست. چرا؟ چون موضوع علم تجربی فقط عالم ماده است و از سخن گفتن در مورد غیر ماده عاجز است. • قرآن کریم تقوای الهی را به عنوان تنها راه نجات انسان معرفی می کند. و جالب است که اولین صفت افراد متقی را <لَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ> ( کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند ) می داند (سوره بقره آیه ۳) • <غیب> دقیقا همان چیزیست که علم تجربی نمی تواند در مورد آن سخنی بگوید. ولی عقل آن را می پذیرد. • مطالبی که ذکر شد به این معنی نیست که اصلا نمی شود از علم تجربی استفاده کرد و نباید از پیشرفت های علمی-تجربی از جمله پیشرفت های پزشکی استفاده کرد. نکته این است که نباید دو حوزه علم تجربی و عقل را یکی دانست. موضوع هر کدام جدا از دیگری است. و انسانی که تمام افکار و اعمال و احوال او مبنی بر علم تجربی باشند را نباید <عاقل> خواند. • تزریق این تفکر در اذهان و قلوب، جزء مهمی از جنگ نرم است. چون اسلام می خواهد انسان را به سمت عالم غیب حرکت دهد در حالی که شیاطین می خواهند انسان را به سمت عالم ماده سوق دهند. در عین حال، اسلام عقل را وسیله آسمانی شدن انسان می داند. و فرهنگ کفر عقل را تعریف معنوی کرده و آن را مساوی با مادی بودن و انکار حقایق معنوی معرفی می کند. نتیجه این خلط هم افرادی هستند که خودشان را متدین می دانند و شاید هم ظواهر دین را هم رعایت کنند ولی ساختار باطنی و فکری و قلبی این انسان کاملا مادی است. و این بهترین راه نفوذ در جوامع دینی است. • این که در شرایط فعلی به حرم برویم یا در خانه بمانیم، در های اماکن مقدسه بسته شوند یا باز بمانند... به نظر بنده بحث ثانوی است. اصل مطلب تفکری هست که پشت چنین تصمیم ها خوابیده است. دو نفر می توانند مشغول نماز باشند در حالی که یکی <الذین هم في صلاتهم خاشعون> بوده و دیگری <فویل للمصلین> باشد. والله اعلم بالصواب و أستغفر الله لي و لكم.
🌹 بسته شدن درب های مسجد الحرام و حرم پیامبر خدا (ص) و حرم های اهل بیت واقعا ناراحت کننده است ⚡️ولی نباید به دشمنان اسلام اجازه بدیم که از این فرصت سوء استفاده کنند
🗣 تبلیغ در غرب - مخاطب شناسی 🗣 👁 بعضی از دوستان دغدغه مند برای تبلیغ اسلام در غرب برنامه می چینند بدون این که تصور درستی از فضای آن جامعه داشته باشند. امیدوارم بعضی از نکاتی که بنده عرض می کنم بتوانند کمک کنند تا دوستان یک تصور واقع بینانه تری از تمدن غرب داشته باشند. 🔹یک نکته خیلی مهم این است که مخاطب تبلیغ دین در غرب به دو دسته می تواند تقسیم شود: ۱. مسلمانان ۲. غیر مسلمانان ☑️ و هر کدام یک روش و سیر خاص تبلیغی می تواند داشته باشد. 🔔ولی دوستان توجه داشته باشند که هر دو مخاطب به شدت تحت تاثیر افکار و فرهنگ غرب هستند. ❌این که تصور شود مسلمانان ساکن کشور های غربی - حتی کسانی که اصلشان شرقی باشد - عین ساکنین کشور های شرقی باشند (از نظر فکری - عقیدتی، روحیه، اخلاق و...) اشتباه است. بله، در بعضی نقاط مشترک هستند. ولی بعضی مسائل و چالش هایی وجود دارد که ساکنین ایران خیلی باهاش مواجه نیستند و شاید برای بعضی از رفقای عزیز قابل تصور هم نباشد که چنین مسئلی می تواند وجود داشته باشد. 🙋🏻‍♂جوانان مسلمان که در غرب بزرگ می شوند، به شدت تحت تاثیر فرهنگ غربی اند. حتی خوب ها و مذهبی ها شان. و هر نسلی بیشتر از نسل قبل تحت تاثیر آن فرهنگ هست. 👠شما با یک مخاطبی مواجه هستید که شاید زبان مادریش عربی، فارسی، اردو یا ترکی باشد... ولی ساختار داخلیش (فکر و احساس) کاملا منطبق با فضای غرب است. 🌺و اگر دوست دارید او را هدایت کنید باید اولا او را درک کنید. 🙏🏼انشالله که توفیقی باشد بعضی از این چالش ها را توضیح بدهم. @talabekhariji