احادیث نورانی از امام جواد علیهالسلام
🔻
١- الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ. (بحارالانوار، ج75،)
فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید.
🔻
٢- قالَ علیهالسلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ کانَ نَزْراً قَلیلاً. (بحارالانوار، ج71، )
فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران [خوب]، سبب صفاى دل و نورانیّت آن مىگردد و موجب شکوفایى عقل و درایت خواهد گشت؛ گرچه در مدّت زمانى کوتاه انجام پذیرد.
🔻
٣- قالَ علیهالسلام: إیّاکَ وَ مُصاحَبَةُ الشَّریرِ، فَإنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ. (بحارالانوار، ج71، )
فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور؛ چون که او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.
🔻
4- قالَ علیهالسلام: کَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ کافِلُهُ، وَکَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إلى غَیْرِ اللّهِ وَ کَّلَهُ اللّهُ إلَیْهِ. (بحارالانوار، ج68، )
فرمود: چگونه گمراه و درمانده خواهد شد کسى که خداوند سَرپرست و متکفّل اوست. چطور نجات مىیابد کسى که خداوند طالبش است. هر که از خدا قطع امید کند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار مىکند.
🔻
5- قالَ علیهالسلام: مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ. (بحارالانوار، ج68،)
فرمود: هرکس موقعیتشناس نباشد، جریانات، او را مىرباید و هلاک خواهد شد.
🔻
6- قالَ علیهالسلام: مَنْ عَتَبَ مِنْ غَیْرِ ارْتِیابٍ أعْتَبَ مِنْ غَیْرِ اسْتِعْتابٍ. (بحارالانوار، ج71،)
فرمود: سرزنش کردن دیگران بدون علّت و دلیل، سبب ناراحتى و خشم خواهد گشت، درحالىکه رضایت آنان نیز کسب نخواهد کرد.
🔻
٧- قالَ علیهالسلام: أفْضَلُ الْعِبادَةِ الاْخْلاصُ. (بحارالانوار، ج68، ص245)
فرمود: با فضیلتترین و ارزشمندترین عبادتها آن است که خالص و بدون ریا باشد.
🔻
٨- قالَ علیهالسلام: یَخْفى عَلَى النّاسِ وِلادَتُهُ، وَ یَغیبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ، وَ تَحْرُمُ عَلَیْهِمْ تَسْمِیَتُهُ، وَ هُوَ سَمّیُ رَسُول اللّهِ صلىاللهعلیهوآله وَ کَنّیهِ. (بحارالانوار، ج51، )
فرمود: زمان ولادت امام عصر علیهالسلام بر مردم زمانش مخفى است، و شخصش از شناخت افراد غایب و پنهان است؛ و حرام است که آن حضرت را نام ببرند؛ و او همنام و همکنیه رسول خدا صلىاللهعلیهوآله است.
🔻
٩- قالَ علیهالسلام: عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ. (بحارالانوار، ج72،)
فرمود: عزّت مؤمن در بىنیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است
💠 نماز دهه اول ذی الحجه💠
♻️امام صادق علیه السلام میفرمایند:پدرم امام باقر(علیه السلام) به من فرمود:پسرم!دردهه نخست ازماه ذی الحجّه(از شب اول ماه تاشب عید قربان)هرشب میان نمازمغرب وعشا این دو رکعت نماز را ترک مکن
❇️*کیفیت نماز دهه اول ذی الحجه*
در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را میخوانی، پس از آن آیه ۱۴۲ سوره اعراف را بخوان:
وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ. (اعراف/۱۴۲)
*اگرچنین کنی،در ثواب حاجیان، واعمال حجّ آنها شریک میشوی*
اقبال الاعمال ص۳۱۷
‼️تذکر : غروب یکشنبه ، شب اول دهه ذی الحجه میباشد.
🌹 اول ذیالحجة الحرام🌹
🌴
🌟سالروز ازدواج امير المؤمنين و حضرت زهرا عليهماالسلام🌟
🌸در اين روز در سال 2 هجری،
آقا و سرور ما خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله،
أمير المؤمنين عليه السلام را به سيده نساء عالميان فاطمه زهرا بتول عذراء سلام الله عليها تزويج فرمود.
