eitaa logo
تقویم شیعه
397 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
279 ویدیو
11 فایل
◽معرفی مناسبتهای مذهبی ماههای قمری ◽هدف نشر معارف اسلامی علوی است ◽کپی و حذف آیدی مجاز است ◽فعالیت کانال مناسبتی، نه روزانه آدرس پیج اینستاگرام 👇 https://instagram.com/ahkam_55?igshid=YmMyMTA2M2Y= @zohor_tv انتقاد و یا پیشنهاد 🔻 @kazemi_55
مشاهده در ایتا
دانلود
39.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهادت بانوی دو عالم، امّ ابیها حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر عموم مسلمانان تسلیت باد
شب یلدا فرصتی است که می توان با آن یکی از زیباترین مفاهیم اسلامی یعنی صله رحم را زنده نگه داشت 🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉 قال الامام علی بن الحسین – علیه السلام – : ما مِنْ خُطْوَهٍ أحبُّ الی اللهِ من خُطْوَتین: خُطْوَهٌ یُسَرُّ بِها صفَّا فی سبیلِ الله تعالی وَ خُطوَهٌ الی ذی رَحم قاطعٍ.   «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۷» امام سجاد – علیه السلام – فرمودند: دو گام نزد خداوند، محبوب ترین گام هاست؛ گامی در راه خدا برای تحقق لشکر اسلام (برای جهاد) برداشته شود و گامی به سوی خویشاوندی که با انسان قطع رابطه کرده است. 🍉 قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اَلصّدَقَهُ بِعَشرَهٍ و القَرضُ بثَمانیهَ عَشَرَ و صلَهُ الرَّحم بأربعهٍ و عِشْرین وَ صلهُ الِاخوان بِعِشْرینِ. «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۱» رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمودند: پاداش صدقه در راه خدا، ده برابر است و قرض دادن، هیجده برابر و پاداش صله و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر و پیوند با برادران دینی، بیست برابر است. 🍉 قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَنْ مَشی الی ذی قرابهٍ بنفسِهِ و مالِهِ لیَصِلَ رَحِمَه أعطاهُ الله عزّ و جلّ اجرَ مِأه شهیدٍ. «وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۸۶» پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: کسی که با جان و مالش در پی صله رحم بر آید، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا می کند. 🍉 قال الامام علی – علیه السلام – : صِلوُا أرحامَکُم و لو بالتّسلیمِ. «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۵» امام علی – علیه السلام – فرمودند: با بستگان و خویشان صله رحم کنید، هر چند با سلام کردن باشد. 🍉 قال الامام الصادق – علیه السلام – : … أفضَلُ ما توصَلُ بِهِ الرَّحِم کفُّ الأذی عَنْها. «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۱» امام صادق – علیه السلام – فرمودند: برترین چیزی که با آن صله ارحام انجام می گیرد، خودداری کردن از آزار و اذیّت آنان است. 🍉 قال الامام الصادق – علیه السلام – : صِلَهُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ. «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۸» امام صادق – علیه السلام – فرمودند: صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد. 🍉 قال الامام الصادق – علیه السلام – : اِنَّ صلهَ الرَّحم و البرّ لیُهَوِّنانِ الحسابَ و یَعصِمانِ من الذُّنوبِ. «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۱» امام صادق – علیه السلام – فرمودند: صله رحم و نیکی کردن، حساب رسی را آسان می کنند و انسان را از گناه باز می دارند. 🍉 قال الامام الباقر – علیه السلام – : صِلَهُ الارحام تُزَکّیِ الاعمال و تَدفَعُ البلْوی. «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۲» امام باقر – علیه السلام – فرمودند: صله ارحام، اعمال را پاک و بلاها را دور می سازد. 🍉 قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اُوصِیَ الشّاهِدَ مِنْ اُمَّتی و الغائِبَ مِنهُم و مَن فی اصلابِ الرجالِ و أرحامِ النّساءِ الی یوم القیامَهِ أن یَصِلَ الرَّحم … .   «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۸» رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمودند: سفارش می کنم حاضران و غائبان از امتم را و کسانی را که در پشت پدران و در رحم مادران خویش هستد تا روز قیامت، که صله رحم نمایند گر چه به فاصله یک سال راه باشد؛ زیرا صله رحم جزو دین است. 🍉 قال الامام الرّضا – علیه السلام – : یَکونُ الرّجل یَصِلُ رَحِمَهُ فیکونُ قَد بَقِیَ من عمرِهِ ثلاثُ سنین فَیُصَیِّرُها اللهُ ثَلاثینَ سَنَهً … . «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۰» امام رضا – علیه السلام – فرمودند: چه بسا مردی که سه سال از عمرش بیش نمانده، ولی صله رحم به جا آورد و خدا به خاطر این کار، عمرش را به سی سال افزایش دهد و خدا آنچه را می خواهد انجام می دهد. «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
زادروز مسعود پیامبر بزرگ الهی ؛ یاری گر آخرین منجی و موعود بشر حضرت عیسی مسیح علیه السلام بر موحدان پاکدامن ؛ مبارک باد 
نقش حضرت عیسی (ع) در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) طبق روایات وارده پس از ظهور حضرت حجت (عج) حضرت عیسی (ع) به اذن خداوند به زمین نزول خواهد کرد و در حضور همگان به عنوان یکی از یاران حضرت قائم (عج) پشت سر او به نماز خواهد ایستاد. [1] چنان که در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: "سوگند به آن کسی که مرا مژده آور راستین قرار داد، اگر از عمر جهان، جز یک روز نمانده باشد، خداوند همان یک روز را آن قدر طولانی می کند، تا فرزندم مهدی خروج کند. پس از خروج او، عیسای روح الله فرود می آید و در پشت سر وی نماز می گزارد، آن گاه زمین با فروغ پروردگار خویش روشن می شود و حکومت مهدی به شرق و غرب گیتی می رسد". [2]   از آن جا که در این دوران عده بسیار زیادی از مردم را پیروان حضرت عیسی (ع) تشکیل می دهند و ایشان، آن حضرت را به عنوان منجی و مصلح جهانی می دانند با دیدن این صحنه و به پیروی از پیامبر خود به حضرت مهدی (عج) علاقه مند شده و به حضرتش گرایش و ایمان می آورند و این مطلب، خود یکی از اسباب پیروزی آن حضرت، در این حرکت و قیام عظیم جهانی او است.   حضرت عیسی(ع)، وزیر امام زمان(عج) در حکومتی که رهبری آن به‌عهده حضرت‌ مهدی(عج) است، کارگزاران و مسئولان حکومت او نیز باید از بزرگان و نیکان امت باشند؛ لذا طبق آنچه در روایات آمده است، ترکیب دولت حضرت‌ مهدی(عج) را پیامبران، جانشینان آنان، تقواپیشگان و صالحان روزگار تشکیل خواهند داد.   در روایتی می‌خوانیم که حضرت‌ عیسی(ع) به حضرت ‌مهدی(عج) می‌گوید: «همانا من به‌ عنوان وزیر فرستاده شده‌ام نه امیر و فرمانروا».(ملاحم، ابن‌طاووس، ص83؛  و الفتن، ابن‌حماد، ص160)   همچنین در روایتی آمده است که حضرت ‌عیسی(ع)، وزیر حضرت مهدی(عج) و پرده‌دار و جانشین آن حضرت است. (غایة‌المرام، ص697؛ و حلیة‌الابرار، بحرانی، ج2، ص620)   و نیز در روایتی دیگر آمده است: «... آنگاه عیسی فرود می‌آید و مسئول دریافت اموال حضرت ‌قائم می‌شود و اصحاب کهف نیز در پشت سر او خواهند بود». (غایة‌المرام، ص697؛ حلیة‌الابرار، بحرانی، ج2، ص620) [1] مقدس شافعی، عقدالدرر، ص292. [2] شیخ صدوق، کمال الدین، ص 163، بنقل از در انتظار خورشید ولایت، نوشته عبدالرحمن انصاری، «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
سوم جمادی الثانی : 🏴شهادت حضرت زهرا علیه السّلام: (اعلام الوری: ج 1، ص 300. کشف الغمه: ج 1، ص 503. مسار الشیعه: ص 31. توضیح المقاصد: ص 13. مصباح کفعمی: ج 2، ص 597. مصباح المتهجد: ص 732. بحارالانوار: ج 97، ص 375، ج 43، ص 195) 🏴امام رضا علیه السّلام می فرماید: «ان فاطمه صدیقه شهیده»: «همانا فاطمه راستگو و شهیده است». (اصول کافی: ج 3، ص 475) 🏴در این روز در سال 11 ه’ بنابر قول 95 روز، در روز سه شنبه شهادت حضرت بتول عذراء مظلومه مضروبه حضرت سیده النساء فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها به وقوع پیوسته است. (مستدرک سفینه البحار: ج 2، ص 85) 🏴بعد از شهادت و دفن پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله سه بار به منزل امیر المؤمنین و فاطمه زهرا علیهماالسّلام هجوم آورده، در هر لار به طریقی جسارت به اهل بیت علیهم السّلام کردند. در یکی از این دفعات، که در منزل آن حضرت را آتش زدند و به زور وارد منزل شدند، حضرت صدیقه سلام اللَّه علیها پشت در بودند. با اینکه می دانستند آن حضرت پشت در است، با لگد و فشار در را باز کردند، و میخ در سینه آن مخدره را آزرد و محسن علیه السّلام سقط شد و پهلوی آن حضرت شکست. آن حضرت بیهوش روی زمین قرار گرفت، و حضرت مولی الموحدین علیه السّلام را با سر و پای برهنه و دست بسته به طرف مسجد بردند. وقتی حضرت زهرا سلام اللَّه علیها به هوش آمدند به دنبال امیر المؤمنین علیه السّلام رفتند، و از بردن آن حضرت به مسجد مانع شدند. داخل کوچه جلو چشم همسرش اسد اللَّه الغالب امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام، با تازیانه و علاف شمشیر بر بدن حضرت صدیقه شهیده علیها السلام زدند که طبق بعضی روایات از بازوی آن حضرت خون جاری شد و باز بیهوش روی زمین قرار گرفتند. روزهای حزن فاطمه علیه السّلام: بعد از این وقایع و فجایع آن حضرت بعضی روزها با دلی شکسته و محزون کنار قبور شهدای احد می رفت و می گریست، و مرگ خود را از خداوند طلب می کرد، تا اینکه آهسته آهسته درد و جراحتهای بدن بیشتر شد، و از آن به بعد نزدیک مدینه زیر درختی می نشست و گریه و ناله می کرد. منافقین آن درخت را هم بریدند. بعد از آن امیر المؤمنین علیه السّلام در آنجا سایبانی ساختند که مشهور به «بیت الاحزان» شد. روز به روز بر شدت بیماری بی بی افزوده می شد. سینه شکسته و مجروح، بازوی ورم کرده، صورت نیلی، محسن سقط شده، غم پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله، مظلومیّت امیر المؤمنین علیه السّلام، کار را به جائی رساند که آن حضرت در بستر بیماری افتاد، و وصیت های خویش را به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: «شبانه مرا از زیر پیراهن غسل بده و کفن کن و دفن نما. قبرم مخفی باشد و ابوبکر و عمر در تشییع و نماز من حاضر نشوند. (بیت الاحزان: ص 262 247. بحار الانوار: ج 43، ص 171. فیض العلام: ص 263 258. جنه العاصمه: ص 351 - 361. ریاحین الشریعه: ج 1، ص 293 251. مأساه الزهراء علیها السّلام: ج 2، ص 18، 31، 45، 48، 49، 64، 76. فاطمه الزهراء علیها السّلام بهجه قلب المصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: ص 885 807. وفاه فاطمه الزهراء علیها السّلام مقرم: ص 105 104. عوالم العلوم: جلد سیّده النساء فاطمد الزهراء علیها السّلام: ج 2، ص 1121 1057) عایشه و غیر عایشه نیز بر جنازه من حاضر نشوند. (سبعه من السلف: ص 253) 🏴مدینه در شهادت فاطمه علیه السّلام: روز شهادت آن حضرت، مدینه مثل روز شهادت خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله شده بود. کوچک و بزرگ از زن و مرد، نالان و گریان بودند. بدن مطهر آن حضرت شبانه غسل داده شد و هنگام غسل، امیر المؤمنین و حسنین و زینبین علیهم السّلام و فضه خادمه و اسماء بنت عمیس حاضر بودند. سپس عده ای از گلهای سر سبد اصحاب امیر المؤمنین علیه السّلام: سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و. .. حاضر شدند و بدن را دفن کردند. در بقیع، چهل صورت قبر ترتیب دادند و بر آنها مقداری آب ریختند. (بحار الانوار: ج 43، ص 183) 🏴فردای آن روز منافقین قصد نبش قبر را نمودند، ولی امیر المؤمنین علیه السّلام اجازه نفرمودند. 🏴 احتمالات در محل دفن آن حضرت متعدد است، ولی زیارت آن حضرت در مسجد النبی صلّی اللَّه علیه و آله، حجره خود آن حضرت که در زمان ما جزء صحن مسجد است بین محراب و منبر، و در بقیع وارد شده است. 🏴 مدت عمر آن مخدره مظلومه 18 سال و 60 روز یا 90 روز است. سال شهادت یازدهم هجری است. پاورقي منبع محدثات شيعه نويسنده نهلا غروي نائيني ناشر انتشارات دانشگاه تربيت مدرس سال چاپ 1375 صفحه 11 و 12 و 13 « »
وصیتنامه حضرت زهرا علیها السلام ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺪﺍﺋﻲ ﻳَﺎ ﺍَﺑَﺎﺍﻟْﺤَﺴَﻦِ ﻟَﻢْ ﻳَﺒْﻖَ ﻟﻲ ﺍِﻟﺎﱠﱠ ﺭَﻣَﻖٌ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺤَﻴﺎﺓ ﻭَ ﺣﺎﻥَ ﺯَﻣﺎﻥُ ﺍﻟﺮﱠﱠﺣﻴﻞِ ﻭَﺍﻟْﻮِﺩﺍﻉِ. [ﺍﻱ ﺍﺑﺎﺍﻟﺤسن! ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻲ ﺟﺰ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﻱ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻮﭺ ﻭ ﺧﺪﺍﺣﺎﻓﻈﻲ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.] ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻛﻠﺎﻡ ﻓَﺎﺳْﺘَﻤِﻊْ ﻛَﻠﺎﻣﻲ ﻓَﺎِﻧﱠﱠﻚَ ﻟﺎﺗَﺴَﻤَﻊُ ﺑَﻌْﺪَ ﺫﻟِﻚَ ﺻَﻮْﺕَ ﻓﺎﻃِﻤَﺔَ ﺍَﺑَﺪﺍً. [ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻣﺮﺍ ﺑﺸﻨﻮ، ﺯﻳﺮﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﺻﺪﺍﻱ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺷﻨﻴﺪ.] ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻢ ﻣﻜﻦ ﻳﺎ ﺍَﺑَﺎﺍﻟْﺤَﺴَﻦِ ﺍَﻥْ ﻟﺎﺗَﻨْﺴﺎﻧﻲ ﻭَ ﺗَﺰُﻭﺭَﻧﻲ ﺑَﻌْﺪَ ﻣَﻤﺎﺗﻲ. [ﻭﺻﻴّﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﻨﻲ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﻢ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻣﻦ ﺁﻳﻲ.] ﻏﺴﻞ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﻡ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺍِﺫﺍ ﺍَﻧَﺎ ﻣِﺖﱡﱡ ﻓَﺘَﻮﱠﱠﻝَ ﺍَﻧْﺖ ﻏُﺴْﻠﻲ ﻭَ ﺟَﻬﱢﱢﺰْﻧﻲ. [ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﻢ، ﻏﺴﻞ ﻭ ﻛﻔﻨﻢ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﻴﺮ.] ﻭَ ﺻَﻞﱢﱢ ﻋَﻠَﻲﱠﱠ. [ﻭ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﮕﺰﺍﺭ.] ﺩﻓﻨﻢ ﻛﻦ ﻭَ ﺍَﻧْﺰِﻟْﻨﻲ ﻗَﺒْﺮﻱ ﻭَﺍَﻟْﺤِﺪْﻧﻲ ﻭَﺳَﻮﱢﱢ ﺍﻟﺘﱡﱡﺮﺍﺏَ ﻋَﻠَﻲﱠﱠ. [ﻭ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺩﻓﻨﻢ ﻛﻦ ﻭ ﺧﺎﻙ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﻗﺒﺮ ﻣﻦ ﺭﻳﺨﺘﻪ، ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﻦ.] ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺯﻳﺎﺩ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻭَﺍﺟْﻠِﺲْ ﻋِﻨْﺪَ ﺭَﺃﺳﻲ ﻗِﺒﺎﻟَﺔَ ﻭَﺟْﻬﻲ ﻓَﺎَﻛْﺜِﺮْ ﻣِﻦْ ﺗَﻠﺎﻭَﺓِ ﺍﻟْﻘُﺮﺁﻥِ ﻓَﺎِﻧﱠﱠﻬﺎ ﺳﺎﻋَﺔٌ ﻳَﺤْﺘﺎﺝُ ﺍﻟْﻤَﻴﱢﱢﺖِ ﻓﻴﻬﺎ ﺍِﻟﻲ ﺍُﻧْﺲِ ﺍﻟْﺎَﺣْﻴﺎءِ. [ﻭ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﻴﻨﻢ، ﺭﻭﺑﺮﻭﻱ ﻣﻦ ﻧﺸﻴﻦ ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻴّﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺲ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎﺯﻧﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺍﺳﺖ]. ﻭَ ﺍَﻧﺎ ﺍَﺳْﺘَﻮْﺩِﻋُﻚَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺗَﻌﺎﻟﻲ ﻭَ ﺍُﻭﺻﻴﻚَ ﻓﻲ ﻭُﻟْﺪﻱ ﺧَﻴﺮﺍ. [ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺳﭙﺎﺭﻡ ﻭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻢ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﻱ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ.] ﺍﻭﺻﻴﻚ ﺍَﻭﱠﱠﻟﺎً ﺍﻥ ﺗَﺘَﺰَﻭﱠﱠﺝ ﺑَﻌﺪﻱ ﺑﺎﺑﻨﺔ ﺍُﺧﺘﻲ ﺍَﻣﺎﻣﺔ ﻓﺎﻧّﻬﺎ ﺗﻜﻮﻥُ ﻟِﻮُﻟْﺪﻱ ﻣﺜﻠﻲ ﻓَﺎِﻥﱠﱠ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝَ ﻟﺎﺑﺪّﻟﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﱢﱢﺴﺎءِ. [ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻭﺻﻴﺘﻢ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻧﺎﭼﺎﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺧﻮﺍﻫﺮﻡ ﺍﻣﺎﻣﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﻦ ﺑﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻢ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.] ﻏﺴﻠﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻧﻲ ﺍﻭﺻﻴﻚ ﺍﻥ ﻟﺎﻳَﻠِﻲَ ﻏﺴﻠﻲ ﻭ ﻛَﻔَﻨﻲ ﺳﻮﺍﻙ. [ﺗﻮ ﺭﺍ ﻭﺻﻴّﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺗﻮ ﻛﺴﻲ ﻏﺴﻞ ﻭ ﻛﻔﻦ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺮﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ.] ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻛﻢ ﺳﭙﺎﺭ ﻭ ﺍﺫﺍ ﺍﻧﺎﻣﺖُ ﻓﺎﺩﻓﻨﻲ ﻟﻴﻠﺎ ﻭ ﻟﺎﺗﺆﺫِﻧَﻦﱠﱠ ﺑﻲ ﺍَﺣَﺪًﺍ. [ﻭ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﺮﮔﻢ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪ ﺷﺐ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﻓﻨﻢ ﻛﻦ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻛﺴﭙﺎﺭﻱ ﻓﺮﺍ ﻣﺨﻮﺍﻥ.] ﻭَ ﺍﺫﺍ ﺗَﻮَﻓﱠﱠﻴْﺖَ ﻟﺎ ﺗُﻌْﻠِﻢ ﺍﺣﺪﺍ ﺍِﻟﺎّ‌ﺍﻡ ﺳﻠﻤﺔ ﻭ‌ﺍﻡ ﺍﻳﻤﻦ ﻭ ﻓﻀّﺔ ﻭ ﻣﻦ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﺍِﺑْﻨَﻲﱠﱠ ﻭﺍﻟﻌﺒّﺎﺱ ﻭ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﺎﺭًﺍ ﻭﺍﻟﻤﻘﺪﺍﺩ ﻭ ﺍﺑﺎﺫﺭَ ﻭ ﺣﺬﻳﻔﺔ. [ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﻢ‌ﺍﻡ ﺳﻠﻤﻪ ﻭ‌ﺍﻡ ﺍﻳﻤﻦ ﻭ ﻓﻀّﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺟﺰ ﺩﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﻋﺒﺎﺱ ﻭ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﺎﺭ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﻭ ﺍﺑﺎﺫﺭ ﻭ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ، ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﺴﺎﺯ.] ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺧﺒﺮ ﻣﻜﻦ ﻭ ﻟﺎ ﺗﺪﻓﻨﻲ ﺍﻟﺎ ﻟﻴﻠﺎً ﻭ ﻟﺎ ﺗﻌﻠﻢ ﻗﺒﺮﻱ ﺍﺣﺪﺍ. [ﻣﺮﺍ ﺩﻓﻦ ﻧﻜﻦ ﺟﺰ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻗﺒﺮﻡ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻜﻦ.] ﻳﺎ ﺍﺳﻤﺎء ﺍﺫﺍ ﺍﻧﺎﻣِﺖُ ﻓﺎﻏﺴﻠﻴﻨﻲ ﺍﻧﺖ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻭ ﻟﺎ ﺗﺪﺧﻠﻨﻲ ﻋَﻠَﻲﱠﱠ ﺍﺣﺪﺍ. [ﺍﻱ ﺍﺳﻤﺎ! ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺘﻢ ﺗﻮ ﻭ ﻋﻠﻲ ﻣﺮﺍ ﻏﺴﻞ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺟﻨﺎﺯﻩ‌ﺍﻡ ﺁﻳﺪ.] ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ ﺍﻭﺻﻴﻚ ﺍﻥ ﻟﺎﻳﺸﻬﺪ ﺍﺣﺪ ﺟﻨﺎﺯﺗﻲ ﻣﻦ ﻫﻮﻟﺎء ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺃﺧَﺬُﻭﺍ ﺣَﻘّﻲ ﻓﺎﻧﻬﻢ ﻋﺪﻭﻱ ﻭ ﻋﺪﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ. [ﻭﺻﻴﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ، ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﻖ ﻣﺮﺍ ﭘﺎﻳﻤﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺗﺸﻴﻴﻊ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﻣﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ.] ﻭ ﻟﺎ ﺗﺘﺮﻙ ﺍﻥ ﻳﺼﻠﻲ ﻋﻠﻲّ ﺍﺣﺪ ﻣﻨﻬﻢ ﻭ ﻟﺎ ﻣﻦ ﺍﺗﺒﺎﻋﻬﻢ.  [ﻭ ﻣﮕﺬﺍﺭ ﻛﻪ ﻓﺮﺩﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ.] ﻭﺍﺩﻓﻨﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﺍﻭﻫﻨﺖ ﺍﻟﻌﻴﻮﻥ ﻭﻧﺎﻣﺖ ﺍﻟﺎﺑﺼﺎﺭ. [ﻭ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﭼﺸﻢ‌ﻫﺎ ﺁﺭﺍﻡ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﺪﻩ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺑﺴﭙﺎﺭ.]  ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺤﻴﺎﺓ
بس که در زمین، غربت خود را با آسمان تقسیم کرد فاطمه، نامش، نامی شد که تکرارش، آسمان را به گریه انداخت؛ آه ای بانو! زمین حرمت نامت را نگه نداشت؛ تو به حرمت نامت مارا ببخش. 🏴ایام شهادت بزرگ بانوی دو عالم بر فرزند بزرگوارش امام زمان(عج) و تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت باد🏴
علت اختلاف شهادت حضرت زهرا عليهاالسلام تاريخ شهادت حضرت زهرا عليهاالسلام سيره علما در تاريخ شهادت حضرت زهرا (س) در سال يازدهم هجرت اختلاف دارند و اين اختلاف از 40 روز تا هشت ماه متغير است. برخي برآنند كه حضرت زهرا(س) پس از وفات پدر تنها 40 روز زنده بود و برخي برآنند كه فاصله زمان شهادت حضرت زهرا با وفات رسول الله(ص) مدتي بالغ بر 2 ماه بوده است و برخي ديگر اين فاصله را بالغ بر 70 ـ 75 روز دانسته‌اند و جماعتي ديگر هم قائلند كه فاطمه زهرا(س) سه ماه يا 95 روز و يا صد روز پس از رحلت پدر چشم از جهان فروبست و تعداد اندكي از مورخين نيز اين فاصله را شش ماه يا هشت ماه بيان نموده‌اند.(1) گفته مي‌شود كه علت اختلاف فراوان مورخين در تاريخ شهادت حضرت زهرا(س) ممكن است عدم نقطه‌گذاري خطوط نوشتارهاي آن عصر باشد. چه اگر روايات مربوط به فاصله‌گذاري ميان رحلت پيامبر تا شهادت فاطمه زهرا(س) را ملاحظه نماييم ميان املاء دو عدد سبعين و تسعين جز نقطه چيزي نمي‌تواند آن دو را از هم متمايز گرداند. به همين جهت اغلب مورخين در تاريخ شهادت حضرت زهرا(س) يا قائل به فاصله 75 روز (سبعين و خمس) و يا 95 روز (تسعين و خمس) گرديده‌اند كه اين اشتباه ناشي از عدم تفاوت املاء اين دو عدد بدون نقطه است. (نظر نگارنده) پاورقي منبع محدثات شيعه نويسنده نهلا غروي نائيني ناشر انتشارات دانشگاه تربيت مدرس سال چاپ 1375 صفحه 11 و 12 و 13 «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
. ⚫️ زینب کبری سلام الله علیها در سوگ مادر 🔶 نابكاران و كوردلانى كه مى خواستند حضرت على عليه السلام را به بيعت با خليفه وادارند، آمده بودند تا او را به زور از خانه اش بيرون ببرند. حضرت على عليه السلام بيرون نرفت، حضرت زهرا (س) پيش آمد و با ضربات ((مغيره)) و ((قنفذ)) نقش زمين گشت و با بدنى مجروح در بستر بيمارى قرار گرفت. و سرانجام زينب به سوگ مادر نشست. (1) 🔷 حضرت زهرا سلام الله عليها چون در بستر مرگ قرار گرفت، به دختر پنج ساله اش وصيت كرد: هرگز از دو برادرت جدا مشو. پيوسته با آنان باش و از آنان نگهدارى كن. براى آنها به جاى من مادر باش. (2) 🔶 زينب سلام الله علیها به چشم خود ديد كه چگونه پدرش جسم پاك مادر را غسل داده و چگونه اشك مى ريزد، چه سان ناتوان شده و از خدا صبر و بردبارى مى طلبد؟! 🔷 هنگام دفن مادر، كه به نظر مى رسد در خانه انجام گرفت، با چشم تيزبين مى ديد كه مادر را زير خاك ها پنهان مى كنند، و با ياد نمودن رسول خدا صلى الله عليه و آله از ستم امت و ستمگران رياست طلب شكوه مى كنند. (3) 🔷 زينب سلام الله علیها با ديدن چنين مناظرى رو به سوى قبر پيامبر (ص) كرد و گفت: با مرگ مادر جاى خالى تو براى ما محقق شد، و ديگر ديدار ممكن نيست. 🔵 و در روایت دیگری آمده است: 🔶 آن روز، چهار ساله‌ی گلستان عصمت و عفاف در كنار بستر مظلومه تاريخ، فاطمه زهرا سلام الله عليها، همراه اسماء بنت عميس زانوى غم را بغل گرفته و خيره خيره بر چهره تكيده مادر نگاه مى كرد. 🔷 مادر از او خواست كه نزديك بستر آيد. سپس به او دو امانت گرانبها سپرد و فرمود: 🔸 دخترم زينب! دو بقچه اى كه به تو مى سپارم ، يكى از آنها متعلق به دختر ابوذر غفارى است و ديگرى مال خودت، كه در آن پيراهنى براى حسين است. اما بدان هرگاه كه او، اين پيراهن را از تو طلب نمايد، وقت وصل و همراهى شما سر رسيده و حسين براى شهادت مهيا مى گردد. 🔶 فاطمه سلام الله عليها رو به اسماء نمود و فرمود: 🔹 من اندكى به خواب مى روم. لحظاتى بعد سراغم بيا و مرا صدا نما. اگر جواب تو را ندادم، برو على و اولادم را مطلع كن كه زهرا از دنيا رخت سفر بربسته است. 🔸 سپس مشغول خواندن سوره يس گشت: يس، والقرآن الحكيم... 🔹اسماء لحظاتى بعد زهرا سلام الله عليها را صدا مى زند، اما چيزى نمى شنود و در مى يابد كه دختر پيغمبر از دنيا چشم فرو بسته است. 🔷 زينب سلام الله علیها بعد از سكوت مادر با حالت صيحه و گريه خود را بر بدن مطهر او مى اندازد و صدا مى زند و مى گويد: 🔸مادر! سلام ما را به جدمان رسول خدا برسان. مادر! گويى ما امروز رسول خدا را از دست داديم. مادر... (4) 📚 پی نوشت ها: 1- سفينة البحار، ج 2، ص 339، احتجاج طبرسى ، ج 1، ص 414 2- بطله كربلا، ص 43 3- نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه 193، ص 651 4- عقيله بنى هاشم، ص 12
١٣ جمادی الثانی : 🏴وفات حضرت امّ البنین علیها السّلام در این روز در سال 64 ه’ حضرت امّ البنین سلام اللَّه علیها و مادر قمر بنی هاشم علیه السّلام از دنیا رحلت فرمودند. (امّ البنین علیها السّلام سیّده نساء العرب: ص 84) 🏴نام مبارک آن حضرت فاطمه، و کنیه شریفش امّ البنین است، و آن حضرت به همین کنیه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد، و مادرشان لیلی دختر شهید بن ابی عامر است. 🏴امیر المؤمنین علیه السّلام آن حضرت را به همسری برگزید و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنایت فرمود: حضرت قمر بنی هاشم عباس علیه السّلام، عبداللَّه، جعفر و عثمان علیهماالسّلام، که هر چهار پسر در کربلا شهید شدند. 🏴 بانوانی که از کربلا به مدینه مراجعت کردند، در خانه امّ البنین سلام اللَّه علیها عزاداری می کردند. آن حضرت اگرچه در کربلا نبود ولی از ناله و گریه قرار نداشت و همه روزه به بقیع می رفت و آنقدر جانسوز مرثیه می خواند که مروان با آن همه قساوت قلب گریه می کرد. هنگامی که زنها او را امّ البنین خطاب می کردند و تسلیت می دادند، می فرمود: «دیگر مرا امّ البنین نخوانید ...». این گریه و زاری حضرت ادامه داشت تا بدرود حیات گفت. (ریاحین الشریعه: ج 3، ص 294) 🏴🏴 ام البنین چگونه از شهادت فرزندانش مطلع شد؟ روايت شده: هنگامي كه اهل بيت (ع) وارد مدينه شدند، ام البنين مادر حضرت عباس (ع) در كنار قبر رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) با زينب (س) ملاقات كرد. ام البنین گفت: ای دختر امیرالمومنین! “پسرانم چطور؟” زینب گفت: «همه کشته شدند. ام البنین پرسید: «همه فدای حسین! بگو حسین را چه شد؟ زینب گفت: حسین را با لب تشنه کشتند. ام البنین با شنیدن این سخن، دست هایش را بر سر گذاشت و با صدای بلند و گریان گفت: «یا حسین جان!» زینب گفت: «یا ام البنین! از پسرت عباس یادگاری آوردم. ام البنین گفت: این چیست؟ زینب (س) سپر خون عباس را از زیر خیمه بیرون کشید. ام البنین با دیدن او چنان غرق شد که طاقت نیاورد و از سنگینی ناراحتی بیهوش شد و بر زمین افتاد
  فضائل حضرت ام البنین(س) 1. همسری مولا علی علیه السلام یکی از فضائل حضرت ام البنین(س) لیاقت همسری با مولا امیر المومنین علیه السلام است. بعد از شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، علی (علیه السلام) به عقیل فرمود: زنی را برایم پیدا کن که از خانواده ای نجیب و شجاع باشد. برایم فرزندی شجاع و قهرمان بیاورد تا سالار شهیدان را در کربلا یاری کند. عقیل گفت: با فاطمه دختر حزام کلبی ازدواج کن که در میان عرب شجاع تر از پدرانش وجود ندارد.(مزینانی، 1390، ص 305)   2. فداکاری نسبت به اهل بیت پیامبر علیهم السلام به جز حضرت ام البنین(س)، این بانوی پاک، تاریخ کسی را به یاد ندارد که فرزندان هووی خود را بر فرزندان خود مقدم بدارد. حضرت ام البنین(س) توجه به اولاد پیامبر را فریضه ای دینی می شمرد؛ زیرا خداوند در کتابش به محبت خاندان رسول الله امر کرده است. ام البنین این عظمت را درک کرده بود لذا حق آنان را ادا کرد. «شهید» از بزرگان فقه امامیه می گوید: ام البنین از زنان با فضیلت و عارف به حق اهل بیت علیهم السلام بود.   حضرت ام البنین(س) محبتی خالصانه به آنان داشت و خود را وقف دوستی آنان کرده بود. آنان نیز برای او جایگاهی والا قائل بودند. زینب کبرا پس از رسیدن به مدینه به دیدار حضرت ام البنین(س) رفت و شهادت چهار فرزندش را به او تسلیت گفت و همچنین در اعیاد برای عرض تسلیت نزد او می رفت. رفتن نواده ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، شریک نهضت حسینی و قلب تپنده ی قیام حسین (علیه السلام), زینب کبرا، نزد ام البنین و تسلیت گفتن فرزندان برومندش، نشان دهنده ی منزلت والای ام البنین نزد اهل بیت (علیهم اسلام) است.   3. ولایت مداری حضرت ام البنین(س) زمانی که بشیر از کربلا برگشت و اخبار کربلا را آورد خدمت حضرت ام البنین(س) رسید. خبر شهادت فرزندانش را یکی یکی به او می داد. ام البنین هر بار می گفت: از حسین چه خبر؟ فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین. وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید با آهی سوزان گفت: بشیر با این خبر بندهای دلم را پاره کردی. (مزینانی، 1390، ص 306). این اوج معرفت و ولایت مداری حضرت ام البنین(س) نسبت به امام زمانش را نشان می دهد.   حضرت ام البنین(س) دارای فضائلی همچون صبر، ولایت مداری و فداکاری بود   4. شاعری فصیح و اهل فضل و دانش زمانی که زنان به خاطر سوگ فرزندانش به حضرت ام البنین(س) تسلیت می گفتند، در جواب آنها در قالب شعر این چنین سرود: که ای زنان مدینه دیگر مرا ام البنین نخوانید که با این نام مرا به یاد شیران بیشه ی شجاعت می اندازید. مرا فرزندانی بود که به خاطر آنها مرا مادر پسران می گفتند ولی اکنون دیگر برای من فرزندانی نیست. ( همان، 307)   از ویژگی های مهم اشعار حضرت ام البنین(س)، توجه به رویدادهای سیاسی زمان و مسائل مربوط به آن است. وی پس از واقعه عاشورا با استفاده از هنر مرثیه خوانی توانست ندای مظلومیت و حق طلبی حماسه آفرینان کربلا را به گوش نسل های آینده برساند و مردمان غفلت زده را بیدار کند.   5. پرورش دهنده ی پرچمدار کربلا سِمَتِ مادری، برای شخصیتی همچون عباس بن علی که پرچمدار صحرای سوزان کربلا بود، افتخارِ بزرگی است که نصیب بانوی شایسته ای همچون ام البنین شده است. فرزندی همچون ابوالفضل العباس باید در دامان مادری پاک طینت و نیکو سیرت پرورش یافته باشد که چنان رشادت ها و شجاعت های بی نظیری را از خود بر جای گذارد که تاریخ همتای او را به خود ندیده یا به ندرت دیده است «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجب حکایت سختی ست مرگ این مادر هنوز مانده به ره، دیدگان پرگهرش تمام دل‌خوشی‌اش چهار صورت قبر است چهار صورت زیبا همیشه در نظرش سالروز وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام تسلیت باد
نوزدهم جمادی الثانی: سالروز ازدواج حضرت آمنه و حضرت عبدالله؛ (والدین حضرت محمد صلی الله) آمنه دختر وهب بن عبد مناف از طريق مادر، در قصي به نسبت رسول‌الله (ص) متصل مي شود. «بره»، مادر آمنه، نيز از خاندان شريف «بني‌کلاب» بوده است که در نسب با وهب بن عبد مناف اشتراک دارد. آمنه دارای نسب شريف و خانواده اصيل و اعتقاد توحيدي و موقعيت ممتازی بوده و در بين همگان به بزرگواري معروف است. برجسته‌ترين صفات حضرت آمنه (س) از زبان عبدالمطلب، این‌گونه بیان شده است: عبدالمطلب، قبل از خواستگاري آمنه، نزد عبدالله، جوان برومند بنيهاشم، آمد و چنين گفت: «پسرم، آمنه دختري است از خويشان تو و در مکه مانند او دختري نيست» و سپس فرمود: «سوگند به عزت و جلال خداوند، که در مکه دختري مثل او (آمنه) نيست»؛ زيرا او باحيا و ادب است و نفسي پاکيزه دارد و عاقل و فهيم و دين‌باور است.  «او (آمنه) در آن روز، از نظر نسب و ازدواج، بافضيلت‌ترين دختران قريش بود». از صفات برجسته ديگر اين بانو، ساده‌زيستي است؛ به‌گونهاي که پيامبر اکرم (ص) مي‌فرمايد: «همانا من فرزند زني از قريشم که گوشت خشکيده مي‌خورد». امام جعفر صادق (ع) نيز مي‌فرمايد: جبرئيل بر پيامبر نازل شد و گفت: «اي محمد (صلي‌الله عليه وآله)، خداوند تعالي بر تو سلام فرستاد و گفت: من آتش را بر صلب و پشتي که تو را فرود آورد و بطني که حامل تو بود و دامني که تو را تربيت کرد، حرام کردم». مرحوم مجلسي(ره) مينويسد: اين خبر دلالت بر ايمان عبدالله و آمنه و ابوطالب دارد؛ زيرا خداوند آتش را بر جميع مشرکان و کفار واجب کرده است و اگر اينان مؤمن نبودند، آتش بر آنان حرام نميشد. به‌طور کلی بخشي از صفات برجسته اين بانوی بزرگوار چنين است: دين‌باوري (دينه)؛ محجوب و باحيا (محتشمه)؛ فرزانگي و فرهيختگي (عاقله)؛ فصاحت و بلاغت (اديبه)؛ طهارت (طاهره، مطهره، عفيفه). مرحوم شیخ عباس قمی ‌در این‌باره می‌گوید: «چون عبدالله به سن شباب (جوانی) رسید، نور نبوت از جبین او ساطع بود. جمیع بزرگان و اشراف نواحی و اطراف، آرزو می‌کردند که به او دختر دهند و نور او را بربایند؛ زیرا که در حسن و جمال، یگانه زمان بود و در روز بر هر کس می‌گذشت، بوی مشک و عنبر از وی استشمام می‌کرد... و اهل مکه او را «مصباح حرم» می‌گفتند تا اینکه به تقدیر الهی، عبدالله با آمنه؛ دختر وهب بن عبد مناف بن زهره بن کلاب بن مرّه جفت گردید ...». عبدالله؛ پدر بزرگوار پیامبر (ص) نیز از لحاظ زيبايي و کمال، در بين عرب معروف بود. او برگزيده فرزندان عبدالمطلب و مورد توجه او بود. عبدالله عمر طولاني نداشت و بعد از ازدواج با آمنه هنگام بازگشت از سفر شام بيمار شد و در مدينه در نزد اقرباي پدري خويش (بني نجار) ماند. وي در سن 25 سالگي همان‌جا رحلت کرد و در محله (دار النابغه) به خاک سپرده شد. در اين ازدواج آسماني چند مسئله مهم بايد مورد توجه قرار گيرد: انتخاب و معيارهاي انتخاب از سوي خانواده «عبدالله»؛ به نظر ميرسد معيارهاي عبدالمطلب و همسرش در انتخاب همسري شايسته براي «ماه» مکه؛ عبدالله، در دو بعد خلاصه ميشد: 1.    اصالت خاندان و ويژگي‌هاي فردي؛ معيارهاي خانواده آمنه نيز بر اساس ماديات نبود، بلکه به کمال و عظمت روحي و معنوي خانواده عبدالله توجه داشتند. 2.    ميزان مهريه؛ به گواهي تاريخ پدر آمنه، پس از مراسم خواستگاري، به عبدالمطلب گفت: «دخترم هديه‌اي است به فرزند شما؛ هيچ مهري نميخواهيم». عبدالمطلب گفت: «خداوند تو را جزاي خير دهد، دختر بايد مهر داشته باشد وکساني از بستگان ما نيز بايد ميان ما گواه باشند.» آمنه یک سال پس از ازدواج با عبدالله یعنی در عام‌الفیل، حضرت محمد را به دنیا آورد.  به هر حال ثمره اين ازدواج مبارک تنها يک فرزند بود، و او همان وجود مقدس رسول گرامي اسلام حضرت محمد «ص» بود. روایت شده است که آمنه در دوران بارداری خواب دید نوری از وی به آسمان‌ها می‌تابد و به او گفته شد که فرزندش پیامبر امت خواهد شد.  پس از ولادت آن حضرت به‌فاصله اندکي که در برخي از روايات دو ماه، و در نقل ديگري هفت ماه ذکر شده، براي او دايه فراهم کرد. رسول‌الله (ص) تا چهار سالگي در نزد دايه بود و بعد از آن به دامن پر مهر مادر بازگشت. آمنه بعد از دو سال به همراه کودک خويش به مدينه براي ديدار خويشان عزيمت کرد. در هنگام مراجعت از مدينه بيمار شد و در سن 30 سالگي بين راه در گذشت و در مکاني به نام (ابوا) که کنار جاده قديم مدينه و مکه قرار دارد، به خاک سپرده شد. رسول‌الله (ص) هنگام عزيمت به حج در سال حجه‌الوداع، بر سر مزار مادر حاضر شدند و گريه کردند و ديگران را هم به گريه آوردند. پی‌نوشت:    طبقات الکبری،    زنان نامدار، دکتر احمد بهشتی،  رسول الله الگوی زندگی، حبیب الله احمدی    تاریخ یعقوبی، «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم https://eitaa.com/taqvim_shiaa
20 جمادی الثانی : ولادت حضرت زهرا علیه السّلام ولادت حضرت زهرا علیه السّلام در چنین روزی حضرت حوراء انسیه عذراء بتول امّ ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها در سال پنجم بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد. (کافی: ج 1، ص 381. اعلام الوری: ج 1، ص 290. تاریخ الائمه علیهم السّلام: ص 6. کشف الغمه: ج 1، ص 449. فیض العلام: ص 273. العدد القویه: ص 219. مصباح کفعمی: ج 2، ص 597. مصباح المتهجد: ص 732. بحار الانوار: ج 95، ص 196، ج 97، ص 199. عوالم العلوم ج سیّده النساء فاطمه الزهراء سلام اللَّه علیها: ج 1، ص 67 66. ریاحین الشریعه: ج 1، ص 59. بحار الانوار: ج 43، ص 10، 14، 17، 19. مستدرک سفینه البحار: ج 2، ص 85) بنابر قولی ولادت حضرت در دهم جمادی الاخر است. (بحار الانوار: ج 97، ص 202) داستان انعقاد نطفه حضرت زهرا سلام اللَّه علیها مراحلی دارد که ذیلاً خلاصه آن آورده می شود: 1 - در شب معراج خداوند سیبی به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله هدیه داد که از عظمت خلقت و بوی و رنگ و زیبائی آن ملائکه تعجب کردند. خداوند امر فرمود تا پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آن را میل کند. هنگامی که آن سیب را شکافت، نوری از آن درخشید. جبرئیل گفت: بخور یا رسول اللَّه، که تین نور منصوره فاطمه، دختری است که از صلب تو خارج می شود. (بحار الانوار: ج 42، ص 18. بیت الاحزان محدث قمی: ص 7. عوالم العلوم: ج فاطمه الزهراء علیها السّلام، ج 1، ص 36 - 37) در بعضی روایات است که از رطب بهشتی هم خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله میل فرمودند. (عوالم العلوم ج فاطمه الزهراء علیها السّلام: ج 1، ص 37) 2 - در 10 شعبان سال چهارم جبرئیل علیه السّلام بر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در ابطح نازل شد و فرمان کناره گیری از حضرت خدیجه سلام اللَّه علیها را به مدت 40 روز به عنوان مقدمه حمل حضرت زهرا سلام اللَّه علیها ابلاغ فرمود. (قلائد النحور: ج شعبان، ص 398) با اینکه آن حضرت علاقه وافری به خدیجه سلام اللَّه علیها داشت و این کار برای آن حضرت پر مشقت بود، ولی برای خدیجه سلام اللَّه علیها پیغام داد که مدتی به منزل نمی آیم و به منزل فاطمه بنت اسد سلام اللَّه علیها می روم. شبها در را ببند و در بستر آسایش کن. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله شبها به منزل فاطمه بنت اسد سلام اللَّه علیها می آمد. هر شب هنگام افطار، خرما و انگور و غذای بهشتی می آوردند. با آب بهشتی و حوله دست آن حضرت را شسته و تمیز می کردند. امیر المؤمنین علیه السّلام حسب دستور پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله جلو در می نشست که کسی نیاید و در آن غذا با پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله شریک شود. در شب چهلم دستور رسید به خانه خدیجه سلام اللَّه علیها برو که خداوند به خود سوگند خورده که امشب از صلب تو ذریّه پاک و طیّبه ای بیافریند. حضرت از جا برخاسته و به منزل خدیجه سلام اللَّه علیها آمدند. حضرت خدیجه سلام اللَّه علیها می فرماید: سوگند به آن کسی که آسمان را برافراشته و آب را از زمین جوشانیده، حضرت از من دور نشده بود که سنگینی فاطمه سلام اللَّه علیها وجود فاطمه سلام اللَّه علیها را در خود احساس کردم. (بحار الانوار: ج 16، ص 78 - 80) «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشیع باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕میلاد دختر نبوت، همسر ولایت ، مادر امامت و روز مادر برشما مبارک باد💕