eitaa logo
تقویم شیعه
408 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
284 ویدیو
11 فایل
◽معرفی مناسبتهای مذهبی ماههای قمری ◽هدف نشر معارف اسلامی علوی است ◽کپی و حذف آیدی مجاز است ◽فعالیت کانال مناسبتی، نه روزانه آدرس پیج اینستاگرام 👇 https://instagram.com/ahkam_55?igshid=YmMyMTA2M2Y= @zohor_tv انتقاد و یا پیشنهاد 🔻 @kazemi_55
مشاهده در ایتا
دانلود
هشتم ذی الحجه : خروج امام حسین (ع) و یاران از مکّه امام حسین (ع) و یاران در شب یکشنبه 28 رجب سال 60 ه_.ق از مدینه به سوی مکه رهسپار شدند و در شب جمعه سوّم شعبان به مکه رسیدند. آن حضرت با یاران همچنان برای یک قیام بزرگ بر ضد حکومت طاغوتی یزید، زمینه سازی می کردند و با گروهها و افراد تماس می گرفتند، تا اینکه آن حضرت و یاران در روز هشتم ذیحجه (روز ترویه) سال 60 ه_.ق از مکه به سوی عراق روانه شد، بنابراین امام حسین (ع) و یاران حدود 95 روز در مکّه اقامت نموده اند. امام حسین (ع) در ایام آغاز ذیحجه احساس خطر کرد، چرا که بیم آن می رفت دژخیمان مخفی یزید آن حضرت را دستگیر کرده و به شام نزد یزید ببرند، آن حضرت خانه خدا را طواف کرد و میان صفا و مروه سعی نمود و از احرام بیرون آمده، و احرام حج را به عمره تبدیل نمود، زیرا نمی توانست حج را تمام کند، امام در روز هشتم ذیحجّه سال 60 با خاندان و فرزندان و شیعیانی که به او پیوسته بودند از مکه به سوی عراق، بیرون آمد و هنوز خبر شهادت مسلم (ع) به او نرسیده بود، زیرا مسلم (ع) در همان روزی که آن حضرت از مکه بیرون آمد، خروج کرد. *** هنگام بیرون آمدن از مکّه، کاغذی طلبید، و این نامه مختصر را برای بنی هاشم نوشت: بِسْمِ اللهِ الرَْحْمنِ الرَّحیم: مِنَ الْحُسینِ بْنِ عَلِیّ اِلی بَنِی هاشم اَماّ بَعْدَ: فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بِی مِنْکُمْ اِسْتَشْهَدَ، وَ مَن تَخَلَّفَ عَنِّی لَم یَبْلُغِ الْفَتْحَ - وَالسّلامُ. : «بنام خدا: نامه ای است از حسین بن علی به بنی هاشم، اما بعد هر کس به من پیوست کشته خواهد شد و هر که باز ماند به پیروزی (و رستگاری معنوی و فوز شهادت) نخواهد رسید (سوگنامه آل محمد اشتهاردی) توطئه ترور امام حسین علیه السّلام در این روز در سال 60 هجری به دستور یزید لعین سی نفر از شیاطین بنی امیّه از شام برای دستگیری و یا کشتن امام حسین علیه السّلام به بهانه حج وارد مکه شدند.
چرا روز هشتم ذی الحجه از مکه عازم عراق شد و حج خویش را ناتمام گذاشت؟ به نظر می رسد حرکت امام در یوم ترویه مبتنی بر عوامل زیر باشد: 1- حفظ حرمت مکه: انتخاب مکه از سوی امام در هنگام حرکت از مدینه،‌ به خاطر آن بود که مکه حرم امن الهی بوده و دشمن به امام اهانت نکند؛ چنانکه حاکم مکه (عمر و بن سعید) از امام پرسید که چه چیز سبب شد که مکه آیی؟ فرمود: پناهنده به خدا و خانة خدا شوم: "عائذاً باللّه و بهذالبیت".[1] زمانی که عمر و بن سعید با جمعی به قصد کشتن حضرت وارد مکه شد، حضرت برای حفظ قداست مکه از آن جا خارج شد که قتل امام حسین ع موجب هتک حرمت خانه نشود. حضرت فرمود: "اگر یک وجب هم بیرون از مکه کشته شوم، برایم محبوب تر است".[2] 2- تبلیغات: تبلیغات در قیام امام حسین ع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امام از آغاز قیام، مردم را از اهداف خویش آگاه نمود، از این رو حضرت در یک فراخوان عمومی، همگان را به قیام علیه یزید فراخواند[3] و با تدوین وصیت نامه سیاسی و الهی[4] و با نوشتن نامه به مردم بصره[5] و کوفه[6] به رشد فرهنگی پرداخت. همچنین امام با بردن اهل بیت خود به کربلا جنبة تبلیغات قیام خویش را افزایش داد، زیرا اهل بیت علیه السلام به عنوان کاروان تبلیغی مؤثرترین نقش را در صیانت و حفظ انقلاب و تحریف زدایی داشتند. حرکت امام حسین علیه السلام در هشتم ذی الحجه به سوی کربلا این پرسش را در اذهان و افکار عمومی به وجود آورد که چرا امام حسین علیه السلام حج خویش را ناتمام گذاشت؟ مگر چه حادثه ای اتفاق افتاده؟ امام با ناتمام گذاشتن حج اعلام نمود که اساس دین و سنت پیامبر در خطر بوده و تا زمانی که اساس دین در خطر است، باید به اصل دین و حفظ آن پرداخت که حفظ دین و حج واقعی نیاز به قیام دارد. 3- تکلیف گرایی: برخی عقیده دارند که علت اصلی قیام امام حسین علیه السلام تکلیف گرایی است؛ یعنی خداوند از ابتدا بر امام وظیفه تعیین نمود که باید قیام کند، از برخی روایات همین مطلب استفاده می شود. امام حسین علیه السلام در جواب پرسش محمد حنفیه که چرا به طرف کربلا می روی؟ فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: "یا حسین اخرج فإنّ الله، قد شاء أن یراک قتیلاً".[7] شاید حرکت امام حسین علیه السلام در روز هشتم ذی الحجه به سوی کربلا، در راستای وظیفة قیام باشد. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ پی نوشت ها: [1و2] حیاه الامام الحسین، ج 2، [3] وقعه الطف، ص 172؛ احقاق الحق، ج 11، [4] بحارالانوار، ج 44، [5] بحارالانوار، ج 44 [6] الکامل فی التاریخ، ج 2، [7] اللهوفستی 27، بحارالانوار، ج44
۸ ذی الحجه شهادت مظلومانه حضرت مسلم بن عقیل و هاني در اين روز در سال 60 ه‌ محمد بن كثير و پسرش در كوفه به جرم مهمانداري و طرفداري از مسلم بن عقيب عليه السلام به شهادت رسيدند. در شب عرفه جناب مسلم بن عقيل عليه السلام به منزل طوعه رفتند. (فيض العلام: ص 113) در روز عرفه سال 60 ه‌ كه چهارشنبه بود جناب مسلم بن عقيل و هاني بن عروه را در كوفه شهيد كردند. (ارشاد: ج 2، ص 66. اعلام الوري: ج 1، ص 445. مصباح كفعمي: ج 2، ص 600. بحار الانوار: ج 44، ص 363. مسار الشيعة: ص 18. فيض العلام: ص 115) 🏴 خاندان حضرت مسلم: نام مباركش مسلم و پدرش عقيل، و مادرش عطيه، و همسر آن حضرت رقيه دختر أمير المؤمنين عليه السلام است. (مروج الذهب: ج 3، ص 69 - 70. مراقد المعارف: ج 2، ص 307، 316. منتخب التواريخ: ص 292 - 293. فرسان الهيجاء: ج 1، ص 62، 120) 🏴 پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «چشم مؤمنان بر او گريان است، و ملائكه مقرب الهي بر او درود مي‌فرستند». امام حسين عليه السلام هنگامي كه آن حضرت را به سوي كوفه فرستادند، در قسمتي از نامه به اهل كوفه چنين فرمودند: «برادرم و پسر عمويم و فرد مورد اطمينان از اهل بيتم را نزد شما فرستادم». هنگامي كه امام حسين عليه السلام خبر شهادت آن حضرت و هاني را شنيد، چند بار فرمود: «انا لله و انا اليه راجعون». سپس فرمود: «خيري در زندگي بعد از آنها نيست». از جمله وصاياي آن حضرت به ابن سعد اين بود كه كسي را به نزد امام حسين عليه السلام بفرستد كه آن حضرت به سوي كوفه نيايد. 🏴 شهادت و دفن بدن حضرت مسلم: در غربت و مظلوميت آن حضرت همين بس كه از پشت بامها دسته‌هاي ني را آتش مي‌زدند و بر سر آن حضرت مي‌ريختند. همچنين زماني كه چشم ابن زياد بر آن حضرت افتاد، زبان به جسارت أمير المؤمنين و امام حسين عليهماالسلام و عقيل گشود. در بالاي دار الاماره با لب تشنه سر از بدن نازنيش جدا كردند و بدنش را از بالاي قصر به پائين انداختند. بعد از شهادت ريسمان به پاي مباركش بسته و در ميان بازار كوفه مي‌كشيدند. سپس بدن مباركش را به دار زده و سر مطهرش را به دمشق فرستادند. در دفن بدن مطهر دو نظر است: يكي اينكه جمعي از قبيله هاني آمدند و بدنهاي مطهر مسلم بن عقيل و هاني را دفن كردند. (مراقد المعارف: ج 2، ص 318. فرسان الهيجاء: ج 2، ص 106) 🏴 ديگر اينكه نيمه شب زوجه ميثم تمار به همراهي چند نفر از جمله همسر هاني بن عروه، بدنها را در كنار مسجد اعظم كوفه دفن كردند. (وسيلة الدارين: ص 209، از ثعلبي) 🏴 هاني بن عروه: اما جناب هاني كه پدرش عروه است، از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله و از بزرگان و خواص شيعه و مخلصين در محبت أمير المؤمنين عليه السلام بود، و در جنگهاي صفين، جمل و نهروان در خدمت آن حضرت بود. (مراقد المعارف: ج 2، ص 318، 359، 361. منتخب التواريخ: ص 294 - 295. فرسان الهيجاء: ج 2، ص 139 - 143. وسيلة الدارين: ص 208 - 209) 🏴 جناب هاني بزرگ طايفه مذحج بود و در قبيله خود داراي نفوذ فراواني بود. هنگامي كه اهل كوفه عهد و پيمان خود را شكستند و بي وفائي خود را نسبت به اهل بيت عليهم السلام و مسلم بن عقيل ثابت كردند، جناب هاني بن عروه آن حضرت را پناه داد. پس از آن محمد بن اشعث حبيث جناب هاني و عده‌اي از شيعيان را دستگير كرد. بعد از شهادت مسلم بن عقيل و شكستن سر و بيني جناب هاني توسط ابن زياد ملعون، آن خبيث دستور داد سر جناب هاني را در بازار گوسفند فروشان از بدنش جدا كردند و با طنابي كه به پاي آن بزرگوار بسته بودند همراه با بدن جناب مسلم بن عقيل عليه السلام در بازار كوفه روي زمين كشيدند و سپس به دار زدند، و سپس بدن هاني همراه با بدن مسلم دفن شد. تقویم شیعه عبدالحسین نیشابوری «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
فضیلت روز عرفه امیر مؤمنان علی(ع) درباره راز وقوف در عرفات فرمود: «عرفات، خارج از مرز حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه، آن‌قدرتضرع کند تا لایق ورود به حرم شود».[1] امام سجاد(ع) در حدیثی فرمود: عصر روز عرفه و ظهر روز دهم که حاجیان در منا حضور دارند، خدای سبحان به فرشتگان مباهات می‌کند و می‌فرماید: «اینان بندگان من هستند که از راه‌های دور و نزدیک با مشکلات بسیار به اینجا آمده و بسیاری از لذت‌ها را بر خود حرام کرده و بر شن‌های بیابان‌های عرفات و منا خوابیده‌اند و این‌گونه با چهره‌های غبارآلود، در پیشگاه من اظهار ناتوانی و خواری می‌کنند. اینک به شما اجازه دادم تا آنان را ببینید. آنگاه فرشتگان حق به اذن خداوند بر دل‌ها و اسرار نهان آنها آگاه می‌شوند.[2] از امام صادق(ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیده‌اند؟ حضرت فرمود: «جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد».[3] پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند نقل است از رسول خدا(ص) پرسیدند:‌ چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگ‌تر است؟ حضرت فرمود: «کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است».[4] امام سجاد(ع) در روز عرفه صدای نیازمندی را شنید که گدایی می‌کرد. به او فرمود: «وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست می‌کنى، درحالی‌که در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود(5) 1]. اصول کافى، ج 4، ص 224. [2]. همان، ج 96، ص 259. [3]. همان، ج 74، ص 402. [4]. سنن الکبرى، ج 5، ص 192. [5]. جعفریات، ج 114، ص 415. «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
آداب و اعمال شب و روز عرفه شب نهم، از شب‌های پربرکت و شب مناجات با خدای برآورنده حاجات است؛ و توبه در آن شب پذیرفته و دعا در آن مستجاب است و کسی ‌که آن شب را به عبادت به‌سر آورد، اجر 170 سال عبادت را دارد و برای آن شب چند عمل است: اوّل: این دعا را که روایت شده: هرکه آن را در شب عرفه یا شب‌های جمعه بخواند، خدا او را بیامرزد: اللّٰهُمَّ یَا شاهِدَ کُلِّ نَجْوىٰ، وَمَوْضِعَ کُلِّ شَکْوىٰ، وَعالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ، وَمُنْتَهىٰ کُلِّ حاجَةٍ، یَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبادِ، یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ....... دوم: «هزار مرتبه» «تسبیحات عشر» را که سید بهنقل کفعمی ذکر فرموده بخواند و این تسبیحات در اعمال روز عرفه بیاید. سوم: دعای «اللّٰهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَتَهَیَّأَ» را که در روز عرفه و شب ‌و روز جمعه نیز وارد است بخواند و متن آن در بیان اعمال شب جمعه گذشت. چهارم: حضرت سیدالشهدا علیه السّلام و زمین کربلا را زیارت کند و تا روز عید قربان در آنجا بماند تا از شرّ آن سال محفوظ باشد. روز عرفه: روز نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره‌های جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌تر از روزهای دیگر است؛ روایت شده: که حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی؟! و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که فضل خدا شامل حالشان شود و سعادتمند شوند. و برای این روز چند عمل وارد است: اوّل: غسل. دوم: «زیارت حضرت سید الشّهداء» که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل شده است] و اگر کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در «باب زیارات» ان‌شاء‌الله تعالی می‌آید. سوم: پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول خواندن دعاهای عرفه شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و به گناهانش نزد خداوند اعتراف و اقرار نماید تا به ثواب عرفات دست یابد و گناهانش آمرزیده گردد و.....
شهادت مظلومانه حضرت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه تسلیت باد
 اعمال شب و روز عرفه التماس دعا داریم 🌹
شب دهم ذی‌الحجه از شب‌های مبارک است و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده‌داری در آنها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز است. برای این شب اعمالی ذکر شده است: *زیارت امام حسین علیه السلام. *خواندن دعای "یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ" که در شب جمعه هم وارد شده است. اعمال روز عید قربان برای روز عید قربان اعمالی چند نقل شده است: ۱- غسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسی»، غسل در آن روز سنّت موکّد است تا آن جا که بعضی از علما آن را واجب دانسته‌اند. ۲- نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّت نماز عید فطر است و نماز عید قربان در زمان غیبت امام(عج) مطابق مشهور فقهای عظام، سنّت موکّد است. (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادا). خواندن نماز عید در زمان ما مستحب است و آن دو رکعت است، در رکعت اوّل سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخواند: اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیآءِ وَ الْعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ، وَ اَهْلَ الْعَفْو ........ (در صورت عدم توانایی بر این قنوت، هرگونه قنوت دیگری نیز می‌تواند بخواند) سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند، در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره والشمس یا سوره دیگری را بخواند، آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا (علیها السلام) را بگوید و آنگاه دعاهایی که نقل شده است را بخواند که یکی از آنها دعای چهل و ششم «صحیفه سجّادیه» است. مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد و بعد از نماز برای برادران دینی جهت قبولی اعمال دعا کند. ۳- مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است، بخواند. به فرموده مرحوم «علامه مجلسی»، بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعای چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است. ۴- خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحب است. ۵- قربانی کردن در این روز برای همه مستحب موکد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن بخورد. و نیز مستحب است هنگام قربانی این دعا را که از امام صادق(ع) نقل شده است بخواند: وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الاَْرْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمان‌ها و زمین را آفریده ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم. نماز و قربانی و زندگی و مرگم برای خداوندی است که پروردگار الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. جهانیان است. شریکی برای او نیست. من به این برنامه مأمور شدم و از مسلمانانم. اَللّهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی. خدایا از تو و برای توست. به نام خدا و خداوند بزرگتر است. خدایا از من قبول فرما. (البتّه اگر به نیّت چند نفر قربانی مستحب انجام شود، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا) بسیار مناسب است افراد توانگر، در این روز قربانی ک نند و اکثر آن را به فقرا و نیازمندان انفاق کنند و به همسایگان و آشنایان نیز بدهند. در روایتی است که امام صادق(ع) فرمود:امام علی بن الحسین و امام باقر(علیهم السلام) گوشت قربانی را سه قسمت می‌کردند، یک قسمت آن را به همسایگان می‌دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می‌داشتند. ۶- تکبیرات مشهور زیر را بگوید، برای کسانی که در این ایام توفیق حضور در مراسم حج و صحرای «منا» را دارند، بعد از ۱۵ نماز این تکبیرها را می‌خوانند، از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم، ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ۱۰ نماز آنها را می‌خوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز کرده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب شریف «کافی» چنین است: اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا؛ اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ؛ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا. بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
اعمال عید قربان
زندگی‌تان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه زمزم . . . 💕💕عید قربان مبارک💕💕
پنج روز تا عید الله الاکبر عید غدیر خم عيد غدير : در اين روز در سال دهم هجرت واقعه غدير در بازگشت از حجة الوداع به وقوع پيوست، و طي سه روز كه كاروان صد و بيست هزار نفري حجاج در غدير خم توقف داشتند پيامبر صلي الله عليه و آله در بلندترين خطبه خود علي بن ابي طالب و يازده امام‌عليهم السلام بعد از او را به عنوان امامان مردم تا روز قيامت معرفي كردند و از همه آن جمعيت بيعت گرفتند. عيد بزرگ آل محمد عليهم السلام: اين روز بزرگترين عيد آل محمد عليهم السلام به شمار مي‌آيد، چرا كه واقعه‌اي مهم و عظيم بعد از زحمات انبياء و اوصياء و اولياء است ، و طي آن به دستور الهي اعلان عمومي به وصايت بلافصل امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام شده است. (توضيح المقاصد: ص 31. العدد القوية: ص 166. مصباح كفعمي: ج 2، ص 601. مناقب ابن شهر آشوب: ج 3، ص 37 . مصباح المتهجد: ص 754. بحار الانوار: ج 35، ص 150، ج 95، ص 189. فيض العلام: ص 122) 🌷اين روز عيد مبارك آسماني است. روزي است كه خداوند متعال حضرت ابراهيم عليه السلام را از آت‌ش نجات داد. (مسار الشيعة: ص 22. فيض العلام: ص 125. زاد المعاد: ص 269. تقويم المحسنين: ص 14) 🌷روزي است كه توبه حضرت آدم عليه السلام قبول شد. (مسار الشيعة: ص 22. فيض العلام: ص 125) 🌷روزي است كه خداوند متعال حضرت موسي عليه السلام را بر ساحران غلبه داد. (مسار الشيعة: ص 22. فيض العلام: ص 125) 🌷روزي است كه حضرت موسي عليه السلام در حضور امت خود يوشع بن نون را وصي خود گردانيد. (مسار الشيعة: ص 22. فيض العلام: ص 125) 🌷روزي است كه حضرت عيسي عليه السلام شمعون الصفا را جانشين خود گردانيد. (مسار الشيعة: ص 22. فيض العلام: ص 125) 🌷روزي كه حضرت سليمان عليه السلام رعيت خود را بر جانشيني آصف بن برخيا گواه گرفت. (مسار الشيعة: ص 22. فيض العلام: ص 125) 🌷روز عقد اخوت بستن پيامبر صلي الله عليه و آله بين اصحابش است. (مصباح كفعمي: ج 2، ص 125. تقويم المحسنين: ص 14. تقويم الائمة عليهم السلام: ص 14) 🌷در اين روز پيامبران جانشينان خود را معين مي‌نمودند، و زيارت امير المؤمنين عليه السلام در اين روز وارد شده است. (بحار الانوار: ج 97،) «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
١۴ ذی الحجه : شق القمر در شب 14 ذی الحجه واقعه شق القمر به اعجاز پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در مکه رخ داد. (ریاحین الشریعه: ج 2، ص 257. فیض العلام: ص 120. بحار الانوار: ج 17، ص 350 - 353) بعضی این واقعه را در شب 18 این ماه گفته اند. قریش از آن حضرت معجزه طلب کردند، و حضرت با انگشت اشاره به ماه کردند، و به قدرت الهی دو نیم شد و باز به هم پیوست، و آیه نازل شد: «اقْتَرَبَتِ السّاعَهُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ» (سوره قمر: آیه 1) ابوجهل گفت: «این سحر است! بفرستید از شهرهای دیگر هم بپرسند که آیا آنها هم دیدند که ماه دو نیم شد. چون از اهل شهرهای دیگر پرسیدند: آنها نیز خبر دادند که نیمی از ماه پشت خانه کعبه و نیمی بر کوه ابوقبیس افتاد. (حق الیقین: ص 28. بحار الانوار: ج 17، ص 350 - 353) ۞ ۞ ۞
١۵ ذی الحجه : ولادت حضرت هادی علیه السلام نام: علی شهرت: هادی ،نقی کنیه: ابوالحسن سوم پدر: امام محمد تقی (ع) مادر :سمانه تاریخ تولد: 15 ذیحجه سال 213 هجری قمری محل تولد: صریا در نزدیکی مدینه تاریخ شهادت: سوم رجب سال 254 هجری قمری مرقد شریف: شهر سامرا مدت امامت: 34 سال امام هادی(ع) در سن 8 سالگی به امامت رسید. در زمان خلافت معتصم و پس از آن واثق، ایشان در مدینه اقامت داشت. اما پس از روی کار آمدن متوکل، به خاطر ترس از قیام و شورش ایشان را به سامراء فراخواند تا از نزدیک امام را تحت نظر داشته باشد ولادت امام علی النقی (ع) امام هادی(ع) در روستای صریا که در یک فرسخی مدینه قرار داشت، در روز سه شنبه، نیمه ذی الحجه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش نام او را علی نهاد. 🌷برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت فراهم کردن زمینة ورود شیعه به عصر غیبت، از اقدامات اساسی امامان شیعه علیه السلام بود، که همواره شیعیان را متوجه این امر می کردند. در این راستا امام هادی علیه السلام هم اقداماتی انجام داده اند: الف) بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت؛ ب) بشارت به ولادت حضرت حجت ومخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد؛ ج) کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ به طوری که در سامرا مسائل شیعیان از طریق نامه یا نمایندگان حضرت پاسخ داده می شد؛ تا از قبل برای شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام آمادگی داشته باشند؛ د) تأیید برخی از کتب فقهی و اصول روایی شیعه و) ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش های شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز 🌷 عبدالعظیم حسنی (ره)، که مرقد وی در شهر ری می باشد و از یاران امام عسکری علیه السلام بوده است
ای آفتاب عالمیان هادیا (ع) سلام ای نور چشم هاشمیان هادیا (ع) سلام ای چارمین علی (ع) خدا یا علی (ع) مدد ای مقتدای فاطمیان هادیا (ع) سلام 💕ولادت دهمین پیشوای پرهیزکاران بر شما مبارکباد💕
٢ روز تا عیدالله الاکبر عید غدیر خم چند نکته مهم از خطبه غدیر پیامبر(ص) می‌فرمایند: من آنچه مامور به ابلاغش بودم رسانیدم  تا بر هر حاضر و غائب، و هر کس که حضور دارد یا ندارد و هر کس که به دنیا آمده یا هنوز نیامده، حجت باشد. اهمیت سخنان و خطبه های ایراد شده در روز غدیر و همچنین جمعیت بسیار زیاد حج الوداع به قدری بوده  که حضرت یقین داشتند واقعه غدیر ماندگار خواهد شد و در تمام اعصار و برای همه مردم باقی خواهد ماند. علاوه بر تعداد جمعیت، افرادی مشغول به نوشتن شده بودند و عده ای برای این واقعه شعری سرودند. پس جای هیچ شبهه ای برای انکار غدیر باقی نماند. نقل واقعه غدیر تا قیامت یکی از سفارشات پیامبر(ص) در غدیر این بود که حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت این واقعه را برسانند. این سفارش، نشان دهنده اهمیت این واقعه است. از همین سفارش پیامبر(ص) درمی‌یابیم که یکی از وظایف مهم هر پدری، حب و اطاعت از امیرالمونین(ع) و انتقال آن به نسل بعد از خود است. اینکه انسان تنها خودش به این ولایت معتقد باشد کفایت نمی‌کند و در جهت اعتقاد و التزام فرزندان خود نیز باید بکوشد. یادآوری ولایت، بزرگ‌ترین امر به معروف پیامبر(ص) علاوه بر سفارش کلی به امر به معروف و نهی از منکر، به صورت خاص هم به این امر سفارش کرده و می‌فرمایند: «بالاترین امر به معروف آن است که کلام مرا فراگیرید و به آنان که حاضر نیستند برسانید و آنان را امر به قبول آن و نهی از مخالفت آن نمائید.» ایشان نفس معروف را ولایت امیرالمومنین(ع) دانسته و منکر را اجتناب از آن می‌دانند. لذا اگر کسی به ولایت حضرت علی(ع) اعتقاد نداشته باشد دچار منکر می‌شود. ولایت امیرالمومنین(ع)، رستگاری عظیم پیامبر اکرم(ص) در این روز نه تنها به ولایت امیرالمومنین سفارش کردند بلکه فلاح و رستگاری را در اطاعت و ولایت از ایشان و اهل بیت عصمت و طهارت می‌دانند. ایشان می‌فرمایند: «هرکس خدا و رسولش و امامانی که ذکر کردم (یعنی ائمه دوازده گانه) را اطاعت کند به رستگاری عظیم دست یافته است.» یعنی تنها کسی می‌تواند رستگار باشد که ائمه معصومین را اطاعت کند که قطعا سخن امام، سخن خدا و رسول خداست و اطاعت از او اطاعت از خداست. پیامبر بزرگوار ما در آن روز نتیجه مخالفت با امام علی(ع) را جز شقاوت نخواندند و فرمودند: «ملعون است کسی که مخالفت علی(ع) را نماید.» یعنی اعمال انسان بدون اطاعت و ولایت علی(ع)، مقبول واقع نخواهد شد و انسان مورد لعن خدا واقع می‌شود. و علیُ بابها... حضرت در آن روز از شان و منزلت امام علی(ع) و خاندان ایشان بسیار سخن گفتند. یکی از مهم‌ترین سخنان در این باره‌صحبت از شان و مقام علمی علی(ع) است. پیامبر فرمودند: هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند به من تعلیم فرموده و هیچ علمی نیست مگر آن که من آن را به علی (ع) آموخته ام. کسی که علم همه چیز را داراست و تقوای عمل به علم الهی را هم دارد، بیش از همه سزاوار پیروی و اطاعت است. امام علی (ع) به بیان پیامبر(ص) گنجینه تمام علوم و اسرار الهی است. پرستش خدا بی ولایت علی(ع) باطل است پیامبر(ص) می‌فرمایند: «بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است. ایشان علاوه بر سفارش کلی به اطاعت از حضرت علی(ع)، به تک تک مردم سفارش می کند و از پیر و جوان و اقوام مختلف نام می‌برند. هم‌چنین ایشان با آوردن صفت یکتاپرست، دوباره یادآوری می‌کنند که اطاعت از امام و رسول، لازمه یکتاپرستی است. پرستش خداوند به تنهایی کافی نیست و اطاعت از ولی خدا هم لازم است. هم‌چنین ایشان حضرت علی(ع) را صاحب اختیار مردم خوانده و با این صفت حجت را بر مردم تمام کردند. یعنی امام، بر تمام جسم و جان و اموال مردم حق اختیار دارد. «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشیم
🌕سرباز غدیر شهید سردار سلیمانی: هر كس به مدار مغناطيسی علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) نزدیکتر شد، اين مدار بر او اثر میگذارد او کمیل‌بن‌زیاد می‌شود، او ابوذر غفاری می‌شود، او سلمان پاک می‌شود...
معرفى على بن ابى طالب عليه السلام: در روز غدیر در روز بازوى على عليه السلام را گرفتند و در همين حال على عليه السلام دستان مباركش را به طرف آن حضرت بلند كرد. پيامبر صلّى الله عليه و آله آن حضرت را بالا برد به حدى كه پاهاى مبارك حضرت تا سر زانوهاى پيامبر صلّى الله عليه و آله رسيد. سپس فرمود: «الست اولى بكم من انفسكم» ؟ همه گفتند: «اللهم بلى». فرمود: «هذا على اخى و وصيى، من كنت مولاه فهذا على مولاه و هو على بن ابى طالب. هركس كه من مولى و صاحب اختيار او هستم اين على مولى و صاحب اختيار اوست. مكان و منزلت او مثل مكان و منزلت من نزد شماست. بار الها، دوست بدار هركس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هركس او را دشمن بدارد، و كلماتى ديگر براى تأكيد فرمان الهى و اقرار مردم بيان نمودند. سپس فرمودند: خبر غدير را حاضرين به غتئبين و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند. .............................. - بيعت لسانى و عملى: همين كه آن حضرت از منبر پائين آمدند، مردم با صداى بلند با زبان و دست بيعت كردند و پيامبر صلّى الله عليه و آله می فرمود: «هنئونى هنئونى» (الغدير: ج 1، ص 276) به من تبريك بگوئيد. بعد دستور دادند تا چادرى جداگانه براى أميرالمؤمنين عليه السلام زدند و فرمود: همه بروند و به آن حضرت سلام كنند و بگويند: «السلام عليك يا أميرالمؤمنين». عمر آمد و سلام كرد و گفت: «بخ بخ يابن ابى طالب، أصبحت مولاى و مولى كل مؤمن و مؤمنة». (بحار الانوار: ج 38، ص 344. ملحقات احقاق الحق: ج 6، ص 468 - 469. الغدير: ج 1، اين مطلب را از 60 منبع اهل سنّت نقل كرده است) ابوبكر نيز در اين تهنيت با عمر شريك بود. (فيض العلام: ص 123، به نقل از دار قطنى و عاصمی ) بيعت سه روز طول كشيد و در اين سه روز نماز ظهر و عصر را با هم می خواندند. بعد از نماز بيعت تا غروب ادامه داشت، و نماز مغرب و عشا را نيز با هم می خواندند. بيعت زنان: براى بيعت زنان، ظرف آبى زير پرده اى قرار دادند، به طورى كه نصف ظرف در طرفى و نصف ديگر آن در طرف ديگر پرده قرار داشت . يك طرف أميرالمؤمنين عليه السلام دست مبارك خود را داخل ظرف آب قرار داده بودند، و طرف ديگر زنها دست خود را می گذاشتند و ضمن تبريك می گفتند: «السلام عليك يا أميرالمؤمنين». حضور حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها زينت بخش مراسم بود. از سوى ديگر بيعت عايشه اين سابقه او را در اذهان ثبت كرد تا روزى كه جنگ جمل را برپا كرد، و در مقابل صاحب غدير صف آرائى نمود و با خوارى و ذلّت از لشكر ولايت شكست خورد. (بحار الانوار: ج 21، ص 38. عوالم: ج 3/15، ص 309) بعد از اعلام ولايت در غدير، جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: «الْيَوْمَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ ديناً» (سوره مائده: آيه 3) «امروز براى شما دينتان را كامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دين شما راضى شدم». «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
غدیر یعنی کسانی که عقب مانده اند برسند و کسانی که جلو رفته اند برگردند. غدیر یعنی باولایت حرکت کردن 💕عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم بر شیعیان مبارکباد💕