🔅ذکر از بدیهیترین نشانِ
عاشقی و دلبُردگی است.
چنانکه امامعلی(ع) فرماید:
«انتَ معَ مَنِ اَحْبَبْتَ: تو با کسی هستی
که دوستشداری».
مقصود اصلی جمیع عبادات این است که آدمی یاد خدا باشد. عرفا و صوفیه نیز در باب ذکر سخنانی دامنگستر گفتهاند.
از آنجمله باباطاهر میگوید:«الذِکرُ حیاةالقلب: ذکر، قلب را زنده میکند».
امام محمد غزالی گوید:«بدانکه مقصود و لباب همهٔ عبادتها یادکردنِ خدایتعالی است که عماد مسلمانی، نماز است که ذکر حقتعالی است».
امام قشیری نیز گوید:«ذکر رکنی قوی است اندر طریق حق سبحانهوتعالی و هیچکس
به خدایتعالی نرسد مگر به دوامِ ذکر».
نجمالدین کبری گوید:«ذکر یعنی
بیرونآمدن از آنچه غیرِ خداست».
حضرتمولانا ذکرِخدا را ضدِغفلت میداند:
اُذْکُروا الله، شاهِ ما دستور داد
اندر آتش دید ما را نور داد
✍ #دکتر_کریم_زمانی
@TAMASHAGAH
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅حضوری گر همیخواهی
از او غایب مشو #حافظ
مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها
📻 #دکتر_دینانی
@TAMASHAGAH
🔅
مبادا که بهرهی تو از دعا
شادمانی به برآمدن آرزوها باشد
و از لذّت راز و نیاز
با محبوب خویش بازمانی
که از محجوبان خواهیشد
#نفحاتالانس_جامی
@TAMASHAGAH
در روزگار پیشین صیادی بود، هر روز برون آمدی و مرغان را بگرفتی و بکشتی.
روزی سرمایی عظیم بود، به صحرا رفته بود و مرغان را بگرفته بود و پر و بال ایشان را میکند...
از غایت سرما آب از چشم او میدوید.
یکی از مرغان گفت: «بیچاره مردی حليم است و رحیم دل، بر ما میگرید.»
دیگری گفت: «در گریه چشمش منگر، در فعل دستش نگر!»
#جوامع_الحکایات
#سدیدالدین_محمد_عوفی
@TAMASHAGAH
چه خوش است،راز گفتن به حریف نکته سنجی
که سخن نگفته باشی ،به سخن رسیده باشد
بیدل دهلوی
@TAMASHAGAH
📚معرفی کتاب
نام کتاب ،بزم آورد
شصت مقاله درباره ی تاریخ ،فرهنگ فلسفه
مولف ،دکتر عباس زریاب خویی
استاد رزیاب خویی که ترجمه هایش از کتابهای ویل دورانت بی نظیراست.
استادی مسلط،نسخه شناس ومترجم وادیب است .
دراین کتاب موضوعاتی مانند
تاریخ نگاری بیهقی. مورخان ایرانی درعهد اسلامی. ابن ابی الحدید وامام علی(ع)
ودهها شخصیت تاریخی را موردبررسی قرارگرفته است. مولف به
موضوعاتی درفقه وفلسفه وکلام وفرق ومذاهب نیز پر داخته است.
این مقالات مستند وبادیدگاهی علمی وبی طرف نوشته شده است.
استاد دراین مقالات به همه جوانب موضوع توجه داشته است .
نه تعصب مورخان ایدئولوژیک را دارد.
ونه سبکسری وبی قیدی مورخان غیر مستند را.
استاد درص ۲۲ کتاب می نویسد"متاسفانه هنوز روح حقیقت دوستی وترویج واشاعه علم دربعضی از کتابخانه های عمومی موجودنیست.
زریاب خویی درص ۳۴ کتاب می نویسد
"اما باید دانست تاریخ حوادث و وقایع محسوس نیست.تاریخ سیر اندیشه ی انسانی نیز هست.
استاد از صفحه ۲۰۸ تا ص ۲۱۶ کتاب درباره ی امام علی (ع)
مطلبی محققانه نوشته. است. .درص۲۱۶ کتاب درباره ی امام علی می نویسد" امام علی درآنچه که حق می دانست
کوچکترین اغماض وتسامح را روا نمی داشت
بیت المال را به تساوی میان مردم قسمت می کرد.درزندگی خصوصی بسیار ساده وبی پیرایه بود"
کتاب اطلاعات ارزشمندی درباره فرقه های اسلامی ،تاریخ ایران ومباحث فلسفی وکلامی دراختیار خواننده می گذارد
@TAMASHAGAH
ویژگی انسان شریف ازدید گاه کنفوسیوس در مقایسه با انسان فرومایه
انسان شریف. طرفدار عدالت است
وفرومایه طرفدار سود
انسان شریف باهمه بی آنکه خودمانی باشد سازگار است وفرومایه با همه بی آنکه سازگار باشد خودمانی است
یکی سرشار ازشایستگی ومتانت است بی آنکه متکبر باشد
یکی غرق تکبر است بی آنکه شایسته ومتین باشد
یکی در مصایب روزگار پایدار وشکیبا ست ودیگری از محنت ایام لرزان وآشفته وبی خویشتن
انسان شریف به جستجوی خود می پردازد
وفرومایه همه چیز را در دیگران می جوید
انسان شریف به سوی بالا بال می گشاید
وفرومایه در زمین چنگال می زند
انسان شریف مستقل است وشور بختی ونیک بختی را هرچند تحمل می کند واز بیم آزاد است
انسان شریف قایم به خود است
واز دیگران توقعی ندارد
او.فارغ از کینه است ونه از چرخ وفلک گله مند است نه از مردم
او دوست دارد در گفتار اهسته ودر کردار چالاک باشد
@TAMASHAGAH
هر گاه که چشم من و عرفی به هم افتاد
در هم نگرستیم و گرستیم و گذشتیم
عرفی شیرازی
@TAMASHAGAH
هوالحی💐
الهی!
تاکنون می گفتم جهان را
برای ما آفریدی،اکنون فهمیدم که خودت هم
برای مایی.
#الهی نامه
@TAMASHAGAH