📚(تتمة المنتهي: ص 137. بحار الانوار: ج 43، ص 97)
🌷امام صادق عليه السلام فرمود:
👌«اگر خداوند متعال أمير المؤمنين عليه السلام را خلق نميكرد، در تمام زمين انساني كه كفو و شايسته همسري با حضرت فاطمه سلام الله عليها باشد يافت نميشد».
📚(امالي شيخ طوسي: ج 1، ص 29 - 42. الفردوس ابن شيرويه ديلمي: ج 3، ص 373. كشف الغمة: ج 1، ص 472، به نقل از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم:
«لولا علي لم يكن لفاطمة كفو»
.
بحار الانوار: ج 43، ص 141. مناقب: ج 3، ص 129. بشارة المصطفي صلي الله عليه و آله و سلم: ص 267. المحتضر: ص 133 - 136)
____________
🌸خواستگاري از فاطمه سلام الله عليها🌸
🌷هنگامي كه سن مبارك بتول عذراء حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها نه سال كامل شد، از اطراف و اكناف اهل مدينه و عظماي قبائل و رؤساي عشاير و صاحبان ثروت و مكنت به خواستگاري حضرت آمدند.
عدهاي از منافقين نيز اين جرئت را به خود دادند كه با كمال بي شرمي به خواستگاري آن حضرت بيايند.
هنگام خواستگاري بعضي از آنها رسول اكرم صلي الله عليه و آله بسيار ناراحت شدند، و به عدهاي از منافقين كه اعتراض كردند، فرمودند :
👌«من شما را رد نكردم، بلكه خدا شما را رد كرده و امر فاطمه سلام الله عليها از جانب خداوند متعال معين ميشود».
آنان غافل از اين بودند كه اين گوهر گرانبها را خداوند در سايه عزت و حراست خود حفظ فرموده و او را در خور استعداد ابناء دنيا از ملوك و رعايا و ارباب فقر و غنا قرار نداده است،
👈بلكه او را براي وصي پيامبر صلي الله عليه و آله علي بن ابي طالب عليه السلام ذخيره فرموده است.
📚(مناقب ابن شهر آشوب: ج 1، ص 353 -363. عيون اخبارالرضا عليه السلام: ج 1، ص 225. عوالم العلوم: ج 11، ص 141 -142. الروض الفائق: ص 256. بحار الانوار: ج 43، ص 145. رياحين الشريعة: ج 1، ص 80)
📝از امام حسين عليه السلام روايت شده كه فرمود:
روزي حضرت رسول صلي الله عليه و آله در خانه ام سلمه بود.
فرشتهاي با هيبت خاصي بر آن حضرت نازل شد كه با لغات گوناگون كه به يكديگر شباهتي نداشت مشغول تسبيح و تقديس خداوند بود.
🌿او عرض كرد:
من صرصائيلم.
خداوند مرا نزد شما فرستاده كه به شما بگويم:
🌟«نور را با نور تزويج كن».🌟
حضرت فرمود:
«چه كسي را با چه كسي» ؟ گفت:
«فاطمه را با علي بن ابيطالب».
لذا پيامبر صلي الله عليه و آلهفاطمه سلام الله عليها را در حضور جبرئيل و ميكائيل و صرصائيل به عقد علي عليه السلام در آورد و اين عقد در زمين بود.
⭐️در اين هنگام پيامبر صلي الله عليه و آله به ميان شانههاي صرصائيل نگريست و ديد نوشته است:
«لا اله الاالله، محمد رسول الله، علي بن ابي طالب مقيم الحجة».
فرمود: اي صرصائيل، از كي اين جمله بين شانههاي تو نوشته شده ؟
گفت: دوازده هزار سال پيش از آنكه خداوند متعال دنيا را بيافريند.
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 123)
🌸مهريه حضرت زهرا سلام الله عليها🌸
✅در مقدار و نوع مهريه آن حضرت روايات مختلفي وارد شده است:
◀️- يك لباس مشكي بلند و يك پوست گوسفند و مقداري عطر.
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113)
◀️- يك لباس نرم و ملايم و يك زره خطي كه ساخت بحرين است.
📚(كافي: ج 5، ص 377. اصابة: ج 4، ص 377. وسائلالشيعة: ج 15، ص 10)
◀️- چهار صد و هشتاد درهم.
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 105. كفاية الطالب: ص 298. تهذيب: ج 7، ص 364. مسند احمد: ج 1، ص 80. مناقب ابن مغازلي: ص 350. كشف الغمة: ج 1، ص 368. الرياض النضرة: ج 2، ص 180)
◀️- چهار صد مثقال نقره.
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 112 - 113)
◀️- پانصد درهم،
كه علامه مجلسي رحمة الله ميفرمايد:
👌اصح اقوال همين قول است.
📚(دلائل الامامة: ص 18. مناقب آل ابي طالب عليه السلام: ج 3، ص 399. مدينة المعاجز: ج 7، ص 351 - 352 . بحار الانوار: ج 43، ص 112، ج 50، ص 76)
◀️- زره حطمي كه ارزش آن سي درهم بود
📚(قرب الاسناد: ص 173. كافي: ج 5، ص 377)
👈و پوست قوچ يا ميش.
📚(بحارالانوار: ج 43، ص 112 - 113)
◀️- درع حطمي.
📚(طبقات ابن سعد: ج 8، ص 12. مسند حميدي: ج 1، ص 22. دلائل النبوة: ج 3، ص 160. سنن ابي داود: ج 1ص 490. الفقه الاكبر: ج 3، ص 6)
◀️- يك شتر.
📚(الثغور الباسمة: ص 30. اعلام النساء: ج 3، ص 1199)
◀️- يك پنجم زمين.
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:
👌«در آسمان معين شده كه مهريه زهرا يك پنجم زمين است.
پس هر كه در زمين راه برود در حالي كه با او و فرزندانش دشمن باشد، قدم زدن او تا روز قيامت در زمين حرام است».
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113)
🌸امام باقر عليه السلام فرمود:
مهر فاطمه سلام الله عليها يك پنجم دنيا و دو سوم بهشت است،
و در زمين چهار نهر فرات، نيل، نهروان و بلخ براي حضرت فاطمه سلام الله عليها است.
👈خداوند به پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:
☝️«اي محمد، تو فاطمه را به پانصد درهم به ازدواج علي در آور تا سنتي در بين امت تو باشد».
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113)
👈در روايت ديگر:
«يك چهارم دنيا و بهشت و جهنم است، كه دوستان خود را داخل بهشت ميكند و دشمنان خود را به جهنم روانه مينمايد».
📚(بحار الانوار: ج 43، ص 113)
👈در روايت ديگر مهريه آن حضرت نصف دنيا ذكر شده است.
📚(مدينة المعاجز: ج 2، ص 336)
هفتم ذی الحجه :
شهادت امام محمد باقر علیه السلام
حضرت محمد باقر (ع) امام پنجم (ع) در اوّل ماه رجب یا سوّم ماه صفر سال 57 ه_.ق در مدینه متولد شد، مادرش فاطمه (س) دختر امام حسن (ع) بود،
و آن حضرت در روز دوشنبه 7 ذیحجه سال 114 ه_.ق در سن 57 سالگی در مدینه از دنیا رفت، مرقد شریفش در قبرستان بقیع کنار قبر پدرش امام سجاد است.
آن حضرت نوزده سال و ده ماه و دوازده روز (از 95 تا 114 ه_.ق) امامت کرد
و سرانجام به دستور هشام بن عبدالملک (دهمین خلیفه اموی) مسموم گردید.
آن حضرت در جریان کربلا همراه پدر بود در حالی که از عمر شریفش سه سال و شش ماه و ده روز گذشته بود. (1) او تمام مصائب کربلا و اسارت را از نزدیک دید و خود جزء مصیبت زدگان بود و به عنوان اسیر کوچک، سختیهای اسارت را دید،
ظاهراً مادرش دختر امام حسن (ع) نیز در کربلا بوده، و مصائب برادران و عموها و عموزادگان و... را تحمل کرده و سختیهای دوران اسارت را دیده است.
ستمهای هشام به امام باقر (ع)
بیشتر دوران امامت امام باقر (ع) مصادف با حکومت طاغوتی هشام بن
1- در معالی السبطین ج2 ص 23 آمده که آن حضرت چهار سال داشت و با مادرش در کربلا بود
مسموم شدن امام باقر (ع)
آنچه مسلم است این است که امام باقر (ع) با طرح مرموز و مخفیانه هشام بن عبدالملک، مسموم شده و به شهادت رسید، ولی عامل و چگونگی آن بروشنی مشخص نیست.
و بعضی می نویسند: زیدبن حسن به دستور هشام، زهرا را به زین اسب مالید و اسب را به حضور امام باقر (ع) آورد، و اصرار کرد که آن حضرت بر ان سوار گردد، آن حضرت ناگزیر بر آن سوار شد و آن زهر در بدن او اثر کرد، به گونه ای که رانهایش متورم شد، و سه روز در بستر سخت بیماری افتاد و سرانجام به شهادت رسید.
آن حضرت ساعات آخر عمر، کفنهای خود را که پارچه سفیدی که با آن احرام بجا آورده بود مشخص نمود
منبع :سوگنامه آل محمد (اشتهاردی)
#امام_محمد_باقر_علیه_السلام
#شهادت_امام_محمد_باقر_تسیلت_باد
خاک بقیعت دل جلا، ای یادگار کربلا
قدرش فزون تر از طلا، ای یادگار کربلا
شمعی شدی در زندگی، روشن نمودی سوختی
غم ها کشیدی از بلا، ای یادگار کربلا
🏴 شهادت امام محمد باقر(ع) تسلیت باد 🏴
#امام_محمد_باقر_علیه_السلام
#شهادت_امام_محمد_باقر_تسیلت_باد
هشتم ذی الحجه :
خروج امام حسین (ع) و یاران از مکّه
امام حسین (ع) و یاران در شب یکشنبه 28 رجب سال 60 ه_.ق از مدینه به سوی مکه رهسپار شدند و در شب جمعه سوّم شعبان به مکه رسیدند.
آن حضرت با یاران همچنان برای یک قیام بزرگ بر ضد حکومت طاغوتی یزید، زمینه سازی می کردند و با گروهها و افراد تماس می گرفتند، تا اینکه آن حضرت و یاران در روز هشتم ذیحجه (روز ترویه) سال 60 ه_.ق از مکه به سوی عراق روانه شد، بنابراین امام حسین (ع) و یاران حدود 95 روز در مکّه اقامت نموده اند.
امام حسین (ع) در ایام آغاز ذیحجه احساس خطر کرد، چرا که بیم آن می رفت دژخیمان مخفی یزید آن حضرت را دستگیر کرده و به شام نزد یزید ببرند، آن حضرت خانه خدا را طواف کرد و میان صفا و مروه سعی نمود و از احرام بیرون آمده، و احرام حج را به عمره تبدیل نمود، زیرا نمی توانست حج را تمام کند، امام در روز هشتم ذیحجّه سال 60 با خاندان و فرزندان و شیعیانی که به او پیوسته بودند از مکه
به سوی عراق، بیرون آمد و هنوز خبر شهادت مسلم (ع) به او نرسیده بود، زیرا مسلم (ع) در همان روزی که آن حضرت از مکه بیرون آمد، خروج کرد.
***
هنگام بیرون آمدن از مکّه، کاغذی طلبید، و این نامه مختصر را برای بنی هاشم نوشت:
بِسْمِ اللهِ الرَْحْمنِ الرَّحیم: مِنَ الْحُسینِ بْنِ عَلِیّ اِلی بَنِی هاشم اَماّ بَعْدَ: فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بِی مِنْکُمْ اِسْتَشْهَدَ، وَ مَن تَخَلَّفَ عَنِّی لَم یَبْلُغِ الْفَتْحَ - وَالسّلامُ.
: «بنام خدا: نامه ای است از حسین بن علی به بنی هاشم، اما بعد هر کس به من پیوست کشته خواهد شد و هر که باز ماند به پیروزی (و رستگاری معنوی و فوز شهادت) نخواهد رسید
(سوگنامه آل محمد اشتهاردی)
توطئه ترور امام حسین علیه السّلام
در این روز در سال 60 هجری به دستور یزید لعین سی نفر از شیاطین بنی امیّه از شام برای دستگیری و یا کشتن امام حسین علیه السّلام به بهانه حج وارد مکه شدند.
چرا روز هشتم ذی الحجه از مکه عازم عراق شد و حج خویش را ناتمام گذاشت؟
به نظر می رسد حرکت امام در یوم ترویه مبتنی بر عوامل زیر باشد:
1- حفظ حرمت مکه:
انتخاب مکه از سوی امام در هنگام حرکت از مدینه، به خاطر آن بود که مکه حرم امن الهی بوده و دشمن به امام اهانت نکند؛ چنانکه حاکم مکه (عمر و بن سعید) از امام پرسید که چه چیز سبب شد که مکه آیی؟ فرمود: پناهنده به خدا و خانة خدا شوم: "عائذاً باللّه و بهذالبیت".[1]
زمانی که عمر و بن سعید با جمعی به قصد کشتن حضرت وارد مکه شد، حضرت برای حفظ قداست مکه از آن جا خارج شد که قتل امام حسین ع موجب هتک حرمت خانه نشود. حضرت فرمود: "اگر یک وجب هم بیرون از مکه کشته شوم، برایم محبوب تر است".[2]
2- تبلیغات:
تبلیغات در قیام امام حسین ع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امام از آغاز قیام، مردم را از اهداف خویش آگاه نمود، از این رو حضرت در یک فراخوان عمومی، همگان را به قیام علیه یزید فراخواند[3]
و با تدوین وصیت نامه سیاسی و الهی[4]
و با نوشتن نامه به مردم بصره[5]
و کوفه[6] به رشد فرهنگی پرداخت. همچنین امام با بردن اهل بیت خود به کربلا جنبة تبلیغات قیام خویش را افزایش داد، زیرا اهل بیت علیه السلام به عنوان کاروان تبلیغی مؤثرترین نقش را در صیانت و حفظ انقلاب و تحریف زدایی داشتند.
حرکت امام حسین علیه السلام در هشتم ذی الحجه به سوی کربلا این پرسش را در اذهان و افکار عمومی به وجود آورد که چرا امام حسین علیه السلام حج خویش را ناتمام گذاشت؟ مگر چه حادثه ای اتفاق افتاده؟ امام با ناتمام گذاشتن حج اعلام نمود که اساس دین و سنت پیامبر در خطر بوده و تا زمانی که اساس دین در خطر است، باید به اصل دین و حفظ آن پرداخت که حفظ دین و حج واقعی نیاز به قیام دارد.
3- تکلیف گرایی:
برخی عقیده دارند که علت اصلی قیام امام حسین علیه السلام تکلیف گرایی است؛ یعنی خداوند از ابتدا بر امام وظیفه تعیین نمود که باید قیام کند، از برخی روایات همین مطلب استفاده می شود. امام حسین علیه السلام در جواب پرسش محمد حنفیه که چرا به طرف کربلا می روی؟ فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: "یا حسین اخرج فإنّ الله، قد شاء أن یراک قتیلاً".[7]
شاید حرکت امام حسین علیه السلام در روز هشتم ذی الحجه به سوی کربلا، در راستای وظیفة قیام باشد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
[1و2] حیاه الامام الحسین، ج 2،
[3] وقعه الطف، ص 172؛ احقاق الحق، ج 11،
[4] بحارالانوار، ج 44،
[5] بحارالانوار، ج 44
[6] الکامل فی التاریخ، ج 2،
[7] اللهوفستی 27، بحارالانوار، ج44
۸ ذی الحجه
شهادت مظلومانه حضرت مسلم بن عقیل و هاني
در اين روز در سال 60 ه محمد بن كثير و پسرش در كوفه به جرم مهمانداري و طرفداري از مسلم بن عقيب عليه السلام به شهادت رسيدند. در شب عرفه جناب مسلم بن عقيل عليه السلام به منزل طوعه رفتند.
(فيض العلام: ص 113)
در روز عرفه سال 60 ه كه چهارشنبه بود جناب مسلم بن عقيل و هاني بن عروه را در كوفه شهيد كردند.
(ارشاد: ج 2، ص 66. اعلام الوري: ج 1، ص 445. مصباح كفعمي: ج 2، ص 600. بحار الانوار: ج 44، ص 363. مسار الشيعة: ص 18. فيض العلام: ص 115)
🏴
خاندان حضرت مسلم:
نام مباركش مسلم و پدرش عقيل، و مادرش عطيه، و همسر آن حضرت رقيه دختر أمير المؤمنين عليه السلام است.
(مروج الذهب: ج 3، ص 69 - 70. مراقد المعارف: ج 2، ص 307، 316. منتخب التواريخ: ص 292 - 293. فرسان الهيجاء: ج 1، ص 62، 120)
🏴
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «چشم مؤمنان بر او گريان است، و ملائكه مقرب الهي بر او درود ميفرستند». امام حسين عليه السلام هنگامي كه آن حضرت را به سوي كوفه فرستادند، در قسمتي از نامه به اهل كوفه چنين فرمودند: «برادرم و پسر عمويم و فرد مورد اطمينان از اهل بيتم را نزد شما فرستادم». هنگامي كه امام حسين عليه السلام خبر شهادت آن حضرت و هاني را شنيد، چند بار فرمود: «انا لله و انا اليه راجعون». سپس فرمود: «خيري در زندگي بعد از آنها نيست». از جمله وصاياي آن حضرت به ابن سعد اين بود كه كسي را به نزد امام حسين عليه السلام بفرستد كه آن حضرت به سوي كوفه نيايد.
🏴
شهادت و دفن بدن حضرت مسلم:
در غربت و مظلوميت آن حضرت همين بس كه از پشت بامها دستههاي ني را آتش ميزدند و بر سر آن حضرت ميريختند. همچنين زماني كه چشم ابن زياد بر آن حضرت افتاد، زبان به جسارت أمير المؤمنين و امام حسين عليهماالسلام و عقيل گشود. در بالاي دار الاماره با لب تشنه سر از بدن نازنيش جدا كردند و بدنش را از بالاي قصر به پائين انداختند. بعد از شهادت ريسمان به پاي مباركش بسته و در ميان بازار كوفه ميكشيدند. سپس بدن مباركش را به دار زده و سر مطهرش را به دمشق فرستادند.
در دفن بدن مطهر دو نظر است: يكي اينكه جمعي از قبيله هاني آمدند و بدنهاي مطهر مسلم بن عقيل و هاني را دفن كردند.
(مراقد المعارف: ج 2، ص 318. فرسان الهيجاء: ج 2، ص 106)
🏴
ديگر اينكه نيمه شب زوجه ميثم تمار به همراهي چند نفر از جمله همسر هاني بن عروه، بدنها را در كنار مسجد اعظم كوفه دفن كردند.
(وسيلة الدارين: ص 209، از ثعلبي)
🏴
هاني بن عروه:
اما جناب هاني كه پدرش عروه است، از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله و از بزرگان و خواص شيعه و مخلصين در محبت أمير المؤمنين عليه السلام بود، و در جنگهاي صفين، جمل و نهروان در خدمت آن حضرت بود.
(مراقد المعارف: ج 2، ص 318، 359، 361. منتخب التواريخ: ص 294 - 295. فرسان الهيجاء: ج 2، ص 139 - 143. وسيلة الدارين: ص 208 - 209)
🏴
جناب هاني بزرگ طايفه مذحج بود و در قبيله خود داراي نفوذ فراواني بود. هنگامي كه اهل كوفه عهد و پيمان خود را شكستند و بي وفائي خود را نسبت به اهل بيت عليهم السلام و مسلم بن عقيل ثابت كردند، جناب هاني بن عروه آن حضرت را پناه داد. پس از آن محمد بن اشعث حبيث جناب هاني و عدهاي از شيعيان را دستگير كرد.
بعد از شهادت مسلم بن عقيل و شكستن سر و بيني جناب هاني توسط ابن زياد ملعون، آن خبيث دستور داد سر جناب هاني را در بازار گوسفند فروشان از بدنش جدا كردند و با طنابي كه به پاي آن بزرگوار بسته بودند همراه با بدن جناب مسلم بن عقيل عليه السلام در بازار كوفه روي زمين كشيدند و سپس به دار زدند، و سپس بدن هاني همراه با بدن مسلم دفن شد.
تقویم شیعه
عبدالحسین نیشابوری
«کانال تقویم شیعه »
بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
https://eitaa.com/taqvim_shiaa
فضیلت روز عرفه
امیر مؤمنان علی(ع) درباره راز وقوف در عرفات فرمود:
«عرفات، خارج از مرز حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه، آنقدرتضرع کند تا لایق ورود به حرم شود».[1]
امام سجاد(ع) در حدیثی فرمود:
عصر روز عرفه و ظهر روز دهم که حاجیان در منا حضور دارند، خدای سبحان به فرشتگان مباهات میکند و میفرماید: «اینان بندگان من هستند که از راههای دور و نزدیک با مشکلات بسیار به اینجا آمده و بسیاری از لذتها را بر خود حرام کرده و بر شنهای بیابانهای عرفات و منا خوابیدهاند و اینگونه با چهرههای غبارآلود، در پیشگاه من اظهار ناتوانی و خواری میکنند. اینک به شما اجازه دادم تا آنان را ببینید. آنگاه فرشتگان حق به اذن خداوند بر دلها و اسرار نهان آنها آگاه میشوند.[2]
از امام صادق(ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیدهاند؟
حضرت فرمود: «جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد».[3]
پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
«خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمیکند
نقل است از رسول خدا(ص) پرسیدند:
چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگتر است؟ حضرت فرمود: «کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است».[4]
امام سجاد(ع) در روز عرفه صدای نیازمندی را شنید که گدایی میکرد. به او فرمود: «وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست میکنى، درحالیکه در این روز برای بچههایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی میرود(5)
1]. اصول کافى، ج 4، ص 224.
[2]. همان، ج 96، ص 259.
[3]. همان، ج 74، ص 402.
[4]. سنن الکبرى، ج 5، ص 192.
[5]. جعفریات، ج 114، ص 415.
«کانال تقویم شیعه »
بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
آداب و اعمال شب و روز عرفه
شب نهم، از شبهای پربرکت و شب مناجات با خدای برآورنده حاجات است؛ و توبه در آن شب پذیرفته و دعا در آن مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت بهسر آورد، اجر 170 سال عبادت را دارد و برای آن شب چند عمل است:
اوّل:
این دعا را که روایت شده: هرکه آن را در شب عرفه یا شبهای جمعه بخواند، خدا او را بیامرزد:
اللّٰهُمَّ یَا شاهِدَ کُلِّ نَجْوىٰ، وَمَوْضِعَ کُلِّ شَکْوىٰ، وَعالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ، وَمُنْتَهىٰ کُلِّ حاجَةٍ، یَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبادِ، یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ.......
دوم:
«هزار مرتبه» «تسبیحات عشر» را که سید بهنقل کفعمی ذکر فرموده بخواند و این تسبیحات در اعمال روز عرفه بیاید.
سوم:
دعای «اللّٰهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَتَهَیَّأَ» را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است بخواند و متن آن در بیان اعمال شب جمعه گذشت.
چهارم:
حضرت سیدالشهدا علیه السّلام و زمین کربلا را زیارت کند و تا روز عید قربان در آنجا بماند تا از شرّ آن سال محفوظ باشد.
روز عرفه:
روز نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفرههای جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و راندهتر و خشمناکتر از روزهای دیگر است؛
روایت شده: که حضرت زینالعابدین علیهالسلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک میکرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست میکنی؟! و حال آنکه برای بچههای در رحم، در این روز امید میرود که فضل خدا شامل حالشان شود و سعادتمند شوند.
و برای این روز چند عمل وارد است:
اوّل:
غسل.
دوم:
«زیارت حضرت سید الشّهداء» که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل شده است] و اگر کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در «باب زیارات» انشاءالله تعالی میآید.
سوم:
پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول خواندن دعاهای عرفه شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و به گناهانش نزد خداوند اعتراف و اقرار نماید تا به ثواب عرفات دست یابد و گناهانش آمرزیده گردد
و.....
اعمال شب و روز عرفه
التماس دعا داریم 🌹
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_حضرت_زینب_کبری
#اعمال_روز_عرفه
شب دهم ذیالحجه
از شبهای مبارک است و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زندهداری در آنها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز است. برای این شب اعمالی ذکر شده است:
*زیارت امام حسین علیه السلام.
*خواندن دعای "یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ" که در شب جمعه هم وارد شده است.
اعمال روز عید قربان
برای روز عید قربان اعمالی چند نقل شده است:
۱- غسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسی»، غسل در آن روز سنّت موکّد است تا آن جا که بعضی از علما آن را واجب دانستهاند.
۲- نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّت نماز عید فطر است و نماز عید قربان در زمان غیبت امام(عج) مطابق مشهور فقهای عظام، سنّت موکّد است. (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادا).
خواندن نماز عید در زمان ما مستحب است و آن دو رکعت است، در رکعت اوّل سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخواند:
اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیآءِ وَ الْعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ، وَ اَهْلَ الْعَفْو ........
(در صورت عدم توانایی بر این قنوت، هرگونه قنوت دیگری نیز میتواند بخواند) سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند، در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره والشمس یا سوره دیگری را بخواند، آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا (علیها السلام) را بگوید و آنگاه دعاهایی که نقل شده است را بخواند که یکی از آنها دعای چهل و ششم «صحیفه سجّادیه» است.
مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد و بعد از نماز برای برادران دینی جهت قبولی اعمال دعا کند.
۳- مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است، بخواند. به فرموده مرحوم «علامه مجلسی»، بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعای چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است.
۴- خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحب است.
۵- قربانی کردن در این روز برای همه مستحب موکد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانستهاند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن بخورد.
و نیز مستحب است هنگام قربانی این دعا را که از امام صادق(ع) نقل شده است بخواند:
وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الاَْرْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ
من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمانها و زمین را آفریده
ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ
من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم. نماز و قربانی و زندگی و مرگم برای خداوندی است که پروردگار
الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ.
جهانیان است. شریکی برای او نیست. من به این برنامه مأمور شدم و از مسلمانانم.
اَللّهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی.
خدایا از تو و برای توست. به نام خدا و خداوند بزرگتر است. خدایا از من قبول فرما.
(البتّه اگر به نیّت چند نفر قربانی مستحب انجام شود، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا)
بسیار مناسب است افراد توانگر، در این روز قربانی ک
نند و اکثر آن را به فقرا و نیازمندان انفاق کنند و به همسایگان و آشنایان نیز بدهند.
در روایتی است که امام صادق(ع) فرمود:امام علی بن الحسین و امام باقر(علیهم السلام) گوشت قربانی را سه قسمت میکردند، یک قسمت آن را به همسایگان میدادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه میداشتند.
۶- تکبیرات مشهور زیر را بگوید، برای کسانی که در این ایام توفیق حضور در مراسم حج و صحرای «منا» را دارند، بعد از ۱۵ نماز این تکبیرها را میخوانند، از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم، ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ۱۰ نماز آنها را میخوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز کرده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب شریف «کافی» چنین است:
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا؛
اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ؛ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا.
بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
#اعمال_عید_قربان
#کانال_تقویم_شیعه