eitaa logo
نشر تمدن نوین اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
66 عکس
1 ویدیو
3 فایل
خرید کتب با 10%تخفیف: tamadonenovin.ir ارتباط با ادمین: @tamaddonnovin وبگاه اطلاع‌رسانی استاد میرباقری: mirbaqeri.com کانال استاد میرباقری:@mirbaqeri_ir فرهنگستان علوم اسلامی:Isaq.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب‌های انتشارات تمدن نوین اسلامی و به‌مرور در حال بارگذاری در سکوی فراکتاب، به‌صورتِ کتاب الکترونیک است. به صفحه انتشارات، در این سکو سری بزنید: 👈 فراکتاب
دقت کنید اگر قصد شما خرید کتاب الکترونیک است و نه کتاب چاپی، حتماً قید «الکترونیکی EPUB» را داشته باشد.
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد. 🔖کتاب فلسفه چگونگی اسلامی تقریری است از نظریه فلسفی استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی. این نظریه تلاشی است برای تبیین چگونگی تعامل دین و عقل نظری و دانش تجربی در لایه‌های بنیادین و فلسفی. 📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید. 🛍 تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔻 کتاب تازه منتشر شدۀ "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی ▪️کتابی که اینک پیش رو دارید، در نگارشی سه‌ساله بعد از چند دوره تدریس «فلسفۀ چگونگی اسلامی» به سرانجام رسید. ▪️قطعاً این کتاب عاری از خطا و اشتباه نیست، لیکن محصول تلاش و کوششی است که حتی در انتخاب واژگان و چینش جملات نیز اِعمال شده است. مهم‌ترین عناصر مورد نظر نگارنده، مراعات جانب «دقت» و «عمق» در مباحث بود. به‌طور واضح، آن مقداری که در این کتاب منتقل گردیده، دقت و عمقی است که از ظرف کوچک نگارنده عبور کرده است. در این کتاب از هرگونه «عبارت‌پردازی» و «سیاهه‌نویسی» که کاغذ پُر کند، اجتناب شده است؛ فلذا خواننده محترم، این دغدغه را در خاطرِ شریف خویش خواهد داشت که هنگام مطالعه، با حساسیت ویژه‌ای به کلمات و جملات نظر کند، و بر اساس این‌که آن‌ها با تکیه بر نقطه نظری خاص، گزینش شده و مرقوم گشته‌اند، به داوری و ارزیابی بنشیند. ▪️محتوای این کتاب از «مقدمه» آغاز می‌شود و در دروس پانزده‌گانه امتداد می‌یابد. این سخن بدان معناست که اگر مقدمه کتاب مورد مطالعه قرار نگیرد، بخشی از نظام مفهومی‌ای که اِشراف به آن ضروری است، به مخاطب منتقل نخواهد گردید و همین امر، سبب کژفهمی‌ها و سپس داوری‌های ناقصی خواهد شد. ▪️نگارش این کتاب، با قلم حقیر و به همراهی ارزیابی دقیق و علمی برخی از اعضای گروه پژوهشی فلسفه صورت گرفته است. این بزرگواران، با ارزیابی دقیق‌شان، سهمی بسزا در تدوین این کتاب برعهده داشته‌اند. البته روشن است که کم و کاستی‌های متن، منتسب به نویسنده بوده و وجود شریف ایشان مبرا از آن‌هاست. ▪️ آن‌چه که از نظام فلسفی استاد حسینی(ره) به قلم این حقیر آمده، به‌اندازۀ ظرفیت مفهومی آن نظریه نیست، بلکه به مقدار سعۀ ذهنی و فکری بنده است. فلذا، نقصِ این کتاب، به نگارنده نسبت داده می‌شود، نه به آن نظریه‌پرداز نابغه‌ای که بحق، استاد میرباقری(دام عزه) از ایشان تحت‌عنوان «فیلسوف انقلاب اسلامی» یاد فرمودند. 🛍 تهیه کتاب @foeq_ir
📚 کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی؛ نوشته حجت السلام محمد متقیان تبریزی 🔻"اگر بخواهیم رابطۀ «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را با هم مشخص کنیم، دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم: 1️⃣ یک احتمال این است که یک حوزه مخصوص «دین»، یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است. براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش را معین می کند؛ حوزه فلسفه درباره «هستی» صحبت می کند؛ یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» هستند. 2️⃣ احتمال دیگر این است که این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند و با هم هیچ تعاملی نداشته باشند. چرا که حوزه، فلسفه چرایی-یعنی بحث از اصل هستی- را داراست. حوزه، فلسفه ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند را بحث می نماید. حوزه علاوه بر «فلسفه چرایی»، «فلسفه چیستی را نیز دارا می باشد. در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی، به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم. ✅ منظور از چگونگی، «» است، نه در شکل اصلِ حول و قوه، یا در چراییِ حول و قوه؛ بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتما باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد، دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می گیرد." 🛍 تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🌐 وبگاه رسمی آیت الله میرباقری (نسخه آزمایشی) به آدرس mirbaqeri.com راه اندازی شد. ➕ بخش های اصلی وبگاه: نظام اندیشه قرآن و حدیث معجم موضوعات دروس خارج پرونده های ویژه معرفی آثار کتاب سایت رسانه اخبار فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
✅ عنوان کتاب: «علل و عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی» از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی 📚 ▪️موضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی» بررسی و موشکافی گسل‌ها، شکاف‌ها و دوقطبی‌های اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است. ➖این دوقطبی‌ها کدام‌اند؟ ➖چگونه به وجود آمده‌اند ؟ ➖چه پیامدهایی دارند؟ ➖و راه برون‌رفت از آن‌ها چیست؟ 📖 کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ می‌دهد. ▪️از نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر می‌گذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزش‌ها و گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبی‌های اجتماعی می‌گردد. ▪️از نگاه ایشان، تنازع قطب حس‌گرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزش‌گرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاری‌ها و بحران‌ها و تنش‌های اجتماعی در ایران است که آشفتگی‌ها و نابسامانی‌هایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است. 🛍 تهیه کتاب 📄 فهرست کتاب نشر تمدن نوین اسلامی وبگاه | ایتا
ناهنجاری های اجتماعی.pdf
1.01M
📚 «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی» از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی 🔻 تنظیم: |عباس معلمی |حسـن نوروزی 🛍 تهیه کتاب نشر تمدن نوین اسلامی وبگاه | ایتا
کتاب تاملات قرآنی جلد اول چه می‌گوید؟ (قسمت اول) 📖 در قسمت اول این کتاب پاسخ سوالات زیر را می‌یابید: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم یعنی چه؟ آیا یعنی به نام خدای بخشندۀ مهربان؟ 🔹مقصود از آن حرف باء در اول بسم الله چیست؟ 🔸چرا نمی‌گوییم بالله الرحمن الرحیم، می‌گویم بسم الله الرحمن الرحیم؟ 🔹 الله به چه معناست و این اسم الهی چه ویژگی منحصر به فردی در بین اسماء الله دارد؟ 🔸 چه چیز مانع از استعانت‌جویی از خدا و بهره‌مندی از توحید است و چگونه باید این موانع را برطرف کرد؟ 🔹 چه رابطه‌ای میان شرک جلی و خفی و مقام بسم الله و اسم اعظم خداوند وجود دارد؟ 🔸 آثار و برکات حیرت‌انگیزی که برای ذکر بسم الله الرحمن الرحیم برشمرده شده در چه صورتی به طور تمام و کمال محقّق می‌شود؟ 🔹 رابطۀ مقام بسم الله با ولایت رسول خدا و اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین چیست؟ 🔸 خداوند چگونه بنده‌اش را به سمت انقطاع از غیر خدا تربیت می‌کند و سوق می‌دهد؟ 🔹اسم معرِّف مسمّی است، اسم آن چیزی است که مخاطب را با مسمّی و حقیقتش آشنا می‌کند، حقیقت و باطن اسماءالله و اسم الله چه چیز است که خدا فرموده «و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها و ذرو الذین یلحدون فی اسمائه (اعراف:۱۸۰) برای خداوند اسمای حسنایی هست پس خدا را به واسطۀ آن اسما بخوانید و رها کنید کسانی را که نسبت به اسمای او الحاد می‌ورزند»؟ مقصود از این الحاد ورزیدن نسبت به اسمای الهی چیست و چه تفاوتی با الحاد ورزیدن نسبت به خود خدا دارد؟ 🔸 چرا توحید بدون توسّل و استعانت از وسیله، عین شرک و کفر است؟ ✅پاسخ به این پرسش‌ها و بسیاری از پرسش‌های دیگر در خصوص بسم الله در این کتاب کم‌نظیر، مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم‌السلام طی ۱۵۰ صفحه شرح داده شده و این ۱۵۰ صفحه، تنها در باب مقام «بسم الله» و حتی به «الرحمن الرحیم» ورود نمی‌کند و حاوی نکات بسیار نابی است که نگرش انسان و افق دیدش را نسبت به این عبارت دگرگون می‌سازد! ⬅️ ادامه دارد ... ⬅️ خرید کتاب ایتا | وب‌سایت انتشارات
کتاب تاملات قرآنی جلد اول چه می‌گوید؟ (قسمت دوم) 📖 برخی عناوین تأمل‌برانگیز بخش نخست کتاب عبارتند از: 🔹 حروف «بسم الله الرحمن الرحیم» و ارتباط آن‌ها با اسماء الهی؛ 🔸 معنای «الله» اضطرار به خدای متعال؛ 🔹 مقام «بسم الله»، مقام انقطاع از غیر و اتکا به خدای متعال؛ 🔸 اتکا به اسباب، مانع استعانت و اضطرار به اسماء الهی؛ 🔹 تکیه نکردن به اسباب و توجه به خدای متعال، مرز توحید و شرک؛ 🔸 رسیدن به مقام امنیت از برکات ورود به مقام «بسم الله»؛ 🔹 رابطه توحید و استعانت‌جویی از معصومین علیهم السلام؛ 🔸 معصومین علیهم‌السلام باطن اسماء حسنای الهی و طریق حقیقی توحید. ✅ اما بخش دوم کتاب، بیان مطالبی عمیق در باب سورۀ کافرون است، منبعث از روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام. در احادیث بیان شده، اگر کسی که برای استراحت در بستر قرار می‌گیرد، سورۀ کافرون و توحید را بخواند، خدای متعال برای او برائت از شرک را تثبیت می‌کند. حجم قابلت توجهی از مطالب کتاب باز کردن این حدیث شریف است؛‌ یعنی استاد میرباقری بیان می‌دارند که چه معارفی در این سوره وجود دارد که این ظرفیت را ایجاد می‌کند، اگر کسی حقایق و معارف این سوره در قلبش نشست، از شرک جلی و خفی رها شود و به توحید برسد. برای نیل به این مهم، استاد مباحث را از ذکر شأن نزول این سورۀ شریفه آغاز می‌کند؛ بیان می‌دارد که چه شد که سران مشرکین با مشاهده قدرت نفوذ دعوت رسول الله آمدند پیشنهاد کردند که یک سال شما بت‌های ما را بپرستید یک سال هم ما خدای شما را می‌پرستیم، بعد ایشان همین مطلب را به فضای روز مواجهۀ جبهۀ استکبار جهانی با انقلاب اسلامی مرتبط می‌سازند و از این طریق افق‌های جدید و بصیرت‌زایی به روی مخاطب می‌گشایند و با اشاره به تعبیر حکیمانۀ امام خمینی رحمت‌الله‌علیه در بیانیه برائت از مشرکین در سال ۱۳۶۶ که در آن از نظام استکباری و دستگاه غرب با عنوان «بت‌پرستی مدرن» یاد می‌کنند نکات مهمی را بیان می‌دارند! در ادامه مبتنی بر معارف این سوره، نشان می‌دهند که محل منازعه سران کفر و شرک در عصر نبوی (که تا امروز نیز این نزاع باقیست) بر سر معبود و مدیریت الهی جامعه است، یعنی سران جبهۀ کفر، هم با معبود مشکل دارند و هم به‌خصوص با برنامۀ این معبود و خلیفۀ این معبود که می‌خواهد جریان مدیریت و ولایت الهی را در مناسبات فردی و اجتماعی ساری و جاری کند درگیر هستند و کنار نمی‌آیند. ✅ شاید بشود گفت مهمترین بحث عمیق، دقیق و نسبتاً بدیع بخش دوم کتاب، پاسخ به این پرسش است که از سوی خود استاد میرباقری چنین مطرح شده: «یک بحث می‌ماند و آن این است که آیا این تنازع، حداکثری است و همۀ عرصه‌های زندگی را در بر می‌گیرد یا موضوع نزاع تنها بر سر عبادت است و عبادت هم یک گوشۀ زندگی است و بقیه زندگی ربطی به عبادت ندارد؟» ⬅️ ادامه دارد ... ⬅️ خرید کتاب ایتا | وب‌سایت انتشارات
کتاب تاملات قرآنی جلد اول چه می‌گوید؟ (قسمت سوم و آخر) یکی دیگر از مباحث جالب توجه کتاب، پرداختن مفصل به آیۀ شریفۀ «لکم دینکم ولی دین» است؛ مقصود از این آیه چیست؟ آیا مقصود این است که پیامبر می‌فرمایند دین شما برای خود شما و محترم و دین من هم برای خود محترم و هر عقیده‌ای محترم است؟ اگر این نیست (که مشخص است نیست!) پس مقصود از این آیه چیست؟ از دیگر مباحث مهم کتاب که پاسخ به بسیاری از شبهات و مباحث روز است، پرداختن به مسئلۀ مفهوم «منطقة الفراغ» است؛ یعنی بعد از اینکه استاد میرباقری تبیین می‌کنند که چرا نزاع میان سران کفر و جبهۀ نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله حداکثری و فراگیر و نسبت به همۀ حوزه‌های اجتماعی است و هیچ اشتراکی حتی در روش هم میان این دو جبهه نیست! تا چه رسد به اشتراک در هدف، این پرسش مطرح می‌شود که اینجا تکلیف «منطقة الفراغ» چه می‌شود؟ پاسخ استاد به این پرسش دقیق و تأمّل‌برانگیز است تا جایی که با پاسخ ایشان مخاطب متوجه می‌شود که چرا یک ترک اولی برای اولیای خدا چنین تبعاتی در پی دارد و همان ترک اولی برای دیگرانی حتی می‌تواند ثواب هم تلقی شود! برخی از مباحث پایانی کتاب نیز عبارتند از: 🔸دلیل تفاوت ظاهری رفتار رسول خدا با افراد و جوامع مختلف متناسب با کفران و شکر آن‌ها در برابر نعمت هدایت الهی؛ 🔹جایگاه مدارای با کفار و مؤمنین در سیره پیامبر و امامان صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین و در نهایت تکلیف ما در مواجهۀ با امواج ظلمات جبهۀ کفر. 📖 در بخشی از کتاب می‌خوانیم: عده‌ای هستند که جز خدا ندیدند؛ اما آن‌هایی که غیر خدای متعال را دیدند، وقتی خدای متعال بت آن‌ها را می‌شکند، چند طور با این بت‌شکنی حضرت حق مواجه می‌شوند؛ چون این شکستن با خوف شدید همراه است. وقتی تکیه‌گاه‌های آدم فرو می‌ریزد، خیلی می‌ترسد؛ خوف از مرگ به همین دلیل است. آلهۀ ما می‌میرند؛ و الّا اگر مطلب فقط این بود که خدای من زنده است و من نیز صرفاً از این عالم به عالم دیگر می‌روم، اینکه لذت‌بخش است و آدم باید منتظر باشد که به آن سرا برود و آنجا را ببیند؛ آن چیزی که وحشت دارد، این است که تکیه گاه‌های ما می‌میرند و بتکده دارد خراب می‌شود؛ بنابر این ...شرک‌های ما و نابودی این تکیه‌گاه‌های وهمی ما است که این خوف‌ها از مرگ را می‌آورد؛ پس وقتی خدای متعال این بتکده را ویران می‌کند، تعلقات انسان و اوهام او را ویران می‌کند. در مقابل یکی از مهم‌ترین کارهای شیطان این است که برای انسان بت‌سازی می‌کند؛ در عالم خیالات برای انسان تکیه‌گاه درست می‌کند. واقعاً تکیه‌گاهی نیست، ولی در وهم به انسان این‌طور می‌نمایاند؛ صرفاً اوهام است. خدای متعال عالم اوهام را می‌شکند؛ وقتی این عالم می‌شکند، خوف زیادی در انسان پیدا می‌شود؛ وقتی خدای متعال می‌خواهد انسان را از عالم اوهام شیطانی عبورد دهد، انسان را خوف می‌گیرد. عالمی درست شده و به آن تکیه کرده‌ای؛ سرابی بوده و به آن دل بسته‌ای؛ خدای متعال این سراب را از بین می‌برد و این اوهام شیطانی را می‌شکند؛ این کار خود خدای متعال است... (صفحه ۵۳ و ۵۴)‌ ⬅️ خرید کتاب ایتا | وب‌سایت انتشارات