eitaa logo
کانال معارفی تَمَسُّک
1.2هزار دنبال‌کننده
811 عکس
479 ویدیو
167 فایل
درجستجوی نظام معارفی حق باشیم با استفاده از روش تَمَسُّک (مجموعه سخنرانی های دکتر مرتضی فاضل) #فهرست مطالب در بالای کانال سنجاق شده است. @admin_z1403 @tamassok_maaref
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ خلاصه سخنرانی دکتر فاضل جلسه 211_ 1403.07.24 مکان: فرهنگ سرای بانو حضرت زهرا (س) موضوع: انسان شناسی 📖علوم غریبه جزء موضوعات مهم است و علمای ما باید این حیطه را مراقبت کنندو مباحث صحیح آن را عرضه کنندتا مباحث باطل در جامعه فراگیر نشود. 🔰علت بت پرست شدن انسانهای گذشته چگونه بود ؟ شیاطین ازطریق پیشگویی هایی به مرور مردم را شیطان پرست و بت پرست کردند. 🔅در مورد این موضوعات ما باید به قوا و سلاحهای بالاتر که همان احکام دین است مسلح شویم. 💠تعیین زمان و توقیت در مباحث مربوط به آخر الزمان به شدت نهی شده است چون ذهن ما را به خطا می برد. حتی ما اگر درموضوعی علم داشته باشیم نمی توانیم حکم کنیم زیرا طبق روایات لزوم تایید چهار شاهد واجب است. 🚩 وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي انسان ها خیلی قوی و بالا نیستندکه حصن داشته باشند. ورود به این بحث های علوم غریبه اجازه نیاز دارد. 💠معارف چهارده گانه یک پیکره و یک نظام دارند. 🔅نظر اهل بیت علهیم السلام این هست که ما باید همزمان بر موضوعات علمی مختلف اشراف داشته باشیم. 📖 ما باید از طریق انبیاء ع به نظام توحیدی برده شویم. هدف اصلی معارف چیست ⁉️ 🌐 هدف تربیت در راستای برنامه ظهور امام زمان ع است. ⭕انسانها به چهار دسته تقسیم می شوند. ١. در نور هستند ٢. به سوی نور هستند ٣. به سوی ظلمت هستند ٤. درون ظلمات و تاریکی هستند ⬅️ لذا براساس اینکه انسانها در کدام یک از این چهار موقعیت نسبت به نور قرار دارند.نوع‌ مواجهه با آنها و هدایت آنها باید تفاوت داشته باشد. ⬅️معناشناسی اِنس و جن تفاوت انسان، بشر و بنی آدم چیست؟ ⁉️ انسان از ریشه اَنَسَ و اُنس است . اُنس به معنای : نزدیک شدن، ارتباط گرفتن ، رابطه و قرب است . انسان هم انیس و هم مونس هست. اُنس نقطه مقابل وُحوش است . وُحوش : یعنی از چیزی فرار کردن اِنس در مقابل جن مطرح هست. و جن از نظر معنایی به چیزی که در پوشش و محدودیت است، گفته میشود. جن محدود است و حرکت به سمت ارتفاعات و آسمانها ندارند. و فقط انسان هست که می تواند با موضوعات برتر عالم رابطه برقرار کند . ⭕جنیان در همه بهشت ها نمی توانند حضور داشته باشند. ⬅️ انسان موجودی است که دارای محدودیت خاصی نیست و می تواند با موضوعات مختلف اُنس بگیرد. ومانوس با موضوعات مختلف بشود و با تمام مخلوقات خدا می تواند ارتباط بگیرند. 🔆امیرالمومنین ع اوج و ابر انسان هستند. چون همزمان در تمام ابعاد وصل هستند. 💠 بشر آن جسمی است که بهترین خلقت و کمترین محدودیت را دارد و معنای بروز شادی و فرح و بشارت دارد.و جایگاهش به مراتب بالاتر از مَلَک است. 💚هدیه به پیشگاه اهل بیت(ع)💚 https://eitaa.com/tamassok_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_14452018380.mp3
920.2K
معناشناسی صوتی 48 توسط دکتر مرتضی فاضل 🔹اعتصام 🔹عصمت 🔹معصوم 🔹معتصم زمان: 2 دقیقه جلسه-212-1403.07.30 https://eitaa.com/tamassok_maaref
🟢 ما شما را بى‌سرپرست رها نمى‌كنيم. 📘 ذِكْرُ كِتَابٍ وَرَدَ مِنَ اَلنَّاحِيَةِ اَلْمُقَدَّسَةِ حَرَسَهَا اَللَّهُ وَ رَعَاهَا فِي أَيَّامٍ بَقِيَتْ مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ عَشَرَةٍ وَ أَرْبَعِمِائَةٍ عَلَى اَلشَّيْخِ اَلْمُفِيدِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلنُّعْمَانِ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ وَ نَوَّرَ ضَرِيحَهُ ذَكَرَ مُوصِلُهُ أَنَّهُ يَحْمِلُهُ مِنْ نَاحِيَةٍ مُتَّصِلَةٍ بِالْحِجَازِ- نُسْخَتُهُ: وَ إِنْ كُنَّا نَائِينَ بِمَكَانِنَا اَلنَّائِي عَنْ مَسَاكِنِ اَلظَّالِمِينَ حَسَبَ اَلَّذِي أَرَانَاهُ اَللَّهُ تَعَالَى لَنَا مِنَ اَلصَّلاَحِ وَ لِشِيعَتِنَا اَلْمُؤْمِنِينَ فِي ذَلِكَ مَا دَامَتْ دَوْلَةُ اَلدُّنْيَا لِلْفَاسِقِينَ فَإِنَّا نُحِيطُ عِلْماً بِأَنْبَائِكُمْ وَ لاَ يَعْزُبُ عَنَّا شَيْءٌ مِنْ أَخْبَارِكُمْ... إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لاَ نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اَللَّأْوَاءُ وَ اِصْطَلَمَكُمُ اَلْأَعْدَاءُ 📜ابومنصور احمد بن علی طبرسی در کتاب الاحتجاج نقل کرده که: نامه‌اى در اواخر ماه صفر سال ۴۱۰ (هجرى) از ناحيۀ مقدّسۀ امام زمان ارواحنافداه به شيخ مفيد-قدّس اللّٰه روحه-رسيد، حامل نامه گفته است كه آن را از ناحيه‌اى متّصل به حجاز آورده، و بخشی از توقيع چنین است: هر چند ما در جایی مقيم هستيم که دور از محل سکونت ستمگران است، و (اين هم) بعلّتى است كه خداوند متعال صلاح ما و شيعيان مؤمن ما را تا زمانى كه دولت دنيا از آن فاسقان مى‌باشد در اين ديده است ولى در عين حال ما از اخبار و اوضاع شما كاملا آگاهيم و چيزى از آن بر ما پوشيده نمى‌ماند. ما در رعايت حال شما(شیعیان) كوتاهى نمى‌كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‌ايم و اگر جز اين بود از (هر سو) رنج و سختی و بلا به شما رو مى‌آورد و دشمنان، شما را از بیخ و بن می‌کندند 📚الاحتجاج ج ۲، ص ۴۹۵ علیه‌السّلام https://eitaa.com/tamassok_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